Selasa, 13 November 2012

Addin

Addin


PM Bubar Parlimen Jumaat Ini

Posted: 13 Nov 2012 08:10 AM PST


Berita yang pastinya membuatkan seluruh pengamat politik tempatan dan antarabangsa kini terarah kepada pengumuman yang dibuat hari ini!

Bagaimanapun ia bukannya berlaku di Malaysia, tetapi nun jauh di negeri matahari terbit yang merupakan gergasi ekonomi kedua terbesar dunia, Jepun!Perdana Menterinya, Yoshihiko Noda mengumumkan sudah memutuskan untuk membubarkan Parlimen yang selewat-lewatnya Jumaat ini bagi memberi laluan kepada pilihan raya umum yang dijangka bulan depan.

Laporan media tempatan, Nikkei dan Asahi Shimbun berkata, Noda akan memanggil pilihan raya seawal-awalnya 16 Disembar atau selewat-lewatnya 20 Januari tahun depan. "Perdana Menteri sudah putuskan untuk membubarkan Parlimen tahun ini," kata laporan muka depan akhbar harian berpengaruh, Nikkei, hari ini.

Mainnichi Shimbun pula berkata, Perdana Menteri akan membubarkan Parlimen Jumaat ini manakala pilihan raya umum diadakan 9 Disember.Pilihan raya umum Jepun mesti diadakan musim panas depan berikutan mandat empat tahun penggal Parlimen sekarang akan berakhir tidak lama lagi. - AP

Addin :

Beranikah Najib sepertimana PM Jepun untuk umum awal tarikh bubar parlimen?




Iklan





Najib Buat Kerja Gila Lagi..

Posted: 13 Nov 2012 05:37 AM PST


Umpama meludah ke langit, terpercik ke muka sendiri, begitulah perumpamaan paling tepat bagi menggambarkan pengumuman terbaru presiden Umno dan pengerusi Barisan Nasional (BN) yang dilihat semakin terdesak dan semakin sesak.

Setelah meluluskan pembinaannya pada 2007 sebelum BN tumbang di tangan Pakatan Rakyat Selangor, pihak yang sama kunun akan membatalkannya pula!Perdana Menteri, Najib Altantuya hari ini mengumumkan akan membatalkan projek kondominium 29 tingkat di Batu Caves sekiranya BN berjaya menawan Selangor."Kompleks Batu Caves ini mesti kita kekalkan dan kita pertahankan daripada berlaku sebarang perkara yang boleh merosakan kedudukannya sebagai satu tempat mulia bagi orang Hindu.

"Saya nak katakan, kerajaan BN akan pertahankan kompleks Batu Caves. Kita beri jaminan bahawa seandainya BN berjaya ambil alih Selangor, projek kondominium 29 tingkat akan dibatalkan."Pembangunan di kawasan ini boleh ancam Batu Caves. Pengakuan saya buat ini merupakan satu pengakuan kerajaan BN, sebuah kerajaan janji ditepati," kata Najib Altantuya.Najib Altantuya berkata demikian semasa berucap pada majlis rumah terbuka Deepavali anjuran MIC di perkarangan kompleks Batu Caves hari ini.

Dalam reaksi balas selepas pengumuman Najib Altantuya itu, Kerajaan Selangor tampil dengan penjelasan sebenar status isu kontroversi tersebut.Exco kerajaan negeri, Xavier Jayakumar menyifatkan pengumuman Najib Altantuya tersebut satu tindakan terdesak cuba meraih sokongan politik dari masyarakat India di saat penganut agama Hindu sedang ceria menyambut perayaan Deepavali.

Menganggapnya satu lagi "rasuah politik", Xavier juga mengulangi komitmen kerajaan negeri membatalkan pembinaannya seperti yang telah diumumkan menteri besar, Khalid Ibrahim, Ahadlalu.Tambahnya, kerajaan negeri telah mengeluarkan notis henti kerja kepada pemaju pembinaan kondo Dolomite Park Avenue dan kini melihat satu tindakan muktamad bagi menyelesaikan polemik yang melanda penduduk sekitar kawasan tersebut.

Mengulas sama, ahli parlimen Puchong, Gobind Singh Deo turut bersetuju dengan kenyataan Xavier sambil menempelak Najib Altantuya seakan mengugut rakyat Selangor khususnya kaum India.Dengan nada sinis, Gobind menyindir Najib Altantuya dengan mengungkapkan kata-kata "Saya tolong kamu, kamu tolong saya".

Ungkapan tersebut pertama kali disebut presiden Umno itu semasa satu ceramah yang diadakan ketika pilihanraya kecil parlimen Sibu dua tahun lalu.Kondominium tersebut menjadi kontroversi ekoran empat pemimpin MIC sendiri bersetuju meneruskannya semasa menjawat jawatan ahli majlis tempatan, Majlis Perbandaran Selayang (MPS) pada 2007.




Iklan





Pemimpin Umno Mengamuk Di Johor

Posted: 13 Nov 2012 01:04 AM PST

Benarlah kata-kata Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, bukan setakat Sabah dan Sarawak kini goyang dek kemaraan Pakatan Rakyat, bahkan di negeri tiang seri Umno pun, perubahannya sudah semakin kuat dirasakan.Malam tadi, satu ceramah Pakatan Rakyat diadakan di Dataran PAS Parit Yaani, dalam parlimen Sri Gading yang diwakili oleh ahli parlimen yang terkenal dengan 'peluru kosong' di parlimen, Mohamad Aziz.

Merasakan tergugat dengan sambutan hebat penduduk sekitar, seorang pemimpin setempat dipercayai pemimpin Umno cawangan tiba-tiba meluru dan cuba menyerang ke arah penceramah yang sedang berucap.Menurut Pengarah Pusat Aduan Rakyat (PAR) DUN Parit Yaani, Aminolhuda Hassan, tindakan pemimpin Umno peringkat akar umbi ini tidak menggambarkan sikap demokratik mereka.

"Bagi saya, Umno ketika ini sangat tertekan dengan sambutan rakyat terhadap ceramah dan program-program yang dianjurkan oleh PAS dan Pakatan Rakyat sehingga mengganggu ceramah dan program-program yang dianjurkan Pakatan Rakyat."Mereka mengganggu ceramah yang dianjurkan semalam apabila pemimpin mereka cuba untuk merampas mikrofon ketika mana ceramah dijalankan. Ini menunjukkan mereka langsung tidak demokratik", ujar beliau lagi ketika dihubungi.

Tambahan beliau lagi, selain ceramah yang diganggu, Umno juga telah menganggu program edaran sumbangan bantuan banjir di Sekolah Kebangsaan Seri Teluk."Mereka juga turut mengganggu program edaran bantuan kepada mangsa banjir yang kami lakukan. Saya bersama Yang DiPertua PAS Kawasan Sri Gading, Hasim Jusoh cuba dihalau sedangkan kami sudah mendapat kebenaran daripada pihak Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dan pihak Ikatan Relawan Rakyat (RELA) untuk hadir ke sekolah terbabit bagi menyampaikan sumbangan""Saya melahirkan rasa kecewa dengan tindakan Umno ini.

Sepatutnya mereka harus lebih terbuka kerana kita menyampaikan sumbangan kepada orang-orang susah yang sangat memerlukan bantuan ketika ini. Ini jelas menunjukkan kepada orang ramai bahawa pemimpin Umno bersikap tidak rasional sebagai pemimpin masyarakat di sini", jelas beliau lagi. ~ Nusajayakini



Iklan






Fakta Menarik Berkenaan Kroni Umno Yang Menguasai AES

Posted: 12 Nov 2012 10:10 PM PST


Kenapa AES perlu dilaksanakan oleh UMNO...kerana UMNO ada kepentingan disebalik perlaksanaan AES...Apa komen ANDA?



Iklan




Tiada ulasan: