Ahad, 23 September 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Rakyat Libya bantah serangan militia yang menyebabkan kematian duta AS

Posted: 22 Sep 2012 11:40 PM PDT

Briged Rafalla al-Sihati , sebahagian daripada tentera Libya, sedang 
memeriksa pangkalan mereka yg diserang oleh penunjuk perasaan 
di Benghazi September 22, 2012. Militia Islamis Ansar al-Syariah 
telah dihalau keluar dari Benghazi pada awal Sabtu dalambantahan 
terhadap kumpulan  yang mengawal sebahagian besar Libya lebih 
daripada setahun selepas penggulingan Muammar Gaddafi.

Beratus-ratus rakyat Libya yang marah telah menyerang kumpulan militia bersenjata yang dituduh menyebabkan pembunuhan duta AS Chris Stevens minggu lepas di Benghazi. Militia Libya tersebut dikaitkan dengan pembunuhan Duta AS Chris Stevens terpaksa melarikan diri dari kompaun Sabtu selepas diserang oleh rakyat negaranya sendiri yang marah . 

 Berbekalkan senapang dan parang dan disokong oleh askar kerajaan, rakyat yang marah menghalau keluar Ansar al-Syariah daripada ibu pejabatnya dan dari pengkalan tentera mereka di Benghazi. 

"Tiada lagi Al-Qaeda," mereka melaung selepas merobohkan banner hitam militia Islamis.

" Pengorbanan kita untuk kebebasan tidak boleh disia-siakan begitu sahaja!"

Ansar al-Syariah menegaskan ia adalah satu pemindahan - bukan satu pengusiran. "Komander batalion mengarahkan ahli-ahli untuk mengosongkan premis mereka dan menyerahkannya kepada orang Benghazi," Yousef al-Jehani, jurucakap bagi kumpulan itu,memberitahu Al-Jazeera. 

Anggota Tentera Kebangsaan berkejar ke pintu pro-kerajaan Briged 
Rafalla  al-Sihati selepas penunjuk perasaan menyerang pangkalan 
briged di bandar Benghazi September 22, 2012. 
 
"Kami menghormati pandangan orang Benghazi, dan untuk memelihara keselamatan di bandar, kami pindahkan premis kami." Apabila penunjuk perasaan mula memburu militia pro-kerajaan Rafallah Sahati, kerajaan Libya melalui siaran TV Libya, mengarahkan mereka tidak menyerang militia yang " sah di bawah negeri, dan pulang ke rumah." 

 Ansar al-Syariah adalah salah satu daripada beberapa militia bersenjata yang membantu menggulingkan diktator Libya Moammar Khadafy - dan kerajaan semasa yang lemah turut bergantung kepadanya untuk membantu menjaga keamanan. 

Tentera Kebangsaan memasuki pengkalan briged Rafalla al-Sihati 
pro-kerajaan di Benghazi selepas penunjuk perasaan merusuh 
pada September 22, 2012.
 
Purata rakyat Libya mengadu bahawa militia adalah seperti samseng dan Ansar al-Syariah, khususnya , dituduh menculik dan membunuh lawan.

Selepas Stevens dan tiga rakyat Amerika lain terbunuh pada ulang tahun serangan 11 September, syak wasangka jatuh pada militia Islamis dan rakyat Libya menahan 8 suspek.

Ansar al-Syariah menafikan membunuh Stevens atau menggunakan kemarahan terhadap filem anti-Islam sebagai alasan untuk melancarkan serangan maut ke atas Konsulat AS di Benghazi.

Sebuah kereta dibakar oleh penunjuk perasaan yang merusuh 
pengkalan Brigad Rafalla al-Sihati , di bandar 
Benghazi pada 22 September, 2012

Tetapi penduduk Benghazi - yang kebanyakannya menghormati Stevens dan berterima kasih kepada Amerika kerana  menyelamatkan mereka daripada pasukan Khadafy - mengadakan siri bantahan aman terhadap Ansar al-Syariah yang meletuskan keganasan pada Sabtu lalu.

"Kita perlu membersihkan Benghazi daripada militia," kata Hamza Gehani, berusia 21 tahun. "Kami hanya perlu pihak tentera dan polis, kita tidak perlu militia.

Dengan Perkhidmatan Wire Berita csiemaszko@nydailynews.com


Tiada ulasan: