Jumaat, 5 Oktober 2012

shalehudin

shalehudin


Tolong jangan GELAK!!!

Posted: 05 Oct 2012 10:00 AM PDT

Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin

75% rakyat Malaysia tidak senam

KUALA LUMPUR - Sebanyak 75 peratus daripada 27 juta rakyat Malaysia didapati tidak atau kurang melakukan senaman, kata Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin.

Beliau berkata sebahagian rakyat negara ini tidak sedar mereka terdedah kepada penyakit pembunuh 'dalam diam' seperti diabetes dan hipertensi disebabkan amalan gaya hidup kurang sihat.
"Di Malaysia, kira-kira 2.6 juta penduduk dewasa menghidap penyakit diabetes, 5.8 juta menghidap hipertensi dan 6.2 juta mempunyai kolestrol tinggi. 
"Apa yang lebih merungsingkan ialah ramai dalam kalangan rakyat tidak sedar bahawa mereka mempunyai penyakit pembunuh dalam diam itu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari Bersama Pelanggan Hospital Ampang di sini hari ini.
Jelasnya, Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2011 menunjukkan prevalen penyakit diabetes meningkat 15.2 peratus pada 2011 berbanding 11.6 peratus pada 2006 manakala hipertensi dalam kalangan dewasaberumur lebih 30 tahun juga meningkat daripada 32.2 peratus pada 2006 kepada 32.7 peratus pada 2011.

Rosnah berkata peningkatan itu jelas membimbangkan dan perlu diberi perhatian oleh semua pihak bukan sahaja di peringkat kementerian bahkan peringkat akar umbi termasuk hospital, Klinik Kesihatan dan anggota masyarakat sendiri.
"Selain mengamalkan gaya hidup sihat seperti bersenam dan pemakanan sihat, pemeriksaan saringan kesihatan juga amat penting, dan kita amat menggalakkan rakyat menjalani pemeriksaan kesihatan bagi memastikan penyakit-penyakit berkenaan dikurangkan," katanya. - Bernama


Patutla Umno meluat sangat kat Zunar... haha...

Posted: 05 Oct 2012 08:33 AM PDT

Patutla Umno meluat sungguh kat Zunar...
Aku sokong seratus peratus maudhuk dari kartun neh...

Kahkahkah...


BEST cara kartun neh cerita isu dengki...

Posted: 05 Oct 2012 04:50 AM PDT

Ali Rustam: Pakatan dengki dengan kenduri anak saya

Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata, Pakatan Rakyat "dengki dan iri hati" apabila sengaja memperbesar-besarkan isu majlis perkahwinan 'mega' anak lelakinya.

Beliau berkata, perkara itu hanyalah mainan politik pembangkang dan beliau tidak kisah apa yang dilakukan oleh pihak berkenaan.
"Dia orang ini memang dengki dan tak ada kerja lain, gasak dia oranglah nak buat apa.
"Orang nak datang rumah saya sampai 130,000 sehingga dicatat dalam MBR (Malaysia Book Of Records) apa saya boleh buat, nasib baik anak saya kahwin kalau saya kahwin lagi ramai orang datang. 
"Mereka datang pun kerana mereka menyokong BN, tetapi yang bukan penyokong BN pun ramai yang datang," katanya ketika ditemui pemberita di Ayer Keroh hari ini. 
'Dia kahwin dulu berapa belanja?'
Beliau sekali lagi berjenaka apabila ditanya mengenai adakah beliau bercadang untuk mengisytiharkan segala perbelanjaan dalam majlis perkahwinan berkenaan.
"Saya minta Lim Kit Siang isytiharlah masa dia kahwin berapa belanja dan Lim Guan Eng kahwin dulu berapa belanja, Mat Sabu kahwin dulu berapa belanja, menteri-menteri besar di kahwin dulu berapa belanja, suruh di isytihar," katanya.
Sementara itu, beliau turut ditanya mengenai tindakan pembangkang Melaka yang membuat laporan isu berkenaan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini.
"Terpulanglah padanya nak buat apa sebab ini negara demokrasi," katanya.
Laporan oleh Ketua Pemuda PKR Shamsul Iskandar Mohd Akin itu dibuat berdasarkan laporan akhbar yang menyebut kos majlis itu sebanyak RM600,000, sekali gus melebihi kemampuan ketua menteri.

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar juga semalam mendakwa terdapat penglibatan agensi kerajaan negeri dan kerajaan tempatan dalam penganjuran majlis itu dan dana kerajaan digunakan tanpa bayaran.- Malaysiakini


WAJIB TONTON: Menteri wanita teruk dibogelkan

Posted: 05 Oct 2012 01:44 AM PDT

Ya... Kita setuju sangat dengan usul Anwar bahawa debat perdana antara Najib dengan Anwar dibuat secepat mungkin. Lebih cantek kalau buat live kat TV...

Biar rakyat tentukan sapa yang betul dan sapa yang salah. Biar rakyat tengok sendiri sapa yang lebih layak dan bertokoh sebagai pemimpin kita dimasa depan...

Yang takut sangat pasal apa...


Satu lagi kerja cemerlang anak didik Anwar [BACA]

Posted: 04 Oct 2012 10:58 PM PDT


Kahkahkah...
Bagussss...
Satu lagi kerja cemerlang dari bekas anak didik Anwar...
Baik-baik orang dah nak terlupa kisah Najib dengan skandal Scorpene...
Mamat neh bangkit dengan bergaya...
Dikala Najib pun tak mau komen soal Scorpene neh...
Dia dengan bangga mengingatkan dunia...
Tentang kaitan Najib dengan Scorpene...
Bagussss dan tahniah...
Teruskan kerja cemerlang anda...


Dalam politik neh...
Musuh kepada musuh pun boleh jadi kawan yang baik...
Kahkahkah...

****************************************

'Siasatan Scorpene cuba wujud tanggapan Najib salah'


PERKASA berkata, siasatan mahkamah Perancis terhadap urus niaga Scorpene secara tidak adil memberikan tanggapan bahawa Datuk Seri Najib Razak terlibat walaupun mahkamah belum membuat sebarang keputusan.

Ketua penerangan kumpulan pendesak Melayu itu Ruslan Kassim (kanan) berkata, walaupun semua pihak mahukan kebenaran, tiada pihak patut dikatakan bersalah selagi belum dibuktikan.

Bagaimanapun, katanya lagi, pengadilan seolah-olah dibuat di mahkamah awam apabila kumpulan hak asasi manusia Suara Rakyat Malaysia (Suaram) mencipta tanggapan bahawa Najib terlibat.

Bercakap dalam rancangan bual bicara MobTV, Ruslan membuat spekulasi, tanggapan itu disengajakan demi mempengaruhi keputusan pilihan raya umum yang akan datang.

Mengulas perkara itu, Sivarasa bagaimanapun berkata, kerajaanlah sebenarnya mengawal media arus perdana dan menggunakannya untuk mempengaruhi tanggapan umum.- Malaysiakini


Bukti anak muda dah tak pandang Najib

Posted: 04 Oct 2012 08:39 PM PDT

Jumlah 'dislike' #TanyaNajib bukti orang muda tolak PM, Bajet BN


KUALA LUMPUR 4 Oktober: Jumlah 'dislike' yang jauh melebihi 'like' pada rakaman Youtube sesi #TanyaNajib 2013 melalui Google Hangout malam tadi jelas menunjukkan warga maya, kebanyakannya orang muda menolak kepimpinan Perdana Menteri itu, terutama mengenai Bajet BN 2013.

Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Lee Khai Loon berkata, sangat pelik apabila percubaan Najib mendekati orang muda ditolak melalui jumlah 'dislike' yang direkodkan.

Najib berinteraksi secara langsung dengan rakyat menjawab soalan berkenaan Bajet 2013 dan rakaman sesi itu dimuat naik di Youtube rasmi beliau sendiri dan saluran Astro Awani.

Pada rakaman itu sebelum ia ditarik balik, jumlah 'dislike' penonton adalah 1,409 dan 'like' pula 605, manakala di saluran Astro Awani, jumlah 'dislike' adalah 1,774 berbanding 'like' sebanyak 90.

Bagi menutup malu, video itu turut diprivatekan sebelum itu. Ini jauh berbeza dengan sambutan terhadap #BorakAnwar yang mendapat sambutan hangat dalam acara sama baru-baru ini.
"Orang muda tak mahu lihat Najib cakap banyak sangat, sebaliknya sahut cabaran debat dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim. 
"Najib juga hanya beri jawapan selamat dan retorik…soalan kritikal dan penting tidak dilayan," kata Khai Loon ketika dihubungi.
Malah Najib juga tidak menjawab soalan oleh Khai Loon seperti ketidakhadiran beliau ketika Anwar membahaskan Bajet 2013 dan pertembungan peranannya sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.
"Walaupun Najib tidak jawab (soalan kritikal), orang muda bijak dan akan menilai kelayakan beliau sebagai Perdana Menteri, khasnya ketika pilihan raya umum akan datang," kata Khai Loon lagi.
Anwar merupakan pemimpin pertama di Malaysia dan Asia Tenggara memanfaatkan Google Hangout pada 17 Oktober lalu.

Setakat ini, jumlah 'like' pada rakaman sesi yang dimuat naik di saluran 'Anwar Ibrahim' adalah sebanyak 1,352 manakala 'dislike' hanya 163.- KD


VIDEO: Cara-cara melukis kartun berharga RM32,000

Posted: 04 Oct 2012 04:20 PM PDT

Zunar melukiskan karikatur itu secara langsung di atas pentas sebelum lukisan itu dibeli.

Lukisan karikatur Zunar atau nama sebenarnya Zulkiflee SM Anwar Ulhaque yang diberi nama '"Kuasa Rakyat" pula mendapat bidaan kedua tertinggi apabila dibeli dengan harga RM32,000.


Wassatiyah Najib tentu boleh jawab soal halal haram neh

Posted: 04 Oct 2012 12:00 PM PDT

Suri Rumah Jual Nombor Ekor Haram Ditahan

KUANTAN: Seorang suri rumah yang dipercayai tauke loteri haram diberkas di rumahnya di Kampung Sungai Penjuring dekat Bentong petang Rabu.

Semasa intipan dibuat, wanita berusia 51 tahun itu dikatakan sedang sibuk menulis sesuatu dipercayai catatan loteri haram.

Menurut Pegawai Urusetia Jabatan Siasatan Jenayah Pahang ASP Noor Asyikin Shamsuri, polis menyerbu dan mengepung rumah berkenaan kira-kira 5.45 petang sebelum mengarahkannya membuka pintu.
"Ketika polis memperkenalkan diri, wanita terbabit cuba melarikan diri ke belakang rumah namun dia berjaya ditahan. 
"Hasil pemeriksaan, polis menemui 89 helai kertas yang tercatat nombor ekor haram selain turut merampas sebuah mesin kira dan telefon bimbit," katanya di sini, Khamis.
Noor Asyikin berkata polis juga menemui wang tunai berjumlah RM830 yang dipercayai hasil daripada aktiviti jual beli nombor ekor haram terbabit.

Katanya wanita berkenaan dan barangan yang dirampas itu kemudiannya dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Bentong bagi membantu siasatan berhubung kejadian itu.
"Siasatan awal mendapati, wanita berkenaan dipercayai sudah terbabit dalam kegiatan haram itu sejak beberapa bulan lalu selain menjadikan rumahnya sebagai markas untuk berurusan jual beli nombor ekor haram," katanya.
Beliau berkata polis masih meneruskan siasatan berhubung kejadian terbabit mengikut Seksyen 4A (a) Akta Rumah Judi Terbuka 1953. - BERNAMA


Tiada ulasan: