Isnin, 18 Jun 2012

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Apa kejadahnya Jabatan Perdana Menteri nak bela lembu ni??

Posted: 18 Jun 2012 08:40 AM PDT


RM250 Juta telah diperuntukkan bagi National Feedlot Corporation untuk memelihara dan membekalkan daging-daging lembu buat keperluan domestik, hasilnya entah apa-apa dan yang semakin kaya ialah Keluarga Sharizat..


Dan kini muncul pula projek ternakan lembu bernilai RM762 Juta di Sabah yang upacara pecah tanahnya dilakukan oleh Najib..

Pada hari Sabtu lalu , Najib dalam lawatan kerjanya ke Sabah,Najib telah menyaksikan majlis menandatangani perjanjian antara Sabah Economic Development and Investment Authority (Sedia) dan Brunei Investment Agency (BIA) untuk berkerjasama dalam pemeliharaan ternakan dan pertanian.

BIA, melalui anak syarikatnya, Annam Corporation, akan melabur RM119 juta dalam Keningau Livestock Integrated Centre (KLIC)

Menurut kenyataan akhbar yang dari BIA, Annam Perbadanan dijangka menguasai sehingga 40% kepentingan dalam syarikat usahasama ini.

"Fasa pertama pelaburan dijangka memberi tumpuan kepada pembangunan KLIC yang pada kos jangkaan sebanyak RM119 juta."

Paling menarik ialah apa yang tersiar di laman web SEDIA mengatakan SEDIA sebagai dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan persekutuan dari peruntukan Jabatan Perdana Menteri (JPM).

Sumbernya dari SINI

Apa kejadahnya Jabatan Perdana Menteri nak bela lembu ni??


Malaysia to build $237m integrated livestock center

Malaysia has broken ground on a MYR762 ($237.30m) livestock center in Sabah. The new center, known as the Keningau Integrated Livestock Centre (KILC), will be the first livestock center on a large scale in the country.

The 2,084-acre center is a flagship project under the Sabah Development Corridor (SDC).Through the center, Malaysia aims to increase the population of high-quality yield cows, and also to develop a sustainable breeding structure for cattle.

The center will have 2,000 dairy cattle, which will produce 6 million liters of milk every year. The dairy products produced at the center will be distributed in Sabah, in Peninsular Malaysia as well as in Brunei.
As part of the agreement, Brunei, through its subsidiary Annam, will hold 40% stake in KILC through its MYR120m ($37.3m) investment in the center.

Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman said that KILC is estimated to generate investment opportunities in the region of MYR763m ($237.3m) for the interior areas, and thus would become a catalyst for agriculture and agro-based development in Malaysia.

KILC is expected to start producing its first batch of milk next year, with an average of 12 liters a day. - FBR review.

Another cow-gate in the making?

KENINGAU: When Prime Minister Najib Tun Razak officiated at the ground-breaking ceremony, of the proposed 834ha Keningau Livestock Integrated Centre here (KLIC) here on Saturday, uppermost on most people's mind was: "Is this another NFC?

Can't blame the local folk, really.

The widely reported RM250 million National Feedlot Centre (NFC) "cow-gate" scandal has filtered down to the farmers here courtesy of the opposition.

The scandal saw federal Minister Shahrizat Abdul Jalil walk away unscathed despite the fact that her husband and children were directly linked to the "deal" which allegedly spawned purchases of multi-million ringgit penthouses, opulent lifestyles and whatnots.

The KLIC to be located in Sook will be the country's largest livestock centre when fully operational supposedly by next year.

It's a flagship project under the Sabah Development Corridor (SDC) and aims to increase the population of (again) high-quality yield cows, and also (again) to develop the "sustainable" breeding of cattle.

The KLIC, aiming to have 2,000 head of cattle producing six million litres of milk annually, will "likely" learn a thing or two from Keningau millionaire and the country's largest breeder and dairy farmer Yap Yun Fook.
Yap, according to Najib, "started with only two cows and RM1,000 in the 1980s and now has a 110 hectare high-tech farm".

Urging farmers to emulate Yap, Najib said the federal government was aware of "our people's hardship and needs".

He said the KLIC project "is part of our strategy for rural development" which the federal government is "vehemently undertaking".

"We have a clear roadmap, and we know our people's hardship and needs because we have a sufficient database," he said.

Sedia 'wholly funded' by PMD


Meanwhile, Sabah Chief Minister Musa Aman said the KLIC is estimated to generate investment opportunities worth RM763 million for the interior areas.

"It would become a catalyst for agriculture and agro-based development in the country, in general, and specifically Sabah," he said.

The next obvious question is who's in on the deal.

On Saturday, Najib witnessed the signing of an agreement between the Sabah Economic Development and Investment Authority (Sedia) and the Brunei Investment Agency (BIA) for collaborations in livestock breeding and agriculture.

BIA, through its subsidiary, Annam Corporation, will invest RM119 million in KLIC.

According to a press release from BIA, Annam Corporation is expected to hold up to a "40% stake" in "a joint-venture company".

"The first phase of investment is expected to focus on development of the KLIC at a projected cost of RM119 million."

Meanwhile, a posting on Sedia website has described Sedia as "wholly funded" by the federal government "from an allocation of the Prime Minister's Department" (PMD).

 Free Malaysia Today

Video Zul Nordin pucat lesi bila sesi soal jawabnya diserbu penduduk

Posted: 18 Jun 2012 04:06 AM PDT


Ini adalah rakaman video dari insiden 'Zul Nordin' lari bila sesi soal jawabnya diserbu penduduk.

Dalam kejadian diakhir ceramah Debat Rakyat anjuran bersama Belia 4B Petaling, Zulkifli Nordin telah mencabar penduduk supaya berdepan dengan beliau untuk soal jawab.

Malangnya apabila sekumpulan penduduk  menyerbu untuk sesi soal jawab tersebut beliau melarikan diri... laporan mengenainya sila baca di ( SINI )

Rafizi nak menyusahkan UMNO/BN lagi...

Posted: 18 Jun 2012 02:13 AM PDT


Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli berkata, sebahagian daripada  RM30 juta dana yang diperuntukkan untuk pendidikan di Selangor akan digunakan sepenuhnya bagi membantu siswa dari segi kewangan dan sebagainya.

Menurut beliau, RM15 juta pertama yang direncanakan adalah untuk menarik balik kontrak konsesi di Universiti Selangor (Unisel) dan Kolej Universiti Islam Selangor (Kuis) kerana dengan penarikan itu akan menurunkan kos pengurusan infrastruktur universiti.

"Kita (Pakatan Rakyat (PR)) akan tebus balik konsesi kroni-kroni Umno yang menyebabkan kos penyelenggaraan universiti di Selangor menjadi terlalu mahal contohnya seperti konsesi Adun (Ahli Dewan Undangan Negeri) Permatang di Kuis selama 30 tahun dan satu kontrak 'potong rumput' di Unisel berjumlah hampir (RM) 1 juta setahun," katanya.

Beliau menjelaskan demikian hasil daripada maklumat rasmi yang dihuraikan oleh pejabat Menteri Besar (MB).

Rafizi berkata, sebahagian dari jumlah itu juga akan dibahagikan kepada beberapa kaedah termasuk menyediakan tabung mahasiswa supaya bantuan terus boleh disalur kepada pelajar dalam bentuk kewangan.

"Kerajaan negeri akan turut memberi insentif lain kepada Unisel untuk kita betul-betul kurangkan kos, langkah pertama, kita (PR) akan pastikan pelajar menggunakan kemudahan kerajaan negeri seperti tanah, bangunan dan jalan tanpa kita ambil sewa satu sen pun," katanya.

Demikian jaminan beliau ketika berucap di Majlis Pidato Perdana Pakatan Rakyat ke Putrajaya di Flat Kelompok Camar, Kampung Tasek Permai, Ampang Rabu lalu.

Hadir sama, Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin; Adun Lembah Jaya, Khasim Abdul Aziz; dan Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Kerajaan Selangor tanggung kos pengajar lanjut pengajian

Bagi insentif kedua pula, menurut Rafizi, Kerajaan Selangor akan terus memberi peruntukan dari dana sedia ada supaya Unisel boleh menghantar lebih banyak tenaga pengajar untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.
"Kalau di universiti lain, kos untuk hantar pensyarah belajar ditanggung oleh universiti, dan itu menyebabkan kos meningkat. Maka kos itulah yang akan dimasukkan ke dalam yuran, sebab itu yuran jadi tinggi," jelas beliau lagi.

"Saya yakin dan percaya, jika pelan ini dijalankan dalam tempoh enam bulan, InsyaAllah masuk semester akhir tahun ini, kalau tidak percuma pun, Unisel akan menawarkan yuran yang paling murah di Malaysia, hampir kepada percuma," kata beliau yakin.

"Apabila kita sampai ke Putrajaya, kita akan laksanakan pula pendidikan percuma ini untuk seluruh rakyat Malaysia. Jadi perancangan enam bulan ini cukup untuk kita memastikan anak-anak kita tidak terbeban dan tidak boleh lagi diugut olehkerajaan Umno BN seperti yang berlaku sebelum ini," katanya.

Rafizi berkata, pada peringkat ini, MB sedang dalam proses menstruktur semula aset Unisel dan dijangka dalam tahun ini manfaat tersebut akan dinikmati oleh pelajar.

Katanya, RM15 juta lagi baki daripada peruntukan itu masih dalam peringkat perbincangan di antara Ahli Lembaga Pengarah Unisel bersama MB.

Sebelum ini, MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, Unisel akan menggunakan aset hartanah bernilai
RM30 juta bagi membantu pelajarnya meneruskan pengajian selepas Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) membeku pemberian pinjaman kepada pelajar universiti itu.

Katanya, aset hartanah seluas 500 ekar yang akan digunakan bagi tujuan berkenaan diperolehi hasil daripada penyusunan semula hutang Talam Corporation.

Beliau berkata, kerajaan negeri akan membantu Unisel mengapungkan hartanah tersebut di pasaran untuk mendapatkan wang tunai.

"Dianggarkan sejumlah RM30 juta boleh diperolehi hasil dari usaha ini.

"Sebahagian wang ini akan digunakan untuk membantu pelajar-pelajar yang teraniayai," katanya dalam satu kenyataan.

PTPTN membekukan pinjaman membabitkan pelajar baru Unisel bertujuan memberi peluang kepada Pembangkang membuktikan mereka mampu memberi pendidikan percuma di negeri itu.

Pembekuan tersebut hanya membabitkan permohonan baru kemasukan April lalu.
Keputusan itu dibuat selepas mengambil kira desakan Pembangkang supaya pinjaman tersebut dimansuhkan dan pendidikan percuma diperkenalkan di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) di negara ini.


 http://www.keadilandaily.com/?p=31688

Penyeksaan ala Guantanamo di Kamunting?

Posted: 17 Jun 2012 10:19 PM PDT


"Nota penyeksaan" yang didakwa diseludup keluar dari kem tahanan ISA di Kamunting, menimbulkan persoalan berhubung kaedah soal siasat yang digunakan pihak berkuasa.

Nota berkenaan, didakwa diseludup keluar oleh kakitangan kem dan diserahkan kepada Malaysiakini, menyatakan dengan terperinci penyeksaan ala Guantanamo yang didakwa dialami oleh 45 orang tahanan yang masih dikurung di pusat tahanan di Taiping, Perak.

Tiada tarikh dinyatakan dalam nota berkenaan, namun insiden berkenaan didakwa berlaku ketika proses soal siasat ketika individu berkenaan ditahan di satu pusat tahanan reman, sebelum dipindahkan ke Kamunting.

Kandungan nota berkenaan tidak dapat disahkan secara bebas, namun dakwaan itu termasuk:

•Dipaksa menanggalkan pakaian sehingga hanya memakai pakaian dalam, dan "digantung terbalik" daripada satu "mesin" yang bergerak mengelilingi satu "bilik penyeksaan khas yang disyaki terletak di Bukit Aman"

•"Tiba-tiba mesin pun berhenti. Lantas, bertubi-tubi seluruh tubuhnya dipukul dengan objek tumpul (mungkin cota)"

•"Apabila pukulan dihentikan, mesin itu pun kembali bergerak. Tidak berapa lama mesin itu dihentikan semula dan dia kembali dipukul teruk"

•Minyak panas dilumurkan ke kemaluan

•Mencabut bulu di badan, termasuk bulu kemaluan

•Melumur pes cili ke badan, terutama ke kemaluan, dan "dipaksa membiarkan cili itu mengering pada badannya" untuk tempoh dua hingga tiga hari

•Mencucuh kemaluan dengan api rokok

•Dipaksa berbogel dan melakukan ketuk ketampi selama beberapa jam untuk tempoh sehingga 60 hari


Difahamkan, pasukan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) ketika melawat kem berkenaan untuk memeriksa tahanan berkenaan, yang menjalankan mogok lapar, turut menerima set nota yang sama.

Pesuruhjaya Muhammad Sha'ani Abdullah berkata Suhakam kini sedang "membincangkan" kandungannya.


Malaysiakini

Gobala.. bertukar dari penceramah menjadi pendengar bila majlis tiada sambutan.. (Gambar)

Posted: 17 Jun 2012 06:48 PM PDT


Biar gambar-gambar berbicara.... baik punya kisah... disebabkan tiada sambutan lansung.. YB Gobala dari penceramah jadi pendengar...

Ceramah yang dianjurkan oleh UMNO/BN Kota Raja menjadi bahan lawak apabila penceramah undangan istimewa, Sdr YB Gobalakhrisnan,dari penceramah akhirnya terpaksa menjadi pendengar bagi meramaikan penonton.

Ini berlaku disuatu ceramah di Taman Sri Muda., Kota Raja Klang, malam tadi 17hb Jun 2012.

Lihat gambar-gambar sebagai bahan bukti.

Diluar dewan lengang dalam dewan kosong. Bilangan kerusi dipenuhi oleh makhluk bunian dan yang seangkatan dengannya. -omakkau


'PG1'.. Pasal apa pemimpin MCA bodoh sangat nie??

Posted: 17 Jun 2012 05:30 PM PDT


 Kereta dalam gambar di atas adalah milik rakyat Pulau Pinang, kami rakyat Pulau Pinang menyediakan kereta buat Ketua Menteri kami..

Kereta bagi Ketua Menteri menggunakan plet nombor 'PG1' yang membawa maksud 'Penang 1' ianya mewakili seluruh rakyat Pulau Pinang.

Kenderaan bagi Ketua Menteri pula menggunakan plet nombor 'PP1' yang membawa maksud 'Pulau Pinang 1' juga mewakili seluruh rakyat Pulau Pinang.

You can understand or not?

The car belongs to the people of Penang. The number plate also belongs to the people of Penang. If the car is too old, we change the car.

But the car for the chief minister will always carry the number plate PG1. And the car for the deputy chief minister will always carry the number plate PP1.


People change (from Wong Pow Nee to Lim Chong Eu, Koh Tsu Koon, Lim Guan Eng, and after him dunno who). Cars change. But the PG1 and PP1 number plates always remain, because they represent Penang.

You can understand or not? Bodoh! 

But this is what the NST stupidly reported yesterday:
The licence plate PG 1, currently takes pride of place on Penang Chief Minister Lim Guan Eng's Mercedes-Benz. The number was inherited from the previous state administration. NST 
 And the stupid MCA was reported as saying yesterday:
 Penang Wanita MCA chief Tan Cheng Liang called on Lim to auction off the number and put the money into the state's coffers. "If Lim thinks it's morally wrong for Liow to use his allocation for a free number as a minister, then Guan Eng has no business using PG1. At least Liow returned the number and proceeds from it would go to the government's coffers." NST 
 And Lim Guan Eng himself adds more stupidity to the situation
 Chief Minister Lim Guan Eng said the registration number of the state cars, including the PG1 number on his Mercedes were inherited from the previous administration. 
 Bodoh! Hallo, can you read the number plate or not? It says "Ketua Menteri Pulau Pinang". This car is not Lim Guan Eng's car. The number plate is not Lim Guan Eng's number plate. It is the car of the "Ketua Menteri Pulau Pinang". Lim Guan Eng cannot "inherit" it. It's not his property. The position of "Ketua Menteri Pulau Pinang" is not his property, and the car of the Ketua Menteri Pulau Pinang is not his property. It is certainly not the property of his party or any party, not Gerakan, not MCA, not Umno, not anyone else. It belongs to the state. It belongs to the people.

You can understand or not? Bodoh! 

And then MCA's Liow whines like a schoolboy

According to the Sun, apparently Liow Tiong Lai has complained in the Chinese media that Lim was also given the PG1 number plate. Sun

Why is he complaining? Because he's been in trouble for a RM24,000 bid for WWW15. Bodoh! Not just showing stupidity, but behaving like a schoolboy. You can almost hear him whingeing: You all wallop me for WWW15 but what about him, he also got special number plate.  You think what, your granfadder number is it? Bodoh!
 
No wonder the MCA couldn't win in Penang. And at this rate, with this kind of attitude and thinking, they never will.

Bloody politicians. They think they own everything in the whole bloody country. Ptuuii!


http://uppercaise.wordpress.com/2012/06/17/mca-talks-cock-about-pg1-number-plate/

Tiada ulasan: