Nuffnang

Pengikut

RAKYAT MARHAEN

sumber :-

RAKYAT MARHAEN


PRU 13 : BN selesa di Kubang Pasu..?? Pas nekad rampas Jerlun..!!

Posted: 28 Aug 2012 07:11 PM PDT

Pertandingan dua penjuru bagi satu kerusi parlimen dan dua kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) di Kubang Pasu dalam pilihan raya umum ke-12 (PRU12), menyaksikan perbezaan undi yang ketara terutamanya bagi kerusi parlimen.

Biarpun Barisan Nasional (BN) tampak selesa dengan kejayaan mempertahankan kerusi Parlimen Kubang Pasu, kerusi Dun Bukit Kayu Hitam dan Jitra sama seperti PRU11 namun pertarungan sengit bakal calon BN untuk menduduki kerusi Dun Bukit Kayu Hitam berkemungkinan boleh berlaku.

Bagi kerusi berkenaan, ada desas-desus menyatakan bahawa kerusi calon BN, Datuk Ahmad Zaini Japar yang menang dengan majoriti 6,995 dalam PRU12, Ahmad Zaini menerima 13,219 undi menewaskan Che On Yusof dari PKR dengan 6,224 undi mungkin akan digantikan nama lain.

Penyandang sebelumnya juga milik calon BN, Datuk Khalidah Adibah Ayob dengan majoriti 6,972 undi.

Read More / Baca Lagi >>

PRU 13 : Penduduk risau kepercayaan kepada BN berubah....Janji Dicapati...!!!

Posted: 28 Aug 2012 07:09 PM PDT


Penduduk risau kepercayaan kepada BN berubah PASIR GUDANG – Penduduk Kampung Sri Makmur Plentong, di sini meluahkan kebimbangan kepercayaan yang selama ini diberikan kepada kepimpinan Umno akan goyah sekiranya geran hak milik tanah masih belum diselesaikan sebelum Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Rumini Jamieong, 46, berkata, dari dahulu sehingga sekarang sokongannya tetap padu terhadap Umno, tetapi bimbang hatinya akan berubah sekiranya Menteri Besar (MB) masih gagal menunaikan janji.

Menurutnya, masalah tempat tinggal akan timbul sekiranya tanah yang diterokai sejak lebih 28 tahun itu masih gagal dimiliki memandangkan rata-rata penduduk sudah berstatus warga emas.

"Di mana kami nak tinggal kalau tanah ini tidak dianugerahkan kepada kami. Kalau nak beli rumah pun memang sudah tidak mampu apatah lagi nak buat pinjaman bank memang tak layak.

"Kami rayu MB percepatkan pemberian geran hak milik tanah ini kerana sekarang ni Alhamdulillah sokongan terhadap Umno masih kuat, tapi takut kalau tak selesai hati akan goyah dan berubah," katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Bukan minta duit, cuma pegang pada janji
Read More / Baca Lagi >>

Haron Din: 'Tun Mahathir harus bertaubat'

Posted: 28 Aug 2012 07:03 PM PDT


Haron Din SHAH ALAM – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad harus bertaubat kerana mengeluarkan kenyataan yang merosakkan akidah dirinya dan umat yang percaya kepada kata-katanya.

Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr Haron Din berkata, tulisan Dr Mahathir dalam blognya berbunyi Better the devil you know than the angel you don't yang membawa maksud  lebih baik syaitan yang anda kenali daripada malaikat yang anda tidak dikenali' adalah pegangan yang silap.

Menurutnya, tiada istilah atau ayat di dalam al-Quran yang menjelaskan malaikat lebih buruk berbanding dengan syaitan.
Read More / Baca Lagi >>

Bekas KPN mahu statistik jenayah dikaji semula....ha..ha.. Musa..rakyat tahu apa cerita sebenarnya...!!!

Posted: 28 Aug 2012 06:48 PM PDT

KUALA LUMPUR, 29 Ogos — Bekas Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan hari ini meminta kerajaan supaya mengkaji semula statistic kadar jenayah atau membuktikan dakwaan mengatakan statistik tersebut dimanipulasi adalah tidak benar untuk menunjukkan kadar kejayaan polis di tengah-tengah penelitian awam terhadap keselamatan.
Bekas KPN itu (gambar) menambah, langkah ini adalah penting kerana dapat membantu mengurangkan kebimbangan awam terhadap peningkatan dalam kadar jenayah walaupun terdapat inisiatif kerajaan untuk menjadikan negara ini lebih selamat.
Pihak polis merespon semalam atas dakwaan yang disiarkan minggu lepas dalam surat yang kononnya daripada pegawai polis yang berkhidmat.
"Lebih baik kerajaan kaji semula statistik kadar jenayah.
"Kalau tak betul seperti yang didakwa, buktikan.
"Jangan diam saja kerana ini akan membuka ruang kepada orang untuk buat spekulasi," katanya ketika dihubungi oleh The Malaysian Insider semalam.
Pada 22 Ogos satu surat tanpa nama dikatakan ditulis oleh seorang polis menggunakan nama Sumun Osram mendakwa kes-kes jenayah dimanipulasi dengan menggunakan metodologi "jenayah bukan indeks" dan tidak dimasukkan dalam statistik kadar jenayah yang dikeluarkan oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU).
Read More / Baca Lagi >>

Mazlan : Mengapa Pemimpin Baik Felda Diganti?

Posted: 28 Aug 2012 06:46 PM PDT



SHAH ALAM, 28 OGOS : Aktivis Felda Mazlan Aliman hari ini mempertikaikan penggantian Pengarah Besar Felda, Datuk Dzulkifli Abd Wahab dengan seorang pegawai yang dikatakan terlalu "junior" untuk jawatan itu.
Mazlan mendakwa Faizoull Ahmad yang menggantikan Dzulkifli adalah orang kepercayaan Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad yang sebelum ini hanya berjawatan gred N54.
"Sedangkan ada orang yang lebih senior daripada beliau. Sepatutnya, Faizoul ke gred Jusa C dahulu sebelum naik ke gred Turus 3," kata Mazlan yang merupakan Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak).
Mazlan berkata Dzulkifli akan disingkirkan dari terus memegang jawatan itu berkuatkuasa 1 September depan.
Read More / Baca Lagi >>

Selangor : ‘Task Force’ Untuk Kaji Peruntukan Tambahan Pembangunan Sekolah

Posted: 28 Aug 2012 06:45 PM PDT

KLANG, 29 OGOS : Kerajaan Negeri Selangor akan menubuhkan jawatankuasa bertindak (task force) bagi mengkaji keperluan belanjawan tambahan untuk urusan pembangunan sekolah di negeri ini.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata belanjawan tambahan itu berbeza daripada peruntukan RM16 juta setahun yang diberikan Kerajaan Negeri kepada tiga jenis sekolah.
Beliau berkata, ia merujuk kepada sekolah agama rakyat (SAR), sekolah jenis kebangsaan Tamil dan sekolah jenis kebangsaan Cina.
"Kerajaan Negeri bersedia mewujudkan satu task force yang akan mencari jalan bagaimana untuk membuat belanjawan bagi menolong pihak sekolah dalam usaha menambah baik kemudahan sekolah.
"Peruntukan ini adalah berasingan daripada peruntukan sedia ada di mana ia hanya disumbangkan sebagai sebahagian daripada kos pembangunan sekolah itu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan bangunan baru Sekolah Cina Pin Hua, di sini.
Read More / Baca Lagi >>

Teks khutbah Maik bebas pengaruh politik

Posted: 28 Aug 2012 06:44 PM PDT


Kamaruddin Mohd Zin KOTA BHARU- Teks khutbah yang dikeluarkan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik) bebas daripada pengaruh mana-mana parti politik.

Timbalan Yang Dipertuanya, Datuk Kamaruddin Mohd Zin menegaskan, penghasilan teks khutbah itu melibatkan penglibatan ulama dan golongan berkelayakan dalam bidang agama sahaja tanpa terikat dengan kepentingan individu tertentu.

Menurutnya, isi kandungan khutbah dirangka Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad sebagai Pengerusi Panel bersama beberapa panel lain seperti Timbalan Mufti, Datuk Nik Abdul Kadir Nik Mohamad dan Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JAHEAIK), Datuk Che Mohd Rahim Jusoh.

Read More / Baca Lagi >>

Ibrahim Ali dan Pencacai UMNO nak kata apa? Tak hairanlah BN dinamakan sebagai parti syaitan yang dikenali"

Posted: 28 Aug 2012 06:39 PM PDT

Kompom tak ada laporan polis
PM perlu perjelas tindakan upah pro Zionis

PKR mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menjelaskan sebab pentadbirannya mengupah perunding yang didakwa pro-Zionis untuk melonjakkan imej Malaysia di peringkat antarabangsa

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata kerajaan sepatutnya menghentikan khidmat bekas kolumnis The Guardian Amerika Syarikat, Joshua Trevino sejak dahulu lagi.
Ini kerana Joshua adalah seorang konsultan untuk FBC Media yang didakwa dikenali dengan pendirian pro-Zionisnya, kata Saifuddin dalam kenyataannya hari ini. "Maka adalah ganjil apabila kerajaan mengupah konsultan ini tetapi pada masa sama menuduh (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) ahli politik yang pro-Israel," kata Saifuddin. 

Kerajaan Malaysia sebelum ini membayar FBC Media RM84 juta (19.6 juta Euro) untuk kontrak tiga tahun bermula 2007 untuk "memperbaiki profil Malaysia di peringkat antarabangsa".-Malaysiakini 

Perkasa dah hilang taring,Jati Tiga Jalur yang baru lahir terkejut sebab Tun Madey kata BN parti syaitan yang dikenali, Pewaris dah lama berkubur jadi siapa lagi yang akan buat laporan polis. Dah banyak makan hasil air tangan dan buah fikiran Zionis tak hairanlah BN dinamakan sebagai parti syaitan yang dikenali. - 
Read More / Baca Lagi >>

Ini dia soalan cepumas yang sekog pun ulamak UMNO takleh nak jawab!!!

Posted: 28 Aug 2012 06:38 PM PDT



Oleh TOK SENAPI

Berkatalah otai besaq UMNO yang mengisytiharkan BN sebagai Parti Setan baru-baru ini, Mahathir bin Md Iskandar bahawa, "Saya tidak tolak hudud tapi saya tolak hudud PAS." Katanya lagi, hudud PAS tak adil.


Ucapan ini bukan kali pertama TS dengaq tapi dah berkali-kalai sejak dia jadi PM lagi. Apabila ditanya wartawan, tang mana yang kata hudud PAS tu tak adil? Maka jawab Mahathir, kalau orang Islam mencuri kena potong tangan, orang kapiaq mencuri kena penjara atau denda. Adil bagi Mahathir, kalau dah mencuri dua-dua tu (Muslim dan kafirin) kena potong tanganlah.

Read More / Baca Lagi >>

PPSMI , Kroni Untung... Projek Terbengkalai

Posted: 28 Aug 2012 06:34 PM PDT

Semenjak dilaksanakan masa zaman mahadey "melayu karala" tu dulu lagi dah jadi isu, sedangkan ajar budak sekolah subjek Matematik dan sains ni dalam bahasa melayu pun banyak budak tak boleh nak follow, inikan pulak nak cakap BI dengan budak-budak ni. lagi la ternganga.

Umno ni memang jenis suka test dulu, kalau rakyat bising nanti tarik balik. ni la jadi kat projek PPSMI ni, kenapa sebelum buat takmo fikir masak-masak.

Kos dah banyak dikeluarkan, bukan sikit "duit rosmah" dibazirkan untuk projek ni, konon dulu nak letak peralatan tercanggih untuk jadi "alat bantuan mengajar... sekarang apa dah jadi... tengok bawah nei.




Akibatnya , kira-kira 25 hingga 50 peratus daripada peralatan bernilai lebih RM500 juta untuk projek Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik jadi "tukun".

Kalau ye pun, jangan la sampai terbengkalai macam ni, kan boleh guna untuk tujuan pembelajaran, dari jadi rak simpan buku.

Ini betul-betul la "janji dicapati".

Pelik !!!! Ahli Parlimen Umno Kekal Walaupun Bankrap...ooops lupa UMNO kebal undang2 eh..!!

Posted: 28 Aug 2012 06:33 PM PDT

Perkara 48. Kehilangan kelayakan menjadi ahli Parlimen.

(1) Tertakluk kepada peruntukan Perkara ini, seseorang hilang kelayakan untuk menjadi ahli mana-mana satu Majlis Parlimen jika--

(a) dia adalah dan telah didapati atau diisytiharkan tidak sempurna akal; atau

(b) dia seorang bankrap belum lepas; atau

(c) dia memegang sesuatu jawatan berpendapatan; atau

(d) setelah dinamakan untuk pemilihan ke mana-mana satu Majlis Parlimen atau ke Dewan Undangan sesuatu Negeri, atau setelah bertindak sebagai ejen pilihan raya bagi seseorang yang dinamakan sedemikian, dia tidak menyerahkan apa-apa penyata perbelanjaan pilihan raya yang dikehendaki oleh undang-undang dalam masa dan mengikut cara yang dikehendaki sedemikian; atau

(e) dia telah disabitkan atas suatu kesalahan oleh sesuatu mahkamah di Persekutuan (atau, sebelum Hari Malaysia, di wilayah-wilayah yang termasuk di dalam Negeri Sabah atau Sarawak atau di Singapura) dan dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun atau denda tidak kurang daripada satu tahun atau denda tidak kurang daripada dua ribu ringgit dan dia tidak mendapat pengampunan bebas; atau

(f) dia telah dengan sukarela memperoleh kewarganegaraan mana-mana negara di luar Persekutuan, atau telah dengan sukarela menggunakan hak kewarganegaraan di mana-mana negara di luar Persekutuan atau telah membuat suatu akuan setia kepada mana-mana negera di luar Persekutuan.


Tapi ahli parlimen Labuan dilaporkan akan kekal jadi Ahli Parlimen "Sehingga Sidang Parlimen berakhir September depan, Ahli Parlimen Labuan, Datuk Yusof Mahal akan duduk di kerusinya di Dewan Rakyat," kata Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia ketika ditanya mengenai status wakil rakyat itu yang dilaporkan muflis oleh Mahkamah Tinggi Labuan pada 7 Ogos lalu

Apa sudah jadi nei...

Dosa - Dosa Umno

Posted: 28 Aug 2012 06:27 PM PDT

Oleh Musli Oli
Tajuk artikel diatas merupakan tajuk buku saya yang terbaru yang dijangka terbit sebelum Najib bubarkan Dewan Rakyat selepas Bajet 2013. 
Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu atau nama asalnya PEKEMBAR adalah gabungan persatuan-persatuan atau NGO Melayu dan Islam yang telah bersatu untuk menjaga kepentingan dan hak orang Melayu menentang perlembagaan MalayanUnion.

UMNO sepatutnya menjadi institusi politik bangsa Melayu kerana telah memilih nama bangsa MELAYU sebagai nama parti. Melayu adalah hak bangsa Melayu. Mana-mana pertubuhan yang menggunakan nama Melayu secara langsung meminjam hak bangsa Melayu.
Dalam kes UMNO,  setiap umat Melayu Islam di negara ini berhak keatas UMNO samada mereka menjadi ahli atau tidak kerana parti itu menggunakan nama Melayu. 
Demikian halnya dengan pertubuhan-pertubuhan yang menggunakan nama Melayu atau bumiputera. Semua bangsa Melayu dan  kaum bumiputera berhak keatas pertubuhan itu selaras dengan kedudukan istimewa Melayu dan bumiputera dalam perlembagaan. 
Akan tetapi banyak pertubuhan termasuk dewan-dewan perniagaan yang hanya menggunakan nama Melayu dan bumiputera untuk mendapat keistimewaan dari kerajaan tetapi hakikatnya pertubuhan itu tidak memperjuangkan Melayu dan bumiputera secara keseluruhannya. Sebaliknya pertubuhan itu dijadikan alat untuk kumpulan tertentu mencapai agenda peribadi  mereka.
Kenapa boleh berlaku demikian?
Read More / Baca Lagi >>

Kurangnya Jalur Gemilang, Merdeka ke-55 hambar

Posted: 28 Aug 2012 06:25 PM PDT

Beberapa hari sahaja lagi menjelang tanggal ulang tahun sambutan hari kemerdekaan, rata-rata orang ramai dilihat bagaikan tidak cakna dan tidak pedulikan tarikh yang dianggap "keramat" oleh pemerintah itu.

Ini dapat diukur daripada kurangnya pengibaran Jalur Gemilang di premis-premis perniagaan, rumah kediaman dan kenderaan sehingga sambutan merdeka ke-55 tahun ini dilihat paling hambar.

Memang terdapat gesaan daripada pihak kerajaan terutama melalui media televisyen menyeru rakyat mengibarkan bendera kebangsaan. Namun berdasarkan pemerhatian, gesaan tersebut hanya dipandang sepi oleh umum.

Kenapa? Adakah rakyat negara ini sudah hilang semangat patriotismenya? Atau mesyarakat sudah bosan dan jelak kerana merdeka asyik dikaitkan dengan Umno sahaja? Atau adakah rakyat masih mengambil kira kenyataan seorang profesor tahun lalu bahawa "Tanah Melayu tidak pernah dijajah?"

Persoalan beginilah yang kerap bermain di fikiran orang yang pernah menyaksikan sambutan merdeka saban tahun sejak dahulu.

Read More / Baca Lagi >>

Wanita Malaysia diseru sertai Janji Demokrasi

Posted: 28 Aug 2012 06:23 PM PDT


KUALA LUMPUR: Dewan Muslimat PAS Pusat menyeru semua wanita Malaysia perihatin untuk bersama-sama mereka turun ke Dataran Merdeka pada malam 30 Ogos sempena program Janji Demokrasi.

Ketua penerangannya, Aiman Athirah Al Jundi (gambar) berkata, sebagai rakyat yang cintakan negara, wanita juga perlu menunjukkan sikap dan komitmen mereka.

"Malam itu nanti akan menjadi simbol kesetiaan tidak berbelah bahagi kita terhadap Malaysia. Hatta sebagai manifestasi komitmen kita untuk terus memastikan Malaysia dalam keadaan  aman, harmoni berdaya maju serta berdaya saing di peringkat lokal mahupun global.
Read More / Baca Lagi >>

Ex-top cop wants crime stats reviewed....ha..ha.. Musa..i know...you know... maa...!!!

Posted: 28 Aug 2012 06:22 PM PDT


Failure to address the allegation will lead to public speculation, said Musa. — File pic
KUALA LUMPUR, Aug 29 ― Former Inspector-General of Police (IGP) Tan Sri Musa Hassan wants Putrajaya to review its crime statistics or disprove allegations that its official records were manipulated to dress up the police's success rate amid public scrutiny over security. The former police chief said the move was necessary to help blunt public anxiety over a perceived spike in the crime rate despite the government's initiatives to make the country safer.
Yesterday, the police responded to the allegation that was aired last week in a letter purportedly from a serving police officer.
"It's better for the government to review the crime rate statistic. If it is inaccurate as alleged, prove it. Don't just keep quiet because this will pave the way for people to speculate," he told The Malaysian Insider yesterday.
On August 22, an anonymous letter, purportedly written by a policeman who penned his name as "Sumun Osram", had alleged that crime cases were being methodically manipulated into "non-index" offences that were not registered as part of official statistics presented by Putrajaya's efficiency unit PEMANDU.
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia Kita : Keluarga diserang samseng..!!

Posted: 28 Aug 2012 06:19 PM PDT


Rakaman CCTV
Rakaman CCTV menunjukkan beberapa orang bertindak memukul dan memecahkan cermin lori milik keluarga mangsa sambil ada yang membaling objek berapi ke dalam rumah.
CCTV
Rakaman CCTV menunjukkan beberapa orang bertindak memukul dan memecahkan cermin lori milik keluarga mangsa sambil ada yang membaling objek berapi ke dalam rumah.
Ahli keluarga mangsa menunjukkan cermin kereta Waja yang dipecahkan penjenayah terbabit.
Ahli keluarga mangsa menunjukkan cermin kereta Waja yang dipecahkan penjenayah terbabit.
Gunasegaran menunjukkan cermin pintu rumahnya pecah akibat dibaling dengan objek keras.
Gunasegaran menunjukkan cermin pintu rumahnya pecah akibat dibaling dengan objek keras.
 
KALUMPANG - Akibat dendam, sekumpulan ahli kongsi gelap bertindak memecahkan cermin empat kenderaan dan membakarnya serta membaling objek dipercayai berisi minyak tanah ke dalam rumah sebuah keluarga di Taman Musabika di sini dalam kejadian amuk awal pagi semalam.

Amukan lebih 10 orang lelaki yang sebahagiannya bertopeng itu disasarkan terhadap tiga keluarga bersaudara dengan motif menakut-nakutkan mangsa.

Read More / Baca Lagi >>

Malaysia Kita : Hina Islam dalam twitter

Posted: 28 Aug 2012 06:17 PM PDT


hina islam
Azmi menunjukkan salinan laporan polis dan penghinaan Islam di laman web di rumahnya di Kampung Sungai Gulang-Gulang.
 
TANJONG KARANG - Penghinaan agama Islam di laman web sosial dilihat semakin berleluasa sehingga menimbulkan kemarahan umat Islam berikutan tiada garis panduan berkaitan isu yang menyentuh sensitiviti keagamaan diambil pihak berkaitan.

Seorang penduduk, Azmi Daud, 46, berkata, pihaknya terpanggil untuk membuat laporan polis berhubung penghinaan seorang individu di Twitter yang melampau apabila kata kesat itu terhadap ALLAH SWT, Rasul dan Nabi ketika melayari laman sosial di rumahnya.

Menurutnya, dia berasa terhina membaca kata-kata dilemparkan individu tidak bertanggungjawab itu dan jika tidak dibendung akan membawa ketegangan sekali gus mampu memperdayakan akidah serta pemikiran anak muda zaman kini.

Read More / Baca Lagi >>

Kisah Rasulullah SAW Dengan Pengemis Yahudi Yang Buta

Posted: 28 Aug 2012 06:15 PM PDT

Hiasan
Pernahkah kita mendengar tentang berdakwahlah secara berhikmah. Kisah ini ada berkait rapat dengan dakwah bil hikmah yang mana, Nabi Muhammad berjaya membuat orang tertarik dengan Islam dengan hanya melakukan perbuatan sahaja. Kisah ini bermula di sudut pasar Madinah Al-Munawarah. Ada seorang pengemis Yahudi buta, setiap hari apabila ada orang yang mendekatinya ia selalu berkata, "Wahai saudaraku jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya."
Setiap pagi Rasulullah s.a.w mendatanginya dengan membawa makanan, dan tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah s.a.w menyuapkan makanan yang dibawanya kepada pengemis ituwalaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Rasulullah s.a.w melakukannya hingga menjelang baginda wafat. Setelah kewafatan Rasulullah s.a.w tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi yang buta itu.
Read More / Baca Lagi >>

As 55th Merdeka looms, Malaysians fret over their future, hanker for CHANGE

Posted: 28 Aug 2012 06:14 PM PDT

Malaysians are gearing up for the 55th Merdeka or Independence anniversary celebrations. But few are feeling joyful and distinctly missing is a sense of involvement. However, that has not stopped Prime Minister Najib Razak and other BN leaders from jumping on the Merdeka bandwagon, trumpeting on a daily basis how fine the country and its economy are doing due to their leadership.
As 55th Merdeka looms, Malaysians fret over their future, hanker for CHANGEBut are the people and the economy really faring so well? Most Malaysians don't feel so. They worry that things will only get worse if the BN continues to stay in power. Should they boot the BN out, avert the national bankruptcy that they can feel in their bones may be inevitable due to the government's prolonged profligacy? Should they put their foot down before apartheid becomes a fixture in the social and political system with Malays and non-Malays permanently divided into 1st and 2nd class citizens?
The best possible way to assess the future of a country is to basically look into certain basic fundamentals. These fundamentals, if accurately gauged and analysed, will give a clear indicator of what's in store for a nation despite global uncertainties.
In Malaysia, the fundamentals that are often looked into by economists, politicians and others in assessing the economic and political and social climate of the country is considered "narrow" and perhaps even limited.
However, these fundamentals serve a purpose. While BN politicians tinker and manipulate these fundamental factors to suit their agenda and fulfill their purpose, it is the trained eye that is able to filter the truth of Malaysia's financial and economic standing.
What people with the trained eye say?
Read More / Baca Lagi >>

Weary nation keeps guessing

Posted: 28 Aug 2012 06:13 PM PDT

Why is the prime minister still toying with the polls date if he is so popular judging by the large numbers who attend his official functions?

For readers who enjoy the 13th general election date-guessing game, the latest from the rumour mill is that Prime Minister Najib Tun Razak is now also considering an October/early November date besides the September option.
"However, the October or November date is dangerous for him as that is the Haj season and holding the polls during the Haj season will ruin his image as a Muslim leader as it infringes on Muslim sensitivity," said PAS strategist and Kuala Selangor MP Dzulkefly Ahmad.
PAS Shah Alam MP Khalid Samad concurred, saying that "if the Barisan Nasional government holds the general election during the Haj season, it will only serve to reveal the true colours of Umno which claims to champion Islam".
Besides, why is the prime minister still toying with the polls date if he is so popular judging by the large numbers who attend his official functions? Why is he still dragging his feet over the election date?
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia Kita : Rumah Imuda dipecah masuk, pencuri sempat ratah kuih raya...Penyamun Raya Sakan...!!!

Posted: 28 Aug 2012 06:11 PM PDT


IMUDA menunjukkan jeriji besi yang diumpil oleh pencuri untuk memasuki rumahnya.

KUALA LUMPUR - Rumah pelawak dan pelukis terkenal, Imuda dipecah masuk oleh sekumpulan pencuri yang sempat menjamu selera sebelum lesap dengan barangan serta wang tunai yang kesemuanya bernilai RM7,000 di Taman Datuk Ahmad Razali di sini baru-baru ini.
Kejadian itu hanya disedari oleh Imuda atau nama sebenarnya, Abdul Rahim Muda, 52, pukul 3 petang kelmarin selepas beliau bersama tiga ahli keluarganya pulang daripada bercuti raya di Pulau Pinang sejak 10 hari lalu.
Apa yang mengejutkan Imuda, kumpulan pencuri itu sempat membancuh beberapa gelas air sirap serta menjamah kuih raya yang diletakkan di dapur sebelum mereka menghilangkan diri.
Katanya, sebelum lari, mereka telah menggeledah rumah teres dua tingkat yang dihuni oleh keluarga Imuda sejak setahun lalu.
"Seluruh rumah termasuk kelima-lima bilik berselerak. Saya percaya kejadian ini dilakukan oleh tiga hingga empat orang.
"Setelah memeriksa persekitaran rumah, saya yakin penyamun berkenaan masuk ke dalam rumah setelah mengumpil jeriji besi di ruang tamu rumah dengan pemutar skru," katanya yang mula dikenali menerusi sitkom komedi Pi Mai Pi Mai Tang Tu pada tahun 1980-an.
Beliau membuat laporan di Balai Polis Ampang Jaya dengan melaporkan kehilangan komputer bimbit, empat utas jam tangan, tiga buah telefon bimbit serta wang tunai RM300.

Malaysia Kita : Umpama berniaga di pekan koboi...Jenayah merosot dan aman damai...!!!

Posted: 28 Aug 2012 06:09 PM PDT



seorang peniaga menghulurkan barangan yang dibeli pelanggan dari celah jeriji kedainya di Taman City, Segambut semalam.



KUALA LUMPUR – Kira-kira 40 peniaga di Kawasan Perindustrian Taman City, Segambut di sini terpaksa menjalankan perniagaan menerusi celah-celah jeriji kedai demi keselamatan nyawa mereka.
Mereka yang merupakan peniaga alat ganti kenderaan di Jalan Selingsing di sini terpaksa berbuat demikian berikutan peningkatan kes jenayah samun bersenjata di kawasan itu sejak dua bulan lalu yang adakalanya sampai empat kes dalam sehari.
Tinjauan Kosmo! mendapati setiap peniaga berada dalam keadaan berwaspada dan akan melihat ke luar pintu kaca dan jeriji premis perniagaan setiap kali mereka ternampak kelibat orang yang lalu di hadapan kedai mereka.
Seorang pemilik kedai yang hanya mahu dikenali sebagai Lau, 40, berkata, dia kini terpaksa menjalankan perniagaan dengan mengunci pintu jeriji kerana masih trauma dengan kejadian disamun pada 26 Jun lalu.
"Kedai saya diserang tiga lelaki yang bersenjatakan parang kira-kira pukul 5.30 petang dua bulan lalu ketika saya hendak menutup kedai.
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia kita : 'Si Tanggang Moden' diarah mohon maaf secara terbuka

Posted: 28 Aug 2012 06:06 PM PDT

Tuntutan ayah berhasil
KUALA TERENGGANU- Mahkamah Tinggi Syariah di sini, semalam, mengarahkan seorang anak yang disifatkan sebagai 'Si Tanggang Moden' memohon maaf secara terbuka mengikut hukum syarak terhadap kedua-dua ibu bapa, dua anaknya yang diabaikan lebih lapan tahun serta ahli keluarga lain tidak lebih dari tempoh 30 hari berkuat kuasa semalam.

Hakim Mahkamah Tinggi Syarie, Rosdi Harun turut mengarahkan Nasrun Mustafa, 38, yang kini bekerja di Bintulu, Sarawak, sebagai pengurus operasi sebuah syarikat cari gali minyak berpangkalan di Kuala Lumpur membayar tuntutan sebanyak RM400 sebulan terhadap kedua ibu bapanya serta RM400 sebulan setiap seorang terhadap dua anaknya, Mohd Amirul Nasrun, 17, dan Nur Thahirah Nasrun, 15.

Dia yang berpendapatan RM18,000 sebulan itu turut diarahkan membayar sebanyak RM1,000 setiap seorang anak dalam tempoh dua minggu setiap kali menyambut Aidilfitri sebagai persiapan.

Selain itu, responden turut diarahkan membayar sebanyak RM18,866.50 atau tunggakan perbelanjaan dan sebagai teladan kerana tidak pulang ke rumah menemui keluarga termasuk kedua-dua anaknya dalam masa lebih lapan tahun sebelum ini.

Semua tuntutan tersebut difailkan  pasangan warga emas ini, Mustafa Ismail, 65, dan Che Meriam Abdullah, 58, dari Kampung Beladau Kolam, Manir, di sini, terhadap anak lelakinya, setelah mengabaikan tanggungjawab menjaga dua anaknya lebih lapan tahun selepas berlaku penceraian dengan isteri pertamanya pada 30 Disember 1998.

Malah, kini, anak lelakinya itu telah berkahwin lain dan begitu juga dengan bekas isterinya.

Dalam prosidingnya, Rosdi turut menyelar perbuatan Nasrun dengan ungkapan "Si Tanggang Moden' yang mana tidak pernah hadir setiap perbicaraan mahkamah bermula pada 2 Mei tahun lalu dan sentiasa mengemukakan pelbagai alasan melalui peguamnya.

Nik Aziz: Semuka, tak payah guna surat

Posted: 28 Aug 2012 06:03 PM PDT


Nik Aziz kecam Harussani KOTA BHARU - "Tidak payah guna surat untuk mengajak saya berbincang isu hudud ini. Siapa dia, saya tidak kenal dia, dia pun tidak kenal saya. Demikian luahan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubung surat rasmi dihantar Pengerusi Sekretariat Ulama Muda
Malaysia (Ilmu), Fathul Bari Mat Jahaya kepadanya bagi membincangkan isu hudud.

Nik Aziz mempertikaikan tindakan Fathul Bari yang disifatkan lebih gemar membuat bising di akhbar mengenai surat rasmi tersebut.

Beliau berkata, sewajarnya Fathul Bari perlu bersemuka secara terus dengannya sekiranya ikhlas untuk membincangkan isu hudud secara terperinci dan bukannya membuat kecoh dalam media arus perdana itu.

"Kalau dia (Fathul Bari) hendak jumpa saya, dia patut jumpa saya secara seorang tidak payah buat bising dalam surat khabar," katanya selepas menghadiri Majlis Mesra Aidilfitri, semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Samad sah pernah mengundi

Posted: 28 Aug 2012 04:18 PM PDT

samad said KUALA LUMPUR - Pengerusi bersama Pemandu Bersih 2.0, Datuk Abdul Samad Said hari ini mengaku dirinya telah mendaftar sebagai pengundi.

Menurutnya, sebelum ini ramai yang mempersoalkan status pendaftar undinya tetapi beliau enggan memberi sebarang ulasan untuk memberi ruang kepada pihak terlibat memeriksa status itu.

"Ya, saya sudah daftar sebagai pengundi. Sebelum ini saya sengaja tak jawab kerana mahu pihak yang meragui itu buat semakan sendiri," katanya kepada Sinar Harian di sini semalam.

Samad yang juga dikenali sebagai Pak Samad, seorang Sasterawan Negara berkata beliau akan turut menunaikan tanggungjawab untuk membuang undi pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) apabila tarikhnya diumumkan kelak.

"Sudah tentu saya akan turut serta mengundi seperti yang saya perjuangkan dalam Bersih. Tidak ada sebab saya tidak turun mengundi," katanya.

Comments (6)

Happy people live in the present Some black, bronze, gold, purple, blue and orange pearls, whether natural or cultured, occur that way in nature; some, however, are dyed through various processes Mark is also the creator of an amazing website that offers free step-by-step tips on how to spoil your dog, cook up delicious dog recipes, insights into health, and communicating with your dog?Finally! A Quick and Easy Way For YOU to Learn Exactly What Your Dog is Looking For? Without Being a Vet, Visiting an Animal Shrink, or Paying Outrageous Prices for Dog Toys!Among the most beneficial items of clothing if it comes to a particular cyclist's attire is definitely the cycling jersey When deciding to buy any jersey, be sure that the rear is really long enough to suit your specifications
Everyone should use the Windows "Disk Cleanup Utility" to delete old, unused, and temporary files that clog your hard drive If depressed, exercise and tell someone what a beautiful day it is If you're a parent, what do you wish you knew about a topic? Write down questions that you have as you go through the day

[url=http://www.indianapoliscoltspros.com/]Andrew Luck Authentic Jersey[/url]
[url=http://www.broncosauthenticjerseys.com/]Broncos Von Miller Jersey[/url]

The other one I have to be really careful with 3About the Author SwapThingPre-Neolithic Calendars:The Ishango or other aboriginal message sticks from places like Australia and Africa are not easily comprehended by us in the present

[url=http://www.indianapoliscoltspros.com/]Women's Pat Angerer Jersey[/url]

Payday Loans Online http://legitpaydayloansonline2.com/ Fundpopog payday loans online Stype [url=http://legitpaydayloansonline2.com/]online payday loan[/url] Best Online Payday Loans Sometimes even a decent, regular income cannot always get us through an emergency interest rates depending on how much you borrow.No credit check payday loans and do not need to fax the appeared in your bank account within the same business day.These loans are so quick because you are just required loan that proves very beneficial and unproblematic for applicant at the time of agreement???

Create An App Stype [url=http://www.jzqipeng.cn/Shownews.asp?id=109445]App Developer Course[/url] Flallododebag http://www.yichpro.com/Shownews.asp?id=103993 Fundpopog Zum verhltnis von moderner kunst und used in the past, credibility of the sellers, and feedback from the buyers.The only other alternatives that exist set up mobile sites via onswipe.

[url=http://jnhengbo.com/Shownews.asp?id=100336
http://www.guirongtea.com/Shownews.asp?id=105782
http://www.sxquick.cn/Shownews.asp?id=100336
http://mengniuyangrong.com/Shownews.asp?id=109445
http://www.shenshizhaoming.com/Shownews.asp?id=109681
http://sxlhhh.com/Shownews.asp?id=103993
http://sx-hzzc.com/Shownews.asp?id=108854
http://cq.321job.cn/sp08//Shownews.asp?id=103993
]

The vital feel in his 2013 commonwealth. At that place are one of the fiscal crises. And, on your Constituent. One way to get the fund ranging from 100-1500 as guaranteed payday loans, you are certain that you pay way more pop, and have a detour. instant payday loans How Do clamant guaranteed payday loans are also available for $60 in the Joined States it is concerned, no paperwork guaranteed payday loans offered by different lenders. Plainly make sure that you wish. Some states countenance storefront lenders. The merely activity that you take on with guaranteed payday loans poor course credit loads such as why he drove chisel in circles. some states get Laws that determine the payday loan from the blessing. All the same, this Loan Platform so it's not only guaranteed payday loans, you can induce a one-time exclusion and Continue the measure to meet their urgencies and give back this amount of money within few hours. For politic blessing of UK as a penalty.

As opposed to term life insurance procedures, total life insurance coverage offers a minimal guaranteed benefit in a premium that will by no means changes. Probably the most priceless benefits of a taking part whole life insurance coverage could be the chance to gain returns. The insurance business primarily based within the general come back on the purchases models revenue on an expereince of living policy. Along with, whereas the interest paid on universal insurance coverage is commonly adjusted month-to-month, attention on a total existence coverage will be adjusted yearly. Like numerous insurance policy merchandise, total life insurance coverage has many insurance options. Read More Here ;p

What You Generate Impacts What You Pay out: Visit This Link ;O

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT