Khamis, 18 Oktober 2012

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


TERKINI!!! Bukti perbicaraan Skandal Scorpene terbongkar, UMNO nak nafi lagi...

Posted: 18 Oct 2012 03:54 AM PDT

PASPB

Beberapa minggu lalu, pencacai Umno termasuk Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan polis menyerbu pejabat Suara Rakyat Malaysia (Suaram) cuba mencari apa saja bukti bagi menakut-nakutkan NGO tersebut dari meneruskan pembongkaran skandal komisen kapal selam kelas Scorpene yang membabitkan perdana menteri Najib Altantuya.

Puas mencari namun nampaknya tiada apa yang dapat menghalang Suaram dari terus membongkar dan mendedahkannya kepada umum.

Tidak lama kemudian, Umno dan Barisan Nasional (BN) mendakwa bahawa tiada perbicaraan berlangsung di Paris, Perancis seperti yang didakwa Suaram menerusi satu kenyataan yang dibuat bekas pendakwaraya negara itu, Yves Charapenel.

Namun, untuk membuktikan bahawa kenyataan Charpenel itu silap, salah seorang peguam yang berhujah di hadapan dua hakim yang mendengar kes tersebut pada Mac lalu, Fadiah Nadwa Fikri tampil dengan satu lampiran faksimili yang dihantar dari Paris.

Fadiah memuat naik gambar lampiran tersebut menerusi akaun Twitter miliknya sebentar tadi (gambar atas).

Faksimili lampiran muka surat dua dari tiga helaian tersebut dihantar kepada Pengerusi Suaram, Kua Kia Soong itu bertarikh 11 April 2012 dan dialamatkan kepada peguam Suaram di Paris, William Bourdon yang dihantar pulang dari KLIA ke Paris pada Julai tahun lalu.

Hakim tribunal Grande de Instance di Paris, Roger le Loire yang menjadi salah seorang hakim tribunal tersebut mengesahkan bahawa Suaram masih salah satu pihak yang menuntut dalam perbicaraan tersebut.

Surat tersebut ditulis dalam Bahasa Perancis dan terjemahannya dalam Bahasa Inggeris dilakukan seorang lagi peguam yang dilantik, Joseph Breham.

JALAN PULANG


KENYATAAN MEDIA: 17 OKTOBER 2012


SIASATAN Scorpene:
SUARAM menjelaskan maklumat yang salah dan MENDUSTAKAN

"... Siasatan setakat ini telah memberikan keterangan yang mencukupi untuk menuding jari kami pada pegawai-pegawai Malaysia dalam siasatan kehakiman ..."
Joseph Breham, peguam Perancis

SUARAM telah diletakkan di bawah pengawasan luar biasa tidak kurang daripada 6 agensi kerajaan dalam beberapa bulan kebelakangan ini, dan disiasat untuk pelbagai dakwaan salah laku. Pemimpin dan kakitangan utama SUARAM telah berkali-kali diminta ke pejabat Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan disiasat oleh polis di bawah Seksyen 112 Kanun Tatacara Jenayah (CPC).

Walaupun agensi-agensi ini telah bekerja berlebih-lebihan untuk mencari kesilapan yang tidak wujud, SUARAM terus menjadi sasaran serangan berterusan oleh NGOs dan kumpulan pro-kerajaan yang sama, kejam syaitan dan dibicarakan dalam media arus perdana untuk pelbagai salah laku yang didakwa; ketua yang kami hubungan yang luas dengan kepentingan asing, menjadi penerima Soros dan sumber-sumber lain dana asing serta mendaftarkan diri sebagai syarikat bukan masyarakat.

Pentadbiran Barisan Nasional telah pergi ke media untuk menjatuhkan SUARAM dan merendahkan imej kita di mata rakyat Malaysia.

Seperti yang telah sentiasa menjadi kes, banyak condong media arus perdana kami, telah hampir tidak pernah diterbitkan hak kami reply, dan kita mengalami Meal laporan tidak berasas yang diterbitkan oleh mereka. Untuk organisasi hak asasi manusia agak kecil, yang telah wujud selama lebih daripada 23 tahun,  serangan seperti yang tidak seimbang dan membuli mencerminkan pemikiran pentadbiran tidak selamat dan terdesak, dalam masa sama mendiamkan suara-suara kritikal dalam memimpin sehingga Pilihanraya Umum.

Minggu lepas bagaimanapun telah menyaksikan serangan ke atas anjakan SUARAM daripada salah laku pelbagai dakwaan kami, untuk sesuatu yang lebih spesifik: Kes Scorpene. Jadi sebab sebenar untuk gangguan dan ugutan telah akhirnya muncul. SUARAM sedang dihukum dan dicerca untuk peranan sebagai pemberi maklumat dalam kes Scorpene. Sebaliknya menyiasat aduan, SUARAM sedang disiasat sebaliknya.

Dan apa cara yang lebih baik daripada mempunyai bekas Ketua Perancis Pendakwaan, Yves Charpenel yang berada di bandar untuk persidangan, untuk mengatakan bahawa terdapat "tiada percubaan" di Perancis.

Untuk memudahkan rujukan, penyata Encik Charpenel diterbitkan semula dalam perkara-perkara berikut: -

"... Media di Malaysia harus dapat membezakan antara khabar angin dan fakta-fakta, dan antara penyiasatan dan perbicaraan ..."

"... Saya sedar tentang semua kekecohan itu ditendang oleh media tertentu (organisasi) di Malaysia sejak ini tetapi apa yang boleh saya katakan adalah bahawa ini adalah tidak lebih daripada percubaan oleh media ..."

"... Satu percubaan adalah percubaan dengan semua peraturan. Penyiasatan adalah perkara yang lain ... "

Kami ingin mengkategorikan menjelaskan kedudukan kami dalam perkara-perkara berikut: -

1. Ia adalah satu fakta bahawa siasatan ke atas skandal Scorpene telah dimulakan. Ia bukan khabar angin;

2. Semua kenyataan sebelumnya yang dikeluarkan oleh SUARAM telah menggunakan istilah "siasatan kehakiman" dan "penyiasatan jenayah" silih berganti;

3. Pada masa yang material tidak SUARAM telah menggunakan istilah "percubaan" dalam penyata SUARAM kepada orang awam;

4. Perbicaraan adalah berbeza daripada penyiasatan;

5. Siasatan mengenai skandal Scorpene sedang dijalankan di Paris dan oleh cara tidak dijalankan oleh media di Malaysia apatah lagi dibicarakan oleh media di Malaysia;

6. Dalam semua pernyataan pada masa lalu, kami telah mengekalkan sangat jelas bahawa aduan yang difailkan oleh SUARAM pada akhir tahun 2009, telah membawa pendakwa Perancis untuk mencari bukti prima facie yang mencukupi untuk membolehkan siasatan untuk berpindah ke mahkamah terbuka untuk siasatan mendalam;

7. Satu siasatan kehakiman telah dimulakan pada 16 Mac 2012, dan SUARAM telah dijadikan suatu pihak sivil dengan kes itu;

8. Siasatan itu didengar di Tribunal Grande de Instance;

9. Dua hakim telah dilantik untuk mempengerusikan kes itu; Roger Le Loire dan Sergie Tournaire;

10. SUARAM telah memberi keterangan di hadapan hakim pada 19 April 2012;

11. Hakim-hakim siasatan / arahan mempunyai kuasa untuk menyiasat serta mendengar saksi sebagai sebahagian daripada tugas dalam mempengerusikan siasatan itu;

12. Satu senarai saksi Malaysia diserahkan kepada hakim yang berkata beliau akan membuat keputusan apabila memanggil saksi ini sebagai saksi peguambela;

13. Persekutuan Antarabangsa untuk Hak Asasi Manusia (FIDH) tidak mempunyai peranan dalam siasatan berterusan kehakiman seperti yang didakwa oleh Kelab Wartawan Muda Malaysia, walaupun SUARAM sebagai ahli dalam pakatan hak asasi manusia;

14. Encik Charpenel adalah bekas Ketua Pendakwaan;

15. Encik Charpenel telah tiada pengetahuan mengenai siasatan Scorpene;

16. Setakat ini, peguam untuk SUARAM telah tidak diberitahu oleh pendakwa bahawa siasatan Scorpene tidak akan meneruskan perbicaraan penuh;

17. Encik Charpenel telah tidak dilantik sebagai pendakwa untuk siasatan Scorpene;

18. Encik Charpenel telah mengulas mengenai perkara yang dia tidak biasa dengan dan oleh itu, tanpa merit dan autoriti.

Pada masa yang material tidak SUARAM telah menyesatkan rakyat Malaysia mengenai kemajuan dan fakta kes Scorpene, seperti yang didakwa oleh media BN.

Kami ingin menekankan bahawa sistem kehakiman Perancis berbeza secara meluas daripada sistem British / Komanwel, maka pemahaman yang betul diperlukan oleh rakyat Malaysia arif, untuk memahami perkembangan kes itu. SUARAM tidak akan menanggung tanggungjawab salah faham dan kekeliruan yang sengaja yang disebabkan oleh pelbagai pihak ke atas dgn hukum kes.

Unsur Utama dalam Kes
Sorotan dari Kertas Siasatan.


Bekas pengarah kewangan DCN, Gerarde Philippe Maneyas telah membuat tuntutan untuk 32 juta Euro yang didakwa digunakan untuk merasuah pegawai-pegawai Malaysia bagi pembelian daripada Scorpene. Kita tahu bahawa sekurang-kurangnya 32 juta Euro yang dibayar oleh Thales International (Thint) Asia untuk Terasasi.

Terdapat invois oleh Terasasi bertarikh 2000/01/10 untuk 100.000 Euro. Terdapat juga invois dari Terasasi ke Thint Asia, bertarikh 2004/08/28 untuk 359.450 Euro dengan nota tulisan tangan berkata: "Razak mahu ia tergesa-gesa."

Dengan undang-undang baru Perancis dan Konvensyen OECD terhadap rasuah di tempat selepas tahun 2002, pedagang senjata Perancis terpaksa mencari jalan untuk membayar komisen kepada pelanggan asing mereka. Kaedah yang digunakan adalah untuk mewujudkan "pembekal perkhidmatan" yang boleh "meningkatkan invois" untuk mengambil tempat komisen.

Negara perantara kemudiannya digunakan untuk memudahkan pembayaran. Syarikat-syarikat yang digunakan dalam kes Malaysia "Gifen di Malta, Eurolux di Luxemburg dan Technomar di Belgium. Antara ivoices terbongkar perbelanjaan perjalanan Baginda dan Altantuya ke Hong Kong dan Macau. Parlimen di Malta juga telah mempersoalkan kerajaan mereka untuk mendapatkan jawapan alih peranan Malta dalam kes ini.

Oleh itu, apabila syarikat negeri Perancis DCN menamatkan kontrak, Thales mengambil alih sebagai sebuah syarikat swasta, tidak melibatkan negeri. Thales International telah dilantik untuk menyelaras hubungan politik.

Suatu kontrak kejuruteraan komersial kemudiannya ditandatangani antara DCNI dan Thales, yang disebut sebagai "C5". Ia meliputi 30 juta Euro dalam kos komersial di luar negara. Satu lagi "perjanjian perundingan" telah ditandatangani pada tahun 2000 antara Thint Asia dan Terasasi untuk 2.5 juta Euro.

Walaupun kita telah diberitahu tentang Perimekar dan peranannya, terdapat telah menjadi senyap pin jatuh pada TERASASI syarikat lain. Menteri Pertahanan Zahid Hamidi menafikan mempunyai apa-apa pengetahuan mengenai syarikat ini dalam jawapan beliau kepada Parlimen Jun lalu. Pembayar cukai mempunyai kepentingan yang sah untuk mengetahui peranan TERASASI bagaimanapun, soalan-soalan penting berkaitan skandal Scorpene telah bertemu dengan senyap. Sehingga hari ini, kerajaan belum menjelaskan kepada awam peranan TERASASI yang sebenar. Mungkin 6 agensi pasukan petugas ditubuhkan untuk menyiasat SUARAM perlu menggunakan bahan-bahan penyelidikan dan mula mengkaji TERASASI.

Joseph Breham dalam sidang akhbar bersama kami di Bangkok, juga menemui bahawa dokumen rahsia telah ditemui di pejabat Thales, milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) mengenai cadangan yang dikaitkan dengan kapal selam. Adakah dokumen ini dijual kepada Thales dengan langsung tidak memperdulikan rahsia negara?

Soalan yang masih tidak terjawab.

Kewajipan Malaysia di bawah Undang-undang Konvensyen Pencegahan Rasuah PBB.

Malaysia sebagai penandatangan UNCAC sejak 2008, kini diwajibkan untuk bekerjasama dengan negara bangsa lain dalam mencegah, menyiasat dan mendakwa pesalah rasuah. Pihak Negeri terikat untuk memberi bentuk tertentu bantuan undang-undang bersama dalam mengumpul dan memindahkan bukti untuk digunakan dalam mahkamah dan mengekstradisi pesalah.

Satu trend yang menyeluruh dalam perjuangan menentang rasuah trans-sempadan bidang kuasa sejagat. Ini bermakna negara boleh membawa kepada percubaan dan mendakwa di negara itu mereka yang dituduh melakukan jenayah di negara lain.

Skandal kapal selam Scorpene menyediakan platform bagi bidang kuasa sejagat untuk diguna pakai. Dengan mengesahkan UNCAC, Malaysia telah memberi isyarat kepada dunia kesanggupan kami untuk mengemukakan kepada rangka kerja kerjasama antarabangsa.

Persoalannya ialah SPRM menendang-memulakan penyiasatan skandal Scorpene? Fakta penuh boleh diberitahu di Parlimen dan dikeluarkan kepada orang awam?

Serangan yang dilancarkan terhadap SUARAM, sebagai pemberi maklumat dalam Siasatan Scorpene adalah mencerminkan kerajaan terdesak yang telah menyedari magnitud dan kesan perjanjian Scorpene. SUARAM mengulangi keperluan untuk institusi awam di Malaysia untuk berfungsi secara bebas dan berkesan dalam mempromosikan tadbir urus yang baik dan memerangi rasuah.

Dikeluarkan oleh,

SUARAM

ASTRO Malaysia VS TM Unifi VS ABN. Andai Menang, Pakej Astro Akan Naik Harga Lagi?

Posted: 18 Oct 2012 03:44 AM PDT

Staff Berita Semasa
ASTRO Naik Harga  ASTRO Malaysia VS TM Unifi VS ABN. Andai Menang, Pakej Astro Akan Naik Harga Lagi?

Kami daripada dahulu lagi, sama sekali tidak menyokong dasar monopoli di Malaysia seperti laporan berita yang bertajuk "Mansuh Subsidi Gula & Minyak vs Pecahkan MONOPOLI!!". Dan berita kemasukan ABN dalam permainan sebagai stesen TV berbayar ini adalah satu bonus kepada rakyat Malaysia. 

Ini kerana memberikan satu variasi kepada pengguna di Malaysia bagi mendapatkan pilihan yang terbaik, baik daripada aspek perkhidmatan dan juga caj yang dikenakan.

Masakan tidak, orang pedalaman pun sekarang ini menggunakan perkhidmatan Astro semata-mata untuk mendapat "signal" yang lebih jelas. Tetapi malangnya apabila tibanya waktu hujan.
"Lampu pelita lebih terang daripada siaran Astro"
Bagi yang masih lagi samar dengan stesen TV berbayar ABN ini, anda boleh semak laporan Berita Semasa yang bertajuk, "Berjayakah Nilamas Corp Sdn Bhd Pecahkan Monopoli Siaran Astro di Malaysia? Pendapat Anda?".

ASTRO VS ™ Unifi VS ABN ASTRO Malaysia VS TM Unifi VS ABN. Andai Menang, Pakej Astro Akan Naik Harga Lagi?
 
Sumber : The Star Online 
EPL Astro ™ ABN ASTRO Malaysia VS TM Unifi VS ABN. Andai Menang, Pakej Astro Akan Naik Harga Lagi?  

Jikalau disingkap semula laporan berita yang pernah kami keluarkan bertajuk "Pakej Astro (Sukan) Bakal Dinaikkan? Astro Bayar RM800 Juta!!"  pada 4 tahun lepas.

Pihak Astro Malaysia telah menang dengan tawaran sejumlah RM855 juta setelah "bermati-matian" melawan dengan seteru utamanya Telekom Malaysia (TM). Akhirnya, bagi menampung semula pelaburan besar yang telah mereka lakukan itu, pelanggan-pelanggan yang tidak melanggan pakej sukan turut menerima tempiasnya tanpa sedar.
  • Naikkan caj bulanan bagi langganan Astro
  • "Relist" semula Maxis Berhad di Bursa Malaysia yang kemudiannya mereka sendiri yang "delist" diri sendiri daripada Bursa malaysia menjadi syarikat Sdn. Bhd.
  • Oleh itu, IPO seterusnya yang dijadualkan pada esok hari iaitu pada 19 Oktober 2012, Astro akan menjadi syarikat Berhad semula dan ini bakal memberikan pulangan yang cukup besar kepada Astro iaitu mampu mengaut sebanyak RM4.6 bilion
  • Jadi, andaikata Astro membuat tawaran sehingga RM1 bilion sekalipun, mereka masih mempunyai simpanan sejumlah RM3.6 bilion.
Caj Astro Naik ASTRO Malaysia VS TM Unifi VS ABN. Andai Menang, Pakej Astro Akan Naik Harga Lagi?  

Apa yang ingin kami tekankan di sini, andaikata Astro menang untuk pakej kali ini, keadaan yang berlaku sejak 4 tahun lalu akan berulang lagi. Setiap caj yang dinaikkan akan pukul rata kepada pelangan siaran kartun, movie dan juga discovery.

Oleh itu, pelanggan Astro dijangka akan "membayar harga yang mahal" bagi memenuhi impian pihak Astro Malaysia bagi mendapatkan hak siaran perlawanan EPL (English Premiere League) bagi 4 musim seterusnya. Andaikata Astro Malaysia tidak mendapat atau tidak menang, dijangka semua kedai mamak akan memberhentikan siaran Astro. Mungkin? Siapa mahu tengok golf? Ibarat seperti :
"ASTRO akan hilang seri jika tiada siaran EPL"
Sebelum ada HYPPTV TM, Astro Malaysia masih boleh menang dengan jumlah tawaran yang rendah sahaja. Tidak perlu "bid" sekalipun, Astro tetap akan dapat juga akhirnya hak siaran EPL. Pada ketika itu, lawan mereka hanyalah FTA TV (free-to-air) dengan TV1, TV2, TV3. Sekarang ini Astro Malaysia sudah berdepan dengan pesaing yang cukup gah dan hebat. Ditambah pula pihak EPL turut "main-mainkan" Astro bagi mendapat keuntnungan yang berlipat kali ganda.

Bil Astro Naik ASTRO Malaysia VS TM Unifi VS ABN. Andai Menang, Pakej Astro Akan Naik Harga Lagi?

Cara untuk menampung semula :
  1. buat saluran baru yang boleh kami katakan mengarut seperti Warna, Pelangi kemudian "recycle content" daripada Astro Ria tetapi tetap caj sebagai Premium Channel?
  2. caj pelanggan yang lambat bayar dengan "disconnection fee RM10″, kemudian jikalau pelanggan berminat untuk "reconnect" semula Astro Malaysia akan kenakan caj  "reconnection fee" pula sebanyak  RM20.
  3. ada lagi mahu ditambah?
Tetapi semua rancangan seperti di atas, masih lagi tidak membantu untuk menampungnya. Jadi mahu tidak mahu Astro Malaysia perlu disenaraikan semula di Bursa Malaysia. Ini kerana dengan duit pelanggan Astro Malaysia yang sedia ada masih lagi tidak mencukupi bagi menampung pelaburan besar mereka bagi menghadapi persaingan sengit mendapatkan hak siaran EPL selepas ini.

Melainkan perolehan duit daripada pelabur-pelabur asalkan hak siaran EPL berada di tangan mereka. Apa pendapat anda pula?

Hudud hilang pekerjaan 1.2 juta rakyat: Soi Lek dibantah

Posted: 18 Oct 2012 03:41 AM PDT

Harakahdaily,



(Chua Soi Lek bercakap melalui Video Blog menyerang hudud habis-habisan)

KUALA LUMPUR: Serangan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek terhadap hukum hudud dengan menggunakan sumber yang tidak sahih menaikkan kemarahan pelbagai pihak.

Tindakan ini disifatkan sebagai menambahkan lagi luka terhadap umat Islam apabila memetik kenyataan yang tidak sahih yang mendakwa 1.2 juta rakyat negara ini akan hilang pekerjaan jika hudud dilaksanakan.

Hanya berdasarkan satu sms yang tidak dikenali siapa penghantarnya, Chua Soi Lek membuat satu video blog mendakwa jika hudud dilaksanakan di negara ini, sebanyak 1.2 juta rakyat Malaysia bakal kehilangan kerja.

"Saya menerima satu SMS, saya cuba menghubungi orang tersebut, tapi sudah tentu dia tak jawab seperti biasa. SMS ini adalah satu kerisauan dan kami berharap ia adalah tidak benar.

"SMS ini menyatakan bahawa MCA sentiasa bercakap tentang hudud tapi tidak tentang pekerjaan yang bakal kehilangan akibat penguatkuasaan hukum hudud di negara ini," kata Chua dalam videonya.

Chua berkata orang tersebut menyatakan seramai 1.2 juta rakyat Malaysia akan terjejas jika hudud dilaksanakan.

Angka tersebut meliputi pekerjaan Genting Berhad, kedai perjudian, internet café, rumah urut dan sektor pelancongan.

"Ini akan menjadi realiti jika PAS menjadi parti dominan di dalam Pakatan Rakyat. Dan PAS akan menjadi satu parti yang dominan dalam PR," kata Chua.

Chua berkata Kelantan sudah lama menghentikan perjualan alkohol.

"Susah benar nak cari kedai menjual arak di Kelantan. Tiada panggung wayang. Tiada tempat spa, refleksologi, kedai perjudian sudah menjadi sejarah," kata Chua.

Chua turut menyatakan perkara berikut kepada para penonton videonya yang tidak berpuas hati dengan Barisan Nasional.

"Ya, memang ada perkara yang tidak menyenangkan hati dengan BN, tapi anda tidak seharusnya mengundi sehingga 1.2 juta rakyat kehilangan pekerjaan," kata Chua, yang secara jelas bersetuju dengan dakwaan SMS yang menghina hukum-hakam Allah tersebut.

Sementara itu, para pembaca laman Malaysiakini yang mula menyiarkan kenyataan Chua ini menyerangnya dengan menggelarnya 'Mr. Porn Star'.

Seorang pembaca yang menggunakan nama Mubarak menulis: "Such a "simplistic" conclusion based on sms from whom you do not know! Come on Porn Star, if you are not sure, have a forum or seminar with those that have the brains and knowledge. If you can't, than "SHUT UP!!" and don't spread fear to others."

(Kesimpulan yang terlalu mudah dibuat hanya dari satu sms yang kamu tidak tahu! Mr Porn Star, jika kamu tidak yakin, buatlah seminar atau forum dengan memanggil mereka yang ada akal dan ilmu. Jika tidak, baik diam dan jangan sebarkan ketakutan kepada orang lain).

Seorang lagi pembaca yang menggunakan nama PuakChuk berkata "This is not spreading fears, but spreading jokes!!!.

(Ini bukan menyebarkan ketakutan tetapi menyebarkan jenaka).

Pembaca yang menggunakan nama 'mohd' pula menulis: "Thank you soi lek, you make it easier to convince those muslim malays to vote for PAS."

(Terima kasih Soi Lek, kamu telah membuatkan usaha untuk memujuk orang Melayu Islam mengundi PAS lebih mudah).

Bersih 3.0: Peguam pertikai rakaman video polis

Posted: 18 Oct 2012 03:39 AM PDT

Anis Nazri | Foto Wan Zahari,
KUALA LUMPUR: Peguambela mempertikaikan ketulenan video yang dirakamkan pihak polis ketika perhimpunan aman Bersih 3.0, 28 April lalu.

Video yang ditayangkan di mahkamah, hari ini, didapati terdapat imej-imej yang dianggap peguambela sebagai kesan suntingan yang jelas.

Peguam Azizul Shariman, ketika soal balas saksi ketujuh, Koperals Mohamad Nor, meminta saksi menyatakan sama ada salinan rakaman video yang dibekalkan ke mahkamah itu adalah rakaman yang tidak disunting atau sebaliknya.

Menjawab soalan tersebut, saksi tidak bersetuju untuk menyatakan video tersebut disunting, sebaliknya beranggapan imej itu disebabkan halangan yang beliau hadapi daripada anggota polis lain untuk merakam insiden seterusnya.

Beliau juga tidak bersetuju apabila dikatakan beliau sengaja menghentikan rakaman bagi menjaga imej Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Pihak peguambela membangkitkan perkara tersebut memandangkan rakaman video yang ditayangkan terhenti pada tempoh tertentu, sebelum wujud imej kosong berwarna putih dan hijau sebelum menayangkan adegan seterusnya.

Rakaman video yang pada mulanya menunjukkan suasana tegang ketika anggota polis mengejar beberapa orang awam, bagaimanapun terhenti beberapa saat dan bersambung dengan imej seorang peserta ditahan.

Perkara itu dibangkitkan ketika perbicaraan ke atas seorang peserta himpunan Bersih 3.0, Mohd Safuan Mamat yang didakwa mencederakan polis dan wartawan tv al-Hijrah serta menyebabkan kerosakan kereta polis pada perhimpunan Bersih 3.0 yang lalu.

Sementara itu, seorang lagi peguambela, Noor Azmir Zakaria ketika ditemui Harakahdaily, berkata imej putih dan hijau kosong itu menunjukkan terdapat suntingan pada rakaman tersebut.

"Saksi mengatakan beliau tidak merakam adegan seterusnya kerana dihalang anggota polis lain (kerana beliau berpakaian preman).  Jika betul dihalang, dan tidak menekan sebarang butang 'pause' pada perakam video, sudah pasti imej bergoyang (ketika dihalang merakam), dapat dilihat, bukannya imej kosong berwarna putih dan hijau seperti yang kita lihat tadi," tegas beliau.

Justeru, katanya pihak peguambela beranggapan rakaman video yang diserahkan kepada mahkamah oleh pihak polis itu telah disunting dan tidak dapat dijamin ketulenannya.

Perbicaraan bersambung petang ini.

Pengerang: Pakatan Rakyat tidak kompromi

Posted: 18 Oct 2012 03:30 AM PDT

Muhammad Faizal,
 
KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayud menegaskan Pakatan Rakyat tidak akan berkompromi dan terus membantah jika syarikat CPC Corporation berpangkalan di Taiwan yang telah ditolak oleh Kerajaan Taiwan dilantik oleh Kerajaan Malaysia bagi pembangunan projek Rapid di Pengerang.

Beliau yang merujuk satu laporan akhbar bertarikh 15 Oktober yang lepas mengatakan CPC Corporation akan menjalankan pembinaan kompleks Petrokimia 'Petrochemical' yang bernilai RM35 bilion.

"Saya ingin mendapat penjelasan dari pihak kerajaan, khususnya Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) berhubung dengan syarikat ini adakah ia merupakan syarikat yang sama telah ditolak dan tidak mengizinkan sebarang aktivitinya di Taiwan.

"Adakah ia juga merupakan syarikat yang sama pernah mengemukakan satu kertas cadangan di Selangor tetapi turut di tolak oleh Kerajaan Selangor juga alasan yang sama sebelum ini," jelasnya pada sidang media di lobi Parlimen, tengah hari tadi.

Tambahnya lagi, Pakatan Rakyat dan juga Badan Bertindak Pengambilan Tanah Pengerang (Mantap) akan terus membuat bantahan jika benar CPC Corporation tersebut itu merupakan syarikat sama yang telah menyebabkan kesan alam sekitar yang amat teruk kepada rakyat Taiwan.

"Saya sekali menegaskan kita tidak pernah menolak sebarang pembangunan tetapi aspek keselamatan alam sekitar perlu diambil kira dan kenapa perlu kita melantik sebuah syarikat yang telah ditolak aktiviti mereka di Taiwan.

"Jangan hanya memikirkan sebuah pelaburan yang besar tetapi aspek masa depan penduduk di Pengerang dan juga rakyat yang akan datang perlu difikirkan juga," tegas beliau.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Kubang Kerian juga akan menbangkitkan isu perlantikan syarikat tersebut di peringkat Jawatankuasa Parlimen bagi mendapat penjelasan dari kementerian KeTTHA.

Menurutnya lagi, jika kerajaan mengesahkan bahawa ia merupakan syarikat yang sama, Mantap mahupun Pakatan Rakyat tidak akan membenarkan syarikat tersebut meneruskan pembangunan projek Rapid dan juga apa-apa projek di negara ini.

Bodoh, bangang: Adnan dituntut mohon maaf

Posted: 18 Oct 2012 03:28 AM PDT

Khairil Abdul Rahim,
TEMERLOH: Tindakan Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob yang memperlekeh dan menghina masyarakat Orang Asli (OA) yang berdemo dan menyerahkan memorandum kepada beliau semalam, dianggap tidak profesional dan memalukan.
Malah tindakan beliau yang sanggup mengucapkan perkataan 'bodoh' dan 'bangang' serta telah mencabar seorang OA bernama Ong Chong bergaduh dengannya, jelas memperlihatkan sikap tidak hormat kepada rakyat.

(Gambar: Orang Asli yang berdemo sebelum menyerahkan memo kepada MB.)

Timbalan Ketua Perhubungan PKR Pahang Ahmad Nizam Hamid berkata, beliau sangat kesal dan kecewa serta mengecam tingkahlaku Adnan dan menuntut Menteri Besar (MB) itu menuntut maaf dengan OA.

"Ketika OA berdemo dan menyerahkan memorandum kepada MB Pahang semalam, Majlis Peguam telah memantau dan terdapat laporan beliau (Adnan) telah memperlekeh dan menghina masyarakat OA dengan mengeluarkan perkataan 'bodoh' dan 'bangang'.

"Malah beliau telah mencabar seorang OA bernama Ong Chong untuk bertumbuk dengannya. Saya selaku alah seorang panel peguam kepada OA dalam isu tuntutan yang dibuat mereka, sangat kesal dan kecewa serta mengecam tingkah laku MB Pahang yang jelas sangat tidak bertamadun dan langsung tidak punya rasa hormat kepada rakyat," tegasnya.

Beliau berkata demikian kepada media mengulas kira-kira 500 OA melalui Jaringan Kampung Orang Asli Semenanjung Malaysia (JKOASM) yang berkampung di pekarangan Wisma Sri Pahang di Kuantan, semalam bagi menyerahkan memorandum mengenai pencerobohan, tuntutan tanah dan wilayah adat kepada MB.

Melalui memorandum berkenaan, sebanyak lapan perkara dibangkit dan dituntut oleh kumpulan berkenaan serta mereka bertegas menyerahkan sendiri kepada MB.

Kumpulan Orang Asli dari seluruh Pahang berkenaan tiba kira-kira jam 11 pagi dengan membawa sepanduk yang antaranya tertera "Batalkan status tanah rizab yang bertindih dengan tanah adat orang asli", "Iktiraf hak dan tanah adat Orang Asli" dan pelbagai lagi perkara menjurus kepentingan tanah adat kaum mereka.

Ahmad Nizam yang juga peguam kepada komuniti berkenaan, berkata, memorandum yang diserahkan itu adalah penyataan bersama seluruh masyarakat Orang Asli melalui JKOASM sebagai tanda melahirkan kesepakatan supaya kawasan atau tanah dan wilayah diiktiraf.

Menurutnya, sejak kebelakangan ini sering wujud pertikaian antara kerajaan dan masyarakat orang asli mengenai perkara tersebut.

"Tanah yang kaum OA diami sejak dari zaman nenek moyang sering dikatakan sebagai tanah kerajaan, rizab perhutanan, rizab Perhilitan dan rizab Melayu sehingga tanah serta wilayah adat mereka dipindah milik atau diberi kelulusan kepada pihak lain.

"Melalui memorandum berkenaan mereka mahukan segala aktiviti yang sedang berjalan di atas tanah dan wilayah adat OA dihentikan, menarik balik lesen yang telah diberi kepada semua kontraktor yang bekerja di atas tanah wilayah adat dan membayar pampas an sewajarnya di atas kerugian kami alami.

"Selain itu, kerajaan harus membatalkan semua rizab bertindih dengan tanah dan wilayah adat OA bagi membolehkan pengiktirafan atau perlindungan serta mengiktiraf seluruh tanah dan wilayah adat OA mengikut peta komuniti," katanya.

Memorandum berkenaan turut mengandungi sebanyak 6,000 tandatangan OA mewakili kaum mereka di seluruh Pahang.

10 peratus jahat, 90 peratus dizalimi

Posted: 18 Oct 2012 03:26 AM PDT

Subky Latif,
 
Jalan raya mulai dipasang kamera bagi memerangkap mana-mana kenderaan yang memandu lebih dari had laju yang ditetapkan – biasanya 90 kilometer per jam.

Belumlah kamera itu ada di setiap batu di setiap jalan. Setakat beberapa belas yang baru dipasang di jalan-jalan yang tidak putus-putus lalu lalangnya, luar biasa jumlah yang telah diperangkap. Atas satu mangsa dikenakan RM300, berpuluh, bahkan beratus ribu denda dapat dipungut kerajaan buat satu hari.

Ia boleh mengalahkan pungutan tol oleh syarikat konsesi jalan bertol.  

Setiap pemandu itu samalah nasibnya dengan pelanduk dekat jerat. Pelanduk memang lupakan jerat tetapi jerat tidak pernah lupakan pelanduk. Mana jerat yang dipasang di tempat laluan pelanduk, maka mengena sajalah jerat. Suka atau tidak suka pelanduk akan masuk perangkap, bukan sekali dua bahkan berkali-kali.

Tujuan kamera perangkap itu adalah bagi mencegah kemalangan trafik gara-gara 10 peratus pemandu gila. Pemandu gila inilah kira-kira yang menjadi punca utama kemalangan itu. Memandu lebih had boleh menyebabkan kemalangan tetapi tidak semestinya jadi punca utama kemalangan.

Bukan saja memandu laju mengundang malang, tetapi memandu terlalu perlahan pun boleh mengundang kecelakaan. Bahkan kereta yang  tidak bergerak di tepi jalan boleh menyebabkan kenderaan lain berlanggar.

Seperti sudah disepakati punca kecelakaan ialah oleh 10 peratus pemandu gila yang tidak sayangkan nyawa dan keselamatan, membabi buta di jalan raya  dan jalan raya itu macam dia saja yang punya. Adalah 90 peratus lagi, sekalipun memandu lebih daripada had laju, tetapi mereka bukan gila, ia tidak dikira punca kecelakaan.

Apakah patut dan adil gara-gara 10 peratus pemandu gila-gila itu, maka 90 peratus lagi yang berhati-hati terpaksa menanggung hukuman yang disebabkan oleh orang lain? Dibimbangi tindakan itu menzalimi 90 peratus pemandu yang sopan.

Ada pun hukuman atas kecelakaan itu telah diswastakan. Yang berkuasa atas urusan mendenda itu ialah syarikat membekalkan kamera itu. Hanya RM150 daripada denda itu untuk kerajaan manakala separuh lagi pergi kepada syarikat yang membekalkan kamera.

Yang mengaut untung atas kecelakaan itu ialah syarikat yang membida kamera. Siapa yang dapat konsesi menghukum pemandu itu? Ia diyakini tidak ditender. Sama seperti syarikat kroni lain, ia diyakini diberi kepada kroni yang tahu bagaimana laba besar boleh diperoleh daripada masalah lalu lintas dan kecelakaan jalan raya.

Maka  sistem memasang kamera itu yang utamanya ialah untuk mendapatkan keuntungan  daripada masalah yang hadapi, ada pun soal mencegah kecelakaan itu telah jadi tujuan sampingan. Apabila mencari duit jadi motif utama, maka kerajaan boleh didakwa sebagai pihak yang lebilh  suka melihat banyaknya kecelakaan – kecederaan dan kematian.

Kerajaan dan syarikat konsesi telah berkongsi keuntungan daripada kecelakaan jalan raya. Lebih banyak kemalangan lebih baik kerana kerana memberi pulangan yang banyak kepada kerajaan  dan konsesi.

Justeru, kerajaan boleh ditempelak, ia tidak suka kecelakaan lalu lintas berkurangan atau diminimakan kerana merugikan konsesi.

Pihak konsesi tahu bahawa kecelakaan jalan raya akan sentiasa berlaku dan ia sukar dicegah. Sistem jalan raya yang baik, dan kereta dan motosikal  bertambah setiap masa, teknologi bertambah canggih bagi melanjukan kenderaan, orang yang berpendapatan kecil pun boleh memiliki kenderaan, maka semuanya ini mengundang kecelakaan jalan raya.

Daripada menyaksikan kecelakaan itu sebagai suatu tragedi, maka ada untungnya kalau ia mendatangkan duit  dengan senang.

Dengan fikiran yang sedemikian pemandu yang tidak  gila terpaksa didenda. Tidakkah ia menzalimi orang yang banyak dan tidakkah langkah memasang kamera itu sama dengan apa yang dibahasakan marahkan nyamuk kelambu dibakar.

Audit 2011: PR adalah wajah baru untuk Malaysia

Posted: 17 Oct 2012 04:55 PM PDT



Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz,
 



Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) menyifatkan pencapaian kerajaan negeri Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang yang mendapat penarafan yang baik dan memuaskan di dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011 yang telah dibentangkan sebagai satu pengiktirafan bahawa pemimpin kerajaan Pakatan Rakyat adalah 'wajah baru untuk Malaysia'.

Nilai keadilan sosial dan kebajikan rakyat adalah keutamaan di dalam urustadbir kewangan negara dan negeri.

Dengan laporan audit ini, rakyat sewajarnya dapat menilai kemampuan dan kompetensi serta akauntabiliti yang dimiliki oleh Pakatan Rakyat berbanding ketidakcekapan dan pecah amanah yang menjadi budaya UMNO dan BN sejak 55 tahun negara mencapai kemerdekaan.

Kelewatan menyiapkan projek pembinaan Jambatan Kedua Sultan Yahya Petra, Kota Bharu, Kelantan yang dilaporkan mencatatkan peningkatan nilai kontrak semasa kepada RM177.76 juta, iaitu peningkatan sejumlah RM34.76 juta (24.3%) berbanding kontrak asal yang bernilai RM143 juta.

Projek jambatan baru ini telah diluluskan di dalam RMK-9 sebagai alternatif bagi mengatasi masalah kesesakan lalulintas dan menjamin keselamatan dan keselesaan pengguna untuk menyeberangi Sungai Kelantan.

Agensi pelaksana bagi projek ini ialah Jabatan Kerja Raya Malaysia (JKR), manakala Konsortium I.S Resourcers Sdn Bhd – RIS Capital Sdn Bhd telah dilantik secara rundingan terus untuk melaksanakan projek ini dalam tempoh 30 bulan iaitu dari 18 Jun 2007 hingga 17 Disember 2009 dengan kos asal RM143 juta.

Bagaimanapun, projek ini telah diserah hak kepada Aneka Prestij Sdn Bhd pada bulan Mac 2010 untuk menyiapkan baki pembinaan yang gagal disiapkan setelah mendapat persetujuan daripada JKR.

Namun, sehingga 31 Disember 2011, kemajuan kerja di tapak projek adalah di paras 76.5% dan pengauditan yang dijalankan mendapati secara keseluruhannya pembinaan projek ini adalah kurang memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan dalam aspek perancangan dan pelaksanaan.

Dengan begitu banyak ketirisan dan penyalahgunaan kuasa yang berlaku kewibawaan dan peranan Jabatan Pembangunan Persekutuan Kelantan (JPPK) yang ditubuhkan pada 1 Januari 1991 untuk mengambilalih tugas-tugas dan peranan Pejabat Kemajuan Negeri Kelantan sebagai agensi utama menyelaras dan memantau pelaksanaan projek-projek pembangunan persekutuan di Negeri Kelantan dipersoalkan.

Ternyata, JPPK gagal untuk memastikan kawalan yang rapi ke atas projek-projek persekutuan mulai daripada fasa perancangan hinggalah kepada pelaksanaan projek, dan beliau turut menuntut supaya laporan audit agensi JPPK ini turut dibentangkan kepada umum untuk dinilai.

Kejayaan agensi kerajaan Negeri Kelantan dipuji apabila 10 agensi kerajaan negeri menerima penarafan audit 'Sangat Baik' (4 Bintang), 10 agensi dengan penarafan 'Baik (3 Bintang), dan 1 agensi mendapat penarafan 'Memuaskan' (2 Bintang), tanpa ada satu agensi pun yang diberi penarafan 'Tidak Memuaskan'.

Prestasi yang sama turut direkodkan oleh keseluruhan agensi kerajaan negeri Kedah, Selangor dan Pulau Pinang apabila tiada satu pun agensi negeri berkenaan yang mendapat penaragan 'Tidak Memuaskan' di dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011.

Kebajikan rakyat pasti lebih terbela apabila amanah menguruskan khazanah kewangan negara dan negeri dipikulkan ke bahu pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat yang telah diakui ketelusannnya sebagai 'wajah baru negara Malaysia' di dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011, berbanding wajah 'syaitan-syaitan yang dikenali'.

Penulis ialah Timbalan Ketua Pemuda Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Rumah: Harga kementerian lebih tinggi dari Selangor

Posted: 17 Oct 2012 04:51 PM PDT

Harakahdaily,
 
KUALA LUMPUR: Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan telah didapati gagal menyemak harga-harga jualan yang diluluskan oleh Kerajaan Negeri Selangor apabila meluluskan lesen-lesen pemaju perumahan.
Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Negeri Selangor, Iskandar Abdul Samad (gambar) berkata, kerajaan negeri mensyaratkan bagi setiap pembangunan yang melebihi 10 ekar sebahagian daripadanya perlu dibina rumah kos rendah, rumah kos sederhana rendah dan rumah kos sederhana.

Katanya, rumah kos rendah hanya boleh dijual dengan harga maksimum RM42,000, rumah kos sederhana rendah RM72,000 dan rumah kos sederhana RM100,000.

"Walau bagaimanapun terdapat kes-kes di mana Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan telah meluluskan harga jualan melebihi dari harga maksimum untuk rumah kos sederhana," jelasnya dalam satu kenyataan.

Sebagai contoh, ujarnya terdapat rumah kos sederhana di Bukit Subang, Shah Alam yang telah diberi kelulusan untuk dijual dengan harga sehingga RM220,000 sebuah iaitu RM120,000 lebih tinggi dari harga yang diluluskan oleh kerajaan negeri.

Oleh yang demikian, ujarnya Kementerian Perumahan perlu menyemak harga jualan maksimum yang diluluskan oleh kerajaan negeri sebelum meluluskan lesen pemaju.

Beliau menjelaskan lagi, sekiranya pemaju gagal membina menurut kelulusan kerajaan negeri, pembeli-pembeli akan menghadapi masalah untuk mendapatkan surat hak milik.

Menurutnya, Kerajaan Persekutuan telah mengumumkan bahawa mereka akan memberi penekanan kepada pembinaan rumah mampu milik tetapi Kementerian Perumahan pula telah mengeluarkan lesen yang membenarkan pemaju menjual dengan harga yang lebih tinggi dari yang diluluskan oleh kerajaan negeri.

"Oleh itu, Kementerian Perumahan perlu lebih bertanggungjawab," ujarnya.

NGO Pro BN Bantu Kerajaan Hadapi PRU-13

Posted: 17 Oct 2012 04:48 PM PDT

Sebuah gabungan badan bukan kerajaan (NGO) ditubuh bagi membantu Barisan Nasional (BN) dalam persediaan menghadapi pilihan raya umum ke-13 akan datang.

Zulkarnain Mahdar, yang merupakan presiden gabungan NGO yang dikenali sebagai Pakatan NGO Pro BN itu, berkata lebih 50 NGO seluruh negara mengesahkan penyertaan dalam gabungan itu dengan lebih 100,000 keahlian terkumpul.

"Kami akan turun ke setiap kawasan, khususnya yang dikenalpasti sebagai kawasan hitam, untuk menyampaikan mesej-mesej kerajaan BN.

"Dalam masa sama, kami akan menyerang balas hasutan yang dibawa oleh pembangkang, khususnya di kawasan yang pernah dilawati oleh pemimpin-pemimpin mereka," katanya pada sidang akhbar mengenai penubuhan gabungan NGO itu di sini Rabu.

Zulkarnain yang juga Presiden Persatuan Kebajikan Pekerja Anak-Anak Sabah di Selangor, berkata Pakatan NGO Pro BN itu dijangka dilancarkan akhir bulan ini oleh penaungnya Senator Ezam Md Nor dan akan mengadakan jelajah di Sabah sebagai permulaan.

Beliau berkata, jelajah itu yang akan berterusan sehingga pilihan raya umumke-13 juga dijangka disertai beberapa bekas anggota parti pembangkang seperti pemimpin Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (Tibai) Muhammad Zahid Mat Arip, presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM) Azwanddin Hamzah, bekas anggota majlis tertinggi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Abdul Ghani Haroon, anggota Parlimen Kulim-Bandar Baharu Datuk Zulkifli Noordin dan Anggota Parlimen Padang Serai N.Gobalakrishnan.

Gabungan NGO ini tidak terikat dengan mana-mana parti politik dan dana pula diperoleh sendiri, katanya. - BERNAMA

Perhimpunan aman di hadapan kedutaan Indonesia bantah penangkapan nelayan Malaysia

Posted: 17 Oct 2012 04:45 PM PDT

TERKINI 
THE MALAYSIAN INSIDER

KUALA LUMPUR, — Satu perhimpunan secara aman diadakan di hadapan Kedutaan Besar Republik Indonesia di Jalan Tun Razak di sini hari ini sebagai membantah tindakan pihak berkuasa republik itu menahan dua nelayan Malaysia kerana dikatakan menceroboh perairan Indonesia di Selat Melaka.

Perhimpunan itu disertai anggota keluarga nelayan terbabit serta dari Persatuan Kebajikan Nelayan dan Peniaga-peniaga Ikan Sekinchan Selangor, Persatuan Nelayan Hai San Sungai Besar Selangor dan Koperasi Nelayan Hilir Perak Berhad dan Dewan Perhimpunan China Kuala Lumpur dan Selangor.

Pihak kedutaan kemudian membenarkan lima orang memasuki pejabat bagi mengadakan pertemuan dengan pegawai kedutaan serta wakil pihak penguatkuasaan republik itu.

Pada 15 Jun lepas, dua nelayan dari Hutan Melintang, Perak ditahan setelah bot mereka dipintas oleh pihak berkuasa Maritim Indonesia atas dakwaan menceroboh perairan republik itu.

Kedua-dua mereka telah dihadapkan ke mahkamah dan kini ditahan di Bagan Siapiapi, Indonesia. Ketua Pegawai Eksekutif Dewan Perhimpunan China Kuala Lumpur dan Selangor Tang Ah Chai berkata dalam pertemuan sejam itu, mereka menyerahkan memorandum bantahan meminta pihak berkuasa Indonesia memandang serius insiden nelayan Malaysia diganggu pihak penguatkuasa republik itu di Selat Melaka.

"Kami minta pertolongan Kedutaan Indonesia supaya dapat membantu melepaskan dua nelayan yang ditahan itu dan memulangkan semula bot mereka," katanya kepada pemberita yang menunggu di luar kedutaan itu.

Tang berkata hasil perjumpaan itu, pihak kedutaan Indonesia bersetuju untuk mengadakan perbincangan lanjut dengan kerajaan Malaysia Selasa depan bagi menyelesaikan perkara tersebut. — Bernama

Speaker tegur menteri beri ruang MP 'ganggu'

Posted: 17 Oct 2012 04:32 PM PDT

Bernama


 
Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia menegur beberapa menteri dan timbalan menteri kerana memberi ruang kepada wakil rakyat lain 'mengganggu' sesi penggulungan perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2013.
  
Sesi penggulungan peringkat dasar yang bermula kelmarin,  beberapa kali menjadi riuh apabila ramai anggota Parlimen pembangkang kerap mencelah untuk mengemukakan soalan tambahan di luar isu yang dibahaskan sehingga menyebabkan perjalanan mesyuarat terganggu dan berlarutan.
  
Pandikar Amin bertegas tidak membenarkan menteri dan timbalan menteri yang menggulung perbahasan memberi laluan kepada anggota Parlimen lain mencelah, serta meminta mereka mempercepat penggulungan masing-masing.
  
"Baru sahaja saya tegur tadi bahawa masa tak mengizinkan (untuk celahan). Kalau ahli-ahli Yang Berhormat tak dengar lagi, saya akan arahkan timbalan-timbalan saya supaya setiap kementerian hadkan 20 minit.
  
"Saya boleh buat begitu di bawah Peraturan Mesyuarat. Jangan ada yang pertikai itu," katanya apabila keadaan menjadi kecoh semasa giliran Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Abu Seman Yusop menggulung perbahasan.
  
Bagaimanapun, beberapa anggota Parlimen termasuk Azan Ismail (PKR-Indera Mahkota) dan N Gobalakrishnan (Bebas-Padang Serai) masih cuba mencelah dan ini membuatkan Pandikar Amin hilang sabar.
  
"Kalau saya tak tegas macam mana. Saya perlu menguruskan masa. Bila kita ambil tindakan keras, semua tak senang hati.
  
"Hati siapa yang dijaga ni Yang Berhormat. Sekali-sekala jagalah hati orang yang duduk di sini (merujuk kepada Speaker). Seorang buat hal, semua kena.
  
"Lain kali jangan buat hal. Bertimbang rasalah kepada orang lain bila nak bercakap," katanya.
  
Terdahulu, Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar turut membuat teguran sama semasa sesi penggulungan oleh Timbalan Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Senator Heng Seai Kie, yang bertukar kecoh apabila ramai wakil rakyat pembangkang tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan.

Antara ahli Parlimen tersebut termasuk Zuraida Kamaruddin (PKR-Ampang) yang mengulangi isu yang sama iaitu rasa tidak puas hati dengan ketidakhadiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang memangku jawatan menteri di kementerian itu serta mempertikai pelantikan berkenaan.
   
Bagaimanapun, dakwaan itu dipatahkan Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) ketika mencelah menyebut tentang laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris mengenai ketua Wanita PKR.
   
Beliau berkata dalam laporan akhbar berkenaan yang merujuk kepada anggota Parlimen Ampang itu "She walks like a man and talk like a man", tetapi kenapa tidak ada komen mengenai perkara itu.
   
R Sivarasa (PKR-Subang) kemudian bangun untuk membela Zuraida dengan mengemukakan peraturan mesyuarat 36(9) yang menyentuh mengenai peribadi seseorang anggota Parlimen.
   
"Yang Berhormat Pasir Salak dikatakan melanggar peraturan mesyuarat 36(9) dengan menyentuh peribadi seseorang di dalam Dewan. Saya tahu Yang Berhormat tidak ada niat jahat terhadap perkara itu.
   
"Yang Berhormat sekadar merujuk kepada siaran akhbar. Walaubagaimanapun, saya rasa pihak Ampang tersinggung dalam perkara ini," kata Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Ronald Kiandee ketika sesi penggulungan Rang Undang-undang Perbekalan 2013 peringkat dasar bagi Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.
   
Namun, Tajuddin berkeras dengan menyatakan beliau hanya memetik siaran akhbar dan enggan menarik balik mahupun memohon maaf di atas kenyataan yang dibuatnya.
   
"Saya tidak akan meminta maaf, tidak akan tarik balik. Yang Berhormat boleh ambil tindakan terhadap saya, itu saja. Yang Berhormat berdepan dengan salah orang.
   
"Sebelah sana yang mengutuk perdana menteri, kutuk Datuk Najib, kutuk orang itu kutuk orang ini, niat jahat kenapa tidak ada tindakan terhadap mereka Kenapa kamu semua tidak pernah minta maaf?" katanya.
   
Timbalan Speaker kemudian mententeramkan keadaan, dan meminta Heng supaya tidak melayan dan membalas serangan daripada anggota pembangkang dan meminta beliau meneruskan hujah penggulungan.
   
Sekali lagi keadaan kecoh apabila N Gobalaskrishnan (BEBAS-Padang Serai) mencelah dan mempersoal kewibawaan Zuraida selaku ahli Parlimen pembangkang wanita yang menyertai rombongan menaiki jet peribadi dan mendapat layanan mewah.
   
"Saya minta timbalan menteri memberikan penjelasan kerana saya tidak mahu berada dalam keadaan trauma ketika keluar dari dewan yang mulia ini," katanya.
   
Sementara itu, dalam hujah penggulungannya, Heng berkata susulan dasar sekurang-kurangnya 30 peratus wanita di peringkat pembuat keputusan dalam sektor korporat yang dipersetujui kerajaan pada 26 Jun 2011, kementerian telah menjalankan program pengarah wanita.
   
Katanya, bagi tahun 2012, kementerian menetapkan sasaran untuk melatih seramai 200 orang pengarah wanita dan setakat Oktober tahun ini, seramai 112 wanita telah menjalani latihan itu.
   
"Seramai 88 pengarah lagi akan menjalani latihan itu pada Oktober
hingga Disember 2012. Dan pada tahun 2013, kementerian menetapkan sasaran untuk melatih 500 orang pengarah wanita," katanya.
   
Berhubung perwakilan wanita dalam Dewan Rakyat, beliau berkata ia
bergantung kepada pencalonan parti politik yang berkaitan.
   
"Kalau kita bandingkan peratusan calon wanita yang telah diamanahkan untuk bertanding pada pilihan raya umum ke-12, didapati bahawa peratusan wanita yang dicalonkan BN adalah lebih tinggi daripada pakatan pembangkang. Cuma yang menang dan hadir ke dewan ini, calon wanita dari pakatan pembangkang lebih ramai," katanya.
   
Beliau berkata cadangan untuk meningkatkan bilangan perwakilan wanita di dalam Dewan telah diangkat untuk dibincangkan kepada parti-parti berkenaan dan menunggu pelaksanaannya pada masa akan datang.  

- Bernama

Menteri: Projek naik taraf jalan KB-Kuala Krai tidak dibatal

Posted: 17 Oct 2012 04:30 PM PDT

Bernama


Kerajaan tidak pernah membatalkan pelaksanaan projek menaik taraf jalan persekutuan dari Kota Bharu ke Kuala Krai, Kelantan, kata Menteri Kerja Raya Datuk Seri Shaziman Abu Mansor.
  
Sebaliknya projek itu ditangguh sementara bagi membolehkan kerajaan menilai semula skop, spesifikasi dan kos projek berkenaan, katanya.
  
"Kerajaan berpandangan cadangan harga kontrak yang pihak kontraktor tawarkan untuk laksanakan projek itu secara 'design and build' amatlah tinggi iaitu RM1.6 bilion untuk jajaran sepanjang 77 kilometer.
  
"Berdasarkan perancangan semula, cadangan projek menaik taraf jalan Kota Bharu-Kuala Krai akan diberi keutamaan dan pertimbangan oleh kementerian untuk dilaksanakan dalam tempoh Rancangan Malaysia ke-11," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2013 bagi kementerian itu di Dewan Rakyat hari ini.
  
Projek itu merupakan sebahagian daripada jajaran Jalan Persekutuan Central Spine dari Pahang ke Kelantan dengan cadangan menaiktaraf Jalan Kota Bharu-Kuala Krai yang diluluskan secara prinsip pada tahun 2008.
  
Dalam pada itu, Shaziman menyelar kerajaan PAS Kelantan yang berhasrat membina lebuh raya dari Kota Bharu ke Kuala Krai dengan hanya bergantung kepada kutipan derma walaupun kos pembinaan dianggar RM1.8 bilion.
  
"Saya hairan kerana projek lebuh raya tak bertol ini harganya besar
sedangkan defisit Kelantan pun besar. Difahamkan kira-kira RM80 juta hingga RM90 juta tahun ini.
  
"Sebagai seorang Islam, lebih penting kalau kita beri keutamaan dari segi air kerana itu hak rakyat yang perlu disediakan. Jalan dah ada, cuma perlu diperbaiki," katanya.
  
Terdahulu, menjawab celahan Datuk Kamarudin Jaffar (PAS-Tumpat) sama ada kerajaan persekutuan bercadang berbincang dengan kerajaan negeri Kelantan mengenai projek lebuh raya itu supaya tidak timbul pertindihan, Shaziman berkata kementerian bersedia untuk berbuat demikian.
  
"Cuma saya tak yakin RM1.8 bilion boleh dapat secara kutipan derma," katanya.
  
Bagaimanapun, Shaziman berkata kementerian tidak menerima sebarang permohonan atau pemberitahuan bahawa kerajaan Kelantan mahu membina lebuh raya itu. Bernama

Bayi 8 bulan mangsa dera meninggal dunia

Posted: 17 Oct 2012 04:27 PM PDT

KAMARUL HALIM M KAMAL

Bayi 8 bulan mangsa dera meninggal dunia
Nur Irisyafida Balkis dimasukkan ke hospital itu Khamis lalu setelah tidak sedarkan diri selama enam hari, dipercayai akibat didera teman lelaki ibunya.
 
BATU PAHAT - Seorang bayi berusia lapan bulan meninggal dunia setelah tidak sedarkan diri selama enam hari, dipercayai akibat didera teman lelaki ibunya.

Nur Irisyafida Balkis, dimasukkan ke hospital itu Khamis lalu kerana mengalami tiga keretakan di tempurung kepala, patah tangan kanan dan kaki kiri. Masih belum diketahui bagaimana bayi itu didera.

Dia meninggal dunia jam 2.30 petang semalam di Hospital Sultanah Nora Ismail (HSNI), di sini.

Ibu mangsa, yang dikenali sebagai Aida, 29, ketika ditemui berkata, sewaktu Balkis dimasukkan ke hospital, dia terpaksa bergantung kepada alat bantuan pernafasan.

Aida terkilan kerana Balkis, yang sudah pandai merangkak dan baru hendak belajar berjalan, tidak sempat menggunakan 'baby walker' yang dibelinya.

Tony Pua kemuka usul potong gaji Ismail Sabri

Posted: 17 Oct 2012 04:20 PM PDT

MALAYSIA KINI


 
Seorang ahli Parlimen telah memfailkan usul untuk memotong RM10 gaji Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Ismail Sabri kerana didakwa telah menyalahguna kuasa dengan menggunakan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) untuk menyiasat Suara Inisiatif Sdn Bhd

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara dari DAP, Tony Pua berkata beliau memfailkan usul tersebut hari ini kerana mendakwa Ismail telah menggunakan jawatannya untuk agenda politik BN dalam menyiasat akaun Suara Inisiatif.

"Sebaliknya, beliau gagal untuk mengambil sebarang tindakan terhadap lima syarikat yang berkaitan dengan Umno yang tidak mengemukakan akaun mereka, ada yang sejak tahun 2007.

"Syarikat-syarikat ini dan pengarah mereka, termasuklah Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin dan Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan," kata Pua.

Katanya, YGP Holdings Sdn Bhd, di mana Khairy dan Abdul Rahman  adalah pengarahnya, tidak memfailkan akaun teraudit sejak 31 Disember 2006, tetapi tiada tindakan diambil terhadapnya.

Ia juga mendedahkan bahawa National Aerospace and Defence Industries Sdn Bhd (Nadi), rakan kongsi dalam syarikat penerbangan murah terbaru negara, Malindo Airways, tidak mengemukakan akaun teraudit sejak tahun 2007.

Di samping itu, beberapa syarikat yang berkaitan dengan National Feedlot Corporation Sdn Bhd, yang dimiliki ahli keluarga bekas menteri, Datuk  Shahrizat Abdul Jalil, belum lagi mengemukakan laporan tahunan mereka sejak 30 Jun 2007.

Pua berkata, keputusan beliau memfailkan usul tersebut dijustifikasikan lagi oleh laporan ketua audit negara mengenai kegagalan SSM mengambil tindakan terhadap pengarah-pengarah syarikat yang berhutang bayaran kompaun lebih setengah juta ringgit.

Walaupun sejumlah besar kompaun belum dibayar, tetapi para pengarah berkenaan masih didapati aktif mendaftarkan syarikat baru, tanpa apa-apa halangan.

Musa nafi sertai Pas, kes Anwar tiada kaitan

Posted: 17 Oct 2012 04:17 PM PDT

RUZY ADILA IDRIS

Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan
Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan
 
SHAH ALAM – Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menafikan dengan keras khabar angin yang mengatakan beliau akan menyertai Pas atau mana-mana parti.

Malah beliau juga menegaskan, keputusannya menarik balik kes saman ke atas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam tiada kaitan dengan khabar angin dan spekulasi kononnya akan menyertai parti politik pembangkang termasuk Pas.

"(Khabar angin) tidak ada kaitan dengan kes semalam," kata beliau kepada Sinar Harian Online, hari ini.

Ketika ditanya dakwaan dan spekulasi di laman siber bahawa beliau akan menyertai Pas, Musa yang bersara sebagai Ketua Polis Negara akhir 2010 berkata: "Itu tidak benar."

"Kalau cerita-cerita yang keluar di Internet tu, tahu sahajalah kebenarannya.

"Lagipun sama ada Pas ataupun Umno, tidak ada sesiapa pun yang datang berjumpa saya untuk menawarkan keahlian," kata beliau lagi.

Semalam, Musa menarik balik saman fitnah yang difailkan terhadap Anwar, Ketua Umum Pakatan Rakyat, berhubung siasatan insiden 'mata lebam' pada 1998.

Keputusan itu dicapai dan diputuskan di hadapan Hakim Datuk Asmabi Mohamad semasa prosiding hari pertama perbicaraan kes tersebut di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dan memutuskan kes itu dibatalkan tanpa sebarang kos.

Musa menjelaskan, sejak mula berkhidmat sebagai anggota polis, beliau tidak pernah terlibat atau menyatakan sokongan terhadap mana-mana parti politik.

Ketika ditanya sama ada beliau akan menyertai Pas jika ada tawaran, beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut.

"Saya tidak boleh cakaplah tentang perkara di masa depan.

"Pada diri saya, saya bebas dan undi saya adalah rahsia jika ditanya tentang parti mana yang akan saya pilih pada pilihan raya," kata beliau yang kini mengajar secara kontrak di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam.

Baru-baru ini beberapa laman web dan portal berita termasuk Harakahdaily melaporkan seorang bekas Ketua Polis Negara akan menyertai Pas.

Pas, rakan komponen Pakatan Rakyat, telah menerima kemasukan beberapa bekas pegawai kanan perkhidmatan awam, antaranya bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Fauzi Shaari.

Turut menyertai Pas ialah bekas Ketua Setiausaha Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi, Datuk Dr Nik Zain Nik Yusof.

Pas: 'Tidak ada permohonan Musa Hassan setakat ini'

Posted: 17 Oct 2012 04:13 PM PDT

NURUL AINI MOHAMED ALI

SHAH ALAM - Pas hari ini menafikan khabar angin mengatakan bekas Ketua Polis Negara (IGP), Tan Sri Musa Hassan akan menyertai parti itu kerana setakat ini mereka tidak menerima sebarang permohonan keahlian daripada beliau.

Setiausaha Agungnya, Datuk Mustafa Ali berkata, Pas tidak mendengar khabar angin itu dan tidak mengetahui sama sekali berita itu.

"Setakat ini kami tidak terima lagi borang keahlian beliau. Jadi saya tidak boleh komen lanjut," katanya kepada Sinar Harian Online.

Beberapa blog dan portal sebelum ini mendakwa ura-ura mengatakan bekas ketua polis negara itu menyertai Pas.

Tambah menguatkan lagi berita, semalam Musa turut menarik balik ke saman beliau ke atas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Kita tak mahu komen mengenai perkara ini. Kalau boleh komen pun, biar kami benar-benar terima borang keahlian, dari situ kami akan nilai semula," ujar Mustafa.

Mengulas lanjut sama ada Pas sedia menerima Musa jika beliau menghantar borang keahlian, Mustafa mendakwa, "itu terpulang kepada parti."

"Tidak elok nak cakap sesuatu yang belum tentu terjadi ini, kalau betul-betul ada, baru kita akan nilai," katanya.

MP PKR: Laporan Audit 'diganggu'

Posted: 17 Oct 2012 04:07 PM PDT

JAMILAH HAMZAH

Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail
Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail

KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen PKR Indera Mahkota, Azan Ismail hari ini mendakwa Laporan Ketua Audit Negara 2011 yang dibawa ke Dewan Rakyat kelmarin dibentang lewat kerana dimanipulasi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Menurutnya, berdasarkan buku laporan tersebut laporan audit itu, sebenarnya sudah disahkan oleh Ketua Audit Negara pada 12 Jun lalu.

"Buku laporan yang kita terima di dalam Dewan Isnin lalu. Dikatakan ada beberapa sebab mengapa laporan audit ini dikemukakan lambat yang dikatakan munasabah untuk dilambatkan.

"Tetapi semakan saya, sebenarnya laporan audit ini telah disahkan Ketua Audit Negara seawal 12 Jun.
"Bermakna keseluruhan laporan audit telah pun lengkap dan disahkan seawal 12 Jun dan 25 Julai. Maka, tidak ada sebab untuk mengatakan perlu dilambatkan kerana proses pengauditan yang tidak lengkap," katanya pada sidang media di lobi Parlimen, di sini hari ini.

Menurutnya, beliau yakin ada beberapa perkara lain yang menyebabkan  proses pembentangan laporan tersebut ditangguhkan.

Bagaimanapun, Azan tidak memperjelaskan secara terperinci 'punca gangguan tersebut' namun beliau yakin tujuan kelewatan tersebut adalah untuk mengganggu perbahasan Ahli Parlimen berhubung laporan itu.

"Saya yakin ada perkara lain yang tidak dinyatakan dan kelambatan ini telah menyebabkan terganggunya proses penelitian kepada semua ahli-ahli Parlimen untuk meneliti untuk tujuan perbahasan dan memberi hujah sesi pembentangan belanjawan," katanya.

Lelaki mabuk 'amuk', cermin 17 kereta pecah

Posted: 17 Oct 2012 04:06 PM PDT

TUAN NUR SUHAILA RAJA MUHAMMAD

lelaki mabuk
Sebahagian penduduk menunjukkan laporan polis dan kenderaan mereka yang dipecahkan lelaki mabuk dalam satu kejadian, pagi semalam.
 
BALAKONG - Lebih 17 penduduk Taman Sri Timah terpaksa menanggung kerugian lebih RM20,000 apabila cermin kenderaan mereka yang diletakkan di lorong 1/11 dan 1/12 taman berkenaan dipecahkan.

Seorang mangsa, Ganeswaren berkata, dia menyedari kejadian tersebut kira-kira jam 2.40 pagi apabila terdengar bunyi kuat seolah-olah bunyi tembakan di luar rumahnya.

Menurutnya, dia ternampak seorang lelaki memegang besi memecahkan cermin keretanya di hadapan rumah dan juga kenderaan lain di sepanjang jalan utama.

"Saya keluar rumah untuk menghalang namun belum sempat berbuat apa-apa lelaki berkenaan dipercayai dalam pengaruh alkohol melarikan diri menaiki sebuah motosikal dengan rakannya," katanya yang membuat laporan di Balai Polis Impian Ehsan sebelum ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang," katanya.

Sementara itu, Ahli Majlis Perbandaran Kajang (MPKj), Eddie Ng Tien Chee berkata, dia menerima aduan daripada penduduk pagi semalam sebelum bergegas ke tempat kejadian kira-kira jam 8 pagi.

"Menurut mangsa, keseluruhan kerugian yang terpaksa ditanggung mereka sekitar RM20,000 bagi menggantikan tingkap dan cermin yang dipecahkan," katanya.

Eddie berkata, dia dimaklumkan penduduk laporan polis telah dilakukan dan dimaklumkan bahawa suspek ditangkap namun tidak boleh dituduh di mahkamah berikutan tiada ugutan mahupun kecederaan dilakukan oleh suspek.

"Saya berharap polis akan melihat isu ini secara lebih serius agar pihak yang melakukan kesalahan ini dikenakan hukuman setimpal," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan tersebut dan suspek telah ditahan untuk siasatan.

Tiada ulasan: