Sabtu, 1 September 2012

.

.


Cari Si Celaka Yang Sponser Samseng Khianat Bas

Posted: 01 Sep 2012 01:20 AM PDT

ULASAN PERISTIWA

Pengkhianatan dan serangan ke atas bas dua tingkat 'JelaJah Kemerdekaan' milik PKR yang berlaku menjelang Subuh pagi tadi telah mecemarkan kenvas politik Malaysia amnya dan Kelantan khasnya. Walaupun tragedi itu tidak melibatkan kehilangan nyawa atau tertitiknya setetes darah tetapi ia cukup untuk mengotorkan bumi dan menganggu kedamaian politik Kelantan. Kejadian itu memberi petanda yang cukup membimbangkan.

Menteri Besar Kelantan Nik Abdul Aziz Nik Mat menyata rasa malu di atas kejadian itu dan menyifatkan ia dilakukan oleh mereka yang jahil mengenai dosa dan pahala.

Nik Aziz ikut sama melihat keadaan bas.
Walaupun sebelum ini sudah ada kejadian-kejadian tidak 'masuk buku' seperti itu, maksudnya yang melambangkan bahawa di Kelantan juga ada manusia tidak beradab atau pun perut buncit yang busuk, tetapi ia tidak seteruk kejadian semalam. Sudah kerap kehadiran Anwar di Kelanhtan cuba diganggu dan disambut dengan kata-kata nesta dan jijik bertujuan melemahkan semangat Anwar tetapi nampaknya usaha jahat itu tidak berbekas inilah menyebabkan pengkhianat menjadi semakin marah.

Anwar bukan mudah kecut perut tetapi gangguan dan tragedi seperti itu makin membakar semangatnya dan juga semangat para penyokong. Mengulas mengenai kejadian itu Anwar terus mengarahkan mereka yang terlibat dengan siri jelajah kemerdekaan tidak gentar dengan kejadiaan bersifat provokasi itu sambil menyatakan ia sudah biasa baginya.

Sebelum ini pernah terjadi kereta yang membawa Anwar dibaling batu dan ditendang sehingga kemek. Sambil itu Anwar dilempar dengan kata-kata kesat yang tidak tergamak untuk didengari. Kejadian ini berlaku ketika Anwar berceramah di Padang Perdana yang terletak di tengah-tengah Kota Bharu. Menjadi tanda tanya kenapa kenjadian tidak beradab itu tidak berlaku di daerah luar Kota Bharu tetapi ia berlaku di Kota Bharu?

Apakah sudah berubah nilai manusia di luar Kota Bharu lebih baik dari manusia yang tinggal dalam bandar Kota Bharu? Atau sememang para samseng itu diimport dari daerah luar? Apapun orang di Kota Bharu akan bertanggung jawab di atas kejadian itu. Pemimpin Umno Kota Bharu harus merasa malu kerana ia berlaku di kawasan mereka. Walaupun mereka tidak terlibat namun tanggapan umum boleh merasakan demikian.

Mereka yang melakukan serangan dan pengkhianatan itu bukan boleh dimaafkan mereka layak disifatkan sebagai Zionis Israel.

Di Gua Musang semasa kunjungan Anwar ke daerah itu beliau hanya disambut dengan dua tiga helai sepanduk yang tertulis kata-kata jelek dan jijik. Namun keretanya tidak dilontar batu dan tiada kata-kata kesat yang dilantunkan semasa Anwar berceramah.

Tetapi apabila bas dua tingkat PKR itu yang baru pertama kali digunakan telah dipecahkan cermin dan sebahagian badannya dilumur dengan cap merah ia sudah melampau. Ia sudah sampai ke peringkat perang fizikal sudah boleh diangkat. Rasanya sudah sampai untuk para tentera Pakatan Rakyat bersiap sedia untuk ikut bersama kasar sama?

Mengenai kejadian yang sangat dikesalkan ini saya tidak mahu menuduh kepada sesiapa termasuknya pihak musuh tradisi Pakatan Rakyat iaitu BN. Dalam konteks Kelantan ialah Umno. Saya tidak kira Umno yang mengarahkan perbuatan itu. Saya merasakan ada pihak lain yang mengambil kesempatan untuk menunjukkan 'kegedebean' mereka dan dalam masa sama mengharap Umno menyokong mereka.

Saya percaya Umno di bawah Mustapa Mohamed dan Awang Adek Husein tidak tergamak untuk bermain secara jahat. Mereka tidak ada bakat dan sejarah untuk berbuat demikian. Saya cukup yakin ada anasir di luar Umno yang berbuat untuk menarik perhatian Umno dan kerja-kerja ala komunis begitu mesti dilakukan oleh orang yang pernah melakukannya dan percaya kepada politik provokasi.  Justeru kejadian malam tadi boleh dianggap si pelaku itu mahu sabotaj Pakatan Rakyat dan juga UBN Kelantan.

Sebenarnya kejadian malam tadi bukan saja setakat bas dipecahkan dan disimbah dengan cap. Khabarnya bilik penginapan Anwar Ibrahim di hotel berdekatan bas itu di parking juga cuba diganggu. Ada sumber memberi tahu ada orang yang cuba masuk ke bilik Anwar sekitar jam 3:00 pagi? Katanya menjelang petang sudah ada sekumpulan anak muda yang memasuki di coffe house hotel berkenaan dengan menunjukkan lagak meletakkan kaki di atas meja.

Kalau ia benar berlaku keadaan ini sudah sampai ke peringkat bahaya. Ia sudah mengancam keselamatan dan nyawa Anwar. Kemungkinan ini jangan dipandang rendah. Kawalan keselamatan terhadap Anwar perlu diperketatkan. Dalam dunia hari ini apa-apa saja boleh berlaku termasuk pembunuhan. Sekiranya polis tidak bersedia memberi kerjasam atas sebab-sebab tertentu mungkin ahli PKR boleh mengambil inisiatif untuk membentuk pasukan kawalan sendiri. Unit seperti Unit Amal mungkin boleh diwujudkan.

Dalam pada itu pihak keselamatan juga perlu peka dengan keadaan ini. Menjadi tanggungjawab polis keselamatan setiap rakyat negara ini. Mereka tidak boleh bersikap berat sebalah dan perlu memberi jaminan keselamatan untuk semua. Jangan sampai sudah terjadi perkara buruk baru hendak bertindak. Kita tidak mahu melihat darah 'sengoti' akan mengalir ke bumi atau pun 'berlembe' di atas karpet hotel baru hendak bertindak. Manakala ahli PKR pula jangan nanti berlaku sesuatu yang buruk baru mereka hendak menyesal.

Anwar dan Wan Aizah melihat bas yang menjadi mangsa pengkhianat.
Mengenai samseng yang merosak bas PKR itu saya berpendapat mereka bukan dari golongan profesional dan bersekolah tinggi. Mungkin mereka terdiri daripada budak-budak hitam yang drop dalam persekolahan yang mengjadi 'perangah' pil kuda. Kalau mereka profesional dan cerdik, kandati marah kepada Anwar mereka tidak akan merosakkan bas. Mereka tidak perlu memberi amaran darah itu, tetapi mereka akan berdepan dan bersemuka dengan Anwar untuk menyatakan apa-apa bantahan dan ketidaksetujuan mereka kepada Anwar secara profesional. Memarahi bas tanpa Anwar mengetahui apa hujung pangkalnya tidak menyelesaikan masalah.

Justeru mereka hanya ditahap itu mereka tidak perlu dimarahi dan diburu. Yang perlu diburu ialah manusia yang menjadi guru kepada samseng itu dan memberi wang untuk membeli cap dan menyediakan batu untuk melontarkan bas berkenaan. Saya cukup yakin walaupun di Kota Bharu ada orang gila tetapi perbuatan itu bukan dari orang yang hilang akal yang merayai di kaki lima di sekitar Kota Bharu.

Diharap dalam masa terdekat diketahui siapakah dalang di sebalik kejadian itu. Saya cukup yakin lambat laun pasti ia akan terdedah. Dan kalau polis pula serius pasti ada orang yang akan ditangkap. Kegagalan mengesan pengkhinat itu akan menyebabkan orang beranggapan polis mungkin bersubahat dengan kejadian itu.  [wm.kl.4:01 pm 01/09/12]

Bas Jelajah Kemerdekaan PKR Dikhianati

Posted: 31 Aug 2012 05:33 PM PDT

TERKINI PAGI                                                                                    

Jam 6:00 pagi tadi ketika dalam perjalanan pulang dari Kota Bharu saya menerima maklumat mengatakan bas dua tingkat yang digunakan oleh PKR dalam siri menjelajah kemerdekaan yang diparking di belakang Pasar Siti Khadijah Kota Bharu telah disimbah dengan cap merah dan cermin belakangnya dipecahkan.

Inilah bas berkenaan ketika singgah di Renok, Gua Musang.
Bas berkenaan baru semalam mulai digunakan untuk siri menjelajah kemerdekaan dilengkapi dengan pentas khas untuk bersyarah, dilengkapi kemudahan IT dan sebagainya.

Semalam merupakan siri pertama perjalanan bas berkenaan bertolak dari ibu pejabat PKR di Damansara telah singgah di Bentung, Benta, Pahang, Renok, Kuala Krai, Macahang dan Tanah Merah sebelum di parking di Kota Bharu bagi meneruskan penjelajahan.

Pagi ini bas berkenaan dijangka akan bergerak ke Kedah, Perlis dan Perak dari Jeli.

Kejadian yang berlaku itu sungguh dikesali dan ia juga memalukan rakyat Kelantan. Kejadian 'menyerang' bas yang sedang tidur itu juga dilakukan oleh mereka yang boleh disifatkan pengecut dan tidak tahu menghormati demokrasi. [wm.kl.8"32 am 01/09/12]

Tiada ulasan: