Jumaat, 11 Mei 2012

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


SISMEPS KESAN PENGUUNDI HANTU

Posted: 11 May 2012 03:55 PM PDT



PETALING JAYA, 10 MEI : PKR hari ini memperkenalkan Sistem Menang Pilihanraya (SISMEP) bagi membantu mengesan pengundi-pengundi hantu yang terdapat di dalam senarai pemilih yang dikeluarkan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR).
Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali memaklumkan SISMEP mampu mengesan perbezaan senarai pengundi yang berdaftar serta kawasan mengundi sejak 2004 hingga 2011.
"SISMEP ini akan memudahkan petugas-petugas Pakatan Rakyat untuk mengesan kehadiran pengundi-pengundi hantu di kawasan mengundi," katanya dalam satu sidang media selepas merasmikan Pusat Media PKR Selangor di sini.
Menurutnya, petugas parti hanya perlu memasukkan no kad pengenalan pengundi untuk mengesan samada pengundi tersebut benar-benar menjadi pengundi bagi kawasan tersebut.
Dengan adanya sistem ini, petugas pilihanraya boleh menghalang kehadiran pengundi-pengundi hantu yang dihantar bertujuan untuk memenangi undi sesebuah kawasan itu seperti yang berlaku sebelum ini.
Azmin juga memberitahu pihaknya tidak keberatan untuk berkongsi penggunaan SISMEP ini bersama rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat.
Sebagai permulaan, SISMEP ini akan dilancarkan di Perak bagi menguji keberkesanannya.
Sebelum itu, dalam ucapan perasmiannya Azmin menegaskan media seharusnya bebas daripada kongkongan parti pemerintah dan meminggirkan kepentingan rakyat.
"Media sepatutnya pro-rakyat dan bukannya pro-perasuah dan pro-perompak yang mengaut keuntungan daripada rakyat," katanya.
Selain itu, Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafiei berkata, media arus perdana perlu kembali ke jalan yang betul dengan menyiarkan fakta sebenar berkenaan sesuatu isu dan bukan hanya menjadi bahan mainan Umno-BN.
"Jangan merendahkan imej kewartawanan hanya kerana ingin mendapat keuntungan dengan fitnah yang dimainkan selama bertahun-tahun dibawah kerajaan Umno-BN," katanya.
Majlis Hi-Tea dan Ramah Mesra Pemimpin PKR Selangor bersama Rakan Media serta Perasmian Pusat Media PKR Selangor diadakan di Pejabat PKR Selangor di Lembah Subang, Petaling Jaya.
Majlis ini dihadiri Naib Presiden PKR, Datuk Mansor Othman, Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin Adun Taman Medan, Haniza Talha, Adun Batu Caves, Amirudin Shari serta barisan kepimpinan PKR Selangor.

VIDEO HARAMJADAH

Posted: 11 May 2012 08:40 AM PDT

Tubuh Tribunal Siasat Pengerusi SPR Langgar Perlembagaan Persekutuan

Posted: 11 May 2012 08:29 AM PDT

ERA NAJIB PALING KOTOR

Posted: 11 May 2012 08:12 AM PDT


SHAH ALAM, 11 MEI: Moral politik di era Perdana Menteri ke enam Malaysia, Datuk Seri Najib Razak dianggap sebagai yang terburuk dalam sejarah politik Malaysia.
Demikian menurut Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam ucapannya di hadapan kira-kira 2,000 penyokong Paktan Rakyat di Subang Jaya malam tadi.
"Anda beritahu saya, negara mana? Amerika Latin? Afrika? China? India? Bagi tahu ada tak negara yang ada politik kotor macam negara di bawah Najib sekarang.

"Ada tak negara di mana televisyen tiap malam, seks, seks, seks, seks, tiada lain? Najib dari segi ini, segi moral paling hina dalam sejarah negara kita," ujarnya.
Menurut Anwar, beliau tidak akan terikut-ikut dengan budaya politik kotor yang diamalkan oleh Umno-BN di bawah Najib walaupun mengetahui rahsia peribadi Najib.
"Semasa saya memangku jawatan Perdana Menteri dan selama tiga bulan itu, semua laporan polis cawangan khas akan dilaporkan kepada saya. Saya tahu kesemuanya.
"Adakah anda mahu saya beritahu anda apa yang saya tahu? Tidak sebab politik saya tak gunakan cara politik kotor seperti Najib.
"Saya tidak akan mengikut style politik Najib yang kotor, kalau saya ikut bermakna saya juga sama seperti mereka.
"Adakah saya tak tahu cerita tentang beliau? Ya, saya tahu. Siapa beritahu saya? Cawangan Khas, laporan khas.
"Adakah mampu saya maklumkan kepada orang ramai? Tidak, sebab saya nak menang, tetapi bukan dengan cara mencaci, memfitnah, menipu, memburukkan peribadi orang dan merosakkan rumahtangga orang," kata beliau dalam ceramah 'Merdeka Rakyat' itu.
Anwar juga mengutuk keras perbuatan media Umno-BN yang melemparkan pelbagai fitnah terhadap beliau sendiri, Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali dan pemimpin lain Pakatan Rakyat.
Beliau turut menganggap perbuatan samseng upahan Umno sebagai perbuatan bodoh penyokong Umno.
"Semasa saya pergi ke Johor, mereka pukul kereta saya sampai pecah. Kalau mereka pukul saya tidak akan melemahkan semangat saya, inikan pula pukul kereta, lagilah tidak akan beri kesan.
"Ada yang baling batu, menjerit, Israel, Yahudi, ini apa benda bodohnya ni?" Kata Anwar lagi.

Peneroka FELDA berhak mendapat RM50K/ keluarga, bukan RM15K

Posted: 11 May 2012 01:02 AM PDT



Pengumuman yang dibuat Najib Razak bahawa setiap peneroka FELDA akan mendapat ganjaran RM15,000 selepas penyenaraian FELDA membuktikan sekali lagi bahawa pentadbiran Barisan Nasional membolot kekayaan sesama mereka, sedang rakyat diberikan hampas dan imbuhan kecil sahaja.

KEADILAN telah meneliti prospektus penyenaraian Felda Global Ventures (FGV) untuk menentukan berapakah nilaian sebenar ganjaran yang sepatutnya diperolehi oleh peneroka FELDA.  Proses ini turut melibatkan perbincangan dengan penganalisa pasaran untuk menentukan prestasi FGV dan harga setiap unit saham apabila disenaraikan kelak.

Berdasarkan prospektus penyenaraian, dana yang akan dikutip oleh FELDA selepas penyenaraian berjumlah RM5.6 bilion, sementara FGV pula akan mendapat suntikan dana tambahan berjumlah RM4.557 bilion.

Ini berikutan urusniaga berikut:

1. FELDA akan menjual 59% dari pegangannya sedia ada di dalam FGV (bersamaan 1,208,890,900 saham) kepada pelabur-pelabur baru

2. FGV akan menerbitkan saham baru berjumlah 980,000,000 yang akan dijual kepada pelabur-pelabur baru

3. Harga penyenaraian setiap unit saham adalah RM4.65

4. Dana tambahan yang dikutip oleh FELDA adalah RM4.65 X 1,208,890,900 = RM5.6 bilion

5. Dana tambahan yang dikutip oleh FGV adalah RM4.65 X 980,000,000 = RM4.557 bilion

Jumlah keluarga peneroka FELDA di seluruh negara adalah 112,635 yang berhak mendapat keuntungan dari proses penyenaraian ini kerana tanah-tanah seluas 840,603 ekar yang diusahakan oleh Felda Plantatians Sdn Bhd adalah milik mereka.  Tanah ini dipajakkan kepada FGV yang memberi nilaian besar kepada penyenaraian ini.  Tanpa tanah yang diambil oleh FELDA atas nama peneroka ini, penyenaraian FGV akan gagal.

Oleh yang demikian, KEADILAN berpendapat Najib Razak harus berterus terang kepada rakyat bahawa hanya 30% (berjumlah RM15,000 setiap keluarga) dari dana yang dikutip akan diagihkan kepada peneroka.  Jumlah keseluruhan agihan ini adalah RM1.689 bilion.

Bakinya yang lebih besar (iaitu 70% dari jumlah dana yang dikutip) berjumlah RM3.942 bilion akan disimpan dan digunakan oleh pentadbiran beliau.

Maka, reaksi pertama KEADILAN kepada pengumuman beliau pada hari ini adalah:

1. Najib Razak wajib mengagihkan KESEMUA dana yang dikutip oleh FELDA kepada peneroka.  Ini bersamaan dengan RM50,000 setiap keluarga, bukannya RM15,000 yang diumumkan.  KEADILAN mencabar beliau mengumumkan agihan keseluruhan RM50,000 ini; dan

2. Pentadbiran Barisan Nasional mestilah memperincikan bagaimanakah baki RM3.942 bilion akan dibelanjakan supaya ada ketelusan dan amanah.

Ini bukanlah kali pertama Najib Razak berpura-pura mendahulukan rakyat sedangkan di belakang beliau dan suku sakat mengaut keuntungan besar dengan menggunakan nama rakyat.

*Mohd Rafizi Ramli ialah Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat, dan Wong Chen ialah Pengerusi Biro Perdagangan dan Industri.

Tiada ulasan: