Isnin, 26 November 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


DUA nelayan mendarat tongkol raksasa 1,000lb

Posted: 26 Nov 2012 06:50 AM PST

Mark, kiri, dan Neil dengan tongkol raksasa

Besarnya ikan tongkol ini!  - cukup untuk mengisi 2,000 tin. Scot Marc Towers dan pal Neil Cooke berjuang selama dua jam untuk mengheret ikan tongkol raksasa ini ke permukaan. 

Dan mereka terpaksa menunda tangkapan mereka itu sejauh empat kilometer ke pantai di Nova Scotia, Kanada, kerana ia terlalu berat untuk bot. 

Ikan raksasa itu - cukup besar untuk membuat 100,000 bahagian maki sushi  - kini telah diterbangkan ke Jepun di mana ia dijangka mencecah harga £ 20,000 apabila ia dijual di pasaran lelong. 

Marc, 30, graduan  University Stirling, berkata : " Ikan itu kami tunda di sebelah bot hingga ke pelabuhan dan kemudian menggunakan kren untuk mengangkatnya.

Takut berdebat : Najib tidak mampu mempertahankan dasar BN

Posted: 25 Nov 2012 10:56 PM PST

Pengerusi bersama Bersih mahu Perdana Menteri menerima cabaran pemimpin pembangkang untuk berdebat, berkata ia akan membolehkan rakyat Malaysia menilai yang terbaik untuk layak memimpin negara.


PETALING JAYA: Dengan pilihan raya umum akan datang yang digambarkan sebagai yang paling memilukan dalam sejarah negara, pengerusi Bersih S Ambiga merasakan bahawa debat antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah penting. 

Bahawa Najib telah menunjukkan bahawa PRU boleh dipanggil bulan depan, beliau berkata perbahasan mesti diadakan secepat mungkin. 

 "Ia adalah benar-benar perlu bagi memberi rakyat Malaysia peluang untuk mengukur mana satu pakatan politik yang paling layak untuk mentadbir negara, "katanya kepada FMT. 

Menyedari bahawa Najib gemar bercakap tentang Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, Ambiga menggesa Najib mencontohi Obama dengan mengambil kira amalan debat presiden di Amerika Syarikat. 

 "Najib sepatutnya bersetuju untuk berdebat dengan Anwar," katanya. Beliau menambah bahawa perbahasan boleh memberi manfaat untuk kedua-dua Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat kerana ia merupakan platform untuk meletakkan dasar masing-masing dan manifesto mereka untuk ujian. 

Anwar telah berulang kali mencabar Najib untuk perbahasan awam tetapi Najib enggan, memetik antara lain bahawa perbahasan politik bukan sebahagian daripada budaya Malaysia. Berkongsi pandangan beliau mengenai perkara ini, 

Ambiga berkata keengganan Perdana Menteri untuk melibatkan diri dalam debat dengan pemimpin pembangkang sudah cukup mendedahkan siapa diri Najib sebenarnya. 

 "Apabila pemimpin enggan perbahas, ia bermakna bahawa dia tidak yakin tentang dasar dan manifesto, mungkin dia tidak boleh mempertahankan [dasar BN], hanya dia boleh menjawab [mengapa dia enggan untuk berdebat]," tambah beliau. 

Ambiga berkata bahawa Bersih akan mempertimbangkan memulakan petisyen awam untuk menentukan jika rakyat Malaysia ingin melihat perbahasan dua pemimpin mengenai isu-isu kepentingan nasional. 

Ia difahami bahawa kem BN juga bimbang tentang kemahiran Anwar berpidato , oleh itu perbahasan televisyen akan membunuh politik Najib. Mempersendakan tarih Pilihanraya 

Najib mempersendakan rakyat

Sementara itu, Ambiga juga mempertikaikan kenyataan Najib bahawa pilihan raya umum boleh diadakan bulan depan semasa ucapannya pada majlis pelancaran Himpunan Barisan 1Malaysia pada hari Sabtu.

Pemimpin Bersih itu menyatakan amat terkejutnya bahawa perdana menteri terus mempersendakan negara dengan tarikh pilihan raya. 

"Saya dapati ia sangat membingungkan dan tidak bertanggungjawab. Perdana Menteri tidak perlu mempermain-mainkan rakyat, "katanya, sambil menambah bahawa Najib telah meletakkan negara pada keadaan pilihan raya sejak beberapa tahun sekarang. 

Mengapa takut pemerhati antarabangsa? 

 Mengenai perkara lain, Ambiga turut melahirkan terkejut besar atas kenyataan kritikal Perdana Menteri mengenai permintaan Anwar supaya Canberra memantau proses pilihan raya di sini. 

Najib telah bertanya mengapa pemimpin pembangkang diam apabila Pakatan menawan lima buah negeri dalam pilihan raya umum 2008 dan menolak permintaan tersebut sebagai memalukan. 

"Saya terkejut bahawa perdana menteri berpendapat ia adalah memalukan," kata Ambiga. "Ia hanya memalukan jika ada sesuatu yang salah dengan sistem pilihan raya," tegas beliau. 

Tambahan pula, beliau berkata bahawa jika pilihan raya adalah bersih dan adil, Putrajaya tidak perlu bimbang tentang kehadiran pemerhati asing. 

Menekankan bahawa Malaysia telah mengambil bahagian sebagai pemerhati dalam pilihan raya yang lain, dia bertanya: 

"Mengapa kita mengambil bahagian dalam sesuatu yang kita tidak percaya mengenainya?" 

"Saya amat bimbang apabila kerajaan mengatakan ia sangat menentang terhadap pemerhati antarabangsa kerana ia membawa saya untuk mempercayai bahawa pemilihan tidak akan menjadi bersih dan adil," katanya. 

Ambiga juga menegaskan bahawa ia bukan hak Perdana Menteri untuk membuat keputusan mengenai perkara pemerhati antarabangsa kerana ini adalah prerogatif Suruhanjaya Pilihan Raya. 

 "Dan SPR sebelum ini berkata ia akan mempertimbangkan perkara ini. Jika SPR mahu untuk menunjukkan kemerdekaan, ia akan mengambil pendirian yang berbeza. 

Mana-mana SPR ada nilai diri akan tidak mempunyai masalah dengan pemerhati antarabangsa, "katanya. 

Menjelaskan kenyataan awal yang dikeluarkan oleh Bersih, Ambiga berkata manakala pihak pemantau pilihan raya itu gembira dengan SPR untuk menubuhkan satu unit khas untuk membersihkan daftar pengundi penyertaan yang diragui, ia akan bagaimanapun menjadi sia-sia jika unit itu tidak terdiri daripada individu-individu yang betul. 

"Kita tidak mempercayai SPR, kami mencadangkan bahawa wakil-wakil dari setiap parti politik berada dalam unit itu. "Ia bukan sains roket, kita mempunyai cukup orang berkelayakan yang memahami proses dan boleh membantu dalam membersihkan roll. 

Masyarakat sivil telah sentiasa ditawarkan untuk membantu, "katanya. Ambiga juga teringat bagaimana pengerusi SPR Abdul Aziz Mohd Yusof pada April telah menyifatkan daftar pemilih Malaysia sebagai terbersih di dunia. 

"Selepas beberapa pihak berjaya mengumpulkan banyak bukti dan didedahkan, pada waktu menjelang pilihan raya sekarang, SPR mengakui wujud percanggahan tersebut. 

"Jadi, ia seolah-olah bahawa orang ramai, yang tidak mempunyai sumber, mesti mencungkil masalah dan hanya kemudian, SPR akan memperbetulkan mereka. Pada pendapat saya, ini adalah hanya cuci mata! "Katanya  di sini

MCA bakal bungkus lagi...

Posted: 25 Nov 2012 09:26 PM PST

Bungkus lagi kali ini bagi MCA ! Masyarakat Cina Malaysia semakin hilang kepercayaan terhadap parti itu. Dong Zong kata MCA mengabaikan pendidikan kaum Cina di Malaysia.


               Oleh:Kow Gah Chie (Malaysiakini)
Seramai kira-kira 6,000 orang menyertai demonstrasi oleh kumpulan pro-pendidikan Cina Dong Zong yang menentang Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 di Petaling Jaya hari ini. 

Kumpulan yang disokong 700 NGO itu menentang pelan berkenaan yang didakwa tidak adil kepada sekolah vernakular. 

Acara berkenaan, sama seperti empat perhimpunan anjuran Dong Zong sebelum ini, menarik lebih banyak penyertaan golongan pertengahan umur. 

Kain rentang yang dipasang di sekitar Dataran PJ, yang menjadi lokasi acara hari ini, mensasarkan menteri MCA Datuk Wee Ka Siong atas dakwaan mengabaikan keperluan komuniti Cina. 

Dua resolusi yang diluluskan dalam perhimpunan tersebut adalah: 

1. Menentang PPPM dengan alasan, objektif utama untuk melaksana sistem pendidikan aliran tunggal dan menyisihkan pendidikan vernakular. 

 2. Menggesa kerajaan persekutuan untuk mengolah semula PPPM selari dengan trend pembangunan pendidikan global, dengan menghormati bahasa kebangsaan dan mempertahan bahasa dan budaya kumpulan minoriti.

Tiada ulasan: