Jumaat, 30 November 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Video Panas Pendirian Malaysia:Jangan sokong pejuang yang menentang Bashar Al-Assad

Posted: 29 Nov 2012 11:40 PM PST




Satu majlis pertemuan diadakan antara Pelajar Malaysia yang menuntut di Universiti Mansoura Mesir dengan Kedutaan Malaysia Kaherah. Dalam pertemuan tersebut ACP Ishak Mohd Jani yang merupakan Staff Kedutaan Malaysia Kaherah merangkap jawatan Security Liason Officer (PDRM), memberi sedikit taklimat tentang isu keselamatan, yg menyentuh tentang pendirian kerajaan Malaysia terhadap isu Syria. Teryata, mereka berpihak kepada kerajaan Bashar Al-Assad, bahkan ucapan ini disokong pula dengan ucapan Dato Duta Malaysia di Mesir.

Majlis tersebut diadakan pada 27 november 2012, di dewan Abu Nagah, U. Mansoura, Mesir.

(Yang berucap dalam video ini ialah :ACP Ishak Mohd Jani yang merupakan Staff Kedutaan Malaysia Kaherah merangkap jawatan Security Liason Officer (PDRM))

Dipetik dari - http://www.youtube.com/watch?v=i5Emx1AFOEE&feature=player_embedded

Naib Ketua Wanita Sabah Keluar Umno

Posted: 29 Nov 2012 11:28 PM PST

Naib Ketua Wanita Umno Semporna, Kalasahan Abd Salam hari ini mengumumkan keluar parti itu untuk menyertai KEADILAN.

Katanya, tindakan tersebut diambil atas alasan sudah hilang keyakinan serta kepercayaan terhadap kepimpinan Ketua Bahagian Semporna, Shafie Apdal. Kalasahan mendakwa, Shafie yang juga anggota Kabinet Pusat mengamalkan sifat pilih kasih dan kronisma, dan amalan itu semakin menebal dalam corak kepimpinan Umno Semporna.


"Kepimpinan Umno bahagian Semporna sudah jauh tersasar dari perjuangan asal.

"Umno Semporna sama ada di peringkat bahagian atau pun cawangan tidak ditadbir urus berlandaskan perlembagaan parti kerana terlalu banyak berlaku ketidaktelusan dalam pentadbiran serta perjalanan mesyuarat cawangan dan bahagian Umno Semporna," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Dakwanya lagi, Shafie gagal membawa pembaharuan dan mengatasi masalah kebanjiran pendatang asing, kekurangan bekalan air, ketidakstabilan bekalan elektrik, pencapaian pendidikan sekolah-sekolah tercorot di negeri Sabah dan kesesakan lalu lintas.

"Sepatutnya, sebagai menteri penuh yang bertanggungjawab terhadap pembangunan luar bandar, beliau telah gagal secara total dalam menjalankan tanggungjawab memajukan Samporna," dakwanya lagi.

Sementara itu, Kalasahan turut mendakwa, sikap Ketua Wanita Umno, Shahrizat Abdul Jalil yang terlalu lembut sehingga menyeret dirinya dalam isu skandal Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) menyebabkan beliau kesal mengenai perkara itu.

"Beliau terlalu lembut maka itu saya tidak suka. Saya juga kesal, nama Wanita Umno turut tercemar berikutan kontroversi itu," tambahnya.

Dalam pada itu, beliau turut menyatakan keyakinan bahawa selepas ini, akan ramai lagi ahli Umno bahagian Samporna terutamanya Wanita Umno akan mengikuti jejak langkah beliau.

"Saya cuma ingin menasihatkan kepada pemimpin Umno untuk menghentikan segala fitnah dan jadilah pemimpin yang telus," katanya lagi.

Dalam perkembangan berkaitan, suami Kalasahan, Ab Habi Mustapha yang juga ahli jawatankuasa Umno bahagian Semporna mendakwa, Shafie selaku Ketua Bahagian juga gagal memikirkan masalah rakyat dan negara.

Beliau mendakwa, perpecahan yang berlaku di kalangan masyarakat Semporna begitu serius tertutamanya wujud beberapa cawangan Umno dalam satu kampung.

"Bayangkan dalam sebuah kampung itu, ada 17 cawangan Umno. Ada yang ada tiga cawangan.

"Dari segi ekonomi pula, jawatankuasa bahagian tidak ada langsung perancangan untuk membasmi kemiskinan membabitkan penduduk kampung," katanya yang telah meletak jawatan dan umum keluar Umno pada 17 November lalu dan menyertai KEADILAN.

AB. Habi menambah, lima hari sebaik beliau mengumumkan keluar dari parti itu, beberapa media melaporkan yang dia telah dipecat dari Umno.

"Untuk apa kata saya dipecat sedangkan saya sudah keluar dari Umno lebih awal.

"Ini menunjukkan kerakusan beberapa pihak yang tidak habis-habis," katanya lagi.

Ketika ditanya mengapa memilih KEADILAN, Ab. Habi berkata, beliau yakin parti itu benar-benar memperjuangkan hak rakyat.

"Dasar yang diperjuangkan amat jelas dan tidak memfitnah sana-sini," jelasnya lagi.


Akar Umbi Umno Terus Diperbodohkan

Posted: 29 Nov 2012 08:15 PM PST

Akar umbi tak tahu sumbangan politik RM40j

Rata-rata perwakilan Umno di peringkat bahagian Sabah tidak mengetahui tentang kewujudan wang "sumbangan politik" sebanyak RM40 juta dan meminta agar Pengerusi Perhubungan negeri itu, Datuk Seri Musa Aman memberi penjelasan berhubung perkara tersebut.

Selain tidak mengetahui kewujudan wang tersebut sebelum ini, mereka juga tidak tahu sama ada wang tersebut telah diberi kepada Umno cawangan atau bahagian negeri itu.

Mereka juga berkata, kewujudan wang sumbangan itu hanya diketahui daripada laporan media.



Perwakilan dari Sabah yang juga Timbalan Ketua Umno bahagian Kota Marudu, Baintin @ Abd Halim Adun (kanan) berkata, walaupun Musa "dituduh" menerima wang sumbangan itu, beliau tetap menyokong kepimpinan pengerusi BN Sabah itu dan meminta agar Musa tampil memberi penjelasan.

"Sebelum ini saya tidak pernah mendengar (tentang) sumbangan RM40 juta itu. Bagaimanapun jika ada pertuduhan begitu, saya rasa pemimpin di sabah atau persekutuan harus memberi penerangan di peringkat akar umbi bagi menerangkan kedudukan sebenar wang tersebut.

"Terutama sekali orang yang kena tuduh macam ketua menteri Sabah seharusnya memberi penerangan apa kedudukan sebenar wang RM 40 juta itu.

"Buat masa ini saya tidak mahu komen apa-apa (siapa layak ganti Musa). Terpulang pada parti. Tapi saya rasa khidmat Datuk Musa masih diperlukan di Sabah," katanya ketika ditemui Malaysiakini selepas menghadiri persidangan Perhimpunan Agung Umno ke-66 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) semalam.

Sebelum ini, Musa yang juga merupakan ketua menteri Sabah didakwa menerima wang sumbangan untuk Umno Sabah tersebut melalui ahli perniagaan Micheal Chia yang ditahan pada 14 Ogos 2008 di lapangan terbang antarabangsa Hong Kong sebelum menaiki pesawat ke Kuala Lumpur.

Menteri hal ehwal undang-undang Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dalam jawapan bertulisnya di Parlimen pada 11 Oktober lalu berkata, kertas siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menunjukkan wang tersebut merupakan sumbangan kepada Umno negeri dan bukan kepada Musa.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 12 Oktober lalu berkata wang RM40 juta yang cuba diseludup ke Malaysia untuk Umno Sabah adalah "sumbangan politik" untuk Umno.

Bagaimanapun, presiden Umno itu enggan mendedahkan pihak yang menyumbang wang tersebut kepada Umno apabila ditanya pemberita.

Pada 22 Oktober pula, Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan menjelaskan bahawa Suruhanjaya Bebas Mencegah Rasuah (ICAC) Hong Kong menyiasat Musa dan beberapa pemimpin Umno. Badan itu, katanya, kemudian mengisytiharkan bahawa tiada rasuah terlibat dalam sumbangan RM40 juta kepada Umno negeri.

Sehubungan itu, Pengarah Strategi PKR Mohd Rafizi Ramli telah membuat laporan di SPRM berhubung isu itu dan dan turut menyediakan beberapa bukti baru untuk siasatan ICAC terhadap Chia, Musa dan Nazri.

Selain itu, seorang lagi perwakilan dari bahagian Tenom, David Jani pula berkata, isu wang sumbangan RM40 juta tidak menjadi "isu panas" di bahagian pendalaman.

Beliau dengan tegas berkata, perkara tersebut boleh diselesaikan sekiranya penjelasan diberi bagi memberi keyakinan kepada penyokong Umno dan BN negeri itu.

"Oleh kerana isu ini ada juga sebahagiannya dikemukakan oleh pihak berkenaan (pembangkang), tetapi di kampung tak begitu panas isu ini. Isu ini boleh diberi penjelasan yang setepatnya untuk beri keyakinan kepada penyokong BN di Sabah," katanya.


Bagi Aripin Kulipo (kiri), juga perwakilan Umno bahagian Tenom berkata, isu wang sumbangan yang mengaitkan Musa merupakan isu yang sengaja diwar-warkan oleh pembangkang.

Kata Aripin lagi, isu itu juga bukan merupakan isu besar di negeri Sabah.

"Saya fikir isu itu merupakan isu yang cuba diwar-warkan oleh pihak pembangkang. Bagi saya penjelasan yang terperinci adalah lebih baik. Walaupun tidak dijelaskan di Parlimen tapi saya fikir untuk diperingkat akar umbi, ia perlu satu penjelasan yang lebih baik supaya tidak menjejaskan terutama kepada pengerusi perhubungan Umno negeri Sabah.

"Apa yang saya nampak soal itu tidak merupakan isu yang besar di Sabah. Bagi kami bukan satu perkara besar," katanya.

Selain itu, ketika ditanya sama ada beliau mengetahui kewujudan wang tersebut dan diberi kepada Umno bahagian Tenom, Aripin berkata, "Tidak tahu (kewujudan wang).

"Tidak ada (wang diberi kepada Umno bahagian). Tapi sebenarnya kita ada ketua. Tapi proses dapat wang kita tak tahu. (Tetapi) kami sebagai perwakilan amat berdiri teguh di belakang Datuk Musa sebagai ketua menteri," katanya lagi.


Daripada Sibuk Serang Pembangkang Elok Hishamuddin Jawab Dakwaan Bekas KPN

Posted: 29 Nov 2012 06:47 PM PST

Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan mengejutkan banyak pihak dan kali ini dalam kenyataan terbarunya beliau mendakwa bahawa pasukan polis semasa di bawah pimpinannya berdepan dengan campurtangan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein. Dakwaan beliau sememangnya amat berat dan kerajaan wajar mengambil tindakan lanjut menyiasat dakwaan tersebut dengan serius.

Isunya, campurtangan oleh Datuk Seri Hishamuddin sebagai Menteri Dalam Negeri terhadap pegawai polis di bawah Ketua Polis Negara. Dalam keadaan KPN masih lagi berkhidmat, Menteri pula terus memberi arahan kepada pegawai di bawahnya tanpa melalui KPN sendiri. Sememangnya tindakan seseorang menteri mencampuri urusan jabatan kerajaan mengganggu kerja-kerja jabatan kerajaan tersebut.


Campurtangan menteri akan menyebabkan pegawai kerajaan merasa terikat oleh pemimpin politik yang bukan pemimpin atasan mereka manakala pegawai tertinggi kerajaan yang bertanggungjawab terhadap jabatan tersebut pula merasa terkongkong kerana ada menteri yang sibuk menggangu jabatan mereka. Lebih dari itu, ia mungkin akan menimbulkan suatu keraguan apakah berlaku penyelewengan atau penyalahgunaan kuasa dalam sesuatu urusan tertentu oleh menteri terhadap agensi di bawahnya.

Dalam hal ini, Menteri Dalam Negeri sepatutnya tahu bidang tugas dan tanggungjawab masing-masing. Beliau patut menghormati Ketua Polis Negara yang masih berkhidmat dan mempunyai kuasa tertentu. Campurtangan tangan beliau di bawah bidang tugas KPN merupakan suatu pencabulan kuasa terhadap PDRM.

Jika bekas Ketua Polis Negara (KPN) yang berkhidmat di bawah Menteri Dalam Negeri sendiri terpaksa tampil memberikan kenyataannya ini menandakan ada sesuatu yang tidak kena telah berlaku di era pentadbiran bekas KPN tersebut. Mungkin beliau terpaksa mengambil masa yang lama untuk berfikir dan meluahkan perasaan beliau setelah tamat perkhidmatannya. Apa yang diharapkan adalah beliau berterus terang dengan maklumat yang diperolehinya menjelaskan apakah bentuk campurtangan yang dibuat oleh Datuk Seri Hishamuddin dan di atas urusan apa campurtangan itu berlaku. Ini mungkin akan menjelaskan lagi apakah isu itu sebenarnya dan mungkinkah ada sesuatu yang dirahsiakan dari pengetahuan umum telah berlaku.

Datuk Seri Hishamuddin perlu tampil menjawab tuduhan tersebut secara jujur dan menjelaskan mengapa ada proses campurtangan seperti yang didakwa oleh KPN. Isu ini adalah isu beliau dan nama beliau dikaitkan dengan dakwaan tersebut, dan untuk membersihkan nama baik beliau, beliau perlu memberikan penjelasan. Ini lebih baik dari beliau sibuk menghentam pembangkang dalam Perhimpunan Agung UMNO 2012.

RIDUAN MOHD NOR
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Malaysia


Pastikan ini perhimpunan Umno terakhir – Saifuddin

Posted: 29 Nov 2012 04:44 PM PST

Ucapan dasar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada Perhimpunan Agung Umno hari ini merupakan bayangan kepada rakyat bahawa parti itu sudah hilang kewibawaan.

"Ucapan Najib tak seperti ucapan yang pernah disampaikan Presiden Umno terdahulu. Sepatutnya dalam perhimpunan begitu, Najib bicara soal dasar dan polisi, bukannya menghentam dan caci maki Pakatan Rakyat," kata Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.


Najib pagi tadi menyampaikan ucapan penuh prejudis terhadap Pakatan Rakyat khasnya Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, di hadapan perwakilan Umno.

"Najib hanya menyerang Anwar dan Pakatan. Sejak 14 tahun lalu Anwar sering dijadikan sasaran untuk serangan peribadi oleh pemimpin Umno," kata Saifuddin ketika dihubungi.

Tambah Ahli Parlimen Machang itu, kenyataan Najib membayangkan betapa takutnya jika beliau dan Umno kalah dalam pilihan raya nanti.

Malah ia juga tanda perhimpunan itu adalah yang terakhir untuk Umno sebagai kerajaan, kata Saifuddin.

"Umno sudah selesa memegang kuasa selama 55 tahun. Sekarang mereka tahu mereka bakal kehilangannya. Sebab itu mereka jadikan perhimpunan ini sebagai tempat untuk caci, maki Pakatan Rakyat," katanya.

"Ucapan Najib dan pimpinan Umno langsung tidak membawa kebaikan kepada bangsa dan agama.

"Perwakilan pula dengan membuta tuli ikut sama dengan ucapan tak berfaedah. Itulah Umno…," kata Saifuddin.

keadilandaily.com/


Rakyat Kedah Dirayu Beri Peluang Kedua Buat BN Kembali Menyamun..

Posted: 29 Nov 2012 07:39 AM PST

Seorang perwakilan dari negeri Kedah hari ini merayu kepada rakyat negeri itu supaya memberi peluang kedua kepada Umno dan BN untuk mentadbir negeri berkenaan selepas kecundang pada pilihan raya umum Mac 2008.

Dalam ucapannya, Datuk Othman Aziz menegaskan, Umno Kedah berjanji "menjadikan negeri itu cemerlang, tidak mahu merosakkan kepercayaan rakyat, dan menjadikan negeri itu maju" jika berjaya merampas semula negeri itu.

"Kami merayu bagi peluang kali kedua... Tidak ada parti yang membela rakyat selain melalui Umno dan BN.


"Ahli Umno dan pemerhati di luar sana, marilah kita berjanji dengan YAB Presiden, bahawa kita akan bingkas bangun, tegas, bekerja kuat supaya menang dan mengambil balik negeri Kedah," katanya membahaskan ucapan dasar presiden.

Beliau turut menyeru supaya ahli dan jentera supaya bekerja dengan bersungguh-sungguh untuk menunaikan kepercayaan presiden Datuk Seri Najib Tun Razak.

Katanya, golongan itu perlu bersatu padu bagi "mengembalikan kuasa kepada BN di negeri itu dan menunjukkan bahawa parti itu lebih baik daripada Pakatan Rakyat di negeri itu".

Beliau berkata demikian selepas membangkitkan beberapa persoalan yang menyentuh kelemahan pentadbiran Menteri Besar Kedah dari PAS Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Beliau antara lainnya membangkitkan isu penebangan balak untuk menjadi dusun dan ladang rakyat yang didakwa menjejaskan alam sekita serta masalah aliran tunai dan kekurangan pelajar yang didakwa dihadapi Kolej Universiti Insaniah (KUIN).

Selain itu, beliau turut menimbulkan dakwaan campurtangan dalam pentadbiran Perkhidmatan Awam Kedah, isu pelaburan di Kulim Hi-tech, dan isu kilang di Papua New Guinea.

"Bila tanya MB, (dia kata) saya tak tahu... Kita akan dedah bila tiba masanya," katanya.

Mengulas mengenai punca kekalahan Umno di negeri itu, Othman yang juga setiausaha Umno negeri berkata ia antaranya berpunca daripada tindakan kira-kira 4,000 ahli Umno yang tidak tidak keluar mengundi dan membuang undi rosak.

Katanya, tindakan itu membolehkan PAS memerintah negeri itu selepas menguasai lima kerusi dan dengan kelebihan undi kira-kira1600 undi atau 0.002 peratus sahaja.

"(Oleh) sebab itu kita akujanji, (situasi ini) tidak akan berulang pada pilihan raya akan datang," katanya sambil menambah pihaknya akan memujuk 292,012 pengundi atas pagar daripada lebih 1 juta orang pengundi di negeri itu dengan kerjasama Wanita Umno.

Katanya, pihaknya akan bekerjasama dengan rakan komponen BN untuk menarik lebih 150,000 pengundi Cina, lebih 64,000 pengundi India dan termasuk masyarakat Siam.

Mereka juga akan bekerjasama dengan Pemuda dan Puteri serta NGO untuk menarik kira-kira 40 peratus pengundi muda yang berumur bawah 40 tahun menyokong parti itu.

Othman berkata kekerapan lawatan Najib dan Timbalannya Tan Sri Muhyiddn Yassin ke negeri itu beberapa kali pada tahun lalu dan tahun ini, memberi isyarat bahawa "ada potensi mengambil balik" negeri itu daripada Pakatan Rakyat.


CHUA TEE YONG DICABAR KETUAI KERTAS PUTIH SKANDAL NFC

Posted: 29 Nov 2012 05:00 AM PST

KENYATAAN AKHBAR
28 NOV 2012

CHUA TEE YONG DICABAR KETUAI KERTAS PUTIH SKANDAL NFC

Ketua Biro Profesional MCA, Datuk Chua Tee Yong membuktikan dirinya seorang pemimpin muda MCA yang tidak profesional kerana memperlekehkan Kertas Putih Talam yang dikeluarkan oleh Kerajaan Selangor dan menganggapnya sebagai kertas kelabu. Sikap Tee Yong yang celupar ini sekaligus menghina kedaulatan Dewan Negeri Selangor.

Tee Yong tidak ada locus untuk menghina Kertas Putih Talam yang dibentangkan di Dewan Negeri Selangor. Selain beliau bukan ADUN ataupun Ahli Parlimen dari Selangor beliau juga telah gagal menjalankan tanggungjawab sebagai Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani.


Belum ada satu hasil dan jasa yang beliau berikan kepada rakyat Malaysia khususnya rakyat di Selangor semenjak beliau menjawat jawatan Timbalan Menteri. Apa yang nyata pelantikan beliau hanya semata-mata kompromi antara bapanya; Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dengan pimpinan BN bukan atas dasar kemampuan dan kebolehan.

Jika beliau seorang yang berpendirian dan bertanggungjawab, sekurang-kurangnya Tee Yong berani menyebut kepada rakyat bahawa hutang-hutang lapuk ini terjadi kerana Talam adalah syarikat kroni MCA dan tanah-tanah milik kerajaan diserahkan dengan begitu mudah tanpa mengira kepentingan rakyat Selangor ketika pemerintahan BN.

Tee Yong tidak pernah sekali pun menyebut bagaimana hutang-hutang ini berlaku tetapi tanpa rasa malu, lantang pula mengkritik kejayaan kerajaan Selangor mengutip hutang RM392 juta ini. Tee Yong umpama ayam yang gah berkokok tetapi ekornya bergelumang dengan najis.

Sikap double standard dan "menikus" yang diamalkan Tee Yong dalam isu NFC amat menjengkelkan meskipun itulah sebenarnya bidang kuasa beliau. Tee Yong hanya layak bersuara mengenai Talam jika beliau mengeluarkan kertas putih NFC bersama laporan audit PriceWaterHouse Coopers.

Memandangkan beliau pernah mendabik dada bahawa beliau adalah seorang akauntan bertauliah, maka kita cabar Tee Yong untuk mengetuai kertas putih NFC tersebut. Rakyat mahu melihat bagaimana Tee Yong mengendalikan isu tersohor tersebut dan membandingkan dengan makanisme yang dilakukan oleh kerajaan Selangor dalam isu Talam. Selagi beliau gagal membawa kertas putih NFC ke Parlimen maka beliau terhalang dari segi moral untuk mengkritik Kertas Putih Talam.

Jangan berikan alasan dangkal untuk menyelamatkan diri, kononnya tidak perlu bawa kertas putih NFC kerana sedang dalam tindakan mahkamah. Tee Yong kena belajar menjadi matang dan bersikap sebagai seorang Timbalan Menteri dan jangan hanya tahu berselindung di sebalik bapanya dan media perdana serta mahkamah.

Tee Yong bukan sahaja bersikap double standard tetapi beliau juga gagal untuk membaca dan memahami isi kandungan kertas tersebut. Jika tidak, masakan beliau tidak tahu membezakan penilaian bagi transaksi komersil dan penilaian dalam proses pengambilan tanah.

Kertas Putih jelas menunjukkan penilaian yang dilakukan oleh Jabatan Pernilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) ke atas tanah di Bukit Beruntung adalah berdasarkan status tanah pertanian manakala penilaian oleh penilai swasta, Sulaiman& Co berasaskan status tanah pembangunan. Sudah pasti dua kategori berbeza menunjukkan nilaian yang berbeza.

Kalau aspek mudah begini pun sukar difahami oleh Tee Yong maka tidak hairanlah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang menjadi antara kementerian terpenting tidak menunjukkan sebarang kemajuan. Malah isu bekalan benih padi yang dikuasai syarikat kroni pun masih belum selesai.

FAEKAH HUSIN
SETIAUSAHA POLITIK
KEPADA DATO' MENTERI BESAR SELANGOR

Umno Pilihan Allah..

Posted: 29 Nov 2012 03:48 AM PST

Seorang perwakilan mempertahankan Umno daripada usaha PAS yang menganjurkan doa bagi kehancuran parti berkenaan dengan alasan bahawa Allah memilih Umno untuk diberi amanah dan kuasa bagi melakukan kerja Islah di negara ini.

Perwakilan Pemuda Umno Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican dalam ucapannya juga berkata, soal menentukan kuasa pentadbiran sesebuah negara adalah hak Allah.

"Dalam soal kuasa, sepanjang 55 tahun, Dia memilih Umno yang memerdekakan tanah air.


"Umno dah diberi amanah, diberi kuasa... Apa yang dilakukan? Umno buat pelbagai Islah, keluarkan daripada penjajahan kepada kemerdekaan yang lebih mulia, memuliakan Melayu, memberi identiti dan meletakkan Islam di sisi Melayu," katanya.

Dalam ucapannya, Reezal turut mempersoalkan gelaran "Musyidul am" yang diberikan PAS kepada pemimpinnya Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Gelaran "mursyid" itu bermaksud "petunjuk", tetapi Nik Aziz sebelum ini didakwa memberi gambaran bahawa Umno merupakan parti murtad, kata Reezal.

"(Sebaliknya) ini 'Mudhilul 'Am, penyesat nombor satu," katanya sambil mambaca sepotong ayat Al-Quran yang menceritakan tentang kisah nabi Musa dan Fir'aun.

Turut menjadi sasarannya ialah Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disifatkannya sebagai "pengkhianat" atas beberapa kenyataan ketua umum PKR itu yang didakwanya menyokong keselamatan Israel.

"Barack Obama, David Cameron tidak (pernah) mengeluarkan (kenyataan)... Tidak ada keluar melainkan ketua pembangkang. Bukankah itu (dikatakan) pengkhianat?," kata Reezal.


Tiada ulasan: