Sabtu, 16 Jun 2012

.

.


Balesungkawa 2

Posted: 15 Jun 2012 06:37 PM PDT

Ustaz Yahya Othman
Tiga Peristiwa Yang Tidak Dapat Lupa Bersamanya
 
Sehingga lewat pagi puas saya mencari gambar terakhir saya bersama Allahyarham Ustaz Yahya Othman yang dirakam di atas tangga rumahnya di Labok, Machang awal tahun lalu. Semua folder dalam tiga komputer dibongkar tetapi hampa. Mungkin gambar itu tersimpan dalam laptop tua yang kini sudah pun menunggu masa untuk di campak ke dalam tong sampah. Hampa sungguh.

Gambar itu dirakam ketika saya mengekori Anwar Ibrahim mengunjungi rumah Allahyarham. Ketika itu Anwar berkebetulan ada program politik di Kelantan menjelang dua hari sebelum mahkamah tinggi Kuala Lumpur memutuskan hukuman terhadap perbicaraan atas tuduhan liwat ke-2.

Allahyarham di muktamar Pas di Kota Bharu.
Beliau telah mengambil kesempatan untuk mengunjungi Allahyarham. Saya kira kunjungan Anwar itu bukan saja setakat menziarahi sahabat dan rakan lamanya itu yang keuzuran, tetapi untuk memaklum dan memohon agar berdoa keputusan mahkamah mengenai pertuduhan liwat ke atasnya lepas. Dua hari selepas kunjungan Anwar itu mahkamah memutuskan Anwar bebas dari pertuduhan lewat kedua. Tentunya berita itu disambut penuh kesyukuran dan kegembiraan oleh Allahyarham.

Pertemuan mereka berdua hari itu penuh emotif. Saya masih ingat sapaan Ustaz Yahya kepada Anwar; "Anwar enta macam mana"? Tanyanya dengan nada rendah selepas mereka renggang dari berpelukan dan bergisir pipi kanan dan kiri dan kanan. Saya nampak ada air ata yang tergenang di lurah kelopak matanya. Ustaz Yahya seperti sungguh terkilan atas apa yang berlaku. Lebih terkilan lagi kerana beliau tidak dapat mengikuti perbicaraan/keputusan itu.

"Tak ada apa Ustaz, usah bimbang insyaAllah semuanya beres," balas Anwar menenangkan kedukaan hati Ustaz Yahya. Mereka sekali lagi berpelukan kemudian beriringan masuk ke dalam bilik. Dalam bilik itu hanya mereka berdua sahaja. Tentunya ada cerita penting yang mereka pertuturkan. Selang beberapa minit kemudian mereka keluar sambil berpegang tangan. Persis mereka tidak mahu melepas di antara satu sama lain.

Anwar berlalu untuk ke Darul Quran (kompleks masjid san sekolah) yang terletak kira-kira 100 meter dari kedimanan Allahyarham untuk menemui orang ramai dan sekumpulan pelajar yang sudah lama menanti. Allahyarham menghantar Anwar ke tangga dan memerhati Anwar berjalan dalam kelibat malam. Saya sengaja melewatkan perjalanan kerana untuk berlamaan dengan Allahyarham. Di sinilah saya meminta seseorang merakam gambar saya dengan aruah. Sayang gambar terakhir itu tidak ditemui.

Banyak peristiwa dan kenangan manis dengan Allahyarham. Seperti mana saya kata dan janjikan daripada beberapa kisah dan kenangan bersamanya saya akan bercerita mengenai tiga peristiwa saja dengannya dalam catatan ringkas ini.

Sebelum itu biarlah saya mengulas dan memberi pandangan hati terhadap Allahyarham mengikut pandangan 'ainun' saya. Ustaz Yahya seorang yang rendah diri dan tidak peloket. Mudah mesra dan mengingati seseorang yang dikenalinya. Dia menghormati semua orang dan mengambil kira semua pandangan. Dalam membuat keputusan beliau seorang yang adil saksama serta tidak sama sekali emosi dalam tindakan.

Beliau juga seorang yang periang dan suka berjenaka. Ketawa kecilnya masih mengamit telinga saya, manakala senyuman manisnya menggambarkan dia seorang yang jujur, ikhlas dan suka memberi kesukaan kepada orang lain.

Saya mulai mengenai peribadi dan corak atau prinsip politiknya pada tahun 1982 kalau tiak silap. Ketika itu berlaku pilihan raya kecil Selising di mana beliau jadi pengarah. Pilihan raya itu diadakan berikutan petisyen kemenangan percuma calon Pas, Drs Abdul Rahman diterima mahkamah. Jadi pilihan raya semula terpaksa diadakan. Calon Umno ialah Muhammad Abdu Bakar (Allahyarham).

Dalam satu mesyurat mengatur dan menangkis serangan musuh, bilik gerakan Pas diberi tahu yang Umno telah cuba mempedayakan rakyat dengan mengedar borang untuk memohon tanah pinggir. Tektik Umno itu menarik perhatian rayat khasnya mereka tidak bertanah. Saya yang pada masa itu bertindak sebagai setiausaha kepada ketua Pemuda Pas Pasir Puteh berada sama dalam mesyurat itu. Melihat Pas agak kekok untuk mengatasi tektik Umno itu saya lantas mencadangkan.

"Apa kata kalau kita (Pas) juga menyediakan borang sama dan beri kepada rakyat?" maksud saya Pas juga meniru tektik sama dengan mengedar borang menjanjikan tanah kepada rakyat. Apa kata Allahyarham; "tak boleh cara itu, Sayuti kita menipu rakyat. Menipu tidak boleh, haram," katanya. Kata-kata itu memutuskan nafsu politik saya dan juga orang lain. Allahyarham ternyata begitu tegas dan tidak bertolak ansur dengan kemungkaran. Baginya tidak ada istilah matlamat menghalakan cara kandatipun dalam politik jahiliah. Allahyarham berpegang kemas kepada apa yang dikandung oleh Quran. Iya walaupun tindakan itu dianggap sebagai bukan politik tetapi kebenaran itu menjadi pegangan dan keyakinannya.

Jadi cadangan itu tertolak begitu sahaja. Saking kurang senangnya dengan tindakan itu menyebabkan saya tidak berminat untuk membantu pilihan raya begitu dan menganggap kerana Allahyarham ingin berlawan dengan penuh Islamik.

Peristiwa kedua ialah mengenai tindakan Tokguru Nik Abdul Aziz Nik Mat ke atas sebuah buku tulisan saya berjudul; Hikayat Tok Guru dan Tiga Abdul. Di dalam buku ini saya mengkritik beberapa pemimpin tertinggi Pas Kelantan. Ia menjadi paduan kepada Tok Guru untuk mengambil tindakan. Ketika itu Allahyarham adalah timbalan Pesuruhjaya Pas Kelantan orang bertanggungjawab membuat dasar ataupun meutuskan apa-apa perkara berkaitan dengan politik Pas Kelantan.

Petang itu kebetulan saya hendak balik ke Kota Bharu. Ustaz Yahya juga mengambil flight sama dengan saya.  Sementara kapal tiba kami berbual. Dala perbualan itu Allahyarham beranya saya mengenia buku berkenaan. "Sayuti... apakah tujuan dan matlamat enta menulis buku Tiga Abdul?" tanya beliau menyebabkan saya sedikit terkejut.

"Kenapa ustaz?" tanya saya.

"Begini Tuan Guru Nik Abdul Aziz akan mengambil tindakan ke atas orang yang enta cerita dalam buku itu. Apakah tujuan enta tulis itu, bermaksud enta suruh Tuan Guru pecat mereka itu?" tanya beliau sungguh diluar dugaan saya. Saya jadi serba salah.

"Ustaz ... bukan sapai ke peringkat itu. Ana hanya menegur mereka dan sekali gus memberi tahu Tok Guru apa-apa yang mungkin Tok Guru tidak tahu. Ana tegur dalam buku selepas teguran secara lisan mereka tidak dengar...." kata dan jelas saya.

"Enta tahu apa telah terjadi, Sayuti. Ana balik ini untuk menghadiri mesyuarat badan perhubungan Pas Kelanan khusus membincang apa yang enta perkata dalam buku itu... jadi enta tidak bermaksud agar mereka dipecat?" tanyanya lagi mahu ketegasan.

"Bukan begitu Ustaz, jangan sampai dipecat!" seru dan pohon saya sambil sudah dapat menduga apa yang bakal berlaku kelak.

"Tetapi keputusan sudah dibuat, Sayuti...." katanya tidak meneruskan kata-kata. Tetapi saya mengetahui apa erti dan makna ayat yang tergantung itu; dua daripada tiga Abdul telah dipecat.

Peristiwa ini menceritakan akan keikhlasan dan ketulusan hati seorang Ustaz Yahya Othman. Dia juga seorang yang tidak mebuat keputusan berdasarkan perasaan, jauh sekali menjadi pengadu domba demi kepentingan dirinya.

Satu lagi peritiwa saya dengannya yang tidak mungkin saya lupakan ialah maca mana Allahyarham memperkenakan saya dengan menantu Tok Guru Nik Aziz yang bernaa Ariffahmi Abdul Rahman. Peristiwa ini berlaku di Ipoh Perak sewaktu majlis rihat selepas presiden menyampaikan ucapan dasar pada muktamar Pas. Beliau berlegar-legar di lobi sambil bersalaman dengan orang ramai. Saya seperti biasa begitu melihatnya akan menghampiri dan bersalam dengannya.

"Sayuti enta apakah khabar, sihat?" sapanya dengan pertanyaan yang ghalib untuk saya. "Ini ana hendak memperkenalkan kepada enta...," katanya menyebabkan saya kehairanan sedikit. Saat itu ada seorang pemuda bertubuh sasa dengan wajah yang serius berdekatan dengannya. Saya sungguh tidak mengenali lelaki sasa berkulit manis buah seto' ini.

Cuplikan catatan saya dalam blog mengenai Allahyarham.
Sambil menarik tangan anak janta itu beliau berkata; inilah orang yang disebut-sebut ketika ini. Orang yang menjadi perhatian ramai... ini dia menantu Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat menteri besar Kelantan, inilah Abdul Ariffahmi Abdul Rahman," kata Ustaz Yahya memperkenalkan Ariff kepada saya penuh megah dan gah seakan meniru lagak DJ. Memang saya sedikit pun tidak mengenali Ariffahmi menantu Tok Guru itu. Saya hanya kena pada namanya saya. Hari itulah pertama kali mengenalinya.

Cara beliau memperkenalkan itu beliau bangga dengan lelaki bernama Ariffahmi yang menjadi menantu Menteri Besar Kelantan. Bagi Ustaz Yahya seolah Ariff bakal menjadi pemimpin atau orang hebat di masa depan. Saya tidak memberi reaksi lebih kepada Ariff cuma bersalam sahaja yang disambut dingin sedingin kopi basi.

Mengejutkan saya semasa saya hendak memotret gambar Ariffahmi, menantu Tok Guru melarang saya.. katanya... tak sah ambil gambar saya, nak masuk blog itu... Begitu mendengar larangan Ariffahmi saya memusing kamera ke wajah Ustaz Yahya sambil berkata; "saya tak nak ambil gambar awak, tetapi saya nak ambil gambar Tok Guru saya ini." Mungkin Ariffahmi yang belum mengenali watak dan diri saya terkejut dengan kata-kata itu menyebabkan dia terkisin-kisin sambil memerhati saya yang berbual dengan Ustaz Yahya.

Itulah cuplikan kenangan saya dengan Allahyraham. Moral dari ketiga peristiwa itu menunjukkan ketulusan dan keikhlasan Allahyarham di dalam kehidupan sehariannya dan ia terbawa ke dalam siasah perjuangannya. Kerana ketulusan dan keikhlasan itu beliau dikenali sebagai seorang yang baik, berhemah tinggi dan tidak merasakan dia seorang maha guru walaupun ilmu yang dikandungnya tinggi menggunung yang tidak akan terlawan dan terjangkau oleh sesiapa.

Moga ustazku yang ini selamat bersemadi di alam baqa. Segala budi, jasa dan kebaikan akan tetap tersimpan dalam memori hidupku hingga ke akhir hayat. Al Fatihah. [wm.kl.8:45 am 16/06/12]

Ulasan Isu

Posted: 15 Jun 2012 05:17 AM PDT

Nizar Jamaluddin Tidak Perlu Layan Isu Plat Kereta

Mulanya saya malas ulas dan sentuh mengenai isu plat kereta WWW 1 yang membabitkan bekas MB Perak setahun Nizar Jamaluddin dengan sultan Johor. Kepada saya isu itu remeh temeh dan bukan pun membangun politik negara. Jauh sekali untuk membangun minda rakyat negara ini. Sepatutnya isu seperti itu tidak dimasuk pun dalam kepala.

Nizar Jamaluddin
Apa lah sangat dengan isu itu. Sultan Johor pun boleh biarkan begitu saja. Rasanya tidak jatuh mertabat sultan itu kalau baginda tidak murka dan ikut terpanggil dengan isu itu. Adalah bijak kalau sultan mendiamkan sahaja. Lebih bijak kalau baginda memaafkan Nizar. Rasanya bagi Nizar masih ada isu lebih besar dan penting dari isu plat kereta itu untuk beliau bercakap dijadikan modal politik.

Isunya Nizar dikatakan menulis dalam twitternya yang plat itu dibida dengan menggunakan wang rakyat. Pihak sultan menjelaskan ia dibida dengan wang sendiri. Nizar minta maaf atas salah tulis dan salah tafsirkan itu. Ia kecil saja. Isu seperti ini tidak menjadi isu pun bagi politik Barat. Tetapi kerana ada penyamun yang hendak menyamun isu menerusi isu itu ia diperpanjangkan.

Bangkitlah rakyat yang angkat sepanduk mempertahankan sultan mereka. Yang mempertahankan sultan mereka. Yang membela sultan mereka. Baguslah. Bersungguhnya seolah-olah maruah sultan mereka sudah tercemar. Tetapi lucunya mereka bangkit begitu sekali kerana isu plat kereta. Masa isu pulau Batu Putih, isu penjulan pasir ke Singapura, isu Jambatan Bangkok mereka tidak pun bangkit pegang lembing dan kayu untuk mempertahankan sultan mereka, mempertahankan maruah Johor yang melambak ke bumi itu.

Budak kecil pun tahu dan merasa lucu dengan apa yang dilakukan oleh panglima pembela sultan. Dituduh Nizar derhaka kepada sultan mereka. Apa derhakanya? Menterjemahkan erti dan makna perbuatan derhaka pun nampaknya kurang tepat.

Biarlah itu sikap dan pendirian orang Johor yang berani. Cuma saya hendak sebut kepada Nizar lain kali tidak usah gatal mulut lah soal sultan dan raja-raja ini. Zaman ini mana ada lagi zaman Mufti berani tegur sultan. Mufti yang berani kerana benar sudah pun tidak ada lagi. Jadi bila Mufti sendiri menjadi batang pisang kepada raja jangan pula kita pandai-panai hendak jadi batang balak kepada sultan.

Isu lain masih banyak kalau hendak dicakapkan soal pembaziran. Cuba selidik dan kaji. Jangan soal sultan dan raja-raja. Mereka kebal dan zaman ini ramai orang hendak berlindung di sebalik kekebalan. Sejuta kali benar dan betul pun yang Nizar kata ia tidak akan menjadi benar dan betul.

Saya lihat bekas MB Perak setahun ini semacam tidak berapa bijak dalam politik. Kurang bijaksana dan kurang daya politiking. Beliau yuang berada dalam sistem politik sekular harus tahu. Bahawa dalam politik sekular tiada kebenaran, tidak ada kejujuran dan tidak ada ketulusan. Kejujuran, niat baik kita pun akan dieksploitasikan menjadi isu dan dijadikan modal untuk membalun kita.

Dalam hal plat kereta itu Nizar sudah pun merasai di mana kejujuran dan niat baiknya telah memakan dirinya. Semoga beliau insaf dan selepas ini gam terus soal-soal sultan dan raja dari perbicaraan politiknya.

Begitu juga hasrat nak jumpa sultan Johor dan mohon maaf rasanya tidak perlu. Lagipun raja tidak menjawab surat permohonannya. Kalau sultan tidak hendak jumpa diamkan saja, jangan kita mengada-naga hendak tunjuk berani. Silap hari bulan keberanian dan ketulusan itu akan memarahkan lagi diri kita.

Nizar harus belajar dari kesilapan lalu untuk memulihkan reputasinya dalam politik. Gara-gara telah melakukan sembah derhaka kepada sultan Perak - walau pun istilah itu ada Nizar dianggap derhaka. Parahnya konotasi dan erti derhaka atau tidak itu bukan ditentukan oleh raja dan sultan tetapi mereka yang mencari perlindungan dari istana. [wm.kl.8:17 pm 15/06/12]

Balesungkawa

Posted: 15 Jun 2012 03:44 AM PDT

Ustaz Yahya Baiknya Tidak Ternilai
Insan Suci Yang Istiqamah Dalam Perjuangan

Sebaik mendapat khabar dukacita menyatakan Ustaz Yahya Othman, 73 telah kembali ke Rahmatullah menjelang Maghrib semalam (14 Jun 2012), ingatan dan fikiran saya berbusa-busa dan menerawang menjamah wajah dan perwatakan sosok ulamak dan siasah ini. Seluruh ingatan dan kenangan pada detik-detik bersama dengannya juga diperah sehabisnya untuk mengenang segala tentangnya.  Saya mahu mengingati seluruh kenangan dan memeluk semua nostalgia bersamanya yang saya mulai kenali pada tahun 1978.

Allahyarham dan Anwar Ibrahim - pertemuan terakhir.
Bentuk tubuhnya yang kecil molek, warna kulit yang putih mengapas, bersih dan suci menjelma ke dalam dua buah kolam mata saya. Begitu juga patah-patah perbualan dan percakapannya yang lemah lembut, teratur dan penuh takmaninah menusuk ke dalam telinga dan melabuh di sanubari. 

Sambil mengingat dan mengamati wajah suci bersihnya, kesedihan memutar tangkai hati.  Ah, ustaz yang kukenali dan berhemah sudah tidak ada lagi. Air mjata bagaikan manik terputus dari karangan, berjeruk jatuh teburai menimpa meja tulis usang di bilik hotel di Banda Aceh. Sebuah puisi yang terlahir secara spontan tidak dapat disiapkan kerana terlalu emosi dengan segala bayangan dan kenangan itu.

Hati menjadi walang sedih dan terkilan kerana tidak dapat untuk saya menatap wajahnya buat terakhir kali. Juga tidak sempat untuk mengiringi perjalanan jasadnya ke pusara rumah abadi seorang hamba. Tidak mungkin? Semua ini kerana saya berada jauh dari Kelantan, di negeri Aceh Darussalam. Perasaan terasa menggelepar untuk segera pulang tetapi tidak mungkin. Penerbangan dari Banda Aceh ke Kuala Lumpur hanya ada esok pagi saja, sedang esok pagi adalah hari pengembumiannya. Esok pagi jasad comel dan suci itu akan tersimpan dalam lahad kematian dan tidak akan bangkit lagi sehinggalah nafiri mengerakkannya.

Menyedari hakikat itu diri jadi makin terkilan dan terkedu. Sedih meratah diri. Sendu berdetak mengikut pukulan detik jam yang sesekali dirasakan terlalu cepat bergerak dan sesekali terlalu lemah memusing diri mengikut putaran fitrah. Berjuru-jurus jadinya.

Dari kejauhan ini apa yang dapat dilakukan hanya membayangkan apa yang berlaku di rumah Allahyarham di Labok Machang, Kelantan. Rumahnya sudah tentu akan dikunjungi segenap lapisan orang dari dekat dan jauh. Kawan dan lawan sudah pun berada di laman untuk menzahirkan simpati dan keinsafan. Saudara maranya dari dekat dan juga juga sudah mulai sampai dan berhimpun.

Ribuan anak muridnya juga dan rakyat yang mengetahui akan budi dan kebaikannya, yang menerima dan mengecapi ajaran dan amanah agamanya... sudah datang untuk mensedekahkan bacaan al Fatihah dan Yassin. Dicela-cela bacaan itu tentu ada yang menangis dan berlinangan air mata tidak tertahan rasa sebak dan dukacita. Bukan membenci takdir Tuhan tetapi merasa sayu atas pemergian lebih awal sedang dunia dan harakah juangnya masih memerlukannya.

Entah Banda Aceh disaat itu juga tiba-tiba menjadi sepi. Mentari senja yang tadi menyula ke dalam kamar tiba-tiba ghaib entah ke mana membawa diri sebaik berita itu diterima. Bumi yang pernah ditimpa tsunami dahsyat ini juga seakan terasa dengan pemergian sang murabbi itu.

Di sini apa yang dapat dilakukan hanya membaca al Fatihah sebagai mengiringi roh Allahyarham untuk menemui Tuhannya. Sahabat saya Rushdan Mustafa juga yang kebetulan menjadi rutinya malam Jumaat membaca Yassin turut membaca Yassin khususi untuk roh Allahyarham. Ada nada sedih, sayu dan rindu dalam bacaan Rushdan. Saya tampak matanya turut digenangi air jernih.
 
Sebagun pagi tadi fikiran saya masih membayangi apa yang berlaku di Labok di rumah dan masjid  atau Darul Quran milik Ustaz Yahya yang terletak segalah jaraknya dengan rumahnya. Sudah tentu persiapan sudah diatur untuk upacara pengembumian. Berita dari Wan Abdul Halim Wan Ismail tengah malam semalam memberitahu jenzah nya akan dikebumikan jam 9:30 pagi menyebabkan hati makin terkilan kerana sekejap lagi jasad yang comel itu pun akan ghaib dari pandangan dan dikebumikan.

Dari kejauhan ini saya membayangkan satu persatu lagak dan aksi di situ. Ternampak ada orang menangis menyesali akan pemergian itu. Ada yang merasa terkilan dan seakan mahu menahan agar Allahyraham tidak pergi lagi. Dalam saat perjuangan masih memerlukan orang-orang suci,  orang ikhlas, lurus dan tawaduk sepertinya pemergian itu menjadi cabaran besar buat pendokongnya.

Allahyarham ketika menghadiri muktamar Pas di Kota Bharu.
Dalam kewalangan itu terlintas pula fikiran dan rasa simpati dan kesian belas keada Tok Guru Nik Aziz. Dapat dirasakan betapa Tokguru sedih dan terkilan atas pemergian Ustaz Yahya. Betapa tidak Ustaz Yahya dianggap sebagai pendokong dan pengeras semangat yang berada di sisi kanannya. Menjadi pedang simpanan untuk Tok Guru dikala 'menunggang kuda' di medan perjuangan. Dengan keilmuan, kesucian jiwa dan fizikal almarum... Tok Guru sangat memerlukan orang seperti Ustaz Yahya. Paling terasa lagi apabila orang suci seperti  Ustaz Yahya tidak begitu ramai. Ustaz Yahya sepanjang haya mempir bersama Tokguru memberi kebehagiaan dan bukannya mendatangkan masalah.

Barang kali lebih penting dan terasa lagi Tokguru sudah kekurangan rakan yang boleh diajak bertelaah kitab atau pun membuat ijtihadi siasah.

Satu waktu Tok Guru pernah melepazkan ucapan kepada saya, yang suatu hari nanti orang berilmu tinggi, berakhlak dan istiqamah seperti Ustaz Yahya akan menjadi penggantinya. Tokguru tidak menyebut nama Ustaz Yahya tetapi dapat saya fahamkan bahawa Ustaz Yahya pernah bertandang di dalam mindanya untuk menjadi penggantinya suatu hari kelak.

Walaupun harapan itu tidak sampai ke realitinya kerana Ustaz Yahya lebih awal "pensiun" dari politik.. tetapi Tokguru tentu memerlukan penyokong syariat dan siasah seperti ustaz Yahya. Ustaz Yahya tetap penting dan menjadi tempat rujukkan mana-mana mantik agama dan politik yang tidak difahaminya, sebab Ustaz Yahya adalah salahb satu karung ilmu buatnya dan juga Pas. Maka itu saya merasakan Tokguru sedih dan berdukacita atas pemergian itu. Saya dapat merasai ini dari makrifah saya tentang Tokguru dan Ustaz Yahya.

Tetapi kehendak Allah siapa boleh melawan dan menahan. Kehendaknya tidak termampu dicegah sesiapa. Apa-apa keputusannya tidak dapat dilewatkan sesaaat begitu juga dicepat. Kerja Tuhan tidak ada penangguhan. Maka kita semua dan Tokguru meredhai dengan penuh keinsafan atas apa yang berlaku. Apa yang diharap nanti selepas semua kita terbang kembali dapatlah berhimpun di satu bongok di padang Mahsyar nanti. Hendaknya Ustaz Yahya sedia untuk menanti kita di sana... [wm.kl.6:45 pm 15/06/12]

Bersambung....saya ada tiga peristiwa prenting dengan Allahyarham.

Tiada ulasan: