Isnin, 11 Jun 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Sarawak : Ketua kaum sebagai mata, telinga BN...

Posted: 11 Jun 2012 08:18 PM PDT

Mereka harus peka dan faham lebih mendalam setiap maklumat yang disampaikan oleh kerajaan.

BEKENU: Ketua kaum sebagai mata, telinga dan mulut kerajaan dinasihati agar memperkukuh perpaduan masyarakat dengan memberi kerjasama kepada pemimpin kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam membawa pembangunan kepada rakyat Sarawak.
Menteri Muda Pendidikan Awal Kanak-kanak dan Pembangunan, Keluarga Rosey Yunus ketika berucap di Rumah Panjang Kaunselor Selan Sebatu Batu Niah berkata, ketua masyarakat harus peka dan faham lebih mendalam setiap maklumat yang disampaikan oleh kerajaan.
Katanya, maklumat penting dari kerajaan BN harus disampaikan kepada rakyat rumah panjang masing-masing dengan cara yang betul supaya rakyat dalam kawasan jagaan akan lebih mengetahui dan memahami apa yang berlaku di sekitarnya.
Read More / Baca Lagi >>

Ahmad Maslan: 'Perjuangan Umno bukan asabiyah'......"wasatiyyah ala UMphorNO"...

Posted: 11 Jun 2012 08:16 PM PDT

MELAKA - Perjuangan Umno bukan berbentuk "asabiyah" sebaliknya lebih bersifat "wasatiyyah", kata Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan.

Beliau yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, Umno mengamalkan dasar yang adil, sederhana, seimbang dan tidak fanatik terhadap kaum Melayu sahaja.

"Perjuangan kita (Umno) selaras dengan konsep wasatiyyah ini dan yang bukan Islam jangan khuatir, kita ini bukan asabiyah sebagaimana tuduhan pembangkang," katanya kepada kepada pemberita selepas menghadiri perhimpunan bulanan penjawat awam dan seminar pemahaman wasatiyyah dan gagasan 1Malaysia yang dirasmikan Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam di sini, semalam.
Read More / Baca Lagi >>

HOW DESPERATE: Mukhriz for Kedah MB - a winning strategy?

Posted: 11 Jun 2012 08:11 PM PDT

HOW DESPERATE: Mukhriz for Kedah MB - a winning strategy?BANKING on a name to regain a state – this was the headline of a half-page story in Singapore's Straits Times last Wednesday. The accompanying large picture showed Datuk Mukhriz Mahathir shaking hands with padi farmers in his Jerlun parliamentary constituency in Kedah.
The paper reported that Mukhriz's arrival at a youth gathering in Alor Setar two Saturdays ago was met with thunderous applause, something he doesn't normally get at public functions.
This new-found popularity of the son of former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad apparently has a lot to with another newspaper front-page story earlier this month that portrayed him as the mentri besar of Kedah should Barisan Nasional regain the state from Pakatan Rakyat in the next general election.
It has triggered much excitement and met with mixed reactions in Kedah ahead of polls widely expected within the next few months.
The best BN can do?
Read More / Baca Lagi >>

'Ismail Sabri ibarat ketam mengajar anaknya berjalan'

Posted: 11 Jun 2012 08:06 PM PDT


 
Gesaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob agar Umno tidak memperjuangkan kelompok tertentu sahaja melucukan dan berupa sindiran kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kata Pemuda PAS.

"Kenyataan beliau ibarat 'ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus', mahu mengajar pemimpin partinya supaya 'berjalan lurus' walhal beliaulah yang perlu dinasihatkan dahulu," kata Ketua Penerangan dewan itu Riduan Mohd Nor.
Read More / Baca Lagi >>

Akaun rahsia Anwar: Taktik BN alih isu skandal Scorpene

Posted: 11 Jun 2012 08:01 PM PDT

KUALA LUMPUR 12 Jun: Gesaan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin agar Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan semua akaunnya bagi menjawab dakwaan Ketua Umum KEADILAN itu mempunyai 20 akaun rahsia berjumlah RM3 bilion dilihat melucukan.
Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah menyifatkan Muhyiddin benar-benar sudah kekeringan idea sehingga terpaksa mengungkit isu lama yang telah ditutup sebagai modal politik.
Katanya, jika benar Anwar mempunyai akaun itu tentulah Dr Mahathir Mohamad tidak perlu bersusah payah membicarakan musuh politiknya atas tuduhan salah guna kuasa dan liwat.
Read More / Baca Lagi >>

Skandal Scorpene : 'Penolakan usul tergempar - Apa yang tersembunyi?

Posted: 11 Jun 2012 08:00 PM PDT

Pada 30 Mei 2012 yang lalu, rakyat Malaysia telah dikejutkan dengan skandal penjualan dokumen sulit pertahanan negara, iaitu penilaian Tentera Laut Di-Raja Malaysia (TLDM)  terhadap kapal selam kelas Scorpene, didakwa telah "dibeli" oleh sebuah syarikat pertahanan Perancis.

Laporan yang didedahkan oleh peguam Perancis, Joseph Breham, yang mewakili pertubuhan hak asasi manusia, SUARAM, mendakwa syarikat berkenaan telah membayar €36 juta (RM142 juta) kepada Terasasi (Hong Kong) Ltd, dikatakan untuk kerja-kerja "kejuruteraan komersial".
Dokumen rahsia oleh TLDM tersebut adalah satu penilaian untuk tempahan kapal selam berkenaan, yang merupakan laporan yang sangat sulit dan memungkinkan keselamatan pertahanan negara tergugat jikalau jatuh ke pihak musuh.
Read More / Baca Lagi >>

PRU 13 : MP BN bakal terima RM1.5M, kemungkinan PRU selepas Bajet....!!! duit rakyat dijadikan mangsa lagi...!!!

Posted: 11 Jun 2012 07:52 PM PDT

KUALA LUMPUR, 12 Jun — Para ahli Parlimen (MP) daripada  Barisan Nasional (BN) dijangka akan menerima sejumlah RM1.5 juta bagi mempertahankan kerusi mereka, ekoran pentadbiran Najib berkemungkinan hanya mengadakan pilihan raya ke-13 selepas pengumuman Bajet 2013 pada 28 September depan.
The Malaysian Insider difahamkan peruntukan itu diumumkan sewaktu mesyuarat BN semalam, namun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak masih lagi berteka-teki dengan tarikh pilihan raya.
Sumber mengesahkan ia akan mengambil masa tiga bulan untuk projek-projek tersebut untuk dikenalpasti dan dijalankan, dan pengumuman lain ketika bajet 2013, termasuk pemberian wang tunai Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) yang memerlukan tempoh lama untuk dilaksanakan.
Ahli-ahli Parlimen BN enggan mendedahkan jumlah sebenar tetapi mereka berkata sebahagian dana tersebut "boleh diperolehi berdasarkan permintaan."
"Kami perlu mintanya untuk projek spesifik," kata Timbalan Menteri Sains, Teknologi, dan Inovasi, Datuk Fadillah Yusof.
Read More / Baca Lagi >>

Ustaz Azizan minta bersabar dalam berjuang

Posted: 11 Jun 2012 07:46 PM PDT

UN and US worry Syrian government is planning more massacres

Posted: 11 Jun 2012 07:45 PM PDT

12 Jun 2012 - Isu Pendatang Haram, dapat IC?

Posted: 11 Jun 2012 07:44 PM PDT

Merdeka Rakyat : YB Dato' Seri Anwar Ibrahim Di Ketereh

Posted: 11 Jun 2012 07:43 PM PDT

Anwar Ibrahim: I Will Be A Proud Prime Minister Because I Am A Tool Of The Masses

Posted: 11 Jun 2012 07:42 PM PDT

Anwar Ibrahim: We Are Here To Protect The Constitution

Posted: 11 Jun 2012 07:41 PM PDT

Isu WWW15: Putar Sana Putar Sini, Akhirnya Liow Surrender

Posted: 11 Jun 2012 07:09 PM PDT


Liow akhirnya lepaskan WWW15

Setelah dikritik hebat, Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai akhirnya membuat keputusan melepaskan nombor pendaftaran 'cantik' WWW15 yang hampir menjadi miliknya.

Liow juga menegaskan tidak pernah membida mendapatkannya tetapi hanya memohon nombor pendaftaran untuk kenderaan rasmi kementerian daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

"Pejabat saya telah menerima surat rasmi daripada Jabatan Pengangkutan Jalan pada 6 Jun 2012, mengesahkan kelayakan pemberian nombor pendaftaran percuma tersebut. Read More / Baca Lagi >>

Umno patut malu sebab ada menteri tidak cerdik

Posted: 11 Jun 2012 07:03 PM PDT

KUALA LUMPUR: Umno-BN patut malu kerana mempunyai Menteri Pengajian Tinggi yang "amat bodoh dan tidak cerdik", kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.
Beliau berkata, amat tidak wajar apabila Dato' Seri Khaled Nordin mencabar kerajaan Selangor memberi pendidikan percuma kepada rakyat Selangor.



"Ini satu cabaran yang bodoh. Dia mesti bandingkan 'apple to apple'. Misalnya kerajaan Johor boleh mencabar kerajaan Selangor atau kerajaan  Negeri Sembilan atau mana-mana kerajaan negeri.
"Supaya rakyat boleh membuat perbandingan negeri mana yang lebih baik dasar pendidikannya. Bukan kerajaan pusat cabar kerajaan negeri," ujar beliau.
Read More / Baca Lagi >>

Rakan baik Umno pun bangang macam Umno

Posted: 11 Jun 2012 07:02 PM PDT

Menurut Dr Mahathir ahli-ahli Umno tidak ada lagi yang cerdik-cerdik melainkan yang bongok-bongok belaka ! Ini disebabkan mereka sekat orang bijak pandai masuk Umno,..kerana takutkan jawatan-jawatan utama akan dimonopoli.  Akhirnya berbanggalah Umno memiliki ahli-ahli yang "ngok" belaka. Begitulah cerdiknya orang Umno. Ingatkan habis disitu saja,…

Rupa-rupanya rakan baik Umno dari PPP juga baghal macam Umno. Presiden PPP salah satu komponan BN berkata,  banyak pihak akan merasa takut untuk turun mengundi jika penggunaan dakwat kekal dilaksanakan, terutama wanita cantik ! Penggunaan dakwat kekal, seolah-olah kita undur kebelakang atau kembali ke zaman batu,..katanya.  
Read More / Baca Lagi >>

Gerakan rakyat bantu Tok Guru Nik Aziz jayakan Lebuh Raya Rakyat

Posted: 11 Jun 2012 07:01 PM PDT

Oleh DINSMAN
Di luar jangkaan saya rupa-rupanya sahabat-sahabat dalam Paksi (Seniman Paksi Rakyat) pun begitu teruja dengan projek Lebuh Raya Rakyat (LRR) yang dilaksanakan oleh kerajaan pimpinan TG Nik Aziz di Kelantan itu.
Razali Endun dalam SMSnya kepada saya berkata: "Aku terfikir projek Lebuh Raya Rakyat yang diumumkan oleh Menteri Besar Kelantan harus disambut oleh Paksi
Read More / Baca Lagi >>

Pemberian kepada T’ganu, royalti atau wang ehsan

Posted: 11 Jun 2012 06:59 PM PDT


KUALA LUMPUR: PAS meminta Menteri Kewangan menyatakan status pemberian royalti petroleum kepada Negeri Terengganu selepas penarikan balik saman Kerajaan Negeri Terengganu terhadap Petronas dan Kerajaan Persekutuan baru-baru ini.
"Adakah pemberian tersebut atas nama royalti petroleum sepertimana sebelum tahun 2000 atau Wang Ehsan," demikian pertanyaan bagi jawab lisan Presiden PAS yang juga Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada persidangan Dewan Rakyat, pagi ini.

Berikut ialah soalan-soalan bagi jawab lisan daripada ahli-ahli parlimen PAS di Dewan Rakyat hari ini yang bermula jam 10.00 pagi.

Read More / Baca Lagi >>

Amanat Tok Guru untuk para penceramah PAS

Posted: 11 Jun 2012 06:58 PM PDT

Oleh GreenCresent
Pada Khamis lepas, YAB Tuan Guru Pesuruhjaya PAS merangkap Menteri Besar Kelantan, Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat telah menyampaikan amanat kepada pimpinan dan penceramah PAS Negeri Kelantan sempena Taklimat Isu-isu Pilihan Raya (17 Rejab 2012 bersamaan 7 Jun 2012) bertempat  di PUTIK, Pengkalan Chepa. 


Antara catatan yang dapat saya nukilkan semula seperti mana di bawah. 
Read More / Baca Lagi >>

Gelagat Umno sebelum turun takhta

Posted: 11 Jun 2012 06:57 PM PDT

Regim yang hampir tumbang sepatutnya melakukan usaha pembaharuan bagi merebut kembali sokongan rakyat, dengan berusaha sebaik mungkin menjinakkan hati dan minda pengundi, supaya dapat terus bertakhta.

Malangnya, apa yang sering berlaku, kebanyakan penguasa yang dibenci massa itu, selalu bertindak di luar jangka, dengan meneruskan -- malah meningkatkan lagi -- tahap kejahatan dan kezaliman, sehingga menyebabkan kebencian dan kemarahan orang ramai bertambah. Mereka seolah-olah gagal membaca isyarat kejengkelan rakyat yang muncul di mana-mana.
Read More / Baca Lagi >>

Picking the better of two evils

Posted: 11 Jun 2012 06:46 PM PDT

Since 1981, Malaysia has been governed by politicians who have sidelined the critical role of good leadership and consumed instead by corrupt political power.

In the coming 13th general election, Malaysians must choose to vote in a coalition party that is committed to its ideals and consistent with its struggle, and whose leaders believe in and practise the good value system.
With these two criteria, any coalition party and its leaders can produce good leadership which is vital for the establishment of a responsible Malaysian government committed to serving the people and country.
This will be the party that will steer the nation forward in the face of global economic competition and uncertainties.
Since 1981, Malaysia has been governed by politicians who have sidelined the critical role of good leadership, and are consumed by their pursuit for political power.
Read More / Baca Lagi >>

SHOCKING VIOLENCE: 967 tear gas canisters, grenades fired at Bersih protestors

Posted: 11 Jun 2012 06:45 PM PDT

SHOCKING VIOLENCE: 967 tear gas canisters, grenades fired at Bersih protestorsThe truth is out. Data revealed by the Home Ministry has confirmed the extent of the police violence against peaceful demonstrators in Kuala Lumpur on April 28 that has shocked the nation and the world, placing an indelible black mark against Prime Minister Najib Razak's administration.
According to the ministry which is led by his cousin Hishammuddin Hussein, police fired a total of 909 tear gas canisters and 58 tear gas grenades to disperse the 250,000-strong crowd that jam-packed the vicinity of the Dataran Merdeka to attend the Bersih 3.0 rally for free and fair elections.
"Police had to act swiftly to ensure the situation was under control," the Home Ministry told Parliament on Monday.
Read More / Baca Lagi >>

A scapegoat called Bersih

Posted: 11 Jun 2012 06:43 PM PDT

Do not make the rakyat feel indebted to the government merely because they received paltry handouts.

It was not too long ago that Prime Minister Najib Tun Razak talked about winning the rakyat's nambikei or trust. However, going by recent developments, it can be concluded that unless his government "behaves", trust will remain elusive.
For trust to come Najib's way, the federal government under the Barisan Nasional patronage must drop all pretences and reflect its sincerity in reaching out to the people.
Do not make the rakyat feel indebted to the government merely because they received paltry handouts.
Listen to what the people want and deliver. When repeated calls for clean and fair elections were made, how did BN react? It was least interested in a clean-up and instead turned the tables on electoral watchdog Bersih, claiming it has sinister motives, using its April 28 protest-turned-chaos as BN's trump card.
Read More / Baca Lagi >>

MAS issues RM2.5b perpetual sukuk, risky financing for working capital

Posted: 11 Jun 2012 06:40 PM PDT

KUALA LUMPUR, June 12 — Loss-making Malaysia Airlines (MAS) will be the first company in Malaysia to establish an Islamic perpetual bond today totalling RM2.5 billion for its operations even as concern rises in the region over the growing demand of the higher risk bonds.
This comes after reports that the Monetary Authority of Singapore is increasingly concerned over the unprecedented demand for perpetual bonds, also known as perps, which typically entice investors with higher coupon rates in exchange for accepting a higher level of risk as there is a possibility their capital may not be repaid, hence the term perpetual.
MAS posted a RM2.52 billion loss for 2011. — Picture coutesy of www.airliners.net
The Thai SEC (Securities and Exchange Commission) also issued a warning earlier this month for investors to fully understand the details of subordinated debentures, which is corporate debt that ranks as a low priority for repayment. MAS said that the perpetual junior sukuk will be recognised not as debt but as equity and payment obligations will at all times be junior to the claims of present and future creditors of the flag carrier but ahead of other share capital instruments. The national airline has RM1.3 billion of loans outstanding and no bonds, according to data compiled by Bloomberg.
Read More / Baca Lagi >>

Debat Sinar II temukan Saifuddin dan Salahuddin

Posted: 11 Jun 2012 06:40 PM PDT


saifuddin & salahuddin SHAH ALAM - Untuk kali kedua, Debat Sinar Harian akan dianjurkan antara dua tokoh berlainan ideologi politik bagi memberi peluang kepada rakyat mendengar idea mereka berhubung isu yang menjadi buah mulut masyarakat hari ini.

Penasihat Eksekutif Editorial Sinar Harian, Datuk Abd Jalil Ali berkata, tajuknya masih lagi dibincangkan peringkat akhir sebelum diumumkan penganjur dalam masa terdekat.

"Debat antara Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Saifuddin Abdullah dan Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub itu akan diadakan di Auditorium Kumpulan Media Karangkraf pada 19 Jun depan.

Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: