Ahad, 2 Disember 2012

PERAKITE

PERAKITE


Ekor untuk Naib Presiden dan TelingaTok Denan

Posted: 01 Dec 2012 05:20 PM PST





Presiden Umno Tok Jib klasifikasi tiga naib presidennya sebagai ekor je pada PAU. D  Bukalah kamus tengok apa erti ekor.... dan berekor....kaki pengampu pun ya.

MB Pahang Ds Adnan pula nak kerat telinga jika DAP boleh menang di kerusi Bentong. Tup-tup sehari lepas itu ubah pendirian konon bergurau sebagai kiasan...sebab memamg kerusi itu ,mampu dimenangi Pakatan Rakyat

Tok Nan lupa kisah Khir Toyo dengan kerusi..last hilang terus jawatan dan Selangor kepada Pakatan Rakyat. Dah lama sangat jadi MB..maka suka hati je apa nak cakap.. tunggulah bagaimana bila takda telinga.. biasanya kiasan potong telinga akan membawa makna orang tidak akan patuh atau dengar lagi kata-katanya. 

i
Ingat kisah Mike Tyson yang gigit telinga lawannya..lepas tu terus hilang dalam dunia tinju... Tok nan pun akan jadi gitu lah nanti



Persidangan Umno penuh dengan maki hamun dan jeritan sasau..

Posted: 01 Dec 2012 05:10 PM PST



Perhimpunan Agung UMNO (PAU) baru sahaja selesai.Penulis merupakan salah seorang pemerhati politik yang tidak pernah 'miss' mengikuti perjalanan PAU setiap tahun.

Apa yang dapat dirumuskan, PAU kali ini lebih dipenuhi dengan ucapan yang terjerit-jerit, penuh emosi, ampu-mengampu dan sebagainya lagi.

Ucapan Presiden UMNO sendiri sewaktu merasmikan pembukaan persidangan rabu lalu terjerit-jerit kononnya penuh semangat. Malah ucapan penggulungan semalam (sabtu) pun lagi menjerit-jerit. Lebih malang lagi jeritan melampau dibuat melampaui waktu maghrib yang sedang berkumandang azan.

Berbeza dengan Timbalan presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin yang agak bersahaja dan kurang emosi.

Gaya dan tonasi suara Najib seolah-olah menggambarkan beliau  seorang pemimpin yang sangat bimbang akan kehilangan kuasa. Malah struktur ucapan Najib yang banyak meninggi suara menggambarkan bahawa beliau seorang pemimpin yang gelabah dan kelam-kabut. Apa yang nak dikejarnya? Apa yang nak dirisaunya? Sedangkan apa sahaja perkataan yang keluar dari mulut beliau, tersiar secara langsung di kebanyakkan siaran Televisyen dan radio.
Hasil dari nada ucapan terjerit ini, tidak hairanlah ucapan beberapa Naib Presiden UMNO seperti Shafie Afdhal, Hishamuddin dan Zahid Hamidi pun turut berucapan penuh jeritan dan beremosi.

Lebih mengecewakan lagi, kebanyakkan ucapan yang disampaikan dari peringkat bawahan hinggalah keperingkatan ucapan Presiden, isi ucapan tak lebih dari mengulangi semula semua isu yang telah disiarkan oleh akhbar Utusan Malaysia.

Mendengar mereka berucap, seakan-akan mendengar benda yang serupa. Ahli-ahli UMNO seolah-olah diperbodohkan dengan ucapan 'recycle' seperti ini.

Najib sebagai contoh, menceritakan keburukan dan kononnya kelemahan setiap negeri yang diperintah Pakatan Rakyat sebagai gagal dengan mengaitkan Kedah gagal menunjukkan pentadbiran yang bai, Selangor gagal bantu ibu tunggal, Pulau Pinang gagal bantu orang Melayu dan Kelantan gagal tangani isu air.

Mengapa isu-isu selemah ini boleh menjadi modal Najib untuk berucap? Tidakkah Najib mengetahui akan perebutan kuasa yang masih berlaku secara senyap-senyap di Perlis dan Terengganu? Selamatkah Ahmad Said yang masih didendami Idris Jusoh? 

Bagaimana pula dengan Nasib ibu tunggal di negeri lain? Terbela kah?

Bagaimana pula dengan kualiti air di negeri Pahang yang masih kotor dan paling memalukan krisis air di tanah-tanah rancangan Felda masih berterusan hingga kini. Paling malang, ianya berlaku di negeri kelahiran Najib.

Melayu Pulau Pinang tidak terbela? Melayu manakah tidak terbela wahai Najib? Dulu Tsu Koon perintah Pulau Pinang, semua Melayu terbela kah? Berapa peruntukkan BN ketika itu untuk membantu agama Islam? Cuma RM12 juta setahun sedangkan melalui DAP kini diberi RM64 juta setahun. Siapakah yang lebih baik?

Kebanyakan ucapan Najib banyak yang memakan dirinya sendiri. Beliau telah mengkritik Buku Jingga Pakatan Rakyat yang memasukkan fasa menghapuskan ISA bila perintah Malaysia nanti. Kata Najib, kerajaan barisan Nasional terlebih dahulu mansuhkan ISA sekarang. Ternyata ahli UMNO dibodohkan sekali lagi. Elok rasanya dibuat sessi lawatan ahli UMNO ke Kem Tahanan Kemunting untuk melihat sendiri betapa Presiden mereka bukan sahaja tidak tepati janji malah pembohong besar!!! -PEJUANG RAKYAT.

Rahman Maidin masuk PAS.. Umno lagi melopong

Posted: 01 Dec 2012 05:00 PM PST


(Rahman serah borang kepada Haji  Hadi)

Belum reda suara DS Najib Razak berdegar-degar laung PAS tidak betul dalam perjuangannya, beberapa tokoh yang pernah berkhidmat dalam kerajaan termasuk ahli perniagaan terkenal menyertai PAS malam tadi. Ia satu temparan hebat kepada Umno.

Sedang Najib merayu Melayu menyokong Umno, mantan Pengerusi konglomerat media negara (MRCB) dan juga mantan Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia, Datuk Abdul Rahman Maidin umumkan sertai PAS.

Tiga lagi bekas pegawai kanan kerajaan turut berbuat demikian, termasuk 
 bekas Pengarah Eksekutif Felda Plantation Haji Mohd Sais Joned.

(Haji Mohd Sais menyerahkan borang kepada Ustaz Hadi dengan diperhatikan Pesuruhjaya PAS Johor, Datuk Dr Mahfodz)


Dua lagi adalah bekas Pengarah Pelajaran Johor Hj Ramlan Sariman dan Timbalan Pengarah institut Perguruan Batu Pahat Haji Nasir Abdullah.

Mereka menyerahkan borang menyertai PAS kepada presiden parti itu Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan disaksikan hampir 30,000 hadirin.
(Haji Nasir serahkan borang)

Tekanan juga pastinya dirasai Felda yang diterajui Tan Sri Isa Samad, yang kini sedang terpalit dengan pelbagai masalah khususnya isu penyenaraian Felda Global Venture Holding Bhd (FGVH).

Presiden Persatuan Anak-anak Peneroka Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman ketika mengulas kemasukan Mohd Sais ke dalam PAS berkata, ia satu kekuatan baru kepada NGO itu untuk terus mendedahkan segala kepincangan yang sedang berlaku dalam Felda ketika ini.

"Penyertaan bekas pegawai kanan Felda ini akan lebih menguatkan perjuangan kita untuk terus membetulkan kepincangan dan salah urus Felda pada waktu ini," katanya. 

Tiada ulasan: