Selasa, 9 Oktober 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Skandal PKFZ - Mahathir Pertahan Liong Sik Tidak Bersalah

Posted: 08 Oct 2012 10:12 PM PDT

Dr Mahathir tiba di mahkamah pagi tadi. — Gambar oleh Choo Choy May 

KUALA LUMPUR, 9 Okt — Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa beliau percaya, Tun Dr Ling Liong Sik tidak mempunyai keupayaan menipu kerajaan, dalam mempertahankan sahabat dan bekas rakan sekerjanya yang sedang menghadapi perbicaraan kerana menipu kerajaan berkenaan dengan kos tanah Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Bekas perdana menteri memberitahu mahkamah bahawa "apa yang saya tahu, beliau (Dr Ling) adalah seorang yang jujur."



Semalam, Dr Mahathir memberitahu mahkamah bahawa beliau atau mana-mana menteri tidak membuat laporan jenayah tentang Kabinet telah ditipu untuk meluluskan pembelian tanah untuk projek PKFZ.

Beliau juga menyatakan bahawa seorang anggota polis memberitahunya jika penyiasat mengambil kenyataan beliau terlebih dahulu, Dr Ling tidak akan didakwa dengan apa-apa jenayah.

Disoal oleh peguam Wong Kian Kheong hari ini, Dr Mahathir berulang kali menegaskan bahawa tiada menteri di bawah pemerintahannya pernah mengadu tentang harga yang dicadangkan sebanyak RM25 setiap kaki persegi bagi tanah PKFZ.

Ditanya jika dia Dr Ling "menyesatkan, menipu atau ditipu" beliau berhubung dengan kos tanah PKFZ, DR Mahathir menjawab: "Secara peribadi saya tidak fikir begitu."

Wong: "Berapa lamakah anda telah mengenali tertuduh?"

Dr M: "Saya telah mengenali beliau sejak beliau dalam MCA sebelum beliau menjadi menteri.

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/dr-m-dr-ling-jujur-tidak-berupaya-menipu-kerajaan/



Mahathir Dicabar Saman Fawziah Abdul

Posted: 08 Oct 2012 08:03 PM PDT

Seorang penduduk Sabah mengakui menjadi sebahagian daripada "Projek Mahathir" dan mendapat taraf kewarganegaraan Malaysia selepas memasuki negara ini secara haram dari selatan Filipina.

Surirumah berkenaan, Fawziah Abdul, 50, dalam laporan agensi berita Reuters itu berkata beliau juga ingin menyampaikan penghargaannnya kepada bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad atas peluang itu.



"Saya merupakan sebahagian daripada Projek Mahathir... Saya diberitahu supaya pergi ke satu pejabat dengan dua keping gambar dan sedikit wang," kata Fawziah dalam laporan itu.

Fawziah juga menunjukkan kad pengenalan yang menyatakan beliau sebagai seorang warga yang dilahirkan di Sabah, menurut laporan itu lagi.

Beliau seterusnya menjelaskan bahawa "Projek Mahathir" itu merupakan "rancangan sulit" yang dikatakan telah diluluskan Mahathir.

Projek berkenaan, menurut Reuters, membantu memacu peningkatan populasi Sabah kepada lima kali ganda sejak 1970 dan menjadikan negeri itu sebagai simpanan tetap untuk undi kepada BN.

Laporan itu juga memetik kenyataan seorang pengkaji politik di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sabah yang berkata, kekecewaan masyarakat minoriti di negeri itu boleh menyebabkan Pakatan Rakyat berjaya meraih sehingga 10 daripada 25 kerusi parlimen.

-malaysiakini-



BERNAMA Bohong Lagi Kes Skandal Scorpene..

Posted: 08 Oct 2012 05:40 PM PDT

Satu kenyataan yang dikeluarkan Suara Rakyat Malaysia (Suaram) bagi pihak peguam mereka di Perancis, William Bourdon lewat malam tadi (Isnin) menepis dakwaan laporan yang dipetik agensi berita nasional Malaysia (Bernama) yang menjadi 'jurucakap' kepada bekas pendakwa kerajaan negara tersebut, Yves Charpenel.

Beberapa jam sebelum itu, Charpenel yang dipetik laporan Bernama mengatakan bahawa beliau menafikan laporan-laporan media yang tersebar di kalangan beberapa portal berita online Malaysia berhubung perbicaraan yang sedang berlangsung di Perancis, mengenai dakwaan rasuah oleh sebuah syarikat negara itu berhubung pembelian dua kapal selam kelas Scorpene buatan Perancis oleh Malaysia pada tahun 2002. Tambah Charpenel lagi, kununnya proses perbicaraan yag sedang berlangsung sebenarnya hanyalah proses perbicaraan di media semata-mata dan bukannya perbicaraan sebenar.

Justeru katanya, media mesti dapat membezakan antara khabar angin dan fakta serta kes sesuatu perbicaraan bagi mengelakkan berlaku salah faham oleh masyarakat.

Tidak lama selepas berita tersebut dikeluarkan, maka seperti biasa berlumba-lumbalah media pencacai Umno seperti The New Straits Times (NST), mStar dan Utusan Meloya menyiarkan kenyataan tersebut (termasuk portal pro-Pakatan Rakyat, Malaysiakini) seolah-olah Charpenel menjadi jurucakap pihak pendakwaan Perancis.

Bagaimanapun, William Bourdon dalam kenyataan balasnya menyatakan bahawa adalah tidak benar sama sekali kenyataan yang dikeluarkan Charpenel yang hanya bergelar "bekas pendakwa" dengan hujahnya merujuk kepada prosiding siasatan mahkamah yang sedang berlangsung, termasuk mengeluarkan sepina pertama ke atas saksi pertama daripada tujuh yang dimohon Suaram.

Jelasnya lagi, kenyataan Charpenel bertentangan dengan fakta bahawa tribunal The deGrande Instance telah menerima permohonan Suaram bagi menyiasat skandal tersebut setelah Bourdon dan seorang lagi peguam, Joseph Breham berhujah di hadapan hakim penyiasat selama lebih tiga jam pada Mac lalu di Paris.

"Apabila selesai siasatan itu hakim penyiasat akan membuat keputusan sama ada kes itu akan pergi kepada perbicaraan penuh. Iaitu hakim penyiasat yang membuat keputusan dan bukan pihak pendakwa".

Sepanjang pengetahuannya, pihak pendakwa semasa meneliti kes itu tidak membuat apa-apa kenyataan seperti yang dinyatakan oleh Charpenel.

Dua orang hakim penyiasat tersebut ialah Roger Le Loire dan Serge Tournaire yang memutuskan untuk meneruskan siasatan mereka mengenai skandal Scorpene.

Dipercayai Bernama sengaja mengelirukan cara pemberitaannya bagi menguatkan ceritanya dengan tujuan meyakinkan pembaca walaupun diletakkan dalam perenggan berbeza seperti yang dipetik di bawah:

Seorang pendakwa kerajaan Perancis yang terkenal menafikan laporan-laporan media yang tersebar di kalangan beberapa portal berita online Malaysia berhubung perbicaraan yang sedang berlangsung di Perancis, mengenai dakwaan rasuah oleh sebuah syarikat Perancis berhubung pembelian dua kapal selam Scorpene buatan Perancis oleh Malaysia pada tahun 2002.


Yves Charpenel berkata media di Malaysia harus dapat membezakan antara khabar angin dan fakta dan antara siasatan dan perbicaraan.military malaysia navy french built submarine scorpene class"Saya sedar mengenai semua kekecohan yang dibangkitkan media tertentu (organisasi) di Malaysia berhubung perkara ini tapi apa yang saya boleh kata ini adalah tidak lebih daripada satu perbicaraan oleh media," katanya kepada Bernama di ibu negara, hari ini.

Charpenel, yang juga bekas ketua pendakwaan di Perancis dan kini seorang pendakwa negeri dan anggota eksekutif Persatuan Pihak Berkuasa Anti-Rasuah Antarabangsa (IAACA), berada di sini untuk menghadiri persidangan dan mesyuarat agung tahunan IAACA yang berakhir semalam.




Ini Yang Paling Ditakuti Umno - Paderi Kristian Akan Pastikan Pas Menang

Posted: 08 Oct 2012 04:51 AM PDT

(Francis, Ondon dan Melvin menunjukkan kawasan DUN Pitas yang terletak di utara Sabah)

KOTA KINABALU: Pernahkah anda terfikir, kempen calon PAS bakal digerakkan sepenuhnya oleh orang Kristian dan dia bukan penganut biasa tetapi pastor?

Tetapi inilah yang berlaku di Sabah sekarang. Bakal calon PAS di DUN Pitas, Kudat digerakkan sepenuhnya oleh pendokong Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP).




Ia diketuai oleh Otou @ Francis Singoron (gambar), seorang pemimpin agama Kristian bertaraf pastor.

Beliau dibantu oleh dua orang kuatnya yang bekerja siang malam untuk memenangkan bakal calon PAS di situ.

Ondon Mangajil, 58, dan Rakilin Mahuda @ Melvin adalah dua penggerak DHPP Pitas yang membantu Francis. Kedua-dua mereka juga beragama Kristian.

Francis mengaku, beliau menyertai DHPP kerana sikap yang diambil oleh PAS yang tidak mengenepikan orang bukan Islam dan sanggup bekerjasama.

Beliau yakin, bersama dengan PAS, tidak akan berlaku persengketaan antara agama dan dapat berjalan dengan baik.

Di DUN Pitas, 60 peratus penduduknya adalah beragama Islam manakala 40 peratus lagi penduduk Kadazan, Dusun dan Murut beragama Kristian.

Rakilin Mahuda @ Melvin (gambar kanan) sebelum ini tinggal di Kelana Jaya, Selangor. Namun untuk mempastikan PAS menang di Pitas, beliau telah pulang ke Pitas, tempat lahir dan tinggal beliau sebelum ini.

"Saya akan terus bekerja sehingga pilihan raya akan datang bagi memenangkan calon," kata Melvin yang sebelum ini pernah aktif dalam PKR di Kelana Jaya.

Antara isu penting yang dijadikan isu oleh lawan PAS di sini adalah hukum Hudud dan penggerak DHPP inilah yang menerangkan kedudukan sebenarnya.

"Saya sangat senang bekerja dalam PAS kerana di sini saya lihat tolak ansur, keseimbangan dan kebaikan hati pemimpinnya di semua peringkat.

"Rakan-rakan saya dalam PAS dari bawah hingga ke atas melayan saya dengan sama. Bila pilihan raya hampir, sebagai orang Pitas, saya pulang dan bekerja untuk memenangkan PAS," kata Melvin yang sudah 22 tahun tinggal di Selangor.

Ondon (gambar kanan) pula dilihat paling faham tentang pilihan raya antara mereka.

"Pitas ini dari segi saisnya lebih besar dari Perlis. Ini menyusahkan kita," kata Ondon kepada Harakahdaily.

Ondon juga menyifatkan isu tanah adalah isu utama di sini dan bakal menyatukan penduduk Pitas untuk menyokong PAS.

Ondon sangat memuji peranan yang dimainkan oleh Mursyidul Am dan Presiden PAS terutama dalam isu nama Allah sehingga berjaya meredakan salah tanggap orang Kristian.

Calon PAS?

Francis, Melvin dan Ondon bergerak membantu seorang aktivis PAS Pitas iaitu Puan Dausieh Queck yang disebut-sebut bakal menjadi calon Pakatan di sini.

Dausieh (gambar) adalah penggerak Persatuan Persaudaraan Muslimah Malaysia (Salimah) yang banyak memperjuangkan isu wanita Islam di Malaysia khasnya di Sabah.

Beliau mula mendekati politik sejak tahun 2006 lagi dengan mengikuti aktiviti PKR di Kota Belud.

Namun pada tahun 2011, Dausieh menyertai PAS dan disebut-sebut bakal menjadi calon PAS di sini.

Beliau mula mengenali Ondon sejak tahun 2006 lagi namun mula mengenali Francis pada tahun 2008 apabila beliau turut membantu kempen PKR di Pitas.

"Saya mengenali Melvin agak lama namun apabila PAS diputuskan bertanding di Pitas, saya meminta dia balik ke sini sejak tahun lalu lagi bagi membantu kami," beritahu Dausieh.

Dengan empat tenaga utama Pitas inilah PAS bergerak hampir setiap masa menemui pengundi sehingga ke peringkat mereka yakin akan menang.

"Saya lihat peluangnya amat besar untuk menang dengan bantuan Allah ekoran dari pergerakan kita dan masyarakat yang ada," beritahu Dausieh.

Ini kerana, jentera yang komited di samping kejayaan mereka membentuk suasana penyatuan dari semua pihak samada di kalangan parti-parti dalam Pakatan dan juga hubungan antara agama.

Namun, halangan utama mereka kini adalah kewangan. Ini kerana, apabila masa ditumpukan sepenuhnya untuk menang, mereka terpaksa tinggalkan pelerjaan untuk mendapat wang hatta untuk kehidupan mereka sendiri.

Cabaran mendekati pengundi dikawasan pendalaman merupakan kekangan utama kerana hanya pendekatan TURUN TERUS KEPADA PENGUNDI sahaja merupakan pendekatan yang terbaik. Maka halangan masuk kependalaman memerlukan kos yang tinggi, tetapi membawa keluar pengundi lebih tinggi lagi kosnya.

Dana PAS Kawasan yang amat terhad juga menjadi kekangan untuk melaksanakan gerak kerja dengan jayanya. Program bantuan kebajikan kepada rakyat amat sukar dilaksanakan.

Keperluan pengangkutan menjadi keutamaam kerana kebanyakkan jalanraya yang ada hanya boleh dilalui pacuan 4 roda sahaja.

Sehubungan itu, kepada mana-mana pihak yang sudi membantu PAS di Pitas ini, anda boleh memberikan sumbangan terus ke akaun Parti Islam Semalaysia kawasan Kudat 1690020154073 Ambank Islamic atau terus ke akaun bendahari MTD Pitas, Muhd Ruslan Azahari 162263156276 Maybank.

http://wargamarhaen.blogspot.com/2012/10/pru-13-bakal-calon-pas-digerakkan.html



Zahid hamidi Di Ambang Kejatuhan..

Posted: 08 Oct 2012 03:13 AM PDT



Nampaknya Menteri Pertahanan yang juga ahli parlimen Bagan Datoh, Zahid Hamidi kini semakin tertekan dengan perkembangan terbaru membabitkan kawasan parlimennya, terutamanya sejak malam tadi.

Apa tidaknya, sambutan Jelajah Merdeka Rakyat yang singgah di parlimen tersebut yang diketuai Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim malam tadi sangat memberangsangkan.



Dkhabarkan, kira-kira 6,000 orang hadirin memenuhi tapak ceramah Pakatan Rakyat tersebut yang diadakan di sebuah rumah di Sungai Sumun, Jalan Bagan Datoh yang selama ini menjadi kubu kuat Umno dan Barisan Nasional (BN).

Anwar yang berceramah bersama-sama dengan Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Perak, Dr Mohd Nur Manuty, ahli parlimen Gopeng, Dr Lee Boon Chye dan ADUN Hutan Melintang, S Kesavan sentiasa mendapat tepukan gemuruh hadirin yang datang sejauh Teluk Intan dan Sabak Bernam, Selangor.

Ada di antaranya tidak melepaskan peluang mengambil gambar kenang-kenangan di hadapan bas dua tingkat milik KEADILAN yang pernah disimbah cat merah dan dibaling batu di bahagian tempat duduk pemandu sebagai bukti betapa takutnya Umno menghadapi kemaraan Pakatan Rakyat.

Dalam ceramahnya, Anwar terus menekankan harga minyak diturunkan selari dengan dasar bersama yang terkandung dalam Buku Jingga selain memberi isyarat bahawa pilihanraya umum hampir pasti akan diadakan sebelum hujung tahun ini.

Walaupun khuatir kejadian samseng berulang di sini, namun nampaknya Umno tidak mampu menyekat kemaraan pengunjung yang datang dari hampir segenap penjuru semata-mata mahu bertemu dan mendengar pidato pemimpin Pakatan Rakyat.

Anwar menyifatkan bahawa Bagan Datoh kini bukanlah kubu kuat Umno lagi ekoran kesedaran rakyat terhadap perubahan politik semakin kuat dirasakan dan ini terbukti dengan penyertaan ahli Umno menyertai Pakatan Rakyat terutama di Sabah dan Sarawak.

Paling mencuri tumpuan, semasa Anwar menunggu gilirannya untuk berucap, beliau tidak duduk di atas kerusi yang disediakan, sebaliknya duduk bersila di atas hamparan permaidan bersama-sama dengan hadirin yang tidak melepaskan peluang bergambar dengannya.




Untuk rekod, Zahid cuma menang tipis dengan majoriti 2,692 undi menewaskan calon KEADILAN, Madhi Hassan yang juga Ketua KEADILAN Cabang Bagan Datoh dalam pilihanraya umum lalu berbanding majoriti besar yang diperolehi Zahid pada 2004 sebanyak lebih 12 ribu undi.

JALAN PULANG



Tiada ulasan: