Jumaat, 5 Oktober 2012

Pahang Daily Online

Pahang Daily Online


Blogger Cucumatkilau (CMK) Akhirnya Tinggalkan Pahang Daily Online Mulai "1 Oktober" Yang Lalu !!

Posted: 04 Oct 2012 12:59 PM PDT

Pahang Daily Online (PDO) ingin memaklumkan bahawa Blogger Cucumatkilau (foto) tidak lagi berkhidmat dengan portal panas ini mulai 1 Oktober 2012 yang lalu. Ini kerana beliau terpaksa menumpukan sepenuh perhatiannya kepada "Radio Internet Paling Pedas Dalam Dunia" Cili.FM yang kini semakin mendapat perhatian rakyat Malaysia sekarang ini. Maka itu PDO merakamkan ucapan penghargaan di atas segala sumbangan beliau sejak penubuhan blog ini sejak empat tahun yang lalu. Semasa berkhidmat dengan PDO beliau telah banyak menyumbangkan artikel panas berkaitan politik tanahair termasuk isu-isu rakyat di Kuantan khasnya dan negeri Pahang amnya. Semasa bersama PDO, beliau juga telah bertanggungjawab dalam urusan pengiklanan dan berjaya menaikkan nama blog ini setanding dengan blog-blog yang lain di negara kita. Malah, hits pelawat ke blog ini hampir mencecah empat juta sejak ditubuhkan pada 31 Ogos 2008 yang lalu. Malah, rating PDO terus meningkat dari masa ke semasa sehingga berjaya menarik ribuan pembaca setiap hari ke blog ini. PDO merakamkan ucapan tahniah kepada beliau atas penubuhan radio internet Cili.FM yang dilihat berjaya memberi harapan baru buat rakyat untuk mendapatkan hiburan dalam konteks yang cukup berbesa daripada semua radio yang ada di negara kita selama ini. Semoga, masa depan dan karier beliau akan bertambah cemerlang dengan Cili.FM hendaknya selepas ini. Dalam pertemuan terakhir dengan beliau di Putrajaya baru-baru ini, dia beberapa kali melahirkan hasrat untuk meningalkan PDO kerana tidak dapat menumpukan dua kerja dalam satu-satu masa. Kami menghormati keputusan tersebut dan menganggap ia satu cabaran kepada PDO untuk mendapatkan blogger serta wartawan baru bagi meneruskan cabaran blog ini di masa-masa yang akan datang. Walau bagaimana pun PDO masih mempunyai beberapa orang lagi penulis dan wartawan yang dilihat mempunyai potensi untuk diketengahkan selepas ini. Akhirkata, semua krew PDO mengucapkan jutaan terima kasih kepada beliau atas segala jasa dan sumbangannya kepada PDO selama ini. Syabas buat djcmk@shukrie!.

[Difahamkan sejak bersama Cili.FM, radio internet tersebut telah mendapat sambutan yang cukup menggalakkkan daripada rakyat Malaysia seantero dunia. Ini kerana, cara pendekatan yang diperkenalkan di mana siaranya lebih telus dan adil untuk rakyat telah berjaya menarik perhatian pendengar. Malah, pemilihan lagu dan isu-isu semasa serta isu rakyat yang dibawa juga merupakan satu kelainan yang tidak ada pada radio lain di negara kita. Tidak cukup dengan itu Cili.FM juga diselitkan dengan tazkirah dan kuliah oleh Ustaz Azhar Idrus setiap kali masuk waktu Zohor. Disamping itu juga penyiaran lagi perjuangan dan ketuhanan ketika beliau ke udara juga menambat hati pendengar. Blogger Cucumatkilau kini mengendalikan rancangan Pedas di Cili.FM setiap hari mulai jam 11.00 pagi hingga 5.00 petang. PDO juga turut mempromosikan radio ini di mana pembaca hanya perlu klik pada butang "play" yang disediakan untuk mendengar siaran tersebut secara langsung. Semoga radio internet Cili.FM akan terus gah di persada maya selepas ini  hendaknya. Salam Perjuangan].

Panas: Pelanggan Kecewa, Astro Tergamak Potong Perkhidmatan Dek Kerana Lewat Bayar RM22.15 !!

Posted: 04 Oct 2012 11:44 AM PDT

KUANTAN, 5 Okt - Seorang pelanggan Astro hari ini meluahkan perasaan kecewa terhadap syarikat pembekal TV berbayar itu apabila tergamak memotong perkhidmatan beliau hanya kerana gagal menjelaskan tunggakan sebanyak RM22.15 sahaja. Akibat pemotongan tersebut beliau terpaksa menjelaskan bayaran penyambungan sebanyak RM20.00 dalam bil Astro bulan ini (Oktober). Beliau yang tidak mahu namanya dikenali berkata pihak Astro tidak wajar bertindak melampau seperti itu kerana bil berkenaan bukanlah tunggakan kerana bil bulan September yang sepatutnya dibayar ialah pada 26 haribulan. Ini bermakna bil berkenaan bukanlan tunggakan cuma beliau terkurang semasa membuat bayaran. "Saya hairan Astro tergamak memotong perkhidmatan saya hanya kerana RM22.15, sedangkan ia bukanlah bil tertunggak seperti yang dimaklumkan. Tindakan ini jelas sekali satu penganiayaan dan saya mendesak agar Astro tidak mengenakan caj RM20.00 terhadap bil saya yang berikutnya. Jika hanya kerana jumlah itu (RM22.15) pun mereka sanggup potong perkhidmatan maka sudah pastu Astro mengaut untung lumayan setiap bulan. Bayangkan berapa ramai pengguna yang mempunyai tunggakan seperti itu. Jika saya gagal bayar atau tertunggak sebulan dua mungkin ia boleh dikira sebagai melanggar peraturan yang ditetapkan dan saya tidak kisah untuk menyambung semula siaran itu Astro kenakan caj berkenaan. Ini tidak, caj RM20 dikenakan untuk jumlah RM22.15 yang bukanlah tunggakan itu sebenarnya", kata mangsa yang berkenaan.

Akibat tidak mahu memanjangkan isu berkenaan beliau akhirnya membuat bayaran berkenaan pada jam 4.26 petang 24 September lalu (rujuk resit yang dilampirkan). Malah tertera pada bil berkenaan bayaran caj baru untuk bulan berikutnya ialah sebanyak RM122.15 pada 26 September 2012. Ini bermakna bayaran yang dibuat RM22.15 bukanlah tunggakan kerana bil belum masuk ke tarikh yang berikutnya. Soalnya kenapa Astro tergamak memotong perkhidmatan berkenaan?. Adalah lebih baik baki RM22.15 itu dibawa ke bulan berikutnya dan perkhidmatan tidak dipotong. Di sini jelas menggambarkan Astro begitu kemaruk untuk "membaham" duit penggunannya. Mungkin dek kerana tiada persaingan dengan mana-mana stesyen TV berbayar yang lain maka Astro boleh berbuat apa sahaja demi mencari keuntungan mudah. Bayangkan berapa ramai lagi rakyat Malaysia yang menjadi mangsa seperti ini?. Maknanya Astro mendapat untung mudah dengan memotong perkhidmatan walaupun dalam jumlah yang tidak relevan seperti yang berlaku ini. Kerajaan digesa memantau perkara ini agar Astro tidak sewenangnya menjadikan pelanggan mereka sebagai mangsa bagi mengutip dana mudah seperti ini di masa-masa akan datang.

[Kerajaan wajar memantau beberapa tindakan Astro yang jelas sekali menganiaya pelanggan mereka. Aamatlah tidak wajar caj RM20.00 dikenakan untuk pemotongan siaran sedangkan pelanggan secara automatik telah didera akibat pemotongan itu. Maka, apakah hak Astro untuk kenakan caj lagi sedangkan pelanggan berkenaan terpaksa membayar bayaran tunggakan berkenaan untuk menyambungnya kembali. Maknanya pelanggan tidak dapat menonton siaran kemudian terpaksa pula membayar RM20.00 untuk penyambungan semula. Bukankah ini satu tindakan yang jelas melanggar etika sebenarnya. Malah, kerajaan perlu mengarahkan Astro hanya memotong siaran berbayar mereka jika pun berlaku tunggakan. Siaran seperti TV1, TV2, TV3, TV9, NT7, TV8 dan TV Al-Hijrah tidak wajar dipotong kerana ia adalah saluran kerajaan yang ada pada TV biasa. Kenapa perlu potong kesemuannya hingga menyebabkan pelanggan tidak dapat menonton TV gara-gara pemotongan tersebut. Makanya, kita tidak hairan Astro masuk Bursa Malaysia jika inilah cara mereka mencari untung mudah daripada pelanggannya. Apakah kerajaan sedar semua ini?].

Tiada ulasan: