Sabtu, 29 September 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kalau aku jadi Najib ... Bagaimana menangani isu-isu jangka panjang yang melanda ekonomi dan rakyat melalui Bajet 2013?

Posted: 28 Sep 2012 11:55 PM PDT

Tiga pemimpin Pakatan Rakyat telah membicarakan pandangan mereka bagaimana untuk mengemudi negara ke arah yang betul. 

Mereka memberikan pendapat bagaimana menangani isu-isu jangka panjang yang melanda ekonomi dan rakyat melalui Bajet 2013 sebelum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memperkenalkan Bajet 2013 kelmarin. 

Menurut mereka, negara memerlukan langkah-langkah jangka panjang untuk menangani cabaran ekonomi dan masyarakat yang akan dihadapi dalam jangka masa panjang. 

Rafizi Ramli(PKR), Dzulkefly Ahmad (PAS), dan Liew Chin Tong (DAP) berkongsi pemikiran mereka tentang bagaimana Perdana Menteri harus mengendalikan ekonomi apabila ditanya, "apa yang akan anda lakukan jika anda adalah Najib?" 

Rafizi membidas Najib kerana hanya "menghadiahkan wang tunai (baca gula-gula) untuk memadamkan api kemarahan rakyat", menyatakan bahawa langkah sedemikian tidak akan menyelesaikan isu-isu jangka panjang. 

"Saya fikir Najib tidak boleh lari daripada tekanan isu-isu seperti harga rumah dan kos sara hidup ... ini adalah masalah sistemik yang Najib mahu sembunyikan," kata pengarah strategi PKR. 

Rafizi juga berkata bahawa rasuah adalah satu isu yang serius kerana ia menyumbang kepada pembaziran dalam bajet, dan ekonomi tidak dapat ditangani secara bebas tanpa langkah-langkah pencegahan rasuah. 

"Di Selangor, kita menyelamatkan 24% daripada dana kami dalam sembilan bulan yang lalu, hanya dengan melakukan tender terbuka bagi projek-projek awam." 

Rafizi berhujah bahawa jika simpanan itu boleh diamalkan dalam bajet persekutuan, defisit boleh dibawa turun kira-kira 3.2%, yang adalah 1% lebih rendah daripada sasaran kerajaan antara 4% daripada 4.5%. 

 "Katakanlah perbelanjaan belanjawan ialah RM250 bilion. Daripada jumlah ini, hampir RM120 bilion adalah perolehan. Jika kita boleh menjimatkan 20% pada tawaran ini, kita menyimpan RM24 bilion, dan bajet kami akan turun ke RM226 bilion, " beliau mendakwa. 'Terdapat banyak lebihan' 

 "Terdapat banyak lebihan yang perlu untuk kita kurangkan," katanya, sambil menambah bahawa tanpa langkah-langkah pencegahan rasuah itu di tempat, ia adalah tidak adil untuk memulakan memotong subsidi. 

"Kita tidak harus menghukum rakyat. Kita perlu untuk menghukum rasuah endemik. " 

"Saya tidak bersetuju dengan beberapa pandangan penganalisis kami. Mereka menganggap bahawa bajet RM250 bilion sudah bersih dan bebas rasuah ... tetapi anda tahu bahawa bajet kembung. Mana-mana organisasi yang baik akan mengatakan bahawa sebelum anda mengurangkan perbelanjaan, anda mesti memotong keluar pencari sewa, kroni, dan orang tengah. " 

 Rafizi berkata beliau juga tidak bersetuju dengan mereka, termasuk ekonomi, yang mengatakan melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) adalah idea yang baik.

 "Di negara-negara lain, apabila anda memperkenalkan GST, anda biasanya mengurangkan cukai pendapatan juga.Itu bukan kes di negara ini, di mana tahap pendapatan telah tidak bertambah baik dan hanya 1.2 juta orang dapat untuk membayar cukai, manakala selebihnya tidak mendapat cukup untuk membayar cukai."

"Kita perlu berkembang pada kadar 6%, maka kita boleh mula bercakap tentang GST." 

Mengenai perumahan, Rafizi berkata bahawa Pakatan Rakyat telah mencadangkan dalam bajet bayangan bahawa satu badan kerajaan yang kuat seperti lembaga pembangunan perumahan akan ditubuhkan. Ini boleh mengubah cara perumahan awam dibina.

Rafizi berkata bahawa pemaju swasta kini tidak membina rumah yang betul berpatutan untuk golongan mudah terjejas. 

"Apabila pemaju swasta membina rumah, mereka hanya fikir mengaut keuntungan. Melainkan jika anda tangani masalah ini, walau apa pun yang anda lakukan, pemaju tidak akan memberikan jumlah yang cukup bagi rumah yang berpatutan. " 

'Najib akan menghadapi tindak balas' 

Rafizi berkata badan perumahan kerajaan perlu mempunyai kuasa penuh untuk menggesa kerajaan negeri dan mengambil alih tanah, keuntungan harus dijadikan perkara kedua, tambahnya 

"Dalam jangka panjang, pemaju swasta kemudiannya akan menurunkan harga. Pada jangka pertengahan, kita boleh membina rumah pada kadar pasaran yang lebih rendah, kerana pembiayaan dilakukan oleh kerajaan. " 

Rafizi juga berkata bahawa Najib sepatutnya mengumumkan sesuatu untuk mengurangkan harga kereta kerana desakan awam. "Banyak tekanan keatas Najib. 

Saya tidak fikir dia boleh lari tanpa melakukan sesuatu untuk mengurangkan duti eksais. Dia akan menghadapi tindak balas," katanya, sambil menambah bahawa PKR telah berjanji untuk mengurangkan duti eksais jika ia mendapat kuasa. 

Mengenai pengangkutan awam, Rafizi berkata bahawa Pakatan bercadang untuk menyuntik kira-kira RM2 bilion untuk menambah kira-kira 1,000 bas di Lembah Klang dengan segera. 

"Adakah Najib komited untuk melakukan sesuatu seperti itu? MRT akan mengambil empat hingga lima tahun lagi, dan seluruh bandar tidak boleh bergantung kepada ini sahaja. Perlu pelaburan yang besar ke atas bas. " 

Rafizi juga berkata bahawa Najib perlu melaksanakan "jaringan keselamatan sosial," yang akan menjejaki semua orang di bawah paras pendapatan tertentu, dan sentiasa meningkatkan mereka, bukannya memberikan secebis one-off seperti BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia). 

Beliau berkata bahawa di bawah Caruman Wanita National, keluarga akan membayar RM10 ke RM100 sebulan dan kerajaan akan membayar sumbangan rata RM50 sebulan. "Ia seperti KWSP. Ini adalah untuk membantu, jika apa-apa berlaku kepada suami, suri rumah akan mendapat bantuan [kewangan] ". 

Hutang belon 

Beliau berkata Najib juga perlu tidak mengabaikan pembangunan di Sabah dan Sarawak tetapi membawa kedua-dua negeri itu setanding dengan Semenanjung.

Sementara itu, Dr Dzulkefly Ahmad berharap, Najib akan menangani beberapa isu, antara lain, mengurangkan hutang negara dan meningkatkan pendapatan boleh guna. 

 Beliau berkata Bajet 2013 perlu melihat kepada langkah-langkah untuk menggalakkan perbelanjaan berhemah dan membendung rasuah dan ketirisan.

"Kami telah rangsangkan ekonomi selama bertahun-tahun, pada masa-masa yang baik dan buruk, mewujudkan hutang belon yang mencecah 55% daripada KDNK kita. Najib harus tidak membebankan kita dengan hutang yang lebih besar," katanya. 

Dzulkefly, ahli jawatankuasa kerja PAS pusat, menggesa Najib untuk mencari cara-cara untuk mengurangkan pergantungan kepada hasil minyak dan gas. "Pada masa ini, 40% daripada bajet kita dibiayai oleh wang minyak," katanya. 

Beliau juga berkata bahawa Bajet 2013 perlu mencari cara untuk meningkatkan pendapatan boleh guna, bukannya menawarkan penyelesaian sedikit demi sedikit seperti BR1M dan program Kedai Rakyat 1Malaysia. 

Salah satu cara untuk melakukan ini adalah dengan mengurangkan harga keperluan utama seperti makanan dan pengangkutan. 

"Pengangkutan, umpamanya, mari kita memberi kuasa kepada majlis tempatan untuk mempunyai sistem bas mereka sendiri. Kita juga boleh bekerja pada sistem pengangkutan hibrid dengan mengintegrasikan sistem bas dengan projek MRT, "katanya. 

Hapuskan monopoli Dzulkefly berkata bahawa Malaysia memerlukan dasar untuk menghapuskan monopoli dan menggalakkan persaingan yang sihat di kalangan peserta industri. 

"Banyak perusahaan swasta perlu bersaing dengan syarikat berkaitan kerajaan, yang secara semula jadi menerima layanan istimewa. 

"Ingatlah bahawa dalam suku pertama tahun ini sahaja, aliran keluar modal mencecah RM9.7 bilion kerana banyak syarikat tidak lagi berminat untuk melabur semula di Malaysia," katanya. 

Dzulkefy menambah bahawa keadaan itu adalah membimbangkan kerana kebanyakan syarikat-syarikat yang telah pergi adalah daripada sektor perkhidmatan , kewangan dan borong. 

"Malah, peserta minyak dan gas mengambil wang mereka di tempat lain. Bajet 2013 mesti menangani perkara ini, " katanya. 

Pengurangan jenayah, Dzulkefly berkata, juga mesti ditangani dalam Bajet 2013 dengan menjalankan latihan untuk mengubah minda polis dalam menangani jenayah. 

"Polis mesti mengubah minda mereka dan memahami bahawa tugas mereka adalah untuk melindungi rakyat. Kita boleh mempunyai sistem 'bobby' seperti di United Kingdom, di mana polis membuat rondaan di jalan-jalan dengan lebih kerap," katanya. 

Sementara itu, Lee, MP Bukit Bendera dan strategis DAP, berkata Malaysia tidak boleh terus melakukan lebih banyak yang sama.

 "Kebimbangan saya adalah bahawa Bajet 2013 adalah mengenai melakukan lebih daripada yang sama. Kami telah berfikir jangka panjang sama ada BN atau Pakatan Rakyat yang memimpin negara, "katanya. 

'Kami sedang menghadapi krisis' Malaysia, katanya, secara tradisi adalah ekonomi eksport, tetapi kini perlu melihat untuk meningkatkan penggunaan domestik. 

"Kita perlu bergerak lebih ke arah penggunaan domestik. Dan ini tidak harus berdasarkan projek-projek kerajaan atau dijana melalui hutang isi rumah. 

"Pakatan Rakyat bercakap tentang meningkatkan pendapatan boleh guna.Kita sedang menghadapi krisis dan perlu mempastikan mereka di bahagian bawah mempunyai lebih banyak wang dalam poket mereka. " 

 Liew berkata bahawa untuk mengembangkan ekonomi domestik yang kukuh, reformasi struktur gaji diperlukan. 

"Anda perlu untuk reformasi struktur gaji, kita perlu hapuskan beberapa monopoli. Kita perlukan pembaharuan sistemik dan struktur." 

Liew menegaskan bahawa bagi Belanjawan 2013 dan seterusnya, negara perlu mula menghidupkan semula sektor pembuatan.

"Pada masa kini, sektor perkilangan kita adalah entah bagaimana tidak berkesan, dan tidak bergerak berasaskan inovasi." 

Liew juga berkata lebih banyak wang perlu dimasukkan ke dalam industri kecil dan sederhana. 

"Tidak ada azam politik untuk memberi insentif kepada perusahaan kecil dan sederhana, untuk membolehkan mereka menjadi lebih automatik, dan lebih berasaskan kemahiran. 

Tumpuan adalah semua pelaburan langsung asing (FDI). " Kerajaan tidak boleh terus untuk memihak kepada FDI pada perbelanjaan industri tempatan, katanya. 

"Di bawah Najib, kita masih cuba untuk menarik pelaburan asing, membina hab kewangan seterusnya ... tetapi ia adalah sia-sia kerana pasaran kewangan dunia telah runtuh." 

Liew berkata, satu lagi langkah yang penting adalah untuk menggalakkan wanita memasuki tenaga kerja. Beliau juga berkata kerajaan perlu berfikir "di luar kotak". 

"Apa yang diperlukan sekarang ialah ekonomi yang boleh membawa kita ke tahap yang seterusnya." Sumber

Tiada ulasan: