Jumaat, 10 Ogos 2012

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


[BERGAMBAR] Atlet Berpuasa Raih Pingat Emas Di Olimpik 2012

Posted: 10 Aug 2012 12:48 AM PDT


Atlet warga Britain yang berasal dari Somalia iaitu Mohammad Farah atau lebih dikenali dengan gelaran Mo Farah telah memenangi pingat emas acara larian 10,000 meter di Olimpik London 2012.

Mo Farah berkata "Selama Ramadhan, saya berpuasa, meski hal itu bukan sesuatu yang mudah bagi olahragawan".

LONDON – Mo Farah menciptakan sejarah baru ketika mampu habis di tempat pertama acara marathon 10 ribu meter lelalki. Pelari keturunan Somalia itu meraih pingat emas dengan mencatatkan waktu 27 minit 30,42 saat. Sementara pingat perak diraih oleh pelari AS, Galen Rupp dan pingat gangsa dimenangi Tariku Bekele dari Ethiopia.

Dengan puluhan ribu penonton yang memenuhi Stadium Olimpik, London, bersorak-sorai menyambut prestasi atlet tuan rumah tersebut.

Ini kerana pencapaian Farah itu merupakan prestasi tertinggi Britan di pesada Olimpik. Dia mengungguli dua atlet Britan sebelumnya, Mike McLeod dan Liz McGolgani yang merebut perak pada Olimpik 1984 dan 1988.

"Selama Ramadhan, saya berpuasa, meskipun hal itu bukan sesuatu yang mudah bagi seseorang olahragawan. Itu cukup menyulitkan ketika saya terpaksa berlatih keras," ujar Farah. "Tapi saya tetap melakukannya. Hal itu berfungsi sebagai pengawal diri." -republika





[BERGAMBAR] "Qiam With Me" Bersama Sultan Kelantan

Posted: 09 Aug 2012 11:34 PM PDT


Sejarah negeri Kelantan sekali lagi tercipta 'Qiam with me' bersama Sultan Kelantan di Istana Negeri, Kubang Kerian, Kelantan Serambi Mekah....

Istana bukan tempat kemegahan...sebaliknya menjadi tempat pengabdian diri kepada Allah... Tahniah Sultan Kelantan... rakyat Kelantan mencari Lailatul Qadr bersama Sultan di Istana Kelantan....
















Ribuan sertai qiam bersama Sultan Kelantan

KOTA BHARU: Ribuan rakyat negeri Kelantan tidak melepaskan peluang untuk menghidupkan Ramadhan bersama Sultan Kelantan dalam program Qiam With Me di Istana Negeri di sini malam tadi.

Program julung-julung kali diadakan itu menerima sambutan luar biasa rakyat yang mahu bersama sultan kesayangan mereka Sultan Muhammad V.

Suasana malam tadi menyaksikan Dewan Jubli Perak, di Istana Negeri, Kubang Kerian itu penuh malah kesemua khemah diluar dewan juga sesak.

Program Qiam With Me bermula dengan Solat Isyak kemudian diteruskan dengan solat Terawih bersama Sultan Muhammad V.

Turut hadir pada program itu, saf kepimpinan negeri termasuk Menteri Besar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Selepas solat Isyak, program diteruskan dengan kuliah agama yang disampaikan penceramah popular dari Terengganu Ustaz Azhar Idrus sebelum masing-masing diberikan masa untuk berehat.

Program seterusnya dimulakan pada jam 4 pagi untuk qiamullail sehingga sahur dan kemudiannya solat Subuh secara berjemaah.
-HD


[BERGAMBAR] Atlet Wanita Arab Saudi Diberi "Standing Ovation" Di Olimpik, London

Posted: 09 Aug 2012 08:01 PM PDT


Kata orang, kemenangan bukanlah perkara utama, namun lebih penting ialah penyertaan dalam sesuatu acara sukan. Dalam hal ini, Sarah Attar diberi penghormatan dan tepukan gemuruh oleh penonton di stadium ketika menyertai acara larian 800 meter di Sukan Olimpik London.

Standing ovation yang diberikan kepada Sarah bukanlah kerana dia menang acara itu, namun dia merupakan atlet wanita pertama yang mewakili Arab Saudi dalam acara di trek di Olimpik.

Penyertaan Sarah merupakan saat bersejarah apabila Jawatankuasa Olimpik Arab Saudi membenarkan atlet wanita negara itu menyertai Sukan Olimpik di London.

Sarah menamatkan larian sebanyak dua pusingan trek itu hampir 45 saat di belakang pemenang acara itu, iaitu atlet Kenya, Janeth Jepkosgei Busienei yang menamatkan larian pada catatan 2 minit 01.04 saat.








Sarah, 19, merupakan pelajar seni di Pepperdine University di Malibu, California. Dia memiliki dua kerakyatan dan memilih untuk mewakili Arab Saudi, negara asal bapanya. 

Bercakap selepas acara larian itu, dia berkata "Peluang mewakili Arab Saudi merupakan suatu penghormatan dan amat membanggakan. Saya harap penyertaan ini dapat memberikan impak yang besar."


Mengikut rekod, catatan yang dibuat oleh Sarah dalam acara yang 800 meter di Olimpik ini 4 saat lebih perlahan daripada catatan peribadinya. Namun begitu, atlet ini diberitakan lebih gemar acara 1500 meter berbanding dengan acara 800 meter. -DCM












Tahniah Pandelela! Kutip Gangsa Untuk Negara

Posted: 09 Aug 2012 06:22 PM PDT

Ratu terjun negara, Pandelela Rinong membawa berita gembira dengan menambah satu lagi pingat - gangsa dalam temasya Sukan Olimpik 2012 dengan menduduki tempat ketiga final acara 10m platform individu wanita di Pusat Akuatik, London, sebentar tadi.

Pandelela memungut 359.20 mata dalam persaingan yang berakhir sekitar jam 3 pagi tadi (waktu Malaysia).

Dalam acara itu, emas dimenangi oleh Chen Ruolin dari China (422.30 mata) dan pemenang perak dibawa pulang oleh Brittany Broben dari Australia
(366.50 mata).

Dengan kejayaan Penerjun muda dari Sarawak ini, Malaysia setakat ini telah mengutip dua pingat pada Sukan Olimpik 2012.

Jaguh badminton negara, Datuk Lee Chong Wei mengutip perak Sabtu lalu.

Keputusan akhir:

EMAS: Chen Ruolin (CHN) - 422.30 mata
PERAK: Brittany Broben (AUS) - 366.50
GANGSA: PANDELELA RINONG - 359.20

-sinar

Kenapa Tak Rogol Saya?

Posted: 09 Aug 2012 04:34 PM PDT

Kisah benar ini berlaku di US. Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus. Gambar hiasan

Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Disebabkan hari yang agak sudah lewat, berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan berseorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi tempat lelaki itu bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke rumahnya.

Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenal pasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut walhal dia keseorangan di masa tu, tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu..

"Why don't you do anything to me on that night even though you know that I'm alone?" (Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa tu?)

Perogol tu jawab:

"No, you are not alone. That night I saw two young man walking with you. One on your right side and the other one was by your left side. If you were alone of course you will be my victim." (Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak. Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.

p/s : MORAL CERITA INI???

Jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan memelihara kita. Wanita tadi pertama-tamanya menutup aurat di US dan memang seorang yang menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam. Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya.

"…Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya …" [Dari Abdullah bin 'Amr r.a.]

Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada pandangan ku… semoga kite semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat… sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA….

Semoga kita sentiasa dipeliara Allah dari kejahatan syaitan yang di rejam……. InsyaAllah..

Mahkamah Rayuan: Khairy Gagal Ketepikan Saman RM100 Juta Anwar

Posted: 09 Aug 2012 07:33 AM PDT

Putrajaya - Mahkamah Rayuan di sini hari ini memerintahkan saman RM100 juta yang dikemukakan Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar dibicarakan di Mahkamah Tinggi.

Panel tiga hakim mahkamah itu, yang diketuai Hakim Datuk Ramly Ali, sebulat suara menolak rayuan Khairy agar saman itu diketepikan.

Hakim Ramly berkata mengikut Peraturan Mahkamah Tinggi, kes itu tidak wajar diketepikan.

"Kes ini perlu dibicarakan kerana terdapat beberapa ketidakpastian mengikut Seksyen 43 Akta Bukti," katanya.

Khairy mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 21 Dis tahun lepas yang menolak permohonannya untuk mengetepikan saman fitnah itu.

Beliau memohon mengetepikan saman berkenaan dengan memberi alasan bahawa saman sivil itu bersifat remeh, menyusahkan dan menyalahguna proses mahkamah.

Panel itu, yang turut dianggotai Hakim Datuk Zaharah Ibrahim dan Hakim Anantham Kasinater, memerintah Khairy membayar RM10,000 kos guaman kepada Anwar.

Peguam Datuk Sulaiman Abdullah yang mewakili Anwar memberitahu pemberita bahawa Mahkamah Tinggi menetapkan 14 Nov dan 20 Nov untuk perbicaraan saman itu.

Pada 7 Mac, 2008, Anwar, yang genap berusia 65 tahun esok, memfailkan saman terhadap Khairy, dengan mendakwa Khairy yang ketika itu Timbalan Ketua Pemuda Umno, mengeluarkan kata berbaur fitnah dan menyebabkan klip video bertajuk 'Anwar and kin no threat' disiarkan dalam laman web, termasuk Malaysiakini.com.

Ketua pembangkang itu juga mendakwa klip video dalam Malaysiakini.com mengandungi kata-kata yang diucapkan Khairy pada satu ceramah di Lembah Pantai, di sini pada atau kira-kira pada 20 Feb, 2008.

Dalam pernyataan bela diri yang difailkan pada 8 Okt, 2010, Khairy berkata beliau bersandar pada pembelaan justifikasi dan perlindungan bersyarat.

Khairy diwakili peguam Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah. -Bernama

[VIDEO] Dakwaan BERSIH Cuba Guling Kerajaan Tak Berasas - Fauzi Shaari

Posted: 09 Aug 2012 06:39 AM PDT

Kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bahawa perhimpunan BERSIH 3.0 cuba menggulingkan kerajaan adalah "longgar" dan tidak berasas kepada fakta, kata bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (CID) Bukit Aman Datuk Fauzi Shaari.

"Daripada perkembangan yang berlaku, saya boleh katakan kenyataan itu, kenyataan yang longgar, kenyataan yang sangat longgar, tidak berasas kepada fakta yang nyata.

"Mungkin (dibuat) berdasarkan kepada maklumat-maklumat yang tidak sahih," katanya.

Justeru, kata Fauzi (kiri) lagi, kenyataan yang dibuat semata-mata andaian sahaja.

Fauzi mengulas kenyataan Najib yang dilapor mendakwa perhimpunan yang berlangsung April lalu oleh gabungan itu adalah cubaan menggulingkan kerajaan seperti yang dilakukan oleh rakyat Mesir di Dataran Tahrir.

Ketika diwawancara Malaysiakini, Fauzi berkata, alasan yang biasa digunakan sebelum penggubalan Akta Perhimpunan Aman 2012, antaranya "mengganggu atau menggugat ketenteraman awam" tidak lagi sesuai digunakan.

Katanya, alasan itu walaupun berdasarkan laporan risikan, mungkin tidak kuat kerana suasana kini menunjukkan rakyat matang dan sudah terbuka.

"Jadi yang itu (guling kerajaan), bagi saya kalau nak lebih adil, kalau kita dengar sedikit sebanyak (pandangan BERSIH)," katanya yang pernah bertugas sebagai ketua polis daerah Dang Wangi - antara balai paling banyak berdepan penganjuran demonstrasi.

'Kerajaan berkorbanlah'

Fauzi juga berkata, sekiranya polis dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) membenarkan penganjur memasuki Dataran Merdeka lebih awal, kemungkinan "huru-hara" tidak akan berlaku.

"Bagi saya, asasnya kalau kita beri kebebasan bersuara, hak berkumpul kerana hendak menyuburkan demokrasi. Bagi saya tidak sepatutnya ada halangan, malah kita (anggota polis) kawal... Saya rasa kalau itu sikap keterbukaan yang diambil, saya yakin suasana itu baik.

"Kalau kita ada satu kesefahaman, dengan kita menghormati satu sama lain, kenapa kita tidak boleh beri satu peluang (kepada BERSIH)? Mereka datang secara aman. Kita korbanlah. Kerajaan, Kementerian Dalam Negeri, dan polis berkorban, maknanya beri laluanlah," katanya.

Fauzi berkata semua pihak perlu mencari kata sepakat bagi mengelakkan berlakunya huru-hara dan perlu menganggap perhimpunan itu sebagai perkara yang dibenarkan oleh perlembagaan.

Ditanya sama ada polis mempunyai Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi mengawal peserta perhimpunan seperti BERSIH, Fauzi menjawab:

"Arahan (SOP) itu bergantung kepada pendekatan situasi. Maknanya mengikut kesesuaian tempat dan keadaan. Kalau kita tidak boleh betul-betul (kawal dan) keadaannya begini, (maka) buat begini, (dan) buat begini, secara umumnya," katanya.

Bagaimanapun, katanya, SOP bukan persoalan dalam perhimpunan 100,000 peserta itu, tetapi soal perbezaan pandangan antara pihak berkuasa dan penganjur yang "bermati-matian" dipertahankan.

Enggan beredar dikira ingkar

Ditanya sama ada tindakan polis mengasari peserta dan wartawan dalam perhimpunan itu termasuk dalam lingkungan SOP, Fauzi menegaskan tindakan itu menyalahi aturan.

"Kalau sampai (seperti) kamu kata pukul, itu salah dari segi aturan kita. Kita tidak boleh hukum (mereka). (Pukul) itu semacam satu hukuman," katanya.

Beliau juga menjelaskan, menurut SOP, tangkapan boleh dilakukan sekiranya peserta masih enggan beredar walaupun selepas disuraikan kerana ia dikira "ingkar perintah".

Ditanya sama ada suasana akan berubah sekiranya beliau dipertanggungjawabkan menangani perhimpunan itu, Fauzi bagaimanapun sukar untuk menjawabnya.

"Boleh jadi perkara yang sama (berlaku) sebab mungkin pada masa itu fikiran saya pun, kita sepakat. Kerana kita kerja sepasukan. Kita tak boleh (bertindak) bersendirian.

"Bila kita dah buat satu keputusan, walaupun (pandangan) peribadi kita berbeza-beza, tapi kita (harus) sekata," jelasnya lagi.

Fauzi diwawancara oleh Kuek Ser Kuang Keng, Abdul Rahim Sabri dan Koh Jun Lin. -mk



[JOM TURUN] Lebih 20 NGO Anjur Himpunan Janji Bersih

Posted: 09 Aug 2012 05:31 AM PDT


Lebih 20 pertubuhan bukan kerajaan akan menganjurkan Himpunan Janji Bersih sempena sambutan Hari Kemerdekaan ke-55 - susulan kepada lapan tuntutan Bersih 2.0.

Pengerusi Bersama Bersih 2.0, Datuk A. Samad Said berkata, perhimpunan ini, yang diadakan pada jam 10 malam 30 Ogos di Dataran Merdeka, dianjurkan bagi membawa mesej orang ramai memerlukan sebuah Malaysia yang bersih dan adil.

"Kami mahu lapan tuntutan itu ditunaikan," kata beliau pada sidang media yang diadakan di sini.

"Kami dengan terbuka hati menjemput semua rakyat Malaysia, anak semua bangsa untuk bersama-sama kami merayakan ketulenan Hari Kemerdekaan.

"Kita telah banyak mendengar janji-janji untuk perayaan sambutan merdeka tahun ini, kami tahu apa yang orang ramai mahu ialah Malaysia yang bersih dan adil sebagai sambutan Kemerdekaan yang ke-55," kata beliau lagi.

Beliau berkata, sebelum ini pelbagai janji yang dibuat oleh pihak kerajaan, tapi ia nya sekadar janji kosong semata-mata.

"Kami menjemput semua rakyat Malaysia, berkumpul di setiap pelosok negeri dengan memakai baju tema berwarna kuning tanda meraikan hari kemerdekaan nanti," katanya.

Samad berkata, pihaknya tidak akan menghantar permohonan mendapatkan permit kebenaran perhimpunan.

"Tujuan perhimpunan ini, bukan untuk mengadakan demonstrasi, sambutan kemerdekaan harus diraikan oleh semua rakyat Malaysia," katanya.

Katanya lagi, pada malam tersebut beliau akan mendeklamasikan sebuah puisi sempena Hari Kemerdekaan.

Tiada ulasan: