Selasa, 11 Disember 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kereta perisai buatan sendiri pejuang Syria - dengan mesingan kawalan PS3

Posted: 11 Dec 2012 08:00 AM PST


Jangan pandang rendah kemampuannya bertindak

Pejuang Syria bersedia untuk bertempur dengan rejim zalim Bashar Asad. Mereka kini berjaya mencipta kereta perisai buatan sendiri.

Kereta perisai tersebut dilengkapi mesingan yang boleh diaktifkan dengan menggunakan kawalan PS3. 

Pemandu boleh pantau dari dalam..

Berdasarkan casis sebuah kereta, kenderaan berperisai ini adalah kira-kira empat meter panjang dan dua meter lebar, dan dikatakan telah mengambil masa sebulan untuk membinanya. 

Dibina oleh briged pejuang Al-Ansar di rantau Aleppo barat laut Syria, kenderaan ini dilengkapi mesingan 7,62 mm di atasnya.

Macam main video game kanak...

Dan penembak yang duduk di dalam boleh mengaktifkan senjata yang menggunakan pad kawalan serupa dengan konsol permainan Sony, sambil menonton tindakan menggunakan kamera. 

Empat kamera lain dipasang di sekeliling tangki membenarkan pemandu untuk mengemudi dari dalam.

Korang jangan pandang rendah dan memperlekehkan kereta perisai  nih kerana  ia dikatakan mampu untuk menahan tembakan meriam 23-mm. Kenderaan, digelar Sham II, sempena nama purba bagi Syria.

Akan menyertai medan pertempuran sedikit masa lagi

Tidak lama lagi, ia akan menyertai pertempuran di bandar Aleppo. Para pejuang yang mahu menumbangkan Presiden Assad telah mencapai beberapa kemenangan yang besar baru-baru ini, tetapi berasa bimbang bahawa rejim tersebut tidak lama lagi boleh akan menggunakan senjata kimia.

Janji Tidak Ditepati - Zahid Hamidi mana kamu?

Posted: 10 Dec 2012 10:17 PM PST

Sultan Johor, Ibrahim pernah membandingkan kenderaan RIV yang dia beli dengan harga RM150, 000  dengan RIV berharga RM690,000 yang di beli oleh Kementerian Pertahanan lalu bertanya: "Yang mana akan menjadi pilihan anda? 

Saya akan jawab, "Dua-dua tu mahal…aku lebih suka pilih yang berikut : 

Buatan sendiri oleh Pejuang Rakyat Syria

Nak tahu cerita kereta perisai rekaan Pejuang Syria ini, tunggu entri saya selepas ini.Tengah malam nantilah korang boleh baca, insya' Allah.

Kali ini kita nak tahu apa yang Menteri Pertahanan kita, Zahid Hamidi buat ....Ingat tak lagi janji Zahid ini kepada rakyat Malaysia?

Dia pernah kata, "Kementerian tidak akan berkompromi dengan sesiapa sahaja. Jika ada penyelewengan, kami akan mengambil tindakan," katanya yang dipetik oleh Bernama

Pada 8 September 2012, Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail berkata "tiada siapa yang harus mengambil kesempatan untuk keuntungan peribadi apabila membeli peralatan untuk Angkatan Khas," sambil menambah bahawa baru-baru ini empat Kenderaan Campurtangan Rapid (RIV) telah dibeli RM2 0,76 juta atau RM690, 000 setiap satu oleh Kementerian Pertahanan. 

Sultan Ibrahim kemudiannya memaparkan salah satu kenderaan RIV dan kenderaan lain peribadi yang dia beli dengan harga RM150, 000. 

Bahawa RIV yang beliau beli adalah RM540, 000 lebih murah daripada harga yang dibayar oleh kementerian. 

 "Yang mana akan menjadi pilihan anda? Saya tidak faham mengapa pembelian kerajaan melibatkan caj terlalu tinggi yang tidak masuk akal, "Sultan Ibrahim, yang juga Kolonel dalam Angkatan Khas, telah dilaporkan berkata. 

Menteri Pertahanan Ahmad Zahid Hamidi yang malu dengan teguran tersebut, terpaksa mengkambing hitamkan sipembekal. 

Dia kata kementerian itu dalam proses pengumpulan bukti untuk mengheret pembekal itu ke mahkamah jika penyelewengan terlibat dalam pembelian RIVs.

Tapi dan hampir 3 bulan, beritanya senyap sepi. Apa sudah jadi hoi Zahid Hamidi?

Tentu alasannya nanti adalah sama seperti kamera AES – kos mahal sebab dicampur sekali dgn kos pengendalian penyenggaraannya yang lebih mahal dari kos pembelian!

Perjanjian yang pada asalnya hanya RM1.756 Billion 
untuk 257 APC itu kini telah meningkat menjadi 
RM7.55 Billion untuk jumlah kenderaan yang sama.

Itu hanyalah satu siri pembelian peralatan ketenteraan yang luar biasa tinggi harganya yang dibayar oleh Kementerian Pertahanan. Korang boleh selongkar lagi di sini dan di sini

Tiada ulasan: