Rabu, 27 Jun 2012

Addin

Addin


Betul Cakap Mahathir, Baca Statement MP Umno Yang Pendek Akal Nih..

Posted: 27 Jun 2012 09:30 AM PDT

Memang betul cakap Mahathir, di dalam Umno sekarang hanya tinggal golongan orang yang pendek akal sahaja, senang citer orang-orang yang bodoh tinggal dalam Umno. 
Yang cerdik pandai telah sertai Pakatan Rakyat, contoh terbaru bekas KSU Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi, Datuk Dr Nik Zain Nik Yusof yang menyertai PAS. Lihatlah kenyataan seorang ahli parlimen Umno yang pendek akal nih..

Kenyataan Ahli Parlimen Sri Gading Bersifat Peribadi - Tengku Adnan

KUALA LUMPUR, 27 Jun - Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor hari ini berkata kenyataan ahli Parlimen Sri Gading mengenai perhimpunan Bersih dan Datuk S Ambiga adalah bersifat peribadi dan bukan pendirian parti komponen itu.

"Saya ingin menegaskan bahawa BN mendukung Perlembagaan Malaysia dan prinsip keluhuran undang-undang dan kes berkaitan perhimpunan Bersih tersebut masih dalam siasatan pihak berkuasa," katanya dalam kenyataan di sini.

Ahli Parlimen berkenaan Datuk Mohamad Aziz semasa membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan di peringkat jawatankuasa pada persidangan Dewan Rakyat semalam mencadangkan penganjur perhimpunan Bersih Datuk S.Ambiga digantung sampai mati.

Ini kerana Aziz mengaitkannya sama seperti militan Al-Maunah kerana cuba menimbulkan kekacauan dan menjatuhkan kerajaan Yang di-Pertuan Agong. ~bernama


Siapa Blogger Panas Nih? Bakal Menggugat Papagomo Dan Ameno World

Posted: 27 Jun 2012 08:25 AM PDT

Sejak dua minggu lalu, aku memerhatikan perjalanan blog-blog politik tempatan. Secara keseluruhannya, jumlah pengunjung ke blog-blog politik sedang menurun, mungkin disebabkan tidak ada isu-isu menarik sepanjang dua minggu lalu. Tapi, ada satu blog yang semakin sensasi hari iaitu blog Uncleseekers. Setiap hari, blog Uncleseekers menyiarkan siri pendedahan tentang skandal-skandal Sultan dan Tengku Mahkota Johor. 


Setakat ini, sudah 47 siri disiarkan oleh Uncleseekers yang bukan sahaja menggunakan perkataan yang tidak sepatutnya digunakan kepada Raja, malah turut menelanjangkan kisah-kisah peribadi Raja.

Berapa ramaikah yang membaca tulisan-tulisan Uncleseeekers?

Printscreen dibawah dibuat pada 18 Jun dimana blog Uncleseekers berada ditangga ke 762 di Malaysia.



Untuk mencapai tangga ke 762, sesuatu blog itu perlu mendapat kunjungan tidak kurang dari 10,000 pengunjung setiap hari.

Semalam ini, aku buat satu lagi printscreen dan blog Uncleseekers sudah melonjak ketangga 507.


Aku tak tau jumlah sebenar yang mengunjungi blog Uncleseekers. Tapi yang pasti, blog Uncleseekers sudah jauh lebih popular dari blog Anwar Ibrahim, blog Najib, malah sudah lebih popular dari blog Tukar Tiub.



Aku berani kata, blog Uncleseekers akan meningkat lebih tinggi dari blog Anak Sungai Derhaka atau blog Parpukari dalam masa beberapa hari ini.

Apa yang istimewa dengan blog Uncleseeekers?

Apabila Nizar membuat tweet mengenai WWW1, maka dengan secepat kilat Pemuda Umno membuat laporan polis. Dengan secepat kilat pula polis menubuhkan skuad khas untuk menyiasat Nizar.

Uncleseekers sudah mula menulis tentang skandal-skandal di Istana Johor sejak 3 March, tetapi tidak ada seorang pun dari Pemuda Umno yang membuat laporan polis!. Sedangkan apa yang ditulis oleh Uncleseekers jauh lebih teruk dari tweet Nizar. Mengapa Pemuda Umno Johor tidak membuat laporan polis kalau betul-betul mempertahankan Raja?

Dimanakah Zulkifli Nordin?

Polis memulakan siasatan terhadap Nizar berdasarkan tweet yang dibuat, tetapi polis tidak mengambil tindakan terhadap laporan polis yang dibuat oleh Pemuda Pas Perak terhadap Kosmo. Malah polis juga tidak mengambil tindakan terhadap blog Uncleseekers. Bukan polis saja yang takut terhadap Uncleseekers, malah hampir keseluruhan pemimpin Umno takut bersuara atau mengambil tindakan terhadap Uncleseekers yag menelanjangkan Sultan Johor.

Dimana Hasan Ali?

Hei!! Uncleseekers bukan saja memalukan keluarga Sultan Johor, malah menelanjangkan dan mengaibkan sama sekali. Mengapakah tidak ada seorang pun yang mahu mempertahankan Sultan Johor dari keaiban yang dilakukan oleh Uncleseekers? Bukan setakat cara hidup yang terlalu mewah dengan deretan kereta-kereta mewah, malah kehidupan peribadi Tengku Mahkota Johor juga ditelanjangkan.
Dimana Perkasa dan Ibrahim Ali?

Minggu lepas, pejabat Nizar di Bukit Gantang digeledah. Pusat Khidmat di Pasir Panjang diselongkar dan sebuah laptop diambil oleh polis. Rumah Nizar juga diserbu dan sebuah lagi laptop diambil dan dibawa pergi. Tak cukup dengan itu, Nizar sendiri diserbu polis di hotelnya di Kuala Lumpur dan handphonenya pulak diambil.

Apakah polis tak tau tentang blog Uncleseekers sedangkan ratusan ribu rakyat Malaysia membaca blognya setiap hari? Uncleseekers bukan blogger yang menyorok identiti ataupun macam cybertroopers Umno yang takut menunjuk muka. Uncleseekers mendedahkan identitinya secara terang-terangan.

Kalau polis boleh menubuhkan skuad khas yang terdiri dari pakar komputer untuk menyiasat laptop dan telefon bimbit Nizar, apakah tidak ada seorang pun polis yang membaca blog Uncleseekers?
Ganjil.

Apabila sekumpulan manusia membuat demo didepan rumah Ambiga, Umno mendiamkan diri. Kita tahu, semua mereka yang berdemo itu adalah penyokong-penyokong Umno. Sebab itu mereka tidak diambil sebarang tindakan kerana Umno merestui tindakan mereka.

Apa yang dibuat oleh Uncleseekers jauh lebih hebat dari tayangan punggung terhadap Ambiga. Mengapa tidak ada sebarang tindakan terhadap Uncleseekers sedangkan Umno lah yang selama ini menyalak bahawa merekalah pembela Raja-Raja Melayu?

Adakah Umno merestui tindakan Uncleseekers ini?





(Gambar) Ceramah Nizar Jamaluddin W'pun Di Kebun Getah Tetap Ramai Yang Datang

Posted: 27 Jun 2012 06:00 AM PDT


"Kenapa bawa Dato Seri Nizar ke kampung kamu..??? kamu tahu..!! kalau Nizar turun kesesuatu tempat... maka habislah UMNO" - kata YB Rosli Terong kepada salah seorang penduduk kampung di Parlimen Bukit Gantang Perak.













~mediaperak.com


Samseng Umno Pukul Peserta Himpunan Royalti Di Kenalpasti.. Lihat Gambar Nih, Sebarkan!!

Posted: 27 Jun 2012 02:00 AM PDT


Samseng SEDAR...

Sesiapa ada maklumat, boleh salurkan pada pihak kami di Pages https://www.facebook.com/RoyaltyOfficialPages





(Gambar) Rupa-Rupanya Nih Dia Panglima-Panglima Senaman Punggung

Posted: 27 Jun 2012 12:04 AM PDT


Ingatkah anda semua dengan puak-puak yang melakukan senaman punggung depan rumah Ambiga dulu. Kini di beritakan mereka hendak berdemonstrasi di hadapan Kementerian Pertahanan pada 29 Jun ini.

Ia bertujuan untuk menuntut pembelaan buat veteran tentera tetapi menangguhkan rancangan itu kerana katanya Zahid Hamidi tiada di Kementerian Pertahanan pada tarikh itu. Dikatakan beliau membuat lawatan ke kem komando Mersing untuk  selama dua hari.

Ingatkan mereka ini berani macam Panglima Harimau Berantai tetapi apabila digertak oleh isteri Zahid Hamidi terus cancel nak buat demo senaman punggung depan Kementerian Pertahanan.

Depa nih depan rumah Ambiga berani sangat..Yang paling menggerunkan merkea nih berlagak macam Panglima Harimau Berantai, tapi pengecut rupa-rupanya..

(Gambar) Syabas!! Setelah 54 Tahun Memerintah.. Umno Mampu Bina Jambatan Secanggih Ini

Posted: 26 Jun 2012 07:37 PM PDT


Bayangkan seramai 500 penduduk Kampung Mambang Berulang dan Sungai Dingin, berhadapan risiko kemalangan berikutan menggunakan jambatan gantung yang terlalu uzur.

Jambatan gantung 'maut' ini yang digunakan bagi menghubungkan kampung berkenaan dengan bandar Mentakab dikatakan kerap mengalami kerosakan.

Setelah negara kita telah merdeka 54 tahun masih ada lagi jambatan seperti ini. Apa pemimpin Umno buat selama ini? Adakah hanya bila hampir pilihanraya, wakil rakyat datang menabur janji yang tidak pernah ditepati.

Selepas menang pilihanraya wakil rakyat hilang entah ke mana, dan senario ini akan berlaku lagi bila pilihanraya tiba. Akhirnya masalah rakyat tidak selesai.. rakyat terus di tipu oleh Umno.


Kredit gambar ~ naimnikmat

Pengerusi PAC Tempelak Kementerian Kewangan Dan Kementerian Pertanian

Posted: 26 Jun 2012 05:57 PM PDT

KUALA LUMPUR - Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) mendapati wujud kelemahan dalam prosedur operasi standard (SOP) oleh Kementerian Kewangan dan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani berhubung penganugerahan kontrak projek Pusat Fidlot Nasional (NFC). Pengerusi PAC Datuk Seri Azmi Khalid berkata ini termasuk kelemahan dalam aspek memberi arahan dan kawalan dalaman Kementerian Kewangan kepada agensi-agensi yang tidak mantap.

"Didapati pegawai yang mewakili kementerian (kewangan dan pertanian) dalam NFC tidak begitu mahir dalam tanggungjawab sebagai ahli lembaga pengarah. "Mungkin tahu (tanggungjawab) tapi tindakan-tindakan untuk pastikan sesuatu urusan berjalan dengan sepatutnya tidak dibuat," katanya kepada pemberita selepas mempengerusi mesyuarat jawatankuasa tersebut di bangunan Parlimen di sini, hari ini.

Turut hadir pegawai-pegawai tertinggi kedua-dua kementerian berkenaan serta wakil Jabatan Perkhidmatan Veterinar.

Azmi yang juga Anggota Parlimen Padang Besar, berkata PAC dimaklumkan bahawa Kementerian Kewangan telah mengeluarkan SOP baru untuk dipatuhi pegawainya yang dilantik sebagai ahli lembaga pengarah mana-mana syarikat atau projek.

"Saya tidak tahu setakat mana ia akan ditingkatkan tapi kami berharap ia akan dipertingkatkan," katanya.

Seorang lagi anggota PAC, Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara) berkata antara SOP yang diberi perhatian dalam penilaian mesyuarat hari ini adalah cara perjanjian projek ladang lembu itu dirunding dan dimeterai.

Selain itu, pengeluaran wang, pengawalseliaan laporan kemajuan, tugas pengarah syarikat yang kerajaan mempunyai kepentingan serta pengendalian akaun syarikat juga diteliti.

Azmi berkata PAC juga meminta kerjasama Jabatan Audit Negara untuk meneliti beberapa dokumen tertentu yang memerlukan penjelasan lanjut.

"Kami gembira dengan kerjasama yang diberikan oleh kedua-dua kementerian dan sokongan Ketua Audit Negara...EPU (Unit Perancang Ekonomi) juga ada di sini untuk membantu kami," katanya.

Selain itu, Azmi berkata pihak 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dijadual hadir mesyuarat seterusnya esok. ~bernama


Dokumen Sulit Skandal Scorpene Mula Tersebar

Posted: 26 Jun 2012 05:02 PM PDT

Dokumen berkenaan skandal Kapal Selam Scorpene telah mula dimuatnaik ke internet sejak semalam. Namun dokumen tersebut berbahasa Perancis, silalah download. Difahamkan dokumen tersebut dihantar oleh individu yang tidak dikenali kepada Asia Sentinel yang berpengkalan di Hong Kong. Ia merupakan laporan hasil daripada serbuan dan penyiasatan yang dilakukan oleh pihak berkuasa Perancis berhubung skandal tersebut Pada 7 April, 2010.

Maklumat lanjut berkenaan dokumen tersebut boleh rujuk di sini [Asia Sentinel] - 70 DOKUMEN
http://www.scribd.com/collections/3678742/The-French-Malaysian-Submarine-Scandal-the-Documents




Mendalam dan Dirty: Skandal Submarine Malaysia
Ditulis oleh John Berthelsen
Isnin, 25 JUNE 2012

Scorpene menyelam: Tidak cukup dalam
Dokumen pendakwaan yang bocor menunjukkan corak salah laku rasmi dalam kedua-dua negara


Satu kempen dua dekad oleh Perancis-syarikat milik negeri pertahanan gergasi DCN dan anak-anak syarikatnya untuk menjual kapal selam kepada kementerian pertahanan Malaysia telah menyebabkan dalam memperkusut lama daripada ugut, rasuah, menjajakan pengaruh, penyalahgunaan aset korporat dan penyembunyian, antara lain tuduhan , menurut dokumen yang disediakan untuk Sentinel Asia.

Sebahagian dari kekejaman nampaknya telah berlaku dengan pengetahuan pegawai tinggi kerajaan Perancis termasuk kemudian asing Menteri Alain Juppé dan dengan persetujuan bekas Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad, menurut dokumen itu, yang terdiri daripada 133 fail yang berasingan dan beratus-ratus muka surat. Mereka telah dibentangkan kepada Majistret Pendakwa Perancis di Mahkamah de Grand instance de Paris pada bulan Mei dan Jun 2011. Peguam Perancis telah mula menyediakan sepina untuk ahli politik terkemuka Malaysia termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Menteri Pertahanan semasa, Ahmad Zahid Hamidi dan beberapa tokoh-tokoh.

Dokumen-dokumen yang telah dihantar tanpa nama untuk Asia Sentinel melalui laluan yg memutar yang membawa mereka ke Brussels, Belgium, Lagos, Nigeria; Brazzaville, Congo; Libreville, Gabon, kemudian Leipzig, Jerman dan akhirnya ke Hong Kong. Dokumen-dokumen, ditulis dalam bahasa Perancis, boleh didapati dalam koleksi dalam akaun Scribd Asia Sentinel.

LINK di sini untuk melihat dokumen. http://www.scribd.com/collections/3678742/The-French-Malaysian-Submarine-Scandal-the-Documents




Dokumen-dokumen yang telah disusun akibat satu serbuan pada April 7, 2010, apabila sejumlah penyiasat dari itu unit jenayah anti-terancang dan kewangan Direktorat di Perancis Polis Kehakiman swooped turun pejabat DCN, di 19 rue du Kolonel Pierre AVIA di Paris Arondissement 15, dan empat lokasi lain, menuntut supaya pegawai terkejut memberikan mereka akses kepada peti besi, fail dan komputer. Mereka mengumpul beribu-ribu dokumen yang membentuk sebahagian besar gambar-gambar yang dihantar ke Sentinel Asia.

Bersama-sama, mereka yang hadir dakwaan memberatkan pegawai Malaysia yang Matlamat adalah untuk mengemudi bayaran € 114,960,000 (AS $ 114,300,000 pada kadar pertukaran semasa) melalui sebuah syarikat swasta yang bernama Perimekar Sdn Bhd dimiliki sepenuhnya oleh Abdul Razak Baginda. Razak Baginda ketika itu ketua tangki Malaysia berfikir dipanggil Penyelidikan Strategik Malaysia, yang berkaitan dengan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO), parti politik terbesar di negara ini.

Pembayaran itu ternyata telah melanggar Konvensyen OECD Rasuah, yang mengesahkan Perancis pada 30 Jun, 2000. Pada 29 september, 2000, mengikut D00015 dokumen, DCNI, anak syarikat DCN, telah mengambil tindakan pembetulan "selepas Perancis menyertai konvensyen rasuah. Kontrak menyimpulkan selepas tarikh tersebut adalah untuk akan disalurkan kepada Eurolux dan Gifen, syarikat-syarikat yang dipegang oleh Jean-Marie Boivin, kewangan ketua bekas DCN itu, dan beribu pejabat di Luxembourg dan Malta masing-masing Boivin yang sedang disiasat kerana telah dimainkan 1 peranan pusat dalam yang tindakan "pembetulan, "dengan apa yang telah digambarkan sebagai" komisen aneh "perjalanan melalui berkubang syarikat-syarikat yang ditubuhkan di kawasan perlindungan cukai di seluruh dunia. Antara dokumen-dokumen yang menunjukkan Boivin dibayar untuk menghantar Razak Baginda pada bertamasya ke Macau dengan teman wanita itu, Altantuya Shaariibuu, seorang warganegara Mongolia yang kemudiannya dibunuh oleh dua pengawal peribadi Najib.

"Satu perjanjian yang berasingan menetapkan pampasan lain yang terdiri daripada amaun tetap bebas daripada harga sebenar kontrak utama," satu dokumen membaca merujuk kepada pembayaran kepada Perimekar. "Ini telah dibuat selaras dengan peraturan dalaman [DCN] dan [subsidiarinya] Thales dan OECD. Mendapat manfaat daripada dana ini tidak sukar untuk membayangkan: puak dan hubungan keluarga Encik Razak Baginda. Di samping itu, dana ini akan mencari jalan mereka kepada parti politik yang dominan. "Adalah parti dominan politik Malaysia dan UMNO.

Pertahanan Spree Malaysia

Kisah pada dasarnya bermula apabila Datuk Seri Najib Tun Razak telah dilantik sebagai Menteri Pertahanan dalam kabinet Mahathir pada tahun 1991 dan memulakan tokokan besar-besaran tentera di negara ini, mengatur pembelian kereta kebal, jet Sukhoi, bot peronda pantai dan kapal selam. Yang memulakan persaingan sengit antara Perancis, Jerman, pengilang Sweden, Russia dan Belanda, yang seterusnya pergi mencari kroni-kroni yang paling berkesan kepimpinan Malaysia untuk membantu mereka. Menjelang tahun 1995, menurut dokumen DC00078, Thales anak syarikat DCN, telah kehilangan keluar dengan pengeluar Jerman Kockums AB, yang telah diwakili oleh Amin Shah, digelar "Onassis Malaysia" kerana perniagaan dan beliau kepentingan perkapalan, yang adalah hampir untuk kemudian-kewangan menteri Daim Zainuddin dan disyaki sebagai seorang lelaki depan bagi kepentingan Daim.

Pihak berkuasa Perancis seolah-olah untuk melawan dengan membayar "yuran perundingan" menurut dokumen tulisan tangan yang dipanggil "Perjanjian Perundingan" yang ditandatangani di Kuala Lumpur pada Okt 1, 1996 antara DCN wakil Emmanel Aris Antarabangsa dan Angkatan Tentera Malaysia utama bernama Abdul Rahim Saad. tujuan adalah "untuk memulakan kembali DCNI dalam senarai pendek tender selepas ia telah ditolak oleh Kerajaan Malaysia" pada Dec 14, 1995, menurut dokumen Perancis.

Saraan yang akan dibayar dalam dua lot, AS $ 20,000 sebelum 31, Jan 1996, dan AS $ 80,000 selepas penerimaan. Nampaknya ia berjaya. Rahim kini pengarah urusan sebuah syarikat bernama ARS Sehajatera Sdn Bhd, yang membekalkan peralatan logistik untuk Angkatan Tentera Malaysia.

Walau bagaimanapun, terdapat soalan sama ada Rahim yang pernah dibayar. Satu memo yang dijumpai dalam fail DCN berkata dia "meluahkan rasa tidak puas hati dan mengisytiharkan sokongan untuk Agosta [pengilang Sepanyol Scorpenes untuk DCN] kapal selam sejak 1996 tetapi dia tidak mempunyai apa-apa berita dari DCNI sehingga kini. 'Dia berkata, beliau menganjurkan aktiviti rendang untuk mempromosikan tawaran Perancis ... Beliau mengadu tidak telah dibayar bagi perkhidmatan. "

Akhirnya, menurut dokumen, Amin Shah mula kehilangan pengaruh dengan kerajaan selepas Daim Zainuddin meninggalkan kedudukan beliau sebagai Menteri Kewangan. DCN dan anak-anak syarikatnya mula yang pemutus wujud sumber-sumber lain pengaruh dalam kerajaan Malaysia.

Satu percubaan untuk menarik Tan Sri Razali Ismail, seorang diplomat Malaysia yang paling cemerlang, gagal. "Ia akhirnya gagal dan Encik Abdul Razak Baginda telah dipilih untuk menggantikannya," dokumen ambil perhatian. "Peranan kedua ialah untuk memudahkan prosedur penyerahan kepada kerajaan Malaysia dan menteri-menteri yang bertanggungjawab, khususnya Menteri Pertahanan, dengan siapa dia mendakwa mempunyai hubungan rapat."

Menurut D000112 Dokumen, "... Razak Baginda telah mengekalkan hubungan yang baik dengan Menteri Pertahanan dan Perdana Menteri. Lebih-lebih lagi, isterinya, Mazlinda Makhzan, adalah kawan rapat isteri Menteri Pertahanan. Oleh itu, Baginda telah menjadi pusat rangkaian. Kedua-dua syarikat adalah di pusat rangkaian ini: Terasasi, yang berkaitan dengan Baginda, dan Perimekar, yang pada mulanya dikuasai oleh Mohamad Ibrahim Mohamad Nor, yang juga rapat dengan Daim Zainuddin. Walau bagaimanapun, dengan Daim meletak jawatan sebagai Menteri Kewangan selepas meludah dengan Mahathir, Razak Baginda mengambil lebih pemilikan tunggal syarikat itu melalui isterinya.

"Kontrak pertahanan utama di Malaysia seperti di negara-negara lain memerlukan pemindahan wang yang besar kepada individu dan / atau [politik] organisasi," kata dokumen itu. "Di Malaysia, selain daripada individu, parti pemerintah [UMNO] adalah penerima terbesar [agak daripada Perimekar, syarikat yang suruhanjaya itu]. Perunding [ejen atau syarikat-syarikat] sering digunakan sebagai rangkaian politik untuk memudahkan pemindahan tersebut dan menerima komisen untuk pengetua mereka. "

Jantung Deal yang

Sejak beberapa tahun akan datang, dokumen-dokumen menunjukkan, yang kontrak itu datang dekat membuahkan hasil Razak Baginda dan Najib maneuvered di Perancis untuk mendapatkan tawaran yang terbaik untuk diri mereka dan UMNO, yang mewujudkan memperkusut syarikat melalui dana yang akhirnya akan lulus.

Aktiviti-aktiviti mereka termasuk penubuhan beberapa syarikat termasuk syarikat Perimekar pada tahun 2000 sebagai kenderaan corong pelakuan € 114,900,000 kepada Razak Baginda dan lain-lain, dengan isteri pemegang saham utama Razak Baginda. Pelan itu nampaknya mempunyai kelulusan Mahathir. Kabel diplomatik Menteri Luar JuppĂ© berkata, "syarikat yang dipilih oleh kerajaan untuk projek kapal selam adalah ... Perimekar. Pilihan ini adalah tertakluk pemberitahuan rasmi daripada Kementerian Kewangan Malaysia Kementerian Pertahanan ... Nota bahawa ini keputusan Kementerian Kewangan telah diambil manakala Perdana Menteri sendiri memegang jawatan Menteri Kewangan, selepas pemergian Tun Daim. "

Syarikat Perancis muncul mempunyai tidak ilusi fungsi Perimekar. Dokumen ambil perhatian bahawa "Perimekar adalah sebuah syarikat liabiliti terhad dengan modal MR5 juta (€ 1.4 juta) yang mana 1 juta disediakan. Ia dicipta pada bulan Ogos 1999 ... ia tidak mempunyai rekod jualan sepanjang tahun 2000. Pemilikan dalam proses penstrukturan semula. "

Sebagai Asia Sentinel telah dilaporkan sebelum ini, dokumen D00087 menunjukkan bahawa Najib menuntut AS $ 1 bilion "syarat" untuk syarikat Perimekar Sdn Bhd "tinggal di Perancis." Nota, bagaimanapun, tidak menjelaskan dengan tepat apa yang bermakna.

Maklumat itu terkandung dalam nota faks dari Francois Dupont, wakil Asia Thales International Asia, kepada ketuanya dan tetapi notasi dalam dokumen-dokumen yang dikemukakan kepada mahkamah tidak rumit. Dupont menunjukkan bahawa pertemuan dengan Najib pada 14 Julai 2001 akan mengambil tempat dengan "keadaan" yang disebutkan di atas tetapi ia tidak diketahui jika mesyuarat yang berlaku
.


Sepanjang jalan, Jasbir Singh Chahl, salah satu syarikat-syarikat bersekutu Razak Baginda pada Perimekar, memutuskan dia tidak dibayar cukup. Dalam memo beberapa DCN, Jasbir Chahl menuntut 1/4 penuh jumlah Perimekar € 114,960,000.
Walaupun permintaan beberapa, tidak ada sebarang petunjuk bahawa Chahl telah pernah dibayar. Beliau telah disapina sebagai saksi dalam kes itu, tetapi selepas 1 menunjukkan kepada peguam Perancis yang beliau akan bekerjasama, beliau telah berkata dia tahu tiada apa-apa jua urusan. Beliau dikatakan menjadi sangat sakit dan mengalami beberapa bentuk kanser.

Dokumen lain yang dibuat awam oleh Asia Sentinel awal menunjukkan bahawa sekurang-kurangnya € 36,000,000 mengalir dari anak syarikat DCNS Terasasi Hong Kong Ltd, yang pegawai utama disenaraikan sebagai Razak Baginda dan bapanya. Najib adalah Menteri Pertahanan dari 1991 melalui masa apabila kapal selam telah dihantar pada tahun 2002. Terasasi hanya wujud sebagai nama di dinding sebuah firma perakaunan daerah Wanchai di Hong Kong. ~omakkau

Tiada ulasan: