Selasa, 24 Julai 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


PRU13 - Pakatan Menang Harga Kereta Turun

Posted: 24 Jul 2012 12:41 AM PDT

Pakatan Rakyat akan menjadikan pengurangan harga kereta - yang dianggap barangan keperluan - sebagai sebahagian daripada manifesto pilihan raya umum akan datang.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata laporan Kajiselidik Pendapatan dan Kemudahan Isi Rumah 2009 yang baru dikeluarkan Jabatan Perangkaan menunjukkan hampir 72 peratus isi rumah menggunakan kereta sedangkan 53 peratus isi rumah Malaysia berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan.

Peratusan yang tinggi itu katanya, berpunca daripada kegagalan Dasar Automatif Negara yang digubal BN pada tahun 2006.


Pada masa sama katanya, hutang kereta persendirian meningkat sebanyak RM16 bilion atau 14 peratus dalam masa 18 bulan sejak November 2010.

Ini membuktikan ia adalah isu pilihan raya yang perlu diberikan
perhatian oleh parti-parti yang bertanding, kata Rafizi.

"Keadaan ini membayangkan bahawa hutang kereta yang disebabkan harga kereta yang tinggi adalah satu beban utama pada rakyat," katanya.

Menurut Rafizi, harga kereta kini tinggi kerana rakyat membayar duti eksais, cukai import dan cukai jualan apabila membeli kereta.

Harga tinggi kerana cukai, duti eksais

Pengenalan duti eksais - sekurang-kurangnya 60 peratus daripada harga kereta - pada masa itu dilakukan untuk mengimbangi cukai import yang dikurangkan kerana Asian Free Trade Agreement (AFTA), katanya.

Rafizi mendakwa tindakan itu dibuat setelah kerajaan antara lainnya menerima nasihat daripada syarikat perunding Ethos Consultancy yang didakwa mempunyai kaitan dengan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

"Beliau (Khairy) perlu kongsi dengan kita apakah pertimbangan pada masa itu yang membuatkan kerajaan perkenalkan duti eksais," katanya.

Duti eksais ke atas kereta juga kata Rafizi, ibarat mencukai rakyat atas pembelian barang keperluan seperti makanan, air dan elektrik.

"Anda (kerajaan) tidak sepatutnya menghukum rakyat dengan kutip cukai atas barang keperluan.

"Kalau ada ruang fiskal (belanjawan) yang perlu ditutup, kerajaan perlu cari mekanisma lain," katanya.

Justeru katanya, Pakatan akan melihat kemungkinan menghapuskan duti eksais secara berperingkat untuk mengurangkan harga kereta.

ADUN Pantai Jerejak, Sim Tze Tzin dalam sidang media sama berkata pimpinan muda PKR akan membuat jelajah keliling negara untuk berdialog dan menerangkan perkara itu kepada orang ramai bermula 5 Ogos ini.

"Kita cadangkan dialog peringkat kebangsaan.

"Kita mahu dengar (cadangan) daripada rakyat dan kumpulan berkepentingan seperti Malaysian Automotive Association (MAA), berkenaan perkara ini," katanya.


Logo Sambutan Merdeka Ke-55 Dicipta Dalam Masa 5 Minit

Posted: 23 Jul 2012 08:25 PM PDT

Teknik mencipta logo secepat 5 minit terbongkar!

Ramai yang tidak tahu.

Ini ialah satu teknik yang bakal meranap software mencipta logo bahkan pakar2 yang hebat dalam mendesign juga akan tergolek sejurus teknik neh dibongkarkan oleh aku.

Don't worry geng. Aku takan bongkarkan teknik neh menggunakan ebook. Ia adalah percuma untuk korang seme. Khusus untuk pembaca belog neh. Teknik neh akan memudahkan korang dalam mencipta logo. Sudah semestinya korang tak perlu lagi susah2 nak perah otak + tenaga untuk create logo kerana ia kini boleh dilakukan semudah

A

B

dan

D!


Bukan ABC geng. ABD! Maksudnya tanpa C korang boleh terus pergi ke D! Secepat itulah korang boleh mencipta logo neh. Langkah dan langkau.

Mula2

GOOGLE.

Faham tak

GOOGLE?

Sudah GOOGLE?

BAGUS!

Lepas tue

COPY.

Faham tak?

COPY.

COPY mana2 gambar yang korang sukai.

Dah COPY?

Bagus juga!

Lepas tue

PASTE.

Faham tak?

PASTE.

Sudah PASTE?

Bagus lagi.

Lepas tue

Tacap = Touch Up.

Dah tacap?

GOOOOOOOOD!

Akhirnya inilah hasil yang korang bakal pamerkan. Logo segera untuk kita semua.

Good luck!

Sebelum ;



Selepas;


http://sozcyili.blogspot.com/2012/07/teknik-mencipta-logo-secepat-5-minit.html


Isu logo kemerdekaan ke-55 tahun 2012

Posted: 23 Jul 2012 07:07 PM PDT



Pelbagai isu yang timbul dengan logo kemerdekaan Ke-55 untuk tahun 2012. Tak tahu dari mana datangnya, tapi sememangnya design ini menimbulkan rasa tidak senang kepada para designer di luar sana. Ianya tak layak dinamakan "logo" sebenarnya. Logo yang digunakan ini juga mengundang rasa tidak puas hati orang ramai apabila logo ini dikaitkan dengan politik. Semestinya ramai yang mampu menilai apa yang cuba ingin dilakukan.



Anda sendiri pun boleh buat dalam masa tak sampai 5 minit. Rasanya masih sempat kalau nak tukar logo lain. Come on lah! Berikut adalah lakaran logo oleh rakan blogger, Abdus Fauzi di mana kami rasakan, jauh lebih baik jika ianya digunakan berbanding logo sekarang.


Kredit kepada Oh Artis dan Oh Media


Kenali Blogger @ Kaki Fitnah Umno Sobri Sudin aka Padi Jantan

Posted: 23 Jul 2012 05:13 PM PDT

Setpol MB Kedah perjelaskan FITNAH blogger anak didik Yahudi APCO

Heboh Seantario Tanahairku...

EPISOD 2:

Maka hebohlah seantario tanah airku... aku telah ditangkap SPRM. Sedang disiasat gara- gara mengsonglap duit RM1.3 juta. Aku pun diberitakan sedang dilokap di lokap SPRM di Kedah, kerja dibuat team SPRM dari Ibu negara... Masa membaca berita itu di FB aku ada di rumah bersiap mahu ke malis bersama MB di Masjid Alor Semela. Panggilan masuk bertalu- talu...aku hanya mampu ketawa dalam puasa... Macam mana hang boleh jawab telepon dalam lokap? Saya akhirnya berjaya 'dilokapkan' oleh Sobri anak lelaki Sudin!

Fakta: SPRM tiada lokap sendiri, tahanan terakhir yg mencetuskan grand design sekarang ini ditahan di lokap Polis Jitra...kalau ikut padijantan... Saya mungkin satu-satunya tahanan yang berjaya mendiami lokap SPRM...


Sasaran seterusnya ialah Hj Mohd Puat Md Ali, sepupu MB Kedah..lebih tepat lagi Pegawai Kewangan Negeri Kedah yang sedang bertembung dengan rakan-rakan dalam KCS Kedah gara-gara berebut jawatan SS. Lebih dahsyat lagi keluar lagi cerita SPRM dibenarkan tangkap, gari dan lokap sepupu MB, Hj Puat. Semua cerita karut ini dimulai oleh blog UMNO dalam Team Media Kedah- TMK. padijantan.blogspot.com.......

Lama dulu aku pernah menulis perihal padijantan yang lebih layak dipanggil padihantu, pokoknya besar, tak rebah waktu ribut, tapi tiada isi yang boleh menjadi beras walaupun pokoknya tegap. Padi hantu sebenarnya musuh kepada padi- padi yang lain dalam petaknya.

Di sebalik nama padi jantan yang bersifat hantu itu tersembunyi satu susuk berkepala botak, tetapi bergeliga dalam bab memfitnah, memcari peluang mencipta wang dan nama, mencekik darah dan maruah, memanipulasi kesusahan dan kesempitan manusia lain, mencipta konspirasi dan memutar fakta.

Modus operandinya simple, dampingi orang yang kesempitan gara-gara kesilapan sendiri, berpura- pura jadi peneyelamat dengan idea dan putar belitnya hingga orang itu rasa selamat, dan dihisap darah semahunya hingga orang itu mati kering.

Dia pernah mendampingi Adun KN yang menghadapi kes kebankrapan, agak lama juga mereka bersama, macam- macam tindakan rescue dibuat seperti demontrasi, cat merah, ugutan, jumpa musuh politik supaya dilihat mahu melompat... Upahnya lumayan hingga si padi hantu tak perlu bekerja lain mencari wang, semua kehendaknya dipenuhi hingga akhirnya Adun KN benar-benar muflis dibuatnya dan terlucut dari kedudukannya.

Dia mencari pokok tumpang baru. Kali ini betul- betul orang itu tersepit dengan siasatan SPRM dalam kes di jabatannya sekarang dan satu kes lama di Sungai Petani- Bangunan baru MPSPk yang melibatkan kehilangan wang RM10 juta, dalam satu pembayaran pada 4 Mac 2008, ke atas satu kerja yang tidak dilaksanakan, kepada syaikat yang salah dan tiada lesen! Mungkin masih ada sisa yang masih boleh dihisap oleh padi hantu daripada orang itu.

Saya tak mahu menyentuh kes itu lebih lanjut kerana ia berlaku sewaktu zaman BN, dalam siasatan SPRM dan ulasan saya akan menjayakan konspirasi yang dirancang oleh padi hantu!

Dia menulis teorinya kepada Zaini Hasan, pakar spin di Utusan Malaysia, bagi mencipta pertembungan KCS dengan pemimpin kerajaan yang sangat harmoni sejak 2008. Keharmonian inilah yang dicemburui oleh BN, kerana sepanjang sejarah negeri ini di bawah BN, KCS sentiasa bertembung dengan pemimpin kerajaan. Hanya di zaman PR inilah profersionalisme KCS dihargai dan diraikan oleh pemimpin kerajaan. Ini bahaya untuk BN dan bahaya untuk orang yang sentiasa hidup dalam konflik dan krisis.

Matlamat konspirasinya ialah KCS kembali bekerja memenangkan UMNO/BN, bermusuh dengan PAS dan PR dan mengkucar kacirkan negeri. Adakah orang lain tidak lulus sekolah menengah untuk mempercayai teori jahat padihantu?

Dia mahu orang ramai terutama KCS mempercayai ada usaha di kalangan pimpinan kerajaan sedang memperkudakan SPRM untuk mengenakan KCS semahu-mahunya. Dia mahu mencipta kaitan MB yang dituduh berpakat dengan sepupunya Dato' Puat untuk berperang dengan kumpulan satu lagi. Peperangan sesama mereka yang bukan lagi rahsia mahu ditokok tambah dengan penglibatan pemimpin politik- yang tidak pernah sama sekali berlaku. Sejak awal, MB tidak pernah campurtangan dan tidak mahu mengeruhkan keadaan. Ketenangan MB dalam hal ini telah menstabilkan kerajaan ini sejak awal mengambilalih kuasa.

Pendedahan grand design padi hantu ini melondehkan semua rancangan mereka, malah KCS mula amat sedar mereka tidak mungkin terseret dalam pertembungan dengan pemimpin politik PAS atas satu kepalsuan yang diapksa ke atas mereka oleh orang yang sedang tersepit dari rancangan si kepala botak padi hantu.


EPISOD 1:

Pada awal 2008, susuk botak ini mengepalai satu demontrasi di depan Wisma Darul Aman atas isu perumahan awam yang menerima notis tunggakan. Setelah disiasat, si botak ini juga turut terlibat dalam kegagalan membayar ansuran perumahan awam itu. Saya mendedahkannya di blog dan dia marah berapi-api, mencabar saya berdebat.

Dalam banyak isu di Kedah yang dicipta oleh susuk ini, dia akan muncul dibarisan depan menjerit pekik melolong 'membela' orang ramai dengan hujjah dan teori yang dicedok dari orang lain. Kelakunya macam Ghani di Penang dan Kalai di Selangor sekarang. Beberapa pendedahan yang dibuat sejak awal mengkudungkan kepalanya, dean menimbulkan dendam. Tabiaatnya, putar alamnya, krebilitinya, sejarahnya pernah didedahkan oleh beberapa pihak yang bimbang dengan honarnya. Pernah mencabar saya berdebat, mencabar bertumbuk- dia anak jati Titi Siam katanya- dan berazam akan memusnahkan reputasi saya sedaya upaya.

Di pasang jarum dan panah membawa racun fitnah di kampung halaman saya di Sik, di Jeneri, di Belantek dan di kalangan kenalan dan seteru politik saya dalam parti dan luar parti, sehingga ramai yang percaya dan menjaja saya punya banyak tanah, ada kuari batu dan pasir dan ada ban balak! Sampai sekarang saya masih mencari di mana 'harta-harta' saya itu berada, tiada siapa yang dapat menunjukkan lokasi, maupun jalan untuk sampai ke sana... Sampai ke Kuala Lumpur jarum dan panah racun ini bergerak, dari mulut musuh, disambung oleh lidah dan tangan kawan-kawan satu jemaah! Sekarang saya ada RM1.3 juta...kalau saya tahu di mana wang itu...boleh belanja tujuh keturunan...

Tak ada pulak yang bertanya tentang kesahihannya, ramai pulak yang hanya menjadi penyambung fitnah dari musuh ini hinggalah sekarang. Patutlah bila saya kalah dalam pemilihan parti di Sik, orang paling gembira membuat ulasan dan liputan ialah susuk ini melalui blog2 UMNO. Dia hampir berjaya dalam misinya... tapi belum tentu saya tewas dengan kejahatannya!


EPISOD 3:

Secara kebetulan, ramai kenalan dan bekas rakan susuk botak ini adalah kenalan saya... Banyak yang saya tahu perihal susuk ini daripada mereka. Banyak juga namanya tersenarai dalam dokumen-dokumen penerima wang dari beberapa GLC atas tugasan yang tidak diketahui sejak 2006 hingga 2008. Dialah sebenarnnya takut dengan sapaan SPRM. Tidak ada apa yang dari sudut percakapan dan penampilannya....Tapi sangat bahaya dari kelicikannya...dia diberi nama Sobri Sudin!!! a.k.a Dr Sobri Sudin a.k.a padi jantan a.k.a padi hantu...pakat berjaga-jaga... Antara penglibatan yang pernah dicatatkan oleh sejarah sejak 2008:

1. Kepala Demontrasi perumahan awam untuk memburukkan imej kerajaan negeri di kalangan penghuni perumahan awam- dia juga antara yang berhutang. Taukenya sekarang adalah pengeluar notis menuntut hutang, mengusir, menyerah kepada bank untuk memungut hutang.

2. Menerbitkan beberapa siri risalah haram memfitnah MB dan Exco dalam bebeapa isu. juga melagakan sesama KCS dalam pertembungan jawatan. Dia pakar menambah rempah cabai. Risalah berwarna dengan kertas yang bermutu itu dibiayai oleh pihak2 yang berkepentingan.

3. Demontrasi dan hasutan menentang pengambilan tanah dan tapak surau Solihiyah, Kancut untuk projek Aman Central.

4. Menulis analisa palsu dan memfitnah kerajaan di Utusan Malaysia, blog Kedah Times, dan blog padijantan.

Banyak lagi .... pernah saya tulis dan saya akan menulis lagi tentang bahayanya manusia ini...

KedahLa


Kos Projek Langat 2 Terlalu Mahal Untuk Ditanggung Rakyat Selangor

Posted: 23 Jul 2012 04:53 PM PDT

Tiada air percuma jika laksana Langat 2

SHAH ALAM: Exco kerajaan negeri Selangor mendakwa, rakyat Selangor bakal hilang hak air percuma sekiranya projek Langat 2 diteruskan.

Ini kerana kos pembinaannya terlalu tinggi dan bakal dibebankan kepada pengguna selepas ini, kata Dr Dr. Xavier Jayakumar (gambar) dalam kenyataannya.

Dr. Xavier memberikan tujuh sebab penting mengenai projek Langat 2 iaitu:-


1) Kos penyaluran air mentah dari Pahang ke Selangor dan Pembinaan Loji Langat 2 adalah bernilai RM8.65 Bilion.

2) Walaupun dana keseluruhannya ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan Persekutuan tetapi sumber dana tersebut diperolehi dari pinjaman dari Japan International Cooperation Agency (J.I.C.A) dari Negara Jepun.

3) Bagi membayar bagi kos projek, kerajaan Pusat (melalui pembekal dan pengedar air tunggalnya, iaitu Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) tiada pilihan lagi melainkan mengenakan kadar tariff (harga air) yang tinggi kepada pengguna iaitu rakyat Selangor, Wilayah Persekutuan dan Putrajaya.
(Kita menjangkakan bahawa harga akan akan meningkat sehingga 70% selepas Loji Langat 2 siap sepenuhnya dijangka pada tahun 2014)

4) Sekiranya kenaikan air tersebut berlaku dimana rasionalnya untuk memberikan 20 meter padu Air Percuma kepada rakyat Selangor dan pengguna-pengguna yang lain.

5) Harus juga diingat bahawa Syabas adalah sebuah syarikat korporat swasta yang berorientasi 'keuntungan' (Profit making company) dan kita tidak nampak Syabas mampu mengorbankan keuntungannya bagi tujuan tersebut.

6) Syabas juga dilaporkan menanggung hutang bernilai RM2.8 bilion kepada operator loji rawatan air dan dalam keadaan kewangannya yang meruncing ini maka adalah sukar untuk Syabas memberikan Air Percuma.

7) Harus diingat bahawa rekod kami menunjukkan bahawa kerajaan Negeri membelanjakan RM144 juta setahun bagi pemberian 20 meter padu Air Percuma kepada Rakyat Selangor .

Beliau mengulas kenyataan Datuk Noh Omar, Menteri Pertanian Asas Tani merangkap Timbalan Pengerusi UMNO Selangor yang mengatakan bahawa rakyat Selangor akan terus diberikan air percuma sekiranya Barisan Nasional berjaya merampas Selangor dalam PRU 13 yang akan datang.

"Saya ingin menegaskan bahawa kenyataan Noh Omar itu tidak berasas dan merupakan retorik politik," katanya.

Berdasarkan fakta-fakta di atas, katanya, jelaslah Noh Omar hanya bercakap kosong, sekadar menabur gula-gula politik bagi mengaburi mata rakyat Selangor

- Harakahdaily


Krisis Air Selangor - Ada Pemimpin Pas Yang Jadi Gunting Dalam Lipatan?

Posted: 23 Jul 2012 08:08 AM PDT

Kalau Syabas terus tindas rakyat, tak mustahil rakyat akan berhimpun seperti perhimpunan Bersih. Pada waktu itu, mahukah beberapa pemimpin PAS yg mendapat habuan dari Tan Sri Rozali Ismail sama2 dgn rakyat berdemonstrasi menentang penindasan Syabas?

https://www.facebook.com/penarikbeca15

Krisis Air Selangor - Catu Air Adalah Perbuatan Yang Amat Zalim

Posted: 23 Jul 2012 07:37 AM PDT

Apakah Sufian Makinuddin tidak menjumpai 'anasir jahat' dalam isu mencatu air yang mencukupi di Selangor?

Perlu diketahui bahawa air adalah survival rakyat. Ia sangat penting demi untuk hidup dan mati rakyat. Menjadikan air keperluan rakyat sebagai mainan politik murahan untuk menghasut rakyat menyusahkan kerajaan pilihan rakyat demi kepentingan keuntungan peribadi dan kroni parti pemerintah adalah perbuatan zalim.

Lebih zalim dan kejam malah penipuan yang tidak wajar dimaafkan apabila pihak yang diamanahkah menyediakan air terawat bertindak mencatu keperluan air yang terbukti cukup dan banyak. Keperluan air terbukti mencukupi apabila Timbalan Perdana Menteri mengumumkan keperluan air tidak perlu dicatu di Selangor, WP dan Putrajaya. Penipu ini membahayakan keselamatan negara!


Perbuatan zalim ini (mencatu air yang sebenarnya cukup) sangat mengancam keselamatan negara. Maka itu, tidakkah perangai zalim yang cuba menyusahkan hidup rakyat ini adalah akibat daripada mungkin 'diresapi' perangai komunis atau pengganas?

Siapakah sebenarnya yang diresapi perangai jahat komunis atau pengganas sekarang?

Inilah yang sebenarnya antara yang perlu disiasat dan didedahkan oleh Sufian Makinuddin kepada umum bukan merapu dan merepek tanpa bukti macam pak pandir!

http://garamlada.blogspot.com/2012/07/apakah-sufian-makinuddin-tidak.html



Blogger Umno Tabur Fitnah Di Bulan Puasa

Posted: 23 Jul 2012 05:57 AM PDT



Hanya Iblis dan syaitan sebenar yang dirantai di bulan Ramadhan, tetapi 'syaitan' di kalangan manusia tidak dirantai.

Mereka masih diberi ruang untuk melakukan kejahatan. Mereka yang Tok Non maksudkan ialah sebahagian blogger pro UMNO yang terus melakukan kerja memfitnah tanpa henti.

Dengan sedikit upah mereka sanggup melakukan apa saja sekalipun akibat yang bakal diterima kelak ialah bakaran api neraka yang hangat membakar... waliyazubillahiminzaalik.

TN hanya memetik dua contoh berita fitnah (di bawah) yang dipetik dari dua buah blog pro UMNO. Pembaca nilailah sendiri apakah blog-blog UMNO layak dipercayai?

Mereka sudah setaraf dengan Utusan Malaysia Pemfitnah Nombor 1 Malaysia!!!


Sumber - KedahLa


Projek Langat 2 Adalah Projek Tipu - Ronnie Liu

Posted: 23 Jul 2012 05:15 AM PDT

Mengulas mengenai loji Langat 2 yang giat dilobi oleh kerajaan persekutuan pula, Liu berkata projek itu tidak munasabah memandangkan kesemua 33 loji rawatan air di Selangor mempunyai bekalan air yang mencukupi.

Katanya, sehingga 2015, tambahan air boleh dilakukan sehingga 621 mld.

''Jangan risau mengenai air kerana air sudah cukup. Projek Langat itu tipu. Tak perlu. Apa guna Langat bagi air yang mentah dari Pahang.


"Kita sudah cukup air. Ini (Langat 2) adalah skim untuk mendapatkan dana politik. Tak ada kekurangan air mentah. Mana-mana empangan yang kita pergi, penuh. Ini belum lagi kita pergi air yang berada di bawah tanah," katanya lagi.

Jumlah RM225 juta itu adalah daripada nilai tender yang akan dibuka untuk Projek Mitigasi 2 yang bertujuan untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran air terawat di Selangor.
Keputusan tersebut adalah hasil penelitian dan penyiasatan selama tiga hari yang dibuat oleh Jawatankuasa Pemantau SYABAS.

Kerajaan Selangor sebelum ini juga mengemukakan cadangan kepada lembaga pengarah SYABAS supaya memecat Rozali dan Ruslan, antara lainnya kerana didakwa tidak hadir memberikan penjelasan kepada jawatakuasa pemantauan tersebut.

http://www.malaysiakini.com/news/204412


Tiada ulasan: