Khamis, 14 Jun 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Bakal menantu terlibat kes tipu: Rosmah, Najib dicabar saman akhbar Amerika

Posted: 14 Jun 2012 08:51 PM PDT

KUALA LUMPUR 15 Jun: Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin mencabar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor menyaman malu akhbar Amerika yang mendakwa bakal menantu mereka terlibat dalam kes penipuan.
Zuraida berkata, tindakan undang-undang adalah penting kerana jika terbukti pendedahan itu benar, ia memalukan keluarga Perdana Menteri, selaku pemimpin negara.
"Rosmah harus bersedia dengan keputusan mahkamah dan jika disabit kesalahan, keluarga Najib patut saman, tak perlu menafikan," katanya kepada Keadilan Daily.
Ahli Parlimen Ampang itu mengulas laporan media yang melaporkan bahawa sumber yang rapat dengan Rosmah menyatakan isu tersebut sengaja diperbesar-besarkan.
Read More / Baca Lagi >>

Orang Ramai Resah Bil Elektrik Melambung Tinggi Dizaman Najib

Posted: 14 Jun 2012 08:50 PM PDT


SHAH ALAM, 15 JUN : TV Selangor menerima beberapa panggilan daripada orang ramai yang mengadu sejak kebelakangan ini mereka menerima jumlah bil elektrik yang tinggi melebihi dari kebiasaan.
Ini kerana mereka memaklumkan kadar penggunaan adalah biasa dan mereka tidak dimaklumkan berkenaan sebarang kenaikan tarif elektrik daripada pihak kerajaan mahupun Tenaga Nasional Berhad(TNB).
Respon kepada masalah ini, wartawan TV Selangor melakukan tinjaun bagi mencari punca keresahan di kalangan orang ramai.
Read More / Baca Lagi >>

Melihat sendiri mangsa peperangan di Syria

Posted: 14 Jun 2012 08:43 PM PDT

Dr. Syed Azman Syed Ahmad,
(Penulis bersama Pemuda Syria yang cedera berjaya di seludup keluar untuk mendapatkan rawatan)

Di hari kedua berada di sempadan Turki dengan Syria semalam, saya telah diminta untuk masuk ke bandar Idlib yang merupakan bandar terdekat Syria untuk melihat sendiri tragedi kemanusiaan yang tidak banyak diketahui oleh warga luar secara langsung.

Apa yan dilihat hanyalah melalui kaca TV dan akhbar. Memang pada mulanya amat keberatan hati saya untuk ikut serta kerana rencananya saya hanya beberapa jam sahaja berada di bandar Antakya yang terletak di sempadan Turki-Syria bagi menghulurkan bantuan segera kepada ribuan pelarian Syria yang melarikan diri ke Turki selepas kekacauan politik di negara mereka.
Namun kepiluan melihat sendiri penderitaan pelarian dari Syria membuat saya nekad untuk turut serta masuk ke Idlib.
Read More / Baca Lagi >>

Calon Ikhwan berdepan dengan penipuan di Mesir

Posted: 14 Jun 2012 08:42 PM PDT

Dr. Syed Azman Syed Ahmad,

(Penulis [kanan] berbincang dengan Setiausaha Agung FJP)

KAHERAH: "Keputusan mahkamah hari ini adalah malapetaka besar kepada setiap rakyat Mesir. Revolusi rakyat yang dilakukan oleh setiap warga Mesir yang cintakan keadilan kini mahu dirampas kembali oleh saki-baki rejim Mubarak".

Begitulah ungkapan Setiausaha Agong parti Huriyyah Wal-Adalah (FJP), Ikhwan Muslimin, Dr. Ahmed Solaiman kepada saya apabila mendapat berita bahawa Mahkamah Perlembagaan Mesir membuat keputusan menerima pencalonan Ahmad Syafik sebagai calon yang 'sah' bagi bertanding dalam pilihanraya Presiden yang sedang berjalan ini.

Pada hari ini juga, Mahkamah Perlembagaan Mesir juga telah mengambil keputusan untuk membatalkan keputusan pilihanraya Parlimen di lebih 30 peratus kawasan pilihanraya yang diadakan baru-baru ini.
Read More / Baca Lagi >>

Almarhum Ustaz Yahya: Pejuang, murabbi, guru dan sahabat

Posted: 14 Jun 2012 08:40 PM PDT

Saifuddin Nasution Ismail,
Saya mula mengenali Ustaz Yahya Osman ketika menjadi mahasiswa di UPM tahun 1980an. Ustaz Yahya seringkali hadir sebagai pembentang kertas kerja dalam program-program tamrin kampus. Wataknya yang lemah lembut, penyampaian dan kupasan yang padat dan sarat dengan mesej perjuangan, keupayaan mengaitkan dengan perkembangan dan realiti politik semasa, menjadikan sesi beliau sentiasa dinantikan. Pesannya prinsip perjuangan biar teguh dan kekal namun pendekatannya boleh sahaja berubah. Impak dan kesannya kepada mahasiswa yang diasuh dan dibimbingnya amat luar biasa.

Pada awal 1994 ketika itu Ustaz Yahya Osman menjadi Exco Kerajaan Kelantan. Kelantan baru sahaja meluluskan Enakmen Kanun Jenayah Syariah dan perdebatan tentangnya cukup panas dan meluas. Saya pula bertugas sebagai Setiausaha Politik Menteri Undang-Undang Dato Syed Hamid Syed Jaafar Albar. Ustaz Yahya Osman menghubungi saya minta diaturkan pertemuan dengan menteri untuk maksud menyampaikan isi kandung enakmen tersebut. Ustaz Yahya memilih pendekatan bersemuka dan menerangkan setiap fasal demi fasal darihal enakmen tersebut kepada menteri dan pegawai-pegawai tinggi kementerian ketika itu. Saya akan sentiasa mengingati bagaimana Ustaz Yahya yang mengetuai delegasi tujuh orang mewakili kerajaan negeri Kelantan, menyampaikan penerangan dengan penuh hikmah dan menjawab persoalan yang ditimbulkan dengan tenang dan meyakinkan. Nampak kehebatan dan wibawanya sebagai seorang da'ie, berhujah berdasarkan ilmu dan melihat orang yang belum faham sebagai sasaran dakwah. Dato Syed Hamid Syed Jaafar Albar kemudiannya menulis sebuah makalah ringkas "Keadilan di dalam Islam" dan kandungannya banyak berupa sedutan pandangan-pandangan Ustaz Yahya Osman!
Read More / Baca Lagi >>

Almarhum Ustaz Yahya: Murabbi tak pernah lelah mendidik

Posted: 14 Jun 2012 08:38 PM PDT

Riduan Mohamad Nor,
Langit petang ini seperti rawan berduka, awan mengarak berita yang memeritkan sukma seperti petir membelah langit. Segalanya seperti kebetulan mengapa beberapa hari ini saya merasa begitu teringatkan Ustaz Yahya Othman terutama janji untuk menyusun kertas kerja tarbiah yang puluhan atau ratusan yang ditulis almarhum. Petang menjelang jumaat yang berkat ini, saya  bersama Dr Supyan membelek foto-foto lama program MISNA yang diadakan pada tahun 1991. "Wah, Ustaz Yahya masih muda bertenaga" kata saya teruja pada teman apabila melihat Ustaz Yahya yang kelihatan merenung para peserta program musim sejuk anjuran MISNA. Bersebelahnya ialah almarhum Ustaz Fadhil Noor yang juga kelihatan masih bertenaga. Berselang sejam lebih selepas itu, teman saya wartawan Harakah, Nazri menelepon dengan suara cemas "Ustaz Yahya telah dijemput untuk berkelana ke alam abadi". Airmata terasa deras mengalir kerana tokoh murabbi PAS ini  sangat tidak asing dengan program tajnid (pembinaan kader-kader dakwah PAS).  Anak muda aktivis gerakan Islam negara ini rasanya semua mengenali dengan dekat  sesepuh besi khursani tarbiah ini yang mendapat pendidikan di Timur Tengah dan pernah diasuh secara sistematis  oleh Ikhwanul Muslimin.

Read More / Baca Lagi >>

Is the M'sian Cabinet intellectually challenged: 6 tips for Najib & Co

Posted: 14 Jun 2012 08:36 PM PDT

Is the M'sian Cabinet intellectually challenged: 6 tips for Najib & CoThe post Bersih 2.0 and now the 3.0 are still blowing in the sand and into the eyes of the politicians. And the storms are yet to die down as long as the politicians keep failing in their public relations.
To begin with, the Bersih events were spiraled into a crisis stage thanks to the politicians from the BN camp. That was their first failure in public relations.
Next, their responses – both knee jerk press statements and seemingly strategic ploys are only keeping the post Bersih crisis protracted and apparently creating potential mini-crises within the crisis. This again reflects a failure to understand the potent power and the management of public relations.
So, here are some tips for free. Why pay APCO.
Read More / Baca Lagi >>

Maira says still married, son’s engagement to Najib’s daughter still on

Posted: 14 Jun 2012 08:34 PM PDT

KUALA LUMPUR, June 15 — The mother of Datuk Seri Najib Razak's future son-in-law has denied allegations that she and her son are being sued by her multi-millionaire husband, and has maintained that her marriage is still intact.
She also said her son's engagement to Prime Minister Najib's daughter is still on despite the flurry of allegations which has surfaced from court documents filed by her estranged husband in a New York court.
Najib had a glittering ceremony in Kuala Lumpur last year to mark his daughter's engagement. — File pic
On Tuesday, several foreign newspapers including the New York Post reported that Daniyar Nazarbayev, who is engaged to Najib's daughter, was being sued together with his mother for cheating his stepfather Bolat Nazarbayez, brother to Kazakh President Nursultan Nazarbayev. He also allegedly fudged his academic qualifications to get into Columbia University in the United States. Several local media picked up the story on the 24-year-old Kazakh who celebrated his engagement to Najib's daughter Nooryana Najwa in a glittering ceremony here in June last year.
"There's never been a day when I've had a fight with my husband," Maira Nazarbayev told the New York Post in an interview published today.
Read More / Baca Lagi >>

Penyerahan Surat Kelulusan TOL & Penyampaian Cek Zakat Kepada Asnaf

Posted: 14 Jun 2012 08:30 PM PDT

UN observers find 'ghost town' in Syria

Posted: 14 Jun 2012 08:29 PM PDT

Cikgu Lau : Cakna Rakyat Dun Bunut Payung

Posted: 14 Jun 2012 08:27 PM PDT

Perginya Seorang Murabbi : Almarhum Ust Yahya Othman

Posted: 14 Jun 2012 03:58 PM PDT

Malaysia Needs Change!

Posted: 14 Jun 2012 03:57 PM PDT

Kerajaan BN Didakwa Penyebab Kebanjiran Pendatang Asing

Posted: 14 Jun 2012 03:56 PM PDT

Khalid Samad Dakwa UMNO Beli Ahli Parlimen PKR Dengan Harga RM2 Juta

Posted: 14 Jun 2012 03:55 PM PDT

Zamil akui cuba tarik ahli PR keluar parti

Posted: 14 Jun 2012 08:41 AM PDT

Tukang urut kena serbu

Posted: 14 Jun 2012 08:41 AM PDT

Rayuan seorang peguam yang diugut bunuh oleh kerabat

Posted: 14 Jun 2012 08:39 AM PDT

ISA dah mansuh, tapi jangan lupa mangsa di Kamunting ...

Posted: 14 Jun 2012 08:26 AM PDT

Oleh NORLAILA OTHMAN
"ANAK saya Amirul Danial, selalu tanya bila abah dia nak balik rumah," kata Niza, isteri kepada tahanan ISA, Mustawan Ahbab yang ditahan tanpa bicara di Kem Kamunting, Taiping, Perak. Mustawan telah ditahan di rumahnya di  Ampang  pada bulan Ogos 2010.

"Belanja dari Kuala Lumpur ke Taiping boleh tahak gak mahalnya. Ada ketikanya Pak Cik dan Mak Cik naik kereta api dari  Sungai Buloh sampai Ipoh, kemudian naik bas dari sana keKamunting, demi  menziarahi anak, kami sanggup lakukan apa saja."  Sayu kedengaran keluhan ibu dan bapa  tahanan ISA, Fadhlullah yang ditahan pada bulan Julai 2010.
Read More / Baca Lagi >>

UMNO : PARTI KAPITALIS YANG TERUS MENEKAN RAKYAT

Posted: 14 Jun 2012 08:18 AM PDT

Apabila disebut tentang kapitalisme, ia akan menggambarkan bagaimana terdapat individu, sekumpulan atau kelompok masyarakat yang mengambil kesempatan daripada keadaan untuk mengumpul kekayaan dan mempunyai matlamat untuk meraih keuntungan. Istilah ini telah mula diperkenalkan oleh Karl Marx pada abad ke 19. Ia merupakan satu sistem ekonomi yang digerakkan oleh kuasa pasaran bagi menentukan pengeluaran kos, menetapkan harga barang dan perkhidmatan, pelaburan dan juga pendapatan. Kapitalisme sebenarnya telah lama wujud dalam sistem ekonomi dunia walaupun istilahnya hanya diperkenalkan oleh Karl Marx. Kapitalisme adalah konsep ekonomi yang telah berjaya mengukuhkan ekonomi England pada kurun ke 16 sehingga kurun ke 19.
Kapitalisme mengambil ruang dengan melabur ke dalam industri dan menggunakan tenaga pekerja untuk menjalankan aktiviti perindustrian. Golongan pekerja dilihat oleh Karl Marx sebagai golongan yang tertindas kerana terpaksa menggunakan tenaga mereka tetapi hanya diberikan pulangan yang tidak setimpal sedangkan golongan kapitalis meraih keuntungan yang besar.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 3: Berani menteri tanya kabinet mohon maaf

Posted: 14 Jun 2012 08:03 AM PDT


Jawapan yang telah diberikan oleh Menteri dalam Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz yang dipayungi kerajaan Barisan Nasional dalam Parlimen semalam adalah satu pengakuan bahawa tiada sekelumit pun bukti yang mengesahkan dakwaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Gua Musang pada 4 Mei bahawa perhimpunan Bersih 3.0 sebenarnya adalah satu percubaan oleh pihak pembangkang untuk menggulingkan kerajaan pada 28 April. Oleh sebab itu, Menteri-menteri Barisan Nasional mesti meletakkan topik ini sebagai tajuk utama agenda Kabinet esok.
Menteri-menteri Kabinet mesti bersepakat dan 'menyelamatkan air muka' Perdana Menteri dengan mengambil tanggungjawab untuk memohon maaf secara terbuka bagi pihak Perdana Menteri kepada ratusan ribu rakyat Malaysia yang telah berhimpun secara aman dalam perhimpunan Bersih 3.0 dan kesemua 28 juta rakyat Malaysia bagi dakwaan yang tidak berasas mengenai Bersih 3.0 sabagai satu percubaan oleh pihak pembangkang untuk menggulingkan kerajaan pada 28 April.
Read More / Baca Lagi >>

Haji atau pilihan raya menurut perbahasan syarak

Posted: 14 Jun 2012 07:53 AM PDT

Persoalan mengenai mana prioriti yang perlu diutamakan apabila melibatkan pertembungan ibadah Haji dan juga kewajipan mengundi sekiranya pilihanraya berlaku pada musim Haji dapat dilihat kepada beberapa aspek yang penting sebelum kesimpulan dibuat. Aspek-apek yang penting ialah mengetahui bentuk kewajipan ibadah Haji dan kewajipan mengundi dalam pilihanraya serta memahami kaedah feqh muwazanat dan feqh aulwiyat.

HUKUM MENGERJAKAN HAJI

Haji merupakan rukun kelima dalam rukun Islam. Hal ini jelas berdasarkan kepada sabda Nabi SAW :

"Dibina Islam itu atas 5 perkara (rukun), penyaksian tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad merupakan utusan Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, dan puasa di bulan Ramadhan dan mengerjakan haji bagi yang berkemampuan." – Bukhari dan Muslim

Read More / Baca Lagi >>

PRU MUSIM HAJI : SUDUT PANDANG USUL FIQH

Posted: 14 Jun 2012 07:50 AM PDT

Didalam ilmu usul fiqh, hukum wajib itu terbahagi kepada beberapa bahagian. Antaranya adalah, wajib itu dibahagikan kepada wajib mudhayyaq (sempit) seperti menunaikan ibadat puasa di bulan Ramadhan, dan juga wajib muwassa' (luas), seperti menunaikan solat.

Dikatakan berpuasa di bulan ramadhan sebagai wajib mudhayyaq (sempit) adalah kerana, berpuasa itu tidak boleh dilakukan dibulan-bulan yang lain. maka dengan sebab itulah, berpuasa di bulan ramadhan dikira sebagai wajib mudhayyaq (sempit).

Adapun solat, dikatakan sebagai wajib muwassa' (luas) adalah kerana, solat itu tidak semestinya di tunaikan diawal waktu, bahkan selagi waktu bagi solat belum habis, maka selagi itulah solat boleh di tunaikan[Al-Wadih Fi Usul Al-Fiqh : m/s 7].
Read More / Baca Lagi >>

PKR dakwa Najib tidak serius isu RCI Sabah

Posted: 14 Jun 2012 07:45 AM PDT

Roti terbang!

Posted: 14 Jun 2012 07:43 AM PDT

Tiada ulasan: