Khamis, 20 Disember 2012

PENYAPU SIAL

PENYAPU SIAL


BERITA TERGEMPAR....jenis haiwan pemakan terbaru di temui.......

Posted: 19 Dec 2012 07:23 PM PST

patutlah negara menghampiri bangkrap dan rakyat semakin merempat... bina jalan termahal di dunia 0.9km RM14.9 Juta

Posted: 19 Dec 2012 05:24 PM PST

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Cawangan Sabah  di gesa menyiasat secara menyeluruh terhadap jalan satu lorong  yang di bina  berjarak 0.9 km berharga RM14.9 juta yang dianggarkan jalan paling mahal di Malaysia dan mungkin di dunia.

Jalan raya yang menghubungkan bangunan Yayasan Sabah yang dinamakan juga Menara Tun Mustapha ke Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah jaraknya hanya 0.9 km. Malah jalan ini dibina bagi menghubung pejabat Ketua Menteri Sabah yang terletak di menara itu ke bangunan Dewan Undangan Negeri Sabah yang hanya berjarak 0.9 km.

Difahamkan bahawa Jabatan Kerja Raya Negeri Sabah mengumumkan bahawa kos jalan tersebut adalah RM14.9 juta. Harga yang cukup luar biasa sedangkan menurut kajian, kos sebatang jalan adalah kira-kira RM1 juta sahaja paling tinggi.

Itupun kalau melibatkan laluan yang lebih banyak dan mempunyai jambatan dan sebagainya. Sedangkan jalan antara bangunan Yayasan Sabah dengan DUN Sabah ini hanya satu lorong sahaja iaitu satu lorong pergi dan satu lorong balik. Di tengah-tengah jalan ini pula bukannya ada sebarang pembahagi jalan antara kedua-dua laluan pergi balik itu.

Mohamed Azmin Ali, Timbalan Presiden KEADILAN merangkap Ahli Parlimen Gombak telah mengemukakan soalan tambahan di Dewan Rakyat sebelum ini berkaitan isu jalan tersebut, namun malangnya tidak ada sebarang penjelasan diberikan nampaknya ada sesuatu telah disembunyikan.

Jadi kita  meminta agar SPRM melakukan siasatan dan pendakwaan berkaitan skandal jalan termahal tersebut terhadap:

  1. Ketua Menteri Sabah , Datuk Seri Musa Aman,
  2. Datuk Seri Panglima Joseph Pairin Kitingan, Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pembangunan Infrastruktur dan
  3. Pengarah JKR Negeri Sabah
  4. Syarikat yang diberikan kontrak oleh JKR

Kita  juga mendesak agar siasatan dibuat terhadap perolehan tender projek jalan tersebut yang mungkin wujud unsur-unsur rasuah dan penyelewengan dana awam yang melibatkan kos luar biasa pembinaan jalan tersebut berharga RM14.9 juta.

Ketelusan, keadilan dan integriti SPRM sangat penting dalam menyiasat skandal pembinaan jalan termahal di Malaysia dan di dunia tersebut bagi mengheret penjenayah ke muka pengadilan.

kita mahu betina puaka di siasat...!!!

Posted: 19 Dec 2012 05:10 PM PST

Berikutan  pendedahan Deepak 12 Disember lalu yang menceritakan secara teliti latar belakang akuan bersumpah kedua oleh penyiasat persendirian, P Balasubramaniam berkaitan siasatan terhadap pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shariibuu.

Deepak sebelum ini diketahui rapat dengan Rosmah yang disifatkan sebagai seorang kakak menyatakan, Datuk Seri Najib Razak turut terlibat dalam proses penyediaan akuan tersebut, dan ia adalah atas permintaan Rosmah.

Pendedahan itu menimbulkan beberapa soalan yang memerlukan siasatan polis.Apakah kepentingan Najib dan Rosmah dalam pembunuhan Altantuya sehingga mengarahkan Deepak agar memastikan pengeluaran akuan bersumpah kedua tersebut berlaku? Apakah penglibatan mereka?

Menurut Deepak, Balasubramaniam menyatakan beliau dan keluarga diugut untuk membolehkannya membuat akuan bersumpah kedua tersebut.Sekiranya perkara ini benar, apakah peranan Najib, Rosmah dan adik Perdana Menteri, Nazim Razak dalam ugutan itu? Apa yang mereka mahu selindungi?

Sedangkan, Balasubramaniam turut menegaskan, hanya akuan bersumpah pertamanya yang sah.

Justeru , ia turut menimbulkan persoalan apakah Najib tidak memberitahu perkara sebenar apabila beliau bersumpah tidak pernah bertemu Altantuya.

Siapa pula yang mengarahkan Altantuya dibunuh oleh pegawai Unit Tindakan Khas (UTK), Koperal Sirul Azhar Omara dan Cif Inspektor Azilah Hadri kerana ternyata mereka dijadikan ‘kambing hitam’

Deepak turut memberitahu, SPRM lebih berminat untuk menutup kes tersebut sebelum ini, Jadi apakah benar SPRM menutup siasatan kes tersebut?

 

 

penyapu sial

 

tunggu Saiful Bukhari aka kaki liwat buat U turn pulak.

kroni UMNO cuba menghalalkan rompakan ke atas poket rakyat....Kontraktor AES cabar arahan Majlis Perbandaran Sepang di mahkama

Posted: 19 Dec 2012 05:02 PM PST

Beta Tegap Sdn Bhd, salah sebuah syarikat yang menerima kontrak pemasangan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), mencabar arahan Majlis Perbandaran Sepang di mahkamah supaya membuka dua kamera perangkap laju itu yang dipasang di Selangor.

“Permohonan semakan kehakiman akan didengar pada 14 Februari,” kata seorang peguam pemegang konsesi tersebut, Alex De Silva, 

Pihak Berkuasa Tempatan Sepang dalam surat bertarikh 6 Disember mengarahkan Beta Tegap membuka dua kamera yang dipasang di Lebuhraya Utara-Selatan dan Lebuhraya Lembah Klang Selatan dalam tempoh 14 hari.

Beta Tegap cuba untuk membuktikan phak berkuasa tempatan tidak mempunyai bidang kuasa di dua lebuh raya tersebut, tetapi kedudukan undang-undang syarikat mungkin akan akan dibangkitkan kerana ia adalah sebuah syarikat swasta yang memasang kamera tersebut, manakala saman trafik dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang mana dianggap pihak berkuasa sah untuk mengeluarkan apa-apa cabaran terhadap undang-undang.

Peguam Negara (AGC) sudah mengarahkan semua prosiding mahkamah berkaitan dengan saman AES dihentikan untuk mengkaji isu undang-undang yang dibangkitkan walaupun ia berkata saman tersebut masih sah.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dalam satu kenyataan hari ini mengakui kenyataan AGC itu sebagai “undang-undang yang betul” tetapi menegaskan “tidak perlu kelewatan dalam meletakkan pengakhiran kepada kaedah kotor ini yang membenarkan dua syarikat kroni BN untuk mengaut keuntungan berdasarkan komisen dikenakan ke atas setiap saman trafik yang kelihatan seperti penguatkuasa untuk mengurangkan kemalangan”.

Kelmarin di laporkan  Putrajaya  akan membekukan kamera AES untuk mengelakkan saman berganda dengan sistem saman polis yang boleh menambahkan kesusahan kepada pengguna jalan raya.

Difahamkan bahawa Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha merupakan salah seorang daripada beberapa menteri yang mempertahankan pelaksanaan AES.

Projek swasta bernilai RM700 juta bermula pada bulan September dengan 14 kamera fasa percubaan tetapi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) berikrar untuk melancarkan sebanyak 831 kamera menjelang akhir 2013 untuk menangkap pemandu laju dan mencegah lebih banyak kematian di jalan raya.

Pihak polis yang menguatkuasakan undang-undang hadlaju, berkata mereka akan meneruskan penguatkuasaan dan meletakkan perangkap kelajuan mudah alih berhampiran kamera AES, meningkatkan prospek denda dua kali bagi pemandu ingkar.

“Kerajaan sedang mempertimbangkan membekukan pelaksanaan AES disebabkan pertindihan sistem saman. Ini akan menyebabkan kesusahan "

Beliau juga menyatakan beberapa ahli parlimen dari Barisan Nasional (BN) juga meminta kerajaan untuk menghentikan pelaksanaan sehingga semua pandangan dipertimbangkan.

Sumber lain berkata kerajaan mahu memastikan AES akan membantu memastikan pemandu mengikut had laju sepanjang perjalanan mereka dan bukannya hanya di kawasan-kawasan di mana kamera tersebut diletakkan.

“Sistem ini bertujuan untuk menguatkuasakan had laju dan memastikan keselamatan jalan raya,” katanya.

 

 

penypu sial

 

Beta Tegap  mengelupur kepanasan hanya  kerana  2 kamera untuk  di  hapuskan  seperti yang diarahkan, jadi tidak boleh "cari makan"? atau  untuk memberi makan  komisen  kepada perasuah  yang sedia mengangga mulut untuk di suapkan.

Mengapa tidak untuk setiap satu kilometer mereka (polis, JPJ dan juga Kementerian Pengangkutan) meletakkan satu kamera. Kemudian anda akan membuat lebih banyak wang untuk syarikat-syarikat kroni kerana setiap kenderaan  akan menerima pelbagai saman .

kemudiaan biarkan setiap syarikat kroni meletakkan kamera  di jalan-jalan kampung  tentu lagi masyukkkk punya...!!!

Menteri Pengangkutan tterus senyap ... nampaknya dia mempunyai kepentingan dalam projek  kotor ini untuk mengumpul wang tanpa usaha.

Menteri-menteri BN, dan AG, hanyalah  sekumpulan monyet yang berjalan di sekitarnya, mempunyai idea melaksanakan satu skim yang tidak betul pemikirannya. Bagaimana ini  membolehkan  mereka untuk terus memerintah negara? Semua yang mereka fikirkan adalah bagaimana untuk menjadikan kroni mereka kaya.

majlis peguam di minta mendedahkan nama peguam penghianat negara yang menjadi barua najib dan rosmah di mana terlibat menulis akuan bersumpah PI Bala

Posted: 19 Dec 2012 04:31 PM PST

Majlis Peguam sekali lagi  di minta  mendedahkan nama peguam yang terlibat dalam menulis akuan bersumpah kedua P Balasubramaniam (gambar) berkenaan dengan pembunuhan Altantuya Shaariibuu pada tahun 2006.

Peguam yang bergelar “Tan Sri” itu tidak sepatutnya menulis akuan bersumpah kedua Balasubramaniam tanpa merujuk kepada penyiasat persendirian itu, dengan mengatakan Balasubramaniam sudah mengaku membuat pembohongan dalam akuan bersumpah tersebut semasa beliau menandatangani dokumen itu.

Ini adalah  merupakan  salahlaku professional yang dilakukan oleh peguam bergelar “Tan Sri” itu.

Presiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee  wajar  di tegur  kerana  menyalah anggap karekter Deepak Jaikishan dan tidak menyiasat dakwaan ahli perniagaan itu.

Deepak, yang juga menjadi punca kepada kontroversi dalam kes akuan bersumpah Balasubramaniam, menyebut nama peguam dibelakang akuan bersumpah kedua ketika temuramah beliau bersama lidah rasmi PAS, Harakah.

Tetapi apabila temuramah itu disiarkan oleh “TVPAS” di Youtube, nama peguam tersebut dipadamkan.

Kita  mahu  majlis peguam  mendedahkan identiti peguam dan menyiasat sama ada beliau telah melanggar undang-undang profession dengan membuat akuan bersumpah tanpa merujuk kepada Balasubramaniam.

Tetapi memetik kenyataan Lim dalam portal berita Free Malaysia Today mengenai dakwaan  tersebut , ketua Majlis Peguam itu hanya memilih untuk mengkritik Deepak dengan berkata “latar belakang ahli perniagaan tersebut menjadi isu utama”.

Adakah Majlis Peguam sudah menyiasat latar belakang Deepak sehingga presiden boleh mempertikaikan kredibiliti beliau di khalayak orang ramai, atau adakah ini sekadar khabar angin yang disebarkan di ruang maya?

Deepak  juga telah terlibat dalam kes saman dimana beliau diwakili oleh peguam R. Sivarasa dan N. Surendrantersebut, dan Lim boleh memanggil pendakwaraya tersebut untuk bertemu anak guamnya untuk mendedahkan identiti peguam tersebut dalam kes Balasubramaniam.

Bala mungkin mengaku terhadap kesalahan membuat akuan bersumpah palsu, dan apakah peguam tersebut mengambil kira pandangan itu semasa menyediakan akuan bersumpah itu, dengan menerima arahan dari Bala dan memberitahu kesan dari mengesahkan akuan bersumpah yang ditulis beliau untuk pengesahan?

Menyebut Seksyen 42 dan 99 Akta Profesion Undang-Undang, 1976,  Majlis Peguam boleh melaporkan aduan kepada kepada badan disiplin, dan tidak perlu menunggu yang lain untuk melaporkannya.

Seksyen 42 mengatakan tujuan Majlis Peguam untuk “mengangkat keadilan tanpa mengira kepentingan ahlinya, tanpa dipengaruhi oleh ketakutan atau pilih kasih”.

Apakah tidak ada kuasa untuk menyiasat? Majlis Peguam tidak ada kuasa? Tidakkah ada lagi peguam di dalam Majlis Peguam untuk menyiasat perkara ini?

Terdapat misteri yang menyelubungi identiti peguam yang menulis akuan bersumpah kedua Balasubramaniam mengenai kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu pada tahun 2006.

Dalam sidang medianya yang kemudian, Balasubramaniam, ditemani oleh peguam M. Arulampalam telah menarik balik akuan bersumpah pertamanya, yang mengatakan beliau dipaksa untuk menandatanganinya.

Beliau kemudian membuat akuan bersumpah kedua, yang kemudiannya didakwa beliau pada 2009 dilakukan oleh peguam lain tanpa persetujuannya.

Deepak menjadi sebutan apabila blogger Raja Petra Kamaruddin mendedahkan peranannya dalam penyiasat persendirian itu menarik akuan bersumpah pertamanya.

pengerusi SPR sendiri ahli anjing UMNO....dakwa Ambiga dan Bersih ada agenda partisan....apa cerita nie bro....lawak bangkrap mana yang hang pakai..???

Posted: 19 Dec 2012 04:06 PM PST

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kelmarin  mempersoalkan kemampuan Datuk Ambiga Sreenevasan untuk memastikan “pemantau dari kalangan orang ramai” Bersih 2.0 memastikan mereka mematuhi undang-undang dan tidak mengganggu kerja badan penggendali pilihan raya itu.

Timbalan pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar, dilaporkan oleh portal berita berbahasa Melayu mengatakan Bersih 2.0 ditubuhkan oleh mereka yang mempunyai agenda partisan.

Beliau (gambar) memberitahu  bahawa pengamal undang-undang itu, yang merupakan pengerusi bersama badan pemantau pilihan raya itu sebagai “mengenali selok-belok undang-undang”, namun beliau mempersoalkan kemampuan beliau.

“Datuk S Ambiga seorang yang mengetahui undang-undang, namun mampukah beliau menjaga ahli yang terlibat dalam Jom Pantau PRU 13?” katanya.

“Bukan semua yang tahu undang-undang, dengan keadaan pilihan raya yang semakin dekat, mungkin pelancaran kempen ini akan menyebabkan pelbagai masalah timbul.”

Pergerakan itu mendesak kerajaan untuk membersihkan proses pilihan raya, dan pada awal minggu ini mengumumkan akan mendapatkan “lebih ramai pemantau dari kalangan orang ramai” sebagai mata dan telinga untuk memantau proses pilihan raya pada hari mengundi.

Wan Ahmad berkata SPR tidak menafikan hak rakyat Malaysia untuk menjadi pemerhati dalam pilihan raya, namun mereka tidak boleh mengganggu kerja-kerja pihak penguatkuasa dan SPR.

“Kita nak ingatkan agar Bersih 2.0 yang melancarkan kempen ini supaya tidak mengganggu urusan pilihan raya ini,” katanya.

Bersih 2.0 melancarkan “Jom Pantau” dan “Jom 100” tetapi Ambiga pada Isnin lalu berkata kempen akan diperluaskan bulan hadapan bagi memberi tekanan kepada pihak berkuasa.

Aktivis itu menegaskan pilihan raya tidak akan bersih seperti yang dikehendaki oleh Bersih 2.0 dan caranya ialah meningkatkan jumlah pengundi dan mahu orang ramai memantau sebarang keraguan pada hari mengundi.

Ambiga berkata, rancangan terbaru Bersih 2.0 datang dari kekecewaan selama bertahun-tahun kerana usaha perubahan kerajaan dan SPR masih belum memuaskan hati.

Beliau mengatakan SPR “tidak ikhlas” kerana hanya baru-baru ini sahaja SPR menubuhkan unit khas untuk membersihkan daftar pengundi.

Ambiga turut tidak berpuas hati kerana SPR tidak dapat melunaskan lapan tuntutan yang diminta Bersih 2.0, seperti semua parti diberi akses media adil dan bebas, membenarkan pemantau antarabangsa pada hari mengundi, dan komitmen dalam memastikan politik kotor dihentikan sebelum atau semasa kempen.

Bersih 2.0 adalah gabungan 82 buah badan bukan kerajaan (NGO) yang sudah menganjurkan tiga perhimpunan besar-besaran di Kuala Lumpur bagi menuntut reformasi pilihan raya semenjak 2007.

 

 

penyapu sial

 

anjing pukimak ini tak mau pemerhati bersih 2.0 memantau kerja kerja menipu pilihanraya yang SPR buat untuk memenangkan UMNO sedangkan pengerusi dan ahli SPR sendiri majoritinya ahli UMNO...dah tentu bersikap partisan terhadap UMNO

OK, kita boleh batalkan rancangan "Jom Pantau PRU13" dengan syarat keraajaan membenarkan pemerhati luar.....boleh? Tak boleh?? Kenapa?? Apabila Pengerusi SPR sendiri menyatakan bahawa tidak menjadi kesalahan sekiranya ada pegawai2 SPR yang menjadi ahli parti politik ia dengan tersendirinya menunjukkan bahawa SPR mempunyai ciri2 berpartisan. SPR bukan sahaja perlu bersikap tidak berat sebelah malah wajib DILIHAT dari perspektif orang ramai tidak berat sebelah. Jika tidak rakyat akan mengandaikan pihak EC ada agendanya tersendiri untuk parti tersebut!

Tiada ulasan: