Khamis, 9 Ogos 2012

Komentar Kini

Komentar Kini


Najib:cakap boleh, buat habuk pun tak ada

Posted: 09 Aug 2012 12:31 AM PDT


Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dikatakan berbangga dan teruja apabila melihat kain rentang yang disediakan mahasiswa Universiti Tekonolgi Malaysia (UiTM) Kelantan ketika tiba di Lapangan Terbang Pengkalan Cepa dua tiga lalu.

Mustafa Mohammad, pengerusi Umno Kelantan, dua tiga ini melaporkan bahawa Umno akan memenangi 23 kerusi PRU 13 nanti.

Najib Tun Razak ketika berada di Bachok berkata kerajaan Pusat tidak pernah menafikan hak rakyat Kelantan dalam apa jua perkara termasuk dalam isu tuntutan bayaran tunai daripada hasil petroleum.
  
Penulis setuju dengan kata kata Najib itu. Kenapa? Jawapannya dia akan bayaran royalty minyak Kelantan dan sudah tulis surat kepada MB Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Nik Aziz  mengucap syukur dengan kata kata "Alhamdulillah" ini atas berkat doa rakyat Kelantan.

Akan tetapi Datuk Husam Musa ragui dengan apa yang dicakapkan oleh Najib. Apatah lagi dengan sepucuk surat. Kenapa? Kerana sudah acapkali berjanji, tapi tak ditepati.

Najib kelihatan begitu gembira dengan perkembangan terbaharu politik yang nisbah sokongan antara PAS dan umno/BN pada nisbah 50-50.BN yakin dapat kembali kedah PRU 13 ini.

Inilah yang membuat Najib sangat gembira dan tabur janji nak bayaran wang royalti pada kerajaan Kelantan sesuai dengan slogan janji ditepati..

Ini memberi kenyakinan yang Kelantan dapat dirampas semula pada PRU 13 nanti, disamping nisbah sokongan rakyat pada umno/Bn pada tahap 54 peratus dan pembangkang 46 peratus yang mana putrjaya tetap kekal.

Pada penulis atas sebab itu Najib tulis surat kepada menteri Besar Kelantan untuk hamtar wakil dalam majlis perbincangan jawatankhas pembayaran royalty minyak Kelantan.

Perdana Menteri ketika bercakap didepan dua puluh ribu bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) sentiasa  berlaku adil dan telus kepada semua rakyat Malaysia termasuk rakyat Kelantan.
  
Bukan setakat itu saja, malah disebut  kerajaan pimpinan BN, kita mesti ikut perintah Allah. Antaranya kita mesti berlaku adil bila kita memerintah, kerajaan BN memang berlaku adil kepada rakyat Malaysia,

Najib berulang kali menyebut kata kata,  kerajaan pusat sememangnya berlaku adil dan telus dengan tidak memilih "bulu" dan membezakan fahaman politik, dalam memenuhi kepentingan rakyat.

Untuk menyakinkan rakyat Najib  sebut lagi kata kata, Kita berlaku adil kepada rakyat Malaysia. Bukan itu saja dia sebut bahawa ,Kita takut kepada Allah, kita tidak takut kepada yang lain. Kita tidak tipu sebab itu bila timbul isu royalti minyak,

Kalau tak tipu dan tak berbohong mengapa berdolak dalih hingga hari isu royalty minyak tidak ditepati sedangkan itu adalah hak kerajaan Kelantan yang memerintah selama 22 tahun lebih itu berdasarkan perjanjian khusus mengenai petrolium.

Yang paling tak munasabah lagi Najib mahukan wakil untuk membincangkan pembayaran seorang yang tidak berpihak kepada mana-mana parti sebaliknya mempunyai semangat dan jiwa rakyat Kelantan.

Apa makna semua ini.Pasti inilah dalih Najib.
    

Tiada ulasan: