Selasa, 26 Jun 2012

Addin

Addin


Akhbar Kanada Label Najib 'Demokrat Palsu'

Posted: 26 Jun 2012 11:02 AM PDT

Kementerian Luar sedih dengan artikel dalam akhbar Kanada yang mengkategorikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai "demokrat palsu", dengan meletakkannya sebaris dengan autokrat lain dunia.Tulisan itu, bertajuk "A 21st-century checklist of the new autocrats" disiarkan pada 8 Jun oleh The Globe and Mail.



Ia ditulis oleh ketua biro Beijing Mark Mackinnon, pemenang anugerah kewartawanan yang sudah mewawancara sebahagian pemimpin paling kontroversi dan terkemuka di seluruh dunia.

Antara mereka, ketua pembangkang Burma Aung San Suu Kyi, bekas pimimpin Soviet Mikhail Gorbachev, bekas perdana menteri Thailand Thaksin Shinawatra, Presiden Israel Shimon Peres dan Raja Abdullah daripada Jordan.

Dalam artikelnya, Mackinnon mengelaskan autokrat dalam empat kategori - demokrat palsu, egois gila, populis ganas dan kapitalis tanpa perasaan.

Najib dimasukkan dalam kategori pertama bersama Presiden Rusia Vladimir Putin, Presiden Palestin Mahmoud Abbas, Presiden Algeria Abdelaziz Bouteflika, perdana Menteri Ethiopia eles Zenawi dan Perdana Menteri Kambodia Hun Sen.

Bekas pemimpin yang pernah dikelaskan dalam kategori itu bekas presiden Yugoslavia Slobodan Milosevic dan bekas presiden Mesir Hosni Mubarak.

Mackinnon menulis, pemimpin ini "mengadakan pilihan raya tetapi tiada hasrat memberikan kuasa" dan "penentang politik seriusnya dipenjara dan parti mereka diharamkan atas alasan teknikal".

Umno Makin Gusar Baca Berita Seperti Ini..

Posted: 26 Jun 2012 08:12 AM PDT

KUALA LUMPUR:Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengalu-alukan sesiapa sahaja atau di kalangan mereka yang mempunyai peranan untuk menyertai Parti PAS.Katanya, PAS bersikap terbuka dan menerima siapa sahaja bukan hanya di kalangan ahli politik bahkan mereka di kalangan teknokrat.




Mengulas fenomena bekas kakitangan kerajaan, artis dan selebriti secara terbuka menyertai PAS pada hari ini,  Abdul Hadi berkata, itulah satu kekuatan dan nilai tambah kepada PAS.Beliau berkata demikian selepas menerima penyerahan borang keahlian daripada bekas Timbalan Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Yusof Hassan di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut tengah hari tadi.Yusof Hassan yang juga bekas Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang berasal dari Parit Buntar Perak dan berhijrah ke Selangor kira-kira 30 tahun yang lalu. Selepas dua tahun berkhidmat dalam Kerajaan Pulau Pinang di bawah pentadbiran Koh Tsu Koon, Yusuf berpindah ke Jakim kerana beliau merasakan tidak serasi dengan Ketua Menteri terbabit yang dilihat terlalu BN.Ekoran itu, beliau hanya bertahan selama dua tahun sahaja dengan kerajaan Pulau Pinang sehingga akhir 2004."Saya berasal daripada keluarga yang kuat PAS, dan saya sememangnya adalah PAS, di kalangan kawan-kawasan saya dikenali ahli PAS. Cuma pada hari ini adalah secara rasmi saya masuk PAS," katanya.Penyerahan borang keahlian PAS hari ini, Yusof menyifatkan apa yang disyaki oleh rakan-rakan sekerjanya sebelum ini adalah tepat."Rakan-rakan di dalam Jakim selalu menuduh saya orang PAS apabila mereka meneliti riak-riak dan hujah-hujah saya, cuma mereka tidak ada bukti. Jadi hari inilah buktinya. Tuduhan rakan-rakan saya adalah benar," katanya.Beliau yang baru enam bulan bersara daripada Jakim, mengakui ramai di kalangan rakan-rakan di dalam jabatan itu mahu menyertai PAS cuma masanya belum tiba lagi. Bagaimanapun beliau menafikan penyertaannya dalam PAS hari ini ekoran fenomena ramai individu termasuk artis dan selebriti secara terbuka menyertai  parti Islam itu."Tidak, bukan kerana ramai yang mula menyertai PAS, saya pun masuk PAS. Sebenarnya hasrat itu sudah lama lahir dari lubuk hati saya," katanya.Turut bersama ketika penyerahan borang keahlian itu, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali, dan Timbalan Pesuruhjaya II PAS Selangor, Sallehen Mukhyi serta beberapa wakil PAS Selangor. -Hrkh

(Kemaskini) Gambar Altantuya Di Perancis Mula Tersebar

Posted: 26 Jun 2012 03:59 AM PDT

Siasatan polis mendapati penterjemah Mongolia tidak pernah memasuki Perancis 1999-2006, tetapi gambar yang diterbitkan pada tahun 2007 menunjukkan bukti sebaliknya, kata satu laporan.Manakala penyiasatan polis Perancis telah mendedahkan bahawa Altantuya Shaariibuu, tidak pernah memasuki Perancis 1999-2006, terdapat gambar-gambar yang diambil di Paris yang disiarkan beberapa tahun lepas, yang menyatakan sebaliknya.Satu laporan mengenai penyiasatan polis Perancis telah dibawa oleh portal berita dalam talian Free Malaysia Today (FMT) dalam artikel yang bertajuk 'Prench probe: Altantuya never entered France'.

Laporan yang diterbitkan hari ini adalah berdasarkan dokumen sulit penyiasatan yang dikemukakan kepada siasatan kehakiman Perancis itu yang sedang mencari dakwaan rasuah yang dibayar di dalam perjanjian kapal selam Scorpene pada 5 Jun 2002 antara firma pertahanan Perancis DCNS dan kerajaan Malaysia.

Walau bagaimanapun, pada tahun 2007, satu siri gambar yang disediakan untuk Asia Sentinel oleh Syed Abdul Rahman Al-Habshi, bekas konsul kehormat Mongolia di Malaysia, memberitahu bahawa buat Altantuya, "ini adalah perjalanan untuk hidupnya ke Eropah".

Menurut portal berita Hong Kong, Syed Abdul Rahman telah enggan menyatakan dari mana sumber gambar tersebut muncul.

Mereka dipercayai telah menemui harta benda kepunyaan Altantuya selepas dia dibunuh, menurut Asia Sentinel dalam sebuah artikel yang bertajuk 'Who was Altantuya Shaariibuu?', yang ditulis oleh John Berthelsen pada 5 Disember tahun yang sam.a.

"Jika anda pergi ke laman Asia Sentinel, anda akan melihat gambar Altantuya berdiri di depan kedai Louis Vuitton, Buddha Bar, Cathderal Notre Dame dan seluruh lokasi lain di Paris," komen Berthelsen kepada Malaysiakini.

Berthelsen, bekas wartawan Asia Wall Street Journal di Malaysia, juga berkata eluarga Altantuya telah enggan mengulas lanjut mengenai gambar-gambar tersebut.

Walau bagaimanapun, pada bulan April tahun ini, bapa Altantuya, Setev Shaariibuu memberitahu satu sidang akhbar yang dihoskan oleh Suaram di Kuala Lumpur bahawa visa anak perempuannya ke Perancis telah dikeluarkan di Kuala Lumpur di bawah nama itu "Amina Abdullah" dan bahawa dia telah sepatutnya untuk memasuki Paris selepas terbang ke Jerman.

Amaran dakwaan foto Altantuya-Najib

Laporan FMT berkata bukti terbaru dari penyiasatan polis Perancis menimbulkan amaran pada kewujudan gambar wanita Mongolia itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Altantuya dan sekutu rapat beliau, Abdul Razak Baginda di Paris, yang didakwa diambil di antara 2004 dan 2006.

Gambar yang dikatakan telah dikenali pasti pada perbicaraan pembunuhan Altantuya semasa kenyataan saksi yang juga sepupunya Burmaa Oyunchimeg, yang telah menemani Altantuya ke Kuala Lumpur untuk memeras wang komisen yang dijanjikan daripada Abdul Razak.

Gambar tersebut adalah bukan antara harta benda Altantuya selepas tubuhnya - dibungkus ke dalam bit beserta bahan letupan tentera gred C4 - dijumpai dalam satu kawasan pembersihan hutan di Shah Alam pada Oktober 2006.

Dua pegawai polis yang pernah menjadi pengawal peribadi Najib Altantuya telah disabitkan dengan pembunuhan Altantuya dan dihukum mati.

Mereka kini menunggu rayuan mereka.

Abdul Razak juga didakwa bersubahat dalam pembunuhan Altantuya, tetapi beliau telah dibebaskan tanpa dipanggil membela diri.

FMT melaporkan bahawa kertas siasatan Perancis polis mendedahkan bahawa Najib Altantuya - yang merupakan Menteri Pertahanan pada masa itu - dan Razak Baginda, berada dalam lawatan rasmi ke Paris dari 16 Jun hingga 18 pada tahun 2000.

Najib juga melawat Perancis pada Julai 2001, Julai 2003, Jun 2005 dan Oktober 2007 tetapi ia adalah mungkin bahawa Najib dan rombongannya telah memasuki Perancis melalui saluran diplomatik, kata laporan FMT.

Pegawai gergasi pertahanan milik kerajaan DCNS juga telah memaklumkan kepada polis Perancis bahawa mereka tidak pernah bertemu dengan orang yang dinamakan Altantuya dan tidak tahu yang dia hadir semasa rundingan untuk perjanjian Scorpene, kata laporan itu.

Dokumen-dokumen sulit juga menimbulkan persoalan tentang peranan Altantuya sebagai penterjemah bagi perjanjian itu sejak pegawai DCNS juga telah memaklumkan kepada polis Perancis bahawa rundingan untuk kapal selam telah dilakukan di Malaysia, bukan di Perancis.

"Satu bekas pengurus jualan rasmi DCNS di Malaysia, Fredric Faura - memberitahu penyiasat Perancis bahawa rundingan telah dijalankan dalam bahasa Inggeris, tidak dalam bahasa Perancis, jadi tidak perlu bagi seorang jurubahasa," FMT ditambah dalam laporannya.

"Tambahan pula, Altantuya tidak bercakap Perancis, jadi dia tidak dapat bertindak sebagai jurubahasa Bahasa Inggeris-Perancis."


Altantuya Shaaribuu Pasti Pelik Kenapa Rosmah Tak Berani Saman Sydney Morning Herald!

Apabila The Sydney Morning Herald mendedahkan Datin Seri Rosmah Mansor membeli belah dengan begitu boros dan serakah sehingga kira-kira RM325,000 dilaporkan telah dikerjakannya, beliau hanya sekadar menjawab, "Semua itu karut, dibesar-besarkan secara liar dan tidak benar".

Ketika kita tertanya-tanya mengapa beliau liat sangat nak saman SMH dan ada pula yang mencabar beliau mengheret akhbar tersebut ke mahkamah di Australia, tiba-tiba wartawan yang menelanjangkan perbuatan itu, Andrew Hornery berkata:

FLOM (wanita pertama Malaysia) dakwa saya membesar-besarkan secara liar lawatan sambil membeli-belahnya di Sydney? Saya tetap pertahankan setiap kata-kata saya. Sumber saya amat kukuh.

Bak kata orang, bolehlah kita beli pop corn ka, maruku ka, kacang goreng ka siap-siap nak baca berita seterusnya.

Lagi pun, Rosmah pun dah kata, "The Australian designer will be making a statement soon" (The Sun 23/1/12 "Rosmah: Aussie report on shopping spree all rubbish").

Apa pun, Rosmah memang kaya. Dalam berita Bernama bertajuk "Tabung Gaza dilancarkan untuk bantu penduduk Palestin di Gaza", dilaporkan:

Dr Mahathir juga mengumumkan isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, yang merupakan penaung Tabung Kemanusiaan Palestin telah menyumbang RM1.5 juta kepada Tabung Gaza.

Kalau dia boleh derma RM1.5 juta gitu-gitu ja, bayangkanlah kekayaan dia. Pernahkah dia bayar cukai pendapatan?

Dan, barangkali kerana kekayaan yang luar biasa itulah ada yang bertanya, Rosmah sebenarnya mangsa atau pemangsa? (Berita Malaysiakini 23/1/12 bertajuk "Rosmah sangkal dakwaan berbelanja mewah" memetik Rosmah berkata, "Saya selalu menjadi mangsa")



Bila Hornery beria-ia enggan menarik balik apa yang dilaporkannya dan berkeras berkata "I stand by every word. My source is rock solid. Free press rules," saya teringat liputan begitu banyak akhbar di seluruh dunia yang mengaitkan suami Rosmah, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

Walaupun maruah dan namanya dah di tahap taik babi, Perdana Menteri Umno itu tetap enggan mengambil tindakan terhadap akhbar-akhbar itu sama seperti Rosmah enggan mengambil tindakan terhadap SMH dan Hornery yang bertegas bahawa "my source is rock solid".

Bila tak berani saman, orang mudah membuat andaian apa yang dituduh tu benar.

Tun Dr Mahathir Mohamad menggesa Najib membersihkan namanya.


Sambil menjangkakan media asing akan terus memburukkan Najib, Dr Mahathir berkata, apa yang lebih penting ialah apa yang difikirkan oleh rakyat Malaysia.

"Dengan merekalah Najib perlu membersihkan namanya," kata beliau.

Walaupun taikonya sendiri yang menasihatkan beliau membersihkan namanya, Najib diam. Nampaknya berkesan strategi beliau.

Selain Dr Mahathir, Tengku Razaleigh Hamzah juga menggesa Najib membersihkan namanya.

Razaleigh mengambil contoh tindakannya menyaman beberapa media asing yang mengaitkan beliau dengan beliau dengan skandal Bumiputra Malaysia Finance (BMF).

Tindakan undang-undang tersebut dibuat di negara dimana akhbar-akhbar tersebut diterbitkan, kata Razaleigh.

Beliau menang kesemua kes samannya, akhbar-akhbar berkenaan menyiarkan permohonan maaf malah beliau mendapat ganti rugi. ~jalanpulang



Lihat gambar SINI.

(Gambar) Penyokong Umno Tumbuk Penyokong Tuntutan Royalti Semasa Berhimpun Di SUK Kelantan

Posted: 25 Jun 2012 08:46 PM PDT

KOTA BHARU - Suasana tegang di hadapan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini pagi ini apabila kumpulan menyokong royalti bertembung dengan Majlis Tindakan Rakyat Kelantan (MTRK). Kumpulan menyokong tuntutan royalti berpuluh kali ganda daripada MTRK yang diketuai adik Ibrahim Ali. Seorang penyokong menuntut royalti dicedera di muka dipercayai ditumbuk oleh penyokong Umno. Ketika pemimpin tuntutan royalti berucap, kumpulan satu lagi memasang kaset dikir barat. Ramai anggota polis berkawal di situ dan memberitahu kedua-dua pihak mendapat keizinan polis.

Sementara itu, jalan raya sesak kerana kehadiran orang ramai semakin bertambah.
Semalam, aktivis Gabungan Profesional Tuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Negeri Kelantan (Royalti), Jeming Hassan berkata, perhimpunan pihak tertentu dikatakan didalangi Tukar dan Majlis Tindakan Rakyat Kelantan.

"Perhimpunan dianjurkan Royalti (R) mendapat kelulusan polis bagi menyokong titah baginda Sultan mendaratkan gas di Kelantan.

"Sedangkan satu lagi didalangi Tukar dan MTRK yang cuba menyaingi perhimpunan anjuran Royalti. Jadi saya mahu Ulama Muda Umno, Ustaz Fathul Bari menjelaskan perhimpunan yang mana haram," katanya ~harakahdaily











Kredit gambar - greenboc



Jangan Lupa.. Najib Pernah Label Ikwanul Muslimin Sebagai Pengganas

Posted: 25 Jun 2012 07:30 PM PDT

Pengisytiharan Mohamed Morsi dari Ikhwanul Muslimin sebagai presiden Mesir semalam meneruskan kesinambungan gelombang kebangkitan Islam di Timor Tengah dan Afrika Utara yang berjaya menumbangkan rejim-rejim diktator. Pelantikan beliau ini juga tentunya diraikan oleh semua gerakan Islam di negara-negara Islam termasuk di Timor Jauh apatah lagi parti PAS di Malaysia ini. PAS dan Ikhwanul Muslimin dianggap seperti saudara kembar. Dasar perjuangan Ikhwan yang berasaskan teologi sama dengan dasar perjuangan PAS.

Malahan ramai tokoh, pemimpin, ustaz dan ulama yang menyertai PAS adalah lulusan dari Universiti Al Azhar, universiti tertua dan terbilang di Mesir itu.

Sehinggakan gerak kerja dan pentadbiran Ikhwan banyak mempengaruhi gerak kerja dan disiplin parti PAS terutama dalam aktiviti usrah, tanzim dan muktamar.

Kemenangan ini dilihat memberi kekuatan dan menyuntik semangat baru kepada aktivis dan pejuang Islam terutama ahli-ahli PAS dalam menghadapi pilihan raya umum ke 13 nanti.

Siapa yang tidak kenal dengan tokoh yang menjadi pengasas Ikhwan, Sheikh Hassan Al Banna sehinggakan cara pemikiran dan gerak kerja beliau dalam Ikhwan menjadi teks dan panduan dalam usrah PAS.

Morsi, 60, lulusan University of Southern California memenangi pilihan raya presiden dengan memperolehi 51.73% undi dengan mengalahkan Ahmad Shafiq, bekas perdana menteri dan komander tentera udara era Hosni Mubarak.

Namun Morsi dijangka mempunyai kuasa yang terbatas kerana kuasa pentadbiran telah banyak diambil alih oleh Majlis Tertinggi Angkatan Tentera (SCAF – Supreme Council of Armed Forces) yang memerintah negara itu sejak kejatuhan Mubarak.

Jika pergerakan Morsi terus dihadkan maka pergolakan dijangka akan berterusan memandangkan golongan muda dan rakyat terbanyak di negara itu sudah lama hidup menderita dengan kadar kemiskinan yang tinggi dan kebebasan mereka disekat.

Dasar luar

Bagi kuasa Barat, Amerika Syarikat dan Israel sudah tentu kemenangan Ikhwan ini sungguh mengecewakan mereka kerana apakah selepas ini Mesir masih mahu bersikap lunak dengan mereka atau dasar luarnya akan berubah.

Kepada golongan sekular baik di Mesir maupun di negara ini, terutama Umno kemenangan Ikhwan ini merupakan satu lagi tamparan kepada perjuangan mereka untuk terus bergayut kepada kuasa walaupun sudah lebih 54 tahun memerintah.

Kemenangan Ikhwan ini pasti mencetuskan kebimbangan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan barisan kabinetnya kerana kemungkinan besar tempiasnya akan dirasai di negara ini.

Kebimbangan dan kebencian Najib kepada gerakan Islam terserlah apabila beliau pernah melabel Ikhwanul Muslimin sebagai sebuah gerakan teroris atau pengganas dalam satu ucapannya di Turki.

Barangkali Najib hendak mendapat restu dan pengiktirafan dari kuasa Barat dan Amerika Syarikat bagi menyokong pentadbirannya yang dirundung dengan pelbagai masalah.

Najib juga gelisah memandangkan faktor demografi Mesir hampir sama dengan Malaysia. Demonstrasi besar-besaran di Dataran Tahrir hingga menyebabkan kejatuhan Mubarak adalah terdiri daripada anak-anak muda.

Kebanyakan pengundi di Mesir adalah terdiri dari golongan muda dan remaja manakala 40 peratus dari pengundi di Malaysia juga adalah dari golongan muda.

Kebangkitan golongan muda inilah yang digeruni oleh Najib seperti mana yang kita saksikan dalam penyertaan perhimpunan Bersih 3.0 lalu hingga beliau menuduh peserta perhimpunan dan parti pembangkang merancang untuk mengguling kerajaan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz turut menyuarakan kebimbangan ini dengan mendakwa botol mineral dan garam pun boleh menjatuhkan kerajaan.

Ciri-ciri yang wujud di Mesir seperti menyekat kebebasan media, kebebasan bersuara, kebebasan berhimpun semasa zaman Mubarak juga kini sedang dirasai oleh rakyat di negara ini.

Berdasarkan faktor-faktor ini maka mungkin agak sukar bagi Najib untuk mengisytihar tarikh pilihan raya umum akan datang. ~freemalaysiatoday

Petanda Umno BN Bakal Bersemadi Di Penang.. Gambar Sebagai Bukti

Posted: 25 Jun 2012 06:23 PM PDT


Terkejut orang Bagan : Puluhan ribu Manusia membanjiri  Padang Bandaran Butterworth 



Puluhan ribu Manusia membanjiri  Padang Bandaran Butterworth


Tiada Ruang Kosong di tengah


Malam tadi ..Butterworth dipenuhi oleh Ramai Golongan Muda





Sempat Lagi Bro Kita Membeli Belah


Gambar Bukan Melayu Pun Mai Himpunan Hijau , PAS

 Malam tadi 24/6/12 aku kesempatan..ke dataran dewan bandaran Buterworth..anggaran kehadiran adalah seramai hampir 15,000 orang hadir ke Himpunan hijau negeri Pulau Pinang..terima kasih kepada pegawai polis kerana tiada sekatan jalan raya.

Sumber


Tiada ulasan: