Selasa, 30 Oktober 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


AES: Keselamatan atau keuntungan?

Posted: 29 Oct 2012 11:18 PM PDT

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) terus mempersoal alasan kerajaan untuk melaksanakan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) bagi mengesan dan mengenakan saman terhadap pesalah trafik.

Pengerusi Lajnah Pengguna dan Alam Sekitar (LPAS) dewan itu, Mohd Firdaus Jaafar, berkata tinjauan dan kajian yang dilakukan oleh LPAS mendapati rata-ratanya tidak menyokong pelaksaan sistem ini.

Ini kerana ianya dilihat bukan untuk keselamatan semata-mata tetapi lebih kepada cuba mengaut keuntungan yang agak besar dalam masa singkat.


"LPAS juga mempersoal adakah pelaksanaan kamera AES ini dapat menjamin 100 peratus keselamatan kepada pengguna jalan raya, mendisplinkan pengguna jalan raya ataupun sebaliknya hanya mahu membuat keuntungan semata-mata," soalnya.

Beliau berkata demikian mengulas alasan yang diberi kerajaan kononnya AES perlu bagi mengurangkan kadar kemalangan maut.

Menurut Firdaus yang juga Ahli Parlimen Jerai, banyak faktor lain juga yang menyumbang kepada kemalangan maut selain faktor memandu secara laju.

Ia termasuk soal kualiti permukaan jalan raya, keadaan kenderaan dan lain-lain.

"Kerajaan mahupun JKJR (Jabatan Keselamatan Jalan Raya) sepatutnya menyelesaikan faktor-faktor penting yang boleh menyumbang ke arah kemalangan jalan raya, bukannya mencari salah pengguna jalan raya yang kononya membawa kenderaan dengan laju.

"Dengan alasan seperti ini terlalu senang kerajaan Umno BN membazir ratusan juta semata-mata untuk mewujudkan kamera AES sedangkan banyak lagi kaedah dan cara yang lebih efisyen serta menjimatkan," katanya.

Malah katanya, kerajaan juga boleh menggunakan kaedah lain selain AES bagi menangani masalah kemalangan maut tersebut.

"Dah sampai masanya Kerajaan mahupun JKJR memikirkan dan juga mengkaji polisi-polisi atau plan-plan perancangan demi untuk kepentingan pengguna jalan raya dan bukannya 'berniaga dengan nyawa rakyat'," katanya.

Sebelum ini, Pengerusi Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase) Datuk Mahfuz Omar turut mendedahkan satu kajian yang dibuat menunjukkan kadar kemalangan di bandar yang menggunakan kamera AES lebih tinggi berbanding bandar yang tidak menggunakan sistem tersebut.

Kajian yang dibuat sekumpulan masyarakat awam pembayar cukai di London itu mengkaji kadar kemalangan terhadap 1000 kenderaan berdaftar di beberapa bandar yang menggunakan AES dan tidak menggunakan AES.

Kajian mereka mendapati kadar kemalangan di bandar London yang menggunakan kamera AES adalah 90.9.

Sebaliknya sebuah lagi bandar Swindon di UK yang telah memansuhkan kamera AES pada 2009 hanya merekodkan kadar kemalangannya 2.0.

Berikut adalah cadangan LPAS kepada kerajaan:

- Sepatutnya pihak Kerajaan Persekutuan dan juga Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) perlu menyelesaikan masalah ini dengan menganal pasti dan membaik pulih setiap permukaan jalanraya yang mempunyai faktor risiko yang tinggi terjadi nahas kemalangan, supaya ia selamat kepada pengguna jalan raya walaupun dalam keadaan cuaca panas mahupun hujan.

- Memasang lampu-lampu keselamatan di tempat-tempat yang berisiko tinggi berlakunya kemalangan agar jalan seperti ini sentiasa kelihatan terang dan jelas semasa memandu pada waktu malam. Tetapi sebaliknya pemasangan lampu-lampu ini hanya berada di zon-zon bandar dan juga di plaza tol-tol.

- Pihak JKJR, sepatutnya menyedarkan pengguna jalanraya dengan mengadakan kempen besar-besaran punca yang menyumbang kemalangan dengan mengiklankan papan tanda seperti jumlah atau peratus kemalangan, gambar-gambar kemalangan dan juga bilangan atau angka nyawa-nyawa yang terkorban di kemalangan jalanraya. papan iklan ini perlu dipasang setiap penjuru ataupun kawasan yang berisiko tinggi berlakunya kemalagan.

- Memperkasakan pengangkutan awam.

.harakahdaily.net


Rakyat Jangan Terpedaya Dengan Media umno

Posted: 29 Oct 2012 09:59 PM PDT

Datuk Seri Anwar Ibrahim yakin Pakatan Rakyat (Pakatan) mampu membentuk Kerajaan Pusat yang baru tanpa politik kotor dan rasuah.

Katanya, kemenangan berlandaskan politik matang dan bersih lebih signifikan berbanding budaya fitnah dan penindasan.

"Saya tidak datang untuk mencerca Najib (Razak), Rosmah (Mansor) dan Umno. Saya nak (Pakatan) menang dan rakyat bangkit menolak rasuah dan fitnah," katanya di depan 400 penduduk di Warung Ibu Nasi Ambeng, Kg Sungai Gulang-Gulang, Permatang, Tanjung Karang pada Jelajah Merdeka Rakyat semalam.


Ketua Umum KEADILAN itu berkata, Umno BN terus goyah dan banyak isu yang gagal dipertahan melainkan memburukkan Pakatan, meskipun mereka menguasai seluruh jentera kerajaan termasuk media.

Beliau mengingatkan rakyat jangan terkeliru dengan dakyah yang dimainkan media yang terus-menerus memutarbelitkan fakta sebenar.

"Sebab apa dia (Najib) takut? Dia punyai televisyen, jentera dan wang kerana dia ada rasuah. Sebab itu dia tidak mampu jawab," ujar Penasihat Ekonomi Selangor itu dipetik MediaSelangorku.

Anwar sekali lagi mengulangi ikrar untuk menurunkan harga minyak dalam tempoh 24 jam selepas Pakatan menawan Putrajaya selain membatalkan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Jelajah itu turut disertai Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang tiba pada jam 12.30 tengahari bersama rombongan dengan menaiki bas Jelajah Merdeka Rakyat sambil diiringi motosikal berkuasa besar.

Hadir sama, Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali; Ketua Penerangan Negeri, Shuhaimi Shafiei; Adun Kota Alam Shah, M Manoharan dan Penyelaras DUN Permatang, Yahaya Saari.

Terdahulu, Jelajah Merdeka Rakyat mengunjungi penduduk Pekan Sungai Besi.

Selepas selesai di DUN Permatang, rombongan kemudian ke Bagan Nakhoda Omar, Sabak Bernam.

Jelajah diteruskan dengan solat dan tazkirah maghrib di Masjid Abu Bakar Ali Bashah, Taman Bunga Raya, Bukit Beruntung sebelum bergerak ke Pekan Rasa.

Pada jam 9 hingga 12 tengah malam, program diteruskan dengan Ceramah Perdana Merdeka Rakyat di Pusat Bandar Baru Batang Kali, Ulu Selangor.

Penceramah terbabit termasuk Anwar, Khalid, Azmin, Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin dan Naib Presiden, N Surendran.

Pendedahan Salahguna Kuasa SUK Kedah Melibatkan RM46 Juta

Posted: 29 Oct 2012 08:26 PM PDT

Bukankah syarikat putar alam ini milik rakan Mahdzir Khalid?


Pembinaan Sintok Sdn. Bhd. (PSSB) adalah anak syarikat Permodalan Kedah Berhad. Antara Ahli Lembaga Pengarah PSSB ialah Dato' Ahmad Sudin, Dato' Bakri Hj Ali Mahamad dan Dato' Halim Said. Syarikat itu diberi projek membina kompleks baru Majlis Perbandaran Sungai Petani (MPSP), auditorium dan Dewan Kenangan Sungai Petani berjumlah RM40 juta. Harga siling yang telah diputuskan dalam mesyuarat Exco. Tetapi Pegawai kewangan Negeri pada waktu itu Dato' Rasli telah menaikkan harga kepada RM46 juta tanpa dibawa masuk dalam mesyuarat Exco.


Kes ini telah dilaporkan kepada SPRM dan Rasli telah disoal-siasat oleh SPRM berhubung isu tersebut. Jawapan yang diberikan oleh Rasli kepada SPRM ialah selaku Pegawai Kewangan beliau berhak berbuat demikian berdasarkan pekeliling tertentu (mungkin dari JPA). Malangnya selepas beberapa bulan berlaku Rasli masih belum dapat mengemukakan dokumen atau pekeliling itu kepada SPRM.

Cara kedua untuk 'menyelamatkan' Rasli ialah mengemukakan permohonan dalam Mesyuarat Exco untuk menaikkan harga kontrak berasaskan keperluan semasa, kenaikan harga barang dan sebagainya. Soalnya semasa Rasli menambah harga sebanyak RM6 juta itu projek belum berjalan, tidak mungkin berlaku tuntutan yang melebihi kos asal... tiang pun tak pacak lagi masa tu.

Projek bina kompleks MPSP belum dimulakan, tetapi MPSP telah membayar PSSB sebanyak RM10 juta. PSSB mensubkan kerja tersebut kepada Najwa Bina sebuah syarikat 'silap mata' yang dilaporkan tidak tersenarai sebagai kontraktor berdaftar (PKK) untuk melakukan projek itu. Khabarnya syarikat putar alam bernama Najwa Bina itu ialah milik rakan baik Mahdzir Khalid iaitu Fakhrulrazi. Orang kampung dah tahu itu.

PSSB membayar Najwa Bina sebanyak RM9.3 juta sebagai bayaran pendahuluan. Sekali lagi berlaku kepelikan kerana bayaran pula dibuat atas nama FBS Bina Sdn Bhd. Mahdzir Khalid kena beri beri penjelasan bagaimana hal ini boleh berlaku. Jangan beri alasan 'saya tak tahu' nanti mendapat gelaran Bekas MB Serba Tak Tahu pulak! Yang paling bertanggungjawab untuk memberi penjelasan tentulah pembuat bayaran sendiri iaitu Rasli. Macam mana yang buat projek ialah Najwa Bina dapi bayaran dibuat atas nama FBS Bina? Jawab Rasli jawab

Khabarnya syarikat yang didakwa milik sahabat Mahdzir ini hanya mampu melakukan kerja permulaan, pasang cerucuk saja kot. Akhirnya syarikat kena terminate... kerajaan negeri jugak yang rugi. Kerajaan mana yang memerintah masa tu?? Jawab kuat kuat... BE ENDDDDD!!!

Cerita bayaran RM10 juta kepada Najwa Bina tu belum selesai. Banyak lagi jalan cerita dan konanya. Pi mana duit tu? Sapa yang usung cash duit tu? Depa beli apa?

Nak dengag cerita rajin-rajinlah melawat blog ini...

Oleh: Pak Dee Jantan - http://kedahla.blogspot.com/2012/10/bukankah-syarikat-putar-alam-ini-milik.html


PANAS - Adun BN Ini Rupanya Pendatang Haram Dari Filipina

Posted: 29 Oct 2012 06:47 PM PDT

'DATUK S' LAHIR DI CAGAYAN, FILIPINA

Saudara Pengarang,

SEBAGAI penduduk asli Kampung Semuning, Tambisan, saya telah mengikuti pendedahan demi pendedahan Sabahkini.net termasuk kes Samsuddin Yahya dan Surau Kampung Semuning; memuji keberanian dan keprihatinan Sabahkini.net membela nasib rakyat yang tertindas seperti kami.

Walaupun saya kini terpaksa merantau jauh dari kampung halaman untuk bekerja dengan syarikat asing di luar negara, tetapi hubungan dengan keluarga saya di Kampung Semuning tidak pernah terputus, apatah lagi dengan adanya Sabahkini.net.


Kepada siapa yang tidak kenal Samsudin mungkin terpedaya dengan helah dan kepalsuannya, tetapi bagi kami penduduk Kampung Semuning, telah masak dan mengetahui siapa sebenarnya Samsudin yang layak digelar 'Umang-Umang' atau 'Hermit Crab'.

Untuk makluman Pembaca Sabahkini.net dan Ketua Menteri Sabah, Samsudin Yahya bukanlah anak jati Tambisan atau Kampung Lupak Meluas, Sandakan (seperti dalam rekod JPN) sebaliknya Pendatang Asing Filipina yang datang ke Sabah sekitar usia 10 tahun.

Samsudin dilahirkan di Pulau Cagayan, Filipina tetapi telah dibawa oleh keluarganya ke Tambisan (masuk secara haram). Setelah bapanya bercerai dengan ibunya (keturunan Brunei) dan kembali ke Filipina, Samsudin dipelihara bapa tirinya, Yahya, iaitu sepupu Tun Juhar Mahiruddin.

Kini ibu Samsudin menetap di Brunei, manakala bapa tirinya, Yahya kini sudah meninggal dunia ketika menetap di Brunei. Sepanjang pengetahuan saya, Samsudin mempunyai empat adik beradik 'Saudara Anjing' iaitu satu ibu berlainan bapa kerana ibu Samsudin (namanya sudah lupa) telah bernikah tiga kali.

Hal-hal lain saya rasa tidak perlu sentuh kerana saya hanya ingin memaklumkan bahawa Samsudin adalah PATI dan memalsukan keterangan diri untuk mendapat MyKad Malaysia sebagaimana gundiknya, Pia Binti Dahlan.

Salam Hormat,

ANAK JATI TAMBISAN

Dipetik dari - sabahkini.net


Hudud - Fathul Bari Sudah Kena Picit Telur

Posted: 29 Oct 2012 10:09 AM PDT


Berbeza pula dengan kenyataannya pada 24 Oktober 2012 (di sini). Beliau kelihatan bersungguh-sungguh pula untuk menutup kebiadapan Presiden MCA yang telah menghina Hudud..


Negeri Pakatan Rakyat Selamat.. Bebas Dari Sistem Saman 1 Malaysia (AES)

Posted: 29 Oct 2012 05:39 AM PDT

KUALA LUMPUR, 29 Okt - Pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di empat negeri yang diperintah Pakatan Rakyat (PR) akan ditangguhkan. Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng (foto) berkata, pelaksanaan AES akan ditangguhkan sehingga kajian mendalam dijalankan dan maklum balas daripada rakyat diperolehi.

"Kita memang tidak setuju dengan pelaksanaan AES. Kita akan menilai kembali pelaksanaannya di empat negeri PR. Jika dikira sebanyak 331 biji kamera di empat negeri PR daripada 831 kamera yang akan dipasang di seluruh negara.

Dengan penangguhan ini pengguna jalan raya akan berasa lega dan tidak stres apabila memandu di negeri PR," katanya kepada pemberita di Lobi Parlimen hari ini.


Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP berkata keputusan tersebut diambil bagi memastikan rakyat yang tidak bersalah menjadi mangsa.

"Sebab itu kita hendak tahu sudah berapa banyak saman yang sudah dikeluarkan dan bila saman ini dihantar kepada pesalah," katanya.

Beliau turut mengesahkan bahawa kerajaan Pulau Pinang telah menulis surat kepada Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan, Datuk Long See Wool bagi memaklumkan tindakan penangguhan itu dan mahu mengadakan perbincangan lanjut bersama kementerian itu mengenai maklum balas pelaksanaan AES.

Guan Eng berkata setakat ini kerajaan negeri Kedah dan Kelantan sudah pun memaklumkan keputusan menangguhkan pelaksanaan AES dan Selangor dijangka mengumumkannya dalam tempoh terdekat.

"Kita mahu tangguhkan dulu, sehingga kajian mendalam dijalankan. "Saya juga tidak lihat apa kebaikannya kamera AES ini hendak dikembalikan kepada kerajaan Persekutuan selepas tempoh lima tahun," katanya.

Jelasnya, kerajaan negeri tidak bersetuju dengan beberapa perkara dalam pelaksanaan AES terutamanya yang melibatkan penetapan had laju.

"Ada kawasan had lajunya 60 kilometer sejam. Kita mahu tahu adakah had laju ini praktikal pada masa sekarang. "Ia perlu disemak semula. Kalau tidak lebih baik jangan pakai kereta, tolak kereta lebih baik," katanya.


Nik Aziz: Saya sebut tutup aurat untuk Islam

Posted: 29 Oct 2012 04:39 AM PDT

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat hari ini menjelaskan kenyataan lamanya yang ditafsirkan pemimpin kanan MCA sebagai membenarkan merogol orang bukan Islam.

"Saya sebut tutup aurat untuk orang Islam tidak kepada bukan Islam. Kalau tak tutup aurat 'padanlah' kalau kena rogol pun.

"Tapi oleh sebab dia pandang serong awal-awal lagi kepada Islam, maka dia beremosi. Ini sesuailah dengan Umno yang juga pandang serong terhadap Islam," beliau dipetik sebagai berkata oleh Harakahdaily hari ini.


Naib Pengerusi Wanita MCA Heng Seah Kie pada 20 Oktober lalu menuduh Nik Aziz membenarkan merogol wanita bukan Islam sekiranya mereka tidak mematuhi kod etika pakaian Islam.

Heng membuat kesimpulan itu berdasarkan video lama Nik Aziz yang didakwa menyebut wanita patut dirogol jika tidak menutup aurat.

Kenyataan itu kemudiannya disokong oleh Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Sementara itu, menteri besar Kelantan juga dilapor berkata, dakwaan yang dilempar MCA terhadapnya sangat beremosi dan menampakkan pandangan serong terhadap Islam.

Beliau ditemui pada rumah terbuka sempena Aidiladha di kediamannya di Pulau Melaka semalam.

"Apabila Umno tolak Islam, takkan pula MCA nak bantu Islam. Dengan automatik parti itu akan buat perkara-perkara yang melemahkan Islam.

"Jadi mereka tidak layak memimpin negara. Negara barat marah kepada Islam, Umno pun begitu juga. Jadi apa beza Umno dengan pandangan barat," ujarnya lagi.


PR mampu bentuk K’jaan Pusat tanpa rasuah, politik kotor – Anwar

Posted: 29 Oct 2012 01:52 AM PDT

KUALA LUMPUR 29 Oktober: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yakin Pakatan Rakyat (Pakatan) mampu membentuk Kerajaan Pusat yang baru tanpa politik kotor dan rasuah.

Katanya, kemenangan berlandaskan politik matang dan bersih lebih signifikan berbanding budaya fitnah dan penindasan.

"Saya tidak datang untuk mencerca Najib (Razak), Rosmah (Mansor) dan Umno. Saya nak (Pakatan) menang dan rakyat bangkit menolak rasuah dan fitnah," katanya di depan 400 penduduk di Warung Ibu Nasi Ambeng, Kg Sungai Gulang-Gulang, Permatang, Tanjung Karang pada Jelajah Merdeka Rakyat semalam.


Ketua Umum KEADILAN itu berkata, Umno BN terus goyah dan banyak isu yang gagal dipertahan melainkan memburukkan Pakatan, meskipun mereka menguasai seluruh jentera kerajaan termasuk media.

Beliau mengingatkan rakyat jangan terkeliru dengan dakyah yang dimainkan media yang terus-menerus memutarbelitkan fakta sebenar.

"Sebab apa dia (Najib) takut? Dia punyai televisyen, jentera dan wang kerana dia ada rasuah. Sebab itu dia tidak mampu jawab," ujar Penasihat Ekonomi Selangor itu dipetik MediaSelangorku.

Anwar sekali lagi mengulangi ikrar untuk menurunkan harga minyak dalam tempoh 24 jam selepas Pakatan menawan Putrajaya selain membatalkan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Jelajah itu turut disertai Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang tiba pada jam 12.30 tengahari bersama rombongan dengan menaiki bas Jelajah Merdeka Rakyat sambil diiringi motosikal berkuasa besar.

Hadir sama, Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali; Ketua Penerangan Negeri, Shuhaimi Shafiei; Adun Kota Alam Shah, M Manoharan dan Penyelaras DUN Permatang, Yahaya Saari.

Terdahulu, Jelajah Merdeka Rakyat mengunjungi penduduk Pekan Sungai Besi.

Selepas selesai di DUN Permatang, rombongan kemudian ke Bagan Nakhoda Omar, Sabak Bernam.

Jelajah diteruskan dengan solat dan tazkirah maghrib di Masjid Abu Bakar Ali Bashah, Taman Bunga Raya, Bukit Beruntung sebelum bergerak ke Pekan Rasa.

Pada jam 9 hingga 12 tengah malam, program diteruskan dengan Ceramah Perdana Merdeka Rakyat di Pusat Bandar Baru Batang Kali, Ulu Selangor.

Penceramah terbabit termasuk Anwar, Khalid, Azmin, Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin dan Naib Presiden, N Surendran.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=3855


Tiada ulasan: