Ahad, 13 Mei 2012

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Azmin cabar Najib bubar Parlimen esok

Posted: 13 May 2012 08:17 AM PDT

MOHD ISKANDAR OTHMAN

Azmin cabar Najib bubar Parlimen esok
 
Azmin (empat, kanan) melepaskan konvoi selepas menyerahkan peralatan persiapan PRU13 hari ini.
 
 
GEORGETOWN - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dicabar segerakan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) sekiranya beliau merasakan sokongan rakyat kepada Umno semakin kukuh dan kuat.

Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali berkata, tindakan Najib menangguhkan pilihanraya dengan menggunakan pelbagai taktik menunjukkan Umno belum lagi bersedia untuk berhadapan dengan rakyat selain hilang keyakinan dan kepercayaan di kalangan ahli Umno sendiri.

Azmin berkata, tindakan Najib itu disebabkan beliau perlu menyelesaikan pelbagai masalah dalaman Umno selain kontroversi yang dihadapi kerajaan.

"Kalau dia katakan sokongan rakyat kepada Umno semakin kuat dan kukuh, saya cabar dia umumkan tarikh pilihan raya esok.

"Pakatan Rakyat (PR) sudah bersedia dari tahun lalu lagi untuk PRU13," katanya kepada media selepas menyerahkan peralatan persiapan PRU13 PKR Negeri Pulau Pinang di sini, hari ini.

Dalam pada itu, Azmin berkata, PKR telah selesai pengagihan kerusi dengan rakan PR untuk PRU13 di Pulau Pinang.

"Kita juga telah kenal pasti calon-calon yang akan bertanding di peringkat Parlimen dan Dun.

"Nama-nama calon wakil PKR Pulau Pinang akan diumumkan oleh Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam masa terdekat," katanya.

Parlimen Akan Dibubarkan Masa Terdekat

Posted: 13 May 2012 07:57 AM PDT

MSO


Ucapan Ha Najib Razak baru sekejap tadi sempena sambutan hari ulang tahun ke 66 Umno sungguh emosi dan bersemangat. Satu ucapan penggerak semangat terakhir sebelum parlimen dibubarkan. Saya mengira cara Najib ini tepat. Ini kerana seperti saya ramalkan sebelum ini majlis ulang tahun Umno ke 66 pasti akan menjadi salah satu indikator untuk Najib mencari ilham bagi membubarkan parlimen bagi mendapat mandat rakyat. Kalau sambutan majlis ini hangat pasti ia menggocak jiwa Najib untuk bubar parlimen.


Najib berucap penuh semangat.
Bersih 3.0 adalah indikator pertama bagi Najib membuat penilaian dan keputusan apakah parlimen boleh dibuabrkan atau pun tidak dalam bulan Mei dan Jun ini. Dengan kehadiran lebih 60,000 ribu di stadium Bukit Jalil malam ini dianggap satu kehadiran yang terbesar dalam siri-siri majlis himpunan Umno yang diadakan selepas 28 April dapat menyangi kehebatan Bersih yang dihadiri lebih 250,000.

Tidak ada lagi majlis Umno selepas ini melainkan majlis ini dibuat sempena hari ulang tahun Umno. Majlis-majlis di negeri-negeri kurang mendapat sambutan walaupun Umno menyediakan prasarana dan ubah wang poket. Di negeri kelahiran Najib sendiri satu majlis hanya dihadiri tidak sampai 200 dan ia menimbulkan kemarahan Najib.

Malam ini waalaupun ahli Umno diangkut dan diupah, tetapi jumlah itu kurang dari 80,000 tetapi sudah cukup memuaskan Najib yang belaum ini belum pernah mendapat sokongan (paksa) seperti itu. Sebenarnya jumlah kehadiran di stadium Bukit Jalil ini belum dapat mengatasi ledakan penonton perlawanan akhir boleh sepak khasnya membabitkan Kelantan. Tetapi tidak mengapalah kerana inilah majlis melibatkan Najib teramai Najib perlu berpuas hati dan seronok.

Mungkin bagi mereka yang tidak mahu menerima kelemahan dan berilusi Umno masih hebat, walaupun sudah lemah, menganggap himpunan malam ini sempurna dan terhebat. Kenapa mereka merasakan begitu kerana tidak ada himpunan sebesar malam ini walaupun kurang separuh dari jumlah himpunan Bersih 3.0.

Najib dan Udin anak Yassin cuba sedaya upaya untuk menunjukkan majlis malam ini Umno kuat dan berpadu. Mereka berdua ingin menggambarkan kepada dunia bahawa Umno masih relevan dan utuh. Sebab itu Udin anak Yassin mengulangi jumlah hampir 100,000 dan katanya masih banyak lagi yang berada diluar dan dalam perjalanan. Sebenarnya yang dalam perjalanan sudah pun melencong ke tempat lain.

Najib pula malam ini telah mengeluarkan seluruh kekuatan dalaman dan luarannya. Suaranya sudah dilepaskan kesemua sekali. Jeritannya seakan sama kuat dan sama ngeri dengan jeritan harimau yang cedera ditembak. 

Kenapa saya kata majlis itu tidak sumpurna? Situasi itu cukup apabila bekas presiden Umno dan perdana menteri, Abdullah Ahmad Badawi tidak ada dalam majlis itu. Apakah beliau sakit. Begitu juga bekas pemimpin veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah dan lain-lain termasuk anak-anak bekas timbalan perdana menteri, Ghafar Baba, Tamrin Ghabar, bekas anak Ketua Pemuda Umno, Harun Idris, Mazlan Harun, anak-anak bekas pahlawan Umno dan lain-lain tidak bersama. Itu memberi gambaran bahawa Umno semakain renggas dan bercelaru, indah di luar buruk di dalam. Masak di hujung putik dipangkal.

Orang-orang seperti Abdullah Badawi, Tengku Razaleigh tidak patut tidak hadir. Kalau mereka uzur dengan kerusi roda pun patut diheret. Tidak cukup dengan kedatangan Mahathir bersama isteri untuk menunjukkan Umno masih kuat dan padu seperti dulu.  Penglibatan Mahathir dalam apa-apa majlis Umno hari ini dilihat bukan menyempurnakan lagi tetapi mencacatkan?

Dalam perhatian saya sambutan di kalangan pemuda Umno (anak-anak muda) kurang sekali. Kalau tanpa puteri dan wanita Umno yang dilihat sebagai peminat Umno kerana ingin glamour, mungkin majlis itu semakin rengas seperti daun kepala dimakan kekabur. Dari jumlah 60,000 itu mungkin 40,000 darinya adalah dari kalangan wanita.

Najib atau admit media sosialnya  (Fb, blog, twitter dan lain) pernah menguar-uarkan bahawa pengikut Fb atau blog Najib sudah mencecah 1.5 juta. Apakah mereka tidak mengetahui majlis itu dan hanya menyapa Najib menerusi Fb dan blog atau twitter dengan tiap seorang membuka 10 hingga 30 akaun? Kalau benar pengikut media sosial Najib mencapai jumlah jutaan pengikut pasti di belapan stadium Bukit Jalil penuh sesak dan tidak ada kerusi kosong di tempat duduk berbumbung. Tetapi nampaknya dari suluhan kemera tv yang begitu hati-hati ternampaknya tempat duduk kosong tergohong.

Begitu juga kaum India yang hadir sama-sama meraikan ulang tahun Umno tidak ramai. Jumlahnya jauh lebih ramai yang pergi berarak dekat Bersih di mana saya anggarkan kira-kira 20,000. Ke manakah kaum India kali ini. Atau mereka menyimpang wang, tenaga dan semangat untuk menyertai himpunan Hendraf hujung bulan ini? Tidak ada corong kemereka tv yang diselar ke muka India.

Tidak mengapalah terpulang serah kepada Najib untuk menilai dan beliau merasa berhak untuk berseronok dengan gelombang merah malam ini. Sebagai orang yang pertama kali mendapat crowd seramai itu mungkin menyebabkan Najib tidak dapat tidur kerana mikirkan beliau mendapat sambutan. Walhal sorakan untuk Mahathir lebih hebat darinya.

Dari segi ucapan Najib tidak berapa elok kerana ada kalanya terlalu emosional dan ego. Ada beberapa perkara beliau sepatutnya tidak menyebut dan mengulang-ulanginya lagi kerana sudah pun menyebut sebelum ini. Ruang dan kesempatan yang baik itu sepatutnya Najib gunakan untuk membangkit semangat orang Melayu dan rakyat Malaysia, tetapi sayang digunakan untuk menghetam Bersih, memperkecilkan Bersih dan cuba mencerminkan  pembangkang sebagai jahat dan tidak bertanggungjawab. Najib tidak habis-habis memuji polis dan membenci kejahatan para peserta Bersih sedangkan hakikatnya sudah diketahui jutaan orang.

Pada majlis begitu yang penuh emosi dan sentimental itu sepatutnya Najib berucap secara matang mengemukakan hujan fikir secara lebih mampan untuk menjelaskan transformasi dilakukannya. Mengajak rakyat untuk bersatu dengan Umno dan tidak perlu memperlekeh dan menjahat-jahatkan pembangkang secara melulu dan berlebihan. Pengundi hari ini sudah dewasa dan matang berfikir. Betapa pembangkang di kosmetikkan dengan kejahatan, mereka akan nilai sendiri nanti. Di hadapan Najib mereka bertepuk tangan tetapi bila kembali ke rumah mereka membandingkan dengan fikiran tenang. Sebab itu ada orang yang mengucup tangan Rosmah bila balik mereka basuh dan samak dengan tujuh jenis air. Kecuali seorang manusia saja yang tidak mandi tujuh hari kerana menghidup bau tangan Rosmah untuk dijadikan saksi dan bukti kesetiaan dia kepada Umno.

Najib tidak seharusnya mendabik dada Umno hebat, baik dan berjasa kepada rakyat. Sebaiknya dan paling berkesan biarlah orang lain yang memuji Umno. Najib sebagai orang Umno sudah tentu akan memuji Umno baik, seperti mana Najib melihat ke dalam cermin dia pasti merasakan dia paling kacak daripada segala orang lain termasuk bintang filem.

Iya, melihat kepada semangat Najib malam ini dan keyakinan bahawa Umno sudah mentap, kuat, sihat nampaknya dia sudah bersedia untuk membubarkan Parlimen. Najib tampaknya sudah berpuas hati dengan tahap orang-orangnya dalam mempersiapkan diri untuk berpilihan raya. Apapun hendak dikatakan Najib tetap mengambil himpunan malam ini sebagai indaktor untuk bubar parlimen.

 Malam ini Najib juga terlalu yakin rakyat terjerat dengan perangkapnya menerusi pemberian wang rakyat kepada rakyat sebanyak RM500,  baucher RM100 kepada pelajar, kewujudan kedai, klinik, pasar ikan 1 Malaysia dan sebagainya. Tujuh prinsip atau pun persoalan untuk dijawab pembangkang juga menunjukkan dia konfiden. Tujuh perkara itu pasti akan dijadikan tunggak dalam manifestonya untuk berigumentasi dengan pembangkang.

Melihat kepada senario dan raut muka Najib yang lebih merah pada malam ini saya percaya Najib akan mengumumkan pembubaran parlimen dalam masa terdekat. Bila? Kerana suka tidak suka Najib sudah tidak ada masa dan ketika yang baik lagi untuk berbuat demikian.

Waktu ini juga rakyat termasuk ahli Umno sedang membuak rasa, tergila-gila hendak berpilihan raya, dan semasa sekeling masih ada... bubarlah walaupun khabarnya bomoh Siam, Tok Sami dan Kiyai di Indonesia membuat telahan mengikut firasat dan ilmu batin mereka masing-masing bahawa pilihan raya ke-13 ini pilihan raya yang tidak membawa banyak tuah kepada UBN dan memberi dugaan kurba buat Najib.

BERAHIM ALKATAKI MAHU DEMONTRASI DESAK PENYANYI YUSOF ISLAM AGAR TUKAR NAMA KEPADA YUSOF MELAYU?

Posted: 13 May 2012 07:49 AM PDT

Oleh:  WFAUZDIN NS

NAMPAKNYA semakin berserabut kepala otak raja katak Berahim Ali dari Pasir Mas.  Mungkin kerana terasa hati tidak dijemput walaupun sebagai pemerhati di dalam persidangan atau perhimpunan lembu-lembu kondo di kandang Bukit Jalil baru-baru ini. 
Ataupun, beliau merasa Perkosa pimpinannya jauh ketinggalan dan semakin dipinggirkan, maka raja katak yang menenggek atas kerusi pemberian ihsan dari PAS itu mula cuba untuk mencari publisiti baru dengan mengesyorkan cadangan paling bodoh kepada Majlis Fatwa.  Cadangannya adalah agar Majlis Fatwa mengharamkan PAS menggunakan nama Islam di dalam parti tersebut.  Ertinya, nama Islam hendaklah diharamkan di dalam PAS, tetapi nama Melayu dihalalkan jika boleh diwajibkan digunapakai di dalam Parti Kebangsaan Melayu Bersatu iaitu Umno. 
Bekas penyanyi terkenal Cat Steven, kini dengan nama Yusof Islam
Bila kita katakan Berahim raja katak ini bengap, mungkin ada yang berkata gelaran itu terlalu huduh buat beliau.  Tetapi, kita tidak boleh kata Berahim raja katak ini bijak pandai kerana semua orang tahu bahawa isu yang ditimbulkan oleh raja katak ini adalah isu lapok yang telah pun difatwakan oleh Majlis Fatwa berpuluh tahun dahulu.  Majlis Fatwa telah mengharuskan nama Islam digunakan di dalam pertubuhan parti politik selagi ianya tidak menjejaskan ugama itu sendiri.
Mengapa Berahim raja katak tidak juga mencadangkan agar Bank Islam atau Universiti Islam turut diharamkan?   Aku rasa jika penyanyi terkenal `Cat Steven' atau nama Islamnya Yusof Islam adalah warganegara Malaysia, mungkin Berahim raja katak ini akan mengadakan demontrasi Perkosa agar Yusof Islam menukar namanya kepada Yusof Melayu. 
cium keris...mmmuuahh..muahhh..mmuahhss...
Aku cukup bimbang jika Berahim raja katak ini mampus nanti, beliau akan memarahi Malaikat Mungkar Nankir kerana menyoal perkara-perkara berkaitan agama.  Bagi beliau, agama tiada kena mengena dengan politik di dalam ertikatanya ugama juga tiada kena mengena dengan mati.  Jika beliau yakin agama ada kena mengena dengan politik disebabkan orang-orang politik kesemuanya akan mati dan akan disoal di alam akhirat nanti tentang kehidupannya di dunia, raja katak ini tidak akan tergamak untuk mencadangkan perkara sebodoh itu.
Aku cukup tidak sabar untuk melihat raja katak ini dikuburkan politiknya di Pasir Mas agar menjadi pengajaran kepada beliau bahawa orang yang khianat dan busuk hati akan dihina sehina-hinanya di dunia lagi./wfauzdin.blogspot.com

Rakyat sudah matang, bila pula pemimpin?

Posted: 13 May 2012 07:46 AM PDT

 Pradeeb Kumar


Lebih seminggu sudah, keluhan dan rintihan rakyat Malaysia di ibu kota Kuala Lumpur berlalu.  Namum kehangatan isu dan akronim BERSIH masih kedengaran di setiap lokasi awam serta persendirian di negara ini.  BERSIH menjadi juadah serta tatapan utama di semua muka surat pertama media massa, arus perdana mahupun alternatif.  Dari isu asal yang diketengahkan oleh BERSIH hingga ke isu penculikan "BERSIH" oleh pihak pembangkang, kerakusan polis, tangkapan terhadap peserta BERSIH hinggalah ke isu penggulingan kerajaan diutarakan.  Dinamika yang unik sedang mengambil tempat dalam masa yang begitu cepat dan pantas dalam sejarah sosio-politik negara ketika ini.

Lebih menarik dan heboh lagi ialah fenomena pasca BERSIH kini disusuli dengan pelbagai lagi siri demonstrasi oleh beberapa golongan berkepentingan tertentu serta pandangan mereka yang unik.  Harus dinyatakan di sini bahawa setiap demonstrasi ini ada sahaja warna merah dipaparkan.  Apakah itu?  Maafkan saya, tahap pemikiran kritis dan koheran saya amat cetek, anda sendiri yang interpretasikannya mengikut pemafaman anda.

Menjadi hakiki sosial yang nyata bahawa mereka yang mempunyai kuasa dan akses sering mempunyai kecenderungan untuk memperkotak-katikkan pihak yang lemah, tidak sehaluan dan mengingari kehendak mereka.  Tetapi yang menarik perhatian saya ialah pemaparan BERSIH dan warga Malaysia yang hadir pada hari itu dicatagorikan sebagai golongan masyarakat yang suka membuat kacau, jahat, derhaka dan lebih teruk lagi dengan mengatakan bahawa ingin membuat konpirasi untuk menggulingkan kerajaan.  Masuk akal dan rasional kah pendakwaan dan penuduhan liar seperti ini?

Lebih daripada 100,000 entiti bergelar manusia dan berstatus rakyat Malaysia hadir and berkumpul di ibu kota negara Malaysia, Kuala Lumpur.  Entiti ini terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat, keturunan, umur, agama, bangsa dan latarbelakang.  Hasrat mereka hanya satu, mewartakan pendapat dan pendirian mereka mengenai proses pengundian yang kurang adil di Malaysia secara aman. 

Walau bagaimanapun mereka ini dilabel dan dikategorikan sebagai golongan yang suka membuat kacau, jahat, derhaka dan ingin membuat konsirasi menggulingkan kerajaan?  Benarkah begitu?

Perlu dinyatakan di sini bahawa yang hadir pada hari itu juga terdiri daripada golongan profesional, eksekutif, guru, penyarah, peguam, doktor, jurutera, ahli peniaga, artisan, bijak pandai dan cendikawan.  Malah ramai buruh kasar turut hadir terdiri daripada pemandu bas, lori, petani, pekerja am rendah dan lain-lain lagi hadir untuk meluahkan perasaan serta pendirian mereka terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR).  Jadi kesemua entiti ini bersifat subversif?  Bagaimana pula dengan entiti-entiti berstatus rakyat Malaysia di luar negara?  Mereka menyuarakan pendirian mereka dari lebih 70 bandar daripada seluruh pelusuk muka bumi ini!  Mereka juga puak pengacau?  Anarkis?

Malah, kehadiran lebih daripada 100,000 orang di ibu kota, Kuala Lumpur diperlekehkan oleh sebahagian kecil kumpulan yang suka akan makhluk ghaib bernama "kuasa".

Ingin juga saya bertanya di sini bahawa tidakkah 100,000 entiti yang hadir pada hari itu tidak ada kerja lain?  Tidak mampu berfikir sendiri?  Ataupun mereka sengaja membawa anak bini dengan berhasrat untuk beriadah sambil dipukul oleh pihak Polis?  Atau mereka telah membuat perbincangan awal di rukuntetangga mereka untuk menggulingkan sebuah kereta?

Senyum dan jenaka dalam diri kita, ketika membaca wacana ini tetapi inilah hakiki realiti yang cuba digambarkan oleh sesetengah pihak terhadap 100,000 entiti yang hadir pada hari itu.  Tidak menjadi keberatan untuk saya menyatakan di sini bahawa peristiwa Duduk dan Bantah ini merupakan satu peristiwa bersejarah dalam sejarah moden tanah air, Malaysia.

Pihak berkuasa (hegemoni) dan yang mempunyai kepentingan kini sibuk menabur pelbagai andaian dan gambaran konotasi negatif terhadap tangisan serta keluhan rakyat ini.  Apa sahaja cara, dihalalkan untuk berbuat demikian demi menyelar solidariti BERSIH ini dan menjatuhkannya kredibiltinya sama sekali.  Malah tidak mustahil bagi kumpulan ini pada keesokan hari membuat satu pendedahan saintifik yang menyatakan bahawa menghadiri demonstrasi beramai-ramai tidak bagus untuk kesihatan mental dan fizikal serta penyelidikan ini akan diiktiraf oleh sebuah institusi politik atau pusat penyelidikan tempatan.  Tidak mustahil sama sekali di bumi "boleh-land" ini.

Sedih, kelaru, kebingungan keadaan emosi dan fikiran apabila membaca mengenai  pandangan sempit seperti ini.  Lebih parah lagi, apabila pandangan sedemikian diwar-warkan oleh golongan pemimpin politik tanahair sendiri.  Ini hanya menunjukkan sikap dan betapa rendahnya tahap pemahaman mengenai konsep demokrasi serta hak asasi manusia dalam minda mereka, biar dari segi teori mahupun praktis.

Bagi golongan pemimpin dan berkuasa dengarlah pada seruan, keluhan serta rintihan rakyat anda sendiri.  Tanpa rakyat tidak ada konsep nyata bagi negara bangsa, ataupun pemimpin.  Anda perlu mengikut dan adakalanya akur kepada kehendak serta keperluan rakyat anda.  Pendapat dan pandangan mereka jangan kamu perlekehkan.

Kini rakyat Malaysia tercinta sudah bersedia untuk ke arah budaya politik yang lebih matang tetapi adakah anda, golongan pemimpin bersedia dan akur kepada hakiki sosial ini?  Tepuk dada dan tanya selera anda wahai pemimpin sekalian, fikir-fikirkanlah.

*Pradeeb Kumar ialah Acedemic felo, Universiti Sains Malaysia yang kini berada di Humboldt-Universität zu Berlin, Germany.

PTPTN: IPTS biar ikut logik pasaran, bukan "logik PTPTN"

Posted: 13 May 2012 07:40 AM PDT



Gerakan BERSIH 3.0 bertemakan "428 Duduk Bantah" telah menggegarkan bumi Malaysia selepas mahasiswa mahasiswi "occupy Dataran" selama dua minggu.  Semangat dan kekuatan yang ditonjolkan oleh gerakan "Occupy Dataran" begitu kuat meskipun mereka berdepan dengan segala keganasan kumpulan tertentu dan kelampauan tindakan pihak tertentu secara berterusan.  Tuntutan mereka supaya Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dimansuhkan wajar dilihat sebagai sesuatu yang mustahak, justeru Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) cuba menganalisi tuntutan tersebut dan berharap isu dasar ini tidak ditenggelamkan dalam kota yang dikuning-hijaukan.

Pemansuhan pinjaman PTPTN menjadi isu hangat, dibincang oleh rakyat, tidak kira bangsa, agama dan status.  Situasi ini bermula selepas Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim pada 23 March 2012 menyatakan bahawa PTPTN akan dimansuhkan di samping pemberian pendidikan percuma kepada pelajar di peringkat pengajian peringkat tinggi jika diberi mandat sebagai kerajaan baru Persekutuan apabila Pakatan Rakyat memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Sekumpulan mahasiswa kemudiannya telah mengadakan demonstrasi menuntut kerajaan memberi pendidikan percuma dan memansuhkan PTPTN pada 14 April 2012.  KPRU melihat secara positif tuntutan pemansuhan PTPTN dan pemberian pendidikan percuma di peringkat pengajian tinggi.  Selama PTPTN dilaksanakan, Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) telah mendapat manfaat pada masa yang sama menyebabkan kewujudan ratusan IPTS tanpa kualiti dan daya persaingan.  Sementara itu, generasi miskin baru terlahir ekoran pelaksanaan PTPTN dan dasar lain yang "memiskinkan" rakyat terbanyak.

Kegagalan PTPTN Membentuk Generasi Miskin Baru

PTPTN beroperasi sejak penubuhannya pada tahun 1997 dengan tujuan memberi tumpuan kepada pelajar yang telah mendapat kemasukan ke universiti tempatan tetapi tidak dapat melanjutkan pelajaran kerana masalah kewangan.  Sehingga 30 September 2011, sebanyak 1.87 juta pembiayaan pendidikan telah diluluskan melibatkan peruntukan sebanyak RM 41.6 bilion.

Kerajaan melaksanakan kaedah baru pembiayaan pendidikan PTPTN dengan mengenakan Ujrah sebanyak 1 peratus bagi menggantikan kaedah pinjaman sedia ada yang mengenakan kos pentadbiran 3 peratus dan 5 peratus yang dikuatkuasa pada 1 Jun 2008.  Walaupun kaedah ini dilihat sebagai memberi manfaat kepada peminjam, namun syarat kelayakan dan langkah yang rumit menyebabkan kaedah baru ini tidak dapat dinikamati oleh keseluruhan peminjam PTPTN.

Jumlah pembayaran tidak kira caj 3 peratus mahupun 1 peratus amat membebankan peminjam. Berdasarkan pengiraan jadual bayaran balik pinjaman pelajar (rujuk: PTPTN) daripada laman web PTPTN, seorang graduan yang membiayai PTPTN RM50,000, tempoh bayaran balik 60 bulan, jumlah kos pentadbiran di bawah caj 3 peratus adalah RM4,739.40. Jumlah bayaran bulan pertama adalah RM504.43.   Jika pelajar tersebut mendapat tawaran kaedah pinjaman ujrah 1 peratus, jumlah kos pentadbiran 60 bulan akan berkurang kepada RM1,542.98, tetapi jumlah bayaran bulan pertama adalah RM474.98. Jumlah ini membebankan seorang graduan yang baru mula bekerja atau golongan yang rata-rata gaji mereka sekadar RM2000 atau lebih rendah daripada RM2000 sebulan.

Jumlah pembayaran yang membebankan mengakibatkan prestasi bayaran balik pinjaman tidak memuaskan, jumlah penangguhan bayaran balik mencapai jumlah sebanyak RM460 juta sehingga 31 Disember 2010.  Dan tunggakan bayar balik daripada peminjam atau penerima biaya yang tidak memberi maklum balas mencapai jumlah sebanyak RM1,091 juta.

Di samping itu, ribuan lagi peminjam yang disenaraihitamkan oleh PTPTN lantas menghalang mereka daripada ke luar negara di bawah Seksyen 22A, Akta PTPTN 1997 dan akhirnya membawa implikasi negatif kepada anak-anak muda sehingga mereka dikenakan sekatan perjalanan ke luar negara. Berdasarkan Laporan Tahunan PTPTN 2010, pada tahun 2010 seramai 76,980 peminjam telah dilarang untuk meninggalkan Malaysia, berbanding 28,347 tahun 2009 iaitu peningkatan sebanyak 48,633 peminjam atau 171.56 peratus dalam tempoh satu tahun!

76 peratus daripada 935,566 peminjam telah membayar semula pinjaman PTPTN mereka.  76 peratus ini pula hanya membayar semula sebanyak 48.8 peratus daripada jumlah sebenar pinjaman PTPTN yang patut dibayar semula.  Ini menunjukkan kelemahan pengurusan PTPTN dalam menguruskan pengutipan pembayaran semula pinjaman PTPTN.

Oleh sebab kelemahan pengurusan PTPTN, pembayaran balik kurang memuaskan.  PTPTN terpaksa meminjam dana daripada agensi lain seperti KWSP, CIMB Bank, RHB Bank, AM Bank.  Berdasarkan Laporan PTPTN tahun 2010, jumlah pinjaman daripada KWSP sehingga 31 Disember 2010 adalah sebanyak RM9.5 bilion.  KWSP merupakan pemiutang terbesar bagi PTPTN.

Seperti yang ditunjukkan, dalam tahun 2010, PTPTN telah melakukan pinjaman jangka panjang daripada CIMB Islamic Bank Berhad sebanyak RM4.5 bilion, AmIslamic Bank Berhad sebanyak RM3 bilion dan RHB Islamic Bank Berhad sebanyak RM1.5 bilion.  Ini menjadikan jumlah keseluruhan pinjaman yang dibuat daripada agensi luar sehingga akhir tahun 2010 berjumlah RM18.5 bilion.   

Pinjaman tersebut juga menunjukkan isu PTPTN bukanlah isu mahasiswa sahaja tetapi isu dasar yang melibatkan KWSP, iaitu caruman saraan pekerja di negara ini.  Sekiranya isu PTPTN tidak diselesaikan secara menyeluruh, ia akan menjejaskan struktur ekonomi negara dan kebajikan pekerja bersara pada masa depan.

Walaupun PTPTN telah mencapai tujuannya yakni memberi kemudahan kepada pelajar miskin melanjutkan pendidikan pengajianya dalam peringkat tinggi.  Namun begitu, purata gaji yang rendah membebankan graduan apabila mereka menamatkan pengajian.  Berdasarkan kajian UNICEF, purata kadar inflasi negara dari 1990 hingga 2010 adalah pada tahap 4 peratus  berbanding kadar kenaikan gaji sebanyak 2.6 peratus sahaja.  Sementara itu, menurut rangkaian berita BBC, purata gaji Malaysia hanya USD961, iaitu RM2,075 , berbanding dengan Hong Kong, di mana purata gajinya adalah USD1,545, gaji purata di Malaysia gagal mencapai tahap purata antarabangsa, iaitu USD1,480.  Ini merupakan punca utama kewujudan generasi miskin baru di negara ini.

Dalam situasi ekonomi dan peluang pekerjaan yang tidak menentu, peminjam dibeban dengan syarat dan bunga pinjaman yang akhirnya menjadikan mereka penghutang tegar untuk jangka waktu yang panjang.

Adakah Daya Persaingan IPTS Meningkat Kerana PTPTN?

Menurut kenyataan Pengerusi PTPTN Ismail Mohamed Said baru-baru ini, pemansuhan PTPTN akan menyebabkan sebanyak 434 IPTS di bawah tajaan PTPTN gulung tikar. Akibat pemansuhan PTPTN, kerajaan akan terpaksa untuk membina lebih banyak Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA), lantas, memaksa semua pelajar menyambung pelajaran di IPTA dan bukannya IPTS.  Oleh yang demikian, langkah memansuhkan PTPTN akan merugikan IPTS.

Kenyataan Pengerusi PTPTN menonjolkan hakikat, iaitu sebanyak 434 IPTS daripada 600 IPTS atau 72.3 peratus IPTS di bawah Kementerian Pengajian Tinggi bergantung kepada PTPTN.  Contohnya Ketua Pegawai Eksekutif Masterskill merupakan antara penerima pendapatan tertinggi di negara ini dalam tangga ke-10, iaitu sebanyak RM8.5 juta setahun pada tahun 2010 (http://biz.sinchew-i.com/node/50679).  Semua program yang ditawarkan Masterskill mendapat akreditasi daripada Agensi Kelayakan Malaysia di bawah Kementerian Pengajian Tinggi, membolehkan pelajarnya memohon pembiayaan pendidikan menerusi PTPTN.  Perkara itu telah menggalakkan peningkatan pendaftaran pelajar di Masterskill dan hampir 95 peratus daripada pendapatannya diperoleh secara langsung daripada PTPTN di mana risiko kegagalan pengutipan bayaran adalah rendah.

Oleh yang demikian, pemansuhan PTPTN bakal membawa impak besar kepada IPTS di mana sebahagian kos besar bergantung kepada PTPTN, mengakibatkan kebanyakan IPTS yang tidak mempunyai daya saingan akan mengalami kebankrapan.  Apakah fakta ini bermakna, kebanyakan IPTS yang kononnya bersaing secara sihat menurut logik kapitalisme sebenarnya mirip dengan produk-produk "buatan Dasar Ekonomi Baru" yang banyak bergantung kepada logik rent-seeking dan bukannya logik pasaran? 

KPRU berpendapat, pemansuhan PTPTN mungkin akan menyebabkan penurunan di IPTS akan tetapi jumlah itu tidak akan mencapai tahap kritikal kerana pemansuhan PTPTNlah yang bakal melahirkan persaingan sihat dalam kalangan IPTS untuk mencapai kualiti pelajaran yang diingini bagi menarik enrolmen pelajar ke institusi pengajian mereka.  Persaingan dan bukannya pergantungan kepada PTPTN wajar dijadikan tunggak kelangsungan hayat IPTS.  Bilangan IPTS tertentu yang berdepan dengan apa yang digelar sebagai creative destruction merupakan IPTS yang selama ini bergantung kepada PTPTN tetapi berbicara tentang persaingan dan pasaran!

Menurut Laporan Kementerian Pengajian Tinggi, enrolmen untuk kursus ijazah di IPTS bagi tahun 2010 adalah seramai 62,705 orang dan 24,214 orang di IPTA.  Jumlah keseluruhan enrolmen pelajar asing pada tahun 2010 di negera ini adalah seramai 86,919 orang.  Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian telah memperkasa pelbagai usaha untuk menguatkan lagi promosi Malaysia sebagai tempat pilihan pelajar antarabangsa meneruskan pelajaran dengan mensasarkan 150,000 pelajar antarabangsa menyambung pelajaran mereka di Malaysia pada tahun 2015.

Jumlah pelajar antarabangsa yang memasuki negara untuk menyambung pelajaran adalah seramai 62,705 orang di mana pelajar negara China mencatatkan bilangan pelajar yang paling ramai iaitu 8,046 orang.  Ini diikuti dengan pelajar Iran seramai 7,009 orang dan pelajar dari negara jiran, Indonesia seramai 6,119 orang.  Angka kemasukan pelajar antarabangsa di IPTS meningkat pada tahun 2010 daripada 58,294 kepada 62,705.

Justeru, bagi memanjangkan kelangsungan hayat IPTS tanpa PTPTN, pihak IPTS haruslah membuktikan kekuatan, kualiti dan daya saingan masing-masing khususnya dalam menarik pelajar sama ada pelajar tempatan atau pelajar antarabangsa.

Di Mana Kualiti Pengajian Tinggi?

Selain daya saingan, masalah yang harus diberi perhatian adalah kualiti pendidikan tinggi yang ditawarkan, khususnya di kalangan IPTS.  Kualiti yang dinyatakan di sini merangkumi kelayakan pengajar atau pensyarah, kelengkapan kemudahan dan sebagainya.  Seperti yang sedia dimaklumkan, kewujudan PTPTN telah mondorong pertumbuhan IPTS bagi memberi peluang kepada pelajar lepasan SPM terus melanjutkan pelajaran mereka di institusi pengajian tinggi.  Memandangkan IPTA hanya mampu memuatkan kemasukan pelajar yang terhad, IPTS yang ditubuhkan bagai cendawan selepas hujan, terutamanya selepas PTPTN terbuka untuk permohonan daripada penuntut di institusi pengajian tinggi swasta, menjadi pilihan alternatif bagi para pelajar.

Sekali pandang, perkembangan institusi pengajian tinggi yang ibarat bunga yang kian memekar dalam negara kita, khususnya dari segi kuantitatif, merupakan suatu senario yang menggalakkan.  Namun, dari sisi pandangan yang bertentangan, wujudnya pula institusi swasta yang ditubuhkan semata-mata untuk mengaut keuntungan dengan hanya menyediakan kursus-kursus am tanpa memenuhi piawaian profesional dan akademik.  Keadaan sebegini bukan sahaja tidak dapat memanfaatkan para pelajar, malahan membazirkan lagi pembiayaan PTPTN. 

Sememangnya, tidak dapat dinafikan bahawa institusi pengajian tinggi swasta adalah berorientasikan keuntungan. Kalau begitu, biar bersaing secara sihat mengikut logik pasaran dan bukannya "logik PTPTN"!

Sesungguhnya, prestasi institusi pengajian tinggi tidak dapat dikait secara langsung dengan pelaksanaan mahupun pemansuhan PTPTN; PTPTN bukan segalanya yang mendominasi mutu pendidikan dalam negara kita.  Dalam perbincangan isu tersebut, keseluruhan sistem pendidikan Malaysia harus diberi penekanan dalam aspek ini. Sistem pendidikan di negara kita adalah masih agak ketinggalan, sama ada dari segi peruntukan perbelanjaan mahupun indeks peratusan pendidikan yang diterima oleh rakyat Malaysia.

Berdasarkan Laporan UNDP, purata tahunan pendidikan yang diterima oleh rakyat Malaysia yang berumur 25 tahun dan ke atas hanya 9.5 peratus berbanding dengan negara yang lain seperti Korea Selatan (11.6 peratus), New Zealand (12.5 peratus) dan Australia (12 peratus).  Ini telah menonjolkan kenyataan bahawa Malaysia masih jauh ketinggalan daripada wawasan 2020 yang diimpikan bagi mencapai tahap negara maju menjelang tahun 2020.

Peruntukan perbelanjaan bagi Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi masing-masing mencatat RM37,280 juta dan RM12,897 juta pada tahun 2012.  Berdasarkan jadual, jumlah ini telah meningkat jika dibandingkan dengan jumlah peruntukan pada tahun 2011, iaitu sebanyak RM32,764 kepada Kementerian Pelajaran dan RM12,607 juta kepada Kementerian Pengajian Tinggi.

Namun, menurut laporan Human Development Report 2010 yang diterbitkan oleh UNDP, jumlah perbelanjaan awam Malaysia untuk pendidikan hanya mancapai 4.1 peratus daripada KDNK pada tahun 2008.  Peratusan ini merupakan kadar yang rendah sekali secara perbandingan dengan tahun 2000 (6 peratus) dan 2005 (7.5 peratus).  Fakta ini menunjukkan bahawa penambahan dalam peruntukan perbelanjaan untuk bidang pendidikan adalah tidak serentak dengan peningkatan KDNK.  Meskipun jumlah peruntukan tidak menjamin peningkatan mutu pendidikan yang ditawarkan, namun peruntukan yang terhad sememangnya menyekat ruang bagi segala usaha dalam penambahbaikan.  Sesungguhnya, negara kita memerlukan pertambahan bilangan IPTA yang memerlukan peruntukan kerajaan dan bukannnya pertambahan IPTS yang bergantung kepada PTPTN.

Isu Sampingan

Terdapat juga perdebatan bahawa penghapusan PTPTN akan menghentikan pembiayaan sara hidup.  Pada pendapat KPRU, penyataan sebegini tidak harus dijadikan faktor bagi menolak cadangan meniadakan skim PTPTN.  Sesungguhnya, PTPTN adalah bertujuan membiayai yuran pengajian tinggi dan bukannya bagi menanggung kos kehidupan mahasiswa mahasiswi.

Bekerja sama ada secara sepenuh masa atau hanya sebahagian masa ketika belajar merupakan amalan yang biasa di negara-negara seperti Australia, UK dan sebahagian daripada pelajar di Malaysia juga menonjolkan sifat berdikari dalam aspek ini.  Kajian telah menunjukkan bahawa hampir semua pelajar di Australia bekerja selama 30 jam seminggu bagi menanggung kos pembelajaran mereka. Tambahan pula, 9 orang pelajar universiti daripada sejumlah 10 digaji separuh masa ataupun giat mendapatkan pekerjaan.  Di UK, penuntut yang terlibat dalam pekerjaan secara separuh masa hampir mencecah 70 peratus manakala peratusan pelajar yang bekerja separuh masa di Poland pula sebanyak 90 peratus.

Penglibatan diri dalam pekerjaan sewaktu menuntut pelajaran di kolej atau universiti membolehkan para pelajar mendedahkan diri kepada alam pekerjaan sebelum mereka menjejaki ke tempat kerja secara rasmi.  Dengan ini, para pelajar bukan sahaja berpeluang mendapatkan pendapatan tambahan bagi menampung kos hidup, malah mereka dapat mengumpul pengalaman hidup yang amat berfaedah bagi melengkapi diri mereka untuk masa depan.

Namun demikian, konsep bekerja sewaktu belajar adalah tidak lazim di Malaysia.  Sehubungan dengan hal ini, banyak faktor yang boleh disentuhi, dan antara sebab yang paling ketara ialah upah yang terlalu rendah dan "budaya pergantungan".  Masalah sedemikian adalah saling mempengaruhi dan tidak dapat dinafikan bahawa ia bukanlah sesuatu yang boleh ditangani dalam masa singkat.

*Teks penuh dengan carta dan jadual boleh dibaca di KPRU.
**Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU – Political Studies for Change) merupakan sebuah pusat kajian yang baru dan kritikal.  KPRU ditubuhkan pada era pasca 8 Mac dengan tujuan membawa idea perubahan kepada rakyat Malaysia melalui kajian dan sesi dialog.

KPRU memberikan fokus kepada kajian terhadap bidang ekonomi politik dan sektor strategik yang dapat membawa impak jangka masa panjang kepada masyarakat. Dengan penerapan idea baru dan interaksi dengan pelbagai pihak berkepentingan, kajian KPRU diyakini akan membawa pemikiran dan wacana segar untuk menghadapi cabaran negara dalam dekad yang akan datang.

Dewan Negara terima penarikan balik pindaan akta pilihan raya

Posted: 13 May 2012 05:49 AM PDT

FREE MALAYSIA TODAY

Perkara itu dimaklumkan kepada Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Abu Zahar Ujang mempengerusikan sesi awal perbahasan usul.




KUALA LUMPUR: Dewan Negara hari ini dimaklumkan mengenai penarikan balik pindaan terhadap Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 yang sebelum ini diluluskan Dewan Rakyat pada 19 April lepas.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong memaklumkan perkara itu ketika Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Abu Zahar Ujang mempengerusikan sesi awal perbahasan usul.

"Tan Sri Yang Dipertua, menurut peraturan mesyuarat 61, saya mohon memaklumkan untuk menarik balik Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 sebagaimana yang dijadualkan di nombor tujuh dalam aturan urusan mesyuarat hari ini," katanya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz ketika mengumumkan perkara itu semalam, berkata penarikan balik itu dibuat kerana mendapat tentangan daripada Anggota Parlimen pihak kerajaan dan pembangkang.

Beliau berkata persetujuan menarik balik Rang Undang-Undang (Pindaan) Akta Kesalahan Pilihan Raya itu dicapai secara bersama antara kerajaan, pihak pembangkang dan Suruhanjaya Pilihan Raya dalam satu mesyuarat semalam.

Dibentangkan pada 9 April lepas, pindaan berkenaan bertujuan menambah baik proses pengundian termasuk menjauhkan lagi tempat bagi orang ramai menunggu atau berada dekat pusat mengundi pada hari mengundi dari 50 meter kepada 100 meter kecuali bagi mereka yang masuk untuk mengundi.

Dewan Rakyat telah meluluskan Rang Undang-Undang tersebut pada 19 April setelah dibahaskan oleh Anggota Parlimen selama tujuh jam.

Sikap terbuka kerajaan


Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Dr Koh Tsu Koon ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen pula berkata keputusan itu mencerminkan keterbukaan dan kejujuran kerajaan untuk mendengar dan menerima pandangan semua pihak termasuk anggota Dewan Rakyat daripada Barisan Nasional yang turut membangkitkan isu tersebut secara dalaman.

Presiden Gerakan itu juga berharap agar penarikan semula rang undang-undang itu tidak dipolitikkan sebaliknya dilihat sebagai sesuatu yang positif bahawa kerajaan dan pembangkang boleh mencapai persefahaman dalam isu yang melibatkan kepentingan umum.

"Ini mencerminkan bahawa institusi-institusi dalam sistem demokrasi berparlimen telah memainkan peranan untuk menseimbangkan pandangan dan kepentingan semua pihak," katanya.

Mengenai kebimbangan pembangkang berhubung pelantikan bekas Ketua Polis Negara Tun Hanif Omar sebagai Pengerusi Panel Penasihat Bebas bagi mendapatkan gambaran sebenar kejadian rusuhan di ibu negara berikutan penganjuran perhimpunan pada 28 April lepas, Koh berkata panel itu seharusnya dilihat daripada komposisi keanggotaannya dan bukannya individu.

Katanya dengan pelantikan beberapa pihak yang boleh dianggap sebagai berkecuali, beliau percaya panel itu akan menjalankan tugas yang diamanahkan secara profesional.

"Ini memang satu panel yang boleh dikatakan seimbang, yang penting bukan sahaja pengerusi tetapi komposisi dan keanggotaan panel tersebut yang boleh dikatakan mewakili semua pihak," katanya.

Selain Hanif, penubuhan panel itu yang diumumkan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein semalam, turut dianggotai bekas Ketua Hakim Borneo Tan Sri Steve Sim, Pengarah Urusan Kumpulan Akhbar Sinar Harian Datuk Husammuddin Yaacub, Penasihat Undang-undang Kumpulan Akhbar Sin Chiew Liew Peng Chuan, Pengurus Besar Kanan Hal Ehwal Korporat Petronas Datuk Medan Abdullah, dan Pakar Psikologi Universiti Kebangsaan Malaysia Prof Dr Ruszmi Ismail.- Bernama

Pas sedia muzakarah soal Islam

Posted: 13 May 2012 05:41 AM PDT

MOHAMMAD FAIRUZ JUMAIN
Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
 
Datuk Seri Abdul Hadi Awang
 
 
KUALA LUMPUR – Pas bersedia membuka pintu dan bermuzakarah dengan semua badan bukan kerajaan (NGO) Islam termasuklah Umno bagi menyelesaikan isu dakwaan yang mengatakan perjuangan parti tersebut sudah jauh terpesong dari perjuangan asal.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, dakwaan seperti ini adalah serius dan menegaskan Pas sentiasa konsisten berpegang dengan perjuangan asal iaitu memartabatkan agama Islam di negara ini.

"Pas bersedia bermuzakarah dengan semua pihak, pejabat Pas sentiasa terbuka termasuklah kepada Umno sendiri.

"Pas ada majlis Syura Ulama, oleh itu Pas sentiasa memelihara Islam dan bersedia berbincang isu-isu melibatkan umat Islam," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Namun, sejurus selepas Hadi berkata demikian, Naib Presiden, Datuk Mahfuz Omar mencelah dengan mengatakan "tidak muzakarah dengan Umno".

Kelmarin, Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali mencadangkan Majlis Fatwa Kebangsaan membincangkan kewajaran Pas menggugurkan perkataan Islam pada parti itu bagi mengelakkan kekeliruan.

Mengulas mengenai kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang menggesa Hadi berhenti mengeluarkan kenyataan mengenai hudud, beliau menegaskan, Karpal seharusnya meraikan perbezaan pendapat ini.

Katanya, apa yang paling penting sekarang adalah semua parti komponen Pakatan Rakyat (PR) perlu fokus kepada persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

"Isu ini jelas, boleh rujuk kenyataan saya sebelum ini. Kita perlu tumpu apa yang berlaku sekarang, perkara itu apabila kita sudah perintah nanti, sekarang belum lagi," katanya.

PRU13: BN janji mansuh yuran sekolah agama Kelantan

Posted: 13 May 2012 05:40 AM PDT

SINAR HARIAN
Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin
 
Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin
 
 
BACHOK - Kerajaan Barisan Nasional (BN) Kelantan akan memansuhkan yuran pengajian sebanyak RM190 setahun yang dikenakan kepada murid sekolah agama di Kelantan sekiranya diberi peluang memerintah negeri itu pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata, yuran yang dikenakan oleh Yayasan Islam Kelantan (YIK) ketika ini sangat membebankan golongan ibu bapa.

"Kita berjanji akan memansuhkan yuran berkenaan, jika diberi kepercayaan (memerintah)," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Bachok di Pangkalan Petah di sini, hari ini.

Beliau diminta mengulas rungutan ibu bapa yang terpaksa menanggung bayaran yang tinggi untuk anak mereka yang sedang belajar di sekolah agama.

Awang Adek, yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, berkata selain memansuhkan yuran itu, kerajaan BN juga berjanji untuk menaikkan taraf sekolah agama rakyat di negeri itu yang dalam keadaan kekurangan.

Beliau berkata ini termasuk gaji guru dan kakitangan yang kini agak rendah dan tidak diberi taraf pencen walaupun telah berkhidmat lebih 20 tahun.

Ramai di kalangan mereka telah mengadu kepadanya mengenainya dan saya sangat bersimpati dengan nasib mereka, katanya. - Bernama

Isu air: Noh bidas MB S’gor

Posted: 13 May 2012 05:38 AM PDT

 
Beliau berkata, isu pokok adalah pembinaan loji Langat 2 yang enggan dilaksanakan kerajaan negeri. 




SHAH ALAM: Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar  menyifatkan tindakan kerajaan negeri Selangor yang menyalahkan kerajaan persekutuan berhubung isu penstrukturan semula industri air sebagai tidak menghormati titah Tuanku Sultan.

Noh menasihati Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim agar tidak bermain politik dalam isu tersebut.

Beliau berkata, isu pokok adalah pembinaan loji Langat 2 yang enggan dilaksanakan kerajaan negeri.

Ini kerana dua isu membabitkan pembinaan loji dan penstrukturan semula adalah dua perkara berbeza, malah tidak dinafikan Selangor bakal menghadapi krisis air seperti yang dilaporkan sebelum ini.

"Isu penstrukturan air dengan penyediaan loji Langat 2 adalah dua benda berbeza. Malah tidak dinafikan Selangor akan menghadapi krisis air.

"Menteri Besar sengaja tidak mahu bekerjasama untuk pembinaan loji, sedangkan jika tidak bina bagaimana air hendak ada?

"Sedangkan isu penstrukturan air itu hal lain. Itu soal perniagaan, tidak kena mengena dengan penyediaan air. Ini Menteri Besar salahkan orang lain. Beliau patut akur dengan perjanjian yang dibuat untuk pastikan air cukup," katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas perasmian program Himpunan Usahawan Mikro, Kecil dan Sederhana – Jom Niaga dan Skim Pengkomersialan Inovatif Patuh Shari'ah di Kompleks Karangkraf petang semalam.

Impak pelaburan dan peluang pekerjaan


Ujar beliau, kegagalan penyelesaian isu air menyebabkan 129 kilang di negeri ini tidak dapat beroperasi.
Ia sekaligus menyebabkan Selangor hilang nilai pelaburan sehingga RM3.8 bilion serta peluang pekerjaan kepada 12,000 penduduk.

"Patut 129 kilang yang telah diluluskan itu dah boleh mula beroperasi. Tapi tak dapat beroperasi kerana perlu ada jaminan air. Syarikat bekalan air tidak dapat beri jaminan.

"Selangor perlu ada sekurang-kurangnya 20 peratus simpanan air. Tapi kalau simpanan itu hanya 2.4 peratus bagaimana nak bekal air?

"Selangor akan hilang pelaburan RM3.8 bilion serta 12,000 peluang pekerjaan. Rakyat rugi kerana pelaburan tiada," dakwa beliau.

Tegas Noh, penting untuk loji Langat 2 dibina sebelum perbincangan penstrukturan semula air dibincangkan.

1 maut, 77 cedera bas bawa ahli Umno kemalangan

Posted: 13 May 2012 05:31 AM PDT

FREE MALAYSIA TODAY

Roha Dol, 79, anggota wanita Umno Batu Pahat, meninggal dunia semasa menerima rawatan di Hospital Tuanku Ja'afar di sini akibat kecederaan di kepala dan badannya.

SEREMBAN: Seorang anggota Umno  maut, manakala 77 lagi cedera dalam kemalangan membabitkan dua buah bas dan sebuah lori treler di Kilometer 258.8 Lebuh Raya Utara Selatan arah Selatan berhampiran susur keluar ke Port Dickson, di sini awal hari ini.

Roha Dol, 79, anggota wanita Umno Batu Pahat, meninggal dunia semasa menerima rawatan di Hospital Tuanku Ja'afar di sini akibat kecederaan di kepala dan badannya.

Pengarah hospital berkenaan Dr Jaafar Che Mat berkata mangsa disahkan meninggal dunia 5.40 pagi. Kesemua yang cedera pula dirawat sebagai pesakit luar di hospital itu.

Dalam kejadian pukul 2.58 pagi itu, dua bas berkenaan yang membawa anggota Umno, dalam perjalanan ke Melaka dan Batu Pahat, Johor setelah menghadiri sambutan ulang tahun Umno ke-66 di Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur malam tadi.

Jurucakap polis berkata, siasatan awal mendapati kejadian berlaku apabila bas yang membawa 40 anggota Puteri Umno dari kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Berang, Terengganu yang hendak ke Melaka, terlebih dahulu melanggar belakang sebuah treler ketika tiba di tempat kejadian.

Langgar belakang bas

Katanya, sebuah lagi bas yang membawa 44 anggota Umno, sedang dalam perjalanan pulang ke Batu Pahat pula mengekori dari belakang, tetapi gagal  mengelak bas di hadapan itu lalu melanggar bahagian belakang bas berkenaan.

Pegawai Turus Trafik Negeri ASP Abd Halil Hamzah ketika dihubungi berkata semua mangsa dihantar ke Hospital Tuanku Ja'afar, di sini untuk menerima rawatan.

Seorang mangsa, Mohd Hafizan M. Senin, 30, ketika ditemui berkata sewaktu kejadian dia sedang tidur dan terjaga apabila terdengar bunyi dentuman kuat akibat pelanggaran itu.

Dia yang menaiki bas belakang kemudiannya tercampak ke tengah-tengah bas menyebabkannya mengalami kecederaan ringan.

"Saya berada dalam bas di belakang apabila tersedar saya nampak dua buah bas dengan sebuah lori sudah berlanggar dan saya nampak ada cedera, ada yang teruk juga," katanya.

Seorang lagi mangsa, Raja Sulaiman Busu, 59, berkata, ketika kejadian kebanyakan penumpang sedang tidur sebelum dikejutkan dengan kejadian itu.

"Bagaimanapun saya bersyukur kerana saya tidak mengalami kecederaan," katanya.

MB rakam takziah

Turut hadir melawat mangsa di hospital adalah Anggota Parlimen Parit Sulong Datuk Noraini Ahmad.
Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan merakamkan ucapan takziah kepada keluarga mangsa yang maut dan 77 yang cedera dalam kemalangan itu.

"Saya berasa dukacita atas kejadian ini dan mengucapkan takziah kepada mereka dan kita berasa yakin ini tidak akan mematahkan semangat mereka untuk terus berjuang dan bekerja kuat demi mempertahankan martabat maruah bangsa kita," katanya kepada pemberita semasa melawat mereka yang menerima rawatan di hospital itu.

Sementara itu, Noraini berkata, setakat ini semua yang menerima rawatan sebagai pesakit luar sudah dibawa pulang dan hanya tiga lagi masih menerima rawatan.

Katanya, jenazah Allahyarham Roha sedang diuruskan pihak hospital sebelum boleh dibawa pulang dan dikebumikan di kampungnya di Kampung Lubok Tengah, Batu Pahat, Johor.

"Saya juga merakamkan takziah dan kita harap kejadian ini tidak mematahkan semangat mereka untuk terus berjuang demi agama, bangsa dan negara," katanya.-Bernama

Membeli rakyat dengan kemewahan

Posted: 13 May 2012 05:28 AM PDT

 
Bolehkah himpunan dBolehki Bukit Jalil dijadikan kayu pengukur bahawa Umno mantap serba serbi menuju PRU 13?




PETALING JAYA: Umno bukan seperti parti-parti lain. Tidak ada parti lain yang boleh menandingi Umno – parti terbesar berusia 66 tahun itu. Sama ada dari jumlah ahli atau kemewahan, Umno adalah nombor satu.

Kehadiran puluhan ribu ahli Umno ke Stadium Nasional di Bukit Jalil malam tadi kerana menyambut kelahiran parti itu bukan sesuatu yang di luar jangkaan. Nyata sambutan itu mewah dan meriah.

Sambutan yang meriah itu memang sudah sinonim dengan Umno. Sebelum ke Bukit Jalil, ahli-ahlinya bermalam terlebih dahulu di hotel yang di tempah khas di sekitar Kuala Lumpur dan lokasi berdekatan.

Mereka menaiki bas yang disewa khas dan dijanjikan wang saku. Ini tradisi Umno bagi ahlinya yang tinggal di luar ibu kota bagi menghadiri program parti termasuk perhimpunan agung Umno di PWTC. Sesetengah mereka menaiki khas jabatan kerajaan kerana wakil rakyat mereka menjadi Exco kepada jabatan berkenaan.

Beberapa ahli Umno berkata, mereka sangat beruntung menjadi ahli parti itu terutama ketika menghadiri program parti di Kuala Lumpur.

Rosli Awang dari Kuala Terengganu berkata,  "Saya datang ke Kuala Lumpur semuanya percuma."

"Saya tidur di Hotel Grand Seasons dan dijanjikan wang poket tetapi belum dapat lagi. Masa perhimpunan agung Umno pun begini juga."

Jadi anggaran kasar 100, 000 orang mendengar ucapan Datuk Seri Najib Tun Razak di Stadium Bukit Jalil bukan luar biasa dan mengejutkan.

Dengan kekayaan yang ada, Umno boleh membawa seberapa ramai yang mereka mahu. Jangan lupa ahli parti itu berjuta orang.

Namun menjelang pilihan raya umum 13 yang kini di depan mata, kemeriahan sambutan  66 tahun itu mungkin untuk seketika sahaja.

Percakapan di cawangan dan bahagian ialah Umno masih tidak dapat bersatu padu sepenuhnya.

Tolak calon parti

"Isu yang paling besar ialah masih tidak semua ahli akan setuju dengan calon yang dipilih parti. Ini yang berlaku dalam setiap kali pilihan raya.

"Umno kalah kerana sikap pemimpin di cawangan dan bahagian berlaku tikam belakang menjelang pilihan raya. Kerana mereka tidak bersatu, kerana ada kepentingan sendiri, ahli akar umbi berpecah belah.

"Umno kalah kerana tidak bersatu. Mereka bermusuhan sesama sendiri," kata Rosli lagi.

Apa yang berlaku itu mungkin satu contoh sahaja. Barangkali perkara serupa timbul juga ditempat lain. Najib mungkin menyedarinya tetapi apa yang boleh dilakukannya?

Beliau cuma boleh merayu tetapi apa yang berlaku sebelum ini tidak semua suara preiden didengari.
Ini yang berlaku kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi ketika menghadapi pilihan raya umum 2008 yang menyebabkan BN kalah empat negeri – Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Perak.

Perbalahan sesama sendiri adalah musuh dalam parti. Adakah ahli Umno memberi sokongan sepenuh hati kepada Najib?

Adakah rakyat boleh menerima sepenuhnya pemerintahan Najib? Untuk menukurnya dari segi program turun padang atau  bantuan kepada rakyat ia bukan jaminan BN secara automatik mendapat undi.

Pengundi sudah bijak. Mereka kini menilai antara kebaikan yang dibuat BN sejak 1957 dengan harapan baru yang diberikan Pakatan Rakyat.

Murid Tahun Satu lalui pengalaman ngeri lintah masuk dalam dubur

Posted: 13 May 2012 05:22 AM PDT

SINAR HARIAN

KOTA BHARU - Seorang murid Tahun Satu Sekolah Kebangsaan Kampung Chengal, Ketereh, di sini melalui pengalaman yang mengerikan apabila seekor lintah sebesar ibu jari orang dewasa, masuk ke dalam duburnya ketika menangkap ikan di sebuah paya berdekatan rumahnya.

Mohd Farhan Adli Mohd Alpatah, 7, yang berasal daripada Kampung Paya Rambai itu, berkata dia hanya menyedari kehadiran lintah tersebut selepas mengalami pendarahan di duburnya.

"Saya masuk hospital semalam selepas tengok dubur berdarah ketika nak buang air besar dan beritahu keluarga mengenai perkara itu sebelum mendapatkan rawatan di hospital (Raja Perempuan Zainab II).

"Sebelum ini, saya dan tiga orang rakan pergi ke sebuah paya berdekatan rumah untuk mencari ikan, namun tak sangka pula ada lintah masuk dalam dubur,"
katanya.

Beliau berkata demikian kepada wartawan selepas menerima kunjungan isteri kepada Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datin Seri Khamarzan
Ahmed Meah di sini, hari ini.

Kanak-kanak itu dijangka keluar daripada hospital dalam tempoh sehari dua lagi setelah lintah itu berjaya dikeluarkan. - Bernama

PRU13: Pas tunda muktamar bulan Jun

Posted: 13 May 2012 05:20 AM PDT

MOHAMMAD FAIRUZ JUMAIN

Abdul Hadi Awang

 
KUALA LUMPUR – Pas mengumumkan muktamar tahunannya yang dijadualkan pada bulan depan ditunda sehingga November ekoran desas-desus mengatakan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) jatuh pada bulan yang sama.

Perkara itu diumumkan oleh Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini.

Sebagai pengganti katanya, Pas akan mengadakan satu perhimpunan raksasa di Alor Setar pada 1 Jun, dijangka akan disertai oleh 100,000 anggota parti.

"Oleh kerana tarikh PRU13 pada bila-bila masa sahaja, maka untuk persiapan kita menunda tarikh muktamar pada November.

"Pengarah perhimpunan raksasa ini nanti adalah Naib Presiden, Datuk Mahfuz Omar," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat ahli jawatankuasa kerja Pas Pusat hari ini.

Peserta BERSIH muncul 4 kali dalam senarai polis

Posted: 13 May 2012 05:18 AM PDT

 

Pengguna Internet mengenalpasti terdapat wajah berganda individu dikehendaki polis bagi membantu siasatan berhubung insiden dalam perhimpunan BERSIH 28 April lalu.

Mereka mengesan wajah seorang individu muncul empat kali dalam senarai 141 orang yang dikehendaki.

NONE'Pendedahan' itu dikeluarkan selepas pihak berkuasa dikritik hebat ekoran penggunaan kekerasan ketika menyuraikan perhimpunan itu.

Peserta perhimpunan, dipercayai anggota Unit Amal PAS yang kelihatan gempal muncul empat kali dalam wajah yang dikeluarkan polis pada 9 Mei.

Gambarnya dilabel dengan nombor 7, 15, 18 dan 21.

Pengguna Facebook yang mengecam kesamaan itu dipercayai bernama Mohd Nor Amin Zainuddin.

Beliau mengeposkan komen itu di Facebook polis pada t 2.59 petang pada hari yang sama gambar itu dimuatnaik.

Utusan akui salah, minta maaf pada senator Australia

Posted: 13 May 2012 05:14 AM PDT


MALAYSIA KINI
 
Utusan Malaysia hari ini memohon maaf kepada senator bebas daripada Selatan Australia Nick Xenophon yang digambarkan dalam artikel sebagai anti-Islam sebelum ini.

Permohonan maaf dan penarikan balik berita itu disiarkan di  akhbar milik Umno itu dan laman web berhubung artikel yang disiarkan pada 1 Mei di akhbar dan web bertajuk 'Senator anti-Islam pantau BERSIH 3.0'.

nick xenophon 290412"Utusan Malaysia mengesahkan terdapat kesilapan dalam menerbitkan pernyataan-pernyataan di dalam artikel tersebut," permohonan maaf di laman web Utusan dipetik.

Utusan juga menjelaskan, dalam ucapan di Parlimen Australia yang dirujuk dalam artikel tersebut, Xenophon tidak menggunakan perkataan 'Islam'.

Tambahnya, beliau tidak juga menegaskan bahawa Islam bukanlah sebuah organisasi agama tetapi sebuah organisasi jenayah yang berselindung di sebalik kepercayaan agama.

"Berdasarkan sebab-sebab di atas, Utusan Malaysia dengan ini menarik balik dengan sepenuhnya kesemua pernyataan-pernyataan terkandung di dalam artikel tersebut dan secara tulus ikhlas memohon maaf kepada Senator Xenophon di atas kedukaan atau pengaiban yang diakibatkan kepada Senator Xenophon ekoran daripada penyiaran artikel tersebut," menurut notis itu.

'Media baru cabaran sebenar parti dalam PRU13'

Posted: 13 May 2012 05:13 AM PDT

Ahmad Fadli KC
Penguasaan media baru adalah cabaran baru kepada semua pihak yang bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Mantan ketua pengarang kumpulan New Straits Times Press, Datuk Abdul Kadir Jasin berkata keadaan sewaktu pilihan raya umum tahun 2008 berbeza sama sekali kerana hanya satu pihak memberikan perhatian kepada penggunaan media baru pada masa itu.

"Akses media baru satu cabaran. Tahun 2008 penggunaan media baru dimonopoli Pakatan Rakyat.

"Umno-BN hampir tidak peduli kepada media dalam talian ini. Mereka bergantung kepada Utusan, Berita Harian dan sebagainya," katanya pada Konvensyen Akses Media Adil dan Bebas Dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 di Seri Kembangan pagi tadi.

Namun, sekarang BN mula sedar sehingga Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dilihat 'terlebih' dalam penekanannya terhadap penggunaan media baru oleh bakal calon BN dalam PRU akan datang, katanya.

"Akhir-akhir ini PM go overboard (berlebih-lebihan) sehingga mengatakan calon-calon boleh menang BN perlulah ada Twitter," katanya.

Keghairahan Najib dalam mendekati warga Internet terus tergambar apabila pagi tadi beliau bersarapan bersama pengikut laman blog mikro Twitter beliau yang ke-500,000 di Bangsar.

Beliau sebelum ini turut menyampaikan rasa terharunya apabila bilangan 'like' di laman Facebook beliau melepasi 1 juta orang.

Kadir juga menyifatkan penggunaan media baru sebagai 'membawa tuah dan sial kepada kedua-dua pihak'.

Beliau berpendapat ahli politik perlu berhati-hati dengan isu-isu sensasi yang akan mewarnai wadah komunikasi baru itu.

"Isu-isu sensasi akan membebani kedua-dua pihak. Isu-isu sensasi akan dimainkan habis-habisan, ada orang berkata kempen PRU akan datang antara yang paling kotor.

"Saya rasa mereka buat ramalan yang tepat.

"Melalui media baru, kemungkinan disaman lebih kecil (berbanding) kalau menggunakan media arus perdana," katanya.

Pas: Perkasa tak hormati Majlis Raja-Raja

Posted: 13 May 2012 05:08 AM PDT

JAMILAH HAMZAH

Salahuddin Ayub
 
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub 
 
 
SHAH ALAM - Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub mendakwa Perkasa tidak menghormati Majlis Raja-Raja yang telah membenarkan parti itu menggunakan perkataan Islam dan oleh itu, tidak wajar dipertikaikan oleh mana-mana pihak.

"Majlis Raja-Raja telah bersetuju dan tidak menghalang penggunaan perkataan Islam dalam parti Pas semenjak pemerintahan (bekas Perdana Menteri) Tun Dr Mahathir Mohamad lagi.

"Pas juga tidak takut untuk terus gunakan perkataan Islam dalam parti kami kerana Majlis Raja-Raja telah menyatakan tiada masalah bagi parti menggunakan perkataan Islam itu," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Laporan media semalam memetik Presiden Perkasa, Ibrahim Ali berkata, sudah sampai masa Majlis Fatwa Kebangsaan mengkaji kewajaran Pas menggunakan perkataan Islam pada nama partinya.

Perkasa mendakwa tindakan itu perlu memandangkan ia boleh mengelirukan umat Islam, terutama di kalangan penyokong anatik parti itu.

Ibrahim berkata, tindakan menggugurkan perkataan tersebut penting  bagi mengelakkan berlakunya kekeliruan di kalangan masyarakat Islam.

"Perkataan Islam dalam parti Pas perlu dicabut untuk menjaga kesuciannya kerana Pas tidak layak menggunakan perkataan itu kerana moral mereka tercalar, terutama setelah banyak kali dicabar pihak DAP," katanya.

"Kami tak perlu bimbang dengan permintaan Perkasa untuk meminta Majlis Fatwa Kebangsaan mengadakan muzakarah bagi membincangkan kewajaran Pas menggunakan perkataan Islam pada parti kami," kata Salahuddin lagi.

Seorang lagi Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, beliau tidak mahu melayan pendirian Perkasa itu kerana mereka mewakili kumpulan terbesar rakyat negara ini.

"Biarkan mereka (Perkasa) nak buat apa pun, saya tak mahu layan mereka kerana ahli mereka pun bukannya ramai," Mahfuz.

Dalam pada itu, Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Harun Taib pula berkata, fatwa bukanlah satu perkara yang boleh dibincangkan dalam masa yang singkat.

"Fatwa adalah perkara serius dan memerlukan masa yang panjang untuk mengeluarkannya," katanya.

DAP isytihar pemulauan penuh pada panel Hanif

Posted: 13 May 2012 05:05 AM PDT

MALAYSIA KINI
DAP hari ini mengisytiharkan pemulauan penuh terhadap panel bebas bagi menyiasat dakwaan kekerasan dalam perhimpunan BERSIH 28 April lalu selagi ia diterajui oleh bekas ketua polis negara Tun Hanif Omar.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata, walaupun Hanif mempertahankan diri dengan rekod prestasinya dalam suruhanjaya lain sebelum ini, tuduhannya terhadap perhimpunan BERSIH adalah kesilapan besarnya.

Hanif sebelum ini dilaporkan mendakwa BERSIH diresapi golongan komunis dan menyokong pandangan bahawa perhimpunan itu cubaan menggulingkan kerajaan.

NONE"Sebaliknya, dengan membuat tuduhan liar seperti itu, beliau berpotensi untuk menjadi saksi dan bukan ahli panel," katanya sambil menyifatkan ia konflik kepentingan yang jelas.

Semalam, Majlis Peguam juga membuat pendirian tidak akan mengambil bahagian dalam panel bebas itu dengan alasan yang sama.

Dalam kenyataannya hari ini, Lim juga menyokong cadangan BERSIH supaya panel itu diketuai pelapor Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu Frank La Rue, rakan sekerjanya Maina Kiai, serta penglibatan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam).

Hanif dilantik mengetuai enam anggota panel itu yang melibatkan bekas hakim, pengamal media dan ahli akademik di universiti.

Ahli mahu saman Majlis Peguam

Posted: 13 May 2012 05:00 AM PDT

MALATSIA KINI
Seorang ahli Majlis Peguam akan memfailkan saman ke atas badan itu ekoran resolusi mesyuarat agungnya Jumaat lalu yang mengecam tindakan polis dalam perhimpunan BERSIH 3.0.

Peguam tersebut, Khairul Azam Abdul Aziz berkata beliau akan memfailkan saman itu atas dakwaan bahawa keputusan mesyuarat berkenaan dibuat tanpa kuorum penuh, lapor Mingguan Malaysia hari ini.

"Saya meragui perjalanan mesyuarat itu mengikut peruntukan Seksyen 65 (4A) Akta Profesion Undang-undang 1976 iaitu berkaitan korum.

"Apatah lagi apabila proses pengundian meluluskan resolusi, mereka yang bukan peguam turut mengangkat tangan menyokong," katanya yang mendakwa terdapat "pengundi hantu" ketika pengundian tersebut.

Dalam perkembangan berkaitan, akhbar berkenaan turut melaporkan bahawa kerajaan bersetuju dengan cadangan untuk membentuk satu badan alternatif untuk mewakil golongan peguam.

Laporan berkenaan memetik kenyataan menteri hal ehwal undang-undang Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz sebagai berkata, badan baru itu boleh dibentuk dengan nama persatuan atau akademi undang-undang.

Badan baru itu boleh dianggotai oleh lulusan undang-undang yang bukan merupakan pengamal undang-undang, katanya.

"Kalau (mahu) ada satu persatuan dan agensi lain yang (boleh) dibentuk untuk mewakili mereka yang berkelulusan undang-undang mesti tahu, Majlis Peguam hanya mewakili mereka yang praktis undang-undang dan berdaftar dengan majlis itu sahaja.

"Tapi ada juga yang lulusan undang-undang jadi pensyarah namun tidak menjadi anggota majlis yang berkenaan. Ada lulusan undang-undang yang bekerja di bank dan sektor korporat.

Beliau mengulas kenyataan seorang ahli Majlis Peguam, Abu Backer Sidek yang mendakwa badan berkenaan gagal dipertahan sebagai badan profesional dan berintegriti.

Janda dicekup khalwat

Posted: 13 May 2012 04:23 AM PDT

AHMAD ISMADI ISMAIL

Janda dicekup khalwat
 
Ahmad Nawi menyoal siasat janda dan pasangannya
 
 
AMPANG - Seorang janda dicekup khalwat dengan kekasihnya di sebuah hotel bajet di Taman Muda, di sini, awal pagi semalam.

Janda anak satu yang bercerai dengan suaminya sejak sembilan bulan lalu memberi alasan dia tidak ada tempat tinggal apabila datang dari Nilai, Negeri Sembilan ke Kuala Lumpur untuk mendaftarkan diri di salah sebuah universiti di ibu kota hari ini.

Pasangan itu dicekup kerana disyaki berkhalwat di sebuah bilik hotel pada jam 4 pagi oleh sepasukan anggota penguatkuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan Pegawai Masjid Al-Azim, Pandan Indah.

Pegawai Masjid Al-Azim Ahmad Nawi Othman berkata, selepas pihaknya mengetuk pintu beberapa kali, seorang lelaki berpakaian lengkap terkejut melihat kehadiran penguatkuasa sebelum membenarkan mereka masuk untuk membuat pemeriksaan.

"Kami menemui seorang wanita yang hanya berseluar pendek keluar dari tandas, mereka mengaku pasangan kekasih selepas gagal menunjukkan bukti mempunyai hubungan mahram," katanya.

Ahmad Nawi berkata, lelaki berusia 27 tahun itu bekerja di sebuah syarikat telekomunikasi itu sanggup mengambil pasangannya yang berusia 27 tahun itu dari Nilai kemudian bawa ke hotel berkenaan.

Dalam serbuan sama di bilik berasingan, seorang penuntut universiti dicekup khalwat bersama pasangannya.

Beliau berkata, perempuan berusia 23 tahun itu memberi alasan mahu berkahwin dengan teman lelakinya.

"Perempuan itu memberitahu keluarganya tidak merestui perhubungan mereka kerana pasangannya yang berusia 24 tahun itu bekerja sebagai kontraktor," katanya.

Kesemua yang ditahan dibawa ke Balai Pandan Indah.

Perkasa: Tubuh unit pemantau NKRA Bumiputera

Posted: 13 May 2012 04:20 AM PDT

SINAR HARIAN
Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali
 
Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali
 
 
TAWAU - Perkasa mencadangkan supaya kerajaan mewujudkan sebuah unit pemantau khas bagi memantau perkembangan, kemajuan dan pencapaian kepentingan ekonomi kaum Bumiptera dalam semua sektor di negara ini.

Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali berkata, unit itu yang dinamakan Unit Pemantau Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Agenda Bumiputera, bertanggungjawab melaporkan perkembangan dan kemajuan kepentingan ekonomi kaum Bumiputera kepada kerajaan agar matlamat pemilikan 30 peratus ekuiti ekonomi dikalangan Bumiputera menjelang 2020 dapat dicapai.

"Unit ini akan melaporkan secara berkala, paling kurang dua bulan sekali, dalam semua sektor bagaimana pencapaian agenda ekonomi bumiputera dalam semua bidang," katanya.

Ibrahim berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Perkasa Pribumi Sabah di sini hari ini.

Katanya, cadangan itu merupakan sebahagian daripada desakan Perkasa kepada kerajaan supaya mengadakan lebih banyak tindakan berbentuk 'affirmative' untuk mengangkat ekonomi kaum bumiputera, termasuk di Sabah. - Bernama

PAS rancang perhimpunan besar 1 Jun

Posted: 13 May 2012 04:18 AM PDT


PAS merancang untuk menarik 100,000 anggota dalam perhimpunan parti itu di Kedah pada 1 Jun untuk menyaingi perhimpunan sambutan ulangtahun Umno yang berakhir hari ini.

Perhimpunan tersebut bagi menggantikan mutamar tahunan PAS yang ditangguhkan sehingga November.

Presiden parti itu Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, langkah berkenaan bertujuan untuk memperkuat jentera pilihan rayanya.

5 minit tol percuma di Batu Tiga

Posted: 13 May 2012 04:14 AM PDT

 
Kira-kira lebih 30 kenderaan berjaya melalui tol Batu Tiga, Shah Alam secara percuma hari ini dalam perhimpunan oleh 300 orang penyokong Pakatan Rakyat di plaza tol berkenaan.

Kenderaan berkenaan dapat melalui tol tanpa bayaran apabila salah seorang peserta perhimpunan tersebut bertindak mengangkat palang di satu lorong di plaza berkenaan selama kira-kira lima minit.

[Berita penuh menyusul]

Shah Alam toll protestBagaimanapun, kutipan bayaran berkenaan kembali kepada keadaan sedia kala apabila ADUN Sri Andalas, Dr Xavier Jayakumar mengarahkan agar palang itu diturunkan.

Jayakumar memberitahu Malaysiakini bahawa beliau akan menemui pemegang konsesi lebuhraya berkenaan, Projek Lebuhraya Utara Selatan, bagi membayar ganti rugi yang ditanggung akibat tindakan tersebut.

"Saya telah bertemu dengan orang PLUS di sini dan mereka kata akan lihat di kamera CCTV berapa kereta yang lalu. Ada dalam 30 buah juga yang lalu.

"Dan saya kata pada mereka, beritahu berapa dan saya akan bayarkan jumlahnya," katanya.

Demonstrasi yang bermula pada pukul 2 dan berakhir pada pukul 4 petang anjuran Pakatan Rakyat Selangor itu turut dihadiri oleh Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dan DUN Pandamaran, Ronnie Liu.

Shah Alam toll protest Rodziah Ismail and mohd rezwanSelain membawa kain rentang bertulis 'Hapuskan tol baru betul' dan 'Hapuskan tol demi rakyat', mereka melaungkan "Hidup Rakyat", "Undi Pakatan Rakyat tak bayar tol, undi BN bayar tol", dan "Hapuskan tol".

Kumpulan itu turun mengedarkan pelekat kereta dengan slogan 'Hapuskan tol demi rakyat' kepada orang ramai yang melalui tol tersebut.

Hadir sama di perhimpunan tersebut ialah ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad yang turut menyifkatkan tol bagi Lebuhraya Persekutuan itu sebagai "paling mengarut dalam negara."

Katanya, jalan yang menghubungkan Klang dengan Shah alam itu telahpun wujud sejak 1950 dan pemegang konsesi itu hanya melebarkan jalan tersebut kepada enam lorong.

Kutipan tol pula bermula sejak tahun 1992, katanya.

"Selepas 20 tahun digunakan dan meraih puluhan ribu ringgi setiap hari, tidakkah patut mereka mansuhkan tol ini sekarang?," soalnya.

PRU13 Jun: Petunjuk sudah jelas

Posted: 12 May 2012 04:56 PM PDT

G MANIMARAN & RUZY ADILA IDRIS

Datuk Seri Najib Tun Razak
 
Datuk Seri Najib Tun Razak


SHAH ALAM - Selepas spekulasi lebih setahun, mengambil kira ucapan Datuk Seri Najib Tun Razak pada sambutan ulang tahun Umno ke-66 kelmarin, teka-teki terbaru menyebut Perdana Menteri akan menghadap Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah, esok, untuk mendapatkan perkenan membubarkan Parlimen.

Malah, laporan-laporan blog dan SMS disebar luas mengatakan Parlimen akan dibubarkan Selasa ini manakala penamaan calon akan berlangsung pada 26 Mei dan diikuti dengan tarikh pengundian pada 9 Jun - dengan tempoh berkempen selama 14 hari.

Ramalan itu turut mengambil kira cuti sekolah dua minggu bermula 28 Mei.

"Berdasarkan maklumat yang saya terima, Perdana Menteri akan bubar Parlimen Isnin," kata seorang pemimpin kanan parti komponen kepada Sinar Harian, semalam.

"Nampak gaya Perdana Menteri lebih yakin ekoran sambutan diberikan oleh ahli-ahli Umno," katanya lagi.

Ketika ditanya Najib akan berada di United Kingdom dan Amerika Syarikat untuk menghadiri majlis konvokesyen dan kemudian bercuti, pemimpin itu menambah, "itu satu rutin, ini perkara lebih penting."

Apabila diajukan soalan yang sama, Timbalan Pengerusi Kelab Penyokong-penyokong Kerajaan Barisan Nasional di Parlimen, Datuk Bung Moktar Radin berkata, pihaknya kini berada di paras "cukup bersedia" untuk menghadapi PRU13.

"Saya tidak terkejut jika Parlimen dibubarkan minggu depan, apa pun keputusan akhir di tangan PM," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Kinabatangan.

Beliau yang turut menghadiri sambutan ulang tahun ke-66 di Stadium Nasional Bukit Jalil berkata, mesej perhimpunan kali ini menunjukkan "pilihan raya sudah semakin dekat."

"Memang pilihan raya sudah dekat. Hanya tunggu untuk mendengar semboyan PRU," katanya lagi.

Pengarah Eksekutif Merdeka Center, Ibrahim Suffian berkata, "berdasarkan apa yang saya dapat lihat semalam, nampaknya Umno kini sudah bersedia."

Ibrahim juga berkata beliau tidak hairan jika Najib, selaku Pengerusi BN memutuskan untuk membubarkan Parlimen minggu ini.

Penganalisis politik Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian yang seiring dengan pandangan beliau pula berkata: "PRU13 akan diadakan sebelum Ramadan... awal bulan Jun."

Bagaimanapun Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar melihat mesej bahawa Najib akan menghadap Agong "hanya satu gurauan".

"Apapun gurauan ini juga boleh menjadi realiti (diadakan PRU13 lebih awal), apapun boleh terjadi," kata pemimpin dari Sarawak itu.

Menurut Wan Junaidi, selepas menyelesaikan siri isu dan masalah, Najib mempunyai satu lagi perkara penting untuk ditangani iaitu projek nadir bumi Lynas di Pahang.

"Saya fikir Najib mahu menyelesaikan kesemua masalah yang ada dengan baik. Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen hanya akan membentangkan laporan pada awal Julai ini... jadi, saya fikir paling cepat pun awal pada Julai sebelum Ramadan atau selepas Aidilfitri, sekitar September," kata beliau.

Kutipan tol di Batu Tiga, Sungai Rasau tak lagi relevan

Posted: 12 May 2012 04:43 PM PDT

KEADILAN DAILY

KUALA LUMPUR : Sebuah badan bukan kerajaan (NGO) mendesak kerajaan Umno BN memansuh dan menutup operasi Plaza Tol Batu Tiga dan Sungai Rasau yang tidak relevan dan membebankan rakyat .

Ketua Koordinator Jingga 13, Fariz Musa, berkata operasi kedua-dua plaza tol itu membebankan rakyat berikutan pemilik konsesi mengaut keuntungan berlipat kali ganda.

Katanya, perjanjian kutipan tol perlu dibatal segera  kerana Lebuhraya Utara Selatan Bhd (Plus) sudah memperoleh pulangan modal, malah mengaut keuntungan hampir 20 tahun.



"Menjadi tanggungjawab kerajaan memberi kemudahan terbaik kepada rakyat termasuk lebuh raya dan bukannya bersikap membebankan rakyat yang harus membiayai setiap kos.

"Malah, rakyat turut berdepan  kenaikan harga tol, harga barang keperluan dan makanan, selain harga petrol," katanya pada kenyataan media hari ini.

Kutipan di kedua-dua plaza tol mula berkuat kuasa sejak 15 November 1993 sehingga sekarang dengan kos pembinaan Lebuh raya Persekutuan berjumlah RM357 juta.

Sehingga kini, Plus yang memiliki konsesi sehingga 2018, sudah mencatat keuntungan hampir 20 tahun.
Fariz Musa kesal kerana kerajaan Umno BN memindah beban  kos pembinaan kepada rakyat, kemudian membiar Plus mengaut keuntungan berlipat kali ganda tanpa rasa bersalah.

Sebaliknya, beliau yakin dengan komitmen Pakatan Rakyat untuk memansuhkan tol kerana ia bersifat realistik, bukan retorik.

Sehubungan itu, katanya, rakyat diseru turun beramai-ramai ke perhimpunan aman memansuh tol anjuran Angkatan Muda Keadilan (AMK) Selangor jam 2 petang pada 13 Mei ini

"Rakyat harus bangkit menolak Umno BN bagi memastikan sebuah kerajaan mengurus tadbir negara dengan lebih cemerlang," katanya.

26 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

xanax online the best generic xanax - xanax for anxiety depression

Tanpa Nama berkata...

generic xanax xanax bars green - xanax overdose yahoo

Tanpa Nama berkata...

buy tramadol online tramadol headache - tramadol 93/58

Tanpa Nama berkata...

carisoprodol 350 mg carisoprodol 350 mg interactions - carisoprodol 350 mg pill

Tanpa Nama berkata...

buy tramadol free shipping tramadol rx purchase - tramadol for dogs purchase

Tanpa Nama berkata...

generic xanax mixing xanax and alcohol fun - drug get off xanax

Tanpa Nama berkata...

xanax anxiety xanax zombie - 1 mg xanax effects erowid

Tanpa Nama berkata...

buy carisoprodol carisoprodol more drug_uses - soma carisoprodol tablets 250mg

Tanpa Nama berkata...

tramadol without prescription buy tramadol online 100mg - tramadol hcl on drug test

Tanpa Nama berkata...

buy cialis online cialis super active - buy cialis online eu

Tanpa Nama berkata...

buy tramadol online buy cheap tramadol online - buy cheap tramadol online

Tanpa Nama berkata...

cialis online where to buy cialis online no prescription - health online cialis

Tanpa Nama berkata...

buy cialis online buy+cialis+online+without+prescription+in+usa - cheap cialis au

Tanpa Nama berkata...

buy tramadol medication buy from online texas tramadol - tramadol 50 mg ingredients

Tanpa Nama berkata...

buy tramadol generic tramadol pill identification - tramadol buyers

Tanpa Nama berkata...

learn how to buy tramdadol tramadol medication narcotic - buy tramadol 200mg

Tanpa Nama berkata...

tramadol 100 mg tramadol withdrawal in cats - buy tramadol 200

Tanpa Nama berkata...

http://landvoicelearning.com/#97734 tramadol hcl usp - zodol-tramadol 50 mg

Tanpa Nama berkata...

buy tramadol tramadol buy australia - what is tramadol 50mg tablets used for

Tanpa Nama berkata...

learn how to buy tramdadol pet meds tramadol no prescription - g e tramadol hcl

Tanpa Nama berkata...

buy tramadol 50 mg tramadol vs 10 mg hydrocodone - tramadol hcl apap

Tanpa Nama berkata...

buy tramadol online 100mg of tramadol side effects - tramadol 50mg seizures

Tanpa Nama berkata...

buy tramadol online buy tramadol online in usa - tramadol 100 mg a day

Tanpa Nama berkata...

buy ativan online ativan intensol dosing - withdrawal short term ativan use

Tanpa Nama berkata...

http://reidmoody.com/#45570 buy lorazepam online uk - order ativan online

Tanpa Nama berkata...

http://staam.org/#90723 tramadol 50mg tablets ingredients - ultram tramadol hydrochloride tablets