Khamis, 20 Disember 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Rafizi Ramli Ajar Menteri Pendidikan Cara Betul Buat Kerja

Posted: 20 Dec 2012 12:38 AM PST

Rafizi gesa Unitar beku latihan guru

PKR menggesa supaya program latihan guru di institusi pengajian tinggi swasta dibekukan sehingga isu 7,000 lepasan guru yang menganggur dari institusi-institusi berkenaan diselesaikan oleh kerajaan.

Pengarah Strateginya, Rafizi Ramli berkata ini perlu dilakukan kerana mendakwa kerajaan tidak menunjukkan sebarang langkah untuk menyelesaikan masalah lepasan guru yang menganggur.

Katanya, Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Puad Zarkashi dan Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin pula mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang bercanggah mengenai masalah tersebut.


Majoriti guru siswazah adalah lulusan Universiti Tun Abdul Razak (Unitar), yang diuruskan oleh Yayasan Pintar.

Yayasan Pintar dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang turut dianggotai timbalan perdana menteri dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Yang lainnya ialah ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Mustapa Mohamed, yang juga seorang menteri, dan Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

Rafizi berkata, dengan mengambil kursus perguruan di institusi swasta, para pelajar mengharapkan dijamin mendapat pekerjaan.

Bagaimanapun, katanya, ia tidak terjadi dan para siswazah menganggur telah mengadu kepada Umno, yang telah gagal untuk menyelesaikannya, "dan kini mereka datang kepada kita".

Menurutnya lagi, siswazah tersebut perlu membayar pinjaman PTPTN antara RM20, 000 hingga RM30, 0000 tetapi mereka menganggur.

Di samping itu, dakwa Rafizi, tidak ada penyelarasan yang sewajarnya oleh Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Pelajaran dalam menyelesaikan isu tersebut.


Bekas Ketua Polis Negara ada hubungan dengan Kepala Penjenayah

Posted: 19 Dec 2012 10:04 PM PST

PETALING JAYA: Bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (CCID) Ramli Yusuff hari ini menafikan dakwaan bekas Ketua Polis Negara Musa Hassan bahawa dia cuba menonjolkan dirinya sebagai penyelamat pasukan polis.

"Tiada Wira hitam, Wira putih dalam persamaan pada semua. Ia adalah hanya satu isu saya memberitahu kebenaran.

"Jika anda (Musa) mahu menyerang seseorang dalam pasukan polis, kita bekas pegawai polis adalah bertanggungjawab untuk mengatakan sesuatu mengenainya juga," katanya kepada FMT.


Ramli merujuk kepada dakwaan terkini Musa bahawa ada menteri telah cuba mengganggu siasatan polis pada masa dia berkhidmat - satu amalan yang Musa dakwa berterusan walaupun di bawah pemerintahan semasa Ismail, Omar sebagai KPN.

Dalam responnya kepada "pendedahan" Musa, Ramli memberitahu pemberita bahawa Musa sendiri mempunyai hubungan dengan tokoh-tokoh penjenayah seperti Goh Cheng Poh atau Tengku Goh, dan ini kemarahan yang dibangkitkan Musa.

"Dari luar, ia seolah-olah seperti [Ramli adalah] kuda putih, penyelamat PDRM [Polis Diraja Malaysia] ... sedangkan saya wira hitam yang memusnahkan PDRM ... gambaran diberikan begitu," Musa berkata pada sidang akhbar minggu lepas.

Walau bagaimanapun, Ramli menafikan tanggapan sedemikian dan berkata bahawa kritikan beliau adalah semata-mata tindak balas kepada "gangguan terbuka" Musa pasukan polis.

"Apabila anda telah bersara, hari anda sudah berlalu, Anda jangan mengganggu. Pengganti anda mempunyai cara sendiri melakukan sesuatu. Anda telah berlalu, jadi mengapa anda mahu mengganggu? "Kata Ramli hari ini.

Beliau menambah bahawa jika Musa ikhlas bertujuan untuk memerangi unsur-unsur jenayah dan gangguan menteri dalam pasukan polis, dia akan bertemu dengan KPN sendiri untuk membincangkan isu ini, bukannya menghina semua orang melalui media.

"Anda tidak perlu mengatakan perkara ini secara terbuka. Ini adalah perkara-perkara dalaman. Musa sepatutnya bincangkan dengan Ismail, bertemu dengannya, beritahu dia baik-baik. "Atau dia boleh pergi melalui persatuan kami," Ramli berkata.

Sebaliknya, Musa telah memberitahu pemberita bahawa Ismail adalah seorang "tukang anggukt" dan satu "yg suka membanggakan diri", dan menggambarkan bagaimana, pada tahun 2008, Ismail telah menangis disisi katilnya selepas menuruti perintah menteri Syed Hamid Albar Dalam Negeri ketika itu, untuk menangkap wartawan Harian Sin Chew di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri.

"Kedua-dua Musa dan Ismail pernah berkhidmat secara terus di bawah saya selama enam tahun, saya tahu sangat kedua-dua mereka kerana saya yang sediakan laporan sulit tahunan mereka," kata Ramli.

"Saya tahu bagaimana mereka, mereka masing-masing mempunyai personaliti yang berbeza dan cara sendiri untuk melakukan sesuatu. Jadi Musa tidak boleh mengharapkan Ismail untuk mengikuti jejak langkah beliau, "katanya.

Kekayaan diisytiharkan

Mengenai dakwaan bahawa Ramli sedang disokong oleh tokoh-tokoh yang berkuasa yang menyediakan platform untuknya "menyerang" Musa, Ramli berkata: "Saya tidak memerlukan sokongan mana-mana, saya berjuang untuk keadilan."

"Jika saya tahu sesuatu yang tidak kena, saya keluar dan berkata mengenainya. Saya tidak memerlukan sokongan mana-mana, saya boleh berdiri sendiri dan saya cukup matang untuk berdiri sendiri," tegas Bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial itu.

Ramli juga menolak tuduhan Musa bahawa dia telah mengumpulkan kekayaan tidak wajar sebagai pegawai polis, mengatakan bahawa dia telah menjelaskan perkara tersebut sendiri sebelumnya.

"Bekas KPN meminta saya untuk menjawab kepada aset awam atau kekayaan kewangan peribadi saya. Saya telah berbuat demikian di bawah Seksyen 32.

Saya telah menjelaskan bagaimana saya memperoleh aset saya kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) dan saya tidak pernah didakwa kerana rasuah, "Ramli dipetik sebagai berkata oleh laporan media awal minggu ini.

"Saya telah memaklumkan kepada pegawai atasan saya pembelian dan penjualan aset termasuk saham, kereta, harta dan tanah sejak saya mula perkhidmatan pada tahun 1970.

"Saya mengambil masa satu setengah bulan untuk menyediakan apa yang BPR perlukan.

Sebelum saya kemukakan surat akuan saya, ia juga telah diperiksa oleh seksyen perakaunan forensik CCID, dan kemudian disahkan oleh akauntan awam sebelum menyerahkannya kepada BPR.

" Beliau juga berkata bahawa dakwaan kekayaan yang dimiliki seperti yang didakwa oleh blogger Bigdogdotcom, adalah pembohongan mutlak, dibesar-besarkan untuk memberi gambaran negatif kepadanya.

Pengisytiharan-Nya, kata Ramli, telah menyatakan bahawa aset semasa beliau masih terus dibayar melalui pinjaman bank.

http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2012/12/19/no-black-or-white-knight-just-truth/


BN guna isu amanat Haji Hadi untuk kempen PRU13

Posted: 19 Dec 2012 05:25 PM PST

SHAH ALAM – Barisan Nasional (BN) dilihat akan menggunakan isu amanat Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang.

Profesor Madya Dr Fuad Mohd Jali dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menyifatkan, BN pasti akan membawa isu ini bagi membuat pembuktian mengenai ketidakwajaran amanat sedemikian.


Menurutnya, isu amanat adalah antara isu terhangat yang akan menjadi pilihan BN untuk berkempen.

"Bukan salah mana-mana pihak jika isu ini menjadi agenda utama dalam siri kempen PRU13 nanti.

"Tidak kira parti mana, apa sahaja isu yang berlaku sekitar empat tahun sepanjang pentadbiran di bawah kerajaan negeri, pasti menjadi tajuk utama setiap parti," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Katanya, bukan hanya tempoh tersebut, isu lama juga akan dibangkitkan jika masih terdapat pihak tidak berpuas hati.

"Walaupun sudah bertahun, secara rasionalnya, ia tidak menjadi masalah untuk menjadi isu pokok dalam berkempen. Tambahan isu amanat ini sangat sensitif kerana menyentuh masalah perkauman sesama Melayu.

"Selain itu, ia turut memberi kesan negatif apabila berlaku perpecahan dalam masyarakat Melayu Islam di negara ini sejak ia diutarakan," katanya.

Dr Fuad turut berpendapat amanat 'Umno itu kafir' mungkin dianggap perkara biasa bagi pengikut tegar Pas.

"Mereka beranggapan amanat tersebut perlu diikuti, kerana ia senada dengan perjuangan.

"Berbeza dengan BN yang tampil membuat penerangan mengenai amanat itu adalah punca utama perpecahan masyarakat Melayu di negara ini," katanya.

Katanya, Abdul Hadi tidak perlu menarik semula amanat tersebut jika dirasakan adalah benar.

"Beliau hanya perlu tampil dan memberi penjelasan kepada semua, bukan hanya pengikut parti sahaja.

"Mungkin amanat tersebut relevan sewaktu 1990-an, tetapi pada masa sekarang, ia sudah tidak bermakna lagi. Apatah dengan kesediaan Pas bekerjasama dengan DAP," katanya. - Sinar Harian


Ulama Belaan Umno Melalak Kembali..

Posted: 19 Dec 2012 03:50 PM PST

Amanat Hadi untuk guling kerajaan

Bekas ahli Dewan Ulama PAS Ulama Belaan Umno, Prof Madya Mohd Noor Deris mendakwa peristiwa berdarah Memali tercetus akibat amanat itu kerana kumpulan yang berkumpul di kampung itu berjuang menentang kerajaan yang dianggap tidak Islam.

"Malah, beberapa gerakan berhaluan kiri dan militan juga mula digerakkan ketika itu. Bahkan, saya pernah terbabit dengan usrah di dalam hutan di Janda Baik membabitkan pelajar IPT dan kakitangan kerajaan. Kita lakukan untuk menentang kerajaan.


"Saya sudah bertaubat dan berharap Hadi juga segera bertaubat dan menarik balik amanatnya demi kepentingan Islam. Saya menyesal kerana sudah menyesatkan ramai orang dengan amanat itu.

"Bagi saya amanat itu ajaran sesat dengan kita menggerakkan semangat jihad menentang kerajaan," katanya mendakwa terpengaruh dengan Hadi. - Berita Harian


PANAS - 20 Ribu Pemuda Umno Kedah Demo Bantah Pas Tebang Balak

Posted: 19 Dec 2012 06:42 AM PST

Pemuda Umno Kedah hari ini mendesak kerajaan negeri Kedah supaya menghentikan operasi pembalakan di beberapa kawasan di negeri ini dengan kadar segera demi menjaga sumber air untuk rakyat.

Ketuanya Badrol Hisham Hashim mendakwa kerakusan kerajaan negeri menebang balak di beberapa kawasan iaitu di Hutan Simpan Gunung Inas di Sik, Gunung Pongsu di Baling, Bukit Perak di Pendang, Pedu dan Jeniang menyebabkan bekalan air tercemar.

Katanya ia juga mengakibatkan berlakunya bencana alam seperti banjir lumpur yang melanda di kawasan Bukit Perak, Pendang baru-baru ini yang merosakkan rumah dan kelengkapan barangan.


Kira-kira 20 ribu anggota Pemuda Umno negeri (gambar bawah) menyertai demonstrasi selama kira-kira 20 minit itu sebagai tanda bantahan terhadap projek pembalakan dijalankan oleh kerajaan negeri pimpinan PAS sejak mengambil alih petadbiran negeri ini pada 2008.

Badrol Hisham berkata Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan Exco yang terlibat perlu bertanggungjawab dalam perkara ini kerana rakyat di negeri ini tidak rela lagi ditipu dan mendengar pelbagai helah oleh Azizan demi melepaskan salah kerajaan negeri di mata rakyat.

Beliau mendakwa agenda utama kerajaan negeri membuka ladang rakyat di beberapa kawasan seperti di Pedu sebenarnya bertujuan untuk mengaut hasil balak tanpa memikirkan akibatnya kepada rakyat.

"Azizan tak boleh lagi berdolak-dalik kerana isu ini semakin hari semakin meruncing," katanya.

Menurutnya, walaupun pelbagai laporan dalam akhbar dan televisyen disiarkan mengenai isu itu namun Azizan mendiamkan diri dan mendakwa hasil tinjauan pihaknya mendapati kerja-kerja pembalakan makin rancak.- Bernama




Pegawai Zambry dapat projek

Posted: 19 Dec 2012 06:27 AM PST

IPOH: Jawatankuasa Strategik dan Isu PAS Perak hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung pemberian projek kepada pegawai khas Menteri Besar Perak, Dato' Seri Dr Zambry Kadir.

Ini berhubung pendedahan Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin di Persidangan DUN Perak semalam tentang satu perjanjian diantara pemilik tanah Rumah Perak di Batu Feringgi, Pulau Pinang iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri Perak (SSI) dan Syarikat Al Creative Developers Sdn Bhd yang dimiliki oleh pegawai khasnya, Asmadi Teh.


Koordinatornya, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-hiss berkata, Asmadi adalah pegawai khas Dr Zambry di DUN Pangkor yang juga merupakan AJK Umno Bahagian Lumut.

Menurutnya, Perjanjian tersebut berdasarkan BOT (Build-Operate-Transfer) dimana pemaju akan diberikan konsesi selama 30 tahun untuk mengurus projek itu.

"Pemberian tersebut dilihat telah melanggari etika serta melibatkan unsur salah guna kuasa yang dianggap berat," katanya ketika membuat sidang media selepas membuat laporan di Pejabat SPRM Perak, Ipoh.

http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=1861



Amaran Keras Polis Kedah

Posted: 19 Dec 2012 02:30 AM PST

Kenyataan Media Polis berhubung Kes Gaduh di Sg Petani

SUNGAI PETANI – Polis Diraja Malaysia (PDRM) memberi amaran keras kepada mana-mana pihak yang bertindak menyebar khabar angin kononnya Kuala Muda dikenakan perintah berkurung akibat rusuhan kaum sepertimana yang disebar menerusi laman sosial dan khidmat pesanan ringkas (SMS).

Timbalan Ketua Polis Kedah, Datuk Abdul Ghafar Rajab menafikan perkara tersebut dan menegaskan, polis akan menjalankan siasatan terhadap pihak yang menyebarkannya kerana tindakan itu satu kesalahan.


"Sehingga kini, hasil siasatan dan risikan polis mendapati insiden awal pagi 16 Disember di Flat Paya Nahu, Sungai Petani itu tiada kaitan dengan (dakwaan) kebencian kaum Melayu ke atas kaum India dan begitu juga sebaliknya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengadakan sidang media di ibu pejabat Polis Kuala Muda malam tadi.

"Kalau dilihat melalui siasatan, ia berpunca daripada kes nak lumba motor, masing-masing nak tunjuk hebat. Bila tak puas hati panggil kawan-kawan dan tercetuskan kejadian itu.

"Saya juga telah berjumpa dengan ketua kaum Melayu dan India pada hari sama jam 3 petang dan merayu mereka memberi penerangan jelas kepada masyarakat supaya jangan bertindak balas, jangan menyebar berita palsu dan jangan menghasut melakukan pergaduhan lebih besar," katanya.

Menurutnya, kesemua ketua kaum memahami dan berjanji akan memaklumkan kepada anak buah agar tidak bertindak di luar batas undang-undang.

Berhubung insiden itu, katanya, 13 suspek telah ditahan reman dan lima yang tercedera telah menerima rawatan di hospital di mana empat daripadanya sudah dibenarkan pulang.

Bagaimanapun, katanya, beberapa insiden yang berlaku selepas itu tiada kaitan dengan insiden pertama dan berlaku secara kebetulan.

"Kita merujuk kepada khabar angin ada pergaduhan di Taman Bandar Baru, Sungai Lalang, kes bakar masjid, rusuhan kaum, darurat dan semuanya dikatakan berpunca daripada kes pertama adalah fitnah semata-mata.

"Polis akan terus memantau dan menghantar lebih ramai anggota selain mengadakan sekatan jalan raya bertujuan meredakan keadaan bukannya disebabkan ada rusuhan," katanya.

Berhubung seorang pegawai polis yang dibelasah katanya, pegawai berkenaan sedang bercuti kerana ingin berkahwin, berkunjung ke sebuah kedai.

"Berdasarkan siasatan, berlaku salah faham antara pegawai tersebut dengan seorang lelaki India yang mencetuskan pergaduhan.

"Tetapi, ia tiada kaitan dengan isu perkauman dan berlaku secara kebetulan bukannya disebabkan insiden pertama," katanya.

Beliau bagaimanapun meminta penduduk Kuala Muda khususnya Sungai Petani bertenang dan jangan mempercayai berita palsu yang tersebar melalui Facebook, Twitter atau SMS kerana bimbang ada pihak akan terpengaruh yang mendorong kepada perkara tidak sihat.

Menurutnya, polis sendiri menerima banyak panggilan telefon berikutan tersebarnya khabar angin mengatakan berlaku rusuhan antara kaum Melayu dan India di daerah Kuala Muda.

Sehingga kini (sehingga sidang media dilakukan), Kuala Muda masih dalam keadaan aman dan tenteram dan tiada sebarang kematian dilaporkan berhubung isu berkenaan.-SinarHarian

Utusan Pertahan Tulisan Bodoh Zainuddin Maidin..

Posted: 19 Dec 2012 01:35 AM PST

'Utusan tak perlu tarik tulisan Zam'

Akhbar Utusan Malaysia versi dalam talian tidak perlu menarik balik rencana tulisan bekas ketua pengarangnya, Tan Sri Zainuddin Maidin tentang mantan Presiden Indonesia, BJ Habibie, kata bekas ketua pengarang Bernama, Datuk Seri Azman Ujang.

Menurutnya, orang ramai perlu membaca rencana itu bagi mengetahui perkara sebenar yang ditulis oleh Zainuddin Maidin atau dikenali sebagai Zam.

"Saya pun hairan kenapa artikel asalnya ditarik, dipadamkan, sepatutnya tidak," kata Azman di forum 'Utusan: Kewartawanan Dahulu dan Kini' di Dewan Bahasa dan Pustaka pagi tadi.


"Orang ramai nak baca, setelah SBY (Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono) merungut, apa sebenarnya yang Zam tulis?" kata Azman sewaktu ditanya tentang sikap yang perlu diambil Utusan dalam kontroversi berkenaan.

Tulisan Zainudin bertajuk 'Persamaan BJ Habibie dengan Anwar Ibrahim' diterbitkan Utusan pada 10 Disember lalu di mana beliau menyifatkan Habibie dan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai "anjing imperialisme"

Susilo semalam menyifatkan tulisan itu sebagai tidak wajar, tidak beretika, dan menjejaskan hubungan baik dua negara.

Menurut Azman, beliau percaya Susilo memberi reaksi begitu kerana latarbelakang Indonesia yang mempunyai semangat kebangsaan yang kuat.

Beliau juga percaya Susilo tidak senang apabila Habibie disamakan dengan Anwar.

"SBY menyifatkan satu penghinaan kepada bekas presiden Indonesia kerana dia diletakkan satu bakul dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim," katanya.

Pandangan Azman disokong seorang lagi ahli forum, Profesor Ahmad Murad Merican.

"Artikel itu tidak salah walau apa-apa senario politik (sekali pun). Itu hak penulis dan juga tidak semestinya mewakili Utusan," katanya bercakap di forum yang sama.

Bagaimana pun, beliau menasihatkan agar penyiaran tulisan itu perlu mengambil kira hubungan baik Malaysia dan Indonesia yang perlu dipelihara.

"Jadi dalam konteks ini dari segi etikanya penyiaran artikel itu mungkin editor perlu berhati-hati bagaimana artikel itu disiarkan, di mana ia disiarkan juga penting, headline (tajuknya), itu pun penting dan ada impak kepada pembaca.

"Perkara ini boleh kita perbaiki dalam konteks menjalin perhubungan antara negara kita dan negara luar," katanya.



Tiada ulasan: