Selasa, 26 Jun 2012

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Kementerian Luar sedih Najib dilabel 'Demokrat Palsu'..

Posted: 26 Jun 2012 04:49 AM PDT


Kementerian Luar sedih dengan artikel dalam akhbar Kanada yang mengkategorikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai "demokrat palsu", dengan meletakkannya sebaris dengan autokrat lain dunia.

Tulisan itu, bertajuk "A 21st-century checklist of the new autocrats" disiarkan pada 8 Jun oleh The Globe and Mail.

Ia ditulis oleh ketua biro Beijing Mark Mackinnon, pemenang anugerah kewartawanan yang sudah mewawancara sebahagian pemimpin paling kontroversi dan terkemuka di seluruh dunia.

Antara mereka, ketua pembangkang Burma Aung San Suu Kyi, bekas pimimpin Soviet Mikhail Gorbachev, bekas perdana menteri Thailand Thaksin Shinawatra, Presiden Israel Shimon Peres dan Raja Abdullah daripada Jordan.

Dalam artikelnya, Mackinnon mengelaskan autokrat dalam empat kategori - demokrat palsu, egois gila, populis ganas dan kapitalis tanpa perasaan.

Najib dimasukkan dalam kategori pertama bersama Presiden Rusia Vladimir Putin, Presiden Palestin Mahmoud Abbas, Presiden Algeria Abdelaziz Bouteflika, perdana Menteri Ethiopia eles Zenawi dan Perdana Menteri Kambodia Hun Sen.

Bekas pemimpin yang pernah dikelaskan dalam kategori itu bekas presiden Yugoslavia Slobodan Milosevic dan bekas presiden Mesir Hosni Mubarak.

Mackinnon menulis, pemimpin ini "mengadakan pilihan raya tetapi tiada hasrat memberikan kuasa" dan "penentang politik seriusnya dipenjara dan parti mereka diharamkan atas alasan teknikal". - Malaysiakini

Laporan tersebut sila baca di ( SINI )

PANAS!! Akhbar Kanada label Najib sebagai 'Demokrat Palsu' @ Penipu Demokrasi!!

Posted: 26 Jun 2012 01:02 AM PDT


Artikel dengan tajuk 'A 21st-century checklist of the new autocrats' telah disiarkan pada 8 June lalu oleh akhbar The Globe and Mail.


Ianya telah ditulis oleh Ketua Biro Beijing Mark Mackinnon, pengamal media yang telah memenangi anugerah, yang pernah menemuramah beberapa orang pemimpin politik dunia yang kontroversi.

Antara mereka yang telah ditemuramahnya ialah Ketua Pembangkang Burma Aung San Suu Kyi, Mikhail Gorbachev, bekas Perdana Menteri Thailand Thaksin Shinawatra, Presiden Israel Shimon Peres dan Raja Abdullah II dari Jordan.

Dalam artikel itu Mackinnon membahagikan pemimpin politik kepada empat kategori iaitu false democrats, mad egotists, violent populists dan callous capitalists.

Najib telah diletakkan dalam kategori yang pertama iaitu "false democrat."

Dalam Bahasa Malaysia ialah 'Pengamal Demokrasi Palsu' atau 'Demokrat Palsu' dan dalam bahasa yang lebih sopan pula 'Penipu Demokrasi' kalau tak silap aku lah..

Antara yang tersenarai bersama Najib ialah Presiden Russia Vladimir Putin, Presiden Palestine Mahmoud Abbas, Perdana Menteri Ethiopia Meles Zenawi dan juga Perdana Menteri Kemboja Hun Sen.

Pemimpin yang telah terkeluar dari senarai ahli kelab penipu itu pula ialah Slobodan Milosevic dan Hosni Mubarak

Antara ciri-ciri utama yang membolehkan Najib mendapat gerlaran tersebut ialah beliau mengadakan demokrasi tapi tidak ada niat untuk melepaskan kuasa..

Baca nih...

-Key characteristics: They hold elections but have no intention of giving up power. Serious political rivals are jailed and their parties are outlawed on legal technicalities. Mr. Putin's spin doctors call it "managed democracy" – giving voters the appearance of choice while ensuring they have very little to choose from on election day.

-Reason for hope: Because they allow the trappings of democracy – opposition parties, some independent media, the very process of going through an election every few years – these false democracies create the possibility of change. Mr. Milosevic and Mr. Mubarak were ousted because citizens used the political space allowed them in a false democracy. Russia's opposition has similarly been on the advance over the past seven months. The next election in Malaysia promises to be interesting.

-Reason for despair: False democracies give the impression of being freer than they really are, which means they rarely face the kind of international pressure that the really nasty regimes get.

Tak percaya?? tengok nih!!


Kalau tak puas hati jugak.. sila lihat di SINI

Apa lagi Pemuda UMNO dan PERKASA?? Buat demo depan kedutaan Kanada cepat...

Skandal Scorpene: Gambar Menunjukkan Altantuya Berada Di Paris Tersebar! .. lihatlah..

Posted: 25 Jun 2012 09:55 PM PDT


Siasatan polis mendapati penterjemah Mongolia, Altantuya Shaariibuu tidak pernah memasuki Perancis 1999-2006, tetapi gambar yang diterbitkan pada tahun 2007 menunjukkan sebaliknya, kata satu laporan.

Dalam pada itu perlu juga kita ketahui bahawa bapa Altantuya, Setev Shaariibuu telah menyatakan dalam satu sidang akhbar yang dihoskan oleh Suaram di Kuala Lumpur bahawa visa anak perempuannya ke Perancis telah dikeluarkan di Kuala Lumpur di bawah nama itu "Amina Abdullah".

Seorang penganalisa politik yang enggan dikenali berkata..

That just because the records do not show her entering France, it did mean that she was not there. "Strange things can happen when it involves people of power," he told FMT.

"But one thing is for certain: the 'curse' of that slain woman continues to haunt Malaysia, and more importantly, [Prime Minister] Najib [Tun Razak]," he said. 

Tatkala penyiasatan polis Perancis telah mendedahkan bahawa Altantuya Shaariibuu, tidak pernah memasuki Perancis 1999-2006, terdapat gambar-gambar yang diambil di Paris yang disiarkan beberapa tahun lepas, yang menyatakan sebaliknya.

Satu laporan mengenai penyiasatan polis Perancis telah disiarkan oleh portal berita dalam talian Free Malaysia Today (FMT) dalam artikel yang bertajuk 'Prench probe: Altantuya never entered France'.

Laporan itu diterbit berdasarkan dokumen sulit penyiasatan yang dikemukakan kepada siasatan kehakiman Perancis itu yang sedang mencari dakwaan rasuah yang dibayar di dalam perjanjian kapal selam Scorpene pada 5 Jun 2002 antara firma pertahanan Perancis DCNS dan kerajaan Malaysia.

Walau bagaimanapun, pada tahun 2007, satu siri gambar yang disediakan untuk Asia Sentinel oleh Syed Abdul Rahman Al-Habshi, bekas konsul kehormat Mongolia di Malaysia, memberitahu bahawa buat Altantuya, "ini adalah perjalanan untuk hidupnya ke Eropah".

Menurut portal berita Hong Kong, Syed Abdul Rahman telah enggan menyatakan dari mana sumber gambar tersebut muncul. Mereka dipercayai telah menemui barang milik Altantuya selepas dia dibunuh, menurut Asia Sentinel dalam sebuah artikel yang bertajuk 'Who was Altantuya Shaariibuu?', yang ditulis oleh John Berthelsen pada 5 Disember tahun yang sama.

"Jika anda pergi ke laman Asia Sentinel, anda akan melihat gambar Altantuya berdiri di depan kedai Louis Vuitton, Buddha Bar, Cathderal Notre Dame dan seluruh lokasi lain di Paris," komen Berthelsen kepada Malaysiakini.



Berthelsen, bekas wartawan Asia Wall Street Journal di Malaysia, juga berkata keluarga Altantuya telah enggan mengulas lanjut mengenai gambar-gambar tersebut.


Walau bagaimanapun, pada bulan April tahun ini, bapa Altantuya, Setev Shaariibuu memberitahu satu sidang akhbar yang dihoskan oleh Suaram di Kuala Lumpur bahawa visa anak perempuannya ke Perancis telah dikeluarkan di Kuala Lumpur di bawah nama itu "Amina Abdullah" dan bahawa dia telah sepatutnya untuk memasuki Paris selepas terbang ke Jerman.

Amaran dakwaan foto Altantuya-Najib

Laporan FMT berkata bukti terbaru dari penyiasatan polis Perancis menimbulkan amaran pada kewujudan gambar wanita Mongolia itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Altantuya dan sekutu rapat beliau, Abdul Razak Baginda di Paris, yang didakwa diambil di antara 2004 dan 2006.

Gambar yang dikatakan telah dikenali pasti pada perbicaraan pembunuhan Altantuya semasa kenyataan saksi yang juga sepupunya Burmaa Oyunchimeg, yang telah menemani Altantuya ke Kuala Lumpur untuk memeras wang komisen yang dijanjikan daripada Abdul Razak.

Gambar tersebut adalah bukan antara harta benda Altantuya selepas tubuhnya - dibungkus ke dalam bit beserta bahan letupan tentera gred C4 - dijumpai dalam satu kawasan pembersihan hutan di Shah Alam pada Oktober 2006.

Dua pegawai polis yang pernah menjadi pengawal peribadi Najib Altantuya telah disabitkan dengan pembunuhan Altantuya dan dihukum mati.

Mereka kini menunggu rayuan mereka.

Abdul Razak juga didakwa bersubahat dalam pembunuhan Altantuya, tetapi beliau telah dibebaskan tanpa dipanggil membela diri.

FMT melaporkan bahawa kertas siasatan Perancis polis mendedahkan bahawa Najib Altantuya - yang merupakan Menteri Pertahanan pada masa itu - dan Razak Baginda, berada dalam lawatan rasmi ke Paris dari 16 Jun hingga 18 pada tahun 2000.

Dokumen tersebut boleh di muat turun di ( SINI )

Najib juga melawat Perancis pada Julai 2001, Julai 2003, Jun 2005 dan Oktober 2007 tetapi ia adalah mungkin bahawa Najib dan rombongannya telah memasuki Perancis melalui saluran diplomatik, kata laporan FMT.

Pegawai gergasi pertahanan milik kerajaan DCNS juga telah memaklumkan kepada polis Perancis bahawa mereka tidak pernah bertemu dengan orang yang dinamakan Altantuya dan tidak tahu yang dia hadir semasa rundingan untuk perjanjian Scorpene, kata laporan itu.

Dokumen-dokumen sulit juga menimbulkan persoalan tentang peranan Altantuya sebagai penterjemah bagi perjanjian itu sejak pegawai DCNS juga telah memaklumkan kepada polis Perancis bahawa rundingan untuk kapal selam telah dilakukan di Malaysia, bukan di Perancis.

"Satu bekas pengurus jualan rasmi DCNS di Malaysia, Fredric Faura - memberitahu penyiasat Perancis bahawa rundingan telah dijalankan dalam bahasa Inggeris, tidak dalam bahasa Perancis, jadi tidak perlu bagi seorang jurubahasa," FMT ditambah dalam laporannya.

"Tambahan pula, Altantuya tidak bercakap Perancis, jadi dia tidak dapat bertindak sebagai jurubahasa Bahasa Inggeris-Perancis."

Seterusnya sila sambung bacaan anda di ( SINI )

Khatib hanya doakan pemimpin zalim dan rasuah tumbang PRU ini.. Kenapa pula pemimpin UMNO terasa?

Posted: 25 Jun 2012 07:30 PM PDT


Dua atau tiga hari yang lalu TV3 ada menyiarkan satu laporan tentang seorang khatib di sebuah Masjid di Kubang Semang, Penanti dikatakan mendoakan agar kerajaan yang ada sekarang ditumbangkan.

Dan bagai yang telah dijangkakan 'laksana beruk lapar dihulurkan pisang' perkara itu mula dipanaskan oleh beberapa pemimpin UMNO Pulau Pinang untuk menyerang Pakatan Rakyat tanpa usul periksa.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang mahukan perkara tersebut disiasat mengikut akta hasutan kerana Khatib tersebut menggunakan Masjid untuk menghasut rakyat agar bencikan Kerajaan - sepenuhnya sila baca di ( SINI )

Bagaimanapun Khatib yang didakwa mendoakan supaya kerajaan digulingkan dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang ketika menyampaikan khutbah itu menegaskan doanya itu ditujukan kepada pemimpin zalim dan rasuah.

Katanya, doa yang beliau baca itu adalah umum dan tidak ditujukan kepada mana-mana parti atau kerajaan.


Ohhh.. begitu kisah yang sebenar rupanya.. tapi kenapa pula pemimpin UMNO terasa bila didoakan agar 'Pemimpin Zalim dan Rasuah' tumbang pada PRU ini?

Betullah kata pepatah.. siapa makan cili dialah terasa pedasnya... dan dengan melatahnya pemimpin UMNO itu beliau secara tidak langsung mengesahkan bahawa kebanyakkan pemimpin yang ada dalam UMNO itu zalim dan rasuah..

Kenyataan Khatib di atas telah disokong oleh Jawatankuasa Kariah Masjid Saidina Abu Bakar as-Siddiq Taman Guar Perahu...


BUKIT MERTAJAM – Jawatankuasa Kariah Masjid Saidina Abu Bakar as-Siddiq Taman Guar Perahu kesal dengan tindakan 'individu tidak bertanggungjawab' yang didakwa sengaja memperbesarkan isu berhubung doa dibacakan pada khatib Jumaat lalu.

Pengerusi Kariah, Abu Bakar Bakilani Abu Hassan menyifatkan kenyataan individu tersebut sebagai fitnah kerana khatib itu tidak langsung menyebut mahu menjatuhkan mana-mana kerajaan, tetapi berdoa supaya pemimpin zalim dijatuhkan.

Beliau syak individu yang membuat dakwaan itu cuba mengambil kesempatan mempolitikkan isu tersebut kerana tidak puas hati dengan jawatankuasa kariah masjid.

"Tidak menjadi masalah kita mendoakan mengalahkan yang zalim, menjatuhkan musuh Islam. Perbuatan ini (iaitu membesarkan isu doa khutbah itu) adalah serangan dari sudut politik yang berkemungkinan untuk memburukkan pentadbiran masjid sedia ada.

 "Kita kenal dua pengadu tersebut," katanya.

Menurutnya, mereka pernah memegang jawatan penting di masjid itu dan tidak banyak menyumbang.

Abu Bakar berkata, pihaknya tidak gentar untuk menghadapi dakwaan itu kerana mempunyai bukti berupa rakaman khutbah berkenaan.

Katanya, laporan polis juga akan dibuat selepas ini, selain bercadang mengambil tindakan undang-undang terhadap dua individu berkenaan.

"Saya sudah berjumpa dan berbincang dengan khatib, kalau benar fitnah, tindakan undang-undang akan diambil. Apa pun, kita akan lihat dahulu laporan dikeluarkan media berhubung isu ini," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Jawatankuasa Kariah itu, Jaafar Che Mai turut kecewa dengan tindakan kedua-dua individu itu yang didakwa sengaja mahu memecahbelahkan jemaah masjid.

"Kita mahu mengimarahkan masjid, tapi perbuatan mereka seolah-olah mahu memecahbelahkan jemaah masjid.

"Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) meminta kita menyerahkan rakaman tersebut esok (hari ini). Kita juga akan minta nasihat daripada mereka sebelum mengambil sebarang tindakan susulan," katanya kepada Sinar Harian dalam satu pertemuan di Taman Guar Perahu, malam kelmarin.

Sinar Harian difahamkan, ketika artikel ini ditulis, rakaman khutbah Jumaat itu sudah pun diserahkan kepada MAINPP untuk diteliti.

Sinar Harian

Anak VVIP didakwa serang peninju negara.. anak Nazri bila pula?

Posted: 25 Jun 2012 05:00 PM PDT

Sinar Harian cuma melaporkan... Seorang anak kenamaan bersama seorang lagi rakannya dihadapkan di Mahkamah Sesyen di sinihari ini atas tuduhan menyebabkan kecederaan terhadap peninju negara, Muhamad Farkhan Mohd Haron, 24.


Tunku Nick Tazuddin Izwan Syah Tunku Qadir, 27, dan Alex Foo Hee Wee, 41, bersama empat lagi yang masih bebas dituduh sengaja menyebabkan kecederaan parah terhadap Muhamad Farkhan pada 6 Mei lalu - Sinar Harian

Tapi mStar laporkan siap dengan alamatnya..


Anak VVIP tu... kalau anak VVIP kena dakwa..anak si Nazri tu tentu anak VVVVVVVVIP kan?? pasal sampai sekarang tak kena dakwa pun..

Cerita pasal anak Nazri tu sila baca di ( SINI )

Najib kata.. PKR Selangor yang bergolak.. tapi ini apa? (Video Inside)

Posted: 25 Jun 2012 09:30 AM PDT


Laporan Polis ini telah dibuat oleh Syed Atif Syed Abu Bakar Ketua Pemuda UMNO Cawangan Bandar Arau terhadap Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Mohd Isa Sabu mengenai status ijazah doktor falsafah (Phd) beliau.

Kita anggaplah ianya sebagai satu gurau senda (orang utara kata melawak) antara beliau dan MB Perlis kerana menurut Najib, PKR Selangor yang sedang bergolak..

Ha..ha..ha.. tak percaya sila baca di ( SINI )

Laporan berkaitan..

Laporan polis terhadap MB Perlis


KANGAR: Seorang ahli Pemuda Umno Arau membuat laporan polis terhadap Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Mohd Isa Sabu mengenai status ijazah doktor falsafah (Phd) beliau.

Syed Atif Syed Abu Bakar yang juga Ketua Pemuda Umno cawangan Bandar Arau membuat laporan tersebut di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kangar tengah hari tadi.

"Menteri Besar telah menggunakan gelaran itu dalam dokumen dan majlis rasmi kerajaan negeri dipercayai diperolehi dari sebuah institusi pengajian tinggi yang tidak mendapat tauliah atau akreditasi daripada agensi pemberi tauliah yang diamanahkan oleh kerajaan Malaysia mahupun kerajaan Amerika Syarikat.

"Saya membuat laporan ini supaya pihak polis dan kerajaan Malaysia menyiasat status Phd milik Mohd Isa atas dasar intergriti yang berkaitan dengan unsur-unsur jenayah penghinaan akademik yang serius dan menyalahi undang-undang negara," katanya dalam laporan polis tersebut.

Atif berkata, rakyat Perlis bercakap mengenai status Phd milik Menteri Besar itu.

"Sebelum ini, kami mengadakan peraduan menawarkan hadiah RM10, 000 dalam Facebook untuk membolehkan orang ramai mengesahkan status Phd tersebut.

"Bagaimanapun, selepas peraduan itu dibuat lawan web rasmi kerajaan negeri telah mengeluarkan gelaran Phd tersebut," katanya.

Ahli Umno Pauh, Abdul Halim Sani yang hadir sama di IPD Kangar hari ini mendakwa Mohd Isa menggunakan Phd dari Universiti New Port, Amerika Syarikat.

Bagaimanapun, menuurt Syed Atif, universiti tersebut tidak wujud sama ada di Amerika Syarikat atau di tempat lain - FMT

Video khas buat Mohd Isa dari mereka..


Tiada ulasan: