Sabtu, 30 Jun 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


PANAS - ADUN Umno Cadang Johor Laksana Hudud

Posted: 30 Jun 2012 01:28 AM PDT

Seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Umno Johor mengambil langkah berani apabila mencadangkan Johor menjadi negeri pertama melaksanakan hukum hudud di Malaysia.

Adun Kemelah, Datuk Ayub Rahmat membangkitkan cadangan itu 20 Jun lalu pada mesyuarat pertama penggal persidangan kelima Dewan Negeri Johor ke-12.

Bercakap kepada Malaysiakini hari ini, Ayub berkata beliau mahu melihat Johor mendahului negeri lain melaksanakan hukum hudud "sebenar" -- yang menurutnya berbeza dengan hudud PAS.


Perbezaan paling ketara, kata Ayub, hukum hudud sebenar meliputi semua kaum dalam sesuatu negara berbanding hudud PAS yang hanya tertakluk kepada orang Islam.

"Kanun Jenayah Syariah II (1993) (Hudud Kelantan) tidak menggambarkan kehendak Islam yang sebenar. Ia akan menimbulkan diskriminasi dari segi pelaksanaan (di antara orang Islam dan bukan Islam)," katanya.

Walaupun demikian, Ayub maklum bahawa perlaksanaan hudud di peringkat nasional hanya akan berlaku dengan pindaan Perlembagaan Persekutuan.

'Sokong Umno kalau ikhlas'

Justeru katanya, perkara terpenting sekarang, Johor perlu memulakan langkah memahamkan golongan bukan Islam akan pelaksanaan hudud - satu perkara yang selama ini didakwa gagal dilaksanakan PAS.

Kefahaman yang betul, katanya, adalah kunci utama hudud diterima semua kaum merentasi kefahaman agama pada zaman pemerintahan Nabi Muhammad SAW.

"Kalau tidak masakan di zaman pemerintahan Nabi ia diterima semua (kaum dan agama)," katanya.

Menurut Ayub lagi, cadangan itu pernah dibangkitkan pada sidang DUN pada Disember tahun lalu namun ia tidak dilaporkan mana-mana akhbar.

Justeru, beliau mencabar PAS menyokong cadangan hukum hudud walaupun ia datang dari Umno jika mereka benar-benar ikhlas mahu memartabatkan Islam

"Apabila Umno sebut tentang hudud, PAS kena sokong jugalah," katanya.

Negeri Kelantan meluluskan pelaksanaannya hukum hudud di bawah Kanun Jenayah Syariah II (1993) pada tahun 1993. Namun pelaksanaannya tidak menjadi kenyataan apabila melibatkan pertikaian berhubung isu-isu perlembagaan.

http://www.malaysiakini.com/news/202369


Fitnah Umno Yang Akhirnya Jadi Bahan Lawak..

Posted: 30 Jun 2012 12:48 AM PDT


PKR Gerik - Kahkahkah...satu lagi banner fitnah....adoi....tertinggal satu partilah...PKR tak masuk sekali ker....asal nak fitnah je kantoi...asal nak fitnah jer kantoi....

He he he..... kalau nak buat black operation tu biarlah real sikit...kehkehkeh...sendiri buat banner sendiri kata masuk neraka...hu hu hu...sedar pun tgh buat dosa fitnah...

http://keadilangerik.blogspot.com/2012/06/asal-nak-fitnah-je-kantoi.html

Saham FGVH - Padan Muka Peneroka Dikencing Isa Samad

Posted: 29 Jun 2012 04:18 PM PDT

Kecoh Mat Isa dengan saham FGVHnya. Satu-satu saham berIPO naik 18%. Harga beli IPO RM4.55, terus naik di Bursa RM5.39. Kemudian naik lagi pada harga RM5.43. Siapa yang beli pada harga itu, saya tidak tahu. Yang tahu, Khamis lepas, FGVH tutup pada harga RM5.30.

Jumaat semalam, saham ini masih lagi aktif, dengan harga berpusar dari RM5.25 hingga RM5.35. Tutup pada RM5.32. Sesiapa yang berani sangat beli pada RM5.39 awal pagi Khamis lepas, itu mereka punya pasal. Yang main kontra, rasanya korang akan disembelih. Tetapi yang hendak pegang sebulan dua, agaknya boleh buat duit ke?


Saya masih tidak wahi untuk bermain dengan saham Felda ini. Bukan kerana pendirian saya yang tidak bersetuju dengan penyenaraian ini. Bukan. Tetapi, saya lihat seperti ada jerung yang sedang mengkontrol saham ini supaya ianya nampak akan naik dan naik dan naik. Spekulasi le katakan. Apabila ada jerung mengkontrol, saya yang ikan bilis pasti akan kecundang dek kerana dibaham jerung itu.

Tidak.. saya tidak akan dimakan jerung kali ke tiga..... Lesap RM80k kawan.....

Apa-apa pun, yang sedihnya ada;ah kepada puak-puak yang dijudikan untuk di apung kan aset mereka di Bursa Saham. Para peneroka Felda. Mula-mula, saya ingat, para peneroka dapatlah sekurang-kurangnya 20-30 lot saham FGVH nih. Tetapi, diberitahu, mereka dapat 800 je. 800 unit saham! Bukan 800 lot. 800 unit saham, samalah dengan 0.8 lot! Adoila, ciputnya.

Jerung-jerung.
Kemudian, dapat cerita pula, Mat Isa dapat 180. Bukan 180 unit, tetapi 180 lot. 180,000 unit saham! Kah! kah! Para peneroka kena kelentong lagi.

Jika Mat Isa semalam jual semua sahamnya pada kadar RM5.30, dia dapat habuan sebanyak RM954,000. Dan jika seorang pakcik peneroka menjual semua sahamnya pada harga yang sama, dapatlah pakcik peneroka itu RM4240.

Adoila peneroka, kamu disembelih lagi dengan puak-puak umno nih.....

Apa-apa pun yang saya nampak dengan senario saham FGVH ini, yang mendapat untung dari penyenaraian saham Felda ini adalah jerung-jerung besar. Bukannya para peneroka. Para peneroka hanya dapat titisan air yang pecah dari tempias yang terpercik dari air terjun Nicaragua. Diulangi, dapat dari titsan air yang pecah dari tempias. Bukan dari tempias ya.

Peneroka tidak dapat apa pun. Hanya dapat duit seciput yang akan habis tidak sampai sebulan berbelanja. Namun, apa yang penting hendak diperkatakan oleh saya ini ialah, padan muka peneroka Felda, undilah lagi umno, biar padan dengan kamu kena kelentong dengan juak-juak kapitalis Melayu ini. Padan muka.

Dicatat oleh Mazwandi Mustaffa


Undi Pos Kabin Penerbangan - Tak Susah Meneka Apa Yang Ada Dalam Kepala Otak Ahmad Maslan

Posted: 29 Jun 2012 03:44 PM PDT

Kesatuan Kebangsaan Anak-anak Kabin Malaysia (Nufam) menuntut kerajaan memberi peluang kepada anak kapal kabin Malaysia Airlines, AirAsia dan Fire Fly untuk menunaikan tanggungjawab mereka sebagai pengundi pos atau pengundi awal dalam pilihan raya umum ke-13.

Presiden kesatuan itu, Ismail Nasaruddin Abd Wahab mendakwa terdapat 5,000 anak kapal kabin penerbangan yang tidak dapat mengundi disebabkan terpaksa menjalankan tugas atau berada di luar negara pada hari mengundi dalam pilihan raya lepas.

Katanya kerajaan wajar mempertimbangkan permohonan mereka dengan memasukkan kumpulan itu dalam kategori pengundi pos atau pengundi awal, bagi memastikan mereka turut menunaikan tanggungjawab mengundi dalam memilih kerajaan.


Beliau berkata demikian ketika sesi dialog bersama Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan di sini pada Khamis.

Sesi dialog bertemakan 'Menuju Hak dan Kemajuan Anak-anak Kapal Kabin Penerbangan di Bawah Gagasan 1Malaysia' turut mengetengahkan beberapa masalah yang dihadapi pekerja dalam industri penerbangan.

Ia termasuk peningkatan gaji, hak dan masa depan anak kapal kabin penerbangan, isu persaraan, hak pekerja wanita dan bantuan keluarga untuk pekerja ibu tunggal yang bekerja sebagai anak kapal kabin penerbangan.

- Bernama


Mahathir Impikan Mukhriz Jadi MB Kedah

Posted: 29 Jun 2012 06:49 AM PDT

KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, beliau akan menyokong jika anaknya, Datuk Mukhris Mahathir dicalonkan untuk menjadi Menteri Besar Kedah.

Dalam wawancaranya dengan sebuah stesen TV internet, Mahathir berkata, beliau juga akan menolong anaknya itu.

Mahathir juga berkata, dia tahu anaknya itu berminat dalam politik dan akan menolong beliau.


"Tetapi untuk jawatan apa, terserahlah kepada parti membuat keputusan. Jika dia dicalonkan untuk jadi MB, saya akan sokong," kata Mahathir.

Desas-desus bertiup kencang di Kedah kononnya Mukhris, anak ketiga Mahathir itu akan bertanding peringkat DUN dalam pilihan raya umum akan datang ini.
"Katanya dia akan bertanding di DUN Kota Seputeh," kata anggota Parlimen Padang Terap, Mohd Nasir Zakaria kepada Harakahdaily.

Adun Kota Seputeh sekarang, Datuk Abu Hassan Sarif (Umno - BN) sebelum ini didapati tidak layak menjadi Adun kerana gagal menghadiri sidang yang diadakan.

Menurut sumber lain pula, anggota Parlimen Jerlun itu tidak berapa berminat untuk bertanding peringkat DUN kerana takut kehilangan jawatannya yang ada sekarang.

Mukhris, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu tahu bukan mudah untuk beliau menjadi MB kerana terpaksa bersaing dengan lain-lain pemimpin Umno Kedah yang lebih senior.

"Dia boleh menang kerusi DUN Kota Seputeh itu tetapi adakah BN akan menang Kedah? Jika BN menang pun, adakah Mahathir Khalid akan setuju dia jadi MB. Di mana pula kedudukan Datuk Ahmad Bashah, Pengerusi Umno Kedah sekarang," kata seorang pengkaji politik antarabangsa kepada Harakahdaily baru-baru ini.

Menurut beliau, skala pertembungan dalaman Umno Kedah cukup tinggi iaitu 3.5 dari 5 markah penuh.

"Sebab itu, bagi saya, kalau Mukhris bertanding DUN pun bukan kerana dia yakin menang dan mahu sangat tetapi kerana tekanan ayahnya yang mahu legasi beliau diteruskan," kata pengkaji yang berasal dari Amerika itu


Umno heret Shamsulbahrin untuk lindungi suami Shahrizat

Posted: 29 Jun 2012 04:59 AM PDT

PETALING JAYA 29 Jun: Tuduhan ke atas Datuk Shamsulbahrin Ismail adalah taktik konsisten Umno bagi melindungi suami Datuk Seri Shahrizat Jalil dalam skandal Pusat Fidlot Nasional (NFC), kata Naib Presiden KEADILAN, N Surendran.

Katanya, Umno mencari helah dengan menjadikan ahli perniagaan itu 'kambing hitam' dalam skandal ini.

"Shamsulbahrin tidak bersalah kerana dari awal lagi kita lihat ada cubaan sistematik oleh pihak berkuasa untuk melindungi suami Shahrizat, Datuk Dr Mohamad Salleh Ismail yang terlibat dalam skandal NFC.


"Dari awalnya mereka cari kambing hitam dan Shamsulbahrin adalah kambing hitam dalam kes ini," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN, di sini hari ini.

Hadir sama, Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin, Pengarah Guaman, Latheefa Koya dan Shamsulbahrin.

Mohamad Salleh selaku Pengerusi Eksekutif NFC didakwa cuba merasuah pengawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan pihak polis.

Beliau merupakan individu penting yang bertanggungjawab dalam isu penyelewengan dana NFC berjumlah RM250 juta.

Pada 30 Disember lalu, pihak berkuasa mendakwa Shamsubahrin, atas tuduhan menipu Mohamad Salleh sebanyak RM1.755 juta.

"Apa yang berlaku baru-baru ini adalah salahguna kuasa pihak peguam negara yang membawa tuduhan tidak berasas ke atas Shamsulbahrin manakala Datuk Salleh diberikan imuniti VIP.

"Malah Shamsulbahrin direman dan diarah melaporkan kepada pihak berkuasa kerana beliau mendedahkan skandal yang melibatkan Umno BN.

"Tindakan ini sesuatu yang mengejutkan. Pada mulanya, tuduhan ke atas beliau adalah menipu Datuk Salleh mengenai RM1.755 juta, kemudian pada 12 Jun lalu, dia dikenakan pula empat tuduhan baru," katanya.

Sementara itu, Zuraida menyifatkan tuduhan ke atas Shamsulbahrin adalah helah untuk memutar belitkan fakta sebenar.

"Bagaimana kerajaan BN sanggup melindungi mereka yang bersalah sehingga memutar belitkan dakwaan ini ke peringkat yang tidak masuk akal yang pernah terjadi di negara kita.

"PAC (Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara) baru-baru ini menyalahkan kakitangan kerajaan dalam siasatan skandal NFC. Ini menunjukkan dengan jelas ada orang-orang tertentu yang BN ingin lindungi dan sebaliknya cuba menganiayai Shamsulbahrin dan pegawai-pegawai yang mengendalikan projek NFC," kata Ahli Parlimen Ampang itu lagi.


Tiada ulasan: