Rabu, 28 November 2012

pemuda cheh

pemuda cheh


Al-Qassam Mampu Jahanamkan Pasukan Israel Dengan 1093 Roket

Posted: 28 Nov 2012 12:50 AM PST

 Brigade Al-Qassam, sayap ketenteraan Hamas, telah mengumumkan bahawa mereka telah menembak lebih dari 1000 buah peluru berpandu dan roket sejak awal serangan Israel ke Gaza pada Isnin 19/11 lalu.

Brigade menyatakan telah menembak 192 roket dan peluru berpandu pada Ahad. Salah satunya mampu menembusi kota Hartsilia untuk pertama kali. Jaraknya sekitar 80 km dari Gaza, Selain itu, alqassam berjaya menembak jatuh helikopter Israel dengan menggunakan peluru berpandu permukaan udara.

Alqassam sejak awal pencerobohan Israel hingga hari kelima (Ahad) telah melepaskan sebanyak 1093 peluru berpandu dan roket.

Islam Hamas, Izzuddin Al Qassam, mengatakan bahawa pihaknya telah mempunyai senjata-senjata baru yang mampu mengejutkan pasukan Zionis Israel dalam perang Gaza.

Brigade Al-Qassam memperkenalkan tiga jenis senjata anti kereta kebal yang baru dalam perang Gaza satu tahun yang lalu, mereka juga menunjukkan gambar-gambar senjata tersebut dan waktu penggunaannya.

Dalam laman web rasminya Brigade Al-Qassam mengatakan: "Brigade Al-Qassam mampu mencipta keseimbangan dengan musuh Zionis. Kami mempunyai senjata-senjata yang tidak dijangka oleh para penjajah yang mampu menewaskan para pemimpin pasukan dan tentera Zionis."
Brigade Al-Qassam mengatakan bahawa peluru berpandu yang digunakan untuk pertama kalinya adalah pelancar roket RPG-29 yang mampu menembus pelindung. Roket tersebut dilancarkan pada pertengahan bulan Januari lalu terhadap tank-tank Zionis yang memasuki Gaza. Tembakan tersebut berakhir pada kehancuran tank Zionis.

Brigade Al-Qassam mengatakan bahawa senjata yang kedua adalah mortar Tandem yang juga mampu menembusi lapisan pelindung. Ditambah bahawa senjata tersebut juga digunakan untuk pertama kalinya pada bulan Januari lalu di Semenanjung Gaza. Mortar tersebut dilancarkan terhadap kenderaan lapis baja pengangkut tentera Zionis yang memasuki kawasan timur Jabaliya, yang mengakibatkan kehancuran Jumlah keseluruhan.

Senjata yang ketiga adalah roket-roket 107mm yang digunakan untuk pertama kalinya di Jalur Gaza pada bulan yang sama. Roket tersebut dilancarkan ke arah pasukan khusus Israel di sebelah timur Khan Yunis, selatan Semenanjung Gaza.

Pada hari Khamis lalu, Israel mendakwa bahawa telah ada beberapa kali pelancaran roket. Jumlah roket yang dilancarkan mencapai 11 buah pada hari Khamis siang, tiga roket lain dilancarkan selepas pukul 2 siang, sementara media-media Israel mengatakan bahawa 10 mortar mendarat di sebelah selatan Negev.
Seorang jurucakap tentera Israel mengatakan kepada Maan bahawa para pegawai telah membenarkan adanya pelancaran lima hingga tujuh mortar, termasuk dua mortar di sempadan, tidak dilaporkan ada kerosakan atau korban dan kecederaan.

Tiga kali pelancaran tersebut nampaknya menjadi serangan terbesar di Israel selatan selepas berakhirnya operasi ketenteraan Israel di Gaza pada tahun lalu.
Israel juga telah melakukan latihan besar-besaran dan mendakwa telah berjaya melakukan ujian cuba tahap akhir terhadap sistem perisai peluru berpandu Iron Dome.

Dalam latihan tersebut, difokuskan mengenai latihan semula kesalahan-kesalahan tentera yang pernah dilakukan selama perang terakhir di Gaza pada Isnin tercatat lebih dari 100 warga Palestin syahid (meninggal) dan kira-kira 800 lagi mengalami kecederaan.

Palang Merah Palestin menyeru kepada masyarakat antarabangsa untuk membekalkan ubat-ubatan kerana hospital-hospital di wilayah itu mengalami krisis kehabisan bekalan.

"Untuk pertama kalinya, Iron Dome telah dihadapkan kepada banyak ancaman sekaligus. Dan seluruh ancaman telah berjaya diintersepsi dengan sempurna," demikian bunyi kenyataan dari Kementerian Pertahanan mengenai sistem pertahanan anti peluru berpandu Israel tersebut.

"Berfungsinya Iron Dome akan mengubah situasi pollitik dan keselamatan di sempadan utara dan selatan," kata Pinhas Buchris, Dewan Agung Kementerian Pertahanan Israel.

Tiada ulasan: