Khamis, 28 Jun 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Jangan Mimpi Umno/BN Akan Simpati...

Posted: 27 Jun 2012 11:42 PM PDT


Kira-kira 200 peniaga Kompleks Bukit Bintang Plaza (BB Plaza) di ibu negara hari ini berdemonstrasi bagi membantah perobohan pusat membeli belah itu yang dijangka akan dilakukan awal tahun hadapan.

Perobohan kompleks itu bertujuan bagi memberi laluan kepada kerja-kerja pembangunan projek stesen Transit Pantas Massa (MRT).


Pengerusi Jawatankuasa Persatuan Penyewa-penyewa BB Plaza Hassan Saad yang mewakili 167 peniaga berkata, pihaknya kecewa dan menuntut pembelaan serta campur tangan daripada perdana menteri berhubung perkara tersebut.

Katanya, mereka sedih dan kecewa apabila mendapat tahun agensi kerajaan Uda Holding Berhad mahu merobohkan tempat itu, seperti dilaporkan akhbar semalam.

"Mengikut perancangan asal pelan pembinaan stesen MRT itu, bangunan BB Plaza tidak terlibat.

"Tetapi semalam UDA secara mendadak setuju pengambilan tanah BB Plaza kepada MRT dengan tidak mengkaji kedudukan masa depan kami," katanya.

Hassan juga berkata, terhadap peniaga yang sudah berniaga hampir 30 tahun di bangunan itu.

Semalam, Timbalan Presiden Kanan UDA Holdings Berhad Syed Ahmad Nazri Syed Kamaruzaman berkata kompleks BB Plaza dijangka dirobohkan bagi memberi laluan pembinaan stesen MRT oleh MRT Corp Sdn. Bhd (MRT Corp).

'Sokong PM, UDA pembohong'

Menurut Syed Ahmad, perkara itu diumumkan oleh MRT Corp yang bertindak sebagai koordinator projek berkenaan. MRT Corp juga dilapor memberi masa sehingga akhir tahun kepada peniaga, termasuk kakitangan UDA untuk mengosongkan bangunan itu.

Turut hadir Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (IKHLAS) Mohd Ridzuan Abdullah yang terkenal dengan penganjuran 'protes burger' depan rumah Pengerusi Bersama BERSIH Datuk S Ambiga pada 10 Mei lalu.

Demonstrasi kira-itu diwarnai dengan sepanduk "BB Plaza periuk nasi kami, harap YAB PM bantu kami", "Kami sokong pembangunan, kami menentang penindasan", dan "UDA bantu ekonomi bumiputera bukan menjahanamkan ekonomi bumiputera"

Mereka juga melaungkan slogan "sokong PM'' dan ''UDA pembohong''.

Kumpulan itu juga bercadang menghantar memorandum kepada perdana menteri petang ini bagi memohon campur tangannya, kata Hassan pada sidang media selepas mengadakan demonstrasi di hadapan BB Plaza.

"(Seramai) 167 penyewa dengan 60 peratus bangsa Melayu ingin memohon ehsan dan pertimbangan berteraskan budi bicara dan kebijaksanaan datuk seri untuk bantu kami kerana kami sebulat suara tidak mahu BB Plaza di robohkan.

"Kami tidak tolak pembangunan dan pembinaan MRT tapi kami minta kaji semula di tempat lain dan tidak di BB Plaza. Kami sentiasa sokong kepimpinan datuk seri (Najib)," katanya.

http://www.malaysiakini.com/news/202141


Pada Mahathir Orang Lain Semua Salah.. Dia Sorang Saja Yang Betul..

Posted: 27 Jun 2012 08:25 PM PDT

Mahathir: Anwar saman untuk tutup mulut

PUTRAJAYA - Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang "begitu galak" memfailkan saman sekarang sebenarnya merupakan pendekatan kegemaran Ketua Pembangkang itu untuk menutup mulut orang lain.

Kata beliau, ini kerana, apabila sesuatu perkara dirujuk kepada mahkamah, ia tidak lagi boleh dibincang secara umum untuk mengelak berlaku subjudis.


"Seperti yang anda tahu, beliau telah menyaman saya dan selama empat tahun saya tak boleh membuka mulut. Itulah cara beliau berkempen, menyekat orang daripada bercakap, sedangkan beliau percaya kepada kebebasan bersuara dan perkara seumpamanya.

"Tapi, apabila orang bersuara, beliau hendak tutup mulut mereka dengan menyaman semua orang," katanya kepada pemberita di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

Dr Mahathir berkata demikian apabila diminta mengulas laporan akhbar yang menyebut bahawa bekas rakan Anwar, Senator Datuk S. Nallakarupan, menuduh Ketua Pembangkang itu menggunakan saman untuk menyekat perbuatan buruknya didedah kepada umum.

Terdahulu, Dr Mahathir menerima kunjungan hormat Presiden Guinea Alpha Conde, yang melakukan lawatan rasmi pertama beliau ke Malaysia.

Mengenai pertemuan mereka yang berlangsung selama lebih kurang setengah jam, Dr Mahathir berkata Conde ingin mengetahui lebih mendalam tentang negara ini dan mempelajari cara kerajaan membangunkan Malaysia untuk beliau contohi dalam membangunkan Guinea.

Sebelum itu, Conde mengadakan perjumpaan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan kedua-dua pemimpin bersetuju mengkaji bidang baru hubungan dua hala antara Malaysia dan Guinea.

Najib dan Conde juga menyaksikan upacara menandatangani memorandum persefahaman mengenai kerjasama dalam bidang pengajian tinggi oleh Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Khaled Nordin dan Menteri Kerjasama Antarabangsa Guinea Prof Datuk Koutoub Moustapha Sano.

Najib juga meraikan presiden itu pada majlis jamuan tengah hari di kediaman rasmi beliau di Seri Perdana di sini. - Bernama



DAP Bantah PRU13 Pada Musim Haji

Posted: 27 Jun 2012 07:32 PM PDT

SHAH ALAM - Setiausaha DAP, Lim Guan Eng melahirkan pendirian partinya membantah dengan sekeras-kerasnya jika Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) diadakan pada musim haji kerana ia tidak adil bagi umat Islam dalam menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi.

Guan Eng berkata, beliau berasa tidak senang hati jika PRU diadakan semasa umat Islam mengerjakan rukun Islam kelima itu kerana ia akan melibatkan kira-kira 30,000 orang.

"Jika PRU diadakan semasa musim haji, ini jelas menunjukkan taktik kerajaan kita cuba memecahbelahkan rakyat sendiri," tegas beliau dalam Wacana II: Adakah Dasar DAP Mengancam Islam? di sini, malam tadi.


Sehubungan itu, beliau meminta Kerajaan Pusat jangan cuba menguji rakyat dengan cara ini kerana kerajaan seharusnya faham situasi rakyat bagi mengelakkan mereka berasa dilema.


"Saya menolak PRU diadakan pada musim haji. Ini juga sama jika PRU diadakan semasa rakyat bukan Islam menyambut perayaan masing-masing.

"Tidak adil jika PRU diadakan semasa rakyat menyambut Tahun Baru Cina dan perayaan Deepavali," tambah beliau.

Pemimpin Pakatan Rakyat sebelum ini turut sebulat suara menentang PRU diadakan semasa musim haji tahun ini.

Isnin lalu, Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim melahirkan pendirian menentang usaha mengadakan PRU13 masa musim haji, yang jatuh selepas sambutan Aidilfitri.

Pendirian yang sama dibangkitkan oleh pemimpin-pemimpin Pas termasuk yang terbaru Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang semalam.


SPRM Siasat Rafizi Kerana Pendedahan Tender LRT RM1 Billion

Posted: 27 Jun 2012 06:21 PM PDT

SPRM Siasat Rafizi Isu PM Campur Tangan Tender

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyoal siasat pengarah strategi PKR Rafizi Ramli malam ini susulan pendedahannya berhubung dakwaan campur tangan perdana menteri dalam projek sambungan LRT Ampang bernilai RM1 bilion.

Menurut peguamnya N Surendran, empat pegawai suruhanjaya itu mengambil keterangan Rafizi selama 15 minit di ibu pejabat PKR di Tropicana kira-kira jam 8 malam.

Peguam itu berkata, siasatan berkenaan bertujuan memastikan satu laporan Malaysiakini yang mengutip kenyataan Rafizi di sidang medianya pagi ini. Rafizi mendakwa Datuk Seri Najib Abdul Razak mengutamakan sebuah syarikat yang membida dengan harga lebih tinggi.


Rafizi dalam pendedahannya mendakwa, pada mulanya Kementerian Kewangan menganugerahkan kontrak itu kepada Konsortium Balfour Beatty-Invensys, berdasarkan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Perolehan Menteri Kewangan (JPMK).

Sedangkan, dakwa Rafizi, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak minggu lepas melahirkan hasrat menganugerahkannya kepada Konsortium George Kent, seperti dilaporkan media.Keputusan itu didakwa bertentangan dengan keputusan JPMK - jawatankuasa tertinggi Kementerian Kewangan dan dipengerusikan sendiri oleh Najib - yang bersidang pada 25 Januari 2012. ~mkini


Pelik Apabila Uncleseekers Menulis Tentang Skandal Sultan Johor.. Tiada Siapapun Melatah..?

Posted: 27 Jun 2012 06:46 AM PDT

Umno dibelakang Uncleseekers?

Oleh: MSK


Sejak dua minggu lalu, aku memerhatikan perjalanan blog-blog politik tempatan. Secara keseluruhannya, jumlah pengunjung ke blog-blog politik sedang menurun, mungkin disebabkan tidak ada isu-isu menarik sepanjang dua minggu lalu.

Tapi, ada satu blog yang semakin sensasi hari iaitu blog Uncleseekers. Setiap hari, blog Uncleseekers menyiarkan siri pendedahan tentang skandal-skandal Sultan dan Tengku Mahkota Johor. Setakat ini, sudah 47 siri disiarkan oleh Uncleseekers yang bukan sahaja menggunakan perkataan yang tidak sepatutnya digunakan kepada Raja, malah turut menelanjangkan kisah-kisah peribadi Raja.



Berapa ramaikah yang membaca tulisan-tulisan Uncleseeekers?

Printscreen dibawah dibuat pada 18 Jun dimana blog Uncleseekers berada ditangga ke 762 di Malaysia.


Untuk mencapai tangga ke 762, sesuatu blog itu perlu mendapat kunjungan tidak kurang dari 10,000 pengunjung setiap hari.

Semalam ini, aku buat satu lagi printscreen dan blog Uncleseekers sudah melonjak ketangga 507.


Aku tak tau jumlah sebenar yang mengunjungi blog Uncleseekers. Tapi yang pasti, blog Uncleseekers sudah jauh lebih popular dari blog Anwar Ibrahim, blog Najib, malah sudah lebih popular dari blog Tukar Tiub.


Aku berani kata, blog Uncleseekers akan meningkat lebih tinggi dari blog Anak Sungai Derhaka atau blog Parpukari dalam masa beberapa hari ini.

Apa yang istimewa dengan blog Uncleseeekers?

Apabila Nizar membuat tweet mengenai WWW1, maka dengan secepat kilat Pemuda Umno membuat laporan polis. Dengan secepat kilat pula polis menubuhkan skuad khas untuk menyiasat Nizar.

Uncleseekers sudah mula menulis tentang skandal-skandal di Istana Johor sejak 3 March, tetapi tidak ada seorang pun dari Pemuda Umno yang membuat laporan polis!. Sedangkan apa yang ditulis oleh Uncleseekers jauh lebih teruk dari tweet Nizar. Mengapa Pemuda Umno Johor tidak membuat laporan polis kalau betul-betul mempertahankan Raja?

Dimanakah Zulkifli Nordin?

Polis memulakan siasatan terhadap Nizar berdasarkan tweet yang dibuat, tetapi polis tidak mengambil tindakan terhadap laporan polis yang dibuat oleh Pemuda Pas Perak terhadap Kosmo. Malah polis juga tidak mengambil tindakan terhadap blog Uncleseekers. Bukan polis saja yang takut terhadap Uncleseekers, malah hampir keseluruhan pemimpin Umno takut bersuara atau mengambil tindakan terhadap Uncleseekers yag menelanjangkan Sultan Johor.

Dimana Hasan Ali?

Hei!! Uncleseekers bukan saja memalukan keluarga Sultan Johor, malah menelanjangkan dan mengaibkan sama sekali. Mengapakah tidak ada seorang pun yang mahu mempertahankan Sultan Johor dari keaiban yang dilakukan oleh Uncleseekers? Bukan setakat cara hidup yang terlalu mewah dengan deretan kereta-kereta mewah, malah kehidupan peribadi Tengku Mahkota Johor juga ditelanjangkan.

Dimana Perkasa dan Ibrahim Ali?

Minggu lepas, pejabat Nizar di Bukit Gantang digeledah. Pusat Khidmat di Pasir Panjang diselongkar dan sebuah laptop diambil oleh polis. Rumah Nizar juga diserbu dan sebuah lagi laptop diambil dan dibawa pergi. Tak cukup dengan itu, Nizar sendiri diserbu polis di hotelnya di Kuala Lumpur dan handphonenya pulak diambil.

Apakah polis tak tau tentang blog Uncleseekers sedangkan ratusan ribu rakyat Malaysia membaca blognya setiap hari? Uncleseekers bukan blogger yang menyorok identiti ataupun macam cybertroopers Umno yang takut menunjuk muka. Uncleseekers mendedahkan identitinya secara terang-terangan.

Kalau polis boleh menubuhkan skuad khas yang terdiri dari pakar komputer untuk menyiasat laptop dan telefon bimbit Nizar, apakah tidak ada seorang pun polis yang membaca blog Uncleseekers?

Ganjil.

Apabila sekumpulan manusia membuat demo didepan rumah Ambiga, Umno mendiamkan diri. Kita tahu, semua mereka yang berdemo itu adalah penyokong-penyokong Umno. Sebab itu mereka tidak diambil sebarang tindakan kerana Umno merestui tindakan mereka.

Apa yang dibuat oleh Uncleseekers jauh lebih hebat dari tayangan punggung terhadap Ambiga. Mengapa tidak ada sebarang tindakan terhadap Uncleseekers sedangkan Umno lah yang selama ini menyalak bahawa merekalah pembela Raja-Raja Melayu?

Adakah Umno merestui tindakan Uncleseekers ini?

***Sumber Berita Dari: http://mediaperak.com/2012/06/27/umno-dibelakang-uncleseekers/


Gantung Ambiga Sampai Mati, DAP Buat Laporan Polis

Posted: 27 Jun 2012 06:25 AM PDT

KUALA LUMPUR, 27 Jun: DAP mengarahkan wakil rakyatnya membuat laporan polis beramai-ramai terhadap Ahli Parlimen Sri Gading, Datuk Mohamad Aziz berhubung kenyataannya yang bersifat ekstrimis.

Aziz, wakil BN dalam ucapannya di Dewan Rakyat semalam meminta Pengerusi Bersama Gabungan Menuntut Pilihan Raya Adil dan Bersih (Bersih), Datuk Ambiga Sreenevasan digantung sampai mati kerana didakwa mahu menggulingkan negara.


Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, pihaknya tidak mahu membuang masa meminta Aziz menarik balik kenyataan tersebut tetapi mahu semua wakilnya membuat laporan polis agar Aziz dapat disiasat sewajarnya.

Katanya, laporan polis akan dibuat esok namun belum dinyatakan di balai polis mana.

"Semalam kita amat terkejut dengan kenyataan Sri Gading yang mengatakan bahawa kita harus gantung ambiga kerana menganjurkan Bersih.

"Ini adalah kenyataan yang menghasut dan bersifat ekstrimis dan mengancam nyawa Ambiga dan bersifat perkauman kerana ditujukan kepada seorang wanita berbangsa India dan beragama Hindu," kata Ahli Parlimen Bagan itu pada sidang media di lobi Parlimen, hari ini.

Guan Eng juga berkata, kenyataan Aziz itu sangat tidak relevan kerana penganjuran Bersih bukan satu kesalahan.

"Ini adalah saranan yang serius untuk minta gantung sampai mati. Tak pernah ada ahli parlimen di dunia minta seorang dibunuh.

"Apakah kesalahan Ambiga? Beliau hanya salah seorang penganjur Bersih yang merupakan perhimpunan aman.

"Kenapa hanya Ambiga? Kami yakin sebab Ambiga seorang India dan wanita. Sasaran yang mudah. Sikap ini harus dibantah," katanya.

sumber - harakahdaily


MP Sri Gading Yang Bebal

Posted: 27 Jun 2012 05:07 AM PDT

MP Seri Gading Perlu Dikutuk

Cadangan atau saranan ahli parlimen Seri Ganding Johor, Mohamad Aziz agar S Ambiga digantung adalah keterlaluan dan satu cadangan tidak mencerminkan semangat 1 Malaysia dan sekaligus menunjukkan rakusnya perangai ahli MP Umno.

Walaupun cadangan itu dibuat di parlimen di mana beliau mempunyai imuniti dari undang-undang, semua pihak perlu mengutuk cadangan melampau Aziz itu. Sekiranya Umno ingin diterima sebagai parti semua rakyat Malaysia parti itu harus berusaha membawa Aziz ke meja badan disiplin parti.

Samada ia bercakap di parlimen atas hak individunya sebagai ahli parlimen tetapi dunia tahu yang beliau adalah ahli parti Umno.


Walaupun beliau sebagai orang Melayu merasa marah, geram dan benci kepada Ambiga yang menggerakkan Bersih tetapi tidak wajar kata-kata itu dilafazkan dalam apa juga keadaan. Mungkin ia boleh dimaafkan kalau cadangan itu dibuat di meja makan bersama anak-anak dan isterinya. Pun begitu ia tidak elok kerana cadangan seperti itu memberi gambaran ahli parlimen itu seorang jahat, kejam dan zalim serta hilang pertimbangan sebagai manusia.

Ambiga atau mereka yang merasa senak dengan kenyataan ahli parlimen yang dikenali dengan mulut celupar atau mulut berus persis Inchek Ibrahim itu tidak perlu mendesak dia minta maaf. Aziz tidak akan berbuat demikian walaupun dicincang 18. Tindakan paling berkesan ialah dengan mengutuk ahli parlimen itu dari segenap jerung dan sudut. Kalau boleh siarkan (suara) beliau membuat cadangan itu di parlimen biar semua orang India dan Hindu dengar.

Semakin jelas cadangan itu menunjukkan Umno semakin hari semakin tertekan dan akan melakukan apa saja tindakan yang diluar kotak pemikiran umum. Belum ada cadangan mana-mana wakil rakyat seperti itu sebelum ini. Apakah ini menandakan maruah dan sikap wakil rakyat Umno khususnya sudah semakin tidak menentu apabila mereka menyedari kuasa sudah di hujung senja.

Diharap cabaran seperti itu tidak melemahkan semangat Ambiga dan orang-orang pejuang sepertinya. Sudah menjadi sunatullah orang pejuang akan sering menghadapi apa jua ujian dan cabaran termasuk yang lebih kejam dari itu. [wm.kl.7:20 pm 27/06/12]

http://msomelayu.blogspot.com/2012/06/mp-ser-gading-perlu-dikutuk.html



Siapa Sebenarnya Dato Murad?

Posted: 27 Jun 2012 02:32 AM PDT

Isu RM3 bilion ditimbulkan Dato Murad sebenarnya harta beliau sendiri
Ekoran dari permainan Umno/Barisan Nasional menimbulkan kembali dakwaan Dato' Seri Anwar Ibrahim mempunyai banyak akaun untuk menyimpan saham dan hartanah, saya telah mengambil inisiatif sendiri meneliti semua fakta dan dakwaan yang dibuat terhadap beliau.

Atas nama kebenaran dan keinginan untuk membongkar perkara sebenar, saya telah menyelidik perkara ini secara peribadi.

Dakwaan bahawa Dato' Seri Anwar Ibrahim mempunyai banyak akaun saham dan hartanah sehingga mencecah nilai RM3 bilion ini timbul dari perakuan bersumpah (statutory declaration) yang dibuat oleh Dato' Murad Khalid, bekas Penolong Gabenor Bank Negara di antara tahun 1994 dan 1994.


Perakuan bersumpah beliau tidak memberikan fakta dan senarai semua harta yang didakwanya dimiliki oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim. Sebaliknya, ia hanyalah dakwaan dengan menyebut beberapa nama yang kemudiannya dikaitkan dengan Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Oleh yang demikian, saya berpendapat untuk mengesahkan sama ada dakwaan beliau benar atau tidak, saya tidak ada pilihan lain kecuali menyiasat latar belakang Dato' Murad Khalid sendiri.

Jika rekod beliau sendiri pun tercalar dengan dakwaan rasuah dan salahguna kuasa, ini menimbulkan keraguan bahawa perakuan bersumpah yang dibuat beliau adalah tidak benar, terutamanya apabila beliau tidak menyenaraikan pun harta atau saham yang kononnya dimiliki oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Hasil siasatan saya mengenai latar belakang Dato' Murad Khalid menimbulkan dakwaan-dakwaan berikut:

1. Bahawa ketika beliau menjadi pegawai tinggi Bank Negara Malaysia, seawal tahun 1991 beliau menerima habuan dalam bentuk pembayaran keahlian kelab golf dan yuran bulanan dari pihak ketiga yang melanggar etika dan peraturan Bank Negara Malaysia;

2. Bahawa ketika beliau menjadi pegawai tinggi Bank Negara Malaysia, insuran kediaman beliau bagi perlindungan berjumlah RM3.1 juta dibayar oleh pihak ketiga yang melanggar etika dan peraturan Bank Negara;

3. Bahawa melalui satu syarikat bernama Kenworth Sendirian Berhad yang berhubung kait dengan beliau, Dato' Murad Khalid mempunyai kepentingan dan mendapat manfaat dari 15 unit kondominium di Pelangi Indah Condo; dan

4. Pelbagai salah laku lain yang akan dibongkarkan dari satu masa ke satu masa kelak.

Saya mengajukan pendapat bahawa dakwaan Dato' Murad Khalid mengenai kewujudan "master account" yang memegang hartanah dan saham sebenarnya merujuk kepada pegangan beliau sendiri.

Siasatan saya menunjukkan beliau mempunyai hubungan dengan banyak syarikat yang mempunyai kepentingan dengan Bank Negara dan industri perbankan di Malaysia.

Ini menimbulkan tanda tanya sama ada beliau terlibat dalam pelbagai salah laku dan penyelewengan serta menggunakan kedudukan beliau untuk mengumpul harta, sehinggakan kelemahan ini dimanipulasi oleh musuh-musuh Dato' Seri Anwar Ibrahim untuk membuat perakuan bersumpah palsu terhadap beliau.

Saya menasihatkan Dato' Murad Khalid supaya kembali ke pangkal jalan dan memperbetulkan keadaan dengan berterus terang. Saya juga perlu memaklumkan kepada Dato' Murad Khalid bahawa saya mempunyai salinan surat asal beliau kepada Tun Mahathir Mohamad yang membawa pelbagai implikasi buruk kepada beliau dan beberapa pimpinan tertinggi Umno.

Sebelum perkara ini berlarutan, saya imenasihatkan Dato' Murad Khalid tampil ke hadapan meminta maaf seperti mana yang pernah beliau lakukan secara peribadi kepada Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Sudah sampai masanya fitnah selama 13 tahun ini dihentikan supaya rakyat Malaysia boleh maju menumpukan isu-isu negara dan rakyat yang membina.


MOHD RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI KEADILAN
27 JUN 2012


Tiada ulasan: