Selasa, 13 November 2012

jiwo kelate

jiwo kelate


MP PAS Kubang Kerian: Lebuhraya ke Kota Bharu masih dalam kajian?

Posted: 12 Nov 2012 07:13 PM PST

PEMBERITAHUAN PERTANYAAN DEWAN RAKYAT
PERTANYAAN : LISAN JAWAB BERTULIS
DARIPADA : YB TUAN SALAHUDDIN BIN HAJI AYUB [KUBANG KERIAN]
TARIKH : 04.10.2012 (KHAMIS)
SOALAN 35 : Minta MENTERI KERJA RAYA menyatakan sejauh manakah perkembangan perlaksanaan projek lebuh raya ke kota bharu yang disenaraikan dalam Rancangan Malaysia Ke-9.

JAWAPAN
Tuan Yang di-Pertua,
Untuk makluman ahli yang berhormat, Kementerian Kerja Raya telah menjalankan Kajian Kemungkinan Cadangan Pembinaan Lebuh Raya Pantai Timur, Fasa 3 – Negeri Kelantan (LPT). Kajian yang disiapkan pada tahun 2009 itu antara laian telah mengenal pasti cadangan jajaran laluan yang terlibat iaitu dari Kg Gemuroh, Kulala Terengganu hingga ke Pengkalan Kubor, Kelantan sepanjang 147 kilometer.

Anggaran awal kos untuk melaksanakan projek ini ialah sebanyak RM 3 bilion termasuk kos reka bentuk, pengambilan balik tanah dan pengalihan utility.

Projek LPT3 ini merupakan antara projek yang dicadangkan pelaksanaannya dalam tempoh RMKe-11. Ini kerana ia merupakan kesinambungan dari Lebuh Raya Pantai Timur, Fasa 1 dan Fasa 2 yang telah dikenal pasti dan disyorkan oleh Pelan Induk Pembangunan rangkaian Jalan Raya,Semenanjung Malaysia.

Sehubungan itu, kementerian ini akan membincangkan dengan unit perancang ekonomi Jabatan Perdana Menteri untuk memperoleh kelulusan peruntukan bagi tujuan mereka bentuk dan pengambilan balik tanah dalam Rolling Plan ke-3 (2013-2014), RMKe-10. Manakala pelaksananan fizikal LPT3 akan dicadangkan dalam tempoh RMKe-11 kelak .


Tiada ulasan: