Sabtu, 8 Disember 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Zahrain kembali ke pangkuan Umno

Posted: 07 Dec 2012 11:08 PM PST

Bekas pemimpin PKR, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim hari ini menyerahkan surat sokongan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan niatnya untuk menyertai semula Umno, lapor TheStar online.

Beliau dilaporkan membawa bersama 346 ahli yang dikatakan dari Cabang PKR Bayan Baru, Jelutong dan Bukit Gelugor.

Menurut TheStar Online lagi, Surat hasrat telah diserahkan kepada Najib selepas majlis makan tengah hari awam di pejabat Umno Bayan Baru.


Bekas pemimpin PKR keluar dari PKR pada Februari 2010, dan menjadi MP bebas.

Ahli Parlimen Bayan Baru itu turut disertai oleh bekas Ketua Wanita PKR Pulau Pinang, Aminah Abdullah yang meletak jawatan dari parti itu pada tahun 2007, lapor TheStar Online.

Selepas acara itu, Zahrain dilaporkan berkata orang Melayu tidak mempunyai pilihan selain menyokong Umno kerana parti adalah satu-satunya kumpulan yang melindungi kepentingan mereka.

Di majlis yang sama, bekas pemimpin Pemuda PAS negeri Hafiz Nordin telah menyerahkan memorandum kepada Najib menggesa beliau supaya melindungi prinsip-prinsip Islam di negara ini.


Musa adalah anjing yang saya tolong lepaskan dari tersepit

Posted: 07 Dec 2012 09:24 PM PST

Korang perlu berhati-hati bila mahu menolong seseorang. Jangan jadi macam Ramli Yusuff, bekas Pengarah CCID yang pernah menolong orang bawahannya ketika itu, Musa Hasan, yang akhirnya menjadi KPN dan cuba memerangkap Ramli dgn pelbagai dakwaan melalui komplot bersama Peguam Negara dan SPRM.

Kalau seorang macam Ramli ini pun hampir-hampir lingkup dikerjakan oleh anjing-anjing liar tetapi kelihatan jinak sahaja, Maka tidak hairanlah kalau rakyat biasa macam Teoh Beng Hock, Kugan , Aminurashid dan ramai lagi senang-senang diratah atau dianiaya.


Ikuti pendedahan Ramli Yusuff, bekas pengarah CCID (kiri) terbabit dalam urusan copgate, memetik tiga keadaan di mana beliau berkata Musa Hassan (kanan) adalah tidak jujur.


KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Musa Hassan adalah orang yang tidak boleh dipercayai dan ini terbukti sepanjang masa beliau dalam pasukan polis, kata bekas rakan sekerja Ramli Yusuff.

Dalam beberapa minggu lepas, Musa telah menarik perhatian dgn menuduh menteri kabinet dan ahli-ahli politik mengganggu siasatan dan tangkapan polis, menamakan Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein khususnya.

Tetapi motifnya menjadi tanda tanya memandangkan 'masa' pendedahannya; semasa beliau berkhidmat sebagai KPN selama empat tahun, tiada satu perkataan keluar kepada orang ramai mengenai campur tangan menteri yang didakwa.

Sebaliknya, pengumuman mengejutkan telah dibuat pada malam pembukaan Perhimpunan Agung Umno, lantaran itu Menteri Dalam Negeri mengatakan bahawa ia adalah hanya satu cubaan untuk mengalihkan orang ramai daripada isu-isu yang dibincangkan semasa perhimpunan.

Untuk menambah marak api itu, mantan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (CCID) Ramli, yang mungkin paling dikenali kerana peranannya dalam penyiasatannya dalam urusan 'Copgate', berasa sangsi pada watak Musa dengan pembongkaran isu-isu lama membabitkan bekas KPN itu.

"Musa berkhidmat di bawah saya selama hampir enam tahun. Saya adalah bertanggungjawab sebahagiannya bagi promosinya pada tahun 1995 dari jawatan penguasa junior untuk menjadi pembantu saya, dan pada akhirnya, dia 'mengenakan' saya," kata Ramli.

"Jadi, adakah anda berfikir wataknya boleh dipercayai? Saya samakan dia 'melepaskan anjing tersepit', " katanya, merujuk kepada ungkapan Melayu yang bermaksud membantu seseorang yang tidak tahu berterima kasih.

Ramli merujuk kepada lima pertuduhan yang dihadapi beliau pada tahun 2007 dan 2009 di mana beliau telah akhirnya dibebaskan untuk caj yang dia dakwa telah didalangi oleh Musa bersama-sama dengan Peguam Negara Abdul Gani Patail dan bekas Pengarah Pendakwaan Pencegah Rasuah Nordin Hassan dalam usaha untuk menjatuhkan beliau.

Caj termasuk dakwaan gagal mengisytiharkan harta beliau, kerana melanggar undang-undang yang melarang kakitangan awam daripada terlibat dalam perniagaan swasta, dan kerana menyalahgunakan kuasa selepas didakwa menggunakan pesawat Cessna Polis Diraja Malaysia Caravan terbang dia untuk melihat plot tanah di Ulu Tungku dan Lahad Datu.

Ramli mendakwa beliau telah dijebak kerana peranan beliau dalam urusan Copgate, di mana beliau dan pasukannya telah mengambil tindakan terhadap tokoh penjenayah yang didakwa mempunyai sokongan Musa - hanya kemudiannya dibebaskan empat bulan kemudian.

Musa kemudiannya disiasat dan dibersihkan oleh Abdul Gani dan BPR, dan kontraknya diperbaharui sehingga beliau bersara pada tahun 2010, menurut Malaysiakini.

Ramli memberitahu bahawa beliau membantu untuk promosi Musa dari penguasa junior kepada pembantunya pada 1995 kerana Musa dijangka ditukarkan ke Perlis.

"Musa datang menangis kepada saya, memberitahu saya tentang kesusahan ... anak yang masih bersekolah, sangat berpuas hati.

Jadi saya mengesyorkan beliau [untuk promosi] kerana beliau berkhidmat di bawah saya pada tahun 1987 sebagai salah satu pegawai saya di kolej polis di Kuala Kubu Baru.

"Jadi, pada masa itu, dia adalah seorang lelaki yang baik, dan saya percaya dia," kata Ramli, sambil menambah bahawa dia mempunyai masa yang sukar meyakinkan bekas pengarah CID untuk mempromosikan Musa disebabkan kekurangan kelayakan akademik.

Malah hakim kata Musa tidak boleh dipercayai Merujuk di atas penyalahgunaan perbicaraan kuasa yang berakhir pada 2009, Ramli berkata komen hakim mahkamah sesyen pada Musa - yang merupakan saksi bagi pihak pendakwa – tambah menjelaskan lagi watak KPN sangat meragukan.

"Sepanjang perbicaraan saya di Sabah, seorang hakim mahkamah sesyen dalam penghakiman beliau mengulas bahawa Musa adalah saksi 'luar biasa' kerana dia bercanggah dengan bukti pegawainya sendiri," kata Ramli.

"Dan hakim lebih percaya bukti kesalahan pegawai-pegawai bawahan Musa bukannya dia. Dan beliau ketika itu masih berkhidmat sebagai KPN.

Malu (memalukan), "tambah Ramli.

Penyalahgunaan kuasa melalui perbicaraan melibatkan dakwaan penggunaan pesawat polis untuk kepentingan peribadi beliau, di mana peguam beliau Rosli Dahlan mempertahankan dia.

Menurut Rosli, Hakim Supang Lian memberitahu mahkamah pada penutup pendengaran 59 hari bahawa keterangan Musa adalah tidak boleh dipercayai dan tidak boleh diambil kira.

Rosli memberitahu Hakim Supang Lian mengulangi perkataan "bohong" dua kali dalam menilai bukti kesaksian Musa sebagai saksi ke-75, didakwa dipanggil terakhir dalam usaha untuk menyangkal keterangan orang-orang yang datang sebelumnya.

Antara saksi ialah juruterbang Ramli, yang telah menafikan telah menerbangkan Ramli ke Ulu Tungku dan Lahad Datu, di mana syarikat hartanah Kinsajaya Sdn Bhd mempunyai kepentingan.

Supang Lian memutuskan bahawa pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie dan Ramli berhak untuk dilepas dan dibebaskan. Setahun kemudian, Mahkamah Tinggi menolak rayuan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap keputusan Mahkamah Sesyen untuk membebaskan Ramli.

'Musa berbohong mengenai kelayakan akademik beliau'

Satu lagi sebab mengapa kata-kata Musa perlu diambil dengan secubit garam adalah kerana dia telah berbohong mengenai kelayakan akademik semasa suruhanjaya siasatan diraja (RCI) pada tahun 1999, dakwa Ramli .

"Dia tidak boleh dipercayai kerana apabila beliau memberi keterangan kpd suruhanjaya siasatan diraja, apabila mereka bertanya kepadanya tentang kelayakan beliau, beliau berkata diploma lanjutan dalam bidang undang-undang. "

Yang sebenarnya, dia hanya mempunyai sijil dalam bidang undang-undang dari kursus satu tahun yang dia ambil dalam undang-undang. Sijil sahaja. Satu diploma lanjutan adalah sama dengan ijazah, anda tahu. "

Ramli berkata bahawa peguam dan ahli PKR R Sivarasa membuat laporan polis berkaitan dengan "kelayakan palsu" itu satu atau dua tahun lalu, tetapi tiada siasatan telah dijalankan.

RCI dalam soalan telah ditubuhkan untuk menyiasat isu mata lebam Ketua Pembangkang, Anwar yang diterima ketika dilokap, kata Ramli.

Kemudian KPN Rahim Noor pada mulanya berkata luka itu adalah disengajakan, tetapi selepas RCI diadakan, beliau mengakui telah memukul Anwar.


SUMBER

http://alhusseyn51.blogspot.com/2012/12/ramli-musa-adalah-anjing-yang-saya.html


Bekas SB Ini Kembali Ke Rahmatullah Pagi Tadi.. Al-Fatihah..

Posted: 07 Dec 2012 07:54 PM PST

Bekas Ketua Polis Daerah (OCPD) Slim River Haji Abdullah Haji Omar telah kembali ke rahmatullah sebentar tadi...

Dalam Muktamar PAS di Kelantan yang lepas beliau berucap monyokong usul PAS Pusat dalam isu pengkhianatan UMNO kepada negara. Pengalaman beliau dalam pasukan polis termasuk 25 tahun menjawat jawatan polis cawangan khas (SB) menginsafkan beliau dalam perjuangan PAS yang sebenar.


Beliau katanya sudah bertaubat dan telahpun meminta maaf pada seluruh ahli PAS di atas apa yang beliau lakukan selama ini.

PAS dan rakyat merasakan permergian beliau satu kehilangan besar buat PAS dan negara dan berdoa semoga Allah ampunkan dosa dan rahmatkan beliau dan di tempatkan rohnya bersama-sama para nabi dan syuhada di akhirat sana...ALFATIHAH..



Siap Siaga Hadapi Provokasi Melampau Musuh

Posted: 07 Dec 2012 06:43 PM PST

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) meminta semua jentera Pakatan Rakyat di segenap peringkat agar bersiap sedia menghadapi kemungkinan tindakan provokasi dan keganasan pihak musuh dalam menghadapi pilihanraya umum ke 13. Ternyata apa yang berlaku di Dataran Sharuddin, Batu 8 Gombak beberapa hari lepas di mana ada penonton yang cedera ditikam dan dibaling objek menunjukkan ada pihak tertentu yang sanggup melakukan apa sahaja demi mengekalkan kuasa mereka.

DPPM menganggap ada pihak cuba untuk menggagalkan program penerangan seperti ceramah yang dianjurkan oleh PR kerana sifat dengki dan hasad ekoran ceramah anjuran PR kerap mendapat sambutan yang hebat daripada rakyat. Ia juga dibuat dengan harapan supaya rakyat tidak mendapat maklumat yang lengkap dan tepat mengenai isu-isu semasa. Bagi mereka semakin rakyat tidak mengetahui isu semasa dengan betul, semakin menguntungkan mereka.


DPPM juga merasaka pihak tertentu juga mahu mencetuskan suasana tidak sihat dengan menimbulkan api permusuhan melalui provokasi dan pergaduhan dengan harapan rakyat akan takut untuk hadir dalam program Pakatan Rakyat. PR pula akan dituding sebagai pesalah kerana cuba menimbulkan pergaduhan dan suasana tegang.

Justeru DPPM meminta jentera semua pihak, khususnya Jabatan AMAL untuk bersiap sedia menghadapi segala kemungkinan yang berlaku. Sebarang tindakan provokasi dan melampau tidak perlu dilayan, sebaliknya menyerahkan kepada pihak polis untuk menyelesaikannya. Petugas hanya perlu memberi reaksi untuk mempertahankan diri sekiranya mereka diserang sahaja.

Bagi DPPM, sebagai pendakwah, petugas PAS diseluruh negara sudah ditarbiyah menghadapi suasana genting seperti ini. DPPM menganggap semua mehnah tersebut adalah suatu jihad bagi menyampaikan dakwah kepada rakyat tentang Islam. DPPM yakin, usaha dakwah yang murni ini akan menghadapi tentangan yang hebat dari musuh Islam kerana sunnah Nabi Muhammad SAW telah menunjukkan jalan yang sama.

Akhirnya, DPPM mendoakan kepada pihak terbabit agar mereka diberikan hidayah untuk bertaubat dan kembali ke landasan Islam yang sebenar. Mudah-mudahan mereka insaf dan sedar bahawa tindakan mereka merupakan suatu dosa terhadap rakyat yang tidak bersalah, dan tindakan mereka sebenarnya menandakan kemenangan Islam sudah semakin hampir, Insyaallah.

RIDUAN MOHD NOR
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Malaysia


Kuliah Ustaz Azhar Di Himpunan Kebangkitan Rakyat Kedah

Posted: 07 Dec 2012 05:24 PM PST



Papa Gomo Kaki Fitnah Yang Tak Punya Telor..

Posted: 07 Dec 2012 03:35 PM PST

Disaman RM10Juta... PapaGomo tak mengaku dia pemilik Blog PapaGomo.

Dari pendedahan-pendedahan yang berunsur fitnah yang dibuatnya, aku sangkakan dia ini seorang yang bertanggungjawab.... tapi rupanya sama saja dengan pencacai-pencacai UMNO yang lain.... berani baling batu tapi takut nak tunjuk tangan.

Menurut sumber yang mengikuti pusingan pertama saman Husam terhadap PAPAGOMO yang berjumlah RM10juta itu: PAPAGOMO ini menggunakan peguamnya untuk kerap meminta penangguhan.


Tak tau kenapa PAPAGOMO nak pengangguhan ni.

Yang lebih menyedihkan, PAPAGOMO seboleh-boleh MENAFIKAN yang blog PAPAGOMO beliau itu bukan miliknya.

Kita semua ingatkan PAPAGOMO mahu mempertahankan hujjah tulisan beliau yang tidak disukai Husam Musa itu. Rupanya, sikit pun dia tak sentuh tulisannya itu. PAPAGOMO lebih selesa menafikan blog beliau itu adalah miliknya.

Rupanya, manusia PAPAGOMO ni hanya berani mengaum dalam alam siber sahaja. Bila disuruh bertanggungjawab di atas tulisannya, dia menikus.

Manusia PAPAGOMO ini adalah jenis manusia pengecut, bachul dan suka baling batu sembunyi tangan.

Dia lebih selesa melontar tuduhan dan fitnah dari jauh tanpa mengira tuduhan itu benar atau tidak. Apabila dia disuruh bertanggungjawab di atas tulisannya, terus lari lintang pukang.

Dia ingin mengikut jejak langkah kawannya, si Ruang Bicara Faisal, yang berjaya mengelak dari di saman kerana Mahkamah tidak yakin bahawa Faisal ini adalah tuan punya blog Ruang Bicara Faisal.

Namun jangan takut kerana walaupun RBF ini menang pusingan pertama, kes beliau sedang berjalan di Mahkamah Rayuan.

Khabarnya kali ini selori saksi2 akan memberi keterangan mengecam manusia bachul bernama Faisal ini. Maka atas pengalaman dengan blogger bachul nama Faisal itulah, kali ini peguam2 Husam Musa telah menyeret selori saksi yang akan mengecam PAPAGOMO.

Termasuk yg akan jadi saksi adalah sepupu kepada Papagomo sendiri. Kalau ahli keluarga pun cam dia, mcmna dia nak nafi lagi?

Rasanya kali ini PAPAGOMO tidak akan dapat lari seperti kawannya di Faisal itu. Ini kerana trick si Faisal tu Husam Musa serta lawyer2 Husam sudah maklum.

Apa punya manusia si Papagomo ni. Blog sendiri pun tak nak mengaku. Jelas kepada kita bahawa Papagomo ini adalah manusia pendusta.

~tulangbesi


Video Panas - Musa Hassan Pengkhianat Negara

Posted: 07 Dec 2012 06:37 AM PST




SHAH ALAM - Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menafikan dirinya pengkhianat apabila mendedahkan campur tangan Menteri Dalam Negeri dalam soal Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Menurutnya, perkara tersebut baru didedahkan kerana sepanjang dalam perkhidmatan kata-katanya tidak didengar.

"Ada orang berkata, jika kita berada dalam sesebuah kumpulan, kata-kata kita tidak ada yang mahu mendengar.

"Jadi apabila sudah tidak ada apa-apa ini (bersara), saya perlu mendedahkannya.

Ini penting... untuk anggota polis sendiri, tidak ada niat lain," katanya.

Minggu lalu, Musa dalam satu sidang media mendakwa bahawa pasukan polis semasa di bawah pimpinannya berdepan dengan campur tangan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yang pernah memberi arahan terus kepada pegawai-pegawai 'junior' dan seorang ketua polis daerah tanpa pengetahuannya.

Mengakui tidak menjadi kesalahan untuk Menteri Dalam Negeri mencampuri urusan polis seperti dalam hal-hal kenaikan pangkat atau disiplin anggota polis, tetapi tidaklah sampai ke tahap campur tangan dalam hal-hal berkaitan operasi polis yang berada di bawah bidang kuasa Ketua Polis Negara.

Tindakan itu dibuat demi melihat rakyat terus percaya kepada polis dan juga menjaga reputasi PDRM.


'Penangan' Ustaz Azhar Idrus di Himpunan Kebangkitan Rakyat Kedah

Posted: 07 Dec 2012 05:59 AM PST









Pesilat Gayong Siap Hadapi Kemungkinan Di Himpunan Rakyat Kedah

Posted: 07 Dec 2012 04:24 AM PST

Gambar Hiasan
KUALA LUMPUR 9 DIS: Orang yang menyalah guna ilmu persilatan akan dilaknat ikrar yang dilafazkannya, kata pengasas Pertubuhan Silat Pusaka Gayong Malaysia, Cikgu Abdul Majid Mat Isa.

"Pesilat sentiasa berwuduk, baca ayat surah at-Taubah dan bersumpah laknat. Sebab itu tak boleh tunjuk lagak.

"Ilmu silat ada pantang-larangnya. Kalau berlagak, kita tak selamat. Allah yang akan balas," katanya kepada Keadilan Daily.


Beliau merujuk kejadian 4 Disember lalu apabila dua penyokong Pakatan cedera diserang samseng Umno termasuk pesilat Lincah di Dataran Sharuddin, Batu 8 1/2, Kampung Gombak Utara.

Seorang daripada mereka cedera ditikam kerambit manakala seorang lagi luka di kepala akibat dibaling pasu.

Cikgu Majid adalah Pengarah dan Gurulatih Utama Pusaka Gayong Malaysia masih mengekalkan gelaran 'Cikgu' meskipun beliau bertaraf mahaguru dalam dunia persilatan.

Beliau adalah murid kanan pengasas Gayong Malaysia, Allahyarham Datuk Meor Abdul Rahman.

Kata Cikgu Majid, silat untuk mempertahan diri jika diancam, bukannya untuk menyerang orang yang tidak bersalah dan tidak bersenjata.

"Jangan sengaja tunjuk kelebihan. Saya keluarkan arahan kepada semua guru Gayong dan anak buah, jangan sembarangan tunjuk lagak.

"Mereka yang melakukan kesalahan wajib bertaubat," katanya.

Beliau juga mengarahkan pesilat Gayong bersiap-sedia menghadapi kemungkinan gangguan berikutan program Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Suka Menanti, Alor Setar Kedah, 7 Disember ini.

www.keadilandaily.com/


Peranan Musa Hassan dalam politik tanah air

Posted: 07 Dec 2012 04:02 AM PST

KEMUNCULAN secara aktif bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan bercakap mengenai beberapa tindakan jabatan atau pasukan yang pernah dipegangnya, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) kebelakangan ini menimbul sedikit tanda tanya. Apa lagi penglibatan beliau itu memberi kesan negatif kepada PDRM dan terutamanya mereka yang bertanggungjawab dalam menjaga hal ehwal polis.

Orang menjadi sasaran beliau ialah Menteri Dalam Negeri sendiri.

Kritikan itu dilihat sebagai satu keberanian yang pelik kerana jarang bekas pegawai tinggi kerajaan yang sedang menikmati kemudahan selepas bersara membuat kritikan terbuka seperti itu. Selalunya adalah sesuatu yang berlaku, pelik kerana kalau tidak masakan tempua bersarang rendah.


Apa ditimbulkan Musa kononnya Hishammuddin mencampuri urusan polis dengan memberi arahan kepada pegawai junior polis dan seorang ketua polis negeri melakukan sesuatu tanpa memaklumkan kepadanya. Perbuatan Hishammuddin itu dianggap mencampuri
urusan polis dan salah mengikut akta polis.

Lantaran itu ada orang bertanggapan beliau berbuat begitu kerana dendam disebabkan kontreknya kali kedua sebagai KP tidak disambung oleh Hishammuddin. Bagaimana pun beliau menafikan, apa dilakukan untuk memperbetulkan sesuatu yang salah dalam pasukan itu demi menjad imej dan integriti polis.

Pendirian dan pengakuan itu ada munasabah dan boleh diterima. Tetapi ia tetap menjadi persoalan kenapa Musa tidak berbuat begitu semasa dia masih menjadi ketua polis? Apakah sekiranya dia sambung kontrak dia juga akan berdiam diri dan terus bersubahat dengan kekotoran itu? Kalau begitu adalah baik pegawai tinggi kerajaan tidak diberi kontrak (sambung jawatan) untuk menyaksikan berlaku pendedahan keburukan sesuatu jabatan?

Dalam hubungan di atas kalau difahami Musa tidak mengkritik PDRM tetapi mengkritik menteri yang menjaga hal ehwal dan urusan kepolisan negara. Ini juga menimbulkan tanda tanya, kenapa? Harus difahami Umno selain daripada sedang mengheret dada untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13, parti itu juga akan berdepan dengan pemilihan pemimpin pada tahun depan.

Apakah Musa melakukan itu bagi mempastikan Hishammuddin terguling dari kedudukannya sebagai salah seorang Naib Presiden Umno kini. Bahawa Musa ada nawaitu memprojekkan seseorang untuk mengambil alih tempat itu atau memberi keselesaan kepada dua lagi Naib Presiden, Ahmad Zahid Hamidi dan Shafie Apdal?

Apakah Musa sedang berkempen untuk menyelamatkan Ahmad Zahid yang dikatakan kurang selamat sekiranya Muhyiddin Yassin menjadi Presiden akan datang, begitukah? Zahid kini sedang mencatur kedudukannya sendiri di dalam Umno yang semakin kabur kini.

Pastilah bila ada ubi tentu ada batasnya, bila ada budi pastilah ia diharap atau fahm-faham agar dibalas. Mungkinkah ada kerjasama di antara Musa dengan Zahid dalam soal ini secara faham memahami? Ops... ini hanya andaian tetapi ada kemungkinan ia berlaku. Politik itu serba mungkin.

Juga, sebelum Musa membuat pendedahan yang boleh memburukkan reputasi Hishammuddin beliau telah melakukan sesuatu yang mengejutkan orang ramai bila mana menarik balik saman malu ke atas Anwar Ibrahim tanpa semena-mena. Musa bertindak menyaman Anwar kerana menuduhnya mereka-reka fakta atau menyembunyikan fakta sebenar dalam siasatan kes mata lebam melibatkan Anwar.

Dalam satu laporan polis oleh Anwar terhadap Musa dan Peguam Negara, Abdul Gani Patail, menuduh Musa bersubahat dengan Gani melakukan kekejian itu. Laporan polis Anwar itu ekoran penemuan maklumat baru daripada bekas pegawai tinggi polis Mat Zain Ismail yang ketika itu menjadi ketua penyiasat kes itu. Bagaimana pun Musa menafikan dan merasa malu dengan tuduhan lantas mengemukakan saman kepada Anwar.

Mengejutkan seluruh umat, tiba-tiba saat kes itu hendak dibicarakan Musa menarik balik saman itu tanpa ada apa-apa perundingan ketat dengan Anwar terlebih dahulu? Tindakan Musa itu dianggap aneh dan songsang dan ia mula menjadi perhatian umum. Tindakan Musa itu menyebabkan timbul berbagai andaian dan lenggang lengguk politik negara menjadi semakin menarik.

Walaupun Anwar menafikan tiada apa-apa kepentingan atas tindakan Musa itu, tetapi bila dengan senang beliau 'memaafkan' Musa menyebabkan orang menyuluh dengan berbagai suluhan dan membuat spekulasi berhubung kejadian itu. Tindakan itu memelikkan kerana sebelum ini orang melihat dan menganggap Musa adalah musuh nombor satu Anwar dari species polis. Apa lagi Musa Hassan juga dilihat sebagai timbalan kepada Abdul Rahim Nor yang paling setia melaksanakan tugas-tugasnya mencengah kebangkitan reformasi.

Ekoran kesetiaan Musa kepada tugas itu menyebabkan timbul kebencian amat sangat kepadanya, sampai ada yang meludah melihat gambar-gambarnya di akhbar atau di skrin TV.

Jadi apabila tiba-tiba Musa berubah rasa dan tindakan menyebabkan ada orang sangsi dan mencari apakah motif di sebalik 'keikhlasan' Musa itu. Paling skeptikal mungkin dia ada niat tidak baik ke atas Anwar untuk meneruskan kerjanya selama ini. Ada juga beranggapan Musa terpaksa membuat koner 360 darjah kerana sudah dapat membaca situasi politik Malaysia di dalam pilihan raya umum akan datang yang BN akan kalah teruk dan Umno akan kehilangan kuasa. Jadi untuk menyelamatkan dirinya dia harus berbuat sesuatu (menanam budi) bagi mengelak akan dikenakan tindakan.

Kemungkinan ini bukan tidak ada, ada. Sebab akhir-akhir ini bukan saja Musa tetapi beberapa orang bekas ketua polis negara dan pegawai tinggi polis lain juga aktif mengambil bahagian dalam percaturan politik hari ini. Semacam ada satu strategi bersama di kalangan mereka. Rahim Nor, Norian Mai, Hanif Omar juga telah dan sedang memainkan peranan masing-masing.

Acap kali juga Rahim Nor mengeluar pandangan dan kebimbangan beliau terhadap kebangkitan rakyat warga Tionghua mengadakan siri-siri perarakan dan tunjuk perasaan. Dengan penuh tektikal Rahim mengeluarkan kenyataan perarakan komuniti Cina itu berunsur komunis. Apakah tujuan kenyataan begitu?

Rahim yang dikenal sebagai orang terbabit rundingan membawa ke meja perundingan bekas komunis Malaya dengan kerajaan, menggunakan isu ini untuk menimbulkan ketakutan kepada orang Melayu. Jelas kenyataan Rahim itu berunsur hasutan dan cuba memencilkan orang Tionghua dari bersama Melayu. Kalau tidak silap lebih dua kali beliau cuba mengaitkan himpunan Cina sebagai berunsur komunis dan termasuk juga Bersih 3.0 yang didominasi Cina.

Begitu juga bekas KPN, Tun Haniff Omar yang sesekali muncul dengan kenyataan dan pandangan serong dan buruk ke atas Anwar Ibrahim. Semacam dia juga diberi peranan agar terus damagekan Anwar. Baik Rahim dan Haniff sependapat bahawa pengaruh Anwar berbahaya kepada masa depan Umno dan Melayu.

Manakala Norian Mai pula tidak sezahir mereka berdua tetapi beliau juga ikut sama terlibat dalam mencaturkan agar kuasa politik Melayu (Umno) kekal. Baru-baru ini ketiga-tiga mereka ini menghadiri satu perjumpaan bersama intelektual terpilih Melayu di rumah veteran Umno di pinggir ibu kota. Tujuan kehadirannya untuk membincang mengenai nasib Melayu dan berikhtiar agar Melayu bersatu.

Hasil daripada pertemuan itu, seorang bekas pegagai tinggi polis telah diminta berjumpa dengan Nik Abdul Aziz Nik Mat membincang mengenai perpaduan Melayu. Khabarnya dalam perbincangan itu ia cenderung mengajak Nik Aziz (Pas) agar duduk bersama Umno.

Bagaimanapun perbincangan itu gagak memecat nekad Nik Aziz untuk terus bersama Pakatan.

Berdasarkan kepada latar peristiwa dan kenyataan-kenyataan serta aksi bekas-bekas ketua polis ini jelas mereka terlibat dalam mencaturkan 'game' politik di negara ini. Jadi berdasarkan kepada situasi itulah maka timbul di benak saya, apakah tindakan tanduk Musa Hassan itu juga termasuk dalam pakej bekas-bekas ketua polis negara itu?

Kita menghormati mereka kalau ikhlas dan dibuat dengan penuh keadilan. Tetapi kalau usaha itu bertujuan memecahkan apa yang sedang dibuat oleh Anwar, Nik Aziz, Abdul Hadi Awang bersama DAP menerusi Pakatan Rakyat kini untuk membawa perubahan politik di Malaysia ia sangat dikesali dan kerja-kerja itu begitu jelek sekali. Mereka tidak bertindak atas prisinp keadilan dan berpijak pada paksi politik demokrasi.

Saya telah menyatakan sebelum ini usaha mendamaikan politik orang Melayu demi mencari perpaduan Melayu akan sia-sia saja sekiranya Anwar Ibrahim dikecualikan. Perpaduan Melayu tidak akan berlaku kalau hanya di antara Umno dengan Pas. Suka atau tidak usaha itu perlu menarik sama Anwar Ibrahim ke meja perundingan itu.

Apakah Musa diberi peranan itu?

Dalam melihat dan mencari motif bekas-bekas ketua polis ini terutamanya Musa perlu diawasi. Mungkin mereka sedang memintal-mintal jerat untuk menjeruk kaki dan leher tokoh-tokoh Melayu dalam Pakatan untuk membolehkan pelanduk bernama Umno terlepas dan hidup seronok semula di hutan belantara. Mereka perlu diwaspadai. - mso


Tiada ulasan: