Jumaat, 4 Mei 2012

PERAKITE

PERAKITE


Lamborghini buatan Malaysia

Posted: 03 May 2012 10:14 PM PDT


Malaysia kini mempunyai kereta Lamborghini sendiri dengan pelancaran "supercar" yang dibuat khusus untuk pasaran tempatan.
Kereta mewah, Lamborghini Gallardo MLE (Malaysia Limited Edition), membuat kemunculan sulungnya dalam satu majlis yang gemilang di sini, Khamis.
V10 berkuasa Gallardo MLE adalah hasil kerjasama antara Lamborghini Kuala Lumpur dan syarikat itu di Itali, Automobili Lamborghini SpA setelah beberapa tahun lamanya.
Ketua Pegawai Operasi Lamborghini Kuala Lumpur Marcus Chye berkata ramai pelanggan tempatan mahu kereta mereka mempunyai kemasan dalaman model standard Gallardo tetapi dengan luaran Superleggera 570-4.
"Jadi, kita telah memberikan mereka yang terbaik daripada kedua-duanya. Kereta itu kelihatan 'garang' di luar tetapi selesa dan luas di bahagian dalam untuk pemanduan setiap hari di Malaysia," katanya.
Pengerusi Lamborghini Kuala Lumpur Chut Nyak Isham Nyak Ariff berkata model yang hanya terdapat di pasaran Malaysia ini akan mempunyai 20 unit yang dibina khas.
MLE Gallardo, model yang paling laris, mempunyai bumper hadapan yang agresif dan 'sporty', bahagian sisi karbon dan ekzos tips titanium.
Enjin V10 5.2 liter boleh mencapai sehingga 550hp maksimum dengan kelajuan tertinggi 320kph. Ia boleh memecut dari keadaan pegun sehingga 100kph dalam 3.9 saat.
Harga di atas jalan ialah RM1.68 juta tanpa insurans.
Semua kereta diberikan jaminan kilang untuk tiga tahun.
Model baru boleh didapati dalam tiga warna - Bianco Monocerus (solid putih), Verde Ithaca (mutiara hijau) dan Arancio name (mutiara oren) - dijangka paling dikehendaki peminat dan pengumpul kereta sport.
Kereta itu telah dibawa masuk oleh Eminent Century Sdn Bhd dan JH Italia Sdn Bhd. Eminent Century adalah pengimport rasmi Malaysia untuk kereta Lamborghini manakala JH Italia adalah pengedar tunggal di negara ini.

Samsung Galaxy S3 dilancar

Posted: 03 May 2012 10:10 PM PDT


Samsung Electronics melancarkan telefon pintar  terbarunya Samsung Galaxy S3 di London bagi mengukuhkan kedudukan syarikat itu sebagai pengeluar telefon mudah alih terlaris di dunia. 

Galaxy S3 menawarkan skrin bersaiz 4.8 inci (12.2 sentimeter) iaitu 22 peratus lebih besar daripada telefon pintar paling popular sebelum ini, Galaxy S2 yang membantu syarikat berkenaan memintas Nokia sebagai peneraju dunia.
Menurut Samsung, walaupun mempunyai skrin lebih besar namun saiznya tidak terlalu besar berbanding model sebelumnya kerana rangkanya lebih kecil.
Ciri baru lain yang diketengahkan adalah kamera pintar yang menggunakan teknologi pengecaman muka dan kawalan pengaktifan suara yang dipertingkatkan 

Model baru itu juga menggunakan sistem operasi Android dan prestasinya dalam pasaran dilihat sebagai pendorong kepada kejayaan sistem berasaskan Linux itu. 



The introduction of the phone – expected to be very much like the S2, but with a larger 4.8in screen (compared to the 4.3in of the S2), running Ice Cream Sandwich, the 4.0 version of Google's Android software, and with a faster quad-core processor – will see an event in London's Earls Court, with streaming live video to some phone shops in the capital.
The S3 isn't expected to depart radically from the successful offerings of the S2 or Galaxy Nexus, the Google-branded phone made by Samsung which was intended to showcase Ice Cream Sandwich but has not sold strongly.

Tiada ulasan: