Khamis, 19 Julai 2012

Kelab Greenboc

Kelab Greenboc


Najib Berbahasa Arab, "Mufsidun" & "Muslihun"

Posted: 19 Jul 2012 01:20 AM PDT

PM label peserta BERSIH golongan 'mufsidun'

Perdana Menteri Datuk Seri Najib menyeru warga imam dan ahli jawatankuasa masjid di seluruh negara supaya tidak menjadi golongan "mufsidun" yang mengadakan perhimpunan BERSIH di kota suci Mekah dan Madinah.

Katanya, golongan imam perlu menjadi seperti kumpulan "muslihun" - kumpulan yang disifatkannya sebagai golongan yang melakukan pembaharuan atau tranformasi.

Najib berkata, golongan "mufsidun" membuat kerosakan perpaduan antara kaum dan sesama umat Islam dan imej negara.

Katanya lagi, perhimpunan BERSIH yang diadakan di dua kota itu pada April lalu menyebabkan "imej negara ini rosak sehingga berkemungkinan kuota haji akan ditarik balik".

"Ini bukan satu perkara yang boleh dipandang enteng oleh sesiapa. Pernah (kerajaan Arab Saudi) tidak membenarkan jemaah sebuah negara (menunaikan haji).

"Ini bukan perkara yang perlu dimainkan. Saya tahu ada negara sudah sampai di Jeddah, tetapi disuruh patah balik. Dibayar harga minyak, disuruh balik, tak boleh tunai ibadah haji," katanya.

Menurutnya, kerajaan membenarkan sesuatu perhimpunan atau berbeza pendapat dengan kerajaan tetapi dibuat "mengikut cara, undang-undang dan berhemah".

Najib berkata demikian sewaktu menyampaikan ucapan dalam Majlis Perhimpunan Perdana warga imam dan ahli jawatankuasa masjid seluruh negara yang dihadiri lebih 10,000 orang di Serdang pagi ini.

Bagaimanapun, Najib yang juga menteri kewangan berkata selepas beliau mengadakan perbincangan dengan Raja Abdullah, maka kuota jemaah haji Malaysia "tidak dikaji semula".

"Saya nak beritahu tok-tok imam, kerajaan sudah berusaha melalui saluran tertentu dan tertutup, saya juga ada hubungan yang rapat dengan Raja Abdullah untuk menyampaikan laporan sebenar (mengenai BERSIH).

"Kita khuatir ribuan (jemaah) boleh jadi tak dapat (tunai haji) tahun ini... Kita menjelas dan meyakinkan kerajaan Arab Saudi, (maka mereka) tidak kaji semula kuota haji. Alhamdulillah, ini perjuangan kita," katanya. -mk

Ulasan GB

Najib ni buat orang ketawa sahaja apabila beliau mendedahkan kejahilannya apa pengertian "muslihun" dan "mufsidun".

GB pun tak tahu siapa yang mengajar bahasa Arab kepada Najib ini atau siapa yang menyediakan teks ucapan beliau tersebut. Jamil Khirkah? Fathul Barikah?

Tetapi sebijik macam blogger-blogger pencacai UMNO, yang hanya tahu sepatah dua bahasa Arab (tapi tak tahu makna) maka yang itu diputar-putarkan sampai lunyai seperti perkataan "harbi", "khawarij" dan seumpamanya. Bila ditanya apa ertinya, terpinga-pinga nak menjawabnya. Itu belum lagi kena test baca Al-Quran.

Setahu GB sudah empat perkataan Arab yang pernah diucapkan Najib, "wasatiyyah", "Maqasid Al-Shariah" dan kini "mufsidun" & "muslihun".

Rasanya elok kita bagi teka teki untuk Najib:

Diantara yang di bawah ini yang mana satukah yang dikatakan "muslihun" dan yang mana satu "mufsidun"? :)











[TERKINI] Ada Isyarat Pilihanraya Bakal Diadakan Dalamasa Terdekat

Posted: 19 Jul 2012 12:01 AM PDT

SPR bertemu parti politik pagi ini, isyarat PRU makin hampir

PUTRAJAYA, 19 Julai — Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) mengadakan pertemuan dengan pimpinan parti-parti politik dari Semenanjung Malaysia pagi ini.

Aktiviti simulasi tempat mengundi yang diadakan semasa majlis perjumpaan Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia bersama parti-parti politik dan taklimat Pilihan Raya Umum ke-13 di Putrajaya Marriott Hotel & Spa pada 18 Julai, 2012.

Selain itu, SPR juga akan mengadakan simulasi pilihan raya, bagi menerangkan kepada parti-parti politik tentang perubahan-perubahan yang telah dilakukan dalam proses pilihan raya seperti penggunaan dakwat kekal.

Penggunaan dakwat kekal adalah salah satu daripada tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) yang telah mengadakan tiga demonstrasi di ibukota untuk menuntut reformasi pilihanraya.

Menurut seorang petugas SPR yang tidak mahu namanya disiarkan, pertemua ini adalah petunjuk pilihan raya umum (PRU) ke-13 semakin hampir.

"Biasanya, ini petanda PRU makin hampir.

"Mungkin selepas Raya.

"Tetapi yang ada kuasa adalah perdana menteri.

"SPR sudah bersiap sedia untuk menjalankan pilihan raya pada bila-bila waktu, kata petugas SPR itu kepada The Malaysian Insider.

Telah banyak spekulasi mengenai tarikh pilihan raya. Sebelum ini, ramai menyangka PRU ke-13 akan diadakan sekitar bulan Jun.

Angka terkini jumlah pengundi berdaftar seperti yang diwartakan oleh SPR pada 7 Jun 2012 adalah berjumlah 12,912,045 juta orang. -TMI

Presiden PAS jangka PRU13 selepas raya

RABAT: PAS menjangkakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan mengumumkan pembubaran parlimen bagi mengadakan Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, selepas cuti Hari Raya Aidilfitri akan datang.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, BN berkemungkinan menggunakan peluang itu kerana pengundi luar akan sukar untuk pulang ke kampung dua kali berturut-turut selepas baru sahaja menghabiskan cuti Aidilfitri mereka di kampung halaman.

"Kita jangka BN akan menggunakan peluang mengadakan pilihan raya selepas cuti hari raya Aidilfitri ini.

"Sudah tentu jika itu berlaku, pengundi akan berfikir banyak kali untuk pulang sekali lagi ke kampung masing-masing selepas mereka baru sahaja balik bercuti hari raya," katanya ketika ditemui Harakahdaily di Muktamar Parti Islam Pembangunan dan Keadilan (PJD) Maghribi di sini semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Timbalan Perdana, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang membayangkan PRU-13 tidak akan diadakan tahun depan dan menganggap tahun ini adalah masa yang terbaik.

Dalam kenyataannya kelmarin itu, Muhyiddin juga turut membayangkan ianya "mungkin beberapa bulan akan datang".

Mengulas lanjut, Tuan Guru Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang berkata, banyak faktor yang akan menjadi pertimbangan rakyat untuk pulang kali kedua ke kampung termasuk soal kos yang terpaksa ditanggung dan cuti yang terpaksa diambil mereka.

"Jika berlaku, kesannya akan lebih teruk lagi berbanding dengan kesan PRU musim haji," katanya.

Sehubungan itu katanya, jika BN memanggil pilihan raya selepas cuti Aidilfitri, ianya sekaligus akan menyusahkan rakyat khususnya yang berada di perantauan.

Sebelum ini, PAS juga membantah keras jika PRU-13 kali ini dibuat di musim haji kerana ianya bakal menafikan hak hampir 30,000 rakyat negara ini yang pergi mengerjakan haji di Mekah untuk mengundi.

Awal bulan lalu, Najib ada membayangkan PRU-13 hanya akan diadakan selepas genap tempoh lima tahun penggal ini.

Bagaimanapun kenyataan terbaru dari Muhyiddin kelmarin seperti mengesahkan desas-desus bahawa PRU-13 berkemungkinan diadakan September atau penghujung tahun ini dan bukannya tahun hadapan.
-HD


Kini Sharifah Sofea Pula Bertudung, "Ini Satu Permulaan Babak Baru ..."

Posted: 18 Jul 2012 10:04 PM PDT


Alhamdulillah, bertambah lagi artis bertudung. Kali ini Sharifah Sofea pula yang bertudung.

Selepas beberapa orang selebriti wanita melakukan penghijrahan dengan imej bertudung, kini bertambah seorang lagi selebriti mengikut jejak langkah sama ke arah sesuatu yang lebih positif.

Menerusi akaun twitter milik beliau, Sharifah Sofia sedia berkongsi gambar terbarunya yang ayu dan manis mengenakan hijab beserta ungkapan

'Here's to a new chapter… Bismillah!'.

Penghijrahan ini dikuatkan lagi dengan langkah yang telah diambil oleh pelakon ini dengan memadamkan gambar-gambar lama beliau tanpa tudung.

Tahniah diucapkan kepada Sharifah Sofia di atas penghijrahan ini. -yastro.net



PNSB Rugi Semasa BN, Tapi Jana Untung Bawah PR

Posted: 18 Jul 2012 07:07 PM PDT

Rugi untuk empat tahun berturut-turut di bawah pentadbiran Umno-BN Selangor, Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) mula mencatat keuntungan di bawah Pakatan Rakyat.

Menurut Setiausaha publisiti DAP, Tony Pua, PNSB mengalami kerugian selepas cukai berjumlah RM 0.9 juta pada tahun 2005, RM7.5 juta (2006), RM1 juta (2007) dan RM15.6 juta pada 2008.

"Selepas beralih kepada Pakatan, PNSB merekodkan keuntungan RM8 juta pada 2009, RM23.4 juta pada 2010 dan RM 28.4 juta pada 2011," kata Pua semalam di petik daripada portal web Free Malaysia Today.

Berdasarkan dokumen Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), menunjukkan PNSB mempunyai jumlah aset berjumlah RM761 juta bagi tahun 2010 dan RM823 juta bagi tahun 2011.

Pada tahun 2008 dan 2009 PNSB masing-masing memiliki aset bernilai RM111 juta dan RM115 juta.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu berkata demikian bagi menjawab dakwaan Pengerusi Biro Profesional Muda MCA, Chua Tee Yong mengenai beban hutang yang terpaksa ditanggung PNSB ekoran pembelian tanah di Bukit Beruntung 2 dan Bestari Jaya dari Kerajaan Negeri.

Beritahunya lagi, berdasarkan laporan akaun PNSB tahun 2009, perbadanan itu dalam keadaan kewangan yang sihat, bebas hutang serta memiliki wang tunai dan simpanan tetap sebanyak RM76 juta.

Tony turut mengulangi cabaran kepada Chua untuk berdebat bagi membuktikan kebenaran tentang isu ini.

"Walaupun Chua menolak tawaran debat saya, saya berharap bahawa dia akan menimbang semula tawaran itu untuk membahaskan hutang Talam yang dia bangkitkan atau mungkin sekurang-kurang boleh mengajar saya tentang perakaunan yang sepatutnya," ujarnya lagi. -selangorku

Mahathir, Dunia Tahu Kamu Memang Seorang Diktator, Usah Dolak-dalik!

Posted: 18 Jul 2012 05:17 PM PDT

Mahathir kini cuba untuk mengelak label bahawa beliau seorang diktator sekalipun satu dunia sudah mengenalinya bahawa beliau memang seorang dikator!

Gambaran sifat autokratik Mahathir telah ditunjukkannya sejak beliau berkuasa pada tahun 1981 terutamanya pada akhir tahun 1980an ketika kedudukannya tercabar. Sejak 1980an, hubungan eksekutif dengan cabang-cabang kerajaan yang lain yang wujud dalam sistem demokrasi moden telah mengalami perubahan yang besar, akibat dari tindakan Mahathir selaku Perdana Menteri.


Pertama: Sejarah membuktikan bahawa kedaulatan dan kemuliaan raja-raja Melayu selaku ketua negara dan ketua negeri dilanggar oleh mereka yang hari ini beria-ia mempertahankan kedaulatan raja-raja.

Dalam ucapan di Parlimen pada 18 Januari 1993, Perdana Menteri pada waktu itu, Dr Mahathir meniup api kebencian rakyat terhadap raja-raja Melayu. Beliau mengugut untuk menghapuskan terus sistem beraja yang sedia termaktub dalam Perlembagaan.

"Bukanlah mustahil jika satu hari kelak tuntutan dibuat untuk menghapuskan Sistem Beraja sama sekali walau apa pun yang diperuntukan oleh Perlembagaan," kata Mahathir.

Seterusnya Mahathir, dengan sokongan Kabinet Umno dan BN, meluluskan usul imuniti raja-raja Melayu dilucutkan sekaligus memusatkan lebih banyak kuasa kepada eksekutif.

Kedua, Bekas Ketua Hakim, Tun Mohd Dzaidin Abdulah berkata, mahkamah-mahkamah Malaysia hari ini telah akur kepada kehendak ahli-ahli politik dalam cabang eksekutif kerajaan dan ia berpunca daripada Tun Dr Mahathir Mohamad.

Hakim yang bersara itu menegaskan, pindaan terhadap Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan semasa pentadbiran Dr Mahathir pada tahun 1980-an telah melemahkan sayap badan kehakiman.

"Akibat pindaan, kuasa kehakiman mahkamah-mahkamah telah dikurangkan dan mereka hanya mempunyai kuasa apabila diberikan Parlimen," kata Mohd Dzaidin, dan menambah bahawa "Parlimen lebih hebat daripada badan kehakiman."

Pada tahun 1988, Ketua Hakim Negara Tun Mohamed Salleh Abas telah disingkirkan oleh Dr Mahathir perdana menteri ketika itu.

Mohd Dzaiddin berkata kejadian itu adalah disebabkan perbezaan dalam pendapat antara Dr Mahathir dan Salleh atas peranan-peranan dua cabang kerajaan berkenaan.

Seorang daripada enam bekas hakim yang terbabit dalam krisis kehakiman pada 1988 mendedahkan bagaimana integriti badan kehakiman telah dicerobohi dengan campurtangan Mahathir.

Bekas Hakim Mahkamah Agung, Tan Sri Azmi Kamaruddin mendakwa, Dr Mahathir mahu meminta Artikel 121 dalam Perlembagaan Persekutuan – satu peruntukan mengenai pemisahan kuasa antara badan perundangan, badan kehakiman dan kerajaan.

“Saya rasa beliau mahu memerintah seperti seorang diktator. Beliau (Dr Mahathir) sudah pun mengetuai badan perundangan (dan) beliau mahu badan kehakiman juga diletak di bawah kuasanya. Itulah niatnya,” kata Azmi.

Beliau berkata, Dr Mahathir sebenarnya sangat bijak “membunuh dua ekor burung dengan seketul batu”.

“Saya kata begitu kerana apa yang beliau lakukan sangat bijak kerana beliau mahu meminta perlembagaan dan meletakkan badan kehakiman di bawahnya,” tambah Azmi.

Ketiga, Seterusnya penyalahgunaan peruntukan I.S.A yang memberi kuasa kepada Menteri Dalam Negeri menahan sesiapa sahaja tanpa bicara digunakan dengan sewenang- wenangnya terhadap musuh-musuh politik Mahathir terutama sekali dalam Operasi Lalang pada tahun 1987.

Dalam Operasi Lalang ini, 106 ahli politik terutama parti pembangkang ditahan di bawah tahanan ISA dan pembatalan dua akhabar harian berlesen, The Star dan Sin Chew Jit Poh serta dua akhbar mingguan, The Sunday Star dan Watan.

Operasi Lalang ini menimbulkan kontroversi kerana mereka yang 'bersalah' terlepas.

Sebaliknya pemimpin pembangkang yang berada di tepi 'arus' telah ditangkap dan dipenjarakan di Kem Tahan Kamunting Taiping selama 2 tahun atau lebih
.

Tahanan politik ini ditahan dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri yang membenarkan penahanan tanpa bicara, sama ada orang itu bersalah atau tidak.

Malaysia telah mendapat kritikan di peringkat antarabangsa pada ketika itu.

Keempat setelah Kelantan jatuh ke tangan PAS pada tahun 1990, Mahathir dengan niat jahatnya menyekat pembangunan ke Kelantan. Beliau telah menggunakan kuasanya sebagai Perdana Menteri menghukum rakyat Melayu/Islam Kelantan kerana menolak UMNO/BN. Dengan menafikan konsep federalisma, beliau tidak segan silu membuat kenyataan yang mengakui bahawa partinya memang sengaja menyekat pembangunan di kelantan untuk mendapatkan semula sokongan terhadap UMNO/BN. (Rujuk video di bawah)

Kelima Lebih buruk lagi selepas PRU12 pada tahun 1999, apabila terengganu turut jatuh ke tangan PAS, Mahathir selaku Perdana Menteri telah tiba-tiba merobek dan menghapuskan perjanjian royalti di antara Petronas dengan kerajan-kerajaan Negeri pengeluar minyak termasuk kelantan dan terengganu dengan menggantinya dengan wang ehsan. Itu pun tidak diserahkan kepada kedua-dua kerajaan negeri tersebut semata-mata kerana ia dikuasai oleh PAS.

Selain daripada lima faktor di atas yang menunjukkan Mahathir seorang diktator, banyak lagi hal-hal lain seperti perkenalan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) yang merupakan buahtangan Mahathir selaku PM untuk menyekat mahasiswa dari bergiat aktif di dalam politik.

Ia tidak terhenti dengan AUKU, bahkan pemindaan terhadap Akta Rahsia Rasmi (O.S.A) untuk terus mengurangkan ketelusan dan pertanggungjawaban dalam proses birokrasi, manakala media massa perdana baik bercetak mahupun eletronik dikuasai oleh kerajaan atau parti pemerintah yang bertindak sebagai alat propaganda BN dan dalam masa yang sama sebagai instrumen untuk menekan pembangkang.

Itu belum lagi kisah bagaimana kamu mengatur strategi untuk menyebabkan Musa Hitam terpaksa meletakkan jawatannya sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 1986, kemudian kamu atur lagi strategi untuk mengenepikan Ghafar Baba sebagai TPM pada tahun 1993 dan akhirnya kamu juga yang memecat Anwar Ibrahim sebagai TPM pada 1998.

Tiada seorang pun TPM yang selamat semasa kamu menjadi PM kecuali Abdullah Ahmad Badawi, itupun kamu kutuk dia habis-habisan selepas beliau menjawat jawatan PM.

Begitu juga kes-kes kroni-kroni UMNO yang kamu selamatkan daripada rasuah, campurtangan kamu dengan urusan SPR, tekanan-tekanan ke atas penjawat awam yang tidak memihak kepada kamu dan lain-lain.

Justeru itu Mahathir tidak perlu berdalih atau menunjukkan beliau seorang PM yang "bersih" sedangkan satu dunia mengenalinya sebagai seorang diktator moden yang kejam lagi zalim. Bagaimana kamu hendak menutup kebenaran itu wahai Mahathir?




Berita Inikah Membuatkan YB UMNO Trauma & Mengamuk Melihat Bendera PAS?

Posted: 18 Jul 2012 08:01 AM PDT

Empat Tokoh Sertai PAS Negeri Sembilan

KUALA PILAH: PAS Negeri Sembilan menerima suntikan semangat yang baru apabila empat tokoh tempatan menyertai PAS baru-baru ini.

Majlis pengumuman kemasukkan kempat-empat tokoh tersebut berlangsung di Himpunan Hijau peringkat Negeri Sembilan di Johol, Kuala Pilah malam kelmarin.

Pengumuman penyertaan empat bekas pemimpin setempat dan bekas pegawai tinggi kerajaan ini merupakan gimik dan kejutan oleh PAS Negeri Sembilan untuk Himpunan Hijau tersebut.

Mereka yang mengumumkan masuk PAS pada malam tersebut ialah bekas Pengarah Jabatan Perhutanan Negeri Sembilan, Zainal Isa; bekas Pengurus Pos Malaysia Berhad Zon Selatan, Mokhtar Musa; bekas Pembantu Exco Kerajaan Negeri Sembilan, Anuar Hashim dan bekas Pengerusi JKKK Kampung Pilin, Rembau, Ramli Jalun.

Ketika Ketua Penerangan PAS Negeri Sembilan, Norazman Mohamad memperkenalkan mereka secara satu persatu, lebih 3, 000 ahli PAS yang hadir bersorak dan melaungkan takbir.
Mokhtar, Anuar dan Ramli juga merupakan ahli Umno sebelum menyertai PAS
.

Seterusnya kempat-empat mereka diberikan peluang berucap. Anuar yang merupakan bekas Pembantu Khas kepada Ahli Dewan Undangan Negeri Klawang, Datuk Yunus Rahmat (Umno) menggamatkan suasana apabila tersasul menyebut kepimpinan PAS yang duduk di atas pentas sebagai kepimpinan Umno.

Zainal dalam ucapannya berkata beliau tidak pernah menyertai mana-mana parti sepanjang bertugas sebagai pegawai kerajaan.

"Walaubagaimanapun selepas bersara saya mengambil keputusan untuk menyertai PAS kerana perjuangan PAS 'Islamik' dan lebih kepada 'semangat' dan bukan hanya 'fizikal' semata-mata.

"Saya mempunyai kepakaran di dalam sistem perhutanan, air dan alam sekitar dan saya percaya saya boleh menyumbang sesuatu kepada PAS dalam konteks tersebut", kata Zainal.

Kecewa dengan Umno

Mokhtar pula berkata beliau menyertai Umno pada tahun 1963 dan kini mengambil keputusan untuk menyertai PAS kerana perjuangan Umno kini sudah tidak sama seperti 50 tahun dulu.

Tanpa menghuraikan secara terperinci Mokhtar menyatakan rasa kecewa terhadap cara pentadbiran Umno ketika ini dan memilih perjuangan PAS yang beliau anggap menepati ciri-ciri Islam dan telus.

Sementara itu Norazman dalam ucapan beliau berkata penganjuran perhimpunan ini untuk menyemarakkan lagi sokongan ahli selain mengalu-alukan orang ramai memilih PAS sebagai parti politik pilihan mereka.

"Rakyat tidak perlu takut dan rasa terhutang budi kepada Umno.Apa yang Umno beri pada rakyat sememangnya merupakan hak rakyat dari duit rakyat sendiri (cukai).

"Tanamkan keyakinan tinggi kepada pemerintahan PAS dan Pakatan Rakyat kerana ia sudah terbukti di negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat seperti di Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan.

"PAS akan berjuang habis-habisan dengan gandingan PKR dan DAP untuk mengecapi kemenangan mutlak di Negeri Sembilan pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti", kata Norazman.

Turut hadir di majlis tersebut ialah Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar; anak kepada bekas Perdana Menteri Tun Ghafar Baba, iaitu Datuk Tamrin Ghafar; Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Mohd Taufek Abdul Ghani dan Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR, Dr. Mohamad Rafie Abdul Malek. -FMT


LAPORAN POLIS DIBUAT !!! Ingatkan pencacai UMNO, rupanya wakil rakyat UMNO yang turunkan bendera PAS

Satu laporan polis telah dibuat pada 17 Julai 2012 mengenai seorang wakil rakyat Umno di Negeri Sembilan yang bergelar Dato' Dr yang dilihat menanggalkan beberapa bendera PAS di sebuah jalan utama di negeri ini.

Laporan polis telah dibuat. Kita harapkan pihak berkuasa melakukan siasatan yang teliti tanpa memilih bulu. Rembau hari ini




YB Dato' Dr. Awaluddin Bin Said, ADUN Kota









Pasangan Pelajar Dicekup Berbogel Dalam Kereta Depan Rumah

Posted: 18 Jul 2012 04:30 AM PDT

Petaling Jaya – Sepasang kekasih yang asyik dengan tanpa segan silu berasmara dalam kenderaan di hadapan rumahnya di Jalan SS 5a/15, Kelana Jaya dicekup oleh anggota Kawasan Rukun Tetangga (KRT) SS 5a dalam keadaan berbogel. Gambar hiasan.

Perbuatan tidak bermoral yang dilakukan pada jam 12 malam itu disedari penduduk yang melakukan rondaan di sekitar kawasan tersebut.

Pada mulanya, mereka tersentak selepas melihat sebuah kenderaan pelbagai guna yang terletak di bahu jalan bergoyang.

Ahli Jawatankuasa KRT Zuhri Othman berkata, hasil intipan dilakukan mendapati terdapat bayangan orang seperti sedang menari dalam kenderaan itu.

Mengesyaki terdapat aktiviti tidak bermoral berlaku, penduduk menghampiri kereta terbabit dan dapat melihat dengan jelas, lelaki dan wanita bertelanjang bulat sedang terbaring berpelukan.

"Bila kami ketuk cermin, kedua-duanya bingkas bangun dan hanya sempat menutup anggota sulit masing-masing dengan pakaian dan tangan," katanya

Zuhri berkata, remaja lelaki berusia 19 tahun yang dicekup berkenaan adalah penuntut sebuah kolej swasta

Katanya, remaja itu mengaku baru pulang menonton wayang mahu menghantar teman wanitanya pulang.

Ketika kejadian, ibu bapa remaja perempuan itu sedang nyenyak tidur dan tidak langsung menyedari kelakuan sumbang anaknya di luar rumah.

"Mereka merayu meminta supaya tidak dikenakan tindakan tegas dan penduduk menasihati pasangan itu supaya tidak mengulangi perbuatan terbabit.

"Rekod dan butiran diri mereka diambil sebelum dibenarkan pulang," katanya. -SH

Ulasan GB

Semakin menjadi-jadi. Dalam kereta pun boleh.

Ramadhan menjelang tiba dua-tiga hari lagi. Pun masih tak sedar untuk buat kerja-kerja sebegini.



Tiada ulasan: