Ahad, 30 September 2012

Kopitiam Bang Nan

Kopitiam Bang Nan


Komen pengunjung blog Kopitiam Bang Nan tentang Bajet 2013...

Posted: 30 Sep 2012 04:53 AM PDT


Anonymous said...
Bajet yg Najib umumkan Jumaat lepas mengesahkan yg beliau memang tidak layak menjadi Menteri Kewangan...lebih2 lagi sbg PM..

Tahun lepas "kami" telah dikerah selama beberapa minggu utk menyiapkan plan/rancangan bagaimana utk meningkatkan peluang pekerjaan utk rakyat, GNI negara dan sebagainya..dan kos utk mencapai semua itu tidak sampai pun berbillion2 ringgit..tetapi kami diberitahu diakhir program tersebut..tiada peruntukan utk itu semua...sekurang2nya utk tahun 2012..buang masa saja rasanya masa tu...

Malah kami diberitahu..kalau boleh bajet yg telah diluluskan dulu pun cuba dikurangkan..

Hospital di mana isteri saya bekerja pun sudah dikenakan beberapa sekatan spt penggunaan komputer terhad hanya utk beberapa jam, tempoh aircond dipasangkan dikurangkan..yg mana boleh menyebabkan keadaan kurang selesa kpd pesakit, stock ubat yg terhad dan banyak lagi..alasannya..kerajaan dah kekurangan duit..kena berjimat cermat..

Rakan saya di dlm sebuah jabatan kerajaan juga merungut..bukan kerana tidak dpt gaji..tetapi mereka skrg tidak lagi melakukan tugas sebenar mereka..iaitu utk menolong rakyat di lapangan (field)..alasannya..kerajaan tiada peruntukan utk development expenditure DE..yg ada utk operating expenditure OE saja..maka beliau dan rakan2 cuma duduk di pejabat sahajalah..

Tiba2 Najib umumkan berbagai2 pemberian one-off yg menelan berbillion ringgit Jumaat lepas...saya tak kisah kalau itu dari duit dia dan Rosmah atau dari akaun UMNO dan BN...tetapi duit itu dari duit kerajaan di mana saya juga salah sorang pembayar cukai...

Saya tertanya2..bagaimana kerajaan tiba2 ada duit sebanyak ini...ada kemungkinan besar Petronas sekali lagi terpaksa menjadi penyumbang besar kpd "gula2" ini..

Mungkin..Najib terikut2 perangai UMNO/BN yg selalu memberi rasuah politik setiap kali pilihanraya...lebih teruk lagi "gula2" ini bukan dari poket sendiri..poket org lain...sebab itu tidak ada rasa bersalah pun semasa mereka ni berbelanja besar...bukan menjadi rahsia lagi..ramai businessmen kena "pow" oleh UMNO/BN tiap kali musim pilhanraya...

Malangnya saya termasuk dlm kumpulan yg tidak mendapat apa2 faedah pun dari bajet Jumaat lepas...cukai masih kena bayar kerana gaji melebihi RM5K sebulan..anak belum cukup umur utk dpt rebate "smartphone"..bonus bergantung pd CEO's discretion..kereta masih mahal..

Yg confirm saya kena bayar lebih utk beli gula nanti..

Semoga hayat UMNO dan BN berakhir dgn segera..Amin

Melayu takkan hilang di dunia... walaupun tanpa UMNO

Tiada ulasan: