Selasa, 11 September 2012

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Hab petrokimia Pengerang: 33 keluarga Melayu diusir

Posted: 11 Sep 2012 01:16 AM PDT

PENGERANG, 11 SEPTEMBER : Rakyat di Pengerang digesa bangkit menjatuhkan UMNO-Barisan Nasional dalam pilihanraya akan datang demi memastikan masa depan mereka tidak terus tergadai.

Pelbagai masalah kini sedang membimbangkan para pemilik hampir 22,500 ekar  tanah di Pengerang untuk tujuan pembanguna;  jelas Pengerusi Gabungan NGO Pengerang, Anis Afida (gambar).

Dalam satu wawancara ketika di Pengerang baru-baru ini, Anis berkata bahawa jika rakyat memilih untuk berdiam diri dengan ugutan yang diberikan, beliau khuatir kerajaan UMNO Barisan Nasional akan terus bertindak tanpa memikirkan kebajikan rakyat Pengerang.

Menurut Anis lagi, kerajaan UMNO Barisan Nasional bertindak semakin tidak rasional. Mereka hanya memikirkan keuntungan untuk kroni-kroni sahaja sehingga menyebabkan tanah pusaka rakyat tergadai bagi tujuan Projek Pembangunan Bersepadu dan Petrokimia RAPID.

“Mereka bukan sahaja ingin mengambil tanah pusaka rakyat Pengerang malah tapak perkuburan juga menjadi mangsa”, jelas beliau lagi.

“Rakyat sebenarnya tidak menghalang pembangunan, tetapi rakyat mula tidak berpuas hati kerana kerajaan UMNO Barisan Nasional bukan sahaja menggunakan Pejabat Tanah Kota Tinggi untuk merampas tanah mereka tetapi tiada perbincangan dua hala antara RAPID dan penduduk, akhirnya penduduk mendapat notis untuk mengosongkan rumah mereka,” kata Anis lagi.

Jelas Anis sebanyak 33 keluarga Melayu dan 2 keluarga Cina Kampung Sungai Kapal telah diarahkan mengosongkan rumah tiga hari oleh satu rombongan yang diketuai oleh ketua kampung dan pegawai dari Pejabat Tanah Kota Tinggi sebelum Syawal baru-baru ini.

Tambah beliau lagi, beberapa keluarga yang diusir ada yang tidak menerima sebarang notis awal, mereka cuma menyedari hal ini selepas sehelai notis berwarna merah ditampalkan diluar rumah.

Beliau yang mewakili seluruh penduduk Pengerang mendesak kerajaan UMNO-BN supaya menilai semula pembangunan yang telah diaturkan agar penduduk di Pengerang tidak ditindas dan akhirnya tanah pusaka mereka tergadai. – Roketkini.com

Apa pilihan untuk DAP ? Oleh : Mazir Ibrahim

Posted: 11 Sep 2012 01:15 AM PDT

Struktur sosial di Malaysia ini dipecah-pecahkan mengikut bangsa, agama dan status ekonominya. Tiga elemen ini tidak ada uniknya berbanding dengan mana-mana negara di dunia, apatah lagi jika hendak dibandingkan dengan negara-negara serumpun seperti Indonesia dan Singapura.

Hegemoni

Di Indonesia hegemoni ‘Jawa’nya cukup hebat, sama seperti di Malaysia yang hegemoni ‘Melayu’nya juga hebat. Segelintir kaum kaya di Indonesia yang menguasai sebilangan besar punca-punca ekonominya adalah menerusi jalan kronisme, ini fakta sejarah yang sama dengan keluarga elit UMNO di Malaysia.

Di Singapura juga begitu, parti yang terlalu selesa memerintah adalah PAP sebagaimana UMNO di Malaysia sejak merdeka lagi. Malah, dasar politik PAP tetap sama dengan UMNO iaitu dengan menggunakan ISA dan segala undang-undang yang mengekang kebebasan bersuara dan berpolitik sebagai senjata politik mereka.

Semua ini menjadi latar struktur sosial yang terbentuk oleh tiga elemen itu tadi iaitu bangsa, agama dan status ekonominya.

Krisis budaya

Pertama, dalam aspek pembudayaan bangsa dan agama, populasi Malaysia ini terlalu kecil berbanding dengan Indonesia, maka di Malaysia apa jua persepsi itu dibentuk menerusi jalan politik atau dengan kata lain – persepsi sosial kita dibentuk oleh politikus. Dan kini semua telah tahu, bagaimana kualiti rata-rata politikus kita.

Di Malaysia, politikus (baca:UMNO BN) dilihat begitu besar, begitu penting, begitu hebat hingga munculnya persepsi bahawa mereka sentiasa benar. Ayat-ayat yang keluar dari mulut mereka tidak boleh dipersoal. Tanpa sedar, kita telah meletakkan satu taraf penghormatan (budaya) dalam struktur sosial kita yang terlalu tinggi kepada politikus UMNO BN yang mana kita juga tahu status intelek mereka-mereka itu.

Maka muncullah hagemoni UMNO BN dalam semua aspek kehidupan kita – budaya. Seterusnya, membiaklah satu jenis budaya iaitu mengampu, membodek dan hipokrit.

Contohnya, hal kesenian, fahamnya mesti ‘ada mesej yang murni-murni’, hal filem pula, mestilah yang berunsur ‘nasihat dan pengajaran’, hal muzik pula, mestilah ‘berpakaian sopan dan santun’ yang difahami sebagai molek-molek.

Begitu juga dengan hal ekonominya, fahamnya mesti berpayung dengan kontrak kerajaan atau bantuan kerajaan, hal berpersatuan mesti ketuanya orang politik, hal sukan mesti ada orang kuat politik sebagai penaung, hal kenduri-kendara mesti jemput orang politik untuk bagi ucapan, hal buat poster pun mesti letak muka-muka pemimpin hinggalah kepada hal anak nak ke sekolah pun mesti dapat endorsement dari ketua bahagian UMNO.

Melihat senario ini, tanpa sedar, politikus sudah diangkat setaraf berhala. Amalan tanpa sedar ini berjalan puluhan tahun, sejak merdeka lagi. Malah krisis ini semakin meruncing selepas zaman Tun Mahathir melepaskan jawatannya sebagai Perdana Menteri Malaysia. Maka kini, rakyat mula dapat melihat kesan ke atas struktur sosial kita.

Krisis nilai

Kedua, dalam aspek ekonomi. Propaganda ‘belilah barangan buatan Malaysia’ suatu waktu dahulu dilihat sangat bejaya, kini telah pecah berderai segala hipokrasinya. Sungguhpun niatnya baik tetapi niat politik itulah yang menyebabkan dasar ekonomi negara menemui kegagalan.

Dasar penswastaan di Malaysia adalah atas niat politik, bukan atas keperluan untuk memperkukuh jaringan industri swasta atau pasaran terbuka. Alasan penswastaan ini hanyalah ‘gula-gula’ untuk menghalalkan perompak elit mencuri harta rakyat. Dan rakyat pula diminta mengguna dan membayar (belilah barangan buatan Malaysia) barangan tersebut. Beginilah politikus kita merancang dan memutar idea demi terus berkuasa.

Maka, rakyat mula berlumba-lumba untuk berusaha memiliki apa yang disarankan oleh ahli politik kita iaitu menerusi ‘paksaan’ dalam aspek pendidikan dan pemilikan harta (status hidup). Akhirnya, pelajar-pelajar kita menjadi ‘produk’ perniagaan bagi dua industri iaitu industri pendidikan untuk memenuhi profesion sebagai ‘konsumer’ tetap produk Malaysia.

Jika ada diantara kita yang menyelar dasar pendidikan negara, maka kita akan dituduh sebagai khianat. Inilah krisis dalam struktur sosial kita.

Harapan demokrasi

Dalam kemelut krisis-krisis ini, apakah peranan DAP hanya untuk menang pilihanraya? Untuk itu, kita harus kembali melihat dasar dan fungsi entiti bernama parti politik ini.

Krisis-krisis yag sedang kita hadapi ini tidak terjadi hanya bermula semalam, dan untuk mengatasinya juga bukan kerja satu pihak atau satu tahun. Maka, tanggungjawab sebuah parti ( selain berkempen tentang dasar perjuangannya ), haruslah tuntas untuk melabur dalam pendidikan ke atas masyarakat.

Politikus dalam dunia demokrasi adalah seorang manusia biasa yang bekerja untuk mengurus keperluan rakyat termasuk pihak swasta. Politikus atau menteri hanyalah pengadil, bukan pemilik sumber ekonomi negara. Mereka tidak perlu didewakan hingga mereka menjadi angkuh dan akhirnya menjadi diktator. Jangan lupa bahawa, diktator juga lahir dari sistem demokrasi iaitu menerusi pilihanraya.

Jika asas ini dapat diajar, dididik, didedah dan difahami oleh rakyat, maka tidak mustahil suatu masa nanti tidak akan ada politikus yang sanggup menggunakan atau memperalatkan hal bangsa dan agama untuk meraih sokongan rakyat. Ini sudah memadai bagi sebuah bangsa yang muda seperti kita – Malaysia.

Pelaburan untuk sebuah demokrasi bukanlah kecil dan sekejap. Maka hanya satu pilihan bagi DAP iaitu beristiqamah (fokus dan konsisten) membuka ruang mendidik rakyat tentang apa makna demokrasi.-roketkini.com

Tanah Yang Beri Untuk Perkhidmatan Keretapi Tetapi Tidak Digunakan Adalah Milik Negeri Kerajaan Selangor

Posted: 11 Sep 2012 12:58 AM PDT

Kerajaan Selangor memandang berat laporan berhubung cadangan kerajaan Persekutuan untuk menswastakan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) kepada Malaysian Mining Corporation Berhad (MMC) yang dimiliki Tan Sri Mokhtar Al-Bukhary.

Menerusi beberapa laporan akhbar sebelum ini, Kerajaan Persekutuan dilaporkan dalam perancangan untuk menswastakan aset dan pegangan tanah milik KTMB yang dianggarkan bernilai RM50 billion kepada syarikat berkenaan.

Kerajaan Selangor bimbang dengan rancangan penswastaan ini yang mirip kepada penswastaan air di Selangor yang memberi keuntungan kepada individu dan syarikat tertentu di atas kos yang ditanggung rakyat.

Kerajaan Negeri bimbang sekiranya pemusatan operasi pengangkutan awam ini kepada individu dan syarikat tertentu akan menyebabkan rakyat terus menanggung beban dengan kenaikan kos hidup.

Sehubungan itu, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) hari ini telah bersetuju supaya kerajaan Selangor mengambil tindakan tertentu bagi melindungi kepentingan rakyat kerana aset dan hartanah KTMB adalah milik rakyat.

Justeru, Kerajaan Selangor hari ini membuat keputusan untuk menfailkan kaveat ke atas semua tanah yang didaftarkan atas nama KTMB dan kini berada di bawah kawalan Perbadanan Aset Keretapi (RAC). Kaveat ini bagi menghalang sebarang urusan ke atas tanah KTMB seperti penjualan, pemindahan dan dicagarkan.

Kita juga mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mendedahkan butiran dan syarat-syarat perjanjian ini bagi membuktikan beliau mengamalkan ketelusan selaras dengan transformasi pentadbiran yang beliau war-warkan.

Kita mengambil langkah ini demi menjaga hak rakyat dan mengelak aset-aset ini jatuh ke tangan individu dan syarikat swasta tertentu seperti yang berlaku sebelum ini dan akhirnya merugikan rakyat serta negara.

TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM

DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR

Ustaz Sayang Anda - Ustaz Azhar Idrus | Ustaz Don | Ustaz Haslin dll (Stadium MBPJ)

Posted: 10 Sep 2012 08:38 PM PDT


Perebutab Kerusi Pandan Antara Kompenan BN Sedang Panas

Posted: 10 Sep 2012 08:31 PM PDT

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/253173_404691306252071_1418843069_n.jpg

Isu Nasha: Hassan Ali Tidak Puas Hati

Posted: 10 Sep 2012 04:26 PM PDT

Kenyataan Abdul Hadi hanya retorik politik

SHAH ALAM - Kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa bekas Timbalannya Nasharudin Mat Isa kekal sebagai ahli Pas dan ahli Majlis Syura adalah retorik politik semata-mata.

Bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali mendakwa, tidak mungkin sepanjang mesyuarat itu berlangsung, isu kedudukan Nasharudin tidak disentuh, walaupun ia menjadi sebutan, sejak bulan lalu.

"Perkembangan ini adalah kemenangan moral buat Nasharudin, golongan ulama dan pemimpin muda dalam parti itu.

"Mereka boleh keluar pendapat dan pandangan dalam isu yang berkaitan dengan Islam, terutama yang menjadi pertikaian dalam komponen Pakatan Rakyat (PR) iaitu DAP dan PKR," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kedudukan Ahli Parlimen Bachok itu yang masih kekal sebagai ahli Pas kerana Mesyuarat Majlis Syura yang berlangsung kelmarin tidak membincangkan isu berkenaan.

Tiada ulasan: