Isnin, 10 Disember 2012

shalehudin

shalehudin


Lobang Musa Hassan pulak terbarai...

Posted: 10 Dec 2012 08:00 AM PST

Mat Zain: Kemarahan Musa hanya satu 'sandiwara'

Bekas ketua jabatan siasatan jenayah Kuala Lumpur Mat Zain Ibrahim berkata, kemarahan yang disuarakan bekas ketua polis negara Tan Sri Musa Hassan ke atas perdana menteri dan menteri dalam negeri baru-baru ini "hanyalah satu lagi sandiwara".

Mat Zain berkata, beliau pada mulanya berpendapat bahawa Musa sudah bertaubat dan mahu membawa pasukan itu kembali ke zaman kegemilangannnya.

"Baru-baru ini, Musa membuat beberapa komen ke atas menteri kabinet dan pemimpin Umno, namun beliau menegaskan bahawa tiada campur tangan dalam siasatan pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

"Beliau juga berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak terlibat dan tiada konspirasi untuk mengenakan Anwar dalam kedua-dua kes Liiwat I dan II.

"Saya kemudiannnya sedar bahawa kemarahan Musa itu, atau apa sahaja yang anda mahu panggil, hanya satu lagi sandiwara," katanya.

Beliau mendakwa, Musa hanya berpura-pura menentang pemimpin tertinggi dalam kabinet dan dalam Umno, namun sebenarnya melindungi individu tertentu – terutamanya peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

Musa perlu sedar bahawa kejujuruan seseorang itu bukan perkara yang sukar untuk diuji, katanya.


Tolong jangan gelak... kahkahkah...

Posted: 10 Dec 2012 07:40 AM PST

Ibrahim Ali tak akan mohon tapi sedia sertai Umno jika ditawar

KUALA LUMPUR - Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali berkata, beliau tidak akan memohon masuk Umno, sebaliknya sedia kembali ke pangkuan parti itu jika dipelawa.

Ahli Parlimen Bebas Pasir Mas ini berkata, bagi beliau untuk menawarkan diri masuk Umno mungkin tidak akan berlaku kerana beliau pernah dipecat, melainkan menerima tawaran menyertai semula parti komponen Barisan Nasional (BN) itu.

"Saya pernah menjadi ketua bahagian selama 11 tahun dan anggota Majlis Teringgi Umno selama enam tahun, saya akui jiwa dan hati masih pada Umno tetapi nisbah nak masuk balik itu bergantung kepada pucuk pimpinan tertinggi.

"Saya tidak akan mohon kerana pernah dipecat, tetapi jika ditawarkan oleh Umno, saya akan menerimanya secara terbuka. Saya tak mahu dikatakan hidung tak mancung pipi tersorong-sorong," katanya ketika diminta mengulas tindakan Ahli Parlimen Bebas Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Hashim yang menyertai semula Umno bersama 347 yang lain semalam.

Walaupun Ibrahim seorang Ahli Parlimen Bebas, tetapi beliau dilihat sebagai wakil rakyat mesra BN.

Pada Pilihan Raya Umum 2008, beliau bertanding di Pasir Mas atas tiket Pas, tetapi mengisytiharkan dirinya wakil rakyat Bebas.

Dalam pada itu, Naib Presiden Perkasa, Datuk Zulkifli Noordin pula berkata, langkah Zahrain itu adalah keputusan beliau sendiri.

"Itu adalah keputusan beliau sendiri dan bukannya keputusan Konsensus Bebas.

"Bagi saya, jika hendak membantu Umno, tidak semestinya kita perlu ada dalam Umno, di luar pun boleh," katanya.

Kedua-dua, bekas wakil rakyat PKR dan keluar parti pada awal 2010, merupakan anggota Konsensus Bebas.

Beliau menambah, selalunya bantuan dari luar mempunyai peranan yang cukup besar diibaratkan seperti "penyerang import."


Pendedahan Musa Hassan, apa kata Peguam Hanipa Maidin

Posted: 10 Dec 2012 07:22 AM PST

Hishamuddin, Musa Hassan sama-sama bersalah

Oleh MOHAMED HANIPA MAIDIN

Mantan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hasan mendedahkan bahawa Menteri Dalam Negeri, Dato' Hishamuddin Hussein terlibat dalam memberi arahan kepada pegawai-pegawai polis yang lebih rendah daripadanya dan pegawai polis di peringkat daerah.

Musa menyatakan beliau telah menegur tindakan Hishamudin tersebut dengan menarik perhatian kepada Seksyen 4 Akta Polis 1967 yang memperuntukkan bahawa kuasa memberi arahan kepada pihak polis hanya diberikan kepada KPN.

Bagi PAS dan penyokong Pakatan Rakyat yang seringkali menjadi mangsa kerakusan dan kezaliman pihak berkuasa, khususnya pihak polis, sudah lama merasakan kerakusan dan kezaliman polis tersebut hasil restu Umno dan pemimpin tinggi parti tersebut. Pendedahan Musa membenarkan tanggapan Pakatan selama ini - polis adalah ejen Umno!

Polis telah disalahgunakan oleh Umno melalui Hishamuddin. Jika apa yang dilakukan Hishamuddin di era Musa KPN logiknya hal sama terus berlaku sehingga kini iaitu di bawah KPN sedia ada.

Pendedahan Musa meyakinkan kita bahawa tiga perhimpunan Bersih di ibu kota sebelum ini menunjukkan bahawa Hishamuddin adalah "culprit" sebenar ke atas segala kezaliman pihak polis ke atas rakyat.

Pendedahan Musa wajib disiasat. Berdasarkan undang-undang, siasatan hendaklah dilakukan pihak polis. Persoalannya, bagaimanakah pihak polis yang menerima arahan Hishamuddin berupaya untuk menyiasat Hishamudin secara telus tanpa gentar dan memihak (without fear and favour) .

Apa yang berlaku ini samalah seperti kata pepatah Arab, "penjaga kambing menjaga kambing agar tidak dimakan oleh serigala, bagaimana pula jika yang menjadi penjaga kambing itu sendiri adalah serigala!"

Pilihan terbaik dalam hal ini adalah Hishamudin yang manjadi sasaran siasatan sewajarnya sama ada digantung tugasnya atau diminta bercuti atau meletakkan jawatannya. Mengambil kira jawatan menteri adalah satu tugas yang melibatkan urusan penting maka peletakan jawatan adalah opsyen terbaik bagi Hishamudin.

Saya tidak rasa Dato' Seri Najib Razak berani memecat Hishamuddin. Jika Hishamuddin dipecat sudah tentu orang Umno sendiri akan berkata, kenapakah Najib sendiri tidak dipecat atau meletakkan jawatan apabila "Skandal Deepak" juga dicemari oleh jenayah salah guna kuasa. Inilah masalah besar Umno. Wujudkan mana-mana pemimpin Umno yang benar-benar bersih atau dilihat sebagai bersih?

Berdasarkan pendedahan Musa, jelas wujud satu salah guna kuasa, maka kertas sisatan wajar dibuka bagi menyiasat dakwaan Musa itu. Musa adalah mantan KPN, maka sudah tentu beliau mempunyai maklumat yang terperinci berkaitan penglibatan Hishamucdin.

Satu perkara yang mungkin tidak disedari Musa adalah jika benar beliau sudah mengetahui apa yang Hishamudian lakukan bercanggah dengan undang-undang, maka beliau juga sepatutnya tidak mendiamkan diri selama ini tanpa membuat laporan polis. Tindakan beliau yang hanya mendedahkan salah guna kuasa Hishamuddin setelah beberapa tahun persaraan beliau boleh disifatkan sebagai merestui tindakan Hishamudin. Di sinilah pentingnya satu siasatan dilakukan secara telus.

Mengambil kira agak sukar untuk pihak polis menyiasat kes ini dengan telus, tanpa gentar dan memihak, adalah lebih baik satu Suruhanjaya Diraja dibentuk bagi menyiasat dakwaan Musa itu.

Pendedahan Musa mempunya kesan yang amat serius. Jika fenomena ini tidak dihentikan ia akan terus memburukkan imej polis dari imejnya yang sedia buruk. Tidak guna slogan-slogan diperkenalkan pihak polis jika ia dengan mudah mengikut telunjuk pihak seperti Hishamddin dalam menjalankan tugas mereka.

Dalam mana-mana negara sekalipun pasukan polis mestilah di atas politik (above the politics). Institusi polis hanya berupaya menjalankan tugas meraka jika ia adalah satu institusi yang bebas dan profesional dalam melaksankan tugas dan tanggungjawabnya.

Tindakan Hishamuddin sepertimana dakwaan Musa mengakibatkan kebebasan dan profesionalisme polis dengan mudah dikompromi. Hari di mana pihak polis tidak lagi bebas dan profesional dalam menjalankan tugasnya adalah hari berlakunya kemusnahan integriti polis.

Siapakah lagi yang berupaya menghancurkan institusi polis dan institusi-institusi lain di negara ini jika bukan Umno dan BN. Menghancurkan Umno dan BN dalam pilihan raya akan datang adalah satu kemestian jika rakyat dah generasi akan datang tidak mahu melihat negara ini hancur!


Patut la Ameno meluat sangat kat Mat Sabu...

Posted: 10 Dec 2012 05:00 AM PST

Mat Sabu memang terbaik...
Patut lah Umno meluat sangat kat Mat Sabu...

Memang cara ucapan dia agak melucukan, tapi tepat dan padat menghentam tepat ke sasaran iaitu kebobrokan Umno sebagai parti karat penipu Melayu nombor satu negara.

Hancurlah Umno parti rasuah...
Hancurlah Umno parti rasis penipu Melayu...
Hancurlah Umno parti kroni dan anak bini...


PANAS: Sapa anjing tersepit dalam cerita neh...

Posted: 10 Dec 2012 12:06 AM PST

Ramli : Musa adalah anjing yang saya tolong lepaskan dari tersepit

Korang perlu berhati-hati bila mahu menolong seseorang. Jangan jadi macam Ramli Yusuff, bekas Pengarah CCID yang pernah menolong orang bawahannya ketika itu, Musa Hasan, yang akhirnya menjadi KPN dan cuba memerangkap Ramli dgn pelbagai dakwaan melalui komplot bersama Peguam Negara dan SPRM.

Kalau seorang macam Ramli ini pun hampir-hampir lingkup dikerjakan oleh anjing-anjing liar tetapi kelihatan jinak sahaja, Maka tidak hairanlah kalau rakyat biasa macam Teoh Beng Hock, Kugan , Aminurashid dan ramai lagi senang-senang diratah atau dianiaya.

Ikuti pendedahan Ramli Yusuff, bekas pengarah CCID (kiri) terbabit dalam urusan copgate, memetik tiga keadaan di mana beliau berkata Musa Hassan (kanan) adalah tidak jujur.
KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Musa Hassan adalah orang yang tidak boleh dipercayai dan ini terbukti sepanjang masa beliau dalam pasukan polis, kata bekas rakan sekerja Ramli Yusuff.
Dalam beberapa minggu lepas, Musa telah menarik perhatian dgn menuduh menteri kabinet dan ahli-ahli politik mengganggu siasatan dan tangkapan polis, menamakan Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein khususnya.
Tetapi motifnya menjadi tanda tanya memandangkan 'masa' pendedahannya; semasa beliau berkhidmat sebagai KPN selama empat tahun, tiada satu perkataan keluar kepada orang ramai mengenai campur tangan menteri yang didakwa.
Sebaliknya, pengumuman mengejutkan telah dibuat pada malam pembukaan Perhimpunan Agung Umno, lantaran itu Menteri Dalam Negeri mengatakan bahawa ia adalah hanya satu cubaan untuk mengalihkan orang ramai daripada isu-isu yang dibincangkan semasa perhimpunan. 
Untuk menambah marak api itu, mantan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (CCID) Ramli, yang mungkin paling dikenali kerana peranannya dalam penyiasatannya dalam urusan 'Copgate', berasa sangsi pada watak Musa dengan pembongkaran isu-isu lama membabitkan bekas KPN itu. 
"Musa berkhidmat di bawah saya selama hampir enam tahun. Saya adalah bertanggungjawab sebahagiannya bagi promosinya pada tahun 1995 dari jawatan penguasa junior untuk menjadi pembantu saya, dan pada akhirnya, dia 'mengenakan' saya," kata Ramli. 
"Jadi, adakah anda berfikir wataknya boleh dipercayai? Saya samakan dia 'melepaskan anjing tersepit', " katanya, merujuk kepada ungkapan Melayu yang bermaksud membantu seseorang yang tidak tahu berterima kasih. 
Ramli merujuk kepada lima pertuduhan yang dihadapi beliau pada tahun 2007 dan 2009 di mana beliau telah akhirnya dibebaskan untuk caj yang dia dakwa telah didalangi oleh Musa bersama-sama dengan Peguam Negara Abdul Gani Patail dan bekas Pengarah Pendakwaan Pencegah Rasuah Nordin Hassan dalam usaha untuk menjatuhkan beliau. 
Caj termasuk dakwaan gagal mengisytiharkan harta beliau, kerana melanggar undang-undang yang melarang kakitangan awam daripada terlibat dalam perniagaan swasta, dan kerana menyalahgunakan kuasa selepas didakwa menggunakan pesawat Cessna Polis Diraja Malaysia Caravan terbang dia untuk melihat plot tanah di Ulu Tungku dan Lahad Datu. 
Ramli mendakwa beliau telah dijebak kerana peranan beliau dalam urusan Copgate, di mana beliau dan pasukannya telah mengambil tindakan terhadap tokoh penjenayah yang didakwa mempunyai sokongan Musa - hanya kemudiannya dibebaskan empat bulan kemudian. 
Musa kemudiannya disiasat dan dibersihkan oleh Abdul Gani dan BPR, dan kontraknya diperbaharui sehingga beliau bersara pada tahun 2010, menurut Malaysiakini. 
Ramli memberitahu bahawa beliau membantu untuk promosi Musa dari penguasa junior kepada pembantunya pada 1995 kerana Musa dijangka ditukarkan ke Perlis. 
"Musa datang menangis kepada saya, memberitahu saya tentang kesusahan ... anak yang masih bersekolah, sangat berpuas hati. 
Jadi saya mengesyorkan beliau [untuk promosi] kerana beliau berkhidmat di bawah saya pada tahun 1987 sebagai salah satu pegawai saya di kolej polis di Kuala Kubu Baru. 
"Jadi, pada masa itu, dia adalah seorang lelaki yang baik, dan saya percaya dia," kata Ramli, sambil menambah bahawa dia mempunyai masa yang sukar meyakinkan bekas pengarah CID untuk mempromosikan Musa disebabkan kekurangan kelayakan akademik. 
Malah hakim kata Musa tidak boleh dipercayai Merujuk di atas penyalahgunaan perbicaraan kuasa yang berakhir pada 2009, Ramli berkata komen hakim mahkamah sesyen pada Musa - yang merupakan saksi bagi pihak pendakwa – tambah menjelaskan lagi watak KPN sangat meragukan. 
"Sepanjang perbicaraan saya di Sabah, seorang hakim mahkamah sesyen dalam penghakiman beliau mengulas bahawa Musa adalah saksi 'luar biasa' kerana dia bercanggah dengan bukti pegawainya sendiri," kata Ramli. 
"Dan hakim lebih percaya bukti kesalahan pegawai-pegawai bawahan Musa bukannya dia. Dan beliau ketika itu masih berkhidmat sebagai KPN. 
Malu (memalukan), "tambah Ramli. 
Penyalahgunaan kuasa melalui perbicaraan melibatkan dakwaan penggunaan pesawat polis untuk kepentingan peribadi beliau, di mana peguam beliau Rosli Dahlan mempertahankan dia. 
Menurut Rosli, Hakim Supang Lian memberitahu mahkamah pada penutup pendengaran 59 hari bahawa keterangan Musa adalah tidak boleh dipercayai dan tidak boleh diambil kira. 
Rosli memberitahu Hakim Supang Lian mengulangi perkataan "bohong" dua kali dalam menilai bukti kesaksian Musa sebagai saksi ke-75, didakwa dipanggil terakhir dalam usaha untuk menyangkal keterangan orang-orang yang datang sebelumnya. 
Antara saksi ialah juruterbang Ramli, yang telah menafikan telah menerbangkan Ramli ke Ulu Tungku dan Lahad Datu, di mana syarikat hartanah Kinsajaya Sdn Bhd mempunyai kepentingan. 
Supang Lian memutuskan bahawa pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie dan Ramli berhak untuk dilepas dan dibebaskan. Setahun kemudian, Mahkamah Tinggi menolak rayuan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap keputusan Mahkamah Sesyen untuk membebaskan Ramli. 
'Musa berbohong mengenai kelayakan akademik beliau' 
Satu lagi sebab mengapa kata-kata Musa perlu diambil dengan secubit garam adalah kerana dia telah berbohong mengenai kelayakan akademik semasa suruhanjaya siasatan diraja (RCI) pada tahun 1999, dakwa Ramli. 
"Dia tidak boleh dipercayai kerana apabila beliau memberi keterangan kpd suruhanjaya siasatan diraja, apabila mereka bertanya kepadanya tentang kelayakan beliau, beliau berkata diploma lanjutan dalam bidang undang-undang." 
Yang sebenarnya, dia hanya mempunyai sijil dalam bidang undang-undang dari kursus satu tahun yang dia ambil dalam undang-undang. Sijil sahaja. Satu diploma lanjutan adalah sama dengan ijazah, anda tahu." 
Ramli berkata bahawa peguam dan ahli PKR R Sivarasa membuat laporan polis berkaitan dengan "kelayakan palsu" itu satu atau dua tahun lalu, tetapi tiada siasatan telah dijalankan. 
RCI dalam soalan telah ditubuhkan untuk menyiasat isu mata lebam Ketua Pembangkang, Anwar yang diterima ketika dilokap, kata Ramli. 
Kemudian KPN Rahim Noor pada mulanya berkata luka itu adalah disengajakan, tetapi selepas RCI diadakan, beliau mengakui telah memukul Anwar.

PANAS: Raja Petra Buat U-Turn Lagi..

Posted: 09 Dec 2012 09:45 PM PST

Raja Petra Buat U-Turn Lagi..

Aduhai... Nampak sangat blogger dalam buangan di Manchester, United Kingdom, Raja Petra Kamaruddin semakin hilang arah tujuan disebabkan sudah tiada isu terbaru yang hendak dibangkitkan dalam seminggu dua ini.

Dalam artikel terbarunya "Always consistently inconsistent" yang diterbitkan semalam jelas menunjukkan kedangkalan pemikirannya yang makin bercelaru memutar isu berkenaan skandal kerugian Bank Negara Malaysia (BNM) yang dilakukan antara 1992 hingga 1994, atau lebih tepat lagi pada tahun 1993.

Dalam tulisannya, Raja Petra menempelak Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim kununnya tidak mengambil tindakan atau bertanggungjawab di atas kerugian akibat permainan tukaran wang asing kununnya selaku Menteri Kewangan pada masa itu.

Tambahnya lagi, apabila soal pertumbuhan ekonomi yang mapan antara 8 hingga 10 peratus dalam tempoh yang sama, perdana menteri, Mahathir Mohamad langsung tidak diberi sebarang kredit atas kapasitinya sebagai orang nombor satu negara pada waktu itu.

Saya tidak mahu menjawab satu persatu coretannya yang jelas bercelaru tetapi cukuplah saya sangkal satu fitnah yang sengaja diletakkan bagi mengelirukan pembacanya yang ada di antaranya jelas muak dengan tulisannya lalu meminta supaya tulisan berkaitan dengan pengalaman hidupnya disambung tanpa banyak soal.

Tulisan seorang pembacanya sebagai bukti terhadap kenyataan saya di atas:
written by Da Musang, December 09, 2012 01:01:03 
YM RP,
Could you PLEASE, IMMEDIATELY, RIGHT NOW, get back to writing "The journey in life is never a straight line" Part 15 and Part 16 and more? I just thought I'd be a bit different by complaining in one of your "normal" politically-flavoured articles. Incidentally, that "Journey" series is quite fascinating.

+7
Persoalan yang ditimbulkannya adalah, apakah adil menyalahkan Mahathir seorang di atas kerugian yang dialami Bank Negara sedangkan Anwar juga sepatutnya bertanggungjawab di atas kesilapan tersebut, tetapi apabila Malaysia mencatat pertumbuhan baik nama Anwar sahaja yang dijulang?
Ini adalah jawapannya.

Walaupun Anwar menjadi menteri kewangan dari 1991 hingga 1998, dan dilantik pula menggantikan Ghafar Baba pada 1993 sebagai timbalan perdana menteri selepas pemilihan Umno tahun itu, Mahathir masih merupakan pemegang kuasa eksekutif tertinggi mengatasi Anwar dan jauh sekali Najib Altantuya yang ketika itu hanya menjadi Naib Presiden Umno sahaja.

Anwar mengetahui tindakan tersebut tetapi dilarang Mahathir kerana dia melindungi pelakunya yang sebenar, Nor Mohamed Yakcop yang kini merupakan ahli parlimen Tasek Gelugor di Pulau Pinang.

Mahathirlah yang mempertahankan Nor Mohamad Yakcop dan tidak membenarkan Menteri Kewangan semasa itu iaitu Anwar untuk mengambil tindakan terhadap Nor Mohamad Yakcop.

Jika ditanya kepada Nor Mohamed, dia dengan tangkas sahaja berselindung di bawah ketiak Mahathir dan berkata tindakan beliau itu adalah di atas arahan Perdana Menteri.

Parlimen sebenarnya telah bertanya beberapa kali untuk mengetahui berapa jumlah kerugian dalam skandal pertukaran matawang asing itu.

Kerugian dari pertukaran wang asing ini merupakan kerugian yang terbesar dalam sejarah negara dan tidak ada sebab Nor Mohammad Yakcop tidak boleh diambil tindakan semasa itu.

Mahathir telah memberitahu Anwar supaya jangan mengambil apa-apa tindakan terhadap Nor Mohammad Yakcop dan dia telah diarah berhenti dari BNM.

Selepas kerugian yang sepatutnya dipertanggungjawabkan ke atas ketua jabatan perbendaharaan BNM itu, dia telah dinaikkan pangkat dalam kerajaan dengan dilantik sebagai penasihat ekonomi kepada kerajaan persekutuan.

Anwar sendiri telah berkali-kali menegaskan bahawa walaupun dia merupakan menteri kewangan tetapi skandal tersebut telah didiamkan Mahathir dengan alasan dia tidak berhak untuk mempersoalkan tindakan Mahathir selain melindungi Nor Mohamed yang jelas manusia yang mesti diheret ke muka pengadilan.

Jelas kini Raja Petra kini serupa dengan Najib Altantuya yang dikatakan sedang 'memberinya makan' memfitnah Pakatan Rakyat dengan celoteh tak tentu pasal hingga sanggup memuji diri sendiri kununnya pendedahan yang dibuatnya di Malaysia Today merupakan pendedahan eksklusif yang tidak terdapat dalam mana-mana media dalam talian seperti skandal Deepak dan beg jenama Birkin ratusan ribu yang dimiliki isteri Najib Altantuya, Rosmah Mansor.

Kini baru saya faham mengapa bekas rakan karibnya dalam MCLM, Haris Ibrahim bertindak keluar dari pertubuhan NGO itu dan turun bersama anak muda terutamanya Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menjelajah ke seluruh negara sedang Raja Petra hanya menunggu dokumen sulit yang dibocorkan pemimpin Umno sendiri sampai ke dalam kotak emelnya!~jalanpulang


Video bendera PAS berkibar di bumi Palestin tersebar...

Posted: 09 Dec 2012 03:55 PM PST




 
Lihatlah, bendera Pas berkibar megah bersama-sama bendera Malaysia dan jugak HAMAS di bumi Palestin... Buat macai-macai Umno yang kata gambar dan video ni diedit, nahh...

Bukak mata luas-luas okey... sumber: mm

Kat bawah ni plak adalah video sedutan dari berita astro Awani tentang kegembiraan anak bumi Palestin terhadap kepulangan pemimpin tertinggi Hamas, Khalid Marshaal ke Gaza...

Petanda awal Kemerdekaan Palestin

Sambutan ulangtahun yang ke-25 pergerakan Islam Hamas dan juga kepulangan pemimpin tertinggi Hamas, Khalid Marshaal memeriahkan suasana penduduk di Gaza sekaligus merealisasikan usaha meraih kemerdekaan di Palestin...


Tiada ulasan: