Khamis, 22 November 2012

SIASAH

SIASAH


Persaingan Najib-Anwar ambil hati Obama, siapa menang?

Posted: 22 Nov 2012 08:00 AM PST

Imej memainkan peranan yang sangat besar dalam politik, dalam usaha membina imej popular untuk meraih sokongan ramai.

Dalam dunia hari ini, Presiden Amerika Syarikat Barack Obama menjadi pemimpin berimej paling popular, dengan muncul bergaya di pelbagai jenis majalah termasuk majalah budaya popular terkenal dan diminati di seluruh dunia.

Imej ini memberi implikasi positif yang luas kepada AS, ekoran kemampuan seorang presiden memberi impresi baik hanya melalui imej dirinya.

Imej Obama ini mampu memberi kesan positif kepada mereka yang mendekati dan dilihat bersamanya, menjadikan peluang dilihat bersama presiden AS daripada Parti Demokratik itu sesuatu yang sangat dihargai oleh pemimpin seluruh dunia.

Di Malaysia, dua pemimpin utama kerajaan dan pembangkang, Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak dan Datuk Seri Anwar Ibrahim bersaing untuk mendapatkan kesan imej positif Obama, dan juga sokongan melibatkan politik.

Najib tidak melepaskan peluang untuk dilihat bersama Obama, dan hal ini sentiasa menjadi isu yang diangkat media pemerintah setiap kali Najib bertemu Obama.

Malah, gambar Najib sedang memegang gagang telefon dan dilaporkan sedang bercakap dengan Obama juga pernah diangkat oleh media pemerintah, dalam satu usaha yang kelihatan terdesak dan murahan untuk dilihat bersama Obama.

Kemuncak usaha Najib ini ialah pertemuan empat mata di Washington di sidang kemuncak isu nuklear dan pelancaran Gerakan Moderat Global yang sentiasa disesuaikan untuk menarik perhatian Obama.

Malah keputusan kes Anwar Januari lalu, yang terkait dengan kekangan terhadap homoseksualiti juga kelihatan mempunyai kaitan dengan usaha untuk tidak meletakkan Malaysia di posisi berseberangan dengan Obama, ekoran pengumuman sokongan Washington terhadap homoseksualiti di seluruh dunia.

Najib juga menunjukkan sikap selari dengan Washington di sidang kemuncak Pertubuhan Kerjasama Islam, OIC, di Arab Saudi Ogos lalu dan kemudian tidak menghadiri sidang kemuncak Pergerakan Negara-Negara Berkecuali di Iran selepas itu.

Anwar, yang mengambil banyak pengajaran berhubung kempen politik dari AS, tidak ketinggalan dalam usaha menumpang imej Obama dan menarik perhatian pemimpin AS itu.

Kempen Anwar kini menampakkan hal ini; dengan bas dihiasi gambarnya seperti yang dilihat dalam kempen presiden di AS, dan gaya berceramah sambil berjalan yang menyerupai gaya Obama dan gaya ucapan dalam kempen pemilihan presiden.

Terbaharu, Anwar menulis sebuah artikel dalam bahasa Inggeris dan diterbitkan di laman webnya - dan bukan di akhbar seperti The Wall Street Journal yang biasa menjadi amalan Anwar untuk mengiringi pertemuan berprofil tinggi seperti Forum Ekonomi Asia Pasifik - menjelang lawatan Obama ke Burma.

Anwar biasa menulis komentar-komentar seperti ini untuk mengiringi acara-acara penting serantau dan global, untuk pelbagai tujuan yang antaranya termasuk menarik perhatian dan sokongan.

Dalam tulisannya itu, Anwar memuji peribadi Obama sambil turut menyebut kekerasan yang dikenakan ke atas peserta protes menuntut pilihan raya bersih, dipercayai merujuk kepada protes Bersih di Malaysia.

Pemimpin PKR itu memilih penggunaan nama Burma dalam tulisan ini, selari dengan dasar kerajaan AS. Dalam satu kenyataan lain, mengulas isu Rohingya, Anwar menggunakan nama Myanmar dalam kedua-dua kenyataan bahasa Melayu dan Inggeris. 

Anwar turut menggesa pentadbiran Obama membina kumpulan masyarakat sivil dan pakatan pembangkang yang efektif di Burma, dan dibaca berdasarkan konteks tulisan ini, juga dapat dikaitkan dengan seluruh rantau Asia Tenggara.

Di penghujung tulisan, Anwar memuji Obama dengan menyifatkan rakyat AS telah memilih seorang pemimpin yang "berprinsip dan berintegriti."

Persaingan merapati Obama antara Najib dan Anwar ini ialah satu sisi persaingan yang tidak kurang sengit berbanding persaingan lain antara kedua-dua tokoh yang masing-masing mengetuai kerajaan dan pakatan pembangkang itu.

Usaha kedua-dua pemimpin lama-kelamaan semakin jelas kelihatan dan semakin menarik untuk diperhatikan.

Persaingan ini menegaskan lagi kepentingan imej, yang berperanan meningkatkan profil dan populariti di dalam dan luar negara, dan paling utama, membuktikan kekuatan imej Obama sebagai seorang pemimpin.


Monarki Arab, antara ancaman Iran dan ancaman Ikhwan

Posted: 22 Nov 2012 12:29 AM PST

Oleh HARIS ZALKAPLI

Sejak 1979, tahun berlaku revolusi di Iran, isu ancaman pengaruh Iran dan Syiah menjadi satu topik yang sering diulang-ulang setiap kali kedudukan rejim-rejim Arab berasa terancam.

Dari Mesir ke Syam hingga ke Teluk Parsi dan Yaman, ancaman Iran sebagai kuasa serantau sering dikemukakan.

Tehran didakwa menggunakan proksi-proksi di seluruh dunia Arab untuk memperluaskan pengaruh, dakwaan yang walaupun ada kebenarannya, biasanya diperbesarkan dan disertakan implikasi yang amat negatif.

Persaingan serantau Arab Saudi dan sekutu dengan pakatan diketuai Iran muncul dalam hampir semua perkembangan politik serantau. 

Walau bagaimanapun, dilihat dengan lebih teliti, perkembangan semasa, terutama ekoran tercetus kebangkitan yang mengubah landskap politik di Mesir, Ikhwan al-Muslimin kelihatan lebih mampu menggugat rejim-rejim Arab, termasuk monarki yang sehingga ini masih tidak tergugat.

Perkembangan terkini, yang menyaksikan Ikhwan dan kumpulan yang mempunyai hubungan dengan gerakan ini lebih pragmatik, meningkatkan lagi ruang dan peluang gerakan Ikhwan serantau untuk mengatur gerakan bagi mendapatkan kuasa politik.

Ikhwan terlibat langsung dengan politik dalaman, dan mampu menyesuaikan diri untuk mendapatkan bantuan asing termasuk kuasa-kuasa besar.

Nama Ikhwan al-Muslimin dibicarakan dengan meluas sekali sejak tercetus kebangkitan di dunia Arab hampir dua tahun lalu, terutama di Mesir, dan dilihat sebagai tidak boleh dielakkan daripada diterima sebagai sebahagian realiti baharu politik Asia Barat.

Mesir ialah negara dengan gerakan Ikhwan paling berjaya, paling mendapat perhatian dunia dan paling menampakkan perubahan untuk menyesuaikan diri dengan politik semasa.

Sejak tercetus kebangkitan rakyat di Tunisia penghujung 2010, seluruh dunia Arab merasakan bahangnya, tidak terkecuali monarki-monarki Arab di Teluk Parsi, dan juga Jordan dan Maghribi, dua negara yang terpisah daripada monarki Teluk Parsi hanya dari segi geografi.

Kepentingan yang selari antara Jordan dan Maghribi dengan Majlis Kerjasama Teluk, GCC, telah bukan sahaja merapatkan hubungan sesama negara terbabit, tetapi juga membuka ruang penyertaan kedua-dua negara itu dalam GCC.

Setakat ini, negara-negara monarki di Teluk Parsi masih terselamat daripada kebangkitan rakyat Arab yang telah menyaksikan perubahan di beberapa buah negara republik - dengan Ikhwan mengambil peranan yang besar - disebabkan keadaan sosio-ekonomi yang jauh lebih baik dan sumber kewangannya yang besar.

Tetapi, satu kenyataan oleh ketua polis Dubai pada Julai lalu mendedahkan satu ketakutan pemerintah-pemerintah Arab di Teluk Parsi, negara-negara monarki yang tidak demokratik.

Kenyataan ini diulangi lagi oleh pemerintah-pemerintah monarki terbabit, yang mendakwa Ikhwan mahu merampas kuasa secara haram. Ikhwan dilihat monarki Arab terbabit sebagai satu punca kekacauan di dunia Arab, pandangan yang muncul selepas hubungan negara-negara terbabit dengan Ikhwan merosot dan berada di tahap paling rendah ekoran kebangkitan Arab.

Ikhwan yang semakin berpengaruh dan terlibat dengan kebangkitan massa di seluruh dunia Arab dilihat sebagai ancaman oleh pemerintah serantau, lebih-lebih lagi monarki yang menolak sistem demokrasi untuk memilih pemimpin tertinggi negara, sistem yang diharapkan Ikhwan untuk merampas tampuk pemerintahan.

Dalam hal asas ini, Ikhwan dan pemerintah monarki Arab mengambil posisi yang bertentangan sama sekali.

Walau bagaimanapun, Ikhwan tidak boleh dilihat sebagai satu organisasi yang monolitik di seluruh dunia Arab. Ikhwan Mesir dan Ikhwan di negara monarki GCC dan Jordan mengambil pendekatan berbeza, dengan sesetengahnya menjalin hubungan baik dengan pemerintah.

Namun kejayaan parti Ikhwan, Parti Kebebasan dan Keadilan dan calonnya Mohamed Morsi sebagai presiden Mesir telah memberi semangat dan dorongan kepada Ikhwan di negara lain, terutama Syria yang untuk meningkatkan tekanan terhadap rejim pemerintah negara itu.

Kemenangan yang menaikkan semangat Ikhwan di seluruh dunia Arab itu dilihat dengan penuh syak dan bimbang oleh monarki-monarki Arab di Teluk Parsi, dan mendorong Morsi mengimbangi tindakan dasar luarnya dengan berhati-hati, dalam usaha menjalankan dasar luar yang lebih bebas.

Morsi telah melakukan lawatan luar pertamanya sebagai presiden ke Arab Saudi, untuk tidak menampakkan Kaherah masih berhubungan baik dengan Riyadh.

Tetapi perkembangan terbaharu menyaksikan Ikhwan di Jordan mengambil kesempatan daripada situasi ekonomi dan politik di negara itu, termasuk mengetuai protes massa menunjukkan penentangan terhadap raja Jordan.

Di Arab Saudi, Ikhwan yang menyaksikan hubungan turun naik dengan pemerintah menunjukkan penentangan terhadap pemerintah secara bermusim, dan tidak mempunyai keupayaan dan sokongan massa yang cukup kuat untuk memberi penentangan seperti yang dilihat di Mesir.

Qatar, negara yang aktif menggerakkan agenda serantaunya kini pula menjalinkan hubungan baik dengan Ikhwan, di dalam negara dan di seluruh rantau Arab, sehingga membolehkan Ikhwan dipergunakan untuk kepentingan politik serantau Doha.

Stesen televisyen al-Jazeera dan ilmuan Dr Yusuf al-Qaradawi yang berpangkalan di Qatar telah memainkan peranan yang membantu peningkatan pengaruh Ikhwan di Mesir, memperlihatkan satu kejayaan besar dalam pelaksanaan dasar luar Doha.

Dalam hal ini, Qatar memperlihatkan perbezaan dengan monarki GCC lain, disebabkan dasar luarnya yang lebih pragmatik dan agresif pada masa ini, di samping dana yang cukup besar untuk menggerakkan agendanya, seperti yang diperhatikan melalui bantuan kepada pemberontak Libya dan kemudian Syria.

Hal ini menjelaskan sokongan kuat pemerintah Qatar kepada pemberontak Syria, yang didominasi tokoh Ikhwan negara itu.

Seperti juga Mesir, Ikhwan di Syria dijangka bakal memainkan peranan penting, kalau pun bukan paling utama, dalam politik Syria selepas kejatuhan rejim Bashar al-Assad.

Dalam sejarah, hubungan terkini Ikhwan dengan rejim Qatar pada masa ini hampir menyerupai peranan Ikhwan menentang gerakan pan-Arabisme Jamal Abdul Nasser dengan sokongan Arab Saudi pada 1950-an.

Perkembangan ini menunjukkan pengaruh meningkat Ikhwan di dunia Arab sekarang ini, tetapi menunjukkan juga hubungan Ikhwan dengan kerajaan-kerajaan Arab yang boleh berubah mengikut kepentingan semasa.


Tiada ulasan: