Rabu, 21 November 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Hamas membunuh 6 orang Palestin yang disyaki tali barut Israel

Posted: 21 Nov 2012 08:37 AM PST

Hamas membunuh 6 orang Palestin yang disyaki talibarut Israel sementara pegawai mengatakan Mesir sedang merundingkan gencatan senjata untuk selama dua tahun yang  dijangka akan bermula pada tengah malam waktu tempatan, tetapi Perdana Menteri Israel, Netanyahu memberi respons mengenainya dengan berhati-hati. 

Rakyat Palestin mengambil gambar tali barut Israel,
selepas mereka ditembak mati Selasa lalu. Mangsa disematkan 
pada  badan mereka nota mengatakan mereka telah dibunuh oleh 
sayap bersenjata Hamas.
         
Hamas menunjukkan keganasan Selasa lalu, membunuh enam rakyat Palestin yang disyaki mengintip untuk Israel - dan mengheret salah satu mayat tali barut itu melalui jalan-jalan di Gaza. 

Saksi berkata anggota Hamas bertopeng dan bersenjata , memaksa enam orang yang disyaki bekerjasama dengan Israel meniarap di jalan di persimpangan di Gaza. 

Lelaki bersenjata itu lalu menembak mereka mati. Satu gerombolan yang marah, menghentak-hentak dan meludah kepada lima mayat dan yang keenam telah diikat ke belakang motosikal. "Perisik! Perisik!" Orang ramai menjerit sedang mayat itu telah diheret pergi. 

Hamas kemudiannya mendedahkan nama-nama pembelot tersebut pada satu tiang. 

Mangsa disyaki membocor risikan ke Israel pada sasaran utama Hamas. Ini adalah merupakan amaran kepada tentera Israel yang berkumpul di sempadan Gaza bahawa mereka akan menghadapi perkara yang sama jika mereka menyerang wilayah yang padat 1.6 juta rakyat Palestin. 

 Rokets terus berterbangan antara Gaza dan Israel pada hari Selasa - walaupun ada usaha diplomatik untuk memetrai gencatan senjata. Terdapat beberapa berita baik.

Petanda baik bahawa perjanjian damai mungkin dekat, Setiausaha Negara Clinton terbang ke Yerusalem untuk mengadakan perbincangan dengan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, manakala Presiden Obama menalifon rakan sejawatannya dari Mesir sebanyak tiga kali dalam tempoh 24-jam. 

             Mohammed Salem / Reuters- Lelaki bersenjata menaiki motosikal 
                    mengheret badan manusia, yang disyaki tali barut 
                                  Israel, di Bandar Gaza Selasa.

Netayanhu berkata kerajaan juga akan memilih penyelesaian diplomatik, tetapi berhak untuk menghancurkan Hamas. 

"Saya pasti anda akan faham Israel akan mempunyai untuk mengambil apa jua tindakan adalah perlu untuk mempertahankan rakyat," katanya. 

Israel memegang kelebihan besar ketenteraan ke atas Hamas, Netanyahu mahu mengelakkan perang gerila seperti yang pernah Israel lalui empat tahun lalu terhadap Hamas yang meninggalkan kedua-dua pihak berlumuran darah tanpa tunduk, kata sumber.

Di atas meja ada satu perjanjian untuk gencatan senjata dua tahun yang akan dipantau oleh Amerika Syarikat, Mesir dan Israel, kata sumber. Hamas mahukan gencatan senjata tanpa syarat dan mendesak sekatan Israel ke atas wilayahnya ditamatkan segera. 

           Suhaib Salem / Reuters- Lelaki bersenjata menarik mayat pembelot 
                        melalui rumah mangsa serangan udara Israel

Netanyahu mahu Hamas menghentikan serangan roket - dan dia mahu Mesir memastikan Hamas tidak mendapatkan lebih banyak peluru berpandu. 

Dalam tanda bagaimana goyah prospek keamanan kekal, pesawat pejuang Israel menaburkan risalah di Bandar Gaza amaran awam supaya meninggalkan rumah mereka atau kemungkinan akan dibom. 

"Untuk keselamatan anda, anda dikehendaki mengosongkan kediaman anda dengan segera dan bergerak ke arah Pusat Bandar Gaza," risalah itu dalam bahasa Arab. 

Hamas menganggap risalah itu sebagai "perang psikologi" dan memberitahu penduduk untuk terus menetap.SUMBER

Bangang macam ini pun ada?

Posted: 21 Nov 2012 06:46 AM PST

Bodoh punya Melayu sorang nih! Korang tengoklah gambarnya kat sebelah tu puas-puas!

Aku kata dia bodoh sebab mamat ni marahkan Dong Zong yang nak berhimpun; apasal pula? Apa masalah mamat ni sebenarnya?

Walhalnya, Dong Zong telah pun memohon dan mendapat permit polis untuk perhimpunan pada 25 November ini.Bukan nak gila-gila buat - cer baca di sini

Mereka terpaksa mengambil langkah ini setelah menemui jalan buntu kerana kerajaan gagal melayani tuntutan mereka. 

Dong Zong telah mengeluarkan buku kecil memperincikan tujuan perhimpunan tersebut, menyertakan beberapa persoalan dan jawapan yang lazim, keratan-keratan akhbar dan bahan-bahan promopsi hingga menjelangnya perhimpunan tersebut. 

Perhimpunan itu akan melibatkan berbilang kaum kerana Dong Zong telah menjemput kumpulan dari semua jenis sekolah untuk hadir. 

Ahmad Maslan nampaknya ada 'udang disebalik batu' bila beliau tiba-tiba mengumumkan untuk mengadakan 'Himpunan Barisan 1Malaysia' pada 24 Nov ini yang katanya untuk memberi memberi peluang kepada lebih kurang 1,500 NGO meluahkan pandangan melalui perhimpunan tersebut. 

Helah kerajaan untuk sekadar 'lip service' kata omputehnya … kerajaan sepatutnya mengadakan mesyuarat untuk meneliti isu-isu tertunggak yang dibangkitkan oleh NGO seperti Dong Zong.

Nampaknya, Umno/BN memperalatkan Melayu yang bodoh ini pula dengan  memburuk-burukan tujuan murni Dong Zong seolah-olah Dong Zong tidak pernah mengadakan perbincangan dengan kerajaan sebelum ini.

Nak luah pandangan apa lagi melalui 'Himpunan Barisan 1Malaysia'?  

Tiada ulasan: