Jumaat, 2 November 2012

Addin

Addin


Zambry Kadir Bukan Calon MB Pilihan Najib

Posted: 02 Nov 2012 10:06 AM PDT

Sudah hampir pasti menteri besar haram Perak, Zambry Kadir tidak akan dipilih sekali lagi menerajui negeri yang pernah bergolak ekoran rampasan kuasa secara haram oleh Barisan Nasional (BN) yang didalangi timbalan perdana menteri ketika itu yang kini perdana menteri, Najib Altantuya.Walaupun hampir sah Zambry akan diletakkan semula di kerusi DUN Pangkor yang diwakilinya sekarang, veteran Umno sendiri pun tidak yakin kepimpinan Zambry menepati hasrat rakyat negeri itu yang mahukan lebih daripada seorang jurucakap semata-mata.

Pengumuman Zambry yang mendahului hasil kajian menyeluruh yang dilakukan Jabatan Geologi dan Mineral berkenaan penemuan emas di negeri yang kaya dengan bijih timah satu ketika dahulu tidak cukup untuk menyelamatkan kedudukannya sendiri.Sebaliknya pemimpin Pakatan Rakyat negeri terus membidas tindakannya kerana kajian tersebut belum selesai sepenuhnya terutama kesan alam sekitar terhadap projek yang akan dimulakan dalam tempoh enam bulan itu.

Satu lagi faktor ialah Zambry sendiri yang bukannya dari 'kem Najib Altantuya' sebaliknya dari bekas perdana menteri, Abdullah Badawi yang berjaya memintas calon Najib Altantuya sendiri, ADUN Sungai Rapat, Hamidah Osman.Berdasarkan kedudukan semasa, Perak masih berpeluang dirampas Pakatan Rakyat dengan majoriti kerusi antara tujuh ke 11 kerusi berbanding BN.April lalu, kiraan Pakatan Rakyat menunjukkan mereka mendahului BN dengan kiraan 35 kerusi berbanding 24 untuk BN.Perak mempunyai 59 kerusi DUN dan 24 kerusi parlimen.

Untuk kerusi parlimen pula, Pakatan Rakyat dijangka menang antara 11 ke 15 kerusi berbanding hanya 11 yang dimenangi dalam pilihanraya umum ke-12 lalu.Antara kerusi parlimen yang dikatakan berpotensi dimenangi Pakatan Rakyat ialah Lumut, Pasir Salak, Kampar dan Tanjong Malim.Dengan perkiraan itulah Najib Altantuya sudah berhenti mengunjungi negeri itu setelah lebih daripada enam kali melakukan lawatan sejak awal tahun ini, terakhir ketika sambutan di Lumut, tiga minggu lalu.

Ahli parlimen Bagan Datoh, Zahid Hamidi dan ahli parlimen Tambun, Ahmad Husni Hanadzlah saling berlumba-lumba merebut kedudukan tersebut dari Zambry selain masalah dalaman Umno negeri turut menyukarkan peluang BN untuk terus berkuasa di negeri itu.Beberapa kerusi yang dimenangi tetapi penyandang kerusinya yang keluar dan menjadi 'mesra BN' seperti parlimen Bagan Serai, DUN Changkat Jering, DUN Jelapang dan DUN Behrang hampir pasti boleh dimenangi calon Pakatan Rakyat.

Status kesemua mereka termasuk Osman Jailu, Jamaluddin Mohd Radzi, Mohsin Fadzli Samsuri dan Hee Yit Foong disifatkan sebagai 'gugur' kerana calon BN sudah dikenal pasti untuk bertanding menentang calon Pakatan Rakyat.MCA dan MIC sebagai sekutu kuat Umno masih belum pulih daripada tsunami politik yang membadai negeri ini kerana jentera pilihanraya masing-masing dikatakanmasih belum digerakkan sepenuhnya, dipercayai masih menunggu 'habuan' yang dijanjikan sebelum memulakan gerak kerja pilihanraya.

Di satu sudut lain, ini bermakna peluang mereka merampas semula kerusi yang tewas di tangan calon Pakatan Rakyat dianggap tipis walaupun mengharapkan Bantuan Rakyat 1Malaysia 2.0 (BR1M 2.0) sedikit sebanyak mampu memancing undi yang diperlukan untuk kemenangan BN.Entah apa puncanya habuan yang dijanjikan belum lagi tiba kerana mungkin kemenangan yang diharapkan Najib Altantuya semakin jauh dari pandangan.

Zambry nampaknya kini boleh mengucapkan selamat tinggal buat kerusi yang disayanginya kerana calon pilihan Najib Altantuya sudah bersedia menggantikannya, itu pun jika rakyat negeri ini yang masih terkesan dengan rampasan kuasa BN pada 4 Februari 2009, tergerak hati untuk mengundi mereka sekali lagi. ~jalanpulang



Iklan




Video Adun DAP Melaka Di Halang Penguatkuasa Bantu Mangsa Ribut Di Kawasannya

Posted: 02 Nov 2012 07:50 AM PDT


Pelik, hairan, bodoh dan kejam, namun inilah yang berlaku di Negeri Melaka. Penguatkuasa Majlis Perbandaran Hang Tuah, telah menghalang seorang Adun DAP Ayer Keroh untuk membantu mangsa ribut, di Taman Air Keroh, Melaka.

Beliau di halang untuk membantu rakyat di kawasannya, memang bodoh betul Umno Melaka.

Lihat dengan mata kepala anda sendiri bagaimana penguatkuasa digunakan untuk menghalang pemberian bantuan kepada rakyat yang ditimpa musibah akibat bencana ribut. Pelbagai alasan diberikan untuk merobohkan booth kecil yang dibina oleh wakil rakyat itu.

Difahamkan pihak penguatkuasa telah memberikan notis untuk menutup booth kecil yang didirikan dalam masa sejam. Jika tidak pihak penguatkuasa yang diperalatkan ini akan merampas segala barang-barang di booth tersebut.

Lihat sendiri rakaman video di bawah.





Iklan



Ali Rustam Pasti 'Sebak' Lihat Gambar Ni.. Tapi..

Posted: 02 Nov 2012 05:27 AM PDT


Kemana perginya Ketua Menteri yang dikhabarkan mengawinkan anaknya beratus ribu tetapi kebajikan dinegeri sendiri tidak terjaga??

Banyak persoalan yang ditimbulkan berikutan status negeri maju yang dikecapi oleh Melaka. Persoalan yang hanya layak dijawab oleh pemimpin negeri Melaka itu sendiri.

Kepada pemimpin-pemimpin BN terutama UMNO,jangan hanya menyalahkan negeri lain yang dikatakan terlalu miskin dan hanya BN sahaja yang boleh mengubahnya.

Negeri dibawah BN yang diterajui oleh UMNO menunjukkan apa yang dikatakan terhadap Kelantan selama ini terkena diri sendiri.

Ini yang hanya dipaparkan, yang tidak dilaporkan di media kemungkinan banyak lagi.. Adakah pemimpin sekarang hanya gilakan kuasa tanpa memikirkan nasib rakyat??

Pemberian BRIM oleh kerajaan memang dialukan untuk meringankan beban rakyat, tetapi setakat mana keberkesanan pemberian terbabit?

Adakah cerdik pandai didalam kerajaan tidak memikirkan tentang keperluan dan kehendak rakyat??

Rakyat perlukan rumah, pekerjaan dan pengangkutan yang murah yang hanya ditawarkan oleh Pakatan Rakyat sahaja di dalam manifestonya

Kesimpulannya, jangan hanya menunding jari kepada negeri yang diterajui oleh Pakatan Rakyat sahaja dengan mengatakan miskin dan tidak mampu berdikari, sebaliknya lihat negeri sendiri..

Adakah lebih baik dari negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat??Anda ada akal, anda dapat fikirkannya.



Iklan


Rosmah Tak Bersalah Model IFF Tunjuk Ketiak..

Posted: 02 Nov 2012 05:15 AM PDT


KUALA LUMPUR 2 Nov - Pengasas dan Pengerusi Festival Fesyen Islam (IFF), Datuk Raja Rezza Shah menafikan bahawa isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor terlibat dengan isu gambar yang disebarkan oleh beberapa blog pembangkang  berhubung seorang model yang mengenakan pakaian yang tidak menutup aurat.

 Menurut Raja Rezza, Datin Seri Rosmah merupakan penaung kepada IFF, namun beliau tidak tahu mengenai aktiviti yang dilakukan olehnya sebagai pengasas dan pengerusi IFF.

"Beliau hanya penaung..tetapi bukan dia yang tetapkan A to Z...dia tidak tahu apa yang saya buat dan bukan semua 'function' yang diadakan dia hadir," ujarnya.

Tambahnya, Rosmah sering mengingatkan beliau agar pelaksanaan IFF ini memberikan kebaikan kepada masyarakat.

"Beliau sering tekankan...make sure it can help people, make sure it can give benefit to people..and please be carefull," katanya kepada KLPOS ketika di temui di kediamannya di Ulu Klang, semalam.

Beliau berkata demikian ketika menjawab mengenai spekulasi blog pembangkang yang menyebarkan gambar dari sebuah akhbar harian yang memaparkan salah seorang daripada sebahagian model IFF tidak mengenakan pakaian yang sesuai dengan tema festival tersebut pada sidang media diadakan.

"Mengenai gambar itu, hanya seorang saja yang memakai busana tidak berlengan dan mereka (pembangkang) seharusnya bertanya kepada saya terlebih dahulu.

Andaikan, wanita itu adalah model saya, dan saya jadikan sebagai konsep untuk menunjukkan perubahan daripada individu yang memakai pakaian terdedah kepada yang menutup aurat. Tetapi malangnya, dia bukan model saya," katanya.

Raja Rezza turut berkata bahawa wanita itu bukanlah tetamu undangannya pada sidang media tersebut tetapi dia datang bersama Persatuan Bencana Negeri Kedah untuk memperagakan selendang pada hari persembahan nanti.

"Pada sidang media tersebut, terdapat beberapa badan bukan kerajaan (NGO) yang hadir bagi memperjelaskan mengenai kutipan amal yang akan mereka lakukan melalui IFF, dan wanita tersebut hadir bersama salah satu NGO itu. Saya memang tidak tahu menahu mengenai kehadirannya," ujarnya.

Selain itu, Raja Rezza turut difahamkan bahawa wanita tersebut berpakaian begitu (tidak menutup aurat) kerana dia akan melalui proses 'transform' ada hari persembahan fesyen nanti.

"Inilah, mudah sangat orang kita membuat kesimpulan. Umpama filem yang belum siap, tetapi kita dah cerita mengenai pengakhirannya," katanya.

Namun begitu, spekulasi yang dimainkan oleh pihak pembangkang itu, bukan perkara yang serius bagi Raja Rezza yang juga merupakan seorang pereka fesyen itu.

"Saya bersyukur kerana agama kita, Islam ada akhirat menanti. Apa saja fitnah, tuduhan dan sebagainya yang dilemparkan, kita tahu dimana penyudahnya," ujarnya lagi.

Memiliki kelebihan untuk menarik perhatian negara luar merupakan salah satu faktor  Datin Seri Rosmah Mansor dipilih sebagai penaung kepada IFF.

Raja Rezza berkata, pemilihan Rosmah sebagai penaung kepada festival yang diasaskan oleh beliau ini merupakan pilihan yang tepat kerana beliau mampu membantu IFF mencapai matlamat yang diinginkan.

"Saya cakap kepada beliau...fesyen bertudung merupakan platform kepada kita untuk tunjukkan kepada dunia luar bahawa agama Islam ini 'gentle' (lembut).

Kita boleh gunakan filem, lagu dan bersyarah untuk menyampaikannya, tetapi kami mengambil pendekatan dengan mengadakan persembahan fesyen. Alhamdulillah, beliau setuju untuk menjadi penaung IFF untuk membawa ke tahap yang lebih tinggi," katanya.

Menurut Raja Rezza, penghargaan perlu diberikan kepada Datin Seri Rosmah kerana walaupun melalui jadual harian yang sibuk, beliau tetap terima pelawaan untuk menjadi penaung IFF.

"Saya amat berterima kasih kepada beliau (Rosmah). Penglibatannya telah memperlihatkan hasil...hasilnya, IFF kini dikenali di serata dunia melalui kenalan dan usaha-usaha yang dilakukan oleh beliau," katanya lagi. ~KLpos

Baca berita berkaitan di sini.

Addin :

Dah kalau Rosmah sebagai penaung IFF tak bersalah.. jadi Najiblah yang bersalah sebab tak didik Rosmah ajaran Islam yang sebenar.





Iklan


Parti GERAKAN Sifatkan AES Banyak Kecacatan

Posted: 02 Nov 2012 03:57 AM PDT

Parti GERAKAN menuntut kerajaan menangguhkan pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) dan menjalankan kajian lanjut memandangkan banyak aduan diterima daripada masyarakat.

Seorang pengerusi biro parti itu, Cheah Soon Hai berkata, sistem yang mengalami "banyak kecacatan" itu tidak harus dilaksanakan tergesa-gesa walaupun sistem berkenaan bertujuan untuk mengurangkan kemalangan jalan raya.

Tambahnya, keputusan kerajaan untuk terus melaksanakan sistem berkenaan merupakan langkah "tidak popular" dan menyebabkan begitu banyak aduan daripada orang ramai.

Malah, empat negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat juga memutuskan untuk menangguhkan pelaksanaan sistem berkenaan.

"GERAKAN sendiri menerima begitu banyak aduan daripada orang ramai apabila mereka dikenakan saman.

"Saya gesa menteri pengangkutan supaya menjalankan penilaian semula ke atas AES kerana ada banyak kecacatan dikesan di dalam sistem itu.

"Walaupun ia berniat baik untuk mengurangkan kemalangan jalan raya, ia tidak harus dilaksanakan tergesa-gesa," katanya dalam satu kenyataan. ~mkini



Iklan


Tuan Guru Haji Hadi Bakal Bertanding Di Parlimen Pekan

Posted: 02 Nov 2012 03:24 AM PDT


Sekiranya ini menjadi kenyataan ianya memberi tamparan hebat buat Najib. Memandangkan Najib dan Umno semakin hilang pengaruh, ianya bakal memberi kesan positif buat Pakatan Rakyat.

Addin selaku pengundi berdaftar di Parlimen Pekan mengalu-alukan Tuan Guru Presiden bertanding di parlimen Pekan. Ia akan memberikan saingan yang sengit buat penyandangnya iaitu Najib serta jentera kerajaannya.


Presiden PAS Sedia Bertanding Di Pekan

RUSILA - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini membuat kejutan apabila menyatakan kesediaannya untuk bertanding di kerusi Parlimen Pekan, yang disandang oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

"Saya ikut keputusan parti, serah kepada parti. Parti akan membuat keputusan termasuk jika parti menyuruh saya bertanding di Parlimen Pekan," katanya pada Majlis Pelancaran Dana PRU13 Dewan Muslimat Pas Negeri Terengganu di sini, hari ini. ~sinar




Iklan


Akibat Tuduhan Tiada Bukti.. Ketua Audit Negara Belasah MP Kota Belud

Posted: 02 Nov 2012 02:45 AM PDT

Ketua Audit Negara, Ambrin Buang berkata Jabatan Audit Negara (JAN) merupakan sebuah badan yang bebas daripada kuasa politik dan semua urusan pengauditan dilaksanakan mengikut piawaian antarabangsa. Beliau berkata setiap tugasan secara spesifik merujuk kepada tajuk sesuatu projek dan bukan melihat kepada pihak yang melaksanakannya. "Kita tidak tengok kepada kerajaan 'A' atau kerajaan 'B', kami 'colour blind', setiap negeri atau jabatan yang diaudit disusuli dengan laporan, boleh lihat kepada laporan itu.

"Sebab itu, setiap laporan yang dikeluarkan mesti dibaca keseluruhannya kerana ada terdapat pandangan dan pendapat daripada jabatan atau agensi yang diaudit, diakui memang ada terdapat kelemahan tetapi sentiasa diperbaiki dari semasa ke semasa," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan syarahan perdana di Dewan Budaya, Universiti Sains Malaysia (USM).

Ambrin berkata memandangkan proses pengauditan adalah panjang, pihaknya sudah melakukan persiapan untuk tahun depan, dan apa yang dilakukan ini tidak mempunyai kaitan langsung dengan urusan pilihan raya.

Beliau juga berkata proses pengauditan dilakukan berdasarkan fakta yang diperoleh sebelum semakan dibuat, dan tugas itu biasanya dilaksanakan sebelum sesuatu projek selesai sepenuhnya.

"Kita tidak tunggu sehingga sesuatu projek itu habis atau selesai baru nak buat audit, kita masuk ketika projek itu sedang dijalankan, niat kita untuk perbetulkan kesilapan yang terdapat dalam pelaksanaan sesuatu projek," katanya.

Selain itu, Ambrin berkata orang ramai yang ingin mengetahui laporan berhubung sesuatu agensi atau jabatan yang diaudit boleh membaca terus di laman web jabatan tersebut, dan laporan berkenaan boleh dianggap sebagai saluran maklumat untuk kegunaan mereka.

"Menerusi perolehan maklumat itu, orang ramai boleh berperanan dalam usaha mengekang pemborosan, pembaziran dan penyelewengan (3P) sesebuah jabatan atau agensi, seterusnya ia juga boleh digunakan sebagai usaha untuk meningkatkan kecekapan, keberkesanan dan ekonomi," katanya.

Beliau juga berkata status Unit Audit Dalaman (UAD) perlu dimartabat untuk mempertingkat tahap kecemerlangan dan kualiti perkhidmatan sesebuah agensi kerana jika terlalu rendah, ia akan berdepan kesukaran menarik perhatian peringkat pengurusan. ~tmi




Iklan


Penjelasan Dr. Badrul Amin Berkenaan Penahanannya Oleh JAIS

Posted: 02 Nov 2012 12:13 AM PDT


KUALA LUMPUR, 2 Nov — Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Dr Badrulamin Bahron yang turut ditahan dalam serbuan terhadap konsert didakwa cubaan menghidupkan kembali ajaran sesat Al-Arqam hari ini menegaskan hanya hadir sebagai tetamu jemputan syarikat Global Ikhwan Sdn Bhd, dan bukannya Al-Arqam.

Dalam kenyataannya kepada The Malaysian Insider, Badrulamin menjelaskan, keluarganya merupakan pelanggan Global Ikhwan dan pihaknya menerima jemputan untuk menghadiri majlis tersebut secara umum, dan bukannya atas jemputan khusus.

"Jemputan hanya bersifat umum dan tiada jemputan khusus untuk saya ... saya datang bersama isteri dan anak-anak untuk makan sambil menikmati persembahan kesenian Islam dan bersantai.

"Saya diletakkan di meja tamu sebab rasa hormat mereka, dan memang khemah lain tiada meja pun ... ahli jemaah (Global) Ikhwan mengenali saya dan isteri kerana (kami) sering membeli keperluan dapur di pasaraya Ikhwan ... ia menyediakan produk makanan buatan orang Islam," kata Badrulamin kepada The Malaysian Insider.

Laporan muka depan akhbar Utusan Malaysia hari ini menyebut Badrulamin antara tetamu kehormat sempena sambutan ulang tahun kelahiran pengasas ajaran sesat tersebut, Ashaari Muhammad, atau lebih dikenali sebagai Abuya.

Akhbar berkenaan turut menyebut serbuan yang dilakukan Jais kira-kira jam 10 malam di Bandar Country Homes, Rawang itu bertemakan "Abuya Terus Memimpin Walaupun Ghaib" turut dihadiri kira-kira 3,500 orang.

Jurucakap Jais berkata,"konsert ini didapati melanggar arahan mufti di bawah Seksyen 12C Enakmen Jenayah Syariah Selangor iaitu membantu menghidupkan Al-Arqam."

Badrulamin turut menafikan sebarang penglibatan dirinya dengan Al-Arqam dan Global Ikhwan, malah menafikan mempunyai sebarang jawatan dalam pertubuhan tersebut.

"Saya langsung tiada kaitan apa-apa dengan organisasi Ikhwan, jauh sekali dari memegang sebarang jawatan.

"Kehadiran saya tidak ada sebarang agenda peribadi mahupun politik," katanya lagi. Al-Arqam telah diharamkan di negara ini pada 1994.

Selepas kematian pengasasnya pada 2010, pengikut ajaran sesat ini pernah mengadakan konsert selama empat hari dan menggambarkan Abuya bukan meninggal dunia, sebaliknya hanya "ghaib" dan akan kembali dalam masa terdekat. ~themalaysianinsider



Iklan


Berita Ni Pasti Menyakitkan Hati Umno..

Posted: 01 Nov 2012 11:38 PM PDT

Buat pertama kali sejak penubuhannya, Hindraf telah secara rasmi bertemu dengan pemimpin utama PKR, termasuk Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, untuk membincangkan isu-isu yang melibatkan masyarakat India. Delegasi Hindraf diketuai oleh pengerusi pergerakan itu, P Waythamoorthy (gambar), yang dilihat mempunyai hubungan yang lebih selesa dengan Pakatan Rakyat, berbanding dengan abangnya, Uthayakumar.

Uthayakumar merupakan pemimpin de facto gerakan itu semasa ketiadaan Waythamoorthy yang tinggal dalam buangan sejak sejak Disember 2007 dan kembali ke tanahair pada 1 Ogos.

Uthayakumar juga telah menubuhkan Parti Hak Asasi Manusia, yang mahu bertanding di kerusi yang kini diwakili Pakatan.

Bercakap kepada Malaysiakini kemudiannya, Waythamoorthy berkata pertemuan itu berlangsung hampir dua jam dan turut melibatkan antara lain, Naib Presiden Tian Chua dan bekas naib presiden R Sivarasa.

Waythamoorthy berkata walaupun belum ada sebarang persetujuan dicapai "lagi", tetapi menegaskan bahawa perbincangan tersebut "berhasil".

"Terdapat keinginan jelas bahawa PKR ingin bekerja dengan Hindraf," tambah penasihat kebangsaan Hindraf, N Ganesan (atas), yang turut menghadiri pertemuan tersebut. ~mkini



Iklan


Suami Shahrizat Jalil Di Bebaskan Walaupun Pernah Arah Rasuah Polis

Posted: 01 Nov 2012 07:08 PM PDT

Pembebasan Pengerusi Eksekutif National Feedlot Corporation (NFC), Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail daripada tuduhan rasuah menimbulkan persepsi bahawa beliau dilindungi oleh kerajaan, Suruhanjaya Pecegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan pihak polis.

Ini terjadi apabila Datuk Shamsul Bahrin Ismail yang menghadapi 17 tuduhan di Mahkamah Tinggi berhubung isu NFC mengakui beliau diarahkan oleh Mohamad Salleh agar menyogok polis supaya menutup kes NFC ketika siasatan sedang dijalankan.

Demikian menurut Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Menurut Zuraida, keputusan Mahkamah Tinggi menolak permohonan Shamsul agar kes beliau diketepikan akan memberi kesan terhadap kes NFC yang lain termasuk kes saman RM100 juta yang difailkan Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Jalil terhadap beliau dan Pengarah Startegi PKR, Mohd Rafizi Ramli.

"Lebih menghairankan lagi, melalui bukti yang telah diberikan kepada SPRM jelas menunjukkan Mohamad Salleh suami kepada Shahrizat adalah individu yang telah merancang serta menyuruh Shamsul untuk menyogok pihak polis bagi menutup kes NFC yang ketika itu sedang disiasat.

"Cukuplah pihak tertentu cuba melindungi suami Shahrizat kerana rakyat yang mengikuti kes ini faham dan maklum bahawa kes berprofil tinggi dan keputusan hakim dalam kes ini akan memberi implikasi besar pada kes perbicaraan saman RM100 juta sekiranya kes Shamsul diketepikan ataupun Salleh dihadapkan ke mahkamah," ujar Zuraida.

Sementara itu, Shamsul dalam sidang media sama, kecewa terhadap keputusan mahkamah yang menolak permohonan beliau memberitahu, hakim membuat keputusan tanpa meneliti dokumen yang diberikan kepada mahkamah.

"Dokumen banyak, tetapi keputusan dibuat tak sampai sepuluh minit, sekurang-kurangnya hakim telitilah dulu dokumen," ujar beliau.

Shamsul turut mempertikaikan tiada tindakan diambil terhadap Mohamad Salleh walaupun beliau merupakan individu yang mengarahkan 'rundingan' dengan polis dijalankan. ~selangorku



Iklan


Lubuk Emas Di Perak.. Satu Harapan Palsu?

Posted: 01 Nov 2012 06:52 PM PDT

IPOH - Kerajaan Negeri tidak seharusnya mendedahkan penemuan lubuk emas kepada umum sebelum kajian Jabatan Mineral dan Geosains selesai.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Lubuk Merbau, Mohd Zainudin Mohd Yusof berkata, perkara yang belum diketahui kesahihannya itu bakal memberikan harapan palsu kepada rakyat jika mineral berkenaan tidak wujud.

"Kita tidak nafikan ia sangat baik jika benar-benar mineral itu wujud kerana secara langsung menambah pendapatan negeri.

"Paling penting, sumber itu perlu dikongsi bersama rakyat secara adil," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Katanya, beberapa perkara lain juga perlu dikaji seperti royalti, undang-undang berkaitan perlombongan dan sebagainya supaya tidak berlaku monopoli pihak tertentu.

Mohd Zainudin yang pernah menjadi Exco Kerajaan Negeri semasa pemerintahan Pakatan Rakyat berkata, sumber berkenaan perlu diurus dengan cerdik supaya pendapatan dapat masuk ke kantung Kerajaan Negeri.

Menurutnya, Kerajaan Negeri juga perlu mengambil kira jumlah mineral berkenaan sebelum operasi mendapatkannya dibuat.

"Kita perlu melihat dari banyak sudut. Ada kalanya kos operasi lebih besar daripada bahan galian yang diperoleh.

"Jadi, jika berlaku sedemikian, sudah tentulah ia tidak berbaloi untuk dilaksanakan," katanya.

Katanya, kajian mengenai nilai komersial penting sebelum kerja-kerja pencarian dibuat supaya tidak mendatangkan kerugian kepada Kerajaan Negeri. ~sinar




Iklan


JAIS Tahan Dr. Badrul Amin Dan Ustaz Ann Wan Seng

Posted: 01 Nov 2012 05:47 PM PDT


Dikhabarkan Dr Badrul Amin dan Ust Ann Wan Seng yang menghadiri majlis makan malam mengenang Abuya telah ditahan di dalam serbuan oleh JAIS dan pihak berkuasa Majlis Tempatan sebentar tadi.

Majlis kenduri mega dengan tema "Menjana Kekuatan Ekonomi Ummah Memperkasa Dakwah" yang dianjurkan oleh Ikhwan Global di Rawang ini telah diarahkan berhenti oleh JAIS.

Difahamkan mereka yang ditahan di dalam majlis makan malam itu kini sedang di dalam trak dan mungkin dibawa ke Shah Alam.


(Gambar) Penguatkuasa JAIS cuba memeriksa Kad Pengenalan semua tetamu yang hadir ke majlis kenduri anjuran Ikhwan Global di Rawang.

Ust Ann Wan Seng juga merupakan seorang penulis buku AL-ARQAM DI SEBALIK TABIR yang telah diulang cetak dalam masa satu minggu dan habis dijual dalam masa 4 hari.

Buku tentang Al-Arqam ini adalah satu-satunya ditulis oleh seorang penulis bangsa Cina.




info ~ ronasina



Iklan


Tiada ulasan: