Jumaat, 16 November 2012

Biaqpila

Biaqpila


MISTERI ANAK KEMBAR HILANG DALAM KANDUNGAN

Posted: 16 Nov 2012 04:00 AM PST

CHE SOM (kiri) menunjukkan pakaian bayi yang telah dibeli oleh Norliana di Kampung Kelut, Jabi, Pokok Sena, Kedah semalam.

POKOK SENA – Penantian lima tahun seorang suami untuk menimang cahaya mata sulung musnah apabila kembar perempuan dalam kandungan isterinya didakwa hilang secara misteri pada Isnin lalu.

Kejadian tidak diduga itu didakwa menimpa Norliana Manaf, 28, semasa dia bermimpi ketika dia tidur di rumah ibunya, Che Som Endut, 57, di Kampung Kelut, Jabi di sini malam kelmarin.

Lebih mengejutkan, rekod pemeriksaan bulanan kandungannya di Klinik Kesihatan Bukit Jambul, Pulau Pinang turut dipercayai hilang pada malam yang sama.

"Pada malam berkenaan, saya bermimpi lima wanita berjubah mendekati saya sambil membacakan sesuatu sebelum mereka hilang selepas azan Subuh berkumandang.

"Apabila terjaga, saya mendapati perut yang selama ini besar dan berat, tiba-tiba berasa ringan dan kempis.

"Saya mula syak ada benda yang tidak kena berlaku lalu mengejutkan suami saya, Aziz Hussein untuk memberitahu apa yang berlaku.

"Apabila saya pergi ke Klinik Kesihatan Pokok Sena untuk tujuan pemeriksaan pada kira-kira pukul 9 pagi esoknya, bayi dalam kandungan saya disahkan sudah hilang. Saya hanya mampu menangis," cerita Norliana kepada pemberita di sini semalam.

Dia yang tinggal di Bukit Jambul, Pulau Pinang, dijadual bersalin pada 3 November lepas.

Berikutan itu, dia mengambil keputusan untuk tinggal di rumah ibunya sejak sebulan lalu untuk tujuan bersalin.

Menjelaskan lebih lanjut, Norliana berkata, suaminya yang berusia 27 tahun telah membawanya membuat ujian pengimbasan di Klinik Kesihatan Bukit Jambul sebelum ini yang memaklumkan dia mengandung kembar perempuan.

"Bagaimanapun semasa kakitangan Klinik Kesihatan Pokok Sena menghubungi Klinik Kesihatan Bukit Jambul untuk mengesahkan dakwaan saya itu, mereka dimaklumkan bahawa rekod tersebut telah hilang," ujarnya.

Norliana turut dibawa menemui pengamal perubatan tradisional oleh keluarga dua hari lalu untuk mendapat kepastian mengenai kejadian itu.

"Mereka memaklumkan perkara sama seperti doktor iaitu anak saya hilang dalam kandungan," katanya.

kosmo


KAMPUNG TANPA WAYAR: TM BAGAIKAN PELACUR TUA?

Posted: 16 Nov 2012 01:15 AM PST


Saudara Pengarang,

HARI demi hari berlalu, kini harapan tinggal harapan. Apa yang dijanjikan Kerajaan BN pimpinan Perdana Mneteri Najib Tun Razak tidak kunjung tiba. Begitulah hampanya penduduk Kampung Tinangol untuk menikmati perkhidmatan internet percuma yang baik dan boleh digunakan.

Kini hampir genap setahun penantian kami namun segalanya kelihatan seperti tidak ada penghujungnya kerana KTW Tinangol yang diwujudkan BN sejak awal tahun ini boleh diibaratkan seperti sampah sarap yang tidak berguna.
Walaupun di pintu masuk kampung kami ada terpampang papantanda yang bertulis Kampong Tanpa Wayar (KTW) Kampung Tinangol, namun agak menyedihkan kerana perkhidmatan ini tidak boleh digunakan seperti yang diharapkan.

Ada jiran kami mempersendakan kami kononnya KTW bermaksud 'Kampung Tahi Wogok' dan 'Kerajaan Tanpa Wawasan'.

Boleh dikatakan hampir setiap masa perkhidmatan ini tidak boleh di sambungkan dan jika berjaya disambungkan pun ia akan mengambil masa yang agak lama selepas banyak kali percubaan.

Lagi menyedihkan kerana talian selalu terputus-putus, selain itu perkhidmatannya juga terlalu lemah sehinggakan untuk membuka emel pun begitu sukar. Saya boleh ibaratkan perkhidmatan ini hanya layak untuk ditong sampahkan kerana tidak boleh digunakan dan menyusahkan rakyat berbanding jutaan ringgit wang dibazirkan.

Agak menyedih dan memalukan jika anda pernah berkunjung di KTW Tinangol kerana sebaik sahaja memasuki kampung tersebut terpampang papantanda KTW yang dimegahkan BN; tetapi untuk menikmati perkhidmatan internet orang kampung terpaksa melanggan sendiri perkhidmatan internet. Pelik dan memalukan. Itulah yang mungkin anda fikir dan itulah yang kami rasa!.

Selain itu, adalah amat menghairankan bila SKMM bertindak untuk menyekat 'Youtube' beberapa laman web lain. Mungkin kerana KTW Tinagol tidak boleh mengakses Youtube; sedangkan banyak maklumat yang berguna boleh diperolehi dari Youtube dan laman web lain.

Bukankah ini juga satu tindakan bodoh SKMM yang menganggap pengguna KTW Tinangol hanya seperti budak SPM yang perlu disekat di sana sini sedangkan Kerajaan BN yang memberi jaminan Bill of Guarantee (BoG) untuk tidak menapis internet.

Persoalannya, adakah kontraktor dan pemberi tender pemasangan KTW Tinagol (piring dan alat penerima) sudah membuat untung? Malangnya yang rugi adalah rakyat (duit untuk membina, memasang dan membeli dan membayar talian kepada telekom setiap bulan adalah duit rakyat).

Kini kontraktor sudah boleh menikmati hasil dari keuntungun dari projek ini dan rakyat membayar setiap setiap bulan untuk perkhidmatan ini tetapi tidak mendapat apa-apa. Bukankah ini bodoh namanya? Bukankah ini juga bermaksud memperbodohkan penduduk kampung Tinangol?

Di kesempatan ini juga, saya ingin menghentam TM Malaysia kerana gagal memberikan perkhidmatan yang sepatutnya dinikmati oleh penduduk kampung Tinangol.

Tidak malukah TM Malaysia memberikan perkhidmatan yang tidak berkualiti dan tidak boleh digunakan kepada penduduk kampung Tinangol? Bukankah setiap bulan mereka menerima bayaran untuk perkhidmatan ini?

Mungkin dalam hal ini, pelacur tua lebih baik dari TM Malaysia kerana mampu memuaskan pelanggan mereka dengan perkhidmatan mereka sekalipun sudah seperti selipar jepun!

Kami orang Tinangol kini tidak boleh berkata apa-apa lagi kepada ADUN dan MP kami dan Kerajaan BN dan kami hanya tidak dapat menahan sabar untuk menolak mereka dalam PRU-13.

Salam Hormat,

PENGHUNI KTW TINANGOL

sabahkini


Ketua Pemuda Umno Perlis letak jawatan

Posted: 15 Nov 2012 11:37 PM PST




SHAH ALAM - Ketua Pemuda Umno Perlis, Mohsin Yusoff melepaskan kesemua jawatan parti yang disandangnya.

Beliau ketika dihubungi mengesahkan perkara ini dan memaklumkan akan menyerahkan surat peletakkan jawatannya kepada Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam masa terdekat.

Bagaimanapun, beliau tetap kekal sebagai ahli Umno demi perjuangan yang dibawanya selama ini.

Peletakan jawatannya dimuat naik di laman Facebook peribadinya semalam.

"Saya sudah penat dengan jawatan Ketua Pemuda Umno Perlis. Dah cukup tiga tahun saya memegangnya, dah penat...," kata tulisan beliau pada Facebook.


SH


Mimpi Rasulullah S.A.W

Posted: 15 Nov 2012 08:03 PM PST




Daripada Abdul Rahman Bin Samurah ra berkata, Nabi Muhammad saw bersabda:

"Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku sebelum di Israqkan........"

1. Aku telah melihat seorang dari umatku telah di datang oleh malaikatul maut dengan keadaan yg amat mengerunkan untuk mengambil nyawanya,maka malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkan oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA IBUBAPANYA.

2. Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyiksakan, diselamatkan oleh berkat WUDUKNYA YANG SEMPURNA.

3. Aku melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis lakhnatullah, maka ia diselamatkan dengan berkat ZIKIRNYA YANG TULUS IKHLAS kepada Allah.

4. Aku melihat bagaimana umatku diseret dengan rantai yang diperbuat daripada api neraka jahanam yang dimasukkan dari mulut dan dikeluarkan rantai tersebut ke duburnya oleh malaikut Ahzab,tetapi SOLATNYA YANG KHUSUK DAN TIDAK MENUNJUK-NUNJUK telah melepaskannya dari seksaan itu.

5. Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat, setiap kali dia mendatangi satu telaga di halang dari meminumnya,ketika itu datanglah pahala PUASANYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT memberi minum hingga ia merasa puas.

6. Aku melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan para nabi yang sedang duduk berkumpulan-kumpulan, setiap kali dia datang dia akan diusir, maka menjelmalah MANDI JUNUB DENGAN RUKUN YANG SEMPURNANYA sambil ke kumpulanku seraya duduk disebelahku.

7. Aku melihat seorang dari umatku berada di dalam keadan gelap gelita di sekelilingnya, sedangkan dia sendiri di dalam keadaan binggung, maka datanglah pahala HAJI DAN UMRAHNYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT lalu mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang-benderang.

8. Aku melihat umatku cuba berbicara dengan golongan orang mukmin tetapi mereka tidak pun membalas bicaranya,maka menjelmalah SIFAT SILATURRAHIMNYA DAN TIDAK SUKA BERMUSUH-MUSUHAN SESAMA UMATKU lalu menyeru kepada mereka agar menyambut bicaranya,lalu berbicara mereka dengannya.

9. Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukanya, maka segeralah menjelma pahala SEDEKAHNYA YANG IKHLAS KERANA ALLAH SWT lalu menabir muka dan kepalanya dari bahaya api tersebut.

BERSABDA RASULULLAH SAW: "SAMPAIKANLAH PESANANKU KEPADA UMATKU
YANG LAIN WALAUPUN DENGAN SEPOTONG AYAT"

Kredit to : Mohamad Asyraff

Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2012/04/9-mimpi-nabi-muhammad-saw.html#ixzz2CM79GrHx

3 Polis dituduh rogol wanita Indonesia didakwa hari ini

Posted: 15 Nov 2012 07:24 PM PST

Tiga anggota polis yang dituduh merogol seorang wanita Indonesia dijangka dihadapkan ke mahkamah hari ini.

Tempoh tahanan reman ke atas mereka tamat hari ini dan mereka akan dibawa ke mahkamah Butterworth.

Ketiga-tiganya menghadapi tuduhan rogol, yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun jika didapati bersalah.

Insiden itu didakwa berlaku pada kira-kira jam 7 pagi di sebuah balai polis di Prai pada 9 November selepas mereka menahan mangsa yang berusia 25 tahun kerana didakwa gagal menunjukkan pasportnya.

Wanita tersebut kini ditempatkan di Konsulat Indonesia di Pulau Pinang, sementara menunggu pulang ke negaranya dan dikatakan dalam keadaan "kesihatan yang baik".

Ketua Polis Negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata penyiasat telah merekodkan kenyataan daripada 10 saksi berhubung dakwaan rogol tersebut.

MK


Ketua Ulama PAS nasihat Harussani juga bertaubat...

Posted: 15 Nov 2012 04:00 PM PST



MUKTAMAR PAS Ketua Dewan Ulama PAS Pusat (DUPP) Datuk Harun Taib membidas Mufti Kerajaan Perak Tan Sri Harussani Zakaria yang menasihatkan Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar supaya bertaubat susulan dakwaan kenyataannya mengenai kebebasan beragama.

"Bertaubat kalau dia (Nurul Izzah) buat salah besar... Tan Sri Harussani harus bertaubat juga kerana tidak menyokong perjuangan Islam. Dia harus bertaubat," katanya.

Beliau berkata demikian menjawab soalan pemberita berhubung laporan yang menyebut Harussani menasihatkan Nurul Izzah bertaubat susulan kenyataannya itu.

Harussani juga dilaporkan menasihat ahli Parlimen Lembah Pantai itu memohon keampunan daripada Allah SWT serta menarik kembali kenyataannya berhubung kebebasan beragama di sebuah forum di Subang Jaya baru-baru ini.

Mufti Perak itu turut menasihatkan pengikut pemimpin PKR itu yang menyokong serta bersetuju dengan kenyataan yang dikeluarkan itu, supaya bertaubat kerana menurut Harussani, ia adalah berdosa besar.

Dalam satu sidang media selepas merasmikan Muktamar DUPP di Kota Bharu hari ini, Harun turut ditanya mengenai pendirian dewan itu berhubung kenyataan anak sulung Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim itu.

Bagaimanapun, Harun berkata pihaknya "tidak mengambil berat" perkara tersebut dan menganggap "itu perkara biasa sahaja" kerana menurut Harun, Nurul Izzah buat kenyataan mengenai kebebasan agama itu tidak terhad kepada orang tertentu sahaja tetapi kepada semua bangsa.

"Pada asalnya, apabila belum masuk Islam, dia bebas memilih Islam atau tidak. Tapi, yang tidak bebas (apabila) sudah masuk Islam, tidak boleh sekali Islam, sekali Kristian. Itu tidak adil," katanya.

Didesak wartawan supaya beliau menyatakan pendirian dewan dengan lebih jelas, Harun dengan tegas menyatakan: "Saya tidak mahu bicara pasal Nurul Izzah, perkara kecil. Banyak lagi perkara pasal Mahathir buat, yang Najib buat. Saya akan jawab."

Ditanya berhubung pelaksanaan hudud sedangkan rakan gabungan Pakatan tidak bersetuju, Harun berkata Pakatan sudah bersetuju "secara umumnya bahawa bukan sahaja hudud tapi syariat Islam itu dilaksanakan selepas berjaya mendapat keyakinan rakyat untuk memimpin Malaysia".

"Tetapi syariat Islam ia mesti dilaksanakan mengikut lunas-lunas demokrasi. Jadi kalau kita majoriti dalam parlimen, kita kemukakan undang-undang berkaitan dan kita dapat sokongan parlimen dan diluluskan, maka dengan sendiri dia menjadi undang-undang negara.

"Bila jadi undang-undang negara, semua kena taat, patuh. Kalau tak setuju, undang-undang jalan raya, orang pun tak setuju, kerajaan laksana juga," katanya.

Diminta mengulas "suara-suara sumbang" dalam DAP khususnya Karpal Singh yang menolak, Harun mendakwa tokoh DAP itu, "tidak sempat mengikut dialog dan penjelasan" yang dibuat oleh PAS.

"Kita tidak ada masalah dengan DAP kerana kita selalu berdialog dengan dia (DAP). PR ditubuhkan, DAP selalu bertukar-tukar fikiran tentang undang-undang jenayah syariah.

"Tetapi Karpal Singh tak sempat, mungkin sebab dia uzur, sebab itu ada masih ada suara-suara yang semacam tidak setuju. Itu bukan tak setuju, tapi semacam tidak setuju," katanya.

MK

Tiada ulasan: