Sabtu, 4 Ogos 2012

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Terkini! Kenyataan Media YB Husam Tentang Keputusan Terbaru PM Najib Nak Bincang Isu Royalti

Posted: 04 Aug 2012 08:07 AM PDT

KENYATAAN AKHBAR: JAWATANKUASA KHAS KAJIAN PEMBAYARAN BAYARAN TUNAI PETROLEUM

Saya mendarat di KLIA sekitar jam 3 petang ini, pulang dari mengerjakan umrah. Satu dari niat saya mengerjakan umrah ialah untuk mendoakan perjuangan rakyat Kelantan mendapatkan royalti petroleum menjadi kenyataan.

Setiba di KLIA, saya menerima panggilan dari pemberita memintakan komen mengenai pengumuman PM mengenai penubuhan sebuah jawatankuasa khas mengkaji pembayaran royalti/bayaran tunai petroleum yang akan dipengerusikan oleh Yang Berbahagia Tun Abdul Hamid Mohamad boleh dilihat positif dan juga sebaliknya.

Saya memohon tempoh untuk meneliti kenyataan PM sepenuhnya sebelum memberikan komen saya.

Sebelum saya memberikan ulasan selaku Pengerusi Jawatankuasa Khas Tuntutan Royalti Petroleum Kerajaan Negeri Kelantan, saya ringkaskan apa yang tertera dari pengumuman PM;

- Jawatankuasa ini akan membuat kajian dalam tempoh enam bulan

- Jawatankuasa ini akan mengenal pasti Negeri yang layak menerima pembayaran

- Jawatankuasa ini akan memutuskan tuntutan Negeri akan ditentukan secara adil, telus dan saksama

- Bahawa tuntutan Kelantan selama ini dikira tidak terhak kerana pendirian Kerajaan Pusat sebelum ini adalah pengeluaran petroleum di luar 3 batu nautikal tidak menjadi hak Negeri-Negeri

- Kerajaan Pusat membuat pembayaran wang ihsan dari hasil pengeluaran petroleum di Kelantan di luar 3 batu nautikal melalui JPP

Jelas, dari intipati kenyataan PM di atas, keadaan masih samar-samar. Ketika ia seakan membawa satu sinar harapan, keadaan sebenar hanya akan ditentukan enam bulan dari sekarang.

Kini Ogos, jika pilihanraya diadakan dalam tempoh sebelum Jawantakuasa ini membuat laporan dan seterusnya menunggu pertimbangan Kabinet atas rekomendasi Jawatankuasa ini, keputusannya boleh menjadi seribu kemungkinan.

Ia mungkin berakhir sebagai sebuah latihan akademik semata-mata.

Adakah penubuhan Jawatankuasa ini hanya sebuah langkah politik menjelang pilihanraya untuk meredakan perasaan rakyat Kelantan dan BN menggunakannya sebagai sebuah 'jambatan' untuk menyeberangi pilihanraya ini dengan selamat, khususnya dalam konteks Kelantan?

Sehingga ia tidak dilihat tidak melayani harapan rakyat Kelantan dan pada masa yang sama, tidak pula memenuhi tuntutan itu.

Kenapa enam bulan? Kenapa tidak tiga bulan, umpamanya?

Kenapa menjelang pilihanraya? Kenapa tidak sebelum ini?

Tuanku Al Sultan Kelantan telah bertitah dua tahun yang lepas lagi, menerusi titah perasmian sidang DUN Kelantan dan dititahkan sekali lagi sewaktu perasmian DUN juga awal tahun ini, mengenai isu ini.

Kerajaan Kelantan telah menfailkan saman di Mahkamah Tinggi pada 30 Ogos 2010 lagi.

Kenapa begitu lama masa yang diambil untuk PM mempertimbangkan penubuhan sebuah jawatankuasa seumpama ini?

Dalam tempoh tersebut, Kerajaan Pusat telah mencapai persetujuan dengan Kerajaan Terengganu dan Terengganu telah dibayar dengan bayaran tunai sekalipun pengeluaran petroleum di Terengganu juga berada di luar kawasan 3 batu nautikal.

Kenapa tuntutan Kelantan tidak mengguna pakai penyelesaian dengan Terengganu sahaja?

Lebih-lebih lagi fakta-fakta dari para penggubal Akta Petroleum telah wujud dengan nyatanya seperti dikemukakan oleh YBM Tengku Razaleigh, Tun Salleh Abbas dan bekas Penasihat Undang-Undang Petronas sendiri, En Nik Mohd Saghir.

Sekalipun saya mengalu-alukan penubuhan jawatankuasa ini atas kedudukan sekurang-kurangnya tuntutan Kelantan telah memaksa Jawatankuasa ini ditubuhkan, namun suka saya mencadangkan perkara berikut;

- Kerajaan Kelantan tidak menarik balik samannya ke atas Petronas yang dijadualkan, satu dari procedingnya akan didengar di Makhamah Persekutuan pada Oktober ini

- Majlis Tertinggi Pakatan Rakyat bersidang dan memberikan tawaran yang lebih konkrit terhadap tuntutan Kelantan termasuk pendaratan hasil gas dari perairan Kelantan yang baru memulakan pengeluarannya ke pantai Kelantan.

Isu ini langsung tidak disentuh dalam kenyataan PM padahal MB Kelantan telah pun menulis surat rasmi kepada PM

- Tempoh Jwatankuasa ini menyiapkan laporannya dipendekkan kepada tiga bulan

- Penegasan PM bahawa Jawatankuasa ini ditubuhkan bertujuan membuat pembayaran bayaran tunai kepada Kelantan

- Penegasan bahawa pembayaran mestilah mengikut metod yang diguna pakai untuk Negeri-Negeri lain yang terlibat

- Menerima permohonan Kelantan untuk gas didaratkan di Kelantan

- Membekukan pembayaran wang ihsan

- pemimpin UMNO yang lantang menyatakan tuntutan Kelantan selama ini adalah khayalan di awangan, pengeluaran petroleum di Kelantan tidak wujud dan Kelantan tidak terhak terhadap sebarang pembayaran tunai, menarik balik kenyataan mereka secara terbuka dan memohon maaf kepada rakyat Kelantan.

Sekian

Husam Musa

15 Ramadhan 1433

4 Ogos 2012

Ahli Exco Kerajaan Kelantan merangkap

Pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Royalti

Petroleum Kelantan

Pelancaran Tabung Amanah Lebuhraya Rakyat Kelantan

Posted: 04 Aug 2012 07:36 AM PDT

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/304605_10150972481422592_1922268379_n.jpg

10.00 malam : YAB Tuan Guru sedang berada di majlis Pelancaran Tabung Amanah Lebuhraya Rakyat Kota Bharu - Kuala Krai di Kompleks Karangkraf, Seksyen 15 Shah Alam

Siaran langsung selepas maghrib pada 7 ramadhan, kelihatan awan berbentuk 'Muhammad' di Sekitar Langit Masjid Nabawi

Posted: 04 Aug 2012 03:00 AM PDT

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/427336_10151144899579274_1523729390_n.jpg

Siaran langsung selepas maghrib pada 7 ramadhan, kelihatan awan berbentuk 'Muhammad' di Sekitar Langit Masjid Nabawi..SubhanAllah!

Live streaming from Madinah > http://www.islamituindah.my/madinah-live

ASTAGHFIRULLAH! Pencacai Umno Nak Keluar Fitnah Video Seks TG Nik Aziz Pula?

Posted: 04 Aug 2012 02:07 AM PDT

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/s720x720/581006_253795494737372_1431466654_n.jpg



sungguh bidap dan celaka

di bulan yang berkay dan mulia ini puak pencacai umno bn masih nak halakan video fitnah?

bertaubat la!

Panas Dari Sabah! Senarai YB Yang Akan Keluar Parti BN?

Posted: 04 Aug 2012 12:04 AM PDT

 http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/268711_253784618071793_1213963715_n.jpg

PANAS!! Lagi 'orang besar' Umno/BN akan sertai PR di Borneo??!!

Selepas Ahli Parlimen Beuafort YB Datuk Seri Lajim Hj. Ukin dan Ahli Parlimen Tuaran YB Datuk Wilfred Boomboring, ada tiga nama lagi diperayai akan menyusul dalam masa terdekat, mereka adalah Ahli Parlimen Penampang YB Tan Sri Bernard Dompok, Ahli Parlimen Ranau YB Siringan Gubat dan Ahli Parlimen Putatan YB Datuk Dr. Marcus Mojinggoh.

Manakala di peringkat ADUN Sabah pula mereka yang dijangka akan turut berbuat demikian ialah ADUN Moyog YB Donald Peter Mojuntin, ADUN Kuala Penyu YB John Teo Mau Sing, ADUN Kuamut YB Masiung Banah, ADUN Paginatan YB Datuk Ewon Ebin, ADUN Bingkor YB Justin Guka dan ADUN Nabawan YB Datuk Bobby Suan. Enam orang kesemunya.

Sumber: Ismaily Bungsu B (Mantan Pengarah Kebudayaan Sabah 20 tahun, dan mantan Penasihat Berkenaan kebudayaan Malaysia dan Teater Kebangsaan)

kerabu: adakah ini akan menjadi kenyataan? kita tunggu dan lihat bagaimana keadaanya nanti!

Terkini! YB Lajim Ukim Balas Tweets Dari Rais Yatim. Hambik Kau!

Posted: 03 Aug 2012 11:38 PM PDT

Panas!

Semua dah menolak menteri umno yang darjah kecerdikan yang tidak berapa tinggi.

Konon bercakap berbalas dan berlapik. Sekali Lajim Ukim bagi ayat pedas baru Rais rasa.

Cuba datang kat Sarawak dan Sabah, apa yang berbeza. Menteri cakap tak serupa bikin. Mana rakyat tak marah.

Cakap kemajuan pung pang sana sini.

Ubah la! Tinggal la puak umno dan bn yang semakin hampir! Bersama pakatan rakyat, kita akan bersama-sama rakyat dalam membina kemajuan.

Rakyat sarawak pun dah meluat kat Taib Mahmud. Mereka ni pun tunggu masa saja.

Santa Claus Akan Turun Di Bachok Esok?

Posted: 03 Aug 2012 11:27 PM PDT

Rakyat Kelantan tunggu kejutan PM di Bachok esok!

ANALISIS Minggu lepas seorang fanatik PAS dari Ampang, Selangor memberitahu kemungkinan ada suatu kejutan akan diberitahu Perdana Menteri ketika lawatannya ke Kelantan esok. Entah Pak Ali dapat sumber dari mana.

Namun ketika dia menefon, suaranya seperti bersungguh-sungguh. Antara percaya atau tidak menyelinap di jiwa penulis. Apa kejutannya. Beritahu Pak Ali, Datuk Seri Najib Razak bakal mengumumkan royalti kepada Kelantan akan dibayar. Ujarnya lagi mungkin juga berkaitan projek lebuh raya.

Hampir seminggu isu itu bermain di kepala penulis. Tiba-tiba pagi ini dakwaan Pak Ali seperti hampir menjelma. Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memberitahu, Perdana Menteri menghantar surat kepadanya meminta dihantar wakil untuk membincangkan pembayaran royalti minyak.

Surat itu diterima semalam oleh Setiausaha Sulit Kanannya, Mohd Rosdi Abdullah. Ramai orang menjadi tidak keruan, antara percaya atau tidak.

Hampir empat tahun perjuangan untuk mendapatkan royalti 5 peratus sebagaimana termaktub dalam perjanjian dengan Petronas pada 1975, tersebar ke seluruh bumi Kelantan. Malah, ia juga mendapat dokongan rakyat di negeri-negeri lain.

Mungkin juga perjuangan itu sudah tersebar ke setiap penjuru dunia. Kata Tok Guru Nik Aziz, munajat 40 ulama di Makah, bumi yang penuh berkat tahun lepas, rupa-rupanya mulai nampak sinarnya.

Alhamdulillah, tiada siapa pun menjangka situasi ini boleh berlaku. Cuba kita tengok kesemua kenyataan dikeluarkan pemimpin Umno sama ada di Kelantan atau pusat. Tiada seorang pun yang membayangkan royalti 5 peratus menjadi hak rakyat Kelantan.

Lebih-lebih lagi Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Datuk Dr Awang Adek Hussin, seolah-olah mereka menjadi musuh kepada saudara mereka di Kelantan yang berjuang untuk mendapatkan royalti petroleum.

Kenyataan Kelantan tidak layak, perairan bertindih, lebih 2 batu nautika, Ordinan Darurat dan macam-macam lagi alasan diberi. Itulah kenyataan yang diulang-ulang hampir empat tahun lalu.

Semua orang tahun kenyataan tersebut lebih bermesej politik. Namun kepalsuan tidak mungkin bertahan lama. Sesiapa pun tidak mampu menyorok kebenaran ketika dunia semakin hilang sempadan geografi.

Kasihan mereka kerana anutan politik kebendaan yang tidak bergaul dengan unsur agama. Sama ada rakyat Kelantan boleh maafkan mereka di bulan penuh berkat ini, terpulang kepada diri masing-masing.

Lebih-lebih lagi Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Hak Pendaratan Minyak dan Gas Ke Kelantan (Royalti) diketuai Nazri Deraman dan Gerakan Kembalikan Royalti Minyak Rakyat Kelantan (Gegar) dikepalai Dr Abdul Halim Yusoff.

Bahkan Sultan Muhammad V pernah bertitah supaya gas didaratkan di pantai Bachok. Dan plat tuntutan royalti dan pendaratan gas juga ditandatangani baginda.

Malah Ketua Umno Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah awal-awal lagi menyatakan sokongan kepada tuntutan royalti petroleum Kelantan. Bekas Presiden Semangat 46 itu begitu konsisten biar pun berdepan dengan pelbagai cemuhan rakan-rakannya sendiri dalam Umno.

Terbaru Ku Li mahukan supaya pemberian royalti kepada Kelantan diselesaikan segera sebelum pilihan raya umum ke-13.

Itu belum lagi diambil kira "Amanat Tun Razak" berkaitan perjanjian di bawah Akta Kemajuan Petroleum 1974. Selain itu perjanjian Kelantan dengan Petronas pada 9 Mei 1975.

Royalti petroleum dan gas sebanyak 5 peratus yang dituntut rakyat Kelantan kini tertunggak sebanyak RM7 bilion sejak 2005. Apa pun kita tunggu esok, benarkah bulan akan jatuh ke riba. Selamat Datang Perdana Menteri kita.

Najib : Jawatankuasa Khas ditubuh kaji isu bayaran tunai daripada hasil petroleum

Posted: 03 Aug 2012 11:22 PM PDT


KUALA LUMPUR - Kerajaan bersetuju menubuhkan sebuah Jawatankuasa Khas yang akan mengkaji secara adil dan telus berhubung isu bayaran tunai daripada hasil petroleum kepada negeri-negeri di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Jawatankuasa Khas itu akan dipengerusikan oleh bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad dan akan dianggotai oleh pakar undang-undang dari dalam dan luar negara, wakil dari kerajaan negeri Pahang, Kelantan dan Terengganu yang diperkenan Sultan negeri-negeri berkenaan.

"Jawatankuasa Khas ini akan membuat satu kajian menyeluruh dalam tempoh masa enam bulan dari tarikh penubuhannya dengan mengambil kira semua aspek tuntutan dan akan membuat syor yang sesuai kepada kerajaan persekutuan," kata Najib dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Beliau berkata Jawatankuasa Khas itu akan membuat kajian berhubung mengenal pasti negeri-negeri yang layak menerima bayaran tunai daripada hasil petroleum di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

"Jawatankuasa Khas itu juga akan menentukan kaedah serta jumlah pembayaran bayaran tunai tersebut kepada negeri-negeri berkenaan," katanya sambil menambah bahawa semenjak enam bulan lepas, beberapa perbincangan dalaman dibuat berhubung isu bayaran tunai daripada hasil petroleum dan sehubungan itu kerajaan bersetuju untuk menubuhkan Jawatankuasa Khas tersebut.

Najib berkata dengan penubuhan Jawatankuasa Khas itu, kerajaan persekutuan berharap isu-isu yang dibangkitkan oleh kerajaan-kerajaan negeri di Pantai Timur Semenanjung akan dapat diselesaikan secara adil, telus dan saksama.

Beliau berkata berdasarkan Perjanjian di antara kerajaan negeri Kelantan dengan Petronas mengenai pembayaran mengikut Seksyen 4 Akta Kemajuan Petroliam 1974 yang dibuat pada 9 Mei 1975, Petronas hendaklah membayar wang tunai kepada kerajaan negeri secara bayaran tahunan sebanyak yang setara dengan lima peratus dari nilai petroleum yang didapati dan diperoleh di Kelantan.

"Kerajaan Persekutuan mengambil pendirian bahawa dari segi perundangan, Kelantan hanya mempunyai hak untuk menuntut bayaran tunai daripada hasil petroleum yang dihasilkan dalam perairan negeri tersebut iaitu kawasan yang terletak tidak melebihi tiga batu nautika dari pesisir pantai negeri.

"Pada masa ini, tiada pengeluaran petroleum dilakukan dalam kawasan perairan negeri Kelantan. Oleh itu, dari segi perundangan, kerajaan negeri Kelantan tidak layak untuk menuntut bayaran tunai daripada hasil petroleum," katanya.

Najib berkata kerajaan persekutuan sentiasa meletakkan keutamaan kepada kehendak rakyat dengan membuka pintu rundingan tetapi pada waktu yang sama tidak boleh membelakangkan perundangan negara.

Najib berkata walaupun peruntukan perundangan ini adalah jelas, namun pada November 2009, beliau mengumumkan di Dewan Rakyat mengenai pemberian bayaran tunai kepada Kelantan meskipun pengeluaran petroleum buat masa ini terletak di luar perairan negeri tersebut.

"Keputusan ini dibuat berdasarkan keperluan untuk terus membangunkan negeri Kelantan dan meningkatkan kesejahteraan rakyatnya.

Peruntukan tersebut telah disalurkan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan," katanya.

Beliau berkata sebahagian besar peruntukan itu adalah untuk bantuan pelajar sekolah dan pelajar daripada Kelantan yang memasuki tahun pertama Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA). -Bernama

Gambar TG Nik Aziz Semasa Mengimami Solat Subuh Pagi Tadi

Posted: 03 Aug 2012 03:52 PM PDT

Alhamdulillah.

Terima kasih kepada saudara Rizal Tahir. Gambar panas-panas lagi.

Inilah pemimpin yang puak umno nak tukar?

Rakyat kelate dah kenal yang mana intan dan kaca.

Tiada ulasan: