Sabtu, 16 Jun 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


UN suspends Syria monitoring as violence rages

Posted: 16 Jun 2012 09:10 PM PDT

Chief monitor General Robert Mood said the fighting posed a threat to his unarmed observers.
Escalating violence in Syria forced United Nations observers to suspend operations on Saturday, in the clearest sign yet that a peace plan brokered by international mediator Kofi Annan has collapsed.
Chief monitor General Robert Mood said the fighting posed a threat to his unarmed observers, one of whose patrols was fired upon four days ago, and prevented them from carrying out their mandate to oversee Annan's widely ignored April 12 ceasefire.
The Norwegian peacekeeper blamed both government troops and rebels for the relentless conflict, in which President Bashar al-Assad's forces are trying to crush an increasingly well-armed insurgency which grew out of a 15-month-old wave of protests.
"There has been an intensification of armed violence across Syria over the past 10 days," Mood said.
"The lack of willingness by the parties to seek a peaceful transition, and the push towards advancing military positions is increasing the losses on both sides."
Read More / Baca Lagi >>

Tutup sempadan: Shura dan Mapim kecam Bangladesh

Posted: 16 Jun 2012 09:07 PM PDT



(Etnik Rohingya bergelimpangan mati di Arakan)

KUALA LUMPUR: NGO Islam, Shura dan Mapim mengecam sikap tidak berperikemanusiaan keraJaan Bangladesh yang menyekat pelarian Rohingya untuk menyelamatkan diri masuk ke sempadan Bangladesh.
Ini kerana, etnik Rohingya yang beragama Islam yang menjadi mangsa keganasan oleh pihak keselamatan dan etnik Rakhine di Arakan, Myanmar tidak punya pilihan selain melarikan diri ke Bangladesh.

Read More / Baca Lagi >>

Kuasa ketiga juga ada pilihan politik – Dr Maszle

Posted: 16 Jun 2012 08:54 PM PDT

KOTA BHARU: Pensyarah UIAM, Dr Maszle Malik tidak yakin ada peranan kuasa ketiga dalam menentukan kemenangan sesebuah parti dalam pilihan raya kerana setiap orang ada kecederungan berpolitik sendiri.

Katanya, biar pun sebelum ini Presiden Jalur Ketiga (Jati), Datuk Dr Hassan Ali menggambarkan kepentingan kuasa ketiga, namun sebenarnya semua orang ada kecederungan mereka sendiri.

"Hanya ada satu pilihan sahaja iaitu parti yang menguasai kerajaan sekarang atau pembangkang. Kalau orang Melayu lebih banyak bergantung kepada bantuan kerajaan, dan dalam pilihan raya mereka ada pilihan sendiri.

Read More / Baca Lagi >>

Salahuddin: Isu Nizar tak jejas Pakatan di Johor

Posted: 16 Jun 2012 07:39 PM PDT


Salahuddin: Isu Nizar tak jejas Pakatan di Johor
Salahuddin Ayub ketika mengadakan lawatan ke tapak projek perumahan Taman Desa Kempas.
 
JOHOR BAHRU - Peluang Pas dan parti-parti komponen lain dalam Pakatan Rakyat (PR) tidak sesekali terjejas walaupun pembangkang dihimpit isu kenyataan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berhubung bidaan nombor pendaftaran WWW 1.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, rakyat Johor mampu membuat keputusan berdasarkan kematangan masing-masing dalam politik sekali gus faham  mengenai isu yang dibangkitkan.

"Saya tidak rasa sama sekali peluang Pas termasuklah PR di negeri ini terjejas kerana rakyat Johor sudah dapat untuk membuat sesuatu keputusan berdasarkan  kematangan mereka dalam berpolitik. Isu seperti ini tidak menjejaskan kita kerana rakyat boleh faham tentang isu dibangkitkan.

Read More / Baca Lagi >>

Zahid Dan Najib Berdebar Menanti Sepina Dari Mahkamah Perancis

Posted: 16 Jun 2012 07:36 PM PDT

Mahkamah Perancis sudah pun mula membuat tindakan menyebabkan ada dada orang di Kuala Lumpur berdebar-debar. Tindakan itu ialah mensepina Jalbir Singh Chal yang menjadi perantara sogokan kepada ahli politik Malaysia untuk pembelian kapal selam Scorpene pada 2002 lalu.
Sepina itu diserahkan malamn tadi, demikian diberi tahu oleh Penyelaras Suaram, Cynthia Gabriel.
Menurut Gabriel, Jalbir Singh adalah orang kanan Abdul Razak Baginda di Perimeker syarikat yang bertindak sebagai orang tengah bagi perolehan kapal selam tersebut.
Pembelian kapal selam itu menyebabkan lebih RM500 juta komisen diberikan kepada pihak tertentu dan ia juga dikatakan ada kaitan dengan kematian Altantuya Shariibbu.
Perkembangan ini menyebabkan sekurang-kurang dua orang tokoh politik dan pemimpin Umno mula berdebar dada kerana nama mereka juga disenarai untuk menjadi saksi bagi penyiasatan penyelewengan itu. Kedua mereka itu ialah Ahmad Zahidi Hamidi dan Ha Najib Razak.
Sebelum ini Zahid menyatakan mahkamah Perancis tidak ada hak dan kuasa untuk memsepinanya dan beliau tidak akan pergi ke mahkamah atas alasan tidak mahu membazirkan wang kerajaan. Baguslah. Manakala Najib tidak memberi sebarang komen sama ada sedia atau mengikut langkah Zahid.
Sama ada sedia pergi atau tidak kalau sepina itu sampai ke rumah Zahid dan Najib mereka terpaksa menjelaskan dan setidak-tidaknya sepina itu menganggu emosi mereka. Kita tunggu.

MSO

Mufti Perlis: Mengundi Pada Pilihanraya Itu Wajib Untuk Beri Kekuatan Kepada Umat Islam

Posted: 16 Jun 2012 07:24 PM PDT


Haji-PRU: Usah Wujudkan Fitnah, Keliru

Shah Alam – Mengadakan pilihanraya umum dalam musim ibadat haji adalah tidak wajar kerana ia boleh mendatangkan fitnah kepada umat Islam.

Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya berkata, mengundi pada pilihan raya wajib dan perlu diutamakan untuk beri kekuatan kepada umat Islam.

Menurutnya, umat Islam akan terus lemah politiknya jika kerajaan mengambil tindakan tidak adil secara menyeluruh kepada mereka.

"Janganlah mewujudkan fitnah dan kekeliruan kepada umat Islam dalam soal ibadat mereka kerana kecelaruan dan perangai kurang cerdik orang-orang politik," katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Renungan Khas Buat Anggota Polis Pangkat Bawahan

Posted: 16 Jun 2012 07:21 PM PDT


[Foto ini sebagai renungan untuk semua anggota yang masih berkhidmat dengan Polis Di Raja Malaysia (PDRM). Bayangkan, jika bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman pun akhirnya sedar akan kesilapan dan keterlanjuran yang telah dilakukan selama ini. Maka, apatah lagi anda. Jangan dek kerana arahan ketua akhirnya anda menjadi mangsa penghinaan rakyat Malaysia. Polis sepatutnya menjaga keselamatan rakyat dan bukannya keselamatan pemimpin politik yang takut kehilangan kuasa mereka. Ingatlah, Allah melihat setiap apa yang anda semua kerjakan. Lambang "Allah" dan "Muhammad" yang ada pada uniform anda perlulah senantiasa diamati betul-betul, perintah siapa yang perlu diikuti sebenarnya. Jangan perbodohkan diri anda hanya kerana mahu puaskan hati ketua atau pegawai atasan, walau pun sesuatu arahan itu bertentangan dengan norma kemanusian malah melangkaui batasan agama. Ingatlah, anda punyai keluarga dan anak-anak yang akan perjuangan kebenaran dan mahukan perubahan dalam hidup mereka kelak. Apakah, ia menjadi dosa apabila mereka mahu melakukannya. Perlukah mereka diperangi, dizalimi atau dilakukan sesuka hati. Justeru, ambillah ikhtibar atas perkara yang lepas dan amalkan motto "Adil, Tegas, Berhemah" dengan jujur dan ikhlas. Bukan sekadar hiasan semata-mata seperti sekarang].

Najib offers ‘thirsty’ Sabahans water for votes

Posted: 16 Jun 2012 07:17 PM PDT

Prime Minister Najib Tun Razak declared today that "Sabah is solidly behind BN" and that Anwar Ibrahim had spun the 'biggest lie' when he said he would takeover Putrajaya way back in September 2008.
KENINGAU: Piped water supply may finally reach close to a quarter of a million people in the interior areas of Sabah, Prime Minister Najib Tun Razak announced here today.
He said the federal government had approved a loan of RM235 million to the state to build a water treatment plant and pipelines totaling over 52km which would benefit about 200,539 people in the interior.
He said he had to do something as Deputy Chief Minister Joseph Pairin Kitingan, who is also the MP for Keningau, had for the past few months been repeatedly raised the matter with him.
"Every time we meet … on the helicopter, he will always raise the water supply problem faced by the people in the interior. So I said just wait till I come to visit Keningau … I didn't come here empty handed," he said.
Read More / Baca Lagi >>

AT IT AGAIN: RM3 mil for Najib-Rosmah's trip but official plane also landed in Milan, Dubai

Posted: 16 Jun 2012 06:58 PM PDT

AT IT AGAIN: RM3 mil for Najib-Rosmah's trip but official plane also landed in Milan, DubaiDid prime minister Najib Razak reward Rosmah Mansor's 'sacrifice' last year to skip their Italian vacation with an all-paid trip to Milan?
The admission by minister in the Prime Minister's Department Nazri Aziz that Najib and Rosmah's recent tour to three Western cities incurred RM3 million recalls a public expression of gratitude by the UMNO president to his wife last year for forgoing a family holiday in Italy.
Yesterday, replying to a question by Seputeh member of parliament Teresa Kok, Nazri said Najib was in London to attend a reception hosted by Britain's Prince Charles, and in New York for a meeting of a council called Global Science and Innovation Advisory Council.
A breakdown of the costs given by Nazri reveals shocking multi-digit figures.
For his two-day plus stay in London, the government forked out RM849,175. A similar length of stay in New York cost double that amount, at RM1,606,402, while his remaining days spent in Washington for a private visit, cost the government 452,985.75.
Read More / Baca Lagi >>

Tun Mahathir tidak perlu gundah gulana kerana beliau tidak pernah bersalah

Posted: 16 Jun 2012 06:27 PM PDT

Dr Mahathir bin Mohamad adalah Perdana Menteri negara selama 22 tahun dan telah secara zahirnya bersara daripada jawatannya sebagai Perdana Menteri pada 30hb Oktober 2003. Tetapi jelas beliau belum bersara dari politik.  Beliau masih bermain politik dan panggilan ramai yang beliau sebagai negarawan itu agak tidak tepat. Beliau masih lagi seorang 'politician' yang giat, dan beliau belum lagi sampai ke taraf seorang negarawan.
Tidak salah beliau mahu terus berpolitik kerana ini negara demokrasi dan rakyat sedang memperjuangkan demokrasi itu dengan gigih. Hanya Mahathir sahaja yang bermain politik tidak demokratik. Demokrasi itu boleh dipanggil demokrasi jika beliau yang mendapat keuntungan. Jika politik itu tidak kena kepada kehendak beliau segala sistem yang telah wujud sebagai institusi demokrasi akan beliau runtuhkan.
Read More / Baca Lagi >>

Isu WWW 1: Pas akan urus Nizar

Posted: 16 Jun 2012 06:22 PM PDT


Pas akan urus Nizar
Hadi ketika berucap pada Jamuan Rakyat Sempena Himpunan
Hijau Ke Putrajaya di Dataran Pas Tokang Pechah, semalam.
BATU PAHAT – Pas meminta agar pemimpin Umno dan Barisan Nasional (BN) menguruskan parti mereka sendiri dan tidak campur tangan hal berkaitan dengan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, termasuklah hukuman yang bakal dikenakan ke atas beliau kerana kenyataan yang dikeluarkan terhadap Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, apa juga hukuman bakal dikenakan terhadap Nizar adalah hak Pas, bukannya hak Umno atau BN menentukannya.

Read More / Baca Lagi >>

CINTA MASJID Qasidah:Solatun Bissalamil Mubin

Posted: 16 Jun 2012 06:20 PM PDT

CINTA MASJID Qasidah: Ya Ha Na Na

Posted: 16 Jun 2012 06:19 PM PDT

Zunar : BN Government Is A "Cartoon" Government

Posted: 16 Jun 2012 06:16 PM PDT

Tony Pua: When We Takeover Putrajaya, Najib Will Be Brought To France, Guilty Will Be Put In Jail

Posted: 16 Jun 2012 06:13 PM PDT

Scorpene & timber concessions

Posted: 16 Jun 2012 06:12 PM PDT

UN Observers in Syria Suspend Operations

Posted: 16 Jun 2012 06:12 PM PDT

Suu Kyi: Nobel prize inspired democracy fight

Posted: 16 Jun 2012 06:10 PM PDT

Amanz.my tawar informasi IT berbahasa Melayu

Posted: 16 Jun 2012 05:53 PM PDT

KUALA LUMPUR, 17 Jun — Menyedari kurangnya informasi berkenaan gajet dan aplikasi IT berbahasa Melayu, sekumpulan anak muda telah bekerja keras membangunkan laman web yang menggunakan bahasa pengantara yang menggunakan bahasa Melayu bagi memudahkan peminat gajet, dan aplikasi terkini IT untuk memahami dengan lebih jelas berkenaan produk tersebut.
Menggunakan bahasa Melayu yang mudah difahami, mereka percaya ia akan dapat menjadi sumber rujukan untuk golongan penggemar gajet dan aplikasi IT, yang kebanyakannya merupakan generasi remaja.
Read More / Baca Lagi >>

Anak muda penentu undian PRU13

Posted: 16 Jun 2012 05:52 PM PDT

Ketika ini Dewan Rakyat sedang berlangsung dengan hangatnya. Wakil-wakil rakyat yang diberi mandat pada Pilihan raya lepas sedang sibuk membahaskan pelbagai rang undang-undang mahupun pertikaian-pertikaian pelbagai isu.

Mungkinkah ini merupakan sesi Dewan Rakyat yang terakhir sebelum PRU 13 diadakan. Perkara ini masih lagi menjadi persoalan yang mana Perdana Menteri masih lagi berminat bermain tarik tali, berteka teki tarikh sebenar PRU 13.

Apakah yang menjadi kebimbangan PM sehinggakan pecah kepala memikirkan tarikh yang sesuai untuk membubarkan parlimen dan secara tidak langsung memberi laluan kepada PRU diadakan?
Read More / Baca Lagi >>

PAS beri banyak manfaat kepada wanita Kelantan

Posted: 16 Jun 2012 08:26 AM PDT


KUALA LUMPUR: Tiada yang merugikan wanita Kelantan apabila kerajaan negeri tidak membenarkan wanita negeri itu menyertai tilawah al-Quran sejak 20 tahun lalu.

Sebaliknya wanita Kelantan mendapat manfaat dengan kelas-kelas pengajian al-Quran yang berada di setiap peringkat negeri yang terkenal dengan jolokan Serambi Mekah itu.

Malah, tegas Ketua Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusuf (gambar), mereka dapat mendalami dan menghayati isi kandungan al-Quran untuk diamalkan sebagai bekalan ke akhirat yang abadi.

"Banyak kelas pengajian al-Quran di Kelantan. Kita kena faham, al-Quran ini bukan hanya untuk dibaca dan dilagukan, tetapi ia untuk difahami dan dihayati agar kita berpegang dengannya," tegas beliau kepada Harakahdaily, hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Haji dan politik

Posted: 16 Jun 2012 08:19 AM PDT

Saya tidak menyangka bahawa tulisan saya yang menyebut haji dan pilihan raya secara sepintas lalu menjadi polemik hangat beberapa hari. Saya hanya menyebut bahawa masyarakat Islam kebanyakannya tidak tahu perbezaan di antara wajib mudoyyak dan wajib muwassa' yang tidak ada dalam pelajaran fardu ain.

Apabila Ketua Penerangan PAS, Ustaz Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man membuat kenyataan susulan, beliau menjadi sasaran serangan media Umno yang berpelurukan kenyataan berbagai pihak. Maka Umno tidak mengambil kira musim haji atau musim puasa dan sebagainya, kerana Umno tidak menjadikan Islam itu dasar panduan perjuangannya. Tuan Haji Subky Latif pernah menjadi sasarannya apabila menyentuh perkara ini ketika menjadi Ketua Penerangan PAS Pusat.

Read More / Baca Lagi >>

NAJIB SHIVERS: Baginda's right-hand man agrees to CO-OPERATE in Scorpene trial

Posted: 16 Jun 2012 07:52 AM PDT

Prime Minister Najib Razak may be able to hide his nervousness over news that Malaysian NGO SUARAM had managed to collect more than RM200,000 from a fundraising dinner held on Friday.
NAJIB SHIVERS: Baginda's right-hand man agrees to CO-OPERATE in Scorpene trialBut news that the right-hand man of his close friend Razak Baginda has been summoned by the French court to testify in Malaysia's RM7.3 billion Scorpene submarines acquisition, and has promised to co-operate fully with the Parisian probe is bound to send a shiver down the PM's spine.
"He has confirmed his cooperation with us," SUARAM coordinator Cynthia Gabriel told the dinner guests.
She was referring to Jalbir Singh Chahl, who was Baginda's trusted lieutenant in Perimekar, the firm through which at least 114 million euros or RM570 million in illicit commission is suspected to have been channeled.
Moving concretely
Read More / Baca Lagi >>

Apa yang Najib nak tunjuk sebenaqnya nie...

Posted: 16 Jun 2012 07:27 AM PDT

paklongdin  " Salam semua... Pejam celilk, pejam celik dah masuk pertengahan tahun 2012 dah... kalau nak ikutkan tu, tak lama dah Najib nak kena turun dari kerusi Piem yang panaih tu untuk diserahkan pada rakyat sekali lagi... haha... raya lagi la kita...

Tak kira la belah mana, mengkalu hangpa nak kena sumbat skerap dalam mulut... try la kacau Mak Long hang yang tengah motong camnie... hehe...
Pak Long pun terasa gak bahang panaih nak pilihanraya nie. Tak terasa mai mananya... mengkalu tengok dalam komen-komen yang Pak Long terima, banyak jugak yang komen guna kepala lutut... haha... Ada yang maki berkarung-karung sampai tak tergamak Pak Long nak lepaih bagi anak cucu tengok...

Read More / Baca Lagi >>

Mahathir cukup takut BN kalah dalam PRU13

Posted: 16 Jun 2012 07:25 AM PDT

KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dinasihatkan agar menyedari dirinya sendiri yang sudah tidak lagi menjadi Perdana Menteri, tetapi masih berlagak seperti Perdana Menteri.


Lebih memalukan apabila beliau masih tidak menyedari segala kepincangan yang berlaku dalam Umno sekarang bermula ketika beliau menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun lalu, kata Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusuf.
Tetapi, cuba mempersalahkan orang lain sehingga sanggup memperlekehkan pemimpinpemimpin lain dalam parti itu termasuk Tun Abdullah Ahmad Badawi.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: