Khamis, 11 Oktober 2012

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Betul ke RM40J wang seludup itu untuk Umno Sabah, bukan Musa?.. ini jawapan sebenarnya...

Posted: 11 Oct 2012 08:24 AM PDT


Pagi tadi Malaysiakini melaporkan Nazri Aziz berkata, kertas siasatan SPRM menunjukkan, wang berjumlah RM40 juta yang cuba diseludup ke Malaysia melalui Hong Kong merupakan sumbangan kepada UMNO Negeri dan bukannya kepada Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

Jawapan bertulis Nazri kepada Tian Chua itu sebenarnya menimbulkan beberapa persoalan lain..

Baca dulu apa Malaysiakini laporkan..
Menteri hal ehwal undang-undang Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata, kertas siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menunjukkan, wang berjumlah RM40 juta yang cuba diseludup ke Malaysia melalui Hong Kong merupakan sumbangan kepada Umno negeri dan bukannya kepada Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

Dalam satu jawapan bertulis kepada anggota Parlimen Batu Tian Chua di Parlimen hari ini, Nazri berkata elemen rasuah tidak dibuktikan dalam kes tersebut.

"Jabatan Peguam Negara telah meneliti dan mempertimbangkan keterangan yang dikemukakan oleh SPRM dan memutuskan bahawa elemen perbuatan rasuah tidak dibuktikan.

"Dana tersebut ialah sumbangan yang dibuat kepada Badan Perhubungan Umno Sabah dan bukannya untuk tujuan persendirian ketua menteri," katanya.

Jawapan yang dikemukakan Nazri itu juga menyatakan bahawa badan pencegahan rasuah Hong Kong ICAC tidak mengambil tindakan lanjut berdasarkan keputusan siasatan SPRM itu.

Permohonan kerjasama ICAC untuk menyiasat perkara jenayah berhubung akaun bank di Switzerland juga ditarik balik atas alasan sama, katanya.

Usahawan tersebut yang dikenalpasi sebagai Michael Chia, ditahan pada 14 Ogos 2008 di lapangan terbang antarabangsa Hong Kong dengan matawang Singapura berjumlah RM40 juta di dalam bagasinya sebelum menaiki pesawat yang menghala ke Kuala Lumpur ~ Malaysiakini

Persoalannya ialah jika wang ini adalah sumbangan yang sah untuk tujuan politik mengapa tidak ianya dipindahkan dari akaun penyumbang dana tersebut terus kepada akaun UMNO Sabah?

Mengapa RM40 Juta itu perlu disumbatkan kedalam bag wang untuk diseludup ke Malaysia melalui Hong Kong?

Dan persoalan utama ialah siapa yang begitu bermurah hati untuk mendermakan sehingga RM40 Juta kepada sebuah pertubuhan politik?

Apakah tujuannya RM40 Juta itu di sumbangkan kepada UMNO Sabah?..err.. betul ke untuk UMNO Sabah?

Kalau korang nak tahu semua jawapan kepada persoalan di atas bacalah di sini ( Sarawak Report )

Najib bertemu Soros.. Apa kata pencacai UMNO?

Posted: 11 Oct 2012 04:01 AM PDT


Setelah beberapa hari pencacai-pencacai UMNO menggunakan nama George Soros untuk mengecam Suaram dan gerakan reformasi pilihan raya, BERSIH, kerana menerima pembiayaan daripadanya tiba-tiba hari ini mereka terkedu..

Ini berikutan pendedahan minggu lepas oleh Ahli Parlimen Subang, R Sivarasa semasa berdebat dengan Ketua Penerangan PERKASA yang disahkan oleh Malaysiakini yang mendapat pengesahan pertemuan Najib-Soros dari satu sumber yang mempunyai pengetahuan langsung mengenainya.

Soros, seorang peniaga mata wang kontroversi dan seorang dermawan, telah dipersalahkan sebagai punca konflik kewangan yang melanda Malaysia semasa krisis ekonomi tahun 1997-98, dan baru-baru ini, didakwa pula mahu menjatuhkan BN dengan membiayai NGO antikerajaan.

Berikut adalah kenyataan dari pencacai-pencacai UMNO yang telah menanggung kemaluan yang besar kerana disebabkan kebodohan mereka sendiri.. Soros yang diburuk-burukkan oleh mereka sebenarnya telah ditemui oleh Najib dan Rosmah pada tahun 2010 - sila baca di ( SINI )

Beberapa pemimpin NGO hari ini enggan mengulas panjang apabila diajukan soalan berhubung pertemuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan jutawan George Soros di New York pada 2010.

Antaranya, ahli Majlis Perundingan Melayu (MPM) Shahbudin Embun yang mendakwa masih belum membaca laporan itu – yang disiarkan Malaysiakini hari ini.

"Saya tidak mahu komen sebab saya tak baca blog itu. Tetapi secara umumnya, semua fakta ini datang daripada blog bahawa Soros tidak mesra dengan kita, tetapi mesra dengan pembangkang

"Itu sahaja yang saya mahu komen. Jadi kamu pergi dan tidur dengan Soroslah," katanya dengan sinis apabila ditanya wartawan Malaysiakini dalam satu sidang media hari ini.

Tambahnya, MPM juga akan terus mempertahankan Najib, institusi demokratik dan instusi raja. "Kami sebagai NGO, akan mempertahankan negara ini, Datuk Seri Najib, institusi demokratik dalam negara ini dimana Raja adalah ketua dalam perlembagaan.

"Kami tidak mahu campurtangan daripada mana-mana pihak," katanya lagi dalam sidang media berhubung tindakan NGO Suaram yang menimbulkan skandal pembelian kapal selam Scorpene di Perancis.

Begitu juga reaksi beberapa NGO lain yang turut hadir dalam sidang media tersebut, termasuk Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Pertubuhan Pribumi Perkasa dan Kelab Wartawan Muda Malaysia.

Pemimpin NGO tersebut berkata mereka masih belum membaca laporan berkenaan ~ Malaysiakini

Sungguh MEMALUKAN!!!

Pertemuan Najib dan Soros didedah!!

Posted: 11 Oct 2012 12:18 AM PDT



Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak telah mengadakan pertemuan peribadi dengan jutawan George Soros - individu yang dilihat oleh penyokong setia Umno sebagai musuh nombor satu - di New York dua tahun lalu.

Pertemuan tersebut -  yang mula-mula didedahkan minggu lepas oleh ahli parlimen Subang, R Sivarasa semasa berdebat dengan Ketua Penerangan PERKASA, Ruslan Kassim -  berlangsung di sebuah hotel mewah - Hotel Plaza di Manhattan.

najib abdul razak in perth chogm 1Malaysiakini telah mengesahkan pertemuan Najib-Soros dengan satu
sumber yang mempunyai pengetahuan langsung mengenainya.

Pertemuan perdana menteri dengan Soros, yang dituduh membiayai NGO Malaysia untuk perubahan rejim, berlaku pada 27 September 2010.

Dipercayai sekurang-kurangnya seorang pemimpin tinggi Umno hadir di pertemuan tersebut.

Najib, yang menjadi perdana menteri pada tahun 2009, menyampaikan ucapan sulungnya di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York pada hari yang sama beliau bertemu dengan Soros.

Dalam ucapan di PBB itu, Najib mencetuskan 'gerakan global moderat' untuk menebus semula agenda keamanan dan pragmatisme.

Di luar perhimpunan agung itu, Najib juga bertemu dengan Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon dan mengadakan perbincangan dengan beberapa ketua kerajaan.

Antara mereka yang mengiringi Najib dalam lawatan itu ialah isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Luar Datuk Anifah Aman dan Duta Malaysia ke Amerika Syarikat, Datuk Jamaluddin Jarjis.

Soros, seorang peniaga mata wang kontroversi dan seorang dermawan, telah dipersalahkan sebagai punca konflik kewangan yang melanda Malaysia semasa krisis ekonomi tahun 1997-98, dan baru-baru ini, didakwa pula mahu menjatuhkan BN dengan membiayai NGO antikerajaan.

NONESejak beberapa minggu lalu, sekumpulan penulis blog prokerajaan dan akhbar milik Umno, Utusan Malaysia, mengecam NGO, termasuk badan hak asasi manusia, Suaram dan gerakan reformasi pilihan raya, BERSIH, kerana menerima pembiayaan daripada Open Society Foundation Soros.

Malaysiakini juga, turut menjadi sasaran ekoran hubungannya dengan MDLF, sebuah dana pelaburan yang memiliki 29 peratus kepentingan dalam portal berita bebas itu. MDLF mengumpulkan modal dari bank, kerajaan dan agensi-agensi pembiayaan, yang termasuk yayasan Soros.

Pada hari Ahad, bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad turut sama menuduh Malaysiakini bersekongkol dengan Soros untuk perubahan rejim bagi "meletakkan calonnya sebagai perdana menteri dan menteri-menteri dalam kerajaan Malaysia".

"Pandangan saya tentang Soros ialah dia masih seorang penyangak mata wang dan dia sebatikan kejahatan ini dengan menggunakan wang untuk meletakkan orang sepertinya untuk memerintah negara-negara yang disasarnya. Dan Malaysia jelas salah satu sasarannya," tulis Dr Mahathir dalam New Straits Times.

Dengan menyambungkan dua titik berbeza, beliau membuat kesimpulan liar bahawa "satu undi untuk pembangkang adalah undi untuk Soros."

Ironinya, ketika Dr Mahathir menjadi perdana menteri, Bank Negara Malaysia menceburkan diri dalam spekulasi mata wang yang berisiko tinggi - dan ia kerugian sejumlah RM5.7 bilion kepada orang-orang seperti Soros pada awal tahun 1990-an.

NONEBulan lepas, Malaysiakini mendedahkan bahawa Dr Mahathir, meskipun bermusuh dengan Soros, telah menulis kepada jutawan itu memintanya menyokong projek Forum Keamanan Global untuk mengharamkan peperangan sebagai satu cara bagi menyelesaikan konflik manusia.

Menurut majalah mingguan antarabangsa Economist, menjelang pilihan raya umum ke-13 yang dilihat teramat penting, Umno dan media yang menyokong Umno menyerang mana-mana organisasi yang dianggap bersimpati kepada pembangkang.

"Semua cerita lama yang tidak berasas mengenai pelbagai kumpulan yang dikatakan dibayar oleh Zionis, Amerika atau George Soros, seorang pembiaya asing, telah dikeluarkan semula," katanya dalam satu artikel yang disiarkan awal minggu ini.

"Ia tidak jelas sama ada fitnah sumpama itu masih mendapat tempat di hati pengundi di Malaysia,  terutamanya di kalangan umat Islam. Semua ini pastinya merupakan tanda-tanda terdesak."

Najib semakin gelabah.. Anwar ke Sabah.. Najib turut ke Sabah

Posted: 10 Oct 2012 10:04 PM PDT


Dari jadual program Ketua Pembangkang yang diterima dari Pejabat Anwar Ibrahim tiga minggu yang lalu ini (24 Sept.), Ketua Pembangkang dijadualkan akan berada sekali lagi di Sabah bagi meneruskan siri Program Jelajah Demi Rakyat pada 12 dan 13 Oktober iaitu hari Jumaat dan Sabtu ini.

Dalam siri Program Jelajah Dato' Seri Anwar Ibrahim Ke Sabah, Anwar dijadualkan akan melawat beberapa kawasan Parlimen yang antaranya ialah Persiangan, Keningau, Tenom dan Sipitang pada 12 Oktober.

Manakala lawatan akan diteruskan pada 13 Oktober di kawasan Parlimen Silam , Tawau dan berakhir di Tawau..

Lihat jadual di bawah..
Program Jelajah Dato' Seri Anwar Ibrahim Ke Sabah

DEMI RAKYAT
12 &13 Oktober 2012 (Jumaat & Sabtu)

12 Oktober 2012 (Jumaat)

1) 12.30 – 3.00 ptg – Kampong Sarikan, Nabawan – (P-Persiangan)
2) 2.00 – 4.00 ptg – Restoran Pelancongan Pendalaman, Batu 2, Keningau (P- Keningau)
3) 4.00 – 6.00 ptg – Kampong Kalibatang Lama, Tenom (P – Tenom).
4) 5.30 – 7.30 mlm – Pekan Tenom (P-Tenom)
5) 7.00 – 9.00 mlm – Kampong Gadon, Lumada, Sipitang (P – Sipitang)

13 Oktober 2012 (Sabtu)

1) 9.30 – 11.30 pagi – Lot Persendirian MK, Jalan Assam, Lahad Datu (P- Silam)
2) 1.00 – 3.00 ptg – Jalan Apas, Tawau (P- Tawau)
3) 7.30 – 10.00 mlm – Borneo Paradise Beach Resort, Papar (P – Papar)

Barisan Penceramah:

i. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
ii. YB Dato' Seri Panglima Lajim Ukin
iii. YB Dato' Seri Panglima Wilfred Bumburing
iv. YBhg Tamrin Jaini
v. YB Senator Maijol Mahap
vi. YBhg Datuk Yahya Lampong
vii. YBhg Datuk Dr Richard Gunting

Manakala dalam satu kenyataan yang dikeluarkan Jabatan Penerangan 7 Oktober Ahad lalu, Najib dijadualkan akan melawat Sabah selama dua hari dijangka akan tiba di Kota Kinabalu pada 13 Oktober.

Dia akan disambut Ketua Menteri Sabah, Musa Aman, Naib Presiden UMNO, Shafie Apdal dan pemimpin parti komponen BN negeri lain seperti Joseph Pairin Kitingan dan Bernard Dompok.

Sebaik tiba, Najib Altantuya dijangka terus melawat ke Kampung Inobong di Penampang untuk merasmikan majlis pecah tanah bangunan Mahkamah Anak Negeri dan merasmikan pembukaan sebuah jambatan baru yang menyeberangi Sungai Moyog.

Beliau kemudian akan menuju ke Kundasang untuk menghadiri mesyuarat dengan pemimpin-pemimpin BN negeri di Taman Kinabalu Kundasang di mana Kinabalu International Climbathon kali ke-26 akan diadakan pada hujung minggu dan akan melepaskan seramai 658 peserta dari 28 buah negara jam 7 pagi pada 14 Oktober.

Perdana Menteri kemudian akan terbang ke Kudat menggunakan helikopter dan melakukan sesi 'walkabout' di Kampung Ayer dan hanya akan tertumpu di sekitar bandar tersebut tanpa memasuki kawasan yang lebih terpencil.

Jadual akhir, Najib kemudiannya akan membuat lawatan ke Tuaran, parlimen yang menyaksikan bekas Timbalan Presiden UPKO, Wlifred Bumburing keluar dari BN awal Julai lalu untuk acara bertemu rakyat sebelum kembali ke Kuala Lumpur jam 5 petang pada hari yang sama.


Nampak sangat Najib sudah gelabah.. Anwar ke Sabah diapun turut terbang ke Sabah.. rilek la Najib.. kalau kalah dalam PRU13 ni.. bukannya nak kena penjara pun.. kalau tak buat salahlah...

Tengok gambar ni! apa Najib dah buat nih??

Posted: 10 Oct 2012 07:00 PM PDT

Suatu ketika dulu sekitar akhir June 2012, Najib terus mengelak apabila ditanya oleh wartawan mengenai cabaran yang dikemukakan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengadakan debat.

Katanya debat tidak semestinya dilihat sebagai satu budaya tetapi mesti dilihat mengikut kepada keadaan.

"Debat bukan budaya kita. Yang penting sekali rakyat ada maklumat secukupnya dalam membuat pilihan.

"Dan kita beri peluang parti-parti politik untuk menyiarkan manisfesto masing-masing bila sampai pada masanya," sepenuhnya sila baca di ( SINI )

Bagaimanapun semalam Najib membuktikan bahawa alasan yang diberikannya untuk mengelak dari berdebat dengan  Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hanyalah satu alasan untuk menutup sifat bacul yang ada dalam dirinya.

Ini terbukti bilamana Najib dilaporkan telah hadir menyaksikan dan menyampaikan hadiah kepada juara Pertandingan Debat Piala Perdana Menteri 2012 peringkat akhir yang berlangsung di Universiti Malaya (UM) semalam.

NAJIB (tengah) menyampaikan hadiah kepada peserta UiTM, Mohd. Syafiq (tiga dari kiri), Noor Atiqah (kanan) dan Maizura (dua dari kanan) yang muncul johan kategori Bahasa Inggeris pada Pertandingan Debat Piala Perdana Menteri 2012.
Najib menyampaikan hadiah kepada pasukan UiTM setelah menjuarai Pertandingan Akhir Debat Piala Perdana Menteri 2012 bagi kategori Bahasa Inggeris
Najib menyampaikan hadiah kepada pasukan UIAM setelah menjuarai Pertandingan Akhir Debat Piala Perdana Menteri 2012 bagi kategori Bahasa Malaysia
 Laporan berkaitan.. (lagi cakap tak serupa bikin Najib...)

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, suara golongan mahasiswa adalah penting yang perlu didengari oleh semua tetapi ia perlu berdasarkan kebenaran dan realiti.

Beliau berkata, pandangan mahasiswa dalam usaha menggalakkan keterbukaan berfikir perlu berdasarkan fakta dan kebenaran dan bukan retorik yang tidak berpijak di bumi nyata.

"Kita inginkan mahasiswa kita dahagakan pada ilmu dan mencari kebenaran serta melontarkan kebenaran meskipun ia adalah berbeza dari kerajaan," katanya selepas menyaksikan pertandingan akhir Debat Piala Perdana Menteri 2012 kategori Bahasa Malaysia di Universiti Malaya, di sini, hari ini.

Najib juga berkata, era kerajaan mengetahui segala-galanya telah berakhir dan pindaan pada Akta Universiti dan Kolej Universiti awal tahun ini juga dibuat bagi mengalak keterbukaan mahasiswa berfikir secara kreatif dan kritis.

Katanya, sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab, beliau juga mahu melihat generasi baru dibangunkan melalui cara yang tersusun dan terancang manakala perubahan yang dibuat harus mengutamakan keberhasilan yang positif.

"Kita semua berkehendakkan perubahan, tetapi apa yang penting ialah keberhasilannya itu, bukan perubahan itu dijadikan retorik ataupun slogan sahaja," katanya.

Pertandingan akhir itu menyaksikan perdebatan antara Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dan Universiti Kebangasaan Malaysia (UKM) mengenai usul yang bertajuk 'Dewan ini percaya tukul dan perisai kekerasan perlu untuk melindungi kesederhanaan'.

Pertandingan debat kali kedua itu dianjurkan oleh Yayasan Gerakan Kesederhanaan Global dan MyHarapan.

 UIA muncul juara dengan membawa pulang hadiah wang tunai RM25,000 manakala UKM, selaku nain johan, menerima hadiah wang tunai RM15,000. - Bernama

Kata dia kononnya "Kita inginkan mahasiswa kita dahagakan pada ilmu dan mencari kebenaran serta melontarkan kebenaran meskipun ia adalah berbeza dari kerajaan,"

Hakikatnya kalau berbeza pandangan pasti tak akan dibenarkan contohnya korang lihat di video #TanyaNajib di YouTube yang dimuat naik melalui akaun beliau sendiri tidak dibenarkan untuk pengunjung memberikan ulasan (ditapis). Malah sistem rating pun sudah dibuang.. 

Hutang TALAM.. Jangan biarkan diri anda menjadi mangsa pembodohan pemimpin UMNO.. bacalah!!

Posted: 10 Oct 2012 10:57 AM PDT


Tahukah anda bahawa ketika UMNO/BNmenguasai pentadbiran kerajaan negeri Selangor, tiga kali mereka telah cuba untuk memungut hutang dari Talam Corp tetapi gagal..

Cubaan tersebut telah dilakukan pada tahun 2005, 2007 dan 2008.. kenapa agaknya?

Setelah tampuk pemerintahan bertukar ke Pakatan Rakyat.. di bawah pentadbiran Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Selangor RM392 Juta hutang tersebut berjaya dikutip..

Apa yang tersirat disebalik ini ialah bagi UMNO/BN apa yang dipinjamkan kepada TALAM itu bukanlah wang milik mereka jadi tak dibayar semula pun tak apa... asal kroni kaya itu sudah membahagiakan mereka..

Berikut adalah jawapan kepada 6 persoalan utama yang timbul tentang hutang TALAM.. sila klik pada image untuk paparan yang lebih jelas..


Oleh itu jangan biarkan keluarga, sahabat dan sesiapa saja yang anda kenali dari terus menjadi mangsa pembodohan pemimpin UMNO...SEBARKAN!!

Tiada ulasan: