Rabu, 21 November 2012

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Anak Penasihat Petronas Dapat "Anugerah Projek" Diseret Ke SPRM

Posted: 21 Nov 2012 12:31 AM PST

Gara-gara anak Penasihat Petronas mendapat anugerah projek carigali bernilai ratusan juta di perairan Kelantan, kumpulan anak-anak muda di sini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Gambar fail

SapuraKencana yang ada kaitan dengan Datuk Mokhzani Mahathir dikatakan mendapat projek bernilai RM835.8 juta daripada Petronas Carigali Sdn Bhd dan HESS Exploration and Production Malaysia BV.

Anak bekas perdana menteri itu merupakan Naib Pengerusi SapuraKencana.

Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (Royalti - R) mengesyaki wujud unsur-unsur tidak sihat di atas anugerah projek terbabit.

Presidennya, Nazri Deraman berkata, R merujuk laporan kenyataan media Petronas yang menyebut Tun Dr Mahathir merupakan penasihat Petronas sehingga sekarang.

Kata beliau projek berkenaan membabitkan pengeluaran gas dari Medan Bunga Kamelia dan Blok PM301 yang terletak 150 km dari pantai Kelantan.

Sapura Kencana Petroleum Bhd dianugerah projek terbabit bermula Oktober 2012 sehingga April 2016.

"Kami serah memorandum kepada SPRM berkaitan isu berkenaan bagi membolehkan badan itu menyiasat skandal minyak membabitkan keluarga Dr Mahathir.

"SPRM perlu menjalankan siasatan ke atas Petronas dan Dr Mahathir kerana kelihatan ada unsur-unsur tidak sihat berlaku," katanya selepas menyerah memorandum tersebut kelmarin.

Menurutnya R menuntut SPRM menjalankan siasatan dalam tempoh 30 hari kerana ia membabitkan kes berprofil tinggi dan sebuah syarikat yang ada kaitan dengan kerajaan.

Bagaimanapun beliau berkata, sekiranya SPRM tidak mengeluarkan apa-apa jawapan, R akan mengadakan perhimpunan aman di hadapan bangunan SPRM dan membawa kes berkenaan ke peringkat antarabangsa.

Nazri turut diiringi 50 aktivis R menyerahkan memorandum kepada Timbalan Pengarah (Operasi) SPRM Kelantan, Che Aziz Hamzah di pejabat SPRM di Lundang.

Baru-baru ini Dr Mahathir ketika mengulas isu berkenaan seperti disiarkan Malaysiakini dipetik sebagai berkata, "Ya sudah tentu, dia (Mokhzani) mendapatnya kerana saya arahkan Petronas.

Masukkan itu dalam akhbar awak.

"Saya mempengerusikan segala-galanya.

Saya memberitahu mereka, sila berikan kepada anak saya dan bukan orang lain.

Itulah apa yang saya buat selama ini.

"Apabila saya jadi perdana menteri, segala-galanya dapat pada anak-anak saya.

"Tetapi apabila semuanya dapat pada anak-anak perdana menteri-perdana menteri lain, awak tak mahu menyebut kerana dia seorang yang baik."

Kenyataan Donald Lim Bukti Nyata Kebodohan BN Mentadbir

Posted: 20 Nov 2012 11:00 PM PST

Angkatan Muda Keadilan Selangor hari ini membidas kenyataan semberono dan tidak berintegriti daripada Datuk Dr Donald Lim yang mengatakan kerajaan Selangor tidak prihatin masalah rakyat apabila tidak membatalkan kelulusan projek kondominium di Batu Caves sekaligus menyatakan beban kesalahan itu seharusnya ditanggung oleh Menteri Besar Selangor Tan Sri Datuk Seri Abdul Khalid Ibrahim.

Kenyataan Datuk Dr Donald Lim itu nyata tidak bertanggungjawab, apatah lagi sebagai Timbalan Menteri Kewangan, beliau sepatutnya tahu segala prosedur kelulusan yang perlu dilalui sebelum sesuatu projek itu dilaksanakan.

Tindakan beliau menyalahkan Menteri Besar Selangor adalah satu usaha terdesak untuk mengalihkan isu dan tumpuan terhadap kegagalan kerajaan lama Barisan Nasional memerintah Negeri Selangor.

Tindakan Datuk Dr Donald Lim yang juga Pengerusi MCA Selangor mempersoalkan kenapa Tan Sri Datuk Seri Abdul Khalid Ibrahim tidak membatalkan perlaksanaan projek tersebut yang dibentangkan 26 Jun 2002 dan menunjukkan Pakatan Rakyat tidak sensitif dengan isu rakyat adalah melucukan.

Sedangkan pelan cadangan datang dari Ahli Majlis Perbandaran Selayang ketika itu.

iaitu Senataor A Kohilan Pillay, yang kini menjawat jawatan Timbalan Menteri Luar.

Maka jelas sepatutnya pelan cadangan yang dikemukakan oleh kerajaan lama Selangor inilah yang jelas berpaksikan keuntungan semata-mata, tidak sensitif kepada perasaan penganut Hindu sekitar dan sekarang dengan begitu dangkal cuba menyalahkan kerajaan yang mengambil alih selepas itu.

Keputusan-keputusan yang buruk seperti inilah yang mencerminkan kebodohan kerajaan Barisan Nasional terdahulu dalam melaksanakan pembangunan untuk negeri dan rakyat.

AMK Selangor melihat ini sebagai satu simbol bahaya dan penanda aras bagaimana salahguna kuasa boleh berlaku sekiranya kuasa dan tanggungjawab dipikul oleh mereka yang tidak layak.

AMK Selangor mempersoalkan kebolehan Datuk Dr Donald Lim dan Senator A.Kohilan Pillay sebagai dua Timbalan Menteri, yang memegang portfolio penting dalam negara untuk mengurustadbir permasalahan sekiranya inilah tahap pemikiran yang mereka tunjukkan.

Tumpu agenda merakyatkan ekonomi, jangan ikut rentak pembangkang Selangor AMK Selangor percaya kes-kes sentimen dan terpencil seperti ini sengaja ditimbulkan untuk mengganggu kesinambungan kejayaan Pakatan Rakyat mentadbir di Selangor.

Malah kecenderungan Barisan Nasional 'mencuci tangan' dengan mudah ini sangatlah dikesali.

Sewenang-wenang menyalahkan pihak lain, sedangkan secara terang-terangan mereka yang terlalu rakus semasa memerintah.

AMK Selangor yakin dengan kemampuan Menteri Besar Selangor serta barisan Exco untuk terus menumpukan kepada agenda merakyatkan ekonomi dalam pusingan akhir sebelum pilihan raya umum ke-13.

AMK Selangor juga meminta rakyat menilai tahap kebolehan wakil-wakil yang dimiliki oleh Barisan Nasional dalam menjalankan urus tadbir negeri.

Jika begitu besar kesilapan yang boleh dilakukan sewaktu menjawat jawatan kecil seperti Ahli Majlis, bayangkanlah kerosakan yang boleh dilakukan ketika menjawat jawatan Timbalan Menteri.

Keraguan ini AMK Selangor tujukan kepada Senator A.

Kohilan Pillay Natijahnya, Barisan Nasional terlalu memandang enteng keperluan dan kehendak rakyat sehingga mengabaikan perkara yang mendasar.

Mereka tidak pernah menjangka rakyat akan menghukum mereka pada 2008 dan masih tidak sedar rakyat mahu terus menghumban mereka pada PRU ke-13 nanti.

Cuma apa yang menbimbangkan, betapa banyaklah penyelewengan yang harus ditanggung Pakatan Rakyat atas ketidakcekapan Barisan Nasional apabila mengambil alih Putrajaya kelak? Namun demi rakyat, kemaraan diteruskan.

AZMIZAM ZAMAN HURI
Ketua AMK Selangor
Naib Ketua AMK Malaysia

[BONGKAR] Umno-BN Sapu 23 Lot Tanah Nilai Lebih RM 20 Juta

Posted: 20 Nov 2012 08:52 PM PST

Kes pemilikan tanah di Selangor oleh parti komponen Umno-BN akan dilaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) kerana didakwa terdapat penyalahgunaan kuasa.

Adun Sekinchan, Ng Suee Lim berkata tanah tersebut melibatkan 23 kawasan di tujuh daerah seluruh Selangor dari 1999 hingga 2008 yang diperoleh ketika era pentadbiran Umno-BN.

Ia melibatkan parti komponen dan pemimpin Umno-BN termasuk Umno, MCA, MIC dan Gerakan di mana parti-parti tersebut hanya dikenakan bayaran premium RM 1 satu meter persegi.

Katanya, semua kawasan tersebut melibatkan nilai lebih RM 20 juta dengan saiz setiap lot antara satu hingga tujuh ekar yang mana Umno menerima 14 kawasan, MCA (lima), MIC (tiga) dan Gerakan (satu).

"Kes ini wujud elemen salahguna kuasa dan bagaimana ia diluluskan, kenapa untuk Umno-BN, kita akan minta perkara ini disiasat.

"Kita juga akan buat laporan polis dalam masa terdekat," katanya dalam sidang media di lobi Dewan Annex sempena sidang Dewan Negeri Selangor di sini hari ini.

Suee Lim mendakwa kes-kes tersebut melibatkan pemimpin Umno bahagian seperti Selayang, Ampang, Subang, Puchong, Tanjong Karang dan Sungai Besar.

"Semua 23 kawasan tanah ini adalah tanah dengan nilai tinggi iaitu tanah komersial.

"Semua kegunaan untuk perniagaan seperti rumah kedai dan bangunan perniagaan. Bila mereka dapat tanah ini mereka akan buat usahasama dengan mereka dapat dana keuntungan," dakwanya lagi.

"Inilah antara contoh dan wajah sebenar Umno-BN yang beria-ria sekarang serang (Kerajaan PR) sana sini tetapi hakikatnya mereka ialah pihak yang Sapu Tanah Rakyat.

"Rakyat didahulukan tetapi dalam kontek di mana Umno, MCA dan yang lain, merekalah yang didahulukan."

Akhirnya Ahli Umno Ini Memohon Maaf

Posted: 20 Nov 2012 06:13 PM PST


Akhirnya Haji Alfaiezeen minta maaf secara terbuka setelah menghina ulama dan ahli Pas serta mempersendakan kalimah syahadah.

Setelah dikecam dengan hebat dilaman sosial dan blog Haji Alfaiezeen Hamat terpaksa tunduk dan MEMOHON MAAF kerana keceluparan kata katanya yang menghina ulama serta mempersendakan kalimah syahadah.

Moga diampun dosa serta di beri petunjuk dan hidayah oleh Allah kepada Haji Alfaiezeen.

Pepatah melayu ada menyebut telajak perahu boleh di undur tetapi kalau telajak menulis jika tak sempat delete maka ini lah padahnya.

Saya penulis pun tak terlepas dengan perkara seperti ini. mohon dijauhkan dari Allah. amennnn. -batuvskayu

Sejak Bila Di Atas Dunia Ini Ada Undang-undang Halang Orang Berdoa?

Posted: 20 Nov 2012 03:00 PM PST


Doa 'KO BN': Umno Kelantan buat laporan polis

KOTA BHARU - Umno Kelantan hari ini membuat dua laporan polis berhubung tindakan Pas membaca doa untuk menghancurkan Umno dan Barisan Nasional (BN) dan tuduhan bahawa Umno sebuah parti murtad.

Mereka meminta polis menyiasat dan mengambil tindakan terhadap Pas kerana menyifatkan segala kenyataan itu telah mengguris hati bangsa Melayu dan Islam di negara ini.

Ketua Wanita Umno Pengkalan Chepa, Zarina Md Eusoffe mengetuai kira-kira 30 anggota pergerakan itu membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Baharu di sini.

Ketika ditemui, Zarina berkata, mereka mahu polis menyiasat perkara itu mengikut peruntukan undang-undang yang ada termasuk Akta Hasutan kerana menyifatkan doa berkenaan boleh menghasut umat Islam bertelagah sesama mereka.

"Hati kami tersentuh. Kami orang Melayu beragama Islam dan tuduhan ini sangat melampau yang menyerlahkan sikap sebenar Pas dan Mursidul Amnya Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat," katanya.

Beliau meminta rakyat Kelantan terutamanya menilai siapa sebenarnya pemimpin Pas itu yang ternyata mempunyai politik dendam terhadap Umno kerana sanggup mendoakan kehancuran dan menuduh Umno murtad.

Di IPD yang sama, Majlis Veteran Umno Kelantan turut membuat laporan serupa, diketuai Pengerusi Biro Ulama Majlis Veteran itu, Mohd Noor Deris.

Mohd Noor berkata tuduhan murtad oleh Nik Aziz itu itu disifatkan sebagai melampau dan meminta Sultan Kelantan campur tangan.

"Kami juga memohon perkenan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V agar dapat segera mengubat perkara yang memudaratkan umat Islam di negeri ini," katanya.

Mohd Noor juga meminta Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan menyuarakan pandangan mereka menurut nas-nas Islam berhubung perkara itu dan mengajak pemimpin Pas termasuk Nik Aziz bermuzakarah.

Pada Jumaat lepas, Pas mengadakan solat hajat dan berdoa supaya Umno hancur yang diadakan di Stadium Sultan Muhammad IV dengan dipimpin adik Menteri Besar, Nik Razi Nik Mat, sempena Muktamar Tahunan Pas Kali Ke-58.

Pada Ahad, Nik Abdul Aziz mengundang kontroversi apabila mendakwa Umno murtad kerana memperlekeh dan menolak Islam. - Bernama

Ulasan GB

Sejak bila di dalam dunia khuususnya di Malaysia ini wujudnya undang-undang yang menghalang seseorang daripada berdoa?

Apabila laporan polis dibuat kerana ada orang berdoa (tak kira apa pun doanya) maka ia menunjukkan kebebalan UMNO sendiri dan agensi berita yang melaporkannya semata-mata untuk mensensasikan isu berkenaan.

Sebelum ini GB pernah menulis menyatakan bahawa DOA adalah hak individu/kumpulan. Orang berdoa kepada Tuhan untuk apa juga tujuan dan adalah hak Tuhan untuk memakbulkan doa seseorang sepertimana firmannya yang bermaksud:

"Dan tuhanmu berfirman: 'berdoalah kepadaku nescaya akan kuperkenankan bagimu.' Sesungguhnya orang yang menyombongkan diri daripada menyembah-ku akan dimasukkan ke neraka jahanam dalam keadaan hina." (Surah Ghafir: 60)

Tiada siapa yang boleh menghalang doa seseorang - apatah lagi jika doa itu doa yang dibaca secara sirr (di dalam hati)

Nak ditangkapkah keseluruhan 40,000 orang ahli PAS yang mengaminkan doa KO BN di Stadium Sultan Muhammad IV itu dan kita mengalu-alukan jika polis bersedia untuk menahan keseluruhan mereka yang berdoa itu.

Cuma yang GB nak tanya, dibawah fasal mana, seksyen berapa - undang-undang di dalam negara ini yang ada memperuntukkan menghalang seseorang daripada berdoa?

Belum pernah ada sebarang kes di dalam mahkamah seluruh dunia sejak dulu sampai sekarang yang melibatkan penghalangan seseorang daripada berdoa.

Kemudian tentang isu murtad. Perlu dinyatakan secara khusus dan teliti bilakah masanya Mursyidul Am PAS, TG Nik Aziz memurtadkan UMNO? TG Nik Aziz hanya menyatakan bahawa mereka yang memperlekehkan Islam boleh menjadi murtad, berdasarkan kitab Mestika Hadith terbitan Jabatan Perdana Menteri.

Yang UMNO terasa sangat perkataan itu ditujukan kepada mereka, kenapa? Sudah termakan ladakah sehingga terasa pedasnya?

Masalah utama kini ialah orang UMNO sendiri tidak memiliki dan tidak membaca kitab Mestika Hadith yang kata-kata aluannya ditandatangani sendiri oleh Perdana Menteri ketika buku itu diterbitkan iaitu Dr. Mahathir Mohammad!

AES Guna Kenderaan Berlogo JPJ - KASE Buat Laporan Polis

Posted: 20 Nov 2012 06:22 AM PST


PAS membuat laporan polis terhadap kontraktor AES kerana didakwa menggunakan kenderaan dengan warna dan logo Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk memasang kamera di pelbagai lokasi.

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuuk Mahfuz Omar dan Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar membuat laporan itu di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi hari ini.

Mereka masing-masing membuat laporan yang mendakwa bahawa dua kenderaan, satu didaftarkan kepada Ates Sdn Bhd dan satu lagi berdaftar kepada Preferred Synergy Sdn Bhd, telah dirakam gambarnya yang mengguna warna dan logo JPJ.

Kase lapor polis pengendali AES menyamar penjawat awam


KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase) hari ini membuat laporan polis berhubung dengan tindakan dua syarikat Beta Tegap Sdn Bhd dan ATES Sdn Bhd yang telah menyamar sebagai penjawat awam.

Laporan polis terhadap syarikat tersebut dibuat secara berasingan oleh Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar dan juga Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi pagi tadi.

Menurut Mahfuz, laporan ini dibuat apabila dua syarikat pengendali kamera AES telah bertindak menyamar sebagai penjawat awam iaitu dengan mewarnakan kenderaan milik syarikat dengan warna dan logo Jabatan Pengangkutan Jalan.

"Saya mengesyaki kedua-dua syarikat tersebut telah melakukan kesalahan yang amat serius apabila menyamar sebagai penjawat awam dengan mewarnakan kenderaa milik mereka menyerupai warna kenderaan JPJ.

"Mereka melakukan penyamaran ini sewaktu mengendali kamera mobile AES di beberapa lokasi," jelasnya.

Tambahnya lagi, hasil carian yang dibuat melalui JPJ dan Polis mendapati kedua-dua kenderaan tersebut adalah milik ATES Sdn Bhd dan Preferred Synergy Sdn Bhd yang beralamat di Petaling Jaya dan bukannya milik JPJ.

"Perkara ini merupakan satu kesalahan yang amat serius dan pihak polis perlu mengambil tindakan segera atas penyamaran tersebut.

"Kita tidak mahu sesuatu berlaku atas kekeliruan penyamaran itu dan rakyat terus menjadi mangsa dalam pelaksanaan AES," sambung beliau lagi.

Dalam pada itu, peguam Kase, Zulhazmi Sharif juga turut hadir sewaktu laporan dibuat.

Laporan tersebut dibuat di bawah Seksyen 170 dan Seksyen 171 Kanun Keseksaan, iaitu menyamari penjawat awam dan memakai pakaian atau membawa tanda yang digunakan oleh penjawat awam dengan niat untuk menipu.

Sementara itu, kira-kira 30 anggota NGO Aktivis Bantah AES (Bantah AES) dan Angkatan Muda Keadilan (AMK) berhimpun di hadapan bangunan Parlimen bagi memberi amaran kepada kerajaan agar membatalkan AES dengan segera.

Himpunan tersebut diketuai Ahli Majlis Pimpinan Pusat Keadilan, Chang Lih Kang yang juga Adun Teja.

Jurucakap Bantah AES, Saifullah Zulkifli berkata, jika kerajaan enggan berbuat demikian, himpunan besar-besaran bagi membantah AES akan diadakan.

"Hari ini hanya wakil sahaja yang datang menyerahkan memorandum dan mendesak Kementerian Pengangkutan membatalkan AES.

"Kami bagi amaran, jika kerajaan tidak juga menghiraukan bantahan kami, himpunan lebih besar akan diadakan melibatkan semua rakyat," katanya.

Memorandum tersebut diserahkan kepada Ahli Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong. Turut bersama dalam himpunan tersebut Tian Chua (PKR-Batu), Sim Tong Him (DAP-Kota Melaka) dan Jeff Ooi (DAP-Jelutong).
-HD


Laporan sebelum iniklik untuk baca

PKNS Nafi Tuduhan Liar & Fitnah Noh Omar

Posted: 20 Nov 2012 02:54 AM PST

Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) menafikan dakwaan yang dibuat Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Noh Omar mengenai anak syarikat PKNS iaitu Worldwide Holdings Bhd (WHB) yang dikatakan merancang menjual sebahagian pegangan sahamnya bernilai RM 150 juta kepada syarikat bukan Bumiputra.

Pengurus Perhubungan Awam PKNS, Ishak Hashim, berkata, WHB tidak akan menjual pegangan sahamnya itu kepada mana - mana pihak dan akan kekal menjadi milik perbadanan itu.

"PKNS menubuhkan anak syarikat untuk memiliki aset komersial PKNS dan proses pertukaran nama pengarah serta pemegang saham 'shell company' ini diuruskan oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan Setiausaha Syarikat."

"Ini adalah isu pentadbiran yang biasa dilakukan dan melibatkan SSM serta Setiausaha Syarikat," katanya yang menyifatkan tuduhan berkenaan sebagai tidak berasas dan mengelirukan.

WHB merupakan anak syarikat PKNS yang menjalankan empat aktiviti perniagaan utama iaitu pelaburan dan pembangunan hartanah, perkhidmatan pengurusan alam sekitar, penjana kuasa bebas, pelaburan dan pembuatan peralatan perubatan.

Sementara itu, Ishak juga menyifatkan tuduhan yang dilemparkan itu sebagai tindakan yang tidak beretika dan boleh mengelirukan pelanggan – pelanggan dan rakan niaga PKNS dan WHB serta orang awam.

"PKNS dan WHB tidak berminat untuk terlibat dalam polemik politik dan menggesa agar pihak yang terlibat untuk memeriksa dan memastikan kesahihan fakta terlebih dahulu sebelum melontarkan sebarang dakwaan di media," katanya lagi. -pkns

Tiada ulasan: