Khamis, 8 November 2012

Tukar Tiub

Tukar Tiub


KENAPA KE JALAN RAYA SEBELUM KE PILIHAN RAYA

Posted: 08 Nov 2012 07:30 PM PST



KOMENTAR TUKAR TIUB
tim dan sidang pengarang tukar tiub dari awal
berpendapat bahawa pru13 ini pakatan rakyat akan dikalahkan
selangor akan  dirampas oleh united malays national organisation

ini bukan kerana pakatan rakyat rasuah
ini bukan kerana pakatan rakyat rampas tanah rakyat

tidak tidak tidak

pakatan rakyat akan dikalahkan kerana penipun

JUSTERU
satu juta rakyat wajib ke jalan raya  sebelum ke pilihan raya
pembersihan spr wajib dilakukan sebelum pilihan raya

PENIPUAN SEDANG DI RANCANG
pelbagai jenis penipuan sednag dirancang
pelbagai trik dan tipu helah sednag diatur

SEMUA HAMPEH
hantar memo
laporan polis
buat aduan
semua telah dilakukan 
semua hampeh

HANYA SATU JAWAPAN
pada 12 januari 2013 satu juta
wajib turun ke jalan raya


 


SISTEM PENGUNDIAN AWAL MUDAH 

DIMANIPULASI SPR - FAUZIAH-  suara keadilan

KUALA LUMPUR 8 Nov: Pelaksanaan sistem pengundian awal yang menggantikan sistem undi polis, tidak kemas dan mudah dimanipulasi untuk memenangkan Umno BN, kata Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh.

Beliau berkata, ia berikutan pengundian awal sepatutnya dibuat sehari sebelum hari mengundi, bukan tiga hari seperti yang ditetapkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

"Pasangan (pengundi awal seperti tentera dan polis) juga automatik undi awal, walaupun mereka tidak perlu buat demikian.

"Kita juga tidak dibenarkan lekatkan 'seal' (penanda) pada peti undi. Ini menyusahkan kita untuk jaga (peti undi) selama tiga hari sebelum dikira.

"Pengumuman terbaru SPR mengatakan kertas undi tidak lagi ditebuk (khas) sebagai tanda ia asli, sebaliknya guna rubber stamp. Sesiapa pun boleh (tiru)," kata Naib Presiden KEADILAN itu.

Mengikut laporan Bernama 14 Mac lalu, Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof memperkenal sistem undi awal menggantikan undi pos bermula Pilihan Raya umum (PRU) ke-13. Ia bermakna, semua 242,294 pengundi pos dengan automatik menjadi pengundi awal.

Pada sidang media di lobi Parlimen, hari ini, Fuziah berkata, SPR bukan sahaja tidak menambah baik proses pilihan raya, malah menambah lagi kesulitan dan memudahkan penipuan.

"Isu pengundian awal penting dan tidak harus dibiar sebegini. Ia antara isu yang tidak dipandang serius oleh SPR untuk menjamin pilihan raya yang adil dan bersih," katanya.

Dalam sidang media sama, Ahli Parlimen Tian Chua mengecam SPR kerana tidak pernah memberi jawapan wajar tentang isu yang dibangkitkan.

"Yang ada hanyalah had bendera (ketika berkempen) dan had kehadiran semasa penamaan calon. Semua ini tiada kaitan," katanya.

Beliau tidak menolak rakyat akan bangkit untuk meneruskan tuntutan pilihan raya adil dan bersih jika SPR enggan membaiki sistem sedia ada.

"Harapan rakyat pada PRU 13 sangat tinggi. Kerajaan tidak mampu lagi untuk kecewakan rakyat," katanya.


KITA SEDANG MEMBUAT SEJARAH
HANYA JALAN RAYA PENENTU SEJARAH

WARGA FELDA TELAH KENA TIPU

Posted: 08 Nov 2012 07:00 PM PST





KOMENTAR TUKAR TIUB
ini adalah salah satu dari sebab 
kenapa pada 12 januari 2013
satu juta rakyat bangun melawan

inilah sebab kenapa warga felda akan bersama
inilah sebab kenapa jenerasi kedua warga fela akan ke jalan raya

kiat ke jalan raya 
sebelum ke pilihan raya

 


SAHAM FELDA MEROSOT 

MENGHAMPIRI 

REKOD TERENDAH - malaysian insider


 Saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH), tawaran awal awam (IPO) kedua terbesar di dunia tahun ini, telah merosot dalam minggu lepas atas keraguan terhadap pendapatan lemah syarikat perladangan tersebut.

Saham gergasi perladangan itu, yang sepatutnya menjadi durian runtuh kewangan kepada peneroka Felda, diniagakan serendah RM4.59 semalam, sedikit lagi menghampiri rekod terendah RM4.57 yang dicatatkan pada 11 September.

FGVH ditutup pada RM4.63, tujuh sen lebih rendah berbanding pada 1 November dan hanya lapan sen di atas harga IPO.


Ramai peneroka mengambil pinjaman untuk membeli saham FGVH dan trend umum penurunan harga saham sejak penyenaraiannya pada 28 Jun apabila ia mencecah rekod tinggi RM5.46, boleh menjadi punca ketidakpuashatian.

Kerajaan bagaimanapun melangkah masuk untuk membantu peneroka apabila mendapat peruntukan RM361 juta dari Felda, pihak berkuasa pembangunan tanah kerajaan, pada bulan Ogos untuk membiayai 800 unit saham yang dibeli oleh setiap peneroka.

Peruntukan ini akan membebaskan peneroka dari perlu membayar lima peratus faedah bank setahun ke atas pinjaman yang diambil untuk membeli saham; peneroka sebaliknya akan membayar balik Felda kira-kira RM50 setiap bulan tanpa faedah, selama lima tahun.

Prestasi mengecewakan FGVH juga boleh menyebabkan gangguan sepanjang rentetan penyenaraian mega baru yang menolak Kuala Lumpur mendahului Hong Kong sebagai hab IPO utama di rantau ini.

KITA ULANGI SEJARAH
KIAT BUAT SEJARAH
KIAT ADALAH SEJARAH

SATU JUTA - ONE MILLION - UNE MILLION - BERSEDIA

Posted: 08 Nov 2012 05:12 PM PST








PENGUMUMAN UNTUK SEMUA

perhimpunan sejuta rakyat menuntut hak
perhimpuann sejuta rakyat menuntut 8 janji bersih
perhimpunan sejuta rakyat menunut hak tanah mereka

pada 12 janauri 2013
sejuta rakyat akan berhimpun di kuala lumpur

KITA BERGANDA GANDA

semua di minta beesedia:
sial tempah tiket kapal terbang
sila minta cuti dari sekarang
sila tempah hotel di kuala lumpur
sila tempah tiket kereta apai dari sekarang
sila tempah tiket bas dari sekarang

BERGANDA GANDA
anak anak muda mahassiswa
pasati semua assingmen telah selesai

anak anak muda yang ingin mencipta sejarah
yang belu pernah tirun berdemo sila datang sama

KITA WUJUD KERANA KITA BERDEMO
ini adalah sambungan falsafah decartes yang berkata:
je sius donc je pense - aku wujud maka aku berfikir

LEBIH DARI INI
KENAPA PERLU KE JALAN RAYA
kita perlu ke jalan raya sebelum ke pilihan raya
ini untuk memastikan 8 tuntutan kita di tunai
ini untuk memastikan pengundi tidak ditipu
ini untuk memastikan mat bangla tidak mengundi
ini untuk memastikan mat indon tidak mengundi
ini untuk memastikan may myamar tidak mengundi
ini untuk memastikan senarai undi bersih
ini untuk memsatikan dakwat hitam di celup sesudah mengundi
ini untuk memastikan pengerusi spr letak jawatan
ini untuk memastikan timbalan pengerusi spr letak jatawan


RADIO BANGSAR UTAMA ADALAH 
RADIO RESMI 112 
LAYARI UNTUK MAKLUMAT TERKINI

HANYA BILA UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION KALAH - SEMUA UNDANG UNDANG ZALIM AKAN DI HAPUS

Posted: 08 Nov 2012 08:29 AM PST



NOTA:
januari 12 satu junta kita  berhimpun
menuntut 8 tuntutan
termasuk menuntut hapuskan AES







AES: SAMM Yakin Kerajaan Akan Tangguh

Kerajaan Malaysia telah menerima tekanan yang hebat dari pelbagai sektor lapisan masyarakat supaya Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) ditangguh dan dikaji terlebih dahulu. Daripada majoriti rakyat biasa hingga ke NGO yang berpengaruh, sistem saman AES didesak agar kajian menyeluruh dan pendapat awam diambil kira sebelum ia benar-benar dilaksana. 

Pihak yang menentang perlaksanaan AES juga merentasi kepartian apabila ramai dari kalangan ahli Umno termasuk beberapa Ahli Parlimen Barisan Nasional turut tidak bersetuju AES dilaksana buat masa ini. Antara alasan utama MP kerajaan melontarkan sokongan terhadap penangguhan AES adalah kerana pilihanraya yang semakin hampir dan akan menyebabkan Barisan Nasional hilang pengundi malah turut menyuarakan kemungkinan kerajaan pemerintah tumbang dengan isu AES. Walaubagaimanapun kerajaan setakat hari ini tetap berkeras perlaksanaan AES diteruskan.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) juga berkeras mendesak sistem AES yang beroperasi 24 jam saman terhadap rakyat perlu dihentikan. SAMM tetap berpendirian bahawa banyak faktor lain perlu dititik-beratkan bagi menjamin keselamatan pemanduan di atas jalanraya selain saman halaju. Masalah jalan berlubang, tidak rata, selekoh yang masih tidak diterangi cahaya ketika malam, jalan berlopak air ketika hujan adalah antara faktor kemalangan yang terlebih dahulu perlu diperbaiki, diselesaikan masalahnya sebelum rakyat disaman semahunya.

SAMM juga tetap bertegas supaya keselamatan penunggang motorsikal diberi keutamaan kerana dari statistik kemalangan jalanraya yang menyebabkan kehilangan jiwa adalah majoriti penunggang, bukan pemandu. Ini membuktikan AES tidak releven jika dikait untuk mengurangkan kemalangan maut kerana AES yang menelan belanja jutaan ringgit adalah untuk kenderaan empat roda, bukan untuk motorsikal. 

Kerajaan sepatutnya berbelanja lebih untuk membina laluan sikal dan perlu menggubal undang-undang jalanraya khas untuk melindungi penunggang motorsikal. Dengan kamera AES, dapatkah AES menyaman motorsikal yang laju?

SAMM yakin sistem saman AES akhirnya akan ditangguh oleh kerajaan untuk meredakan kemarahan rakyat ketika pilihanraya umum semakin hampir. Kononnya prihatin terhadap rakyat maka AES ditangguh dan dikaji terlebih dahulu menjadi ayat lazim memujuk rakyat supaya kembali mengundi Barisan Nasional. Namun SAMM percaya rakyat hari ini telah bijak apabila memikirkan AES pasti akan dilaksana secara besar-besaran sekiranya BN menang PRU-13. 

Ini terbukti pada PRU yang lalu apabila kerajaan berjanji tidak naik harga minyak tetapi naik hingga 78sen selepas 3 bulan pasca PRU-12. SAMM menyeru kepada semua agar mengambil iktibar daripada peristiwa kenaikkan harga minyak pada PRU yang lalu.

Samada kerajaan tangguh atau tidak AES di atas apa jua alasannya, rakyat tetap menolak Barisan Nasional pada PRU-13 demi keselamatan dan sesejahteraan rakyat. Telah banyak kali perasaan rakyat diguris dengan keputusan 'flip-flop', rakyat bukan bahan ujikaji dan juga bukan bahan untuk kerajaan dan kroni menjana keuntungan.

Akhir sekali, SAMM mengambil kesempatan mengucapkan tahniah kepada KASE yang menyediakan 100 peguam untuk berdepan saman AES. Dengan adanya bantuan rakyat sebegini, pasti ia melegakan orang ramai yang teraniaya dengan saman AES yang berorientasikan 'perangkap' ini. SAMM gesa rakyat dikenakan saman AES supaya jangan bayar saman tersebut, tetapi serahkan kepada KASE.

Sekian,


Edy Noor Reduan
Pengarah Propaganda SAMM


JANGAN LUPA MEGA DEMO
SEJUTA AKAN BANGUN MELAWAN

CERITA CERIAT DARI BINTULU

Posted: 08 Nov 2012 03:44 AM PST




TEPI SUNGAI DAN DI TEPI LAUT

WAJIB LAWAT

di malaysia ini ada beberapa pekan yang wajib dilawati

batu kikir
bahau 
chenor pahang
kuala klawang 
pekan pekan ini memiliki keindahan
maka bintulu termasuk dalam senarai wajib lawat

macam kuantan - tepi sungai dan tepi laut
laut lagi hampir dengan pekan ini berbanding kuantan
memang menarik - selesa dan makanan ikan darat terbaik

UMAI OH UMAI


TAMU TAMU TAMU
saperti biasa sesampai saje aku ke tamu
mula mula memastikan bilik tumpangan tak jauh dari tamu
tahu jalan dan mengenali restoran yang menarik

ketika aku sampai tamu telah lengang - telah lewat petnag
tapi sempat beli buah terap - wow! manis manis manis
tamu ini disebelah tebing sungai 
sama saperti  tamu dikota kinabalu

DARI TAMU MENCARI UMAI
dapat maklumat bahawa ada pasar malam
dan dipasar malam ada umai
jenh jeng jeng
lalau menapak ke pasar malam
wow! 
ada umai ikan tenggiri
ada umai ikan lala
beli dua dua
juga beli sayur pucuk manis
sayur midin
dan aku masih ada petai dari tamu sibu



UMAI OH UMAI
sesiapa  yang belum mencuba
sila cuyba sebelum mati
ini macam beri nasehat
sesiapa yang belum pandai sex mulut
mulalah belajar cakap cakap

umai ikan mentah yang d rendam 
dengan air asam limau
garam, lada , bawang
kunci umai ialah wajib mengunakan ikan yang segar
ikan dipasar chow kit
atau di gedung membeli belah tak boleh digunakan untuk umai

TAMU BINTULU



PAGI TADI TAMU BENTULU
awal pagi ake kesana 
memang menarik
melambak ikan segar
harga sekilo ikan tenggiri hanya 17 ringgit




kalau di chow kit 27ringgit
tapi aku tak mencari ikan kerana masih berjalan
lau berligar 
beli ragi dengan niat nak buat tapai
beli belacan bintulu
beli buah durian spesial untuk tayangkan
pada krew radio bangsar
beli langkau dan chivas regal kerana amat murah

JENG JENG JENG
wow cukup banyak ular mulung
kalau di miri ditemu akau kan beli
untuk beri pad krew radio bangsar
dari apa yang aku difahamkan
dalam keprcayaan orang iban makan ulat ini buang sial
maka untul looser dan gagalis aku cadangan makanlah
ulat ini selaian dari mandi bunga

LAGI LAGI
aku pak cik jual ular salai
satu kilo 20 ringgit 
tapi aku masih berjlan
pak cik ini juga ada jual tupai hidup
saekor untuk mainan 
teringin tapi mustahil boleh masuk pesawat
ada juga kura kura 
tapi aku sudah ada 3 ekor

tamu ini lumayan dengan 
barangan dari hutan tropikal

MAKAN TENGAH HARI SPESIAL
rusa masak kicap dan ada kering
ikantapah kukus
dan midin

.... bersambung lagi....






NAJIB SEDANG DI KEPONG OLEH AJEN ASING

Posted: 07 Nov 2012 09:00 PM PST




SATU JUTA BERHIMPUN
KITA BUAT SEJARAH
KIAT TIBAI GEROMBOLAN


SOALAN UNTUK KURUN INI

siapa upah azilh
siapa upah sirul
untuk bunuh altantuya

mereka berdua mengaku di mahkamah
mereka hanya makan upah

kenapa mahkamah tak tanya
siapa upah mereka

inilah soalan untuk kurun ini


PEGUAM PERACHIS  SAH HADIR PERLIMEN 22 NOV BONGKAR KES 

SCORPENG – keadilan daily

KUALA LUMPUR 7 November: Dua peguam Perancis, William Bourdon dan Joseph Breham mengesahkan kehadiran mereka ke Dewan Rakyat 22 November ini untuk beri taklimat kepada Ahli Parlimen Malaysia berhubung kes Scorpene.

Memaklumkan perkara itu, Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah berkata, kedua-dua peguam tersebut setuju untuk datang ke Parlimen sebagai menyambut jemputan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim bertarikh 2 Oktober 2012.

Bagaimanapun, Bourdon dalam surat beliau bertarikh 29 Oktober meminta jaminan kerajaan agar kejadian beliau dihalang dari memasuki negara ini pada Julai 2011 tidak berulang.

"Hari ini, pejabat Ketua Pembangkang telah menghantar surat kepada Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Hussein untuk mendapatkan satu jaminan bertulis supaya membenarkan peguam-peguam tersebut untuk masuk ke negara ini tidak dihalang.

"Ini kerana Bourdon mengesahkan kehadiran dengan syarat tidak dihalang masuk atau disingkir oleh pihak berkuasa," jelasnya pada sidang media di Parlimen hari ini.
Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nazri Aziz menyatakan tiada bantahan tentang kehadiran peguam tersebut di Parlimen.

Bourdon dan Breham akan memberi penerangan kepada Ahli Parlimen mengenai prosiding inkuiri di Tribunal De Grande Instance berkenaan pembelian kapal selam Scorpene oleh Kerajaan Malaysia.

Kapal selam itu dibeli dari Direction des Construction Navales Services (DCNS), Thales dan Armaris pada 2002.

Ahli Parlimen Batu, Tian Chua berkata, pihaknya akan cuba membawa peguam DCNS bersama pada taklimat itu nanti.

JENG JENG JENG
JENG JENG JENG
JENG JENG JENG

KAH KAH KAH...KAH KAH KAH.... PADAN MUKA.... KAH KAH KAH

woit... TAK BAGI MASUK JADI BERITA DUNIA.... kah kah kah..

kah kah kah...BAGI MASUK PUN JADI BERITA DUNIA....kah kah kah,....

woit.... MANA  NAJIB NAK LARI.... kah kah kah...

kah kah kah.... ITU PASAL LAAA... NAK ENTOT BUKAN SALAH.... kah kah kah..

kah kah kah...YANG SALAH LEPAS ENTOT BUNUH.... kah kah kah...

JENG JENG JENG
JENG JENG JENG

kah kah kah...SILA TEKA SIAPA YANG SENYUM.... kah kah kah..

kah kah kah...BUDAK BUDAK MUHYIDDIN BUKAN MAIN SUKA.... kah kah kah..

kah kah kah.... ADA YANG DAH TEMPAJ BAJU MELAYU HITAM... kah kah kah...

kah kah kah... SIAPA LAGI SUKA?....SILA  TEKA.... kah kah kah




NOTA:
forum di dewan china malam ini
untuk yang tidak ada peluang datang
sila layari radio bangsar utama
yang akan membuat rakaman terus meners

radio bangsar utama ilah stesen punk rock
radio bangsar utama ialah stesen memberi maklumat
radio bangsar utama ialah stesen menghasut

Tiada ulasan: