Jumaat, 7 Disember 2012

Biaqpila

Biaqpila


JADI KA NAK TUTUP KAMERA AES PETANG NI?

Posted: 06 Dec 2012 10:46 PM PST


DEY MACHA!!!
PENGARAH JPJ DAH CAKAP SOAL MORAL
KAH! KAH! KAH!

MORALNYA LAIN KALI
JANGAN PASANG SECARA HARAM
KAH! KAH! KAH!

MANA PUNYA STOK NI BRO?
SOAL KESELAMATAN SURUH DIUTAMAKAN
SOAL UNDANG-UNDANG LETAK TEPI?
KAH! KAH! KAH!

MANA NAK SELAMAT KALAU TAK IKUT UNDANG-UNDANG?
KAH!KAH!KAH!


JPJ harap Selangor tidak tutup kamera AES petang ini

SHAH ALAM - "Ini bukan soal mereka berhak atau tidak. Ini soal moral." Demikian ketegasan Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan ditanya mengenai tindakan Kerajaan Negeri Selangor yang mahu menutup kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), yang didakwa telah dipasang secara haram di negeri itu, pada jam 2.30 petang ini.

Katanya, aspek kepentingan moral iaitu menjaga kepentingan nyawa awam perlu diutamakan berbanding soal hak dari segi undang-undang boleh dipasang atau tidak kamera AES.

"Kami hendak menjaga nyawa orang ramai. Mereka hendak menghalang usaha ini... ini soal moral," kata beliau ketika dihubungi lewat malam tadi.

Ketika ditanya tindakan JPJ memandangkan Kerajaan Negeri Selangor mahu kamera AES di negeri itu ditutup hari ini, Solah berkata, "kita tengok apa merek hendak buat."

Katanya, tindakan susulan diambil selepas "melihat" perkembangan petang ini.

"Tunggu dulu," katanya sama ada akan mengambil tindakan awal sebelum jam 2.30 petang ini.

Bagaimanapun beliau masih yakin tindakan menutup kamera, sebagaimana diumumkan semalam, tidak akan diambil.

Semalam, Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan Selangor, Ronnie Liu berkata, notis 14 hari yang dikeluarkan Majlis Perbandaran Sepang sebelum ini yang telah tamat tempohnya.

Katanya, idea untuk menutup kamera AES dikemukakan oleh Menteri Besar sendiri, di mana beliau berlembut hati untuk memberi peluang kepada mereka, "sebab itu kita tidak mahu bertindak untuk menanggalkannya walaupun notis itu sudah tamat."

Katanya, Majlis Perbandaran Sepang telah mengeluarkan notis 14 hari yang baru kepada kontraktor dan pihak JPJ setelah notis pertama tidak diendahkan mereka.

SH


ANTARA MATI DAN TUA…

Posted: 06 Dec 2012 08:00 PM PST


Menyediakan bekalan untuk mati, jauh lebih penting dari menyediakan bekalan untuk hari tua.

Ini adalah kerana; kita belum tentu sempat hidup hingga mencapai umur tua, tetapi kita tentunya akan mati bila sahaja tiba masanya atau ajalnya.

Sedarilah bahawa lebih ramai yang mati ketika umur muda berbanding mereka yang mati setelah mencapai umur tua.

Jika kita lihat di sekeliling kita, kita akan dapati bahawa tidak ramai yang berumur tua.

Kenapa? Kerana ramai yang mati ketika usia muda. Sebaliknya, ramai yang tidak sempat hidup sehingga umur menjadi tua.

Ini adalah fakta. Menurut Berita Minggu 13 Mac, 2011, di Malaysia, jumlah mereka yang berumur tua (berusia 60 tahun, pada tahun 2011) hanya 7.3 peratus sahaja berbanding jumlah sebenar penduduk di Negara ini. Walaupun peratusannya dijangka akan bertambah kepada 9.5 peratus pada tahun 2020, tetapi ternyata jumlah mereka yang tua masih lebih kecil berbanding mereka yang masih di dalam usia muda.

Oleh itu, berusaha lebihlah untuk menyediakan bekalan hari mati berbanding bekalan untuk hari tua, kerana kita pasti akan mati tetapi kita belum tentu sempat jadi tua…

ustazsham



Ceroboh tapak ceramah suatu kesalahan – Musa Hassan

Posted: 06 Dec 2012 05:00 PM PST


SHAH ALAM 6 DIS: Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menyifatkan serangan samseng Umno yang diketuai Pemuda Umno Gombak, Datuk Megat Zulkarnain Omardin sebagai suatu bentuk pencerobohan.
"Apabila ada satu pihak menceroboh masuk, tugas polis ialah jangan sampai ada pertumbahan darah. Kalau nampak dia masuk, jangan benarkan," katanya tanpa menyebut Pemuda Umno pada forum 'Wacana Sinar Harian: Politik Samseng Di Mana Maruah Kita' hari ini.

Beliau merujuk keganasan samseng Umno pada ceramah di Gombak Utara, 4 Disember lalu yang menyebabkan seorang lelaki cedera tikam manakala Ketua Pas Cawangan Gombak Utara, Haider Samsudin luka di kepala akibat dibaling pasu.
Musa berkata, mana-mana pihak termasuk parti pembangkang berhak mengadakan ceramah di tempat terbuka, apatah lagi dalam premis persendirian.
"Hanya bagi notis. Kalau di tempat awam, ada permit. Tempat sendiri tak perlu. (Kalau) saya, tak letak berdekatan. Sebelum berlaku, cegah dulu," katanya.
"Polis kena adil jalankan tugas. Adakah timbulkan keadaan tak tenteram. Kita tak mahu orang berceramah bersebelahan.


"Tugas polis untuk tentukan keselamatan orang awam. Bukan bertembung dan bergaduh. Keselamatan penting. Malu bila tengok politik bertikam," katanya.
Pada sidang media pula, Musa sempat berpesan supaya polis tidak perlu menghantar pegawai Cawangan Khas (SB) bagi mengekori pergerakannya.
"Tak payahlah ikut-ikut saya. Banyak kerja lain yang boleh dibuat pihak berkuasa. Saya hanya minta betulkan," katanya merujuk teguran dibuatnya kepada Menteri Dalam Negeri.
Minggu lalu, Musa mendedahkan Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang juga sepupu Perdana Menteri, campur tangan dalam institusi polis ketika pasukan itu diketuai beliau.

KD

Tiada ulasan: