Sabtu, 24 November 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Lagi Pendedahan Umno Selangor Sapu Tanah Rakyat

Posted: 23 Nov 2012 11:29 PM PST

Abdul Syukor yang juga ADUN Kuang mendakwa tanah yang dibeli dengan harga murah RM1 sekaki persegi itu sedangkan bernilai lebih RM2p juta adalah untuk kegunaan masyarakat seperti pembinaan dewan serbaguna dan tadika.

24 bidang tanah seluas 33.5 ekar itu bernilai lebih RM20 juta 'disapu' parti komponen BN iaitu UMNO, MCA, MIC dan Gerakan ketika kerajaan negeri diterajui Menteri Besar, Dr Mohd Khir Toyo.

Setiausaha MCA Selangor, Wong Koon Mun turut respon dengan pendedah itu mendakwa tidak salah membeli tanah negeri dengan harga murah.


Menurutnya, amalan itu sudah menjadi kebiasaan sejak merdeka menjual dengan harga murah untuk tujuan kemasyarakatan seperti untuk membina kuil dan sekolah.

"Semua tanah MCA di kampung baru adalah milik ibu pejabat parti itu, bukan milik peribadi. Apa yang salah?" katanya Koon Mun yang mempertahankan amalan itu.

Yang menimbulkan persoalan, ADUN Sekinchan itu berkata, ada antara tanah yang 'disapu' BN itu diguna untuk tujuan komersial atau dijual bukannya untuk kegunaan masyarakat seperti didakwa Abdul Shukor.

"Tiada dewan atau Tadika yang dibina di atas tanah berkenaan, Ini satu pembohongan.

"Kita dapati tanah berkenaan (dibangunkan) secara usaha sama. Ada yang sudah membina kedai, kondominium dan hartanah lain,

"Ini bermakna ADUN Kuang itu melakukan pembohongan besar," jelas Suee Lin.

Beliau berkata, UMNO, MCA, MIC tidak sepatutnya diberi hak membeli tanah itu dengan harga murah oleh kerajaan BN yang memerintah Selangor sebelum ini sedangkan ketika itu tanah berkenaan bernilai tinggi.

Suee Lim berkata, beliau membawa isu UMNO-BN 'sapu tanah' itu ke pengetahuan SPRM dan polis untuk siasatan lanjut. -Roketkini


Kerusi 'selesa' BN hanya 120

Posted: 23 Nov 2012 07:28 PM PST

SHAH ALAM - Barisan Nasional (BN) yang kehilangan majoriti dua pertiga empat tahun lalu dijangka memperoleh dalam lingkungan 120 kerusi jika Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) diadakan hari ini, manakala 24 kerusi masih dalam keadaan 'kelabu'", kata Profesor Ulung Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin.

Timbalan Pengerusi Majlis Profesor Negara ini mengakui bahawa walaupun keputusan kali ini akan memperlihatkan majoriti mengecil tetapi kemenangan masih akan memihak kepada BN.

"... mereka akan dapat minimum 120 kerusi. Sekarang 140 kerusi, 24 kerusi kelabu, baki 70 kerusi Pakatan Rakyat... (pada keseluruhan) majoriti tipis," katanya dalam satu temu bual menjelang Perhimpunan Agung Umno 2012, di pejabatnya di Bandar Baru Bangi.


Empat tahun lalu, BN memperoleh 140 kerusi, manakala pembangkang 84. Ia pencapaian terburuk dalam sejarah BN.

Berdasarkan statistik semasa, BN memiliki 137 kerusi, manakala PKR (23), DAP (29), Pas (22) dan Parti Sosialis Malaysia (satu), Bebas (lapan) dan Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (satu). Satu kerusi kosong.

Shamsul berkata, situasi prestasi ini bersandarkan pada hasil kajian pihaknya, September lalu dan kajian baru akan dikendalikan bulan depan dengan mengambil kira perkembangan sepanjang Oktober dan November.

Antara perkembangan penting sepanjang dua bulan lalu ialah insentif dan imbuhan yang diumumkan menerusi Bajet 2013. Antara lain, Bajet 2013 menyediakan Bantuan Rakyat 1Malaysia 2.0 dan pembayaran bonus satu setengah bulan kepada kakitangan awam.

Bajet 2013 telah diluluskan Parlimen, semalam dan pelaksanaan kandungan dijangka akan dilakukan mulai akhir bulan depan iaitu pembayaran bonus sektor awam.

Bagaimanapun Pengarah Institut Kajian Etnik (Kita), Universiti Kebangsaan Malaysia ini berkata, kajian pihaknya menunjukkan BN masih boleh membentuk semula Kerajaan Pusat dengan majoriti tipis.

"Ini kerana berdasarkan maklumat yang diterima daripada pihak Pakatan Rakyat, pihak Datuk Seri Anwar Ibrahim... mengatakan mereka akan menang banyak kerusi di Johor, dan itu pun jumlah kerusi berkemungkinan diperoleh mereka hanya 109.

"Jumlah 109 ini berdasarkan data mereka, ini belum cukup untuk memerintah... untuk majoriti mudah pun, kita memerlukan 112 kerusi. Jadi, apa pun BN akan kekal berusaha meskipun majoriti mereka menurun," katanya.

Mengulas lanjut, Shamsul tidak menolak kemungkinan kerusi yang bakal diperoleh BN akan naik tetapi tidak akan menurun daripada 120 kerusi yang diramalkan sekarang.

"Kemungkinan jumlah kerusi yang akan dimenangi BN naik itu ada... berdasarkan pada apa yang berlaku Oktober dan November," katanya.

PR yang dianggotai Pas, PKR dan DAP yakin akan memperoleh kerusi Parlimen tambahan dengan memperkukuhkan kedudukan di Negeri Sembilan, Johor, Sabah dan Sarawak. Sabah dan Sarawak yang menawarkan 56 kerusi Parlimen dilihat sebagai 'simpanan tetap' BN.

Minggu lalu, Pas mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak takut untuk memanggil PRU13.

Spekulasi sebelum ini menyebut Najib akan memanggil PRU13 pada bulan Jun lalu, sebelum Ramadan. Bagaimanapun, spekulasi itu meleset dan spekulasi seterusnya meramalkan September dan ia meleset lagi.

Mengambil kira kedudukan semasa, Shamsul tidak menolak kemungkinan Najib akan membubarkan Parlimen pada Februari, manakala pilihan raya akan berlangsung awal Mac.

Dalam satu temu bual Ogos lalu, beliau berkata, Najib seharusnya menggunakan tempoh mandat semasa sepenuhnya dan hanya memanggil PRU13 tahun depan.

Mengulas mengenai Perhimpunan Agung Umno 2012, katanya, pertemuan tahunan kali ini sangat penting untuk Najib, bukannya untuk Umno.

"Ia sangat penting untuk Najib sebab populariti Najib ini 70 peratus, Anwar 43 peratus sahaja lebih kurang, dia kelihatan lebih munasabah dari hari ke hari, persepsi orang ialah apa yang beliau tak buat, semua dia bagi," katanya.

Justeru menurut beliau, Najib yang juga Presiden Umno akan membawa partinya ke depan untuk menghadapi PRU13.

Perhimpunan Agung Tahunan 2012 akan berlangsung dari 27 November hingga 1 Disember ini.

- SinarHarian


Berita Panas - Bekas Menteri Umno Disiasat Polis

Posted: 23 Nov 2012 05:08 PM PST

Bekas menteri dalam negeri, Mohd Radzi Sheikh Ahmad adalah seorang pengarah di sebuah syarikat yang kini di bawah siasatan polis atas beberapa kesalahan yang berkaitan dengan penyeludupan manusia.

Syarikat SNT Universal Corporation Sdn Bhd, adalah salah satu ejen yang dilantik kerajaan dalam program pengampunan 6P.

Polis mengesyaki ia telah mengeksploitasi beratus-ratus pekerja asing, terutamanya warganegara Bangladesh.


Penyiasat memberi tumpuan kepada kemungkinan bahawa SNT telah melakukan beberapa kesalahan, termasuk palsu mendakwa bahawa ia mampu untuk mendaftarkan warga asing di bawah program 6P dan mendapatkan permit kerja untuk mereka, menubuhkan berpuluh-puluh agensi pekerjaan palsu, dan menyerang warga asing mencari pekerjaan.

Dakwaan tersebut berdasarkan rakaman kamera litar tertutup CCTV.

Menurut carian Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Radzi menjadi pengarah SNT pada 17 Mei, 2011.

Radzi menyatakan rasa terkejut apabila wartawan memberitahunya rekod CCM tersebut.

Beliau berkata, "beberapa rakan-rakan" turut membantunya menjadi seorang pengarah SNT dan menafikan pengetahuan aktivitinya.

"Saya tidak terlibat dalam penyeludupan manusia," katanya. "Orang bertanya kepada saya untuk menjadi pengarah dalam segala macam perkara. Saya tidak mempunyai kaitan dengan syarikat. "

Radzi ialah Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri antara tahun 2006 dan 2008 di bawah pentadbiran bekas perdana menteri Abdullah Badawi.

Di bawah program 6P, pekerja asing adalah haram di sisi undang-undang dan boleh diusir tanpa dikenakan hukuman.

Enam P mewakili perkataan Melayu untuk amalannya, pendaftaran, pengampunan, pemantauan, penguatkuasaan dan pengusiran.

Kerajaan telah melantik lebih daripada 300 syarikat untuk mengendalikan pendaftaran tersebut.

Awal bulan ini, Majlis Selangor Menentang Penyeludupan Manusia (Mapmas) mengeluarkan rakaman CCTV yang menunjukkan keganasan bahawa pekerja SNT didakwa dilakukan terhadap pencari kerja.

Mapmas berkata ia memperolehi rakaman dengan bantuan pemberi maklumat dan kenyataan yang direkodkan dari mangsa serangan mewakili hanya sebahagian kecil daripada kira-kira 200 mendakwa telah ditipu oleh SNT.

Video kini tersebar di YouTube.

Polis berkata minggu ini bahawa mereka telah menahan tiga warga asing dalam kes itu dan sedang suspek lain.

Bukti mengenai agensi pekerjaan yang palsu hasil daripada siasatan yang dijalankan oleh Abdul Aziz Ismail dari Mapmas.

Ia telah mendapati bahawa syarikat-syarikat ini tidak mempunyai infrastruktur perniagaan dan nampaknya ditubuhkan bagi maksud semata-mata menipu untuk mendapatkan permit kerja untuk digunakan dalam program 6P.

Salah satu daripada nama-nama yang berulang dalam syarikat-syarikat ini adalah Md Shahidul Islam, dikatakan seorang lelaki Bangladesh yang nama samaran adalah Babul.

Nama Babul juga muncul dalam laporan polis terhadap SNT yang menuduh ia menipu dan serangan.

Pihak berkuasa masih belum menjelaskan bagaimana beliau mampu untuk menjalankan sebuah syarikat pengurusan 6P apabila Kementerian Dalam Negeri (KDN) melarang warga asing daripada berbuat demikian.

'Mereka membuat penggunaan nama saya'

'Abdul Aziz dari Mapmas, seorang aktivis buruh veteran, hari ini mengutuk Radzi kerana menerima kedudukan pengarah dalam SNT.

"Sepanjang beliau memegang jawatan Menteri Dalam Negeri, kerajaan membawa masuk 500,000 warga Bangladesh dan mereka ditinggalkan di lapangan terbang dan dijual kepada pihak ketiga," kata Abdul Aziz.

"Jadi, jika anda bercakap tentang Mohd Radzi, beliau gagal semasa tempoh perkhidmatan beliau. Dan kini dia mengelak dirinya terlibat dalam sesuatu seperti ini. Ia adalah benar-benar tidak beretika dan tidak bermoral. "

Dalam satu temubual, Radzi teringat bahawa beliau telah diminta untuk menjadi pengarah SNT sekitar masa kerajaan mengumumkan program 6P.

"Saya tidak tahu di mana syarikat ini," katanya. "Mungkin saya telah berada di sana sekali, apabila ia adalah kira-kira hendak dibentuk. Ia diperiksa dengan Kementerian Dalam Negeri. Kini ia telah hilang sedikit lucu, kan? "

Beliau berkata ia adalah syarikat pertama beliau menyertai selepas meninggalkan kabinet.

"Saya melihat syarikat dan pemikiran mereka hanya melakukan beberapa pendaftaran bagi pekerja-pekerja ini, membolehkan mereka untuk pergi rumah atau sesuatu seperti itu. Mereka bertanya jika saya mahu menjadi sebahagian daripadanya. Jadi ok-lah. "

Beliau berkata bahawa beberapa bulan lalu, apabila dia mendapati bahawa program 6P tidak diurus dengan baik, beliau memberitahu syarikat dia mahu berhenti.

Ditanya jika dia tahu pengarah SNT yang lain, beliau berkata: "Saya mungkin dapat ingat ini sesuatu Babul. Saya fikir itulah dia. "

Beliau berkata beliau berasa dikhianati. "Mereka telah menggunakan nama saya. Kini ternyata bahawa saya sepatutnya diperiksa apa jenis syarikat ini adalah. Saya kecewa. "

Akan membantu siasatan polis

Para pengarah SNT lain termasuk Mustadza Abu Bakar dan Rozilahwati Kalil, kedua-dua ahli Umno.

Mustadza pernah menjadi Yang di-Pertua Majlis Perbandaran Jasin (MPJ) dan Rozilahwati adalah pemimpin Puteri Umno di Melaka.

Radzi berkata dia mengenali kedua-dua mereka.

"Mustadza Abu Bakar adalah seorang kawan peribadi saya. Mungkin ia adalah melalui dia bahawa saya datang ke syarikat ini, tetapi saya tidak pasti.

"Saya akan mendapatkan memegang rakan-rakan dan mengetahui apa neraka yang sedang berlaku.

"Ini bung Babul terlalu. Untuk menggunakan nama saya dan tiba-tiba semua ini pergaduhan dan barangan penyeludupan manusia. Apa neraka, manusia? Saya akan menjadi yang pertama untuk menangkap bersetubuh berdarah dan perah lehernya. Saya akan menjadi yang pertama untuk menggantung beliau. "

Beliau berkata beliau akan membantu dalam penyiasatan polis.

Radzi kini merupakan Ahli Parlimen Kangar.

Selepas pilihan raya umum 2008, beliau meletak jawatan setiausaha agung Barisan Nasional (BN) dan Umno.

Dipetik dari - jalanpulang



Israel belanja USD30 juta pintas roket Gaza

Posted: 23 Nov 2012 04:28 PM PST

Pintasan Iron Dome ke atas roket Palestin semasa pertempuran lapan hari di Gaza melibatkan kos sebanyak $25 juta hingga USD30 juta, lapor kerajaan Khamis lalu, berhujah bahawa sistem yang disokong Amerika Syarikat itu adalah pelaburan yang sangat berbaloi.

"Andai Iron Dome diniagakan di bursa saham (Tel Aviv) atau Nasdaq, harga sahamnya akan naik berlipat kali ganda," ujar Menteri Pertahanan Awam Avi Dichter kepada Radio Israel dalam satu temu bual di mana beliau menerangkan perbelanjaan sistem tersebut.


Menggunakan peluru berpandu pemintas berpandukan radar, bateri Iron Dome yang ditunda menggunakan lima trak menembak jatuh 421 dari kira-kira 1,500 roket yang dilancarkan dari Semenanjung Gaza antara 14 Nov sehingga Rabu lalu, lapor pihak tentera.

Ini meletakkan kadar kejayaan Iron Dome pada 90 peratus. Untuk mengurangkan kos, Iron Dome yang melancarkan dua peluru berpandu sekaligus hanya memintas roket yang mengancam kawasan berpopulasi padat.

Serangan roket telah membunuh lima rakyat Israel dan berpuluh-puluh cedera semasa konflik, lapor pihak polis. Tiga terkorban di pantai Ashdod pada hari sistem berkenaan mengalami kerosakan, seperti yang diberitahu Rafael Advanced Defence Systems Ltd, pengeluar Iron Dome milik Israel.

Seorang pegawai kanan kerajaan menganggarkan bahawa peningkatan itu boleh melibatkan kos sebanyak $380juta sehari kepada Israel. Dalam mengekang risiko tersebut, Amerika Syarikat telah membantu pembiayaan Iron Dome. Rabu lalu, Presiden Barack Obama berjanji untuk terus memberi sokongan.

Israel berkata mereka memerlukan 13 bateri untuk pertahanan negara yang memuaskan. Satu sumber industri pertahanan meletakkan kos sekitar USD50 juta seunit.

Fokus serangan udara Israel ke atas Gaza adalah stok simpanan dan silo roket yang diimport atau diubahsuai oleh Hamas dan pihak lain. Pegawai perubatan Gaza melaporkan seramai 162 rakyat Palestin terbunuh dan lebih separuh daripada mereka adalah orang awam.

Roket yang paling berbahaya adalah roket yang direka Iran, Fajr-5S dengan julat 75 km (46 batu) dan 175 kg (385 lb) kepala peledak, walaupun Hamas juga menggunakan versi buatan Gaza, "Qassam M-75".

Iran menafikan membekal senjata kepada rakyat Palestin. Tetapi laman web Iranian Young Journalists Club web pada Rabu lalu memetik komander Pengawal Revolusi di republik Islam berkenaan, Mohammad Ali Jafari, mengatakan "pihak tentera Gaza memiliki teknologi peluru berpandu Fajr-5 dan sekarang beberapa peluru berpandu telah dibuat dan tersedia untuk mereka. (todayszaman.com)


Lebih 2,000 demo bantah Felda jual minyak ke Israel

Posted: 23 Nov 2012 04:06 PM PST

KUALA LUMPUR: Biarpun hujat lebat turun sejak jam 2 petang tadi, ianya tidak mematahkan semangat lebih 2,000 rakyat berarak ke ibu pejabat Felda di Jalan Semarak di ibu negara.

Perarakan itu bagi membantah tindakan Felda menjual minyak sawit kepada syarikat Yahudi Israel sedangkan negara haram itu sejak berdekad lalu membunuh umat Islam Palestin di Gaza tanpa belas kasihan termasuk terbaru sepanjang lapan hari yang lalu.


Perarakan yang bermula sejurus solat Jumaat dari Masjid Universiti Teknologi Malaysia, Jalan Semarak itu, turut disertai wakil NGO termasuk Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), para peneroka serta NGO yang memperjuangkan kebebasan Palestin.

Mereka melaungkan slogan, hancur Yahudi!, henti jual minyak!, Felda jangan jadi talibarut Yahudi dan pelbagai lagi sebagai membantah tindakan Felda itu.

Antara pimpinan PAS yang mengetuai himpunan itu hari ini termasuk Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, AJK PAS Pusat Mazlan Aliman dan Timbalan Ketua Pemuda PAS Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz.

Selain bantahan terhadap penjualan minyak kepada Israel, himpunan itu juga antara lain menuntut penjelasan Felda berhubung RM400 juta saham syarikat judi, Genting Berhad dalam Felda.

Nik Mohd Abduh ketika berucap turut mengecam tindakan Felda yang bertindak meneruskan dagangan dengan Israel walaupun semua pihak memulau negara haram itu.


"Kerajaan jangan mencipta dalam lidah-lidah media mereka mengatakan mengecam Israel tetapi di belakang mereka meneruskan hubungan dagang dengan Israel.

"Kita mahu semalamatkan felda dan mengembalikan ia kelandasan yang benar serta hentikan prosres dagang dengan Israel," katanya.

Mazlan pula berkata, tindakan felda menjual minyak kepada Israel menunjukkan kerajan Malaysia tidak pernah seriaus membela nasib umat Islam di Palestin.

"Pendirian dan sensitiviti kita serta umat Islam perlu diambil kira. Hentikan segera segala urusan dagangan tersebut.

"Jangan kita menjadi penyumbang kepada darah yang mengalir di gaza. Jangan bersekongkol membunuh anak Palestin dan umat Islam," katanya.

Sementara itu, Mohamad Sabu dalam ucapannya pula, mahu Malaysia menghentikan semua hubungan dagang dengan negara haram Israel.

"Saban hari rakyat Palestin dibunuh dengan kejam dan dizalimi.

"Kita bercakap membebaskan palestin, tetapi Felda jual minyak kepada Israel," katanya.


Perhimpunan hari ini adalah ekoran cadangan oleh Mazlan yang juga Presiden Anak pada Muktamar Tahunan PAS yang ke 58 di Putik minggu lalu ketika membahaskan usul mengecam Israel.

Ketika membuat cadangan itu juga, Mazlan turut menunjukkan bukti berupa dokumen invois penjualan minyak sawit tersebut.

Felda tolak memorandum

Sementara itu, deligasi untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada Felda itu hari ini tidak dibenar masuk.

Difahamkan wakil Felda menolak untuk mengadakan pertemuan dan menerima memorandum tersebut di dalam pejabat mereka.

"Oleh kerana layanan begitu buruk, maka saya isytihar dalam masa tujuh hari jika felda di Pasir Gudang tidak hentikan penjualan minyak kepada Israel, maka kita akan datang dengan jumlah yang lebih besar," kata Mazlan.

Himpunan tersebut bagaimanapun bersurai kira-kira jam 3.15 petang.

- harakahdaily.net


Panas ! ADUN BN Yang Disahkan Muflis...Buat Kalut Nak Masuk Dewan..!!!

Posted: 23 Nov 2012 06:07 AM PST

Cubaan Adun Kuala Nerang, Datuk Syed Sobri Syed Hashim telah hilang kelayakan sebagai wakil rakyat ekoran laporan Jabatan Insolvensi membuktikan beliau sudah muflis sejak 7 April 2010. untuk masuk Ke Dewan telah disekat oleh pegawai Dewan Undangan Negeri Kedah.

Maaf Dato'...saya tak dapat benarkan Dato' masuk...kata mr big guy...Zaidi MMK






Kunjungan bekas MB dan bekas Adun Kuala Nerang sehari sebelum DUN bersidang ke Pejabat YAB MB untuk ber bincang kedudukan Adun itu dalam sidang kali ini. MB berkata "saya serah kepada YB Dato' Speaker utk teliti sudut undang-undang yang tentukan, saya hany boleh membantu setakat kuasa yg diperuntukkan kepada saya oleh undang-undang ".


Muflis: Speaker sah Syed Sobri hilang kerusi Adun

ALOR SETAR - Speaker Dewan Undangan Negeri (Dun) Kedah, Datuk Dr Abd Isa Ismail mengesahkan Adun Kuala Nerang, Datuk Syed Sobri Syed Hashim telah hilang kelayakan sebagai wakil rakyat ekoran laporan Jabatan Insolvensi membuktikan beliau sudah muflis sejak 7 April 2010.

Katanya, berdasarkan laporan rasmi itu, secara automatik Syed Sobri tidak boleh hadir Sidang Dun Kedah, bermula hari ini."Saya sudah maklumkan pada beliau melalui surat rasmi yang dihantar Ahad lalu bahawa beliau tidak boleh hadir sidang Dun sebab sudah hilang kelayakan sebagai wakil rakyat," katanya.

Menurutnya, pihaknya menerima laporan daripada Jabatan Insolvensi minggu lalu dan daripada laparon itu, Syed Sobri sudah pun diisytiharkan muflis sejak 2010.

Mengulas mengenai kekosongan kerusi Dun Kuala Nerang sejurus pengesahan itu, Dr Abd Isa berkata, ia perlu diisytiharkan secara rasmi oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

"Sama ada kerusi Kuala Nerang perlu dikosongkan atau sebaliknya, bukan bawah bidang kuasa saya. Itu hak SPR untuk umumkan. Saya bercadang menghantar salinan dokumen berkaitan kepada SPR hari ini (semalam)," katanya.

Kedahkini


28% Pengundi Gagal Dikenalpasti Di Selangor

Posted: 23 Nov 2012 04:11 AM PST

Selangor mendakwa berjaya mengesan 28 peratus pemilih berdaftar baru yang tidak dapat dikenal pasti di negeri itu daripada Daftar Pemilih Induk suku keempat 2011 yang dikeluarkan Suruhanjaya Pilihan Raya.

Jumlah itu adalah seramai 134,675 daripada 497,804 pemilih berdaftar baru dengan bilangan pemilih berdaftar tidak dapat dikenal pasti paling ramai dicatatkan bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sri Serdang. LAPORAN PENUH

Ia dinyatakan dalam Laporan Projek Pendemokrasian Negeri Selangor bertarikh 19 November yang dikeluarkan Unit Perancangan Ekonomi negeri Selangor.


Daripada 134,675 pemilih yang tidak dikenal pasti ini, 51 peratus pemilih ini adalah lelaki dan 44 peratus pengundi baharu ini dalam lingkungan umur 21-30 tahun.

Dari aspek bangsa pula, 45 peratus pemilih yang tidak dikenal pasti adalah berbangsa Melayu, 35 peratus Cina, 13 peratus India dan 7 peratus lain-lain.

Laporan itu turut menyatakan seramai lebih 9,000 pemilih berdaftar baru gagal dikenal pasti dikesan di DUN Sri Serdang - yang merupakan kawasan ketua pembangkang Selangor, Datuk Satim Diman.

"Sri Serdang mencatat bilangan pemilih yang tidak dapat dikenal pasti yang paling banyak," laporan itu dipetik.

Ia diikuti dengan Subang Jaya seramai lebih 8,000 pemilih, Hulu Kelang lebih 5,000 pemilih, lebih 4,000 pemilih di Bukit Lanjan, Kinrara, Kota Anggerik, Kota Damansara, Sri Muda dan Taman Medan.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada sidang media selepas sidang DUN berkata inisiatif itu diusahakan kerajaan negeri dalam tempoh tiga bulan bermula Jun lalu dan ia dibuat kerana Selangor ragu dengan penambahan daftar pemilih di Selangor.

Beliau bagaimana pun menjelaskan pencirian pemilih berdaftar yang gagal dikenal pasti itu akan hanya didedahkan dalam pertemuan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kelak.

"Kita akan terangkan kepada SPR apa yang kita rasakan sebagai tidak dapat dikenal pasti," katanya sambil menambah kerajaan Selangor akan menulis kepada SPR untuk membentang kajian itu selepas dewan negeri selesai bersidang minggu depan.

Sementara itu, dalam satu kenyataan, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata laporan tersebut telah diserahkan kepada Pejabat Dewan Negeri Selangor dan diedarkan kepada semua ahli-ahi Dewan Undangan Negeri hari ini.

"Kita melaksanakan projek ini kerana ragu dan sangsi dengan penambahan bilangan daftar pemilih yang

terlalu ramai di kawasan Dewan Undangan Negeri dan Parlimen di Selangor.

"Justeru, kita telah menubuhkan satu sekretariat dengan Unit Perancang Ekonomi Negeri Selangor

(UPEN) menjadi Pegawai Koordinasi dan pemantau yang bekerjasama dengan ketua-ketua kampung,

ahli-ahli majlis dan kakitangan pejabat daerah serta pihak berkuasa tempatan.

Daripada kajian itu juga, katanya, terdapat lima kawasan Dewan Negeri yang mempunyai peta tidak lengkap iaitu Sungai Panjang dan Sri Serdang (daerah mengundi tidak wujud dalam peta), Damansara Utama (sempadan tidak dibetulkan), Hulu Klang , Sementa dan Selat Klang (sempadan daerah mengundi tidak jelas).

Kajian itu, tambahnya, membuktikan kebimbangan kita terhadap peningkatan jumlah pengundi yang meragukan di kawasan dewan undangan negeri tertentu adalah berasas dan kukuh.

"Sehubungan itu, kita akan membawa hasil kajian ini kepada SPR untuk mendapatkan penjelasan sebelum tindakan lanjut kita ambil sebagai persediaan menghadapi pilihan raya umum ke -13.

"Kita amat yakin rakyat sudah bersedia untuk membuat pilihan secara matang menerusi satu pilihan raya

yang adil, profesional, jujur dan bertanggungjawab selaras dengan prinsip demokrasi yang kita pegang," katanya.

http://www.malaysiakini.com/news/214991


Ribuan berhimpun bantah Felda jual minyak ke Israel

Posted: 23 Nov 2012 02:16 AM PST

KUALA LUMPUR 23 NOV: Biarpun hujat lebat sejak jam 2 petang tadi, ia tidak mematahkan semangat lebih 2,000 rakyat berarak ke ibu pejabat Felda di Jalan Semarak di ibu negara, hari ini.

Perarakan itu bertujuan membantah Felda menjual minyak sawit kepada syarikat Israel sedangkan negara haram itu sejak berdekad lalu membunuh umat Islam Palestin di Gaza, terbaru sepanjang lapan hari yang lalu.

Ia bermula sejurus solat Jumaat dari Masjid Universiti Teknologi Malaysia, Jalan Semarak dengan disertai NGO antaranya, Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) dan NGO memperjuang kebebasan Palestin.


Mengikut Harakah Daily, mereka melaungkan slogan, hancur Yahudi!, henti jual minyak!, Felda jangan jadi tali barut Yahudi sebagai membantah tindakan Felda itu.

Antara pimpinan PAS yang mengetuai himpunan itu ialah Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dan AJK PAS Pusat Mazlan Aliman.

Selain bantahan terhadap penjualan minyak kepada Israel, himpunan itu juga menuntut penjelasan Felda berhubung RM400 juta saham syarikat judi, Genting Berhad dalam Felda.

Mazlan berkata, tindakan menjual minyak kepada Israel menunjukkan kerajan Malaysia pimpinan Umno BN, tidak serius membela nasib umat Islam di Palestin.


"Pendirian dan sensitiviti kita serta umat Islam perlu diambil kira. Hentikan segera segala urusan dagangan tersebut.

"Jangan kita menjadi penyumbang kepada darah yang mengalir di Gaza. Jangan bersekongkol membunuh anak Palestin dan umat Islam," katanya.

Sementara itu, Mohamad Sabu pula, mahu Malaysia menghentikan semua hubungan dagang dengan negara haram Israel.

"Saban hari rakyat Palestin dibunuh dengan kejam dan dizalimi. Kita bercakap membebaskan Palestin tetapi Felda jual minyak kepada Israel," katanya.

Sementara itu, deligasi untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada Felda itu tidak dibenar masuk.

Difahamkan wakil Felda menolak untuk mengadakan pertemuan dan menerima memorandum tersebut di dalam pejabat mereka.

"Oleh kerana layanan begitu buruk, saya isytihar dalam masa tujuh hari jika Felda di Pasir Gudang tidak hentikan penjualan minyak kepada Israel, kita akan datang dengan jumlah lebih besar," kata Mazlan.

Himpunan itu bersurai kira-kira jam 3.15 petang.


Tiada ulasan: