Khamis, 22 November 2012

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Bernikah Pada Usia 13 Tahun

Posted: 22 Nov 2012 12:36 AM PST


Kulim: "Saya akan bertanggungjawab malah sudah bersedia untuk menjadi seorang suami yang baik," kata Mohd Fahmi Alias, 19, yang berkahwin dengan Nor Fazira Saad, 13, di Masjid Kampung Padang Cina, di sini, pada 17 November lalu.

Mohd Fahmi berkata, dia dan isterinya akan berdikari selain menumpukan perhatian kepada perniagaan keluarga untuk melalui kehidupan sebagai suami isteri.

Menurutnya, atas persetujuan kedua-dua ibu bapa mereka dan untuk mengelak berlaku maksiat adalah lebih baik mereka berdua berkahwin walaupun pasangannya itu masih muda remaja.

"Saya mengambil keputusan itu selepas mengadakan perbincangan dengan Nor Fazira serta keluarganya dan keluarga saya sendiri.

"Kedua-dua ibu bapa kami bersetuju untuk mengahwinkan kami, malah Nor Fazira sendiri sanggup mengalas tanggungjawab dan sudah bersedia menjadi seorang isteri.

"Daripada bergelumang maksiat dan melakukan perkara yang dilarang, jalan terbaik ialah kami berkahwin, walaupun pada pandangan masyarakat ia agak janggal pada zaman sekarang ini kerana berkahwin pada usia terlalu muda.

"Malah saya tidak menghalang sekiranya isteri ingin melanjutkan pelajaran, semua bergantung kepada kepada kemahuannya," katanya yang ditemui di rumahnya di Kampung Naga Lilit, di sini, semalam.

Katanya, mereka akan mengadakan majlis kenduri di sebelah lelaki pada Sabtu ini di rumah keluarganya.

Mohd Fahmi yang juga anak sulung daripada empat beradik berkata, dia sudah bersedia bergelar suami dan tidak kisah pandangan rakan-rakan seusia.

Isterinya, Nor Fazira tidak mengganggap usia mudanya menjadi penghalang untuk menjadi isteri isteri dan sudah bersedia menjalankan tanggungjawabnya itu.

"Yang penting kami mendapat restu kedua-dua ibu bapa kami dan saya banyak menerima tunjuk ajar daripada keluarga mentua.

"Saya tidak kisah apa orang lain kata, penting perbuatan kami tidak salah, malah adalah lebih baik daripada kami terbabit gejala sosial," katanya yang tidak bersekolah sejak menduduki peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), tahun lalu.

Sementara itu, bapa Nor Fazira, Saad Mustaffa, 43, berkata, tindakannya mengahwinkan anak di usia muda kerana mahu menjaga nama semua pihak dan tidak mahu anaknya terjebak maksiat.

Katanya, dia membenarkan anak gadisnya itu berkahwin kerana Nor Fariza enggan pulang ke rumah dan mahu tinggal di rumah teman lelakinya.

"Siapa tak sayangkan anak dan sanggup untuk mengahwinkan mereka dalam usia terlalu muda, namun saya terpaksa juga mengahwinkan anak saya walaupun usianya baru 13 tahun bulan depan.

"Hanya Allah tahu perasaan saya… walaupun pahit demi untuk menjaga nama baik keluarga saya dan keluarga besan lebih baik saya mengahwinkan anak dengan lelaki pilihannya.

"Anak saya bernikah pada 17 November lalu selepas mendapat perintah kebenaran untuk bernikah di bawah umur daripada Mahkamah Rendah Syariah Kulim pada 7 November lalu," katanya.

Dia berkata, majlis pernikahan mereka berlangsung di Masjid Kampung Padang Cina, di sini, pada 17 November lalu dengan wang hantaran RM4,552 serta mas kahwin RM1,500.

"Saya berharap menantu serta keluarganya membimbing anak saya menjadi anak dan isteri yang baik," katanya.

Sementara itu, Pegawai Agama Daerah Kulim, Sheikh Radzi Abdul Mutalib, berkata, bagi perempuan berusia 16 tahun ke bawah dan lelaki berusia 18 tahun ke bawah, mereka perlu mendapatkan perintah mahkamah untuk kebenaran bernikah di bawah umur dari Mahkamah Rendah Syariah Kulim.

"Ia mengikut seksyen 18 (1)(a) Enakmen Undang Undang keluarga Islam Kedah 2008," katanya. -hm

Skandal AES: Syarikat Ditubuh Lepas Dapat Kontrak AES

Posted: 21 Nov 2012 09:22 PM PST

MP Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar mendakwa kontraktor Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) hanya mendaftarkan syarikat tersebut selepas memperoleh kontrak untuk memasang sistem itu.

Beliau membuat kesimpulan itu berdasarkan butiran syarikat Beta Tegap Sdn Bhd dan ATES Sdn Bhd yang diperolehi dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Menurut Mahfuz, butiran pada pendaftaran syarikat itu menunjukkan syarikat berkenaan memperoleh kontrak tersebut sebelum syarikat itu didaftarkan lagi.

Satu dokumen yang ditunjukkan Mahfuz kepada pemberita, didakwa daripada SSM, menunjukkan ATES Sdn Bhd mendaftarkan syarikat tersebut pada 12 Februari 2009, manakala Beta Tegap Sdn Bhd pula pada 7 Februari 2004.

"Bagaimana dua syarikat ini tahu mereka dapat jaminan kerajaan sedangkan Kabinet meluluskan AES pada tahun 2006 dan saringan tender dilakukan pada 2006?

"Mereka daftar syarikat semata-mata nak dapatkan tender.

"Ini menunjukkan ada perkara yang tak kena. Ini bukan untuk selamatkan nyawa manusia tetapi untuk mengayakan kroni," dakwanya dalam sidang media di bangunan Parlimen hari ini.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha ketika bercakap kepada pemberita selepas itu memberitahu, projek berkenaan dianugerahkan kepada syarikat berkenaan pada tahun 2008.

Namun, kontrak berkenaan hanya ditandatangan "beberapa tahun kemudian", katanya di bangunan Parlimen.

Bekas menteri pengangkutan Datuk Seri Ong Tee Keat sebelum ini berkata, kabinet memutuskan untuk menswastakan pemasangan AES sebelum beliau menjawat jawatan itu.

Ong berkata beliau turut membangkitkan mengenai penswastaan berkenaan ketika menjadi menteri pada 2008. -mk

Dewan kecoh, menteri mengelak jawab AES

KUALA LUMPUR: Persidangan Dewan Rakyat kecoh seketika apabila Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha enggan memberi laluan kepada ahli-ahli parlimen Pakatan untuk mencelah bertanyakan soalan berkaitan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES).

Ketika sesi penggulungan peringkat jawatankuasa Kementerian Pengangkutan pagi semalam, Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar cuba bangun meminta penjelasan menteri walaupun tidak diberikan peluang bertanya.

"Kenapa menteri enggan memberi ruang untuk kita bertanya dan saya lihat menteri seolah-olah takut untuk jawab kerana risau ia akan terbongkar.

"Saya pasti ini disebabkan semuanya ada kepentingan sebab itu takut,"
jelas beliau walaupun Kong Cho Ha enggan memberi laluan.

Sebelum itu, pada awal sesi penggulungan telah timbul kekecohan apabila menteri mengatakan akan menjawab isu berkaitan AES pada akhir penggulungan.

Mahfuz ketika itu mengatakan tindakan tersebut adalah alasan menteri untuk tidak menjawab pertanyaan AES.

Mahfuz yang meneruskan pertanyaan meminta kerajaan memberitahu apakah bukti kukuh yang mengatakan pemasangan kamera dapat mengurangkan kadar kemalangan.

"Ada perkara yang tidak betul dalam pelaksanaan projek ini, dan saya pasti ia bukannya untuk tujuan menyelamatkan nyawa serta mengurangkan kadar kemalangan.

"Tetapi ia adalah sebenarnya untuk kayakan kroni dengan cara merompak duit dari rakyat,"
kata Mahfuz sambil ditentang oleh ahli-ahli parlimen Barisan Nasional.

Tambahnya lagi, kerajaan perlu memberi penjelasan bagaimana syarikat yang tidak mempunyai pengalaman dalam pelaksanaan AES boleh dilantik untuk melaksanakan projek tersebut.

Kong Cho Ha dalam jawapan ringkasnya menyatakan apa yang ditimbulkan oleh Ahli Parlimen Pakatan adalah dengan niat untuk memutar belitkan fakta.

Namun kenyataan tersebut disangkal oleh Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail yang memberitahu menteri sepatutnya menjawab persoalan yang dibangkit bukannya mengeluarkan kenyataan sedemikian.

Penggulungan peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Pengangkutan bersambung pada jam 2.30 petang.

Mahfuz dan Kong Cho Ha terus menjadi tumpuan apabila kedua-dua mereka terus menimbulkan isu di dalam dewan dan di lobi parlimen.
-HD



Wan Ji Dipanggil Polis Diatas Dakwaan Hina Sultan

Posted: 21 Nov 2012 06:36 PM PST

Seorang penceramah bebas, Wan Ji Wan Husein dipanggil polis untuk memberi keterengan ekoran dakwaan menghina Sultan Selangor baru-baru ini.

Wan Ji ketika dihubungi berkata, beliau berada di Balai Polis Shah Alam kira-kira tiga jam untuk memberi keterangan mengenai 'posting' beliau di laman sosial Facebook bulan lalu.

Katanya, "ada pihak yang membuat aduan mengenai posting saya."

"Saya memberi penerangan apa maksud kebebasan kepada anggota polis, yang siasat saya mengenai komen saya ke atas titah Sultan Selangor," kata beliau ketika dihubungi.

Wan Ji berkata, beliau telah diminta menyerahkan telefon yang digunakan untuk memuat naik komennya.

"Saya akan serahkan telefon saya esok," katanya lagi.

Wan Ji menulis di FB berkenaan dengan isu kebebasan bersuara.

"Saya juga ada memberitahu pihak polis bahawa saya juga bersedia untuk menghadap Sultan Selangor untuk memberi penjelasan jika diberi perkenan," katanya yang hadir di balai polis seorang diri tanpa ditemani peguam -SH.

Koleksi Gambar-gambar Cantik UAI

Posted: 21 Nov 2012 04:20 PM PST


Seperti yang kita tahu, Ustaz Azhar Idrus atau UAI adalah seorang ulamak yang terkenal dengan gaya penyampaian kuliah ilmu yang bukan sahaja menarik, malah disampaikan dengan berani dan diselang-seli dengan lawak.

Beliau tidak gentar untuk menegur sesiapa pun termasuk menteri jika dirasakan sesuatu yang dibuat itu tidak tepat.

Dan sebagai seorang yang benar-benar memahami ajaran agama, UAI juga tidak pernahlah mendoakan kehancuran sesama umat Islam.

Kepandaian beliau menggunakan media sosial seperti Youtube menjadikan beliau bukan sahaja terkenal di kalangan golongan tua tetapi turut diminati golongan muda.

Satu yang berbeza dengan UAI berbanding dengan sebahagian ilmuwan Islam yang lain ialah beliau bukan sekadar bercakap mengenai Islam siang dan malam.

Seperti manusia lain, beliau ada minat dan hobi kepada perkara lain.

Satu contoh yang sepatutnya menjadi ikutan ilmuwan yang lain.

Hobi UAI yang paling diketahui ramai ialah minat beliau kepada bidang fotografi.

Kalau melihat kepada gambar yang diambil beliau, kita kena angkat topi tabik ustaz seorang ini yang nyata memiliki ketajaman dalam menentukan fokus dan sudut yang terbaik.

Lihat beberapa keping hasil kerja beliau di bawah:

UAI 2 300x300 Koleksi Gambar gambar Cantik UAI

UAI 3 300x300 Koleksi Gambar gambar Cantik UAI

UAI 4 300x300 Koleksi Gambar gambar Cantik UAI

UAI 5 300x300 Koleksi Gambar gambar Cantik UAI

UAI 6 300x300 Koleksi Gambar gambar Cantik UAI

UAI 7 300x300 Koleksi Gambar gambar Cantik UAI

UAI 8 300x300 Koleksi Gambar gambar Cantik UAI

UAI 9 300x300 Koleksi Gambar gambar Cantik UAI


sumber: -mynewshub

Ratusan Mangsa AES Mahu Cabar Kerajaan Di Mahkamah

Posted: 21 Nov 2012 07:23 AM PST

Sekurang-kurangnya 260 mangsa saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) mahu mencabar pelaksanaannya sistem itu dengan mengambil tindakan undang-undang terhadap kerajaan Malaysia.

Menyatakan bantahan di kaunter penerimaan saman itu di pejabat Agung PAS hari ini, mereka menjadikan peguam Kempen Anti Saman Ekor (Kase) sebagai wakil mereka di mahkamah.

"Kase menerima lebih 60 permohonan tidak termasuk melalui emel melibatkan lebih 200 orang.

"Tujuan Kase bukan untuk kurangkan nilai saman tetapi bela mereka yang dizalimi sistem AES melalui khidmat guaman percuma," kata Pengerusinya, Datuk Mahfuz Omar.

Kes terawal didengar pada 6 Disember ini di Mahkamah Majistret Jalan Duta jam 8 pagi manakala terakhir ialah Januari tahun depan.

Mulai 1 Disember ini, Kase akan membuka kaunter setiap dua minggu antara 12 hingga 1.30 tengah hari.

Pengerusi Jabatan Hal Ehwal Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) Pemuda PAS, Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaim pula, berkata mangsa AES harus berani tampil mempertahan hak mereka.

Ini kerana, katanya, saman terhadap Orang Kena Saman (OKS) tidak jelas, selain pelaksanaan AES yang bermasalah.

"Saman itu mengelirukan apabila ada saman diterima menggunakan seksyen 79(2) tetapi kesalahan dinyata sebagai melebihi had laju.

"Seksyen ini bukan berkaitan had laju tetapi pelanggaran arahan dan isyarat lalu lintas," katanya.

Mangsa AES, katanya dinasihati tidak bimbang dengan perkataan saman kerana ia adalah saman paling kecil dalam negara.

"Kalau bawa ke mahkamahpun, tak perlu duduk dalam kandang. Mereka yang duduk dalam kandang hanya untuk mereka yang terlibat dengan kes jenayah," katanya

Beliau mengajak mangsa AES tampil mendaftar dengan Kase untuk mendapat khidmat guaman percuma dan mencabar kes itu di mahkamah. -KD

AES: Kaunter Kase diserbu orang ramai

KUALA LUMPUR: Kaunter saman AES yang baru dilancarkan hari ini oleh Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase) dengan Kerjasama Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) Pemuda PAS Pusat, diserbu orang ramai.

Hampir 100 orang kena saman (OKS) hadir sambil membawa salinan surat saman untuk diserahkan kepada Kase dan Juham.

Kaunter yang dibuka di lobi Pejabat Agung PAS akan beroperasi dua minggu sekali bermula 1 Disember ini, dari jam 12.00 hingga 1.00 tengah hari.

Orang ramai juga diberi taklimat prosiding asas oleh wakil Juham iaitu bagaimana mereka berhadapan dengan proses mahkamah nanti.

Dalam pertemuan itu, OKS berkesempatan mengajukan soalan-soalan kepada wakil Juham berhubung saman AES.

Presiden Kase Datuk Mahfuz Omar yang turut merasmikan kaunter saman AES berkata, sehingga hari ini seramai 200 OKS mendaftar melalui emel ditambah pula sambutan pada hari ini amat menggalakkan.

"Hari ini, yang datang dari pelbagai bangsa Cina, Melayu dan India. Malah ada juga yang datang termasuk pemandu kereta kerajaan dan kakitangan kerajaan," katanya.

Dalam pada itu, pendakwaan kes yang pertama berhubung saman AES akan disebut di Mahkamah Majistret Jalan Duta pada 6 Disember ini.

Menurut Pengarah Juham Zamri Asa'ad Khuzami, mereka akan mengiringi OKS tersebut dan akan memohon pada mahkamah untuk cabar AES di Mahkamah Tinggi.

Katanya, orang ramai tidak perlu takut untuk cabar di mahkamah sebagaimana ia ditawarkan dalam surat saman.

"Tuan-tuan jangan takut sebab saman trafik adalah kesalahan yang kecil. Pesalah tidak duduk dalam kandang. Sebab itu ia dibawa dalam mahkamah Majistret," katanya.

Melalui inisiatif membuka kaunter, jelas Peguam Juham Dr Zulqarnain Lukman sebagai usaha untuk mengajar orang ramai supaya jangan takut dengan mahkamah.

"Kita kena tahu implikasi apabila kita melalui proses mahkamah, sama ada mengambil masa tiga atau empat kali ulang alik ke mahkamah, mungkin akan ambil masa yang banyak, tapi kita kena sedia menempuhnya.

"Apabila sampai ke mahkamah daftar dahulu, kemudian polis yang bertugas akan 'frame'kan caj kita, pertuduhan akan dibaca kepada kita. Tuan-tuan akan diberi pilihan, pilihlah tidak mengaku bersalah dan mohon dibicarakan. Ini tidak perlu jamin sebab ini kes kecil sahaja. Bila tetap tarikh jadi pendakwaan bermula.

"Kalau pendakwaraya tidak bersedia, kes ditangguh. Jikalau tertangguh sebanyak 3 kali biasanya mahkamah akan buang kes. Apa yang kita tahu pendakwaan nampaknya masih kabur kerana tidak tahu SOP mana yang perlu digunakan," terang beliau kepada OKS.

Kase menyediakan lebih 100 peguam untuk membantu orang ramai yang menjadi mangsa sistem pemantauan trafik itu.

Untuk maklumat lanjut orang ramai boleh melayari Facebook Kase atau emel k empenantisamanekor@gmail.com
-HD



Skandal RM40 Juta: Ketua Pendakwa Hong Kong Sedia Buka Semula Kes

Posted: 21 Nov 2012 06:01 AM PST


Ketua Pendakwa raya Hong Kong, Kevin Zervos sedia membuka semula kes siasatan terhadap skandal RM40 juta melibatkan Umno Sabah.

Dalam wawancara bersama Free Malaysia Today (FMT), Zervos berkata, beliau dan Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah Hong Kong (ICAC) mengalu-alukan bukti baru terhadap kes itu.

Katanya, kerajaan Malaysia sebelum ini memaklumkan ICAC bahawa wang itu untuk 'sumbangan politik' hingga memaksa ICAC menghentikan siasatan kerana di luar bidang kuasa mereka.

"Wang itu dikatakan untuk 'sumbangan politik', kami tidak diberi maklumat selain itu untuk meneruskan siasatan," katanya dipetik.

Terdahulu, Zervos dalam emel kepada FMT, mengesahkan dana dalam akaun bank atas nama seorang warganegara Malaysia disyaki diwujudkan bagi pihak kerajaan Malaysia.

Beliau berkata, pihak berkuasa Hong Kong menyekat dana itu menjelang akhir 2008 manakala ICAC dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan bersama.

Siasatan itu dijalankan untuk melihat sama ada berlaku pelanggaran terhadap Ordinan Pencegahan Rasuah Hong Kong.

"Kemudian, kerajaan Malaysia memaklumkan wang itu untuk sumbangan politik. Kerana tiada maklumat selain itu, tiada bukti untuk bawa kes ke peringkat seterusnya," katanya.

Justeru, dana RM40 juta yang disekat kemudian diserah semula pada akhir 2011.

Sebelum ini, Michael Chia yang rapat dengan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman ditahan di Hong Kong berikutan disyaki terlibat dalam penggubahan wang haram RM40 juta.

Taikun balak itu menyatakan wang berkenaan milik Musa Aman tetapi pemimpin Umno terutama Datuk Seri Nazri Aziz mendakwa ia adalah dana untuk Umno Sabah.

KEADILAN kemudian mendedahkan Michael Chia menaja kenderaan mewah, Hummer kepada anak Nazri Aziz yang bermati-mati mempertahankan Michael Chia.

Dalam perkembangan berkaitan, Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli hari ini berlepas ke Hong Kong untuk memulakan proses permohonan membuka siasatan kes itu.

Hong Kong willing to re-open RM40m case


PETALING JAYA: Hong Kong's chief public prosecutor today expressed his willingness to re-open the case involving the controversial RM40 million that the Malaysian government claims was a "political donation" to Sabah Umno.

Kevin Zervos, Hong Kong's Director of Public Prosecutions, told FMT that his office would require fresh evidence to revisit the case.

He added that his office and the Independent Commission Against Corruption (ICAC) would welcome information from anyone.

"In relation to this case, it was more of a jurisdictional matter," he said. "Material that was obtained from Malaysia was that it was political donations. If anything comes up now to show that this wasn't the case, the matter would definitely be looked into."

Any additional information or evidence should be brought to the ICAC's attention, he added.

Referring to the earlier investigation, he said the money "was claimed to be political donations. We didn't have additional evidence that was forthcoming that would enable us to deal with it."

He declined to comment when asked whether he meant that the Malaysian side was not cooperative in the investigations.

Earlier, in an email to FMT, Zervos confirmed that funds in bank accounts in the name of a Malaysian national were suspected to have been held on behalf of a Malaysian government official.

He said Hong Kong authorities withheld the funds towards the end of 2008 while the ICAC and the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) conducted a joint investigation.

The investigations looked into suspected breaches of Hong Kong's Prevention of Bribery Ordinance.

"Later in the investigation, information was supplied from Malaysia that the monies under restraint were political donations," Zervos said. "As no further information or evidence was forthcoming with respect to the nature of the monies, there was insufficient evidence at that stage to take the case further.

"Accordingly, the restraint of the monies was lifted towards the end of 2011."

Asked if he would consider the case closed, Zervos said the question was for the ICAC to answer.

He declined to comment when asked if he thought the investigation was adequate, or if there was anything to substantiate the claim that the funds were political donations.

On whether his office had the authority to call for further evidence, Zervos explained that in Hong Kong the prosecutors would guide enforcement authorities but would not take charge of investigations.

However, he said he was open to being questioned further, adding: "I firmly believe in being accountable. That's a policy we have in Hong Kong.

When we make a decision about a matter, we explain it."

Rafizi's Hong Kong visit

Asked for his thoughts about PKR strategy director Rafizi Ramli's plan to travel to Hong Kong tomorrow, Zervos said: "I've made it very clear that if there is any further information or evidence that would assist us, of course the authorities here would receive and evaluate it and deal with it accordingly."

Rafizi said today that he would meet with the ICAC Operations Review Committee as well as Hong Kong politicians. He will be travelling with PKR MPs William Leong (Selayang) and Hee Loy Sian (Petaling Jaya Selatan) and state assemblyman Chang Li Kang (Teja).

The purpose of the trip is to find out whether the Malaysian government stonewalled the ICAC's investigation of timber tycoon Michael Chia, who was carrying the RM40 million, and to seek a re-opening of the 2008 case.

In 2008, news reports said Chia, a Sabah businessman, was arrested at Hong Kong airport on suspicion of trying to smuggle out Singapore currency worth RM40 million. He reportedly told ICAC that the money was meant for Sabah Chief Minister Musa Aman.

In October this year, Minister in the Prime Minister's Department Nazri Abdul Aziz told Parliament that the money was political funding for Sabah Umno. He announced that both Hong Kong and Malaysian corruption authorities had closed the case.

Nazri disputed news reports about the case, saying Chia was never arrested by the ICAC. He also said the RM40 million seized from him was wired into an account and was not in the businessman's possession.

Previously, it was also alleged that ICAC's investigation had been dropped after three years because of a lack of cooperation by the Malaysian government.

It was also reported that leaked MACC files revealed that Attorney-General Abdul Gani Patail had shelved files on the investigations and refused to prosecute Musa
-FMT


PKR mahu kumpul bukti baru


PETALING JAYA: PKR akan menumpukan sepenuh perhatian untuk mengumpulkan bukti-bukti baru agar siasatan dapat dimulakan segera oleh Suruhanjaya Bebas Pencegahan Rasuah Hong Kong (ICAC) berhubung kes RM40 juta sumbangan politik untuk Umno Sabah.

Pengarah Strateginya, Rafizi Ramli berkata pihaknya menyambut baik kenyataan Ketua Pendakwaraya Hong Kong Kevin Zervos bahawa pihaknya sudi membuka semula siasatan kes itu yang melibatkan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman dan ahli perniagaan Michael Chia jika ada bukti baru.

"Kenyataan Kevin Zervos mengesahkan pihak berkuasa Malaysia menghentikan siasatan terhadap Musa dan Michael Chia," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Rafizi mengulas perkara ini sambil merujuk kepada laporan portal berita Free Malaysia Today bertajuk "Hong Kong Willing To Re-Open Case RM40m" bertarikh 20 November 2012.

Menurutnya, dari laporan dan wawancara tersebut mengesahkan bahawa sama ada Suruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Peguam Negara atau kedua-duanya sekali, yang memaklumkan kepada ICAC bahawa cek RM40 juta itu adalah sumbangan politik kepada Umno.

"Wang sebanyak RM40 juta itu memang dibekukan dalam sebuah akaun Michael Chia (walaupun namanya tidak disebut) dan disyaki pihak berkuasa Hong Kong disimpan bagi pihak Musa (walaupun namanya tidak disebut)," terang beliau.

Kata Rafizi, keterangan Kevin Zervos itu mengesahkan bahawa Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamad Nazri Abdul Aziz tidak berterus terang di Dewan Rakyat baru-baru ini.

Beliau memaklumkan bahawa keputusan ICAC menghentikan siasatan adalah kerana ICAC mendapati cek RM40 juta tersebut adalah sumbangan kepada Umno.

Katanya, Nazri tidak pernah menyatakan kepada Dewan Rakyat bahawa ICAC terpaksa menghentikan siasatan kerana dimaklumkan oleh pihak berkuasa Malaysia bahawa cek RM40 juta itu adalah sumbangan politik.

"Apabila pihak berkuasa Malaysia yang memaklumkan perkara tersebut kepada ICAC, ia mengesahkan desas-desus selama ini bahawa ICAC terpaksa menghentikan siasatan kerana tidak mendapat kerjasama sepenuhnya dari pihak berkuasa Malaysia.

Malah, kenyataan Kevin Zervos itu adalah lebih berat, kerana ia membayangkan bahawa pihak berkuasa Malaysia (sama ada SPRM, Peguam Negara atau kedua-duanya sekali) bersekongkol untuk menghentikan siasatan terhadap Musa dan Michael Chia dengan memberikan maklumat yang tidak tepat mengenai cek RM40 juta itu tanpa siasatan yang telus dan bebas.

"Saya juga yakin pihak berkuasa Malaysia tidak pun menyerahkan bukti-bukti dan hasil siasatan yang menyokong kesimpulannya bahawa cek RM40 juta itu adalah sumbangan politik berpunca dari hasil yang sah di sisi undang-undang," ujar Rafizi.


Tiada ulasan: